Is David niet een beetje jong?quote:Op zondag 28 augustus 2016 22:06 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
David lijkt mij een leuke jongen. Roemenië nee, trekt mij ook niet.
Ik denk Riks meer dan Olke, Riks wil nog kinderen en heeft nog wat ondeugends.quote:Op zondag 28 augustus 2016 22:18 schreef roos85 het volgende:
Gokje qua top 5 meeste brieven:
1. Marc
2. David
3. Olke
4. Riks
5. Herman
Ik twijfelde ook qua positie van Olke en Riks, die rest staat wat mij betreft wel vast.quote:Op zondag 28 augustus 2016 22:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk Riks meer dan Olke, Riks wil nog kinderen en heeft nog wat ondeugends.
Olke loopt nog steeds in de mode van 1985 en z'n Engels zal wel beroerd zijn omdat hij primair met z'n familie omgaat, dus dan zit je daar nog altijd tussen de Nederlanders, dan liever in Canada zonder een half dorp aan schoonfamilie maar wel een hoop lokale sociale contacten.
Ja, ik denk dat dat de score qua brieven idd wel gaat zijn.quote:Op zondag 28 augustus 2016 22:34 schreef roos85 het volgende:
[..]
Ik twijfelde ook qua positie van Olke en Riks, die rest staat wat mij betreft wel vast.
Ze hoeven toch ook niet op het boerenbedrijf te wonen/leven?quote:Op zondag 28 augustus 2016 22:44 schreef Terreros85 het volgende:
Ik vond die David echt een omhooggevallen type. Niet zo lekker nuchter als die andere boeren. Daarom denk ik dat hij allemaal ambitieuze types aantrekt die totaal niet passen op een boerenbedrijf.
Tjah, kerk was ook wel vanwege het socialequote:Op zondag 28 augustus 2016 22:08 schreef Leandra het volgende:
Riks in Canada is wel leuk, hij kijkt ondeugend en z'n stallen ogen zoveel prettiger dan die in Texas.
Wel jammer dat ie zo van de kerk is, maar er is vast wel een gristelijke dame die nog wat vruchtbare jaren heeft en er wel wat in ziet.
David werd leuker naar mate hij langer in beeld was, en gelukkig hoef je niet bij de varkensstallenop de boerderij te wonen, dat scheelt al een stuk.
Ja dat wel, maar als je in 10 jaar maar 4 keer hebt overgeslagen dan is dat wel heul weinig.quote:Op zondag 28 augustus 2016 23:06 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Tjah, kerk was ook wel vanwege het socialeVeel meer voorzieningen zijn er daar misschien ook niet.
Engels beroerd? Hij spreekt Engels met zijn kinderen, dus dat zal wel meevallen.quote:Op zondag 28 augustus 2016 22:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk Riks meer dan Olke, Riks wil nog kinderen en heeft nog wat ondeugends.
Olke loopt nog steeds in de mode van 1985 en z'n Engels zal wel beroerd zijn omdat hij primair met z'n familie omgaat, dus dan zit je daar nog altijd tussen de Nederlanders, dan liever in Canada zonder een half dorp aan schoonfamilie maar wel een hoop lokale sociale contacten.
Ja, kun je ook wel horen aan de kinderen. Die spreken vloeiend Amerikaans.quote:Op zondag 28 augustus 2016 23:52 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Engels beroerd? Hij spreekt Engels met zijn kinderen, dus dat zal wel meevallen.
En was zijn ex geen Amerikaanse?
Fixedquote:Op zondag 28 augustus 2016 21:42 schreef tralalala het volgende:
[ afbeelding ]
Weinig lekkere chicks dit seizoen ben ik bang, hoewel er altijd wel een paar dames tussen zitten die puur voor de vakantie 15 minutes of fame gaan.
En bij geen van de boeren begrijp ik waarom ze een Nederlandse willen, dat maakt het allemaal toch alleen maar moeilijker?quote:Op zondag 28 augustus 2016 22:05 schreef Lienekien het volgende:
Ik vond het een beetje deprimerend. Een stugge Fries, een autist, een wel OK, een stugge Drent en Roemenië-daar-moet-je-toch-niet-aan-denken.
Zijn ex was Nederlandse, de ex van Riks is een Canadees.quote:Op zondag 28 augustus 2016 23:52 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Engels beroerd? Hij spreekt Engels met zijn kinderen, dus dat zal wel meevallen.
En was zijn ex geen Amerikaanse?
En de kinderen spreken geen Nederlands?quote:Op maandag 29 augustus 2016 00:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zijn ex was Nederlandse, de ex van Riks is een Canadees.
Hmja was ook mijn indruk, mannetje met veel praatjes.quote:Op zondag 28 augustus 2016 23:59 schreef Abed het volgende:
Die David is echt een kwal en toch trappen de vrouwtjes er weer in.
#teamolke
#olkearmy
Ohquote:Op maandag 29 augustus 2016 00:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zijn ex was Nederlandse, de ex van Riks is een Canadees.
Zo vreemd is dat niet.quote:Op maandag 29 augustus 2016 00:18 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
En de kinderen spreken geen Nederlands?
Zonde, tweetaligheid misgelopen. En daarnaast ook gewoon vreemd vind ik, om je kinderen niet op te voeden met je moedertaal.quote:Op maandag 29 augustus 2016 00:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zo vreemd is dat niet.
En ze zullen het best begrijpen maar zich in het Amerikaans een stuk makkelijker uiten.
Hoezo? Hij wil de boel daar al draaiende hebben voor een eventuele verkering fatsoenlijk van de grond kan komen, daarbij denk ik dat hij zelf het vuile werk ook niet gaat opknappen, daar huurt ie vast een stel Roemenen voor inquote:Op maandag 29 augustus 2016 00:23 schreef Amarantha het volgende:
Relatie met David betekend sowieso dat je mee mag gaan helpen om dat bedrijf weer in orde te krijgen.
Hmm daar heb je wel een goed punt.quote:Op maandag 29 augustus 2016 00:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoezo? Hij wil de boel daar al draaiende hebben voor een eventuele verkering fatsoenlijk van de grond kan komen, daarbij denk ik dat hij zelf het vuile werk ook niet gaat opknappen, daar huurt ie vast een stel Roemenen voor in
Davidquote:Wat voor gerecht zou je wel eens voor je partner willen maken?
Mijn lievelingseten is gepaneerde schnitzel. Ik heb vijf jaar in Duitsland gewoond en dan eet je dat vanzelf. Maar zelf maken? Ik zou niet weten hoe het moet!
Ik ben niet degene die riep dat de kinderen vloeiend Amerikaans spreken.quote:Op maandag 29 augustus 2016 00:24 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Zonde, tweetaligheid misgelopen. En daarnaast ook gewoon vreemd vind ik, om je kinderen niet op te voeden met je moedertaal.
Amerikaans is geen taal trouwens
Bij het vorige internationale avontuur kwam Jan uit Canada en werd op Schiphol opgewacht met de brieven. Hij ploegde 's nachts in het hotel door de stapel brieven. Volgende dag de uitverkorenen noemen.quote:Op zondag 28 augustus 2016 21:02 schreef
Renesite het volgende: [..]
Hoe komen de brieven dan aan!!!
Misschien heeft hij alleen maar zijn studie wat tegen en trekt dat vanzelf weer bij als de camera's verdwenen zijn.quote:Op zondag 28 augustus 2016 23:59 schreef Abed het volgende: Die David is echt een kwal en toch trappen de vrouwtjes er weer in.
#teamolke
#olkearmy
Typische FOK! uitspraken weerquote:Op maandag 29 augustus 2016 00:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben niet degene die riep dat de kinderen vloeiend Amerikaans spreken.
Daarbij kun je het met goed fatsoen geen Engels noemen, idem voor Iers en Australisch.
Maar juist westerse kinderen leren de moedertaal van hun ouders in de VS niet.
En nu de massale immigratie, zoals 100-150 geleden nog wel plaatsvond, nagenoeg niet meer voorkomt, is het ook logisch dat kinderen vooral Amerikaans spreken. Ze moeten het daar redden, hebben geen enorme groep van hun eigen achterban en moeten zich dus gewoon aanpassen.
Het is voor die kinderen nauwelijks van belang om NL te kunnen spreken.
Een tweede taal is handig, en als het een taal als Spaans is dan is het idd van belang, maar Nederlands als tweede taal is nauwelijks van belang te noemen, meer dan handig is het niet, daarbij denk ik dat de dochters van Olke het Nederlands (of Fries, want de kans is groter dat ze dat thuis en bij familie spreken) prima verstaan.quote:Op maandag 29 augustus 2016 09:39 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Typische FOK! uitspraken weer
En een tweede taal beheersen is altijd van belang, heeft een zeer positief effect op de algemene ontwikkeling van een kind. Erg zonde om die kans te laten schieten.
Heb je gelezen wat ik schreef over het effect op de ontwikkeling van een kind?quote:Op maandag 29 augustus 2016 09:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een tweede taal is handig, en als het een taal als Spaans is dan is het idd van belang, maar Nederlands als tweede taal is nauwelijks van belang te noemen, meer dan handig is het niet, daarbij denk ik dat de dochters van Olke het Nederlands (of Fries, want de kans is groter dat ze dat thuis en bij familie spreken) prima verstaan.
Ja, leuk allemaal, en mijn kind zou absoluut tweetalig opgevoed worden, maar dat anderen die keuze niet maken sta ik (zeker in de VS) niet van te kijken.quote:Op maandag 29 augustus 2016 09:44 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Heb je gelezen wat ik schreef over het effect op de ontwikkeling van een kind?
Er zijn denk ik plenty vrouwen die een IRL little house on the prairie-ervaring wel zien zittenquote:Op zondag 28 augustus 2016 22:08 schreef Leandra het volgende:
Riks in Canada is wel leuk, hij kijkt ondeugend en z'n stallen ogen zoveel prettiger dan die in Texas.
Wel jammer dat ie zo van de kerk is, maar er is vast wel een gristelijke dame die nog wat vruchtbare jaren heeft en er wel wat in ziet.
Jawel, zo streng was hij volgens mij niet, een ijsje halen leek ook standaard onderdeel van het zondag-ritueel, en grefo's geven echt geen geld uit op zondag.quote:Op maandag 29 augustus 2016 09:55 schreef Burdie het volgende:
[..]
Er zijn denk ik plenty vrouwen die een IRL little house on the prairie-ervaring wel zien zitten.
Ik betwijfel alleen of die op zondag televisie mochten kijken. Of überhaupt televisie mogen kijken.
Ah grappig, dat had ik niet meegekregen.quote:Op maandag 29 augustus 2016 10:03 schreef Burdie het volgende:
BZV heeft wel voor hetere vuren gestaan ook. Maar écht leuke boeren vond ik er dit keer ook niet bij zitten... wie weet vallen ze mee.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het bij Marc gaat uitpakken; die komt over als een soort "Robin Hood meets filmster/onderbroekenmodel meets dierenvriend" (ik zag al een boel dames op Facebook zwijmelen over "die knappe man met de kitten"), maar hij is opgegroeid in Zimbabwe (?) en zal waarschijnlijk heel andere levensvisie hebben dan de gemiddelde Nederlandse vrouw. En je zit daar wel érg ver weg.
Wat natuurlijk in de basis sowieso de kracht van BZV is....quote:Op maandag 29 augustus 2016 10:03 schreef Burdie het volgende:
BZV heeft wel voor hetere vuren gestaan ook. Maar écht leuke boeren vond ik er dit keer ook niet bij zitten... wie weet vallen ze mee.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het bij Marc gaat uitpakken; die komt over als een soort "Robin Hood meets filmster/onderbroekenmodel meets dierenvriend" (ik zag al een boel dames op Facebook zwijmelen over "die knappe man met de kitten"), maar hij is opgegroeid in Zimbabwe (?) en zal waarschijnlijk heel andere levensvisie hebben dan de gemiddelde Nederlandse vrouw. En je zit daar wel érg ver weg.
Het is niet alles of niks he.. er bestaat ook een middenweg, die meestal gekozen wordt.quote:Op maandag 29 augustus 2016 09:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, leuk allemaal, en mijn kind zou absoluut tweetalig opgevoed worden, maar dat anderen die keuze niet maken sta ik (zeker in de VS) niet van te kijken.
Daarbij hebben we in NL altijd het gezeik over ouders die hun kind in hun moedertaal opvoeden en niet in het NL.
Al met al denk ik dat je de kansen van je kind in het nieuwe land behoorlijk vergroot als je ze in de taal van het land opvoedt, en als je allebei uit hetzelfde andere land komt dan loop je anders de kans dat je kind amper de taal van het land spreekt als het naar de kleuterschool gaat.
Maar goed, mijn Engels is dan ook vloeiend Amerikaans, dus ja voor mij zou het eenvoudig zijn een kind werkelijk tweetalig op te voeden, als je de taal minder beheerst is het al een stuk lastiger als je in je moedertaal blijft hangen, dan benadeel je jezelf en je kinderen.
Daarbij kan ik me er ook nog wat bij voorstellen dat ze helemaal geen zin hebben om zich voor de TV verre van perfect uit te drukken in een taal die ze niet heel goed beheersen, terwijl ze dat in het Engels prima kunnen, plus dat de kans groot is dat ze wel Fries spreken, maar kennelijk hadden ze dan dus 3-talig opgevoed moeten worden: Fries, Nederlands en Engels.
quote:Wat vind je mooi aan de Nederlandse vrouw?
Ze zijn realistischer. Hier zijn de vrouwen best veeleisend. Nederlandse vrouwen staan meer met beide benen op de grond. Wat niet kan, kan niet. Een Nederlandse vrouw zorgt ook beter voor zichzelf, wil er goed uitzien, is meer met haar gezondheid bezig.
Jawel, maar als je het idee hebt dat je met jouw eigen David Beckham in een idyllisch oord een beetje Westers gaan zitten wezen (met hagelslag en alles!) dan zou dat in dit geval wel eens kunnen backfiren.quote:Op maandag 29 augustus 2016 10:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat natuurlijk in de basis sowieso de kracht van BZV is....
Iemand noemde hem een 'knapzak'.quote:Op maandag 29 augustus 2016 10:03 schreef Burdie het volgende:
Daarbij hebben ze een compleet Friese familie.... als ze al iets anders den Engels spreken dan zal dat eerder Fries dan Nederlands zijn.quote:Op maandag 29 augustus 2016 10:21 schreef Burdie het volgende:
Die kinderen van Olke zijn toch sowieso 2e generatie...? Niet eens in NL geboren, maar daar geboren en getogen. Desondanks vind het wel en tikje vreemd dat ze kennelijk niet in het Nederlands met Yvon over koetjes en kalfjes kunnen babbelen, maar misschien voelen ze zich idd niet comfortabel met het voor de camera spreken van Nederlands.
Ja leuk allemaal, maar mijn ervaring in de VS leert dat het gros van de westerse ouders hun kinderen niet tweetalig opvoedt, zeker niet als ze er naartoe gegaan zijn om te blijven.quote:Op maandag 29 augustus 2016 10:11 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Het is niet alles of niks he.. er bestaat ook een middenweg, die meestal gekozen wordt.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat stuk over dat jij vloeiend 'Amerikaans' zou spreken - insinueer je daarmee dat Olke dat niet spreekt? Of wat is je punt?
En over dat laatste: daar hadden we het nu niet over. Jij zegt dat je het logisch vindt dat ze die kinderen niet tweetalig hebben opgevoed, en daar heb ik op ingehaakt.
Grappig om te lezen dat je nu blijkbaar afstand hebt genomen van je uitspraak dat het zo logisch is dat ze hun kinderen niet tweetalig hebben opgevoed, en er een heel ander verhaal omheen hangt.quote:Op maandag 29 augustus 2016 10:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja leuk allemaal, maar mijn ervaring in de VS leert dat het gros van de westerse ouders hun kinderen niet tweetalig opvoedt, zeker niet als ze er naartoe gegaan zijn om te blijven.
Kunnen we hele verhandelingen houden over hoe handig dat wel of niet is, maar punt is dat maar weinig (westerse) ouders het doen, en als het al gebeurt dan zal het meestal zijn omdat ze met een heel gezin (7 broers en zussen) verhuisd zijn, en het dus min of meer bij toeval gebeurt omdat de kinderen constant met de moedertaal geconfronteerd worden als ze bij de familie zijn.
En nogmaals: in het gezin van Olke is de kans groot dat het Fries is, dus nee, dan is het niet heel logisch dat de kinderen met Yvon even Nederlands zouden praten, al even afgezien van het feit dat ze het Engels gewoon beter zullen beheersen.
Dit zijn geen expats hè, die iedere paar jaar weer in een ander vreemd land wonen en waarvan de kinderen op de internationale school sowieso al hun basis aan talen meekrijgen, dit zijn mensen die geëmigreerd zijn, die zijn vertrokken om er te blijven. De moedertaal van de ouders is dan gewoon minder van belang (en die is in dit geval Fries).
Ik verwacht helemaal niks van Gigi Hadid, sterker nog, ik heb nog nooit van haar gehoord. Met verwachtingen moet je sowieso voorzichtig zijn. Op Wikipedia Lees ik dat zij een Palestijnse vader heeft en Nederlandse moeder, lijkt me dus een beetje een ander verhaal dan bij boer Olke. Neemt niet weg dat het fijn voor haar zou zijn als ze tweetalig was opgevoed - dat geldt immers voor iedereen, vind ik tenminste.quote:Op maandag 29 augustus 2016 10:42 schreef Leandra het volgende:
Maar ik begrijp dat je eigenlijk verwacht dat iemand als Gigi Hadid ook gewoon vloeiend Nederlands spreekt?
Nee prima, als jij het verband waarin het woord "logisch" is gebruikt in die zin niet snapt dan ligt dat verder niet aan mijquote:Op maandag 29 augustus 2016 10:45 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Grappig om te lezen dat je nu blijkbaar afstand hebt genomen van je uitspraak dat het zo logisch is dat ze hun kinderen niet tweetalig hebben opgevoed, en er een heel ander verhaal omheen hangt.
Omdat men dus niet meer en masse met halve dorpen tegelijk uit hetzelfde moederland ergens neerstrijkt horen kinderen de moedertaal van hun ouders ook veel minder dan in de tijd van de massale immigratie, en is het in stand houden van het spreken van de moedertaal ook veel lastiger, zowel voor de ouders als voor de kinderen.quote:En nu de massale immigratie, zoals 100-150 geleden nog wel plaatsvond, nagenoeg niet meer voorkomt, is het ook logisch dat kinderen vooral Amerikaans spreken.
Welke twee talen had ze opgevoed moeten worden dan?quote:Op maandag 29 augustus 2016 10:49 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ik verwacht helemaal niks van Gigi Hadid, sterker nog, ik heb nog nooit van haar gehoord. Met verwachtingen moet je sowieso voorzichtig zijn. Op Wikipedia Lees ik dat zij een Palestijnse vader heeft en Nederlandse moeder, lijkt me dus een beetje een ander verhaal dan bij boer Olke. Neemt niet weg dat het fijn voor haar zou zijn als ze tweetalig was opgevoed - dat geldt immers voor iedereen, vind ik tenminste.
Je hebt het lang daarvoor al over de logische component gehad. En jij bent hier degene die je verhaal constant zit te verdraaien als wanhopige poging om toch nog een soort van gelijk te kunnen krijgen.quote:Op maandag 29 augustus 2016 10:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee prima, als jij het verband waarin het woord "logisch" is gebruikt in die zin niet snapt dan ligt dat verder niet aan mij
Ik zal hem nog even voor je herhalen:
[..]
Omdat men dus niet meer en masse met halve dorpen tegelijk uit hetzelfde moederland ergens neerstrijkt horen kinderen de moedertaal van hun ouders ook veel minder dan in de tijd van de massale immigratie, en is het in stand houden van het spreken van de moedertaal ook veel lastiger, zowel voor de ouders als voor de kinderen.
Maar goed, maak jij er maar vrolijk een ander verhaal van.
Hangt er vanaf wat de moedertalen zijn van haar ouders, wat zij samen spreken, wat de voertaal thuis is, wie er nog meer betrokken is de bij de opvoeding, hoe goed ouders het Engels beheersen, etc. Ik ken dit hele mens niet dus kan hier moeilijk een advies over geven, behalve dat meertalig opvoeden een mooie troef zou zijn (geweest).quote:Op maandag 29 augustus 2016 10:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Welke twee talen had ze opgevoed moeten worden dan?
Nederlands en Arabisch, terwijl ze in de VS woont? Engels en Arabisch? Engels en Nederlands?
Ik dacht eerst dat het z`n zus was.quote:Op maandag 29 augustus 2016 11:08 schreef Burdie het volgende:
Die Franse familie vond ik trouwens ook maar raar, ze kwamen over als een gewoon Achterhoeks gezin dat ipv een klein beetje achteraf, nog een paar honderd kilometer verderop is gaan wonen. Ik vond er niks 'Frans' aan ook. En die moeder praatte over haar zoon alsof ze op een ouderavond aan een docent uitlegde waarom haar zoon een tikje zonderling is, ipv dat ze hem voor een toekomstige vrouw probeerde te promoten.
Ja dacht ik ook, zag er echt jong uit. En dan had ze nog twee oudere jongens ook?quote:Op maandag 29 augustus 2016 11:09 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Ik dacht eerst dat het z`n zus was.
Wie was dat jonge meisje dan? Ik heb dat helemaal gemist. Ik dacht namelijk dat die vrouw zijn zus was en dat meisje haar dochter. Maar toen kwam ze aan het woord, bleek ze zijn moeder en toen was ik het kwijt.quote:Op maandag 29 augustus 2016 11:10 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ja dacht ik ook, zag er echt jong uit. En dan had ze nog twee oudere jongens ook?
Dat meisje is ook haar dochter. In totaal 4 kinderen geloof ik: twee oudste jongens die in Nederland wonen, Herman en dan dat meisje.quote:Op maandag 29 augustus 2016 11:14 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Wie was dat jonge meisje dan? Ik heb dat helemaal gemist. Ik dacht namelijk dat die vrouw zijn zus was en dat meisje haar dochter. Maar toen kwam ze aan het woord, bleek ze zijn moeder en toen was ik het kwijt.
quote:Op maandag 29 augustus 2016 11:14 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Wie was dat jonge meisje dan? Ik heb dat helemaal gemist. Ik dacht namelijk dat die vrouw zijn zus was en dat meisje haar dochter. Maar toen kwam ze aan het woord, bleek ze zijn moeder en toen was ik het kwijt.
quote:Vertel eens wat over je familie:
Ik heb nog twee broers die op het ouderlijk bedrijf in Nederland wonen. Mijn zusje Meike woont hier in Frankrijk, samen met mijn vader en moeder.
Ohh, nakomertje haha.quote:Op maandag 29 augustus 2016 11:15 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Dat meisje is ook haar dochter. In totaal 4 kinderen geloof ik: twee oudste jongens die in Nederland wonen, Herman en dan dat meisje.
Veel meer zal er wel niet zijn.quote:Op zondag 28 augustus 2016 23:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja dat wel, maar als je in 10 jaar maar 4 keer hebt overgeslagen dan is dat wel heul weinig.
Helaas.quote:Op maandag 29 augustus 2016 11:49 schreef Burdie het volgende:
Ik hoop nog steeds dat de achternaam van Olke "de Eer" is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |