Eerst meezwemmen, rustig blijven en daarna schuin naar de kant proberen te komen. Eventueel af en toe rustig met twee armen proberen te zwaaien terwijl je spetters maakt (met je hand op 't water slaan) om aandacht te trekken van strandwachters, dat helpt beter dan schreeuwen. Allerbelangrijkste is kalm blijven. De grootste reden dat mensen verdrinken bij zoiets is omdat ze in paniek raken, tegen de stroom in gaan zwemmen, daarna intens vermoeid, en zich daarna niet meer boven water kunnen houden.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:31 schreef Loekie1 het volgende:
Iedereen zegt: naar rechts of naar links zwemmen en dan kom je vanzelf uit die mui, maar werkt dat ook altijd?
Een zwemdiploma bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:35 schreef Loekie1 het volgende:
Dit is echt echt echt heel verschrikkelijk dus ze moeten iets beters verzinnen.
Bergen aan Zee is een fantastisch plaatsje maar de zee is daar heel erg verradellijk, men zou sowieso al per badplaats kunnen waarschuwen waar er vaak muien zijn en waar niet. Als er muien zijn, geef mensen dan een armband mee met een alarmfunctie die heel ver reikt of zoiets.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:44 schreef Baas_bas het volgende:
hoe waarschuwen ze voor zulke dingen uberhaupt? Vaak is het gewoon zo van ja niet te ver zwemmen. Maar als je bij een badplaats komt en je ziet mensen in het water dan denk je er eigenlijk nooit bij na en zwem je er gewoon zonder zorgen
is er ook nog een speciale techniek? Wat is een mui eigenlijk? Een greppel met sterke stroming? Wat te doen als je er in komt?quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:47 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Bergen aan Zee is een fantastisch plaatsje maar de zee is daar heel erg verradellijk, men zou sowieso al per badplaats kunnen waarschuwen waar er vaak muien zijn en waar niet. Als er muien zijn, geef mensen dan een armband mee met een alarmfunctie die heel ver reikt of zoiets.
Ik ben gewoon keihard naar de kust blijven zwemmen en opeens was de grond tien centimeter onder m'n armen. Maar als je niet al te veel conditie hebt ga je kopje onder van vermoeidheid.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:48 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
is er ook nog een speciale techniek? Wat is een mui eigenlijk? Een greppel met sterke stroming? Wat te doen als je er in komt?
maar de stroming is toch te sterk? Dus dan moet je je laten meevoeren dacht ik altijd maar ja dan moet je niet te lang onder water blijven of 2km uit de kust terechtkomenquote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:49 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik ben gewoon keihard naar de kust blijven zwemmen en opeens was de grond tien centimeter onder m'n armen. Maar als je niet al te veel conditie hebt ga je kopje onder van vermoeidheid.
Je volgt toch je intuitie en die zegt: jij moet harder zwemmen dan dat die stroming je naar achteren trekt. Dan ga je niet snel naar rechts of naar links zwemmen, want dan kom je nog verder van de kust, nog verder van al die poppetjes die jou eventueel zouden kunnen zien.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:50 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
maar de stroming is toch te sterk? Dus dan moet je je laten meevoeren dacht ik altijd maar ja dan moet je niet te lang onder water blijven of 2km uit de kust terechtkomen
Je moet dus niet (recht) naar de kust zwemmen.. meedrijven/zwemmen en naar de zijkant ervan bewegen.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:49 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik ben gewoon keihard naar de kust blijven zwemmen en opeens was de grond tien centimeter onder m'n armen. Maar als je niet al te veel conditie hebt ga je kopje onder van vermoeidheid.
Het lijkt een soort diepe kuil waar de zee zo sterk is dat je ondanks je zwemmen heel snel steeds verder van de kust komt.
ja lijkt me idd ook wel dat je door de paniek zulke dingen zal doen jaquote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:52 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Je volgt toch je intuitie en die zegt: jij moet harder zwemmen dan dat die stroming je naar achteren trekt. Dan ga je niet snel naar rechts of naar links zwemmen, want dan kom je nog verder van de kust, nog verder van al die poppetjes die jou eventueel zouden kunnen zien.
Kan overal zitten. Maar zit meestal in de buurt van zooi die de stroom waterloop blokkeert (langs pieren of tussen zandbanken).quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:54 schreef Baas_bas het volgende:
En is die stroming aan het oppervlak of juist heel diep? Ik dacht wle eens dat het oppervlak nooit echt hard stroomt dus als je zwemt maar niet te diep gaat met je benen dat je dan wat minder snel met de stroming meegaat of is dit niet zo?
Dat gevoel had ik wel, dat het in de diepte aan je trekt en dat je inderdaad zo hoog mogelijk op het water moet blijven.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:54 schreef Baas_bas het volgende:
En is die stroming aan het oppervlak of juist heel diep? Ik dacht wle eens dat het oppervlak nooit echt hard stroomt dus als je zwemt maar niet te diep gaat met je benen dat je dan wat minder snel met de stroming meegaat of is dit niet zo?
quote:Op woensdag 17 augustus 2016 11:04 schreef MichaelScott het volgende:
Paaltjes gaan niet helpen, voldoende idioten die ook bij een rode vlag nog het water in gaan.
http://www.quest.nl/video/zo-ontkom-je-aan-de-muistroom
dat is wel handigquote:Op woensdag 17 augustus 2016 11:04 schreef MichaelScott het volgende:
Paaltjes gaan niet helpen, voldoende idioten die ook bij een rode vlag nog het water in gaan.
http://www.quest.nl/video/zo-ontkom-je-aan-de-muistroom
Lijkt me toch in de praktijk lastig inschatten wanneer je nou moet beslissen je mee te laten slepen of toch proberen terug te gaan.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:33 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Eerst meezwemmen, rustig blijven en daarna schuin naar de kant proberen te komen. Eventueel af en toe rustig met twee armen proberen te zwaaien terwijl je spetters maakt (met je hand op 't water slaan) om aandacht te trekken van strandwachters, dat helpt beter dan schreeuwen. Allerbelangrijkste is kalm blijven. De grootste reden dat mensen verdrinken bij zoiets is omdat ze in paniek raken, tegen de stroom in gaan zwemmen, daarna intens vermoeid, en zich daarna niet meer boven water kunnen houden.
Bron: was ooit strandwacht in een grijs verleden.
En dat is dus dom. Je moet meteen doen wat die reddingsbrigade zegt. (En wat Moblo ook al had uitgelegd.)quote:Op woensdag 17 augustus 2016 11:19 schreef Loekie1 het volgende:
Ik zou zeggen: als je goed kunt zwemmen en je hebt een goeie conditie, gewoon keihard zwemmen naar de kust en als je het niet redt, dan bovenstaande dingen doen.
Ah, zoals gewoonlijk weer eerst naar de overheid wijzen die maar beter had moeten waarschuwen, en als dat het sowieso niet kan worden dan weer alle tips van experts in de wind slaan en met je complete gebrek aan ervaring precies het tegenovergestelde zeggen.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 11:19 schreef Loekie1 het volgende:
Tips van de Reddingsbrigade:
- Maak gebaren dat er problemen zijn (zo kunnen omstanders hulp halen);
- Ga mee met de stroming;
- Wanneer de stroming minder wordt zwem dan iets parallel aan de kust;
- Zwem daarna richting de brekende golven (ondiepte);
- Rust uit wanneer er weer grond onder de voeten is;
- Vervolg de weg richting strand door de zwin.
http://www.reddingsbrigade.info/voorlichting-en-gevaren/muien/
Ik zou zeggen: als je goed kunt zwemmen en je hebt een goeie conditie, gewoon keihard zwemmen naar de kust en als je het niet redt, dan bovenstaande dingen doen.
Goed plan.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 11:39 schreef Loekie1 het volgende:
Een zwemdiploma voor zee hebben ze in Zeeland:
KOUDEKERKE - Op het strand van Vlissingen starten binnenkort de eerste zwemlessen in zee. Een landelijke primeur volgens initiatiefnemer Jolanda van Belzen van Privézwemschool Westduin.
CinZee
Van Belzen ontwikkelde samen met de Middelburgse reddingsbrigade het lesprogramma CinZee. "Zelfs een kind met een A, B en C-diploma is niet klaar om in zee te zwemmen. Met zo'n diploma leer je goed in het zwembad te zwemmen, maar het is niet te vergelijken met open water vaardigheden."
http://www.omroepzeeland.(...)oor-zee#.V7QtoxK6PYg
nee dus, altijd doen wat de reddingsbrigade voorschrijft, en wat ik dus al zei in mijn fipo.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 11:19 schreef Loekie1 het volgende:
Tips van de Reddingsbrigade:
- Maak gebaren dat er problemen zijn (zo kunnen omstanders hulp halen);
- Ga mee met de stroming;
- Wanneer de stroming minder wordt zwem dan iets parallel aan de kust;
- Zwem daarna richting de brekende golven (ondiepte);
- Rust uit wanneer er weer grond onder de voeten is;
- Vervolg de weg richting strand door de zwin.
http://www.reddingsbrigade.info/voorlichting-en-gevaren/muien/
als je merkt dat je niet dichter bij de kust komt met een normale zwemslag weet je genoeg.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 11:07 schreef kurva het volgende:
[..]
Lijkt me toch in de praktijk lastig inschatten wanneer je nou moet beslissen je mee te laten slepen of toch proberen terug te gaan.
Ik zou niet weten wat.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:35 schreef Loekie1 het volgende:
Dit is echt echt echt heel verschrikkelijk dus ze moeten iets beters verzinnen.
Wat ik hier in NH zie zijn ze vaak maximaal vijf meter breed en een meter of tien richting zee. Vaste plek hebben ze ook nauwelijks en ze kunnen inderdaad soms maar een uurtje bestaan om iets verder weer op te duiken.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 11:53 schreef Loekie1 het volgende:
Zo'n mui blijkt maar heel kort te zijn. Is dat altijd zo?
quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:31 schreef Loekie1 het volgende:
-knip-
Is het niet veel handiger om de plekken waar muien zijn, met paaltjes aan te geven?
Anders gewoon een boete geven.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 13:19 schreef Oversight het volgende:
[..]En dan ook eisen dat die muien daar blijven.
quote:Op woensdag 17 augustus 2016 13:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Anders gewoon een boete geven.
Lol.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 13:57 schreef Oversight het volgende:
[..]Moet je eerst de wetgeving daarvoor door de 2e kamer zien te krijgen, zie ik niet gebeuren, althans niet zonder de partij tegen de muien.
quote:Op woensdag 17 augustus 2016 14:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Lol.
Mijn oudste heeft deze zomer een paar weken als strandwacht gewerkt. Heeft ook genoeg van dergelijke domme acties gezien.
Om de paar kilometer staat een post van de reddingsbrigade. Die mensen werken van 's morgens tot 19.00 's avonds. Met wisselende diensten, zodat ze voldoende rust ook krijgen. Het is verantwoordelijk werk, maar de bezetting is goed. Er wordt ook altijd aangegeven als er gevaarlijke stromingen zijn. Ga dan gewoon niet te ver uit de kust.
Helemaal met je eens. Afgelopen zomer ook ergens 3 strandwachten uit zee geplukt die in moeilijkheden waren. Moest de KNRM aan te pas komen. Die mensen zijn zo goed voorbereid op hun werk, moeten een pittige toelatingstest doen, en zelfs zij kunnen in moeilijkheden geraken.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 14:06 schreef Oversight het volgende:
Respect voor mensen die bereid zijn hun eigen leven te wagen, om mensen te redden die zichzelf willens en wetens in levensgevaar brengen.
quote:Op woensdag 17 augustus 2016 14:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Helemaal met je eens. Afgelopen zomer ook ergens 3 strandwachten uit zee geplukt die in moeilijkheden waren. Moest de KNRM aan te pas komen. Die mensen zijn zo goed voorbereid op hun werk, moeten een pittige toelatingstest doen, en zelfs zij kunnen in moeilijkheden geraken.
Dagelijkse bezetting is ook alleen tijdens de zomervakanties. Anders zijn de meeste brigades er alleen in het weekend. Het is allemaal vrijwilligerswerk tegen een kleine onkostenvergoeding. Die mensen zitten er omdat ze het graag willen doen, meer niet.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 14:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Lol.
Mijn oudste heeft deze zomer een paar weken als strandwacht gewerkt. Heeft ook genoeg van dergelijke domme acties gezien.
Om de paar kilometer staat een post van de reddingsbrigade. Die mensen werken van 's morgens tot 19.00 's avonds. Met wisselende diensten, zodat ze voldoende rust ook krijgen. Het is verantwoordelijk werk, maar de bezetting is goed. Er wordt ook altijd aangegeven als er gevaarlijke stromingen zijn. Ga dan gewoon niet te ver uit de kust.
Heb jij dat ook gedaan?quote:Op woensdag 17 augustus 2016 15:33 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Dagelijkse bezetting is ook alleen tijdens de zomervakanties. Anders zijn de meeste brigades er alleen in het weekend. Het is allemaal vrijwilligerswerk tegen een kleine onkostenvergoeding. Die mensen zitten er omdat ze het graag willen doen, meer niet.
Posten zijn open van 10.00 tot 18.00 op Den Haag/Scheveningen, soms avonden bij speciale evenementen, maar overuren worden makkelijk gemaakt als er problemen zijn: ze rennen niet naar huis om 6 uur. Heb daar vaak genoeg tot laat in de avond gezeten omdat er nog een zoekactie gaande was die je niet gewoon staakt als 't 6 uur is.
quote:Op woensdag 17 augustus 2016 16:51 schreef AchJa het volgende:
Waarom is dit de laatste jaren een probleem?
Maar ontstaan die muien niet alleen als het eb wordt? Ik heb al klein jochie al geleerd dat als het eb begint te worden je zeker niet verder als heupdiepte de zee in moet gaan.
Ja dat snap ik ook allemaal wel. Als het eb wordt is het per definitie oppassen geblazen... Gewoon niet te ver het water in (tussen knie- en heupdiepte) bij afnemend tij dan is er niets aan de hand. Of is dit geen basiskennis meer?quote:Op woensdag 17 augustus 2016 17:03 schreef Oversight het volgende:
[..]Natuur laat zich niet voorspellen, als het eb wordt is er een logische sterkere onderstroom die zeewaarts trekt, maar dat neemt niet weg dat de bodem onder de zee iedere dag anders is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |