FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Schakelbak ombouwen naar automaatbak
RickHD90donderdag 18 augustus 2016 @ 17:40
Na wat te hebben ge-Googled ben ik er niet echt wijs uit geworden dus wellicht dat hier monteurs zijn of mensen met ervaringen..

Mijn vriendin heeft haar rijbewijs behaald voor automaat en mag dus niet met een handbak rijden. Het is mogelijk om een handbak te verwisselen met een automaat, maar nu mijn vraag:

- wat kost dit ongeveer bij een externe partij?
- is het zelf te doen?
- zo ja, wat is dan zoal nodig?

Het wisselen van eenzelfde bak is vaak goed te doen, maar een heel mechanisme vervangen hebben noch ik noch mijn sleutelende vrienden ervaring in... hier dan iemand?
Catch22-donderdag 18 augustus 2016 @ 17:47
Zou er niet aan beginnen. Auto verkopen en automaat terugkopen is vele malen goedkoper. Je moet echt veel aanpassen, ook in je interieur. En je moet hem laten herkeuren
SpecialKdonderdag 18 augustus 2016 @ 17:55
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 17:40 schreef RickHD90 het volgende:
Mijn vriendin heeft haar rijbewijs behaald voor automaat en mag dus niet met een handbak rijden.
Wat zijn dit nou weer voor regels? Welk universum is dit?
Palomardonderdag 18 augustus 2016 @ 17:56
Volgens mij is het idd best wel ingrijpend, tot het vervangen van de remmen aan toe (sterkere remmen vanwege niet op de motor af kunnen remmen).

Zou het alleen doen als je het zelf een leuk project vindt om te doen.
alorsdonderdag 18 augustus 2016 @ 17:58
quote:
10s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 17:55 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wat zijn dit nou weer voor regels? Welk universum is dit?
Dat is een heel normale regel. Mensen die het niet zo goed kunnen, kunnen lessen in automaat en daar een rijbewijs voor krijgen. Maar die mogen niet in een schakelauto rijden. Andersom kan het (uiteraard) wel.

https://www.cbr.nl/vademecum/index.asp?pageid=142
SpecialKdonderdag 18 augustus 2016 @ 18:00
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 17:58 schreef alors het volgende:

[..]

Dat is een heel normale regel. Mensen die het niet zo goed kunnen, kunnen lessen in automaat en daar een rijbewijs voor krijgen. Maar die mogen niet in een schakelauto rijden. Andersom kan het (uiteraard) wel.

https://www.cbr.nl/vademecum/index.asp?pageid=142
The fuck
Posergoth6667donderdag 18 augustus 2016 @ 18:12
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 17:40 schreef RickHD90 het volgende:
- wat kost dit ongeveer bij een externe partij?
Reken op serieus geld. Echt serieus geld. Het is niet even het pookje vervangen voor een automaat pook. Ik gok op 5000+ als je het laat doen.

quote:
- is het zelf te doen?
Als je automonteur bent met veels te veel vrije tijd, ja.

quote:
- zo ja, wat is dan zoal nodig?
Als er een versie van je auto te krijgen is met automaat, dan een compleet nieuwe schakelbak. Hele ding er af, nieuwe er op, hopen dat je niet een andere koppeling nodig hebt, hopen dat het uit komt met de plek van je schakelpook. Als het niet uit komt, moet je het gat wat verder openslijpen en de achterkant weer dicht lassen. Dan je halve kabelboom aanpassen, nieuwe boord computer monteren en nog veel meer klusjes die mij zo even niet te binnen schieten.

Kan het? Ja, vaak wel. Kan je het zelf? Als je weet wat je moet doen kan je dit inderdaad zelf, maar dat geld voor alles, van haren knippen tot het schrijven van een computer besturingssysteem vanaf de grond af aan. Je kunt echter beter een klein autotje met een automaat voor haar kopen en haar daar in laten rijden. Denk dat je dan een stuk beter af bent.
Sounddragondonderdag 18 augustus 2016 @ 18:27
Niet doen, redenen staan in de posts hierboven. Waarom zou je op de fiets naar zuid Frankrijk rijden als er vliegtuigen, treinen, bussen, auto's en motoren bestaan. Of... Je moet het leuk vinden, maar dan nog kost het vele malen minder om gewoon een automaat te kopen.
embedguydonderdag 18 augustus 2016 @ 19:00
Een andere optie zou zijn om haar een rijbewijs te laten halen die haar niet beperkt tot alleen automaten. Afhankelijk van hoe lang het geleden is dat ze haar huidige rijbewijs heeft gehaald, is dit misschien ook te overwegen.
RickHD90donderdag 18 augustus 2016 @ 19:10
budget ophogen dus voor een automaat auto :) bedankt voor de input mensen :D had gehoopt dat het met een 1000tje wel kon worden gefixt, maar zo te lezen zou ik eerder op 3000 moeten rekeken ;(

quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 19:00 schreef embedguy het volgende:
Een andere optie zou zijn om haar een rijbewijs te laten halen die haar niet beperkt tot alleen automaten. Afhankelijk van hoe lang het geleden is dat ze haar huidige rijbewijs heeft gehaald, is dit misschien ook te overwegen.
heeft met een medische reden te maken :) anders had ze liever schakel gereden
gewoonmeppendonderdag 18 augustus 2016 @ 19:20
Begrijp ik hieruit dat je op dit moment helemaal geen auto hebt, maar het jou goedkoper lijkt een schakelauto te kopen en die te laten ombouwen? :D
RickHD90donderdag 18 augustus 2016 @ 19:30
ik heb zelf een auto (die overigens gewoon schakel blijft), maar als het ombouwen inderdaad rond 1000 zou kosten zou je dat altijd kunnen meepakken in het budget. er zijn namelijk meer schakelautos dan automaatautos. als je dan een goede (bijvoorbeeld) 206 kan kopen en kan ombouwen tot een automaat, het is omslachtig ja, maar als er 10 206'en zijn van 5000 schakel en 2 van 9000 automaat... dan ben je nog steeds goedkoper uit.

maar het oordeel was al dat ombouwen duurder zou zijn, dus dan wordt het helaas een langere zoektocht voor het budget :)
Catch22-donderdag 18 augustus 2016 @ 19:33
3000 zou ik nog goedkoop vinden voor de complete ombouw.

Automaten zijn niet veel duurder toch? Zou wel even goed uitzoeken hoe betrouwbaar de betreffende bak is. Zit nogal verschil in


Alfa selespeed wil je niet hebben bijvoorbeeld
Sounddragondonderdag 18 augustus 2016 @ 19:40
Of een early DSG.
RickHD90donderdag 18 augustus 2016 @ 19:43
qua budget en formaat zal het ook niet snel een alfa zijn. ze vind het formaat van haar destijds lesauto prettig (2015 corsa) en wilt ook binnen dit formaat blijven, vandaar dat we een beetje zoeken naar micra's, 206, dat soort bakjes :)

overigens even gegoogled op de alfa bak, komt deze faalfoto naar boven.
zwoel kijkend met de hand op de versnelling, vergetende dat het een automaat is :')
Alfa_Geneva_s.jpg
Chuck-N0rr1sdonderdag 18 augustus 2016 @ 21:04
quote:
14s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 19:40 schreef Sounddragon het volgende:
Of een early DSG.
Niet doen. Bende de eerste generatie
Straatcommando.donderdag 18 augustus 2016 @ 21:16
Laten we beginnen met de aloude vraag, om welke auto gaat het? Het is een bult werk, zelfs bij oude auto's, maar niet onmogelijk. Heb je iets moderners laat dan maar lekker zitten.

Je bent sowieso een hele smak geld kwijt als je het laat doen. Als je echt handig bent en het is een oud ding kan het heel heel misschien nog te doen zijn.
Straatcommando.donderdag 18 augustus 2016 @ 21:18
quote:
14s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 21:04 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Niet doen. Bende de eerste generatie
Daar komt de term deutsche scheisse getriebe vandaan Chuck moet jij weten :D
Ferdonderdag 18 augustus 2016 @ 21:24
Heeft ze code 10 of 15? Bij 15 mag je een handbak met automatische koppeling rijden, dat is goedkoper om in te bouwen. Maar als je nu geen auto hebt, kun je beter een met automaat kopen.

Turquaz heeft het toch geflikt met zijn E36?
RickHD90donderdag 18 augustus 2016 @ 21:27
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 21:16 schreef Straatcommando. het volgende:
Laten we beginnen met de aloude vraag, om welke auto gaat het? Het is een bult werk, zelfs bij oude auto's, maar niet onmogelijk. Heb je iets moderners laat dan maar lekker zitten.

Je bent sowieso een hele smak geld kwijt als je het laat doen. Als je echt handig bent en het is een oud ding kan het heel heel misschien nog te doen zijn.
nog geen auto, maar we kijken rond micra k11
RickHD90donderdag 18 augustus 2016 @ 21:27
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 21:24 schreef Fer het volgende:
Heeft ze code 10 of 15? Bij 15 mag je een handbak met automatische koppeling rijden, dat is goedkoper om in te bouwen. Maar als je nu geen auto hebt, kun je beter een met automaat kopen.

Turquaz heeft het toch geflikt met zijn E36?
zal het eens nakijken zondag :)
klawiedonderdag 18 augustus 2016 @ 21:31
Ik weet van een e klasse dat eer ook een andere blok in moet omdat de gaten ook gwn niet overeen komen

Wat wel makkelijker is is een automaat met schade kopen en een goedkope handbak en alles overschroeven als het echt zoveel scheelt
Metalfreakdonderdag 18 augustus 2016 @ 21:40
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 19:43 schreef RickHD90 het volgende:
qua budget en formaat zal het ook niet snel een alfa zijn. ze vind het formaat van haar destijds lesauto prettig (2015 corsa) en wilt ook binnen dit formaat blijven, vandaar dat we een beetje zoeken naar micra's, 206, dat soort bakjes :)

overigens even gegoogled op de alfa bak, komt deze faalfoto naar boven.
zwoel kijkend met de hand op de versnelling, vergetende dat het een automaat is :')
[ afbeelding ]
Tja, je zal 'm toch altijd een keer van P naar D moeten schakelen... ;)
Chuck-N0rr1sdonderdag 18 augustus 2016 @ 21:45
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 21:18 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Daar komt de term deutsche scheisse getriebe vandaan Chuck moet jij weten :D
Ik heb zelf ook dsg :')
Straatcommando.donderdag 18 augustus 2016 @ 21:58
quote:
10s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 21:45 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook dsg :')
Gecondoleerd. Hoeveel updates en platen ben je al verder?
Chuck-N0rr1sdonderdag 18 augustus 2016 @ 22:18
quote:
12s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 21:58 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Gecondoleerd. Hoeveel updates en platen ben je al verder?
0

B-)
NeuNeudonderdag 18 augustus 2016 @ 22:57
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 17:58 schreef alors het volgende:

[..]

Dat is een heel normale regel. Mensen die het niet zo goed kunnen, kunnen lessen in automaat en daar een rijbewijs voor krijgen. Maar die mogen niet in een schakelauto rijden. Andersom kan het (uiteraard) wel.

https://www.cbr.nl/vademecum/index.asp?pageid=142
Als er geen sprake is van een fysieke handicap waardoor je niet kan koppelen, betwijfel ik of je dan überhaupt wel genoeg mentale capaciteit hebt om een auto te mogen besturen :')
Dr_Flashdonderdag 18 augustus 2016 @ 23:01
quote:
11s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 18:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]

The fuck
Ja mijn idee. Is nu de eerste keer dat ik daar van hoor :o
Ridocarvrijdag 19 augustus 2016 @ 07:55
Misschien ben ik wel erg brutaal, maar welke code staat bij haar rijbewijscategorie? Is het code 78 of een ander getal?
En misschien een nóg brutalere vraag: wat is haar beperking?

[ Bericht 21% gewijzigd door Ridocar op 19-08-2016 08:29:31 ]
rivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 07:57
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 17:40 schreef RickHD90 het volgende:
Na wat te hebben ge-Googled ben ik er niet echt wijs uit geworden dus wellicht dat hier monteurs zijn of mensen met ervaringen..

Mijn vriendin heeft haar rijbewijs behaald voor automaat en mag dus niet met een handbak rijden. Het is mogelijk om een handbak te verwisselen met een automaat, maar nu mijn vraag:

- wat kost dit ongeveer bij een externe partij?
- is het zelf te doen?
- zo ja, wat is dan zoal nodig?

Het wisselen van eenzelfde bak is vaak goed te doen, maar een heel mechanisme vervangen hebben noch ik noch mijn sleutelende vrienden ervaring in... hier dan iemand?
Ik heb het andersom gedaan. van automaat naar handbak. Van handbak naar automaat gaat meer werk inzitten. Moet je ook alle spullen bij elkaar zien te vinden...

Wat voor auto?
rivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 07:59
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 19:10 schreef RickHD90 het volgende:
budget ophogen dus voor een automaat auto :) bedankt voor de input mensen :D had gehoopt dat het met een 1000tje wel kon worden gefixt, maar zo te lezen zou ik eerder op 3000 moeten rekeken ;(
1000 zou wel moeten lukken.. afhankelijk van de auto.
rivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 08:00
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 19:43 schreef RickHD90 het volgende:
qua budget en formaat zal het ook niet snel een alfa zijn. ze vind het formaat van haar destijds lesauto prettig (2015 corsa) en wilt ook binnen dit formaat blijven, vandaar dat we een beetje zoeken naar micra's, 206, dat soort bakjes :)
Dan zou ik er niet aan beginnen.
Ridocarvrijdag 19 augustus 2016 @ 08:34
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 22:57 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Als er geen sprake is van een fysieke handicap waardoor je niet kan koppelen, betwijfel ik of je dan überhaupt wel genoeg mentale capaciteit hebt om een auto te mogen besturen :')
Ik geloof dat je aan het trollen bent, maar mocht je serieus zijn, dan mag je deze wel even uitleggen...
Metalfreakvrijdag 19 augustus 2016 @ 09:32
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 07:59 schreef rival het volgende:

[..]

1000 zou wel moeten lukken.. afhankelijk van de auto.
Ja, als je alles zelf kan doen en gezien de vraagstelling twijfel ik daar heel hard aan...
rivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 09:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 09:32 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ja, als je alles zelf kan doen en gezien de vraagstelling twijfel ik daar heel hard aan...
Klopt.
duudvrijdag 19 augustus 2016 @ 09:46
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 07:57 schreef rival het volgende:

[..]

Ik heb het andersom gedaan. van automaat naar handbak. Van handbak naar automaat gaat meer werk inzitten. Moet je ook alle spullen bij elkaar zien te vinden...

Wat voor auto?
Hoezo had je een automaat naar handbak omgebouwd? Was het een sportauto voor erbij of zo?
Straatcommando.vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:48
Bij zo'n micra is het "te doen" maar eigenlijk alleen handig als je het zelf kan. Laten doen is zonde, kun je beter doorzoeken voor eentje met automaat vanaf fabriek.

Ik heb het een paar keer gedaan bij 200sx'en. Je moet sowieso in het schutbord boren en met je kabelboom aan de haal.. en die waren achterwiel aangedreven dus dat was ook makkelijker.
rivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 09:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 09:46 schreef duud het volgende:

[..]

Hoezo had je een automaat naar handbak omgebouwd? Was het een sportauto voor erbij of zo?
1 was een circuitwagen, en omdat dat best te doen was hebben we het later bij een daily weer gedaan..
rivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 09:55
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 09:48 schreef Straatcommando. het volgende:
Bij zo'n micra is het "te doen" maar eigenlijk alleen handig als je het zelf kan. Laten doen is zonde, kun je beter doorzoeken voor eentje met automaat vanaf fabriek.

Ik heb het een paar keer gedaan bij 200sx'en. Je moet sowieso in het schutbord boren en met je kabelboom aan de haal.. en die waren achterwiel aangedreven dus dat was ook makkelijker.
De meeste auto's hebben een automaatvariant en is daar dus al op voorbereid. Hoef je niks te boren of zagen ofzo.
duudvrijdag 19 augustus 2016 @ 09:56
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 09:54 schreef rival het volgende:

[..]

1 was een circuitwagen, en omdat dat best te doen was hebben we het later bij een daily weer gedaan..
Wel leuk om te horen dat sommige mensen dit soort ombouw projecten doen. Ik heb tijden lang in een schakelauto gereden. Toen ik aan het kijken was naar een andere auto heb ik er een van hetzelfde type gekocht maar dan automaat.
rivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 10:19
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 09:56 schreef duud het volgende:

[..]

Wel leuk om te horen dat sommige mensen dit soort ombouw projecten doen. Ik heb tijden lang in een schakelauto gereden. Toen ik aan het kijken was naar een andere auto heb ik er een van hetzelfde type gekocht maar dan automaat.
Wel een stuk makkelijker :+
eXplorer1vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:53
als je een relatief moderne auto neemt (na 1998/1999 zo een beetje) heb je behalve het mechanische gedonder nog het volgende:
* hoe wil je de ECM laten babbelen met de TCM?
* ECM moet dus een AUT Rommetje krijgen waarvan de immo gedeelte hetzelfde blijft, dealer dus of iemand die verstand van zaken heeft (niet je random copy paste chipper).

dus zet maar uit je hoofd, hebben de anderen al gezegd maar bovenstaande zag ik nog niet voorbij komen.

MAAR, als je een Saab 9-3/9-5 koopt dan kan ik HW gedeelte voor je laten regelen (1 dag werk), software schrijf ik (gratis) voor je en krijg je gelijk een pk'tje of 50/60 erbij (mits turbo) >:)
Parzivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 11:14
ik snap zowieso niet waarom je uberhaupt nog een schakelbak zou kopen? de rest van de wereld rijdt gewoon in een automaat.. wat makkelijker is, goedkoper (behalve in NL) en veel relaxter is als je in de file staat..

en als je dan zonodig met je hand aan het equivalent van een penis moet zitten.. kun je altijd nog met de hand schakelen.. zelfs in een automaat ...
embedguyvrijdag 19 augustus 2016 @ 11:26
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 11:14 schreef Parzival het volgende:
goedkoper (behalve in NL)
Niet goedkoper dus... Sowieso hebben automaten een hoger gebruik (op, ik geloof alleen, de cvt na).

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 11:14 schreef Parzival het volgende:
en veel relaxter is als je in de file staat
... Als dat jouw maatstaf is, leef ik met je mee. :D

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 11:14 schreef Parzival het volgende:
en als je dan zonodig met je hand aan het equivalent van een penis moet zitten.. kun je altijd nog met de hand schakelen.. zelfs in een automaat ...
Niet per definitie. Zat automaten die dat niet kunnen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 11:14 schreef Parzival het volgende:
ik snap zowieso niet waarom je uberhaupt nog een schakelbak zou kopen?
Zelf zou ik niet zo snel voor een automaat gaan omdat dat duurder is én omdat het rijden er minder leuk van wordt. Ik heb liever wat te doen in de auto :) (al zal ik niet uitsluiten dat ik in de toekomst wel voor een automaat ga). Ik gok dat dit voor de meeste mensen een reden is om niet voor een automaat te gaan...
Parzivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 11:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 11:26 schreef embedguy het volgende:

[..]

Niet goedkoper dus... Sowieso hebben automaten een hoger gebruik (op, ik geloof alleen, de cvt na).
waarmee dus maar weer duidelijk is dat de NL'se autokoper afgezet wordt..
[..]

quote:
... Als dat jouw maatstaf is, leef ik met je mee. :D
ik dacht dat dat de normale maatstaf in NL is? op de snelweg staat versnelling toch in de hoogste
[..]

quote:
Niet per definitie. Zat automaten die dat niet kunnen.
dat is waar.. maar dat zijn dan ook meestal de oma autotjes die je als "sportieve" rijder toch niet wilt hebben

quote:
Zelf zou ik niet zo snel voor een automaat gaan omdat dat duurder is én omdat het rijden er minder leuk van wordt. Ik heb liever wat te doen in de auto :) (al zal ik niet uitsluiten dat ik in de toekomst wel voor een automaat ga). Ik gok dat dit voor de meeste mensen een reden is om niet voor een automaat te gaan...
Ik heb genoeg te doen in de auto.. opletten.. (SMS'en, Mail, Radio, etc..)
Mijn auto is niet eens zonder automaat leverbaar.. en heeft flippers aan het stuur voor als ik zonodig toch moet schakelen..
rivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 11:38
Waarom zelf schakelen? :')

Ja waarom eigenlijk O+
Larry_Chen_Speedhunters_Formula_Drift_Seattle-1-1200x800.jpg
embedguyvrijdag 19 augustus 2016 @ 11:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 11:35 schreef Parzival het volgende:
Ik heb genoeg te doen in de auto.. opletten.. (SMS'en, Mail, Radio, etc..)
Ok, mocht iemand jezelf/je dochter/je zoon kapot rijden omdat hij aan het Appen/whatever is achter z'n stuur; doe Karma dan de groeten van me :).

campagne.png

SPOILER
Seriously; houd jezelf in tijdens het rijden en concentreer je gewoon op de weg. Dan gebeuren er al zat ongelukken...
Straatcommando.vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 09:55 schreef rival het volgende:

[..]

De meeste auto's hebben een automaatvariant en is daar dus al op voorbereid. Hoef je niks te boren of zagen ofzo.
Je moet toch echt een gat boren voor de koppelongscilinder of je moet mazzel hebben dat het afgedopt is.
eXplorer1vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 09:55 schreef rival het volgende:

[..]

De meeste auto's hebben een automaatvariant en is daar dus al op voorbereid. Hoef je niks te boren of zagen ofzo.
Ik heb werkelijk nog nooit in een handbak auto een TCM stekker gezien die "klaar" ligt om aan een TCM gehangen te worden.....
rivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 13:09
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 12:07 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Je moet toch echt een gat boren voor de koppelongscilinder of je moet mazzel hebben dat het afgedopt is.
Hoefde alleen een rubbertje eruit te trekken ;)
En dat is meestal zo. Ze kunnen beter in elk chassis dat gat boren en er later een rubbertje indoen dan achteraf iets gaan boren.
rivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 13:10
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 12:38 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Ik heb werkelijk nog nooit in een handbak auto een TCM stekker gezien die "klaar" ligt om aan een TCM gehangen te worden.....
Geen stekker voor je automaatcomputer oid nee. Wel gaten in chassis.
rivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 13:11
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 12:07 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Je moet toch echt een gat boren voor de koppelongscilinder of je moet mazzel hebben dat het afgedopt is.
Wat jij nu zegt is trouwens als je naar een handbak gaat vanaf automaat.
boegschroefvrijdag 19 augustus 2016 @ 13:27
Het ligt gewoon erg aan het type auto. En wat voor bak, of je er 2e hands aan kan komen enz.

Zelf heb ik ooit geluk gehad, Ik wilde een handbak en iemand anders bij de club wilde een automaat. Middagje samen sleutelen en klaar. Met gesloten beurs mooi omgebouwd.
Mano_vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:43
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 11:35 schreef Parzival het volgende:


[..]

Ik heb genoeg te doen in de auto.. opletten.. (SMS'en, Mail, Radio, etc..)
Mijn auto is niet eens zonder automaat leverbaar.. en heeft flippers aan het stuur voor als ik zonodig toch moet schakelen..
Terug naar een handbak dus, voor een ander slachtoffer wordt van je andere bezigheden 8)7
Idioot.
Straatcommando.vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:45
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 13:11 schreef rival het volgende:

[..]

Wat jij nu zegt is trouwens als je naar een handbak gaat vanaf automaat.
Oja oeps :') was bij mij niet zo btw.
NeuNeuvrijdag 19 augustus 2016 @ 15:04
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 08:34 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik geloof dat je aan het trollen bent, maar mocht je serieus zijn, dan mag je deze wel even uitleggen...
Eigenlijk precies wat ik zeg: als je te onhandig bent om te schakelen (los van een eventuele fysieke handicap), vraag ik me af of je überhaupt wel handig genoeg bent om een auto te besturen.
Hierbij doel ik natuurlijk op het automatenrijbewijs.
Parzivalvrijdag 19 augustus 2016 @ 15:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 11:57 schreef embedguy het volgende:

[..]
Seriously; houd jezelf in tijdens het rijden en concentreer je gewoon op de weg. Dan gebeuren er al zat ongelukken...
dhu... (dat gedeelte was een grapje...)
Mano_vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 15:07 schreef Parzival het volgende:

[..]

dhu... (dat gedeelte was een grapje...)
Gelukkig, negeer mijn reactie dan maar :P
Er zijn helaas zat mensen diedat wel doen...
RickHD90vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:00
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 07:55 schreef Ridocar het volgende:
Misschien ben ik wel erg brutaal, maar welke code staat bij haar rijbewijscategorie? Is het code 78 of een ander getal?
En misschien een nóg brutalere vraag: wat is haar beperking?
zondag is ze weer bij mij, dan kan ik het even nakijken. beperking heeft verder niet heel veel met het onderwerp te maken en laat ik ivm privacy zoals het is. ze heeft een rijbewijs voor automaat-auto's als voorbereiding dat haar ziekte erger (kan) worden. het kan ook zijn dat zij blijft zoals ze is, het kan ook lastiger worden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 11:14 schreef Parzival het volgende:
ik snap zowieso niet waarom je uberhaupt nog een schakelbak zou kopen? de rest van de wereld rijdt gewoon in een automaat.. wat makkelijker is, goedkoper (behalve in NL) en veel relaxter is als je in de file staat..

en als je dan zonodig met je hand aan het equivalent van een penis moet zitten.. kun je altijd nog met de hand schakelen.. zelfs in een automaat ...
het zelf kunnen bepalen wat je auto doet zover kan, vooral bij driftsport is het wel fijner dat je meer controle hebt, en daarnaast heb ik ervoor geleerd. wat is het nut van een bepaalde studie doen als google alle antwoorden voor je heeft?

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 11:38 schreef rival het volgende:
Waarom zelf schakelen? :')

Ja waarom eigenlijk O+
[ afbeelding ]
dit dus :D

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 15:04 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Eigenlijk precies wat ik zeg: als je te onhandig bent om te schakelen (los van een eventuele fysieke handicap), vraag ik me af of je überhaupt wel handig genoeg bent om een auto te besturen.
Hierbij doel ik natuurlijk op het automatenrijbewijs.
dus in jouw wereld kan iedereen alles tegelijk? er zijn zat mensen die perfect rijden, maar liever niet op het schakelen hoeven te letten. automaat is voor sommigen relaxter en voor anderen fijner. het maakt verder ook niet uit, je rijdt wat je zelf wilt uiteindelijk, en van buiten zie je niet of iemand hand of automaat rijdt, dus wat boeit het verder

in ieder geval bedankt iedereen voor de goede input :) het zoeken zal dus zijn naar een fabrieks af automaat, sommige eisen moeten dus gewoon worden aangepast of het budget opgehoogd, of gewoon geluk hebben met een automaat van de juiste auto en binnen het budget :D
NeuNeuvrijdag 19 augustus 2016 @ 19:47
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 17:00 schreef RickHD90 het volgende:

[..]

dus in jouw wereld kan iedereen alles tegelijk? er zijn zat mensen die perfect rijden, maar liever niet op het schakelen hoeven te letten. automaat is voor sommigen relaxter en voor anderen fijner. het maakt verder ook niet uit, je rijdt wat je zelf wilt uiteindelijk, en van buiten zie je niet of iemand hand of automaat rijdt, dus wat boeit het verder

Hehe, mijn punt is dat als je überhaupt niet kán schakel, omdat het teveel tegelijk is, zoals jij zegt. Je wellicht niet geschikt bent een auto te besturen. Je moet immers met nog wel meer zaken tegelijk omgaan dan alleen het schakelen. Ik mag hopen dat dat er niet iemand naast je zit die je aan de praat houdt of dat je (handsfree) belt. Dat wordt dan waarschijnlijk ook teveel...

Dat je met een volwaardig rijbewijs een automaat koopt kan ik, zeker in Nederland (file), meer dan goed begrijpen!
aegir_de_vikingvrijdag 19 augustus 2016 @ 19:50
Kijk eens naar een Mazda mx5 automaat. Heb ik een paar mnd geleden gekocht, echt fun om in te rijden.
Ridocarvrijdag 19 augustus 2016 @ 19:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 17:00 schreef RickHD90 het volgende:

[..]

zondag is ze weer bij mij, dan kan ik het even nakijken. beperking heeft verder niet heel veel met het onderwerp te maken en laat ik ivm privacy zoals het is. ze heeft een rijbewijs voor automaat-auto's als voorbereiding dat haar ziekte erger (kan) worden. het kan ook zijn dat zij blijft zoals ze is, het kan ook lastiger worden.
Ik zal het proberen uit te leggen.
Als ze bijvoorbeeld door een aandoening haar linkervoet niet goed kan gebruiken kun je een aangepaste handbak proberen te regelen. (eentje waarvan de koppeling lichter werkt, of een andere handeling om te koppelen) Als ze dan afrijdt kan ze een extra code krijgen waarmee ze in deze aangepaste handmatige (voetmatige) koppeling kan rijden. Check dit linkje voor de mogelijkheden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008037/2013-12-31 Er kunnen zelfs combinaties mogelijk zijn. Dus alleen een automaat (die heeft ze al) of je eigen aangepaste handbak.

Wat de kosten hiervan zijn weet ik niet, maar ik kan mij voorstellen dat het best aardig in de papieren gaat lopen. De aanpassing zelf, de tijdelijke inbouw van dubbele bediening (of je moet een rijschool vinden die zelf al een aangepaste auto heeft) en dan opnieuw examen doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ridocar op 19-08-2016 20:07:23 ]
Ridocarvrijdag 19 augustus 2016 @ 20:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 15:04 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Eigenlijk precies wat ik zeg: als je te onhandig bent om te schakelen (los van een eventuele fysieke handicap), vraag ik me af of je überhaupt wel handig genoeg bent om een auto te besturen.
Hierbij doel ik natuurlijk op het automatenrijbewijs.
Ik had er ook eens een topic aan het opheffen van zo'n beperking gewijd: PTA / Beperking automaat opheffen (code 78)

lang verhaal kort, mensen zien het niet zitten (maar zonder ervaring met een aanhanger rijden mag wel, over twee maten gesproken)
T42vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:18
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 17:40 schreef RickHD90 het volgende:
Na wat te hebben ge-Googled ben ik er niet echt wijs uit geworden dus wellicht dat hier monteurs zijn of mensen met ervaringen..

Mijn vriendin heeft haar rijbewijs behaald voor automaat en mag dus niet met een handbak rijden. Het is mogelijk om een handbak te verwisselen met een automaat, maar nu mijn vraag:

- wat kost dit ongeveer bij een externe partij?
- is het zelf te doen?
- zo ja, wat is dan zoal nodig?

Het wisselen van eenzelfde bak is vaak goed te doen, maar een heel mechanisme vervangen hebben noch ik noch mijn sleutelende vrienden ervaring in... hier dan iemand?
kan en kost 5390832@%$#^knikkers

merk en type zou al schelen

heb wel automaat naar schakel omgebouwd voor 250 euro
DrDarwinzaterdag 20 augustus 2016 @ 09:36
quote:
11s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 18:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]

The fuck
Probeer jij maar eens weg te rijden met mijn Prius als je een gewone schakelauto gewend bent.
Als je 'm eenmaal gewend bent is het allemaal hartstikke simpel, maar de eerste paar keer denk je dat je in een ruimteschip bent beland.
Andersom werkt dat natuurlijk ook zo, maar schakelen is voor heel veel mensen gewoon een erg lastige handeling en er zijn legio mensen die beter af zouden zijn met een automaat.
Ik rij met alles weg dat rijdbaar is, automaat of schakelen maakt mij niets uit.
SpecialKzaterdag 20 augustus 2016 @ 09:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 09:36 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Probeer jij maar eens weg te rijden met mijn Prius als je een gewone schakelauto gewend bent.
Als je 'm eenmaal gewend bent is het allemaal hartstikke simpel, maar de eerste paar keer denk je dat je in een ruimteschip bent beland.
Andersom werkt dat natuurlijk ook zo, maar schakelen is voor heel veel mensen gewoon een erg lastige handeling en er zijn legio mensen die beter af zouden zijn met een automaat.
Ik rij met alles weg dat rijdbaar is, automaat of schakelen maakt mij niets uit.
Ik rij al jaren door bangkok met automaat. Vanaf dag 1 absoluut geen probleem. Ik snap dus niet waar je het over hebt met je ruimteschip. :P

[ Bericht 2% gewijzigd door SpecialK op 20-08-2016 09:50:48 ]
DrDarwinzaterdag 20 augustus 2016 @ 09:50
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 09:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik rij al jaren door bangkok met automaat. Vanaf dag 1 absoluut geen probleem. Ik snap dus niet waar je het over hebt met je ruimteschipverhaal.
Ik probeerde je op een genuanceerde manier duidelijk te maken tegen welke problemen mensen aanlopen die afgereden hebben in een automaat en dan ineens in een auto met schakelbak zouden moeten gaan rijden.
Dat is minder gemakkelijk dan het voor ervaren chauffeurs lijkt en daar komen geheid ongelukken van. Vandaar dat die regel er is.
SpecialKzaterdag 20 augustus 2016 @ 09:54
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 09:50 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Ik probeerde je op een genuanceerde manier duidelijk te maken tegen welke problemen mensen aanlopen die afgereden hebben in een automaat en dan ineens in een auto met schakelbak zouden moeten gaan rijden.
Dat is minder gemakkelijk dan het voor ervaren chauffeurs lijkt en daar komen geheid ongelukken van. Vandaar dat die regel er is.
Het schakelen zelf voelt voor mij als dermate klein drempeltje (niet bedoeld als oh kijk mij eens goed zijn) om bij te leren dat het niet eens in me op kwam dat zo'n regel nodig was.

(en laten we eerlijk zijn, miljoenen amerikanen die een auto huren in Europa leren het ook gewoon binnen een half uurtje)

Ik moet eerlijk zeggen dat zoiets simpels als schakelen al te veel mentale energie kost dat ik in zo'n persoon niet zou vertrouwen om zelfs een radio aan hebben tijdens het rijden. Te veel afleiding blijkbaar.
DrDarwinzaterdag 20 augustus 2016 @ 10:02
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 09:54 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het schakelen zelf voelt voor mij als dermate klein drempeltje (niet bedoeld als oh kijk mij eens goed zijn) om bij te leren dat het niet eens in me op kwam dat zo'n regel nodig was.

(en laten we eerlijk zijn, miljoenen amerikanen die een auto huren in Europa leren het ook gewoon binnen een half uurtje)

Ik moet eerlijk zeggen dat zoiets simpels als schakelen al te veel mentale energie kost dat ik in zo'n persoon niet zou vertrouwen om zelfs een radio aan hebben tijdens het rijden. Te veel afleiding blijkbaar.
Niet iedereen is zo handig, laten we het daar maar op houden. :)
RickHD90zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:08
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 19:51 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik zal het proberen uit te leggen.
Als ze bijvoorbeeld door een aandoening haar linkervoet niet goed kan gebruiken kun je een aangepaste handbak proberen te regelen. (eentje waarvan de koppeling lichter werkt, of een andere handeling om te koppelen) Als ze dan afrijdt kan ze een extra code krijgen waarmee ze in deze aangepaste handmatige (voetmatige) koppeling kan rijden. Check dit linkje voor de mogelijkheden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008037/2013-12-31 Er kunnen zelfs combinaties mogelijk zijn. Dus alleen een automaat (die heeft ze al) of je eigen aangepaste handbak.

Wat de kosten hiervan zijn weet ik niet, maar ik kan mij voorstellen dat het best aardig in de papieren gaat lopen. De aanpassing zelf, de tijdelijke inbouw van dubbele bediening (of je moet een rijschool vinden die zelf al een aangepaste auto heeft) en dan opnieuw examen doen.
het zit vooral in de handen en kracht zetten, dat is nu al wat beperkter dan gemiddeld en kan in de toekomst verergeren. Kan, hoeft niet. Nu moet je met een automaat ook wel van P naar D en terug maar dat vergt niet heel veel kracht en je hoeft ook niet van links naar rechts onder naar beneden te schakelen :) ze heeft het vooral uit voorzorg gedaan

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 09:54 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat zoiets simpels als schakelen al te veel mentale energie kost dat ik in zo'n persoon niet zou vertrouwen om zelfs een radio aan hebben tijdens het rijden. Te veel afleiding blijkbaar.
dit soort opmerkingen vind ik altijd zo dom. wat simpel voor jou is hoeft niet per se simpel voor een ander te zijn. automaat kan ook gekozen worden omdat er een handeling minder is. als een handeling minder kan (en gewenst is), waarom zou je er dan niet voor kiezen als je niet per se ermee bezig wilt zijn?

in mijn logistiek werk in de zomermaanden kan ik ervoor kiezen om zelf pakketten van 30 kilo rond te zeulen, maar ik kan ook een elektrische stapelaar gebruiken. ben ik dan ook zwak omdat ik geen 30 kilo wil zeulen of ben ik dan gewoon efficient?
Mano_zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:20
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 20:08 schreef RickHD90 het volgende:

[..]

het zit vooral in de handen en kracht zetten, dat is nu al wat beperkter dan gemiddeld en kan in de toekomst verergeren. Kan, hoeft niet. Nu moet je met een automaat ook wel van P naar D en terug maar dat vergt niet heel veel kracht en je hoeft ook niet van links naar rechts onder naar beneden te schakelen :) ze heeft het vooral uit voorzorg gedaan

[..]

dit soort opmerkingen vind ik altijd zo dom. wat simpel voor jou is hoeft niet per se simpel voor een ander te zijn. automaat kan ook gekozen worden omdat er een handeling minder is. als een handeling minder kan (en gewenst is), waarom zou je er dan niet voor kiezen als je niet per se ermee bezig wilt zijn?

in mijn logistiek werk in de zomermaanden kan ik ervoor kiezen om zelf pakketten van 30 kilo rond te zeulen, maar ik kan ook een elektrische stapelaar gebruiken. ben ik dan ook zwak omdat ik geen 30 kilo wil zeulen of ben ik dan gewoon efficient?
Volgens mij heeft hij het over mensen zonder fysieke beperkingen die afrijden met een automaat omdat het anders te ingewikkeld is. Dus los van een persoonlijke keuze of voorkeur.
Ik heb een collega gehad die na 200 lessen en 6 (staats)examens uiteindelijk geslaagd is met een automaat, omdat ze gewoon niet kon schakelen zonder al het andere uit het oog te verliezen.
Bij zo iemand vraag ik me ook af of die uberhaubt geschikt is.

Dat iemand kiest voor het gemak van een automaat is heel wat anders en prima te begrijpen natuurlijk. Maar niemand kiest voor een beperkt rijbewijs als het niet nodig is.
RickHD90zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:23
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 20:20 schreef Mano_ het volgende:

[..]

na 200 lessen en 6 (staats)examens
die persoon wil ik ook niet voor, achter of naast me hebben. maar iemand die in 1 keer of 2 keer slaagt voor z'n automaat rijbewijs, lekker belangrijk. vind het sowieso belachelijk als mensen rare uitspraken doen, zoals dat automaatrijders eigenlijk geen auto kunnen rijden. je ziet niet eens aan een auto van buiten of iemand automaat rijdt ja of nee, je kan het hoogstens horen aan het geluid
Lightzaterdag 20 augustus 2016 @ 22:19
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 17:56 schreef Palomar het volgende:
Volgens mij is het idd best wel ingrijpend, tot het vervangen van de remmen aan toe (sterkere remmen vanwege niet op de motor af kunnen remmen).

Zou het alleen doen als je het zelf een leuk project vindt om te doen.
In het instructieboekje van mijn automaat staat iets over dat'ie zelf terugschakelt als je hard remt, juist om op de motor te kunnen remmen. En dat zie ik de mensen met een handbak niet zo snel doen, een paar keer terugschakelen bij (bijvoorbeeld) een noodstop.
NeuNeuzondag 21 augustus 2016 @ 01:47
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 20:20 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Volgens mij heeft hij het over mensen zonder fysieke beperkingen die afrijden met een automaat omdat het anders te ingewikkeld is. Dus los van een persoonlijke keuze of voorkeur.
Ik heb een collega gehad die na 200 lessen en 6 (staats)examens uiteindelijk geslaagd is met een automaat, omdat ze gewoon niet kon schakelen zonder al het andere uit het oog te verliezen.
Bij zo iemand vraag ik me ook af of die uberhaubt geschikt is.

Dat iemand kiest voor het gemak van een automaat is heel wat anders en prima te begrijpen natuurlijk. Maar niemand kiest voor een beperkt rijbewijs als het niet nodig is.
Helemaal mee eens :)
Ridocarzondag 21 augustus 2016 @ 08:01
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 20:20 schreef Mano_ het volgende:

[..].
Ik heb een collega gehad die na 200 lessen en 6 (staats)examens uiteindelijk geslaagd is met een automaat, omdat ze gewoon niet kon schakelen zonder al het andere uit het oog te verliezen.
Bij zo iemand vraag ik me ook af of die uberhaubt geschikt is..
Ik vertrouw zo'n iemand meer dan het zoveelste gastje dat zichzelf erg goed vindt rijden en dit misplaatst zelfvertrouwen terug laat zien in de rijstijl.
T42zondag 21 augustus 2016 @ 18:15
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 09:36 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Probeer jij maar eens weg te rijden met mijn Prius als je een gewone schakelauto gewend bent.
Als je 'm eenmaal gewend bent is het allemaal hartstikke simpel, maar de eerste paar keer denk je dat je in een ruimteschip bent beland.
Andersom werkt dat natuurlijk ook zo, maar schakelen is voor heel veel mensen gewoon een erg lastige handeling en er zijn legio mensen die beter af zouden zijn met een automaat.
Ik rij met alles weg dat rijdbaar is, automaat of schakelen maakt mij niets uit.
rij maar eens in een auto die niet de standaard H heeft of maar 2 versnellingen, stuur versnelling enz :P altijd leuk.
oldfordzondag 21 augustus 2016 @ 18:24
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 18:15 schreef T42 het volgende:
rij maar eens in een auto die niet de standaard H heeft of maar 2 versnellingen, stuur versnelling enz :P altijd leuk.
Ik heb diverse auto's gereden met een ZF sport bak waar de 1 links onder zit.
Zolang je maar 1 versnelling opschakelt en 1 versnelling per keer terug schakelt en niet nadenkt over "nu moet ie in 3" gaat dat vanaf dag 1 prima.
Zelfs de 7-bak (met de 1 links onder) uit een rally-auto is dan geen probleem.
T42zondag 21 augustus 2016 @ 18:28
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 18:24 schreef oldford het volgende:

[..]

Ik heb diverse auto's gereden met een ZF sport bak waar de 1 links onder zit.
Zolang je maar 1 versnelling opschakelt en 1 versnelling per keer terug schakelt en niet nadenkt over "nu moet ie in 3" gaat dat vanaf dag 1 prima.
Zelfs de 7-bak (met de 1 links onder) uit een rally-auto is dan geen probleem.
heb auto met bak als volgt staan
R 1
L 2
dus iedereen gooit em meteen in de race versnelling :')

citroen hy has idd links onder 1
2 3
1 R
dus niet naar 4 schakelen ghehe

en dan de stuurpoken nog ook grappig :P
DrDarwinzondag 21 augustus 2016 @ 23:02
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 18:15 schreef T42 het volgende:

[..]

rij maar eens in een auto die niet de standaard H heeft of maar 2 versnellingen, stuur versnelling enz :P altijd leuk.
Ik heb 25 jaar in de auto business gezeten, ik ben alles wel tegengekomen. Maar de eerste keer in een automaat belandde ik wel met mijn gezicht tegen de voorruit. Zo'n groot rempedaal intrappen alsof het een koppeling is, is geen goed idee.
vaduzdinsdag 23 augustus 2016 @ 05:46
TS ik heb gehoord dat in Engeland gebruikte automaatauto's flink goedkoper zijn! Misschien een idee om daarvandaan een wagen te halen en dan het stuur om te bouwen. Dit is weliswaar ook een kostbare optie, maar als je een beetje handig bent goedkoper dan een schakelbak te vervangen door een automaatbak. Bijkomend voordeel is dat je geen gedoe hebt met software omdat doorgaans de wagen niet weet(hij weet het eigenlijk wel, maar doet verder niets met die informatie) waar het stuur zit.
vaginabeheerderdinsdag 23 augustus 2016 @ 21:17
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 11:38 schreef rival het volgende:
Waarom zelf schakelen? :')

Ja waarom eigenlijk O+
[ afbeelding ]
Dat heb ik ook met een automaat gedaan, een Pontiac transam.
Ridocardinsdag 23 augustus 2016 @ 22:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 05:46 schreef vaduz het volgende:
TS ik heb gehoord dat in Engeland gebruikte automaatauto's flink goedkoper zijn! Misschien een idee om daarvandaan een wagen te halen en dan het stuur om te bouwen. Dit is weliswaar ook een kostbare optie, maar als je een beetje handig bent goedkoper dan een schakelbak te vervangen door een automaatbak. Bijkomend voordeel is dat je geen gedoe hebt met software omdat doorgaans de wagen niet weet(hij weet het eigenlijk wel, maar doet verder niets met die informatie) waar het stuur zit.
Ik zou gewoon het stuur lekker laten zitten. Zo erg is het niet om een rhd te rijden in NL tenzij je dagelijks in je eentje in parkeergarages komt...
T42woensdag 7 september 2016 @ 23:30
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 23:02 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Ik heb 25 jaar in de auto business gezeten, ik ben alles wel tegengekomen. Maar de eerste keer in een automaat belandde ik wel met mijn gezicht tegen de voorruit. Zo'n groot rempedaal intrappen alsof het een koppeling is, is geen goed idee.
die heb ik 1 voor me gehad.. afsnijden en willen koppelen.. heel zijn achterkant er af..