Op het punt van groei valt die analyse al negatief uit. Een financiële sector is maar tot een bepaald formaat nuttig, alles daarboven kost je groei in plaats van dat het je wat oplevert en wij zitten als land al over dat kantelpunt heen (www.volkskrant.nl/economi(...)t-economie~a4067269/).quote:Op maandag 22 augustus 2016 12:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou vertel, hoe valt die analyse uit en waarom?
Tot welk formaat zou een Nederlandse financiële sector nuttig zijn?quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:37 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Op het punt van groei valt die analyse al negatief uit. Een financiële sector is maar tot een bepaald formaat nuttig, alles daarboven kost je groei in plaats van dat het je wat oplevert en wij zitten als land al over dat kantelpunt heen (www.volkskrant.nl/economi(...)t-economie~a4067269/).
quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Tot welk formaat zou een Nederlandse financiële sector nuttig zijn?
Ik zou het liefst een percentage van het GDP horen.
Eerste alinea uit de link.quote:De grens waarboven financiële sectoren een negatieve invloed krijgen op de economie wordt in de meeste studies, in navolging van het IMF, gelegd op het punt dat de uitstaande leningen de 100 procent van het bbp overschrijden. De Nederlandse financiële sector zit blijkens OESO-cijfers op 278 procent. Banken zijn sinds de jaren negentig voornamelijk gegroeid doordat ze steeds meer hypotheken verstrekten, terwijl het aandeel van leningen aan bedrijven juist daalde, toont het onderzoek van Bezemer naar 46 economieën over de periode 1990-2011.
Maar begrijp ik dus goed, dat als banken hypotheekpakketten verkopen aan andere aanbieders (zie mijn link) het percentage van de Nederlandse financiele sector daalt en het daarmee gunstig zou zijn voor de economie? Wat is netto het effect op de Nederlandse economie als we simpelweg de nationaliteit van de lenende partij veranderen?quote:
Ik heb het niet over 'die analyse'. Er zijn verschillende in omloop. Houd er wel rekening mee dat de conjunctuurpieken en dalen hoger/dieper zullen zijn.quote:Op maandag 22 augustus 2016 12:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou vertel, hoe valt die analyse uit en waarom?
Zullen we er puur voor de lol eens vanuit gaan dat de meeste Fok!kers (waaronder ik in ieder geval) geen abonnement op de Financial Times hebben?quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar begrijp ik dus goed, dat als banken hypotheekpakketten verkopen aan andere aanbieders (zie mijn link) het percentage van de Nederlandse financiele sector daalt en het daarmee gunstig zou zijn voor de economie? Wat is netto het effect op de Nederlandse economie als we simpelweg de nationaliteit van de lenende partij veranderen?
Dit neemt de verdringingseffecten niet mee.quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:49 schreef Ulx het volgende:
Mij interesseert voornamelijk de 5-20k aan extra directe banen, en de banen die dat bij leveranciers oplevert. En bij de horeca.
Hier even de uittreksels:quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Zullen we er puur voor de lol eens vanuit gaan dat de meeste Fok!kers (waaronder ik in ieder geval) geen abonnement op de Financial Times hebben?
Maar ik begrijp niet waarom het voor ons een voordeel zou opleveren als Nederlandse banken Nederlandse hypotheken verkopen. Natuurlijk, meer concurrentie is altijd goed, maar Rabobank wil dus ongeveer 20% van het GDP aan hypotheken verkopen. Daarmee daalt de Nederlandse financiële sector als percentage van het GDP. De totale marktkapitalisatie van de (in Nederlandse handen zijnde) hypotheekmarkt is ruim 545 miljard, oftewel 80% van het Nederlandse GDP.quote:The biggest Dutch banks’ share of the market for new mortgages has fallen to its lowest level yet, as regulatory pressures create an opening for new competitors acting on behalf of pension funds and insurance companies.
Of the ¤18bn of mortgages sold in the Netherlands in the fourth quarter of 2015, only 48 per cent came from Rabobank, ABN Amro and ING, the three biggest lenders in the Netherlands, according to data published by IG&H, a consultancy.
Dutch non-bank mortgage growth is a striking embodiment of a global trend. In the Netherlands and many other countries, banks have grappled with a new regulatory era and the legacy of their existing loans. Dutch lender Rabobank announced in December that it planned to shed ¤150bn of assets.
The Dutch mortgage market is growing quickly; IG&H estimates ¤65bn-¤70bn of new issuance in 2016, up from ¤62bn in 2015 and ¤49bn the year before. While non-banks have seized a portion of new issuance, Dutch banks still dominate the market for outstanding mortgages in the Netherlands, which was worth ¤634bn in 2014.
Het is voor de Nederlandse economie (en samenleving) het beste als er wordt ingezet op andere sectoren en mensontwikkeling. Prettigere economie en prettigere samenleving.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:07 schreef Ulx het volgende:
Dus als ik het goed begrijp is het voor Nederland beter als de City naar Frankfurt gaat?
The City heeft heel het VK leeggeslurpt. Het is een verpauperde bananenrepubliek geworden. Het geld zit in belastingparadijzen op rekeningen van CEO's en aandeelhouders.quote:Op maandag 22 augustus 2016 07:53 schreef Ulx het volgende:
Het leverde de schatkist der britten aardig wat geld, dat ze blijkbaar niet wilden, op.
Je cynisme is dan ook wat misplaatst.
Werk krijg je door fabrieken producten te laten bouwen. Niet door je aan bankiers te prostitueren.quote:Op maandag 22 augustus 2016 11:43 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zijn jullie tegen het binnenhalen van nieuwe werkgevers of zo? Moet er minder werk zijn?
Neen. Innoverende sectoren natuurlijk.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:22 schreef Ulx het volgende:
Welke sectoren dan? Cacao-overslag? Wegtransport? Zware industrie?
ASML is zo'n bedrijfje in de omgeving van Eindhoven..... Ach gut wat doen ze ook al weer. Iets met bloemschikken? Anyway, ik las laatst dat ze hun nieuwst bloemstukken hebben ontwikkeld met geld van hun klanten. Dus ze hebben helemaal geen banken nodig.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:22 schreef Ulx het volgende:
Welke sectoren dan? Cacao-overslag? Wegtransport? Zware industrie?
Ze hebben er meer aan dan aan een complexe nieuwe CDO of CoCo.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:30 schreef Ulx het volgende:
Wat heeft een Henk of Ingrid nou aan innovatie?
Ik bedoel dat ik Henk daar niet met een nieuwe waferstepper zie stoeien en Ingrid zie ik ook geen cleanroom kuisen.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:36 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ze hebben er meer aan dan aan een complexe nieuwe CDO of CoCo.
En ik zie banken geen goed doen voor Nederland als geheel, laat staan voor Henk en Ingrid.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik bedoel dat ik Henk daar niet met een nieuwe waferstepper zie stoeien en Ingrid zie ik ook geen cleanroom kuisen.
Goed verhaal. Gelukkig denkt ASML er anders over.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
ASML is zo'n bedrijfje in de omgeving van Eindhoven..... Ach gut wat doen ze ook al weer. Iets met bloemschikken? Anyway, ik las laatst dat ze hun nieuwst bloemstukken hebben ontwikkeld met geld van hun klanten. Dus ze hebben helemaal geen banken nodig.
quote:ASML heeft met succes twee obligaties geplaatst met een totale waarde van 1,5 miljard euro. Dit maakte het Veldhovense bedrijf maandag nabeurs bekend. De obligaties omvatten een lening met een coupon van 0,625 procent, een looptijd tot 2022 en een waarde van 500 miljoen euro en een lening met een coupon van 1,375 procent, een looptijd tot 2026 en een waarde van 1,0 miljard euro. Met de opbrengsten wil ASML onder meer overnames financieren, waaronder de recent aangekondigde acquisitie van HMI. Naast de financiering van overnames beoogt ASML de kapitaalstructuur te optimaliseren door onder meer het aandeleninkoopprogramma te vergroten.
Ze doen dat in Nederland niet omdat we andere wetten hebben.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:51 schreef Ulx het volgende:
Maar die banken doen toch overal hetzelfde? Dat kan net zo goed in Nederland.
Dus? De banken etc in de city willen er weg.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze doen dat in Nederland niet omdat we andere wetten hebben.
Nu willen ze niet naar Amsterdam. Ze kunnen hier te weinig bonus krijgen.quote:Op maandag 22 augustus 2016 15:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus? De banken etc in de city willen er weg.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |