abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165034355
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 13:16 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Tja. Als de meesten ouder zijn dan 40 dan krijg je ook fysieke beperkingen. Ik zal daar ook wel onder vallen met mijn versleten knieën. Dan kunnen ze mij idd niet in een 'baan' duwen als schoonmaakster of verkeersregelaar. Werken met behoud van uitkering als BOA werkt voor mij natuurlijk ook niet.

Ik bedoel maar... een fysieke beperking maakt je niet gelijk tot 'de onderlaag van de samenleving'
Ik denk dat ze over het algemeen ernstigere arbeidsbeperkingen bedoelen, ook omdat in het artikel naar voren komt dat een groot deel zo niet het grootste gedeelte niet in staat is het minimumloon te verdienen.

Ik bedoel met 'de onderste laag' natuurlijk dat de Bijstandspopulatie daardoor natuurlijk bestaat uit een groep langdurige minima en langdurig kwetsbaren. Iemand van 40 of 50 zoals jij omschrijft staat op wat kleinigheden na over het algemeen nog gewoon in de kracht van zijn of haar leven, ook al ben je voor veel werkgevers desondanks op die leeftijd toch al 'afgeschreven'.

Kun je nagaan hoe dat voor de omschreven groep kwetsbaren is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_165034807
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 13:13 schreef Hochwinter het volgende:
Overleven? :') En nee, maatstaf is iets anders dat situatie. Situatie is bijvoorbeeld of je kinderen hebt. Maatstaf is of je elke dag vlees moet eten, of je een of meerdere paren schoenen nodig hebt, etc.
Kijk, dit soort uitspraken van je vroeg ik dus om. Jij vindt dus da iemand in de bijstand niet elke dag vlees hoeft te eten en het met één paar schoenen moet kunnen doen.
Dus altijd op nette schoenen lopen (met hakje?) of solliciteren op afgetrapte gympen.
Duidelijk.
quote:
Je chargeert. Ik zeg nergens dat het "zo goed" hebben, enkel dat je makkelijk rond moet kunnen komen, afhankelijk van je maatstaf.
En de vraag blijft dus wat volgens jou de maatstaf moet zijn.

Mag je kind op een club of sport? Zelfs scouting kost al ¤16.- p.m. Mag dat van jou?
Mag je kind meedoen met buitenschoolse activiteiten zoals boeken van de schoolbieb, een kluisje, een excursie, een schoolreisje? Mag je kind wel een verjaardagsfeestje geven? Een cadeautje geven als ze uitgenodigd worden op een feestje? Een cadeautje krijgen met Sinterklaas? Rijbewijs halen? Studeren?
Mag je een huisdier houden die je al had voor je werkloos raakte of moet je die dan maar wegdoen?
Mag je internet hebben? Een (tweedehands) smartphone? Tv kijken? Een droger/wasmachine?
Mag je anticonceptie gebruiken? Hoe vaak mag je van jou familie/vrienden bezoeken buiten fietsafstand? Mag je eigenlijk van jou wel een fiets hebben? Of een brommertje? Hoe warm mag het in je woonkamer zijn? Hoe vaak mag je douchen en dan nog met warm water ook (God verhoedde de luxe). Mag je (matig) roken? Een biertje op zaterdagavond?

Vergeet niet dat dit niet voor even zo is maar meestal voor jaren op rij.
quote:
En hoezo vanaf de zijlijn? Omdat ik geen uitkering krijg, weet ik niet wat een huishouden kost? Was is dat nou voor redenering?
Als ik jou hoor blaten dat ¤500.- over na kale huur makkelijk te doen is... dan denk ik idd dat je geen idee hebt van de kosten. Begin eens met de servicekosten daarbij te tellen... gewoon als begin. Dan door naar de zorgverzekering (want de zorgsubsidie zit bij die ¤500.- in hè?!)
Dan gaat het al hard. Denk daarna eens na over g/w/l, waterschapsbelastingen (nee, die worden steeds minder vaak kwijtgescholden), internet, tv, telefoon (je wilt toch bereikbaar zijn voor potentiële werkgevers), je bankrekening kost ook een klein bedrag, kleding, huishoudelijke artikelen als een stofzuigerzak, schoonmaakmiddel, wasmiddel e.d., lichamelijke verzorging; wc papier, zakdoekjes, shampoo, tandpasta, zeep, kapper, haarverf (nee, je hoeft niet met grijze haren te solliciteren tegenwoordig), basale make-up bij sollicitaties, eten en drinken.
En dan nog al die andere zaken zoals eigen bijdrage en eigen risico...
pi_165034990
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 13:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Kijk, dit soort uitspraken van je vroeg ik dus om. Jij vindt dus da iemand in de bijstand niet elke dag vlees hoeft te eten en het met één paar schoenen moet kunnen doen.
Dus altijd op nette schoenen lopen (met hakje?) of solliciteren op afgetrapte gympen.
Duidelijk.

is dat niet wat overdreven?
iemand kan ook nette kleding kopen voor sollicitaties en wat minder mooie kleding als dagelijks kloffie.

neemt overigens niet weg dat je bij een kringloop voor een paar euro soms best mooie kleding te vinden is..
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_165035086
quote:
En nee, maatstaf is iets anders dat situatie. Situatie is bijvoorbeeld of je kinderen hebt. Maatstaf is of je elke dag vlees moet eten, of je een of meerdere paren schoenen nodig hebt, etc.
En dus zal de uitkering aangepast worden aan iemand zijn situatie, afhankelijk van de maatstaven die wij hier hebben in Nederland. De reden waarom ze eigenlijk hetzelfde zijn is omdat wij hier in Nederland een bodem hebben qua armoede, waardoor je verzekert bent van eten en een dak boven je hoofd.
Natuurlijk kunnen de maatstaven omlaag, maar dan mag ik aan mijn kinderen uit gaan leggen waarom er zo veel gezinnen geen eten kunnen betalen, of waarom hun kinderen in afgetrapte schoenen en kleding lopen. "Ze zijn gewoon lui!" moet ik dan zeggen, want dat heeft die mevrouw van Leefbaar-ditofdat mij verteld. ;)

quote:
Je chargeert. Ik zeg nergens dat het "zo goed" hebben, enkel dat je makkelijk rond moet kunnen komen, afhankelijk van je maatstaf.
Ik chargeer altijd, want als ik dat niet doe dan snappen de meeste mensen mijn standpunten niet online (is mijn ervaring tenminste). Jij bent ook wel wat aanvallend trouwens.
In het echt doe ik dat een stuk minder, omdat ik dan makkelijker emotie enzo in mijn verhaal kan stoppen.
Maar vindt jij nu wel of niet dat de maatstaaf waar jij het over hebt te hoog is?

quote:
En hoezo vanaf de zijlijn? Omdat ik geen uitkering krijg, weet ik niet wat een huishouden kost?
En wederom zie ik je hier aannames maken over de hoogte van het besteedbare inkomen van mensen in de bijstand. Zoals je nu hebt geleerd is de hoogte van een bijstandsuitkering afhankelijk van iemand zijn leefsituatie en is de hoogte van de uitkering variabel.
Ik neem jouw mening over de hoogte van een bijstandsuitkering inderdaad minder serieus dan die van iemand die daadwerkelijk van zo een uitkering moet leven. Ervaringsdeskundigheid enzo.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_165035160
quote:
Duidelijk.
8)7 :|W

Nee, dit was natuurlijk een gechargeerd voorbeeld om het verschil tussen een situatie en maatstaf te duiden. Natuurlijk zet je een voorbeeld zo extreem mogelijk aan, zodat het duidelijk is.
Damn.

Misschien moet je je emoties (persoonlijk betrokken?) even weg laten, en lezen wat ik precies schrijf. :{
  vrijdag 2 september 2016 @ 13:53:42 #156
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_165035191
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 13:45 schreef mschol het volgende:

[..]

neemt overigens niet weg dat je bij een kringloop voor een paar euro soms best mooie kleding te vinden is..
Je kunt ook overdrijven. :P
Daar zul je kleding vinden die 100 jaar oud is (bewijze van).
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_165035201
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 13:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Nee hoor,
pi_165035253
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 13:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

en daarom heb ik daar weleens gloednieuwe kleding (maar i.v.m. missteken b.v. afgekeurd voor normale winkels) kunnen vinden ^O^
je moet alleen wel goed zoeken, want veel is niet nieuw nieuw inderdaad (en we hebben er hier nogal wat in de buurt zitten, dat scheelt ook zeker..)
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  vrijdag 2 september 2016 @ 13:55:55 #159
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_165035258
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 13:54 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Nee hoor,
Het zal in elke regio misschien anders zijn. Maar in mijn regio wens ik je heel veel succes om (moderne) nette kleding te kopen in een kringloopwinkel.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_165035341
We kunnen eindeloos discussiëren over op welke onderdelen Bijstandsgerechtigden misschien wat kunnen besparen omdat we ze niets meer gunnen dan het absolute minimum en het liefst dat nog niet eens, wat ik persoonlijk wat laaghartig en bekrompen vind overigens.

Maar als je 2de hands kleding en allerlei creatieve manieren om te besparen als uitgangspunt neemt weet je zeker dat een uitkering te laag wordt en dat mensen in de problemen gaan komen.

Ik vind het persoonlijk nogal getuigen van een centenneukerige instelling om je druk te maken over die paar grijpstuivers die Bijstandsgerechtigden misschien teveel krijgen, als dat al zo is dan kan dat nooit veel zijn in ieder geval.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_165035342
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 13:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Het zal in elke regio misschien anders zijn. Maar in mijn regio wens ik je heel veel succes om (moderne) nette kleding te kopen in een kringloopwinkel.
En dan moet je al helemaal geen afwijkende maten hebben zoals voor een vrouw langer zijn dan 1.80, schoenmaat boven de 41 en juist lange armen en benen hebben.
De pareltjes eruit vissen als je er eens langskomt gaat natuurlijk prima maar noodgedwongen je gehele garderobe daar uitzoeken is toch een ander verhaal. En niet iedereen heeft er eentje om de hoek zitten.
pi_165035394
quote:
Als ik jou hoor blaten dat ¤500.- over na kale huur makkelijk te doen is...
Eerst was het 700, toen werd het 600. Over 500 heb ik nooit iets gezegd.
pi_165035412
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 13:59 schreef Tomatenboer het volgende:
We kunnen eindeloos discussiëren over op welke onderdelen Bijstandsgerechtigden misschien wat kunnen besparen omdat we ze niets meer gunnen dan het absolute minimum, wat ik persoonlijk wat laaghartig en bekrompen vind overigens.

Maar als je 2de hands kleding en allerlei creatieve manieren om te besparen als uitgangspunt neemt weet je zeker dat een uitkering te laag wordt en dat mensen in de problemen gaan komen.

Ik vind het persoonlijk nogal getuigen van een centenneukerige instelling om je druk te maken over die paar grijpstuivers die Bijstandsgerechtigden misschien teveel krijgen, als dat al zo is dan kan dat nooit veel zijn in ieder geval.
Ik vind dat je hier de spijker op de kop slaat Tomatenboer. Er zijn genoeg anderen plekken waar flink wat geld te halen valt qua belasting en premies.
  vrijdag 2 september 2016 @ 14:47:04 #164
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_165036243
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 september 2016 14:01 schreef NgInE het volgende:

[..]

Ik vind dat je hier de spijker op de kop slaat Tomatenboer. Er zijn genoeg anderen plekken waar flink wat geld te halen valt qua belasting en premies.
Sws valt er volgens mij veel te herstellen en winnen door het gezondheidspijl en gezonde levensjaren op te krikken. Nederland was ooit koploper daarin, en was een bron voor onze welvaart. Nu is Nederland middenmoot

In 1976 had geen enkel land zoveel gezonde levensjaren als Nederland
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_165036340
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 14:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Sws valt er volgens mij veel te herstellen en winnen door het gezondheidspijl en gezonde levensjaren op te krikken. Nederland was ooit koploper daarin, en was een bron voor onze welvaart. Nu is Nederland middenmoot

In 1976 had geen enkel land zoveel gezonde levensjaren als Nederland
Is dat ook niet omdat veel arme landen het veel beter zijn gaan doen, waardoor het gemiddelde flink omhoog is gegaan? Maar het is waar; de gezondheidszorg kan altijd beter.
pi_165036380
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 14:52 schreef NgInE het volgende:

[..]

Is dat ook niet omdat veel arme landen het veel beter zijn gaan doen, waardoor het gemiddelde flink omhoog is gegaan? Maar het is waar; de gezondheidszorg kan altijd beter.
Of er zijn meer ouderen met gebreken?
pi_165036446
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 14:54 schreef Ulx het volgende:

[..]

Misschien een beetje van beide? Ik zou het oprecht niet weten. Mensen worden natuurlijk gemiddeld wel ouder dan vroeger en dat brengt kwaaltjes en ziekte met zich mee.
  vrijdag 2 september 2016 @ 14:58:46 #168
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_165036501
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 14:57 schreef NgInE het volgende:

[..]

Misschien een beetje van beide? Ik zou het oprecht niet weten. Mensen worden natuurlijk gemiddeld wel ouder dan vroeger en dat brengt kwaaltjes en ziekte met zich mee.
Dit geldt voor alle rijke en hoogontwikkelde landen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 2 september 2016 @ 15:01:40 #169
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_165036556
Wat scheelt het nu eigenlijk netto tussen een bijstanduitkering plus alle toeslagen en het minimumloon? Is dat echt maar een verschil van nog geen 100 euro per maand?
Graag op anoniem
pi_165037543
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 september 2016 15:01 schreef Twiitch het volgende:
Wat scheelt het nu eigenlijk netto tussen een bijstanduitkering plus alle toeslagen en het minimumloon? Is dat echt maar een verschil van nog geen 100 euro per maand?
Ligt er aan of je kinderen hebt, hoe hoog je huur is etc.
pi_165037816
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 14:54 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dat zou voor het aantal gezonde jaren niet negatief uit moeten mogen maken.
pi_165037830
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 13:59 schreef Tomatenboer het volgende:
We kunnen eindeloos discussiëren over op welke onderdelen Bijstandsgerechtigden misschien wat kunnen besparen omdat we ze niets meer gunnen dan het absolute minimum en het liefst dat nog niet eens, wat ik persoonlijk wat laaghartig en bekrompen vind overigens.

Goede post.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_165037886
Onvoorstelbaar. Wat een misselijk voorstel. :r
pi_165037997
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 15:52 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Ligt er aan of je kinderen hebt, hoe hoog je huur is etc.
Dat is dus een misverstand want ook degene met minimumloon heeft recht op toeslagen en subsidies, soms zelfs ontheffingen.

https://www.nibud.nl/consumenten/huurtoeslag/

U heeft recht heeft op huurtoeslag als uw verzamelinkomen lager is dan onderstaande bedragen:
Jonger dan AOW-leeftijd Vanaf AOW-leeftijd
Alleenstaande ¤ 22.100 ¤ 22.100
Meerpersoonshuishouden ¤ 30.000 ¤ 30.050

Minimumloon op jaarbasis is ongeveer ¤18500.-
De armoedeval ligt dan ook hoger dan het minimumloon.

Ik vind het sowieso nogal flauw om
1) Er vanuit te gaan dat alle bijstandsgerechtigden voor alle toeslagen, subsidies en ontheffingen in aanmerking komen
2) Dan ook nog eens uit te gaan van de maximale bedragen
3) De bijstandsmoeder te gaan vergelijken met de alleenstaande minimumloner zonder kinderen.

Vergeet ook niet dat die alleenstaande moeder in de bijstand haar kinderalimentatie niet mag houden; die wordt gekort op haar uitkering.
Gaat ze werken dan komt die kinderalimentatie er boven op en heeft geen invloed op subsidies, toeslagen en ontheffingen. Tevens ontvangt ze dan de werkendenkorting.
pi_165038023
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 september 2016 15:01 schreef Twiitch het volgende:
Nee, dat is echt een fabeltje.

Vaak wordt vergeten dat mensen die het minimumloon verdienen ook gewoon recht hebben op alle toeslagen.

Het verschil tussen een Bijstandsuitkering inclusief alle toeslagen en het minimumloon inclusief alle toeslagen is bij vergelijkbare situaties over het algemeen zo'n 300 tot 400 euro per maand.

Nog niet echt een groot verschil maar dat ligt eerder aan een te laag minimumloon dan aan een te hoge Bijstandsuitkering.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')