Bron? Cijfers? Want volgens mij hebben die banken de natiestaten zo stevig bij de ballen vast dat we het echt over marginale fooitjes hebben volgens mij (in vergelijking met het geld wat er in om gaat).quote:Op maandag 22 augustus 2016 07:53 schreef Ulx het volgende:
Het leverde de schatkist der britten aardig wat geld,
Wil jij daadwerkelijk je gehele land gaan herinrichten om een sector te bevredigen die bij het minste of geringste weer vertrekt? En die zoals Q al terecht zegt een nog heftiger verpeste huizenmarkt achterlaat?quote:dat ze blijkbaar niet wilden, op.
Je cynisme is dan ook wat misplaatst.
Beste post die ik vandaag gelezen heb.quote:Op maandag 22 augustus 2016 07:49 schreef SpecialK het volgende:
Door de bankensector nog HARDER te pijpen dan we nu al doen. Gewoon de tanden laten verwijderen, huig weg laten halen. Deep throat lessen nemen. En dan gewoon gaan, weet je. Hongerig die CEO's en CFO's helemaal leegschlurpen. Alsof het de hongerwinter is gewoon direct vanaf de mond die klodders zonder slikreflex laten afglijden naar het maagje.
Of... of we behouden onze integriteit en behandelen banken net zoals elk ander bedrijf.
Het gaat toch nooit meer zo worden als in 1700-1900. Zelfs de banken-pijp-central London City is geen wereldmacht geworden. Alles is tegenwoordig globaal.
quote:Op maandag 22 augustus 2016 08:02 schreef SpecialK het volgende:
Randstad is al helemaal verkankert, he? Ik bezit zelfs een huis en ik durf funda niet eens meer te openen. Mijn computer heeft niet genoeg intern geheugen om die nieuwe huizenprijzen op mijn beeldscherm te tonen.
Parijs heeft teveel terreur en niemand spreekt engels. En zirich is geen EU.quote:Op maandag 22 augustus 2016 08:17 schreef arjan1112 het volgende:
Ze komen toch niet.
Hét financieel centrum van de hele wereld zou eigenlijk Zurich moeten zijn.
Denk dat er nu een paar vertrekken naar Parijs, vanuit Londen.
De plunderaars moeten eerst maar een werkvergunning voor de EU zien te krijgen na de Brexit. En dat voorstel, als de britten durven,krijgt een tegenvoorstel vanuit de EU. Iets met polen en vestiging en zo En dat wat was nou net de reden van de Brexit.quote:Op maandag 22 augustus 2016 09:30 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben er niet tegen om de plunderaars te plunderen, maar dan wel graag de plunderaars zelf en niet de rest van hun stad.
Er is geen buit voor Henk en Ingrid want het is geld dat zij zelf met werken verdiend hebben. De City verdient geen geld, het haalt geld op.quote:Op maandag 22 augustus 2016 11:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
De plunderaars moeten eerst maar een werkvergunning voor de EU zien te krijgen na de Brexit. En dat voorstel, als de britten durven,krijgt een tegenvoorstel vanuit de EU. Iets met polen en vestiging en zo En dat wat was nou net de reden van de Brexit.
Dus die plunderaars maak je mooi werkloos als wij de buit binnenhalen en Henk en Ingrid aan de slag gaan met derivaten, put-opties en whatever voor gegoochel. , Een mooie straf voor die snelle jongens en hun gedoe lijkt me.
Of de Brexit wordt gebruikt om het Angelsaksische parasietmodel ernstig te matigen, of de defenestraties van Frankfurt komen nog voor 2030 in de geschiedenisboeken terecht.quote:Of wil je allemaal engelse gelukszoekers hierheen halen? Nee toch? Kijk hoe ze zich gedragen op de bierfiets. Dat moeten we niet willen met zijn allen.
Want jullie kunnen lollig doen wat jullie willen: De financereuzen vinden de Brexit niet leuk en willen naar het continent.
De haat overheerst de ratio.quote:Op maandag 22 augustus 2016 11:18 schreef Ulx het volgende:
Whatever, dan gaat Henk toch de sportauto's van die beursjongens repareren? Dn Ingrid is een vrouw, die kan wel als schoonmakster. Toch ook prima?
Trickle-down Economics. Werkt perfect in de US of A.quote:Op maandag 22 augustus 2016 11:18 schreef Ulx het volgende:
Whatever, dan gaat Henk toch de sportauto's van die beursjongens repareren? Dn Ingrid is een vrouw, die kan wel als schoonmakster. Toch ook prima?
Zijn jullie tegen het binnenhalen van nieuwe werkgevers of zo? Moet er minder werk zijn?quote:Op maandag 22 augustus 2016 11:37 schreef Q. het volgende:
[..]
Trickle-down Economics. Werkt perfect in de US of A.
O dat. Tja. En het VK heeft fuck de EU gezegd en daarom verdienen ze een beloning of zo.quote:Op maandag 22 augustus 2016 11:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat men liever boos is op bankiers dan dat men kansen wil zien.
Of gewoon de kosten/baten... En hoeveel jaar het duurt om ook maar iets terug te verdienen.quote:Op maandag 22 augustus 2016 11:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat men liever boos is op bankiers dan dat men kansen wil zien.
Nou vertel, hoe valt die analyse uit en waarom?quote:Op maandag 22 augustus 2016 12:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Of gewoon de kosten/baten... En hoeveel jaar het duurt om ook maar iets terug te verdienen.
Maakbaarheidsdenken is tegenwoordig vooral een rechtse hobby inderdaad.quote:Op maandag 22 augustus 2016 12:26 schreef Klopkoek het volgende:
'Links' krijgt altijd het verwijt van maakbaarheidsdenken in de media. Maar dit is een prachtig staaltje rechts wensdenken en maakbaarheid naar het model van Hong Kong of Singapore.
Overigens is het een nogal verlammend en saboterend verwijt.
Op het punt van groei valt die analyse al negatief uit. Een financiële sector is maar tot een bepaald formaat nuttig, alles daarboven kost je groei in plaats van dat het je wat oplevert en wij zitten als land al over dat kantelpunt heen (www.volkskrant.nl/economi(...)t-economie~a4067269/).quote:Op maandag 22 augustus 2016 12:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou vertel, hoe valt die analyse uit en waarom?
Tot welk formaat zou een Nederlandse financiële sector nuttig zijn?quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:37 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Op het punt van groei valt die analyse al negatief uit. Een financiële sector is maar tot een bepaald formaat nuttig, alles daarboven kost je groei in plaats van dat het je wat oplevert en wij zitten als land al over dat kantelpunt heen (www.volkskrant.nl/economi(...)t-economie~a4067269/).
quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Tot welk formaat zou een Nederlandse financiële sector nuttig zijn?
Ik zou het liefst een percentage van het GDP horen.
Eerste alinea uit de link.quote:De grens waarboven financiële sectoren een negatieve invloed krijgen op de economie wordt in de meeste studies, in navolging van het IMF, gelegd op het punt dat de uitstaande leningen de 100 procent van het bbp overschrijden. De Nederlandse financiële sector zit blijkens OESO-cijfers op 278 procent. Banken zijn sinds de jaren negentig voornamelijk gegroeid doordat ze steeds meer hypotheken verstrekten, terwijl het aandeel van leningen aan bedrijven juist daalde, toont het onderzoek van Bezemer naar 46 economieën over de periode 1990-2011.
Maar begrijp ik dus goed, dat als banken hypotheekpakketten verkopen aan andere aanbieders (zie mijn link) het percentage van de Nederlandse financiele sector daalt en het daarmee gunstig zou zijn voor de economie? Wat is netto het effect op de Nederlandse economie als we simpelweg de nationaliteit van de lenende partij veranderen?quote:
Ik heb het niet over 'die analyse'. Er zijn verschillende in omloop. Houd er wel rekening mee dat de conjunctuurpieken en dalen hoger/dieper zullen zijn.quote:Op maandag 22 augustus 2016 12:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou vertel, hoe valt die analyse uit en waarom?
Zullen we er puur voor de lol eens vanuit gaan dat de meeste Fok!kers (waaronder ik in ieder geval) geen abonnement op de Financial Times hebben?quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar begrijp ik dus goed, dat als banken hypotheekpakketten verkopen aan andere aanbieders (zie mijn link) het percentage van de Nederlandse financiele sector daalt en het daarmee gunstig zou zijn voor de economie? Wat is netto het effect op de Nederlandse economie als we simpelweg de nationaliteit van de lenende partij veranderen?
Dit neemt de verdringingseffecten niet mee.quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:49 schreef Ulx het volgende:
Mij interesseert voornamelijk de 5-20k aan extra directe banen, en de banen die dat bij leveranciers oplevert. En bij de horeca.
Hier even de uittreksels:quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Zullen we er puur voor de lol eens vanuit gaan dat de meeste Fok!kers (waaronder ik in ieder geval) geen abonnement op de Financial Times hebben?
Maar ik begrijp niet waarom het voor ons een voordeel zou opleveren als Nederlandse banken Nederlandse hypotheken verkopen. Natuurlijk, meer concurrentie is altijd goed, maar Rabobank wil dus ongeveer 20% van het GDP aan hypotheken verkopen. Daarmee daalt de Nederlandse financiële sector als percentage van het GDP. De totale marktkapitalisatie van de (in Nederlandse handen zijnde) hypotheekmarkt is ruim 545 miljard, oftewel 80% van het Nederlandse GDP.quote:The biggest Dutch banks’ share of the market for new mortgages has fallen to its lowest level yet, as regulatory pressures create an opening for new competitors acting on behalf of pension funds and insurance companies.
Of the ¤18bn of mortgages sold in the Netherlands in the fourth quarter of 2015, only 48 per cent came from Rabobank, ABN Amro and ING, the three biggest lenders in the Netherlands, according to data published by IG&H, a consultancy.
Dutch non-bank mortgage growth is a striking embodiment of a global trend. In the Netherlands and many other countries, banks have grappled with a new regulatory era and the legacy of their existing loans. Dutch lender Rabobank announced in December that it planned to shed ¤150bn of assets.
The Dutch mortgage market is growing quickly; IG&H estimates ¤65bn-¤70bn of new issuance in 2016, up from ¤62bn in 2015 and ¤49bn the year before. While non-banks have seized a portion of new issuance, Dutch banks still dominate the market for outstanding mortgages in the Netherlands, which was worth ¤634bn in 2014.
Het is voor de Nederlandse economie (en samenleving) het beste als er wordt ingezet op andere sectoren en mensontwikkeling. Prettigere economie en prettigere samenleving.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:07 schreef Ulx het volgende:
Dus als ik het goed begrijp is het voor Nederland beter als de City naar Frankfurt gaat?
The City heeft heel het VK leeggeslurpt. Het is een verpauperde bananenrepubliek geworden. Het geld zit in belastingparadijzen op rekeningen van CEO's en aandeelhouders.quote:Op maandag 22 augustus 2016 07:53 schreef Ulx het volgende:
Het leverde de schatkist der britten aardig wat geld, dat ze blijkbaar niet wilden, op.
Je cynisme is dan ook wat misplaatst.
Werk krijg je door fabrieken producten te laten bouwen. Niet door je aan bankiers te prostitueren.quote:Op maandag 22 augustus 2016 11:43 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zijn jullie tegen het binnenhalen van nieuwe werkgevers of zo? Moet er minder werk zijn?
Neen. Innoverende sectoren natuurlijk.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:22 schreef Ulx het volgende:
Welke sectoren dan? Cacao-overslag? Wegtransport? Zware industrie?
ASML is zo'n bedrijfje in de omgeving van Eindhoven..... Ach gut wat doen ze ook al weer. Iets met bloemschikken? Anyway, ik las laatst dat ze hun nieuwst bloemstukken hebben ontwikkeld met geld van hun klanten. Dus ze hebben helemaal geen banken nodig.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:22 schreef Ulx het volgende:
Welke sectoren dan? Cacao-overslag? Wegtransport? Zware industrie?
Ze hebben er meer aan dan aan een complexe nieuwe CDO of CoCo.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:30 schreef Ulx het volgende:
Wat heeft een Henk of Ingrid nou aan innovatie?
Ik bedoel dat ik Henk daar niet met een nieuwe waferstepper zie stoeien en Ingrid zie ik ook geen cleanroom kuisen.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:36 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ze hebben er meer aan dan aan een complexe nieuwe CDO of CoCo.
En ik zie banken geen goed doen voor Nederland als geheel, laat staan voor Henk en Ingrid.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik bedoel dat ik Henk daar niet met een nieuwe waferstepper zie stoeien en Ingrid zie ik ook geen cleanroom kuisen.
Goed verhaal. Gelukkig denkt ASML er anders over.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
ASML is zo'n bedrijfje in de omgeving van Eindhoven..... Ach gut wat doen ze ook al weer. Iets met bloemschikken? Anyway, ik las laatst dat ze hun nieuwst bloemstukken hebben ontwikkeld met geld van hun klanten. Dus ze hebben helemaal geen banken nodig.
quote:ASML heeft met succes twee obligaties geplaatst met een totale waarde van 1,5 miljard euro. Dit maakte het Veldhovense bedrijf maandag nabeurs bekend. De obligaties omvatten een lening met een coupon van 0,625 procent, een looptijd tot 2022 en een waarde van 500 miljoen euro en een lening met een coupon van 1,375 procent, een looptijd tot 2026 en een waarde van 1,0 miljard euro. Met de opbrengsten wil ASML onder meer overnames financieren, waaronder de recent aangekondigde acquisitie van HMI. Naast de financiering van overnames beoogt ASML de kapitaalstructuur te optimaliseren door onder meer het aandeleninkoopprogramma te vergroten.
Ze doen dat in Nederland niet omdat we andere wetten hebben.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:51 schreef Ulx het volgende:
Maar die banken doen toch overal hetzelfde? Dat kan net zo goed in Nederland.
Dus? De banken etc in de city willen er weg.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze doen dat in Nederland niet omdat we andere wetten hebben.
Nu willen ze niet naar Amsterdam. Ze kunnen hier te weinig bonus krijgen.quote:Op maandag 22 augustus 2016 15:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus? De banken etc in de city willen er weg.
quote:Europese tarievenoorlog dreigt te ontstaan over lage belastingen - rtlz.nl
De Zweden slaan alarm. De premier, Stefan Loefven, vreest dat de Britten gaan concurreren op de vennootschapsbelasting nu de brexit doorgaat. Lachende derde? Grote multinationals, zegt D66-Europarlementariër Sophie in 't Veld.
Nu Groot-Brittannië de Europese Unie gaat verlaten zoekt het land naar allerlei stimuleringsmaatregelen om internationale bedrijven binnenboord te houden.
Één van die maatregelen is het verder verlagen van de vennootschapsbelasting. Momenteel is de Britse winstbelasting met 20 procent al het laagste onder de G20-landen. De minister van Financiën, Philip Hammond, wil daar nog een schepje bovenop doen: naar 15 procent of lager.
Ter vergelijking, Nederland rekent 25 procent en dat is al best concurrerend.
Voor de Zweedse premier is de prijzenoorlog een doorn in het oog en daarbij krijgt hij bijval van D66. "Dit maakt het heel makkelijk voor bedrijven om te gaan shoppen voor het laagste belastingtarief. Daar profiteren vooral grote bedrijven van. Niet het mkb", zegt Europarlementariër In 't Veld.
Daarbij krijgen de liberalen bijval van Ed Groot, PvdA Kamerlid. Als de Britten hun vennootschapsbelasting verlagen kunnen Europese landen namelijk niet achterblijven, denkt het Kamerlid. "Het kan niet zo zijn dat Groot Brittannië wel toegang houdt tot de interne markt en tegelijk de Europese winstbelastingen uitholt."
Toch bespeurt D66 een beetje krokodillentranen bij de Zweden. "Al die premiers blokkeren al jarenlang Europese regelgeving om de vennootschapsbelasting transparanter te maken en gezamenlijk een minimum af te spreken." Nu het gebrek aan Brusselse regels de landen dreigt te benadelen, "beginnen ze huilie huilie te doen - om het maar even plat te zeggen."
Dat is ondermijnend voor de interne markt, denkt In 't Veld. "Dit is het gevolg van een te zwak Europa en niet van een te sterk Europa. Deze problemen gaan we ook op heel veel andere terreinen krijgen nu de Britten gaan uittreden."
Wat de PvdA betreft wordt de concurrentiestrijd op de vennootschapsbelasting een heikel punt tijdens de exit-onderhandelingen. "Als de Britten hiermee doorgaan heeft dit wat mij betreft invloed op de relatie tussen Groot-Brittannië en de Europese Unie."
Maar de D66'er, In 't Veld, noemt dat vrij kansloos: "Je kunt niet verhinderen dat landen buiten de EU hun eigen beleid voeren. Bovendien heeft Nederland ook jarenlang geprofiteerd van een laag tarief."
Bron: www.rtlz.nl
Zijn er nog multinationals die belasting betalen dan? Bedrijven die zo weinig aan juridische innovatie doen kunnen wel helemaal niet gebruiken in onze fiscale kenniseconomie.quote:
Nee, je moet dit omdraaien: innovatie is een bijgevolg van Henk en Ingrid vooruit helpen. De oorzaak/gevolg relatie loopt andersom. Arbeidsproductiviteit en R&D is al jaren een zorgenkindje.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:30 schreef Ulx het volgende:
En die worden niet door bedrijven uit de City gegenereerd als je die hierheen haalt?quote:Op maandag 22 augustus 2016 15:36 schreef Klopkoek het volgende:
Daar bovenop komen dan weer allemaal banen/arbeidsuren van de leveranciers, klanten en dienstensectoren.
Beetje een slecht voorbeeld, want Ericsson wil 20% van de banen elimineren.quote:Op maandag 22 augustus 2016 15:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, je moet dit omdraaien: innovatie is een bijgevolg van Henk en Ingrid vooruit helpen. De oorzaak/gevolg relatie loopt andersom. Arbeidsproductiviteit en R&D is al jaren een zorgenkindje.
In Zweden is het innoverende Ericsson (uitvinder Bluetooth) goed voor 40000 banen in hun eigen land. Daar bovenop komen dan weer allemaal banen/arbeidsuren van de leveranciers, klanten en dienstensectoren. Je doet iets wat ze in China niet (kunnen) doen, omdat daar de bevolking nog niet ontwikkeld genoeg voor is. Ter vergelijking: Philips geeft emplooi aan 12000 werknemers in Nederland.
http://voxeu.org/article/why-growth-finance-drag-real-economy
http://www.economist.com/(...)ce-sector-and-growth
quote:Ericsson Climbs on Report of Staff Cuts of Up to 20 Percent
Ericsson AB rose the most in almost a year after newspaper Svenska Dagbladet reported that the Swedish maker of mobile-phone networks plans to cut as many as 25,000 employees, or about 20 percent of its workforce, amid cutthroat competition and shrinking sales.
Bron: Bloomberg
Blijven er nog steeds wel stukken meer werknemers over dan Philips hier heeft, en het gebeurt zo'n 25 jaar nadat Philips hier begon te hakken omdat ze elders hetzelfde en goedkoper konden doen. Langer competitief en van waarde gebleven..quote:Op maandag 22 augustus 2016 16:59 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Beetje een slecht voorbeeld, want Ericsson wil 20% van de banen elimineren.
Tot groot plezier van de aandeelhouders, overigens.
[..]
De uitvinding van Bluetooth kwam ook wel ietsje later dan de gloeilamp en buiten dat kun je niet twee elektronicabedrijven vergelijken en het vervolgens op policy gooien. Of is DAF ook te vroeg afgeserveerd en hadden we naar GM en Detroit moeten kijken?quote:Op maandag 22 augustus 2016 19:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Blijven er nog steeds wel stukken meer werknemers over dan Philips hier heeft, en het gebeurt zo'n 25 jaar nadat Philips hier begon te hakken omdat ze elders hetzelfde en goedkoper konden doen. Langer competitief en van waarde gebleven..
Volgens mij Siemens, Virgin en EasyJet. Als non-financials dan.quote:Op maandag 22 augustus 2016 17:25 schreef Ulx het volgende:
Zijn er nou eigenlijk wel grote bedrijven buiten de City in het VK die serieus nadenken over het verplaatsen van divisies/werk richting EU? Vodafone is genoemd, dat weet ik.
Maar verder?
Philips is groot geworden met de gloeilamp, Ericsson met de Telegraaf. Dát is de juiste vergelijking en dat weet je best.quote:Op maandag 22 augustus 2016 19:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De uitvinding van Bluetooth kwam ook wel ietsje later dan de gloeilamp en buiten dat kun je niet twee elektronicabedrijven vergelijken en het vervolgens op policy gooien. Of is DAF ook te vroeg afgeserveerd en hadden we naar GM en Detroit moeten kijken?
Amsterdam is toch ongetwijfeld wel minstens net zo interessant als Frankfurt.quote:Op maandag 22 augustus 2016 10:12 schreef NightH4wk het volgende:
Gaat niet gebeuren. Te weinig goede restaurants, entertainment, teveel regels, bonus cap, etc.
Hopelijk gaat het naar Parijs. Krijgen wij niet de ellende en wordt de machtsbalans in Europa niet teveel verstoord.quote:Op maandag 22 augustus 2016 21:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Amsterdam is toch ongetwijfeld wel minstens net zo interessant als Frankfurt.
Je kan beter de hoge inkomens in eigen land hebben dan dat je in je land alleen Henken en Ingrids hebt die het geld verdienen van hoge inkomens in het buitenland.quote:Op maandag 22 augustus 2016 21:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hopelijk gaat het naar Parijs. Krijgen wij niet de ellende en wordt de machtsbalans in Europa niet teveel verstoord.
Tuurlijk, er zitten voordelen aan maar ook sociale en economische nadelen.
Ik zit er niet zo meequote:Op maandag 22 augustus 2016 07:56 schreef Q. het volgende:
Zoiets is vast goed voor de betaalbaarheid van de woningen in en om Amsterdam. Want daar gaat het al zo lekker mee.
Wat kunnen ze voor ons doen?quote:
Lege kantoren huren.quote:Op maandag 22 augustus 2016 22:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat kunnen ze voor ons doen?
Er zijn zat woningzoekenden die dat ook willen en kunnen.quote:
Geld hier uitgeven ipv. geld in Londen uitgeven.quote:Op maandag 22 augustus 2016 22:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat kunnen ze voor ons doen?
Dat is over het algemeen weinig aantrekkelijk. Kan je beter woningen nieuw bouwen. Heb je met wat geluk ook nog gewone huizen met een tuintje. Dat willen veel woningzoekenden een stuk liever.quote:Op maandag 22 augustus 2016 22:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn zat woningzoekenden die dat ook willen en kunnen.
Want Zwitserland is een anarchistisch land zonder regels?quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 06:13 schreef Braindead2000 het volgende:
Banken houden niet zo van regeltjes. Vandaar dat mensen in het verleden graag hun centjes naar landen als Zwitserland, Liechtenstein en Luxemburg brachten en die landen een grote bankensector hebben. De EU houdt van regeltjes, is dol op regeltjes. De vraag zou beter kunnen zijn: Hoe voorkomen we dat de City de EU plundert?
Dat zeg ik niet. Waarom denk jij dat Zwitserland een begrip is in de bankenwereld? Puur toeval?quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 07:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Want Zwitserland is een anarchistisch land zonder regels?![]()
![]()
Omdat Zwitsers serieus, nauwkeurig en gedisciplineerd werken en dus uiterst betrouwbaar zijn.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 07:30 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Waarom denk jij dat Zwitserland een begrip is in de bankenwereld? Puur toeval?
En Scandinaviërs en Duitsers niet? Zwitsers, Liechtensteiners en Luxemburgers zijn het nauwkeurigst en het heeft niks met het bankgeheim te maken dat ze zo'n grote financiële sector hebben (of hadden?)?quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 07:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Omdat Zwitsers serieus, nauwkeurig en gedisciplineerd werken en dus uiterst betrouwbaar zijn.
Net zoals ze in Londen zitten omdat het VK beroemd is voor zijn rechtszekerheid.
Nee, Duitsers veel minder. En het Zwitserse bankgeheim bestaat al niet meer.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 07:49 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
En Scandinaviërs en Duitsers niet? Zwitsers, Liechtensteiners en Luxemburgers zijn het nauwkeurigst en het heeft niks met het bankgeheim te maken dat ze zo'n grote financiële sector hebben (of hadden?)?
De Zwitsers zijn veel doller op regeltjes dan de EU. Misschien is dat wel een reden dat de bankensector daar zo groot is?quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 07:49 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
En Scandinaviërs en Duitsers niet? Zwitsers, Liechtensteiners en Luxemburgers zijn het nauwkeurigst en het heeft niks met het bankgeheim te maken dat ze zo'n grote financiële sector hebben (of hadden?)?
Wat ik wil zeggen is dat het voor veel ondernemers en bedrijven aantrekkelijk is om zich te vestigen in staten waar de overheid geen bemoeial is. De EU wil de wereld verbeteren, maakt ze niet uit of dat het einde is voor welvaart en welzijn in Europa. Alleen jouw onderbroek moet waarschijnlijk al aan 100 regeltjes voldoen. Het VK kan daar op inspelen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 07:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, Duitsers veel minder. En het Zwitserse bankgeheim bestaat al niet meer.
Heb je nooit gehoord van boeren die naar het buitenland vluchten vanwege de Nederlandse regelzucht, bedrijven die hun hoofdkantoor vestigen in landen met lage vennootschapsbelastingen enz? Het VK gaat echt niet werkeloos toekijken als bedrijven massaal het VK gaan verlaten. Het enige wat ze dan moeten doen is het aantrekkelijker maken voor bedrijven om te blijven door bijvoorbeeld een paar regeltjes te schrappen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 07:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De Zwitsers zijn veel doller op regeltjes dan de EU. Misschien is dat wel een reden dat de bankensector daar zo groot is?
Echter de praktijk lijkt toch wat af te wijken van jouw theorie. Boeren gaan van Nederland bijvoorbeeld naar Oost-Duitsland, daar hebben ze niet direct minder regeltjes. Wel goedkope grond en arbeid, die factoren blijken in de praktijk belangrijker.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 08:07 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Heb je nooit gehoord van boeren die naar het buitenland vluchten vanwege de Nederlandse regelzucht, bedrijven die hun hoofdkantoor vestigen in landen met lage vennootschapsbelastingen enz? Het VK gaat echt niet werkeloos toekijken als bedrijven massaal het VK gaan verlaten. Het enige wat ze dan moeten doen is het aantrekkelijker maken voor bedrijven om te blijven door bijvoorbeeld een paar regeltjes te schrappen.
Een onderbroek die drie cent goedkoper schiet te echt op als je koopkracht door een lagere Pond meer is gedaald...quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 07:58 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Wat ik wil zeggen is dat het voor veel ondernemers en bedrijven aantrekkelijk is om zich te vestigen in staten waar de overheid geen bemoeial is. De EU wil de wereld verbeteren, maakt ze niet uit of dat het einde is voor welvaart en welzijn in Europa. Alleen jouw onderbroek moet waarschijnlijk al aan 100 regeltjes voldoen. Het VK kan daar op inspelen.
Ik weet niet of er in Duitsland meer of minder regeltjes gelden maar boeren emigreren vooral naar gebieden waar er veel ruimte is en alleen daardoor, doordat ze niet pal naast woonwijken zitten, hebben ze minder last van regeltjes.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 08:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Echter de praktijk lijkt toch wat af te wijken van jouw theorie. Boeren gaan van Nederland bijvoorbeeld naar Oost-Duitsland, daar hebben ze niet direct minder regeltjes. Wel goedkope grond en arbeid, die factoren blijken in de praktijk belangrijker.
De Britten lijken nu echter voor een koers te kiezen die het voor bedrijven erg onaantrekkelijk maakt zich daar te vestigen. Ze zullen nogal wat moeten compenseren om die bedrijven te behouden en dat zal dan vanwege de lagere inkomsten weer ten koste gaan van de gewone burgers...
Nee, eigenlijk hoor ik daar nooit wat over. Waar ik wel veel over hoor, zijn buitenlandse bedrijven die in Nederland met al z'n "regelzucht" en "hoge" belastingen een brievenbusfirma-hoofdkantoor vestigen. (Waar je m.i. trouwens een stuk minder aan hebt dan aan échte hoofdkantoren met personeel met hoge inkomens dat lokaal geld uitgeeft).quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 08:07 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Heb je nooit gehoord van boeren die naar het buitenland vluchten vanwege de Nederlandse regelzucht, bedrijven die hun hoofdkantoor vestigen in landen met lage vennootschapsbelastingen enz?
Jij gaat er vanuit dat het VK statisch is. Het is het een of het andere. Of het VK blijft grotendeels de EU-koers volgen of ze zijn volledig verlost van de regeltjes van de EU. We hebben het nou over een situatie waarin Britse bedrijven eventueel massaal naar de EU zouden willen verhuizen. Dat betekent dat we het over een situatie hebben dat het VK helemaal los komt te staan van de EU en ze geen moeite hoeven te doen om aan Europese regeltjes te voldoen. In dat geval staat het ze vrij om aantrekkelijkere voorstellen aan bedrijven te doen en hun wetten aantrekkelijker te maken dan die van de EU. In dat geval denk ik dat het VK flexibeler en sneller is dan de EU met het inspelen op de wensen van bedrijven.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 09:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk hoor ik daar nooit wat over. Waar ik wel veel over hoor, zijn buitenlandse bedrijven die in Nederland met al z'n "regelzucht" en "hoge" belastingen een brievenbusfirma-hoofdkantoor vestigen. (Waar je m.i. trouwens een stuk minder aan hebt dan aan échte hoofdkantoren met personeel met hoge inkomens dat lokaal geld uitgeeft).
Jij verwacht dat bedrijven eerst massaal weglopen en dan als het VK de regelgeving van 'het juk van de EU' verlost hebben, dat diezelfde bedrijven weer terug zullen wandelen? Ik ben dan wel heel benieuwd welke regelgeving je het precies over hebtquote:Op dinsdag 23 augustus 2016 09:53 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Jij gaat er vanuit dat het VK statisch is. Het is het een of het andere. Of het VK blijft grotendeels de EU-koers volgen of ze zijn volledig verlost van de regeltjes van de EU. We hebben het nou over een situatie waarin Britse bedrijven eventueel massaal naar de EU zouden willen verhuizen. Dat betekent dat we het over een situatie hebben dat het VK helemaal los komt te staan van de EU en ze geen moeite hoeven te doen om aan Europese regeltjes te voldoen. In dat geval staat het ze vrij om aantrekkelijkere voorstellen aan bedrijven te doen en hun wetten aantrekkelijker te maken dan die van de EU. In dat geval denk ik dat het VK flexibeler en sneller is dan de EU met het inspelen op de wensen van bedrijven.
Dat ga ik niet uitleggen. Ik ben wel heel benieuwd waarom jij denkt dat in het geval bedrijven massaal het VK (dreigen te) verlaten het VK absoluut niks kan doen om het aantrekkelijker te maken voor die bedrijven om te blijven.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 10:10 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij verwacht dat bedrijven eerst massaal weglopen en dan als het VK de regelgeving van 'het juk van de EU' verlost hebben, dat diezelfde bedrijven weer terug zullen wandelen? Ik ben dan wel heel benieuwd welke regelgeving je het precies over hebt
Om te beginnen is de kans groter dat Henk bij ASML aan de bak kan dan in zo'n ballentoren aan de Zuid-As.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:30 schreef Ulx het volgende:
Het viel te verwachten. Je hebt het dus over regelgeving waarvan je niet eens weet dat die bestaat of wat de betekenis ervan is. Doe jezelf en iedereen hier een lol en zoek gewoon eerst eens uit waar je het over hebt voor je hier zo'n onzintheorie plempt..quote:Op woensdag 24 augustus 2016 06:17 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dat ga ik niet uitleggen. Ik ben wel heel benieuwd waarom jij denkt dat in het geval bedrijven massaal het VK (dreigen te) verlaten het VK absoluut niks kan doen om het aantrekkelijker te maken voor die bedrijven om te blijven.
Ik ging het niet uitleggen omdat ik het een rare vraag vond. Maar zo je wil: Het schijnt toch echt wel eens in de wereld voor te komen dat landen wetten veranderen/afschaffen/invoeren, de infrastructuur verbeteren, het financieel interessanter maakt voor bedrijven om zich in een land te vestigen via de belastingwet enz, misschien zelfs in het VK. Maar volgens jou is dat dus onmogelijk en ziet de wereld er dus eigenlijk hetzelfde uit als 5000 jaar geleden?quote:Op woensdag 24 augustus 2016 14:04 schreef keste010 het volgende:
[..]
Het viel te verwachten. Je hebt het dus over regelgeving waarvan je niet eens weet dat die bestaat of wat de betekenis ervan is. Doe jezelf en iedereen hier een lol en zoek gewoon eerst eens uit waar je het over hebt voor je hier zo'n onzintheorie plempt..
Da's de VOC mentaliteit.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 09:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk hoor ik daar nooit wat over. Waar ik wel veel over hoor, zijn buitenlandse bedrijven die in Nederland met al z'n "regelzucht" en "hoge" belastingen een brievenbusfirma-hoofdkantoor vestigen. (Waar je m.i. trouwens een stuk minder aan hebt dan aan échte hoofdkantoren met personeel met hoge inkomens dat lokaal geld uitgeeft).
Dit is geen antwoord. Ik hoor graag over welke Europese regelgeving je het hebt. Wat zijn nou de regels die ervoor zorgen dat bedrijven nu eerst massaal weglopen, maar als die afgeschaft zijn bedrijven juist weer terug laten komen. Word eens concreet.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 05:46 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik ging het niet uitleggen omdat ik het een rare vraag vond. Maar zo je wil: Het schijnt toch echt wel eens in de wereld voor te komen dat landen wetten veranderen/afschaffen/invoeren, de infrastructuur verbeteren, het financieel interessanter maakt voor bedrijven om zich in een land te vestigen via de belastingwet enz, misschien zelfs in het VK. Maar volgens jou is dat dus onmogelijk en ziet de wereld er dus eigenlijk hetzelfde uit als 5000 jaar geleden?
Je weet ook best dat Ericsson een andere boomtijd heeft gehad dan Philips. En dat Ericsson in 2000 - 2010 meer dan de helft van haar personeel heeft laten gaan. En dat Ericsson een groot deel van haar bestaan in handen is geweest van de rijkste en meest invloedrijke Zweedse familie, via Investor AB, oftewel de Wallenbergs.quote:Op maandag 22 augustus 2016 19:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Philips is groot geworden met de gloeilamp, Ericsson met de Telegraaf. Dát is de juiste vergelijking en dat weet je best.
Vervolgens is er wel degelijk een relatie met de macro-economische 'policy' van de bestuurselite. Nederland heeft daar in 1982 een andere afslag genomen.
Wat mede af hangt van het macro economische beleid (cluster beleid bijv.). Dat is nu net wat ik zeg. Je onoprechte discussie technieken een laatdunkend elitaire houding hangen me wel de keel uit.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 11:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je weet ook best dat Ericsson een andere boomtijd heeft gehad dan Philips.
Irrelevant voor het onderwerp, maar ook daar ben je kampioen in. Tenzij de Wallenbergs een bovengemiddelde interesse hebben in technologische innovatie en een verantwoordelijkheidsgevoel kennen.quote:En dat Ericsson een groot deel van haar bestaan in handen is geweest van de rijkste en meest invloedrijke Zweedse familie, via Investor AB, oftewel de Wallenbergs.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |