Wat zijn dit nou weer voor regels? Welk universum is dit?quote:Op donderdag 18 augustus 2016 17:40 schreef RickHD90 het volgende:
Mijn vriendin heeft haar rijbewijs behaald voor automaat en mag dus niet met een handbak rijden.
Dat is een heel normale regel. Mensen die het niet zo goed kunnen, kunnen lessen in automaat en daar een rijbewijs voor krijgen. Maar die mogen niet in een schakelauto rijden. Andersom kan het (uiteraard) wel.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 17:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat zijn dit nou weer voor regels? Welk universum is dit?
The fuckquote:Op donderdag 18 augustus 2016 17:58 schreef alors het volgende:
[..]
Dat is een heel normale regel. Mensen die het niet zo goed kunnen, kunnen lessen in automaat en daar een rijbewijs voor krijgen. Maar die mogen niet in een schakelauto rijden. Andersom kan het (uiteraard) wel.
https://www.cbr.nl/vademecum/index.asp?pageid=142
Reken op serieus geld. Echt serieus geld. Het is niet even het pookje vervangen voor een automaat pook. Ik gok op 5000+ als je het laat doen.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 17:40 schreef RickHD90 het volgende:
- wat kost dit ongeveer bij een externe partij?
Als je automonteur bent met veels te veel vrije tijd, ja.quote:- is het zelf te doen?
Als er een versie van je auto te krijgen is met automaat, dan een compleet nieuwe schakelbak. Hele ding er af, nieuwe er op, hopen dat je niet een andere koppeling nodig hebt, hopen dat het uit komt met de plek van je schakelpook. Als het niet uit komt, moet je het gat wat verder openslijpen en de achterkant weer dicht lassen. Dan je halve kabelboom aanpassen, nieuwe boord computer monteren en nog veel meer klusjes die mij zo even niet te binnen schieten.quote:- zo ja, wat is dan zoal nodig?
heeft met een medische reden te makenquote:Op donderdag 18 augustus 2016 19:00 schreef embedguy het volgende:
Een andere optie zou zijn om haar een rijbewijs te laten halen die haar niet beperkt tot alleen automaten. Afhankelijk van hoe lang het geleden is dat ze haar huidige rijbewijs heeft gehaald, is dit misschien ook te overwegen.
Daar komt de term deutsche scheisse getriebe vandaan Chuck moet jij wetenquote:Op donderdag 18 augustus 2016 21:04 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Niet doen. Bende de eerste generatie
nog geen auto, maar we kijken rond micra k11quote:Op donderdag 18 augustus 2016 21:16 schreef Straatcommando. het volgende:
Laten we beginnen met de aloude vraag, om welke auto gaat het? Het is een bult werk, zelfs bij oude auto's, maar niet onmogelijk. Heb je iets moderners laat dan maar lekker zitten.
Je bent sowieso een hele smak geld kwijt als je het laat doen. Als je echt handig bent en het is een oud ding kan het heel heel misschien nog te doen zijn.
zal het eens nakijken zondagquote:Op donderdag 18 augustus 2016 21:24 schreef Fer het volgende:
Heeft ze code 10 of 15? Bij 15 mag je een handbak met automatische koppeling rijden, dat is goedkoper om in te bouwen. Maar als je nu geen auto hebt, kun je beter een met automaat kopen.
Turquaz heeft het toch geflikt met zijn E36?
Tja, je zal 'm toch altijd een keer van P naar D moeten schakelen...quote:Op donderdag 18 augustus 2016 19:43 schreef RickHD90 het volgende:
qua budget en formaat zal het ook niet snel een alfa zijn. ze vind het formaat van haar destijds lesauto prettig (2015 corsa) en wilt ook binnen dit formaat blijven, vandaar dat we een beetje zoeken naar micra's, 206, dat soort bakjes
overigens even gegoogled op de alfa bak, komt deze faalfoto naar boven.
zwoel kijkend met de hand op de versnelling, vergetende dat het een automaat is
[ afbeelding ]
Ik heb zelf ook dsgquote:Op donderdag 18 augustus 2016 21:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Daar komt de term deutsche scheisse getriebe vandaan Chuck moet jij weten
Gecondoleerd. Hoeveel updates en platen ben je al verder?quote:
0quote:Op donderdag 18 augustus 2016 21:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Gecondoleerd. Hoeveel updates en platen ben je al verder?
Als er geen sprake is van een fysieke handicap waardoor je niet kan koppelen, betwijfel ik of je dan überhaupt wel genoeg mentale capaciteit hebt om een auto te mogen besturenquote:Op donderdag 18 augustus 2016 17:58 schreef alors het volgende:
[..]
Dat is een heel normale regel. Mensen die het niet zo goed kunnen, kunnen lessen in automaat en daar een rijbewijs voor krijgen. Maar die mogen niet in een schakelauto rijden. Andersom kan het (uiteraard) wel.
https://www.cbr.nl/vademecum/index.asp?pageid=142
Ja mijn idee. Is nu de eerste keer dat ik daar van hoorquote:
Ik heb het andersom gedaan. van automaat naar handbak. Van handbak naar automaat gaat meer werk inzitten. Moet je ook alle spullen bij elkaar zien te vinden...quote:Op donderdag 18 augustus 2016 17:40 schreef RickHD90 het volgende:
Na wat te hebben ge-Googled ben ik er niet echt wijs uit geworden dus wellicht dat hier monteurs zijn of mensen met ervaringen..
Mijn vriendin heeft haar rijbewijs behaald voor automaat en mag dus niet met een handbak rijden. Het is mogelijk om een handbak te verwisselen met een automaat, maar nu mijn vraag:
- wat kost dit ongeveer bij een externe partij?
- is het zelf te doen?
- zo ja, wat is dan zoal nodig?
Het wisselen van eenzelfde bak is vaak goed te doen, maar een heel mechanisme vervangen hebben noch ik noch mijn sleutelende vrienden ervaring in... hier dan iemand?
1000 zou wel moeten lukken.. afhankelijk van de auto.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 19:10 schreef RickHD90 het volgende:
budget ophogen dus voor een automaat autobedankt voor de input mensen
had gehoopt dat het met een 1000tje wel kon worden gefixt, maar zo te lezen zou ik eerder op 3000 moeten rekeken
Dan zou ik er niet aan beginnen.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 19:43 schreef RickHD90 het volgende:
qua budget en formaat zal het ook niet snel een alfa zijn. ze vind het formaat van haar destijds lesauto prettig (2015 corsa) en wilt ook binnen dit formaat blijven, vandaar dat we een beetje zoeken naar micra's, 206, dat soort bakjes
Ik geloof dat je aan het trollen bent, maar mocht je serieus zijn, dan mag je deze wel even uitleggen...quote:Op donderdag 18 augustus 2016 22:57 schreef NeuNeu het volgende:
[..]
Als er geen sprake is van een fysieke handicap waardoor je niet kan koppelen, betwijfel ik of je dan überhaupt wel genoeg mentale capaciteit hebt om een auto te mogen besturen
Ja, als je alles zelf kan doen en gezien de vraagstelling twijfel ik daar heel hard aan...quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 07:59 schreef rival het volgende:
[..]
1000 zou wel moeten lukken.. afhankelijk van de auto.
Klopt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 09:32 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ja, als je alles zelf kan doen en gezien de vraagstelling twijfel ik daar heel hard aan...
Hoezo had je een automaat naar handbak omgebouwd? Was het een sportauto voor erbij of zo?quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 07:57 schreef rival het volgende:
[..]
Ik heb het andersom gedaan. van automaat naar handbak. Van handbak naar automaat gaat meer werk inzitten. Moet je ook alle spullen bij elkaar zien te vinden...
Wat voor auto?
1 was een circuitwagen, en omdat dat best te doen was hebben we het later bij een daily weer gedaan..quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 09:46 schreef duud het volgende:
[..]
Hoezo had je een automaat naar handbak omgebouwd? Was het een sportauto voor erbij of zo?
De meeste auto's hebben een automaatvariant en is daar dus al op voorbereid. Hoef je niks te boren of zagen ofzo.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 09:48 schreef Straatcommando. het volgende:
Bij zo'n micra is het "te doen" maar eigenlijk alleen handig als je het zelf kan. Laten doen is zonde, kun je beter doorzoeken voor eentje met automaat vanaf fabriek.
Ik heb het een paar keer gedaan bij 200sx'en. Je moet sowieso in het schutbord boren en met je kabelboom aan de haal.. en die waren achterwiel aangedreven dus dat was ook makkelijker.
Wel leuk om te horen dat sommige mensen dit soort ombouw projecten doen. Ik heb tijden lang in een schakelauto gereden. Toen ik aan het kijken was naar een andere auto heb ik er een van hetzelfde type gekocht maar dan automaat.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 09:54 schreef rival het volgende:
[..]
1 was een circuitwagen, en omdat dat best te doen was hebben we het later bij een daily weer gedaan..
Wel een stuk makkelijkerquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 09:56 schreef duud het volgende:
[..]
Wel leuk om te horen dat sommige mensen dit soort ombouw projecten doen. Ik heb tijden lang in een schakelauto gereden. Toen ik aan het kijken was naar een andere auto heb ik er een van hetzelfde type gekocht maar dan automaat.
Niet goedkoper dus... Sowieso hebben automaten een hoger gebruik (op, ik geloof alleen, de cvt na).quote:
... Als dat jouw maatstaf is, leef ik met je mee.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 11:14 schreef Parzival het volgende:
en veel relaxter is als je in de file staat
Niet per definitie. Zat automaten die dat niet kunnen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 11:14 schreef Parzival het volgende:
en als je dan zonodig met je hand aan het equivalent van een penis moet zitten.. kun je altijd nog met de hand schakelen.. zelfs in een automaat ...
Zelf zou ik niet zo snel voor een automaat gaan omdat dat duurder is én omdat het rijden er minder leuk van wordt. Ik heb liever wat te doen in de autoquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 11:14 schreef Parzival het volgende:
ik snap zowieso niet waarom je uberhaupt nog een schakelbak zou kopen?
waarmee dus maar weer duidelijk is dat de NL'se autokoper afgezet wordt..quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 11:26 schreef embedguy het volgende:
[..]
Niet goedkoper dus... Sowieso hebben automaten een hoger gebruik (op, ik geloof alleen, de cvt na).
ik dacht dat dat de normale maatstaf in NL is? op de snelweg staat versnelling toch in de hoogstequote:... Als dat jouw maatstaf is, leef ik met je mee.
dat is waar.. maar dat zijn dan ook meestal de oma autotjes die je als "sportieve" rijder toch niet wilt hebbenquote:Niet per definitie. Zat automaten die dat niet kunnen.
Ik heb genoeg te doen in de auto.. opletten.. (SMS'en, Mail, Radio, etc..)quote:Zelf zou ik niet zo snel voor een automaat gaan omdat dat duurder is én omdat het rijden er minder leuk van wordt. Ik heb liever wat te doen in de auto(al zal ik niet uitsluiten dat ik in de toekomst wel voor een automaat ga). Ik gok dat dit voor de meeste mensen een reden is om niet voor een automaat te gaan...
Ok, mocht iemand jezelf/je dochter/je zoon kapot rijden omdat hij aan het Appen/whatever is achter z'n stuur; doe Karma dan de groeten van mequote:Op vrijdag 19 augustus 2016 11:35 schreef Parzival het volgende:
Ik heb genoeg te doen in de auto.. opletten.. (SMS'en, Mail, Radio, etc..)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
Je moet toch echt een gat boren voor de koppelongscilinder of je moet mazzel hebben dat het afgedopt is.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 09:55 schreef rival het volgende:
[..]
De meeste auto's hebben een automaatvariant en is daar dus al op voorbereid. Hoef je niks te boren of zagen ofzo.
Ik heb werkelijk nog nooit in een handbak auto een TCM stekker gezien die "klaar" ligt om aan een TCM gehangen te worden.....quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 09:55 schreef rival het volgende:
[..]
De meeste auto's hebben een automaatvariant en is daar dus al op voorbereid. Hoef je niks te boren of zagen ofzo.
Hoefde alleen een rubbertje eruit te trekkenquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 12:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je moet toch echt een gat boren voor de koppelongscilinder of je moet mazzel hebben dat het afgedopt is.
Geen stekker voor je automaatcomputer oid nee. Wel gaten in chassis.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 12:38 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk nog nooit in een handbak auto een TCM stekker gezien die "klaar" ligt om aan een TCM gehangen te worden.....
Wat jij nu zegt is trouwens als je naar een handbak gaat vanaf automaat.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 12:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je moet toch echt een gat boren voor de koppelongscilinder of je moet mazzel hebben dat het afgedopt is.
Terug naar een handbak dus, voor een ander slachtoffer wordt van je andere bezighedenquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 11:35 schreef Parzival het volgende:
[..]
Ik heb genoeg te doen in de auto.. opletten.. (SMS'en, Mail, Radio, etc..)
Mijn auto is niet eens zonder automaat leverbaar.. en heeft flippers aan het stuur voor als ik zonodig toch moet schakelen..
Oja oepsquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 13:11 schreef rival het volgende:
[..]
Wat jij nu zegt is trouwens als je naar een handbak gaat vanaf automaat.
Eigenlijk precies wat ik zeg: als je te onhandig bent om te schakelen (los van een eventuele fysieke handicap), vraag ik me af of je überhaupt wel handig genoeg bent om een auto te besturen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 08:34 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik geloof dat je aan het trollen bent, maar mocht je serieus zijn, dan mag je deze wel even uitleggen...
dhu... (dat gedeelte was een grapje...)quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 11:57 schreef embedguy het volgende:
[..]
Seriously; houd jezelf in tijdens het rijden en concentreer je gewoon op de weg. Dan gebeuren er al zat ongelukken...
Gelukkig, negeer mijn reactie dan maarquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 15:07 schreef Parzival het volgende:
[..]
dhu... (dat gedeelte was een grapje...)
zondag is ze weer bij mij, dan kan ik het even nakijken. beperking heeft verder niet heel veel met het onderwerp te maken en laat ik ivm privacy zoals het is. ze heeft een rijbewijs voor automaat-auto's als voorbereiding dat haar ziekte erger (kan) worden. het kan ook zijn dat zij blijft zoals ze is, het kan ook lastiger worden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 07:55 schreef Ridocar het volgende:
Misschien ben ik wel erg brutaal, maar welke code staat bij haar rijbewijscategorie? Is het code 78 of een ander getal?
En misschien een nóg brutalere vraag: wat is haar beperking?
het zelf kunnen bepalen wat je auto doet zover kan, vooral bij driftsport is het wel fijner dat je meer controle hebt, en daarnaast heb ik ervoor geleerd. wat is het nut van een bepaalde studie doen als google alle antwoorden voor je heeft?quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 11:14 schreef Parzival het volgende:
ik snap zowieso niet waarom je uberhaupt nog een schakelbak zou kopen? de rest van de wereld rijdt gewoon in een automaat.. wat makkelijker is, goedkoper (behalve in NL) en veel relaxter is als je in de file staat..
en als je dan zonodig met je hand aan het equivalent van een penis moet zitten.. kun je altijd nog met de hand schakelen.. zelfs in een automaat ...
dit dusquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 11:38 schreef rival het volgende:
Waarom zelf schakelen?
Ja waarom eigenlijk
[ afbeelding ]
dus in jouw wereld kan iedereen alles tegelijk? er zijn zat mensen die perfect rijden, maar liever niet op het schakelen hoeven te letten. automaat is voor sommigen relaxter en voor anderen fijner. het maakt verder ook niet uit, je rijdt wat je zelf wilt uiteindelijk, en van buiten zie je niet of iemand hand of automaat rijdt, dus wat boeit het verderquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 15:04 schreef NeuNeu het volgende:
[..]
Eigenlijk precies wat ik zeg: als je te onhandig bent om te schakelen (los van een eventuele fysieke handicap), vraag ik me af of je überhaupt wel handig genoeg bent om een auto te besturen.
Hierbij doel ik natuurlijk op het automatenrijbewijs.
Hehe, mijn punt is dat als je überhaupt niet kán schakel, omdat het teveel tegelijk is, zoals jij zegt. Je wellicht niet geschikt bent een auto te besturen. Je moet immers met nog wel meer zaken tegelijk omgaan dan alleen het schakelen. Ik mag hopen dat dat er niet iemand naast je zit die je aan de praat houdt of dat je (handsfree) belt. Dat wordt dan waarschijnlijk ook teveel...quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 17:00 schreef RickHD90 het volgende:
[..]
dus in jouw wereld kan iedereen alles tegelijk? er zijn zat mensen die perfect rijden, maar liever niet op het schakelen hoeven te letten. automaat is voor sommigen relaxter en voor anderen fijner. het maakt verder ook niet uit, je rijdt wat je zelf wilt uiteindelijk, en van buiten zie je niet of iemand hand of automaat rijdt, dus wat boeit het verder
Ik zal het proberen uit te leggen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 17:00 schreef RickHD90 het volgende:
[..]
zondag is ze weer bij mij, dan kan ik het even nakijken. beperking heeft verder niet heel veel met het onderwerp te maken en laat ik ivm privacy zoals het is. ze heeft een rijbewijs voor automaat-auto's als voorbereiding dat haar ziekte erger (kan) worden. het kan ook zijn dat zij blijft zoals ze is, het kan ook lastiger worden.
Ik had er ook eens een topic aan het opheffen van zo'n beperking gewijd: PTA / Beperking automaat opheffen (code 78)quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 15:04 schreef NeuNeu het volgende:
[..]
Eigenlijk precies wat ik zeg: als je te onhandig bent om te schakelen (los van een eventuele fysieke handicap), vraag ik me af of je überhaupt wel handig genoeg bent om een auto te besturen.
Hierbij doel ik natuurlijk op het automatenrijbewijs.
kan en kost 5390832@%$#^knikkersquote:Op donderdag 18 augustus 2016 17:40 schreef RickHD90 het volgende:
Na wat te hebben ge-Googled ben ik er niet echt wijs uit geworden dus wellicht dat hier monteurs zijn of mensen met ervaringen..
Mijn vriendin heeft haar rijbewijs behaald voor automaat en mag dus niet met een handbak rijden. Het is mogelijk om een handbak te verwisselen met een automaat, maar nu mijn vraag:
- wat kost dit ongeveer bij een externe partij?
- is het zelf te doen?
- zo ja, wat is dan zoal nodig?
Het wisselen van eenzelfde bak is vaak goed te doen, maar een heel mechanisme vervangen hebben noch ik noch mijn sleutelende vrienden ervaring in... hier dan iemand?
Probeer jij maar eens weg te rijden met mijn Prius als je een gewone schakelauto gewend bent.quote:
Ik rij al jaren door bangkok met automaat. Vanaf dag 1 absoluut geen probleem. Ik snap dus niet waar je het over hebt met je ruimteschip.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 09:36 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Probeer jij maar eens weg te rijden met mijn Prius als je een gewone schakelauto gewend bent.
Als je 'm eenmaal gewend bent is het allemaal hartstikke simpel, maar de eerste paar keer denk je dat je in een ruimteschip bent beland.
Andersom werkt dat natuurlijk ook zo, maar schakelen is voor heel veel mensen gewoon een erg lastige handeling en er zijn legio mensen die beter af zouden zijn met een automaat.
Ik rij met alles weg dat rijdbaar is, automaat of schakelen maakt mij niets uit.
Ik probeerde je op een genuanceerde manier duidelijk te maken tegen welke problemen mensen aanlopen die afgereden hebben in een automaat en dan ineens in een auto met schakelbak zouden moeten gaan rijden.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 09:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik rij al jaren door bangkok met automaat. Vanaf dag 1 absoluut geen probleem. Ik snap dus niet waar je het over hebt met je ruimteschipverhaal.
Het schakelen zelf voelt voor mij als dermate klein drempeltje (niet bedoeld als oh kijk mij eens goed zijn) om bij te leren dat het niet eens in me op kwam dat zo'n regel nodig was.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 09:50 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Ik probeerde je op een genuanceerde manier duidelijk te maken tegen welke problemen mensen aanlopen die afgereden hebben in een automaat en dan ineens in een auto met schakelbak zouden moeten gaan rijden.
Dat is minder gemakkelijk dan het voor ervaren chauffeurs lijkt en daar komen geheid ongelukken van. Vandaar dat die regel er is.
Niet iedereen is zo handig, laten we het daar maar op houden.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 09:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het schakelen zelf voelt voor mij als dermate klein drempeltje (niet bedoeld als oh kijk mij eens goed zijn) om bij te leren dat het niet eens in me op kwam dat zo'n regel nodig was.
(en laten we eerlijk zijn, miljoenen amerikanen die een auto huren in Europa leren het ook gewoon binnen een half uurtje)
Ik moet eerlijk zeggen dat zoiets simpels als schakelen al te veel mentale energie kost dat ik in zo'n persoon niet zou vertrouwen om zelfs een radio aan hebben tijdens het rijden. Te veel afleiding blijkbaar.
het zit vooral in de handen en kracht zetten, dat is nu al wat beperkter dan gemiddeld en kan in de toekomst verergeren. Kan, hoeft niet. Nu moet je met een automaat ook wel van P naar D en terug maar dat vergt niet heel veel kracht en je hoeft ook niet van links naar rechts onder naar beneden te schakelenquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:51 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik zal het proberen uit te leggen.
Als ze bijvoorbeeld door een aandoening haar linkervoet niet goed kan gebruiken kun je een aangepaste handbak proberen te regelen. (eentje waarvan de koppeling lichter werkt, of een andere handeling om te koppelen) Als ze dan afrijdt kan ze een extra code krijgen waarmee ze in deze aangepaste handmatige (voetmatige) koppeling kan rijden. Check dit linkje voor de mogelijkheden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008037/2013-12-31 Er kunnen zelfs combinaties mogelijk zijn. Dus alleen een automaat (die heeft ze al) of je eigen aangepaste handbak.
Wat de kosten hiervan zijn weet ik niet, maar ik kan mij voorstellen dat het best aardig in de papieren gaat lopen. De aanpassing zelf, de tijdelijke inbouw van dubbele bediening (of je moet een rijschool vinden die zelf al een aangepaste auto heeft) en dan opnieuw examen doen.
dit soort opmerkingen vind ik altijd zo dom. wat simpel voor jou is hoeft niet per se simpel voor een ander te zijn. automaat kan ook gekozen worden omdat er een handeling minder is. als een handeling minder kan (en gewenst is), waarom zou je er dan niet voor kiezen als je niet per se ermee bezig wilt zijn?quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 09:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat zoiets simpels als schakelen al te veel mentale energie kost dat ik in zo'n persoon niet zou vertrouwen om zelfs een radio aan hebben tijdens het rijden. Te veel afleiding blijkbaar.
Volgens mij heeft hij het over mensen zonder fysieke beperkingen die afrijden met een automaat omdat het anders te ingewikkeld is. Dus los van een persoonlijke keuze of voorkeur.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 20:08 schreef RickHD90 het volgende:
[..]
het zit vooral in de handen en kracht zetten, dat is nu al wat beperkter dan gemiddeld en kan in de toekomst verergeren. Kan, hoeft niet. Nu moet je met een automaat ook wel van P naar D en terug maar dat vergt niet heel veel kracht en je hoeft ook niet van links naar rechts onder naar beneden te schakelenze heeft het vooral uit voorzorg gedaan
[..]
dit soort opmerkingen vind ik altijd zo dom. wat simpel voor jou is hoeft niet per se simpel voor een ander te zijn. automaat kan ook gekozen worden omdat er een handeling minder is. als een handeling minder kan (en gewenst is), waarom zou je er dan niet voor kiezen als je niet per se ermee bezig wilt zijn?
in mijn logistiek werk in de zomermaanden kan ik ervoor kiezen om zelf pakketten van 30 kilo rond te zeulen, maar ik kan ook een elektrische stapelaar gebruiken. ben ik dan ook zwak omdat ik geen 30 kilo wil zeulen of ben ik dan gewoon efficient?
die persoon wil ik ook niet voor, achter of naast me hebben. maar iemand die in 1 keer of 2 keer slaagt voor z'n automaat rijbewijs, lekker belangrijk. vind het sowieso belachelijk als mensen rare uitspraken doen, zoals dat automaatrijders eigenlijk geen auto kunnen rijden. je ziet niet eens aan een auto van buiten of iemand automaat rijdt ja of nee, je kan het hoogstens horen aan het geluidquote:Op zaterdag 20 augustus 2016 20:20 schreef Mano_ het volgende:
[..]
na 200 lessen en 6 (staats)examens
In het instructieboekje van mijn automaat staat iets over dat'ie zelf terugschakelt als je hard remt, juist om op de motor te kunnen remmen. En dat zie ik de mensen met een handbak niet zo snel doen, een paar keer terugschakelen bij (bijvoorbeeld) een noodstop.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 17:56 schreef Palomar het volgende:
Volgens mij is het idd best wel ingrijpend, tot het vervangen van de remmen aan toe (sterkere remmen vanwege niet op de motor af kunnen remmen).
Zou het alleen doen als je het zelf een leuk project vindt om te doen.
Helemaal mee eensquote:Op zaterdag 20 augustus 2016 20:20 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij het over mensen zonder fysieke beperkingen die afrijden met een automaat omdat het anders te ingewikkeld is. Dus los van een persoonlijke keuze of voorkeur.
Ik heb een collega gehad die na 200 lessen en 6 (staats)examens uiteindelijk geslaagd is met een automaat, omdat ze gewoon niet kon schakelen zonder al het andere uit het oog te verliezen.
Bij zo iemand vraag ik me ook af of die uberhaubt geschikt is.
Dat iemand kiest voor het gemak van een automaat is heel wat anders en prima te begrijpen natuurlijk. Maar niemand kiest voor een beperkt rijbewijs als het niet nodig is.
Ik vertrouw zo'n iemand meer dan het zoveelste gastje dat zichzelf erg goed vindt rijden en dit misplaatst zelfvertrouwen terug laat zien in de rijstijl.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 20:20 schreef Mano_ het volgende:
[..].
Ik heb een collega gehad die na 200 lessen en 6 (staats)examens uiteindelijk geslaagd is met een automaat, omdat ze gewoon niet kon schakelen zonder al het andere uit het oog te verliezen.
Bij zo iemand vraag ik me ook af of die uberhaubt geschikt is..
rij maar eens in een auto die niet de standaard H heeft of maar 2 versnellingen, stuur versnelling enzquote:Op zaterdag 20 augustus 2016 09:36 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Probeer jij maar eens weg te rijden met mijn Prius als je een gewone schakelauto gewend bent.
Als je 'm eenmaal gewend bent is het allemaal hartstikke simpel, maar de eerste paar keer denk je dat je in een ruimteschip bent beland.
Andersom werkt dat natuurlijk ook zo, maar schakelen is voor heel veel mensen gewoon een erg lastige handeling en er zijn legio mensen die beter af zouden zijn met een automaat.
Ik rij met alles weg dat rijdbaar is, automaat of schakelen maakt mij niets uit.
Ik heb diverse auto's gereden met een ZF sport bak waar de 1 links onder zit.quote:Op zondag 21 augustus 2016 18:15 schreef T42 het volgende:
rij maar eens in een auto die niet de standaard H heeft of maar 2 versnellingen, stuur versnelling enzaltijd leuk.
heb auto met bak als volgt staanquote:Op zondag 21 augustus 2016 18:24 schreef oldford het volgende:
[..]
Ik heb diverse auto's gereden met een ZF sport bak waar de 1 links onder zit.
Zolang je maar 1 versnelling opschakelt en 1 versnelling per keer terug schakelt en niet nadenkt over "nu moet ie in 3" gaat dat vanaf dag 1 prima.
Zelfs de 7-bak (met de 1 links onder) uit een rally-auto is dan geen probleem.
Ik heb 25 jaar in de auto business gezeten, ik ben alles wel tegengekomen. Maar de eerste keer in een automaat belandde ik wel met mijn gezicht tegen de voorruit. Zo'n groot rempedaal intrappen alsof het een koppeling is, is geen goed idee.quote:Op zondag 21 augustus 2016 18:15 schreef T42 het volgende:
[..]
rij maar eens in een auto die niet de standaard H heeft of maar 2 versnellingen, stuur versnelling enzaltijd leuk.
Dat heb ik ook met een automaat gedaan, een Pontiac transam.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 11:38 schreef rival het volgende:
Waarom zelf schakelen?
Ja waarom eigenlijk
[ afbeelding ]
Ik zou gewoon het stuur lekker laten zitten. Zo erg is het niet om een rhd te rijden in NL tenzij je dagelijks in je eentje in parkeergarages komt...quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 05:46 schreef vaduz het volgende:
TS ik heb gehoord dat in Engeland gebruikte automaatauto's flink goedkoper zijn! Misschien een idee om daarvandaan een wagen te halen en dan het stuur om te bouwen. Dit is weliswaar ook een kostbare optie, maar als je een beetje handig bent goedkoper dan een schakelbak te vervangen door een automaatbak. Bijkomend voordeel is dat je geen gedoe hebt met software omdat doorgaans de wagen niet weet(hij weet het eigenlijk wel, maar doet verder niets met die informatie) waar het stuur zit.
die heb ik 1 voor me gehad.. afsnijden en willen koppelen.. heel zijn achterkant er af..quote:Op zondag 21 augustus 2016 23:02 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Ik heb 25 jaar in de auto business gezeten, ik ben alles wel tegengekomen. Maar de eerste keer in een automaat belandde ik wel met mijn gezicht tegen de voorruit. Zo'n groot rempedaal intrappen alsof het een koppeling is, is geen goed idee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |