abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165015574
Werkgevers moeten 'klikken' bij de sociale dienst over ongemotiveerde, voormalige werknemers die na hun ontslag een uitkering aanvragen. Als ze niet hun best hebben gedaan, moeten ze gekort worden op hun uitkering, vindt Leefbaar Rotterdam.

De werkgever zou moeten zeggen: doe jij niet je best, dan verleng ik je contract niet en meld ik het bij de sociale dienst

,,De werkgever zou moeten zeggen: doe jij niet je best, dan verleng ik je contract niet en meld ik het bij de sociale dienst'', zegt Leefbaar-raadslid Ingeborg Hoogveld.

De maatregel moet een stok achter de deur zijn om te voorkomen dat ongemotiveerde en laagbetaalde werknemers zich laten ontslaan om aanspraak te maken op een uitkering.

Volgens Hoogveld is het voor deze groep Rotterdammers nu erg makkelijk om van hun arbeidscontract af te komen zonder dat dat gevolgen heeft. ,,Als je je werk niet goed doet, is je werkgever je liever kwijt dan rijk. Ik wil dat de reden bekend wordt bij de sociale dienst'', zegt Hoogveld. ,,Als het contract niet verlengd wordt door gebrek aan motivatie, dan moet een maatregel volgen op de uitkering.''

Leefbaar Rotterdam wil dit beleid toepassen bij de groep werklozen, die in 'een zorgtraject' zit. ,,Als deze Rotterdammers vanuit hun uitkering een baan vinden, zie je vaak lage motivatie op het werk'', zegt Hoogveld. ,,Zij hebben al problemen thuis. Doen meestal laaggeschoold werk en krijgen weinig betaald.''

Leefbaar vindt dat het aan de afdeling Werk en Inkomen is om contact op te nemen en onderhouden met werkgevers, die regelmatig Rotterdammers uit deze doelgroep in dienst nemen. Hoogveld vermoedt dat werkgevers huiverig zullen te zijn om te 'klikken' over een voormalige werknemer.

Stappen naar voren
,,Werk is onlosmakelijk verbonden met het zetten van stappen naar voren. Daarbij is het natuurlijk ook belangrijk dat mensen gemotiveerd blijven'', betoogde Hoogveld gisteren tijdens de commissievergadering. ,,Door dit belang in gesprekken met werkgevers naar voren te brengen, creëer je begrip om het gebrek aan motivatie te melden.'' De grootste coalitiepartij wil binnenkort een motie indienen om deze maatregel in te voeren.

Wethouder Maarten Struijvenberg (werk, Leefbaar) stelt dat nu af en toe gebeld wordt met een werkgever over de reden van ontslag. Dat gebeurt volgens Hoogveld echter nog te weinig en niet als een contract niet wordt verlengd.

http://www.ad.nl/rotterda(...)-uitkering~a8c4d7bc/

'Meneer de werkgever. Deed ie echt zijn best niet ? Ok, dan moet ie maar onder het minimumloon gaan leven.'

:P

Oorspronkelijke OP door Tong, hier verder. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_165015602
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:24 schreef Nattekat het volgende:

[..]

1200¤ aan uitkeringen, toeslagen en al het andere. Daar moet je gewoon van rond kunnen komen als je een beetje op je geld let. Als dat niet lukt, leef je boven je stand en zal je toch wat moeten doen.

Kwam een stukje terug nog een mooie link voorbij van een gezin dat 50¤ te kort komt, maar helaas worden sommige luxe zaken als vanzelfsprekend gezien bij die berekening.
Met 1200 euro inclusief toeslagen (voor een alleenstaande) moet je inderdaad kunnen rondkomen, maar daarmee kun je echt geen auto bekostigen of veel electronica kopen wat ik in het vorige topic voorbij zag komen hoor.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 1 september 2016 @ 18:37:47 #3
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165015613
Goed dat Leefbaar Rotterdam vooral haar eigen aanhang wil aanpakken.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  donderdag 1 september 2016 @ 18:38:20 #4
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_165015628
Wat een dramatisch voorstel
Laffe huichelaar
  donderdag 1 september 2016 @ 18:38:21 #5
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_165015630
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:37 schreef Gutmensch het volgende:
Goed dat Leefbaar Rotterdam vooral haar eigen aanhang wil aanpakken.
Dit gaat ze gegarandeerd stemmen kosten inderdaad.
  donderdag 1 september 2016 @ 18:39:46 #6
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165015662
Maar dit is natuurlijk te belachelijk voor woorden, dat je uitkering afhankelijk wordt gemaakt van wat je ex-werkgever over je zegt. Misschien ben je wel ontslagen omdat jullie elkaar niet lagen.
pi_165015684
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:37 schreef Tomatenboer het volgende:
maar daarmee kun je echt geen auto bekostigen of veel electronica kopen wat ik in het vorige topic voorbij zag komen hoor.
Moet dat dan?
pi_165015734
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:40 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Moet dat dan?
Nee natuurlijk niet. Maar ik wil alleen het irreële beeld bestrijden dat veel mensen hier bij de Bijstand plaatsen dat het een riante regeling zou zijn waarmee men massaal auto's kan bekostigen en allerhande electronica.
pi_165015766
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:42 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet. Maar ik wil alleen het irreële beeld bestrijden dat veel mensen hier bij de Bijstand plaatsen dat het een riante regeling zou zijn waarmee men massaal auto's kan bekostigen en allerhande electronica.
Je mág niets een een dure auto bekostigen toch?
  Trouwste user 2022 donderdag 1 september 2016 @ 18:43:51 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_165015774
Ben je een halve dag weg en is je topic ontspoord. Goeie move Mod :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_165015793
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:24 schreef Nattekat het volgende:

[..]

1200¤ aan uitkeringen, toeslagen en al het andere. Daar moet je gewoon van rond kunnen komen als je een beetje op je geld let. Als dat niet lukt, leef je boven je stand en zal je toch wat moeten doen.

Kwam een stukje terug nog een mooie link voorbij van een gezin dat 50¤ te kort komt, maar helaas worden sommige luxe zaken als vanzelfsprekend gezien bij die berekening.
Welke zaken bedoel je precies?

En wat betreft het beeld wat je hier schetst van mensen in de bijstand die het meer dan goed hebben is echt je reinste kolder.
pi_165015810
quote:
7s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:44 schreef Xa1pt het volgende:
En wat betreft het beeld wat je hier schetst van mensen in de bijstand die het meer dan goed hebben is echt je reinste kolder.
Alles is relatief he.
pi_165015827
Weet je met wie ik medelijden heb? De vakkenvullers, postbodes, sjouwers en caissières van deze wereld. Die hebben net zo weinig, maar werken zich wel kapot in een teringbaan. Maar die hoor je dan weer niet.

Niet met mensen in de bijstand die geen auto kunnen betalen.
pi_165015851
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:46 schreef Yreal het volgende:
postbodes
Die bestaan tegenwoordg niet meer.
pi_165015856
quote:
Weet je met wie ik medelijden heb? De vakkenvullers, postbodes, sjouwers en caissières van deze wereld. Die hebben net zo weinig, maar werken zich wel kapot in een teringbaan. Maar die hoor je dan weer niet.

Niemand vraagt ook om medelijden knul. Maar toch bedankt voor je dooddoener.
pi_165015860
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:43 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Je mág niets een een dure auto bekostigen toch?
Jawel, je mag - als dat zou kunnen - wel een auto in bezit hebben. Maar een auto (tot de leeftijd van 15 jaar) telt wel mee in het maximale eigen vermogen dat je mag hebben in de Bijstand.

Overigens telt een auto die ouder is dan 15 jaar maar waarvan verondersteld mag worden dat deze een bijzondere waarde vertegenwoordigd ook mee in het eigen vermogen.

De grens ligt voor zover ik nu weet op ongeveer ¤ 5.900,- eigen vermogen voor een alleenstaande, en het dubbele voor samenwonenden.

Maar het gaat er mij om dat een auto bekostigen echt niet te doen is van 1200 euro netto in de maand. Een beetje auto kost zeker ¤ 200,- tot ¤ 300,- per maand als je eerlijk rekent en niet naar jezelf toe rekent. :)
pi_165015880
quote:
De vakkenvullers, postbodes, sjouwers en caissières van deze wereld. Die hebben net zo weinig, maar werken zich wel kapot in een teringbaan. Maar die hoor je dan weer niet.
Net zo weinig klopt niet, ze hebben altijd iets meer. Veel is het niet, maar wel iets. Zeker niet als je werkgerelateerde kosten meerekent.

Maar ze hebben in ieder geval een baan. Dat alleen is goed voor psychische gesteldheid denk ik. Dat vergeten veel mensen in dit topic vind ik.
  donderdag 1 september 2016 @ 18:48:31 #18
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165015886
quote:
Alleen die die dat doen als echte baan om zichzelf en/of hun gezin te onderhouden dan.

In de supermarkt barst het van de kinderen die het werk doen waardoor mensen die het geld echt nodig hebben er niet meer aan de bak komen.
  donderdag 1 september 2016 @ 18:48:51 #19
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_165015893
quote:

Als het zeikers waren zaten ze wel in de bijstand. Voor het geld doen ze het niet.
pi_165015897
quote:

Die zouden dan ook veel meer betaald en gewaardeerd moeten worden inderdaad.

Maar in veel sectoren is een ware race to the bottom aan de gang wat betreft arbeidsvoorwaarden en salarissen.
pi_165015909
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:47 schreef Tomatenboer het volgende:
De grens ligt voor zover ik nu weet op ongeveer ¤ 5.900,- eigen vermogen voor een alleenstaande
Dus kloppen de beweringen van mensen dat ze dure auto's rijden niet. (of er moet gefraudeerd worden door deze op iemand anders naam te zetten)
pi_165015926
quote:
7s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:39 schreef Gutmensch het volgende:
Maar dit is natuurlijk te belachelijk voor woorden, dat je uitkering afhankelijk wordt gemaakt van wat je ex-werkgever over je zegt. Misschien ben je wel ontslagen omdat jullie elkaar niet lagen.
Dan moet je maar een appel voor je chef meenemen iedere ochtend. Zijn hele volksstammen die zo een promotie krijgen.
I´m back.
pi_165015946
quote:
10s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dan moet je maar een appel voor je chef meenemen iedere ochtend. Zijn hele volksstammen die zo een promotie krijgen.
Natuurlijk Ryan.
pi_165015960
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:49 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Dus kloppen de beweringen van mensen dat ze dure auto's rijden niet. (of er moet gefraudeerd worden door deze op iemand anders naam te zetten)
Die dure auto kun je gewoon huren van de zwarte neveninkomsten.
  donderdag 1 september 2016 @ 18:51:31 #25
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165015965
quote:
10s.gif Op donderdag 1 september 2016 18:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Laag volk is dat, die hielenlikkers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')