In het wilde oosten is het nog 1995quote:Op maandag 8 augustus 2016 09:43 schreef AwayTL het volgende:
Ik vind 9 nog vroeg! Hier in the middle of nowhere krijg je de eerste echo pas met 11 a12 om de termijn te bepalen. Nog een 20 weken echo and that is it.
Ik bel ook nog in als ik het internet op wil! Hopelijk wil niemand mij nu bellenquote:Op maandag 8 augustus 2016 09:45 schreef Crumpette het volgende:
[..]
In het wilde oosten is het nog 1995
Maar was frans dan p50? Hij was toch best licht bij geboorte? Of kwam dat meer doordat hij iets vroeger was?quote:Op maandag 8 augustus 2016 09:48 schreef AwayTL het volgende:
Maar eerlijk is eerlijk, ik denk ook wel dat het genoeg is.
Toen ik bij de tweede elke keer een groeiecho heb gehad, terwijl hij gewoon elke keer p50 was, vond ik dat echt kul.
Hij was 2760 (of 2790 ofzo) bij 38 weken. Geen spekkert, maar voor de termijn niet extreem klein. Ik maak gewoon geen kinderen van 5 kgquote:Op maandag 8 augustus 2016 09:50 schreef Crumpette het volgende:
[..]
Maar was frans dan p50? Hij was toch best licht bij geboorte? Of kwam dat meer doordat hij iets vroeger was?
Suze was met een weekje later 3600 gramquote:Op maandag 8 augustus 2016 09:53 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Hij was 2760 (of 2790 ofzo) bij 38 weken. Geen spekkert, maar voor de termijn niet extreem klein. Ik maak gewoon geen kinderen van 5 kg.
Tijdens de echo's he, niet na de geboorte. Met 33 + 2 weken zat hij op 2190 gr, dat was om en nabij de p50.quote:Op maandag 8 augustus 2016 09:56 schreef Tante_Soesa het volgende:
[..]
Suze was met een weekje later 3600 gram. Dacht dat dat (3500 - 3600) zo'n beetje P50 was idd
Nee, dat is dan meteen de termijn echoquote:Op maandag 8 augustus 2016 09:43 schreef Crumpette het volgende:
Meldmijn baby doet ook niet mee.
Succes ikke!![]()
Fazz, das gek idd! En dan een week later termijn? Naja voor het eindresultaat maakt het niet uit natuurlijkmaar ik snap je baal.
Ik zie er ook geen kwaad in. Ik denk zelf alleen dat er veel meer rode vlaggen zijn als je vaker meet, omdat je maar beter 500 keer te vaak onnodig ingegrepen kan hebben dan 1 keer te weinig.quote:Op maandag 8 augustus 2016 10:07 schreef Stormqueen het volgende:
Always, mijn broertje werd in 1990 ook probleemloos thuis geboren. Termijn was 39+6 en hij woog 2470 gram. Kind heeft het altijd prima gedaan, maar de verloskundige zei toen wel dat ze ze volgens het protocol eigenlijk naar het ziekenhuis had moeten sturen. Met groeiecho's was hij waarschijnlijk niet thuis geboren.
En ja, medisch gezien is het niet nodig om meer dan de termijnecho en de SEO te hebben. En als je je zeker voelt ook niet. Maar als je erg onzeker bent, voor welke reden dan ook, is het toch wel fijn dat het gewoon kán tegenwoordig.
Ik was opzekers doorgedraaid als ik bij Mauw had moeten wachten tot 12 weken. Ik stortte met zeven weken al helemaal in.
En nee, natuurlijk was dat anders geweest als we in 1990 hadden geleefd maar dat doen we nu eenmaal niet. We leven in 2016, we weten wat er allemaal mogelijk is en ik zie er zelf niet zo veel kwaad in om van die mogelijkheden gebruik te maken
hahaha nee, dat geloof ik ook niet hoorquote:Op maandag 8 augustus 2016 10:22 schreef AwayTL het volgende:
Bij bloed maken ze hier vast ook wel eerder een echo hoor, we zijn niet helemaal zo'n lomp boeren volk zonder emphatie![]()
.
Dittemquote:Op maandag 8 augustus 2016 10:28 schreef AwayTL het volgende:
Ik ben ook helemaal niet tegen extra/ vroeg echo'en. Ik ben tegen echo'en omdat het kan en die kosten declareren in (uit?) de 'zorgpot'.
De curve voor jongens ligt een stukje hoger dan die van meisjes. Dat kan het verschil verklaren.quote:Op maandag 8 augustus 2016 09:56 schreef Tante_Soesa het volgende:
[..]
Suze was met een weekje later 3600 gram. Dacht dat dat (3500 - 3600) zo'n beetje P50 was idd
Ff inbreken.. 17 jaar geleden kreeg je geen echo als er geen reden voor was, van mijn bijna 17 jarige heb ik alleen een pretecho.quote:Op maandag 8 augustus 2016 09:38 schreef Stormqueen het volgende:
Tien jaar geleden kreeg je alleen een termijnecho en een SEO trouwens. Twintig jaar geleden misschien alleen een termijnecho en dertig jaar geleden helemaal niks tenzij er medische noodzaak was.
dat klopt dan wel bijnaongeveer met mijn statement toch?quote:Op maandag 8 augustus 2016 11:12 schreef Adnap het volgende:
[..]
Ff inbreken.. 17 jaar geleden kreeg je geen echo als er geen reden voor was, van mijn bijna 17 jarige heb ik alleen een pretecho.
15 jaar geleden alleen een echo voor de termijn omdat mijn baarmoederhoogte niet overeenkwam met de termijn, klopt ik bleek 4 weken verder (11 ipv 7)
Ik heb bij mijn eerste zwangerschap iedere afspraak een echo gehad. En daarnaast dan nog de NPM, SEO en een geslachtsechoquote:Op maandag 8 augustus 2016 11:11 schreef Stormqueen het volgende:
ik heb de vorige keer dus eh. Elf echo's gehad.
Vroege vitaliteitsecho, mislukte termijnecho (niet meetbaar), twee keer de npm (eerste keer niet meetbaar). Ik heb toen een geslachtsecho gehad bij 17 weken, de SEO met 19 weken, meegedaan voor een echoscopistenopleiding met 20 weken, getwijfeld over een 3D met 25 weken. Dit niet gedaan, en daarna nog iets van vier groeiecho's gehad
![]()
Het was echt overload
(overigens kwam ik er bij de npm dus achter dat mijn foetus "iets verder was" dan gedacht, want ik was ineens 13+1, en toen was er stress omdat niet meetbaar, en moest ik binnen drie dagen herplannen)
I know, maar de arts zei zelf: ja je bent nog geen tien weken dus eigenlijk kan ik je geen termijn geven. zullen we er maar 22 oktober van maken? (Op t scherm stond 29)quote:Op maandag 8 augustus 2016 11:09 schreef Crumpette het volgende:
Kwak, npm-tijdsvak overlapt maar deels met termijn he. Tis een andere echo. Dat je geen npm hebt gehad betekent niet dat je geen echte termijn hebt gehad..
Ahh fijnquote:Op maandag 8 augustus 2016 10:46 schreef Mies_poes het volgende:
Mijn baby ligt goed!![]()
Hopelijk bij jou ook Twinkle!
En dan klopt ook wel, ik zou precies 9+3 zijn op die afspraak (obv laatste menstruatie). Nu is m'n eisprong altijd later dan 'standaard', hoop niet dat dat uitmaaktquote:Termijnecho
In het eerste trimester van elke zwangerschap vindt een echo plaats om de duur van de zwangerschap zo nauwkeurig mogelijk te kunnen bepalen. Dit kan vanaf 9+3 weken zwangerschap (bij een regelmatige cyclus van 28 dagen). Een zwangerschap jonger dan 10 weken is over het algemeen een indicatie voor een inwendige (vaginale) echo.
De termijnecho wordt gemaakt vlak voordat u uw eerste bezoek bij de verloskundige heeft. Daarom maakt u eerst een afspraak met de verloskundige in uw omgeving.
Ahhquote:Op maandag 8 augustus 2016 00:51 schreef Cygne het volgende:
[..]
Hahaha aww.Vind ik lief!
![]()
Als alles goed blijft gaan ga ik je winkel leegkopen want die spulletjes omg.
Herkenbaar, maar het gaat niet over. Je ben ws aan het compenseren voor je buikje/vermoeidheid/iets anders. Die steken heb ik ook, en het is een verkrampte spier(groep) van het compenseren. Vooral aan het eind van de dag. Ik zou hier wel even mee naar de fysio, die kan het losmasseren, en je tips meegeven hoe het te voorkomen (alles symmetrisch doen, tillen vanuit de knieeen etc) en wat oefeningen om je rug te sterken. Ook als je straks je baby veel optilt gaat dit niet weg, dus ik zou er even wat mee doen nu je nog fit bent!quote:Op maandag 8 augustus 2016 12:33 schreef SmallishBear het volgende:
Hier (ook oostelijk Nederland) was het blijkbaar ook standaard om met 8 weken een echo te krijgen, die werd direct ingepland. 3 week later had ik de termijnecho. Ik vond het wel fijn, zo snel al bevestiging krijgen dat er daadwerkelijk iets groeit.
Inmiddels ruim 14 week zwanger. De enorme vermoeidheid van de eerste maanden lijkt minder te worden. Daarvoor in de plaats krijg ik pijn in mijn (rechter)bil. Vooral bij inspanning, bukken, naar voren buigen krijg ik een felle steek. Herkenbaar voor iemand? Ik lees allerlei dingen over bekkeninstabiliteit / ischias, maar ik hoop dat iemand me hier kan vertellen dat ze dit ook had en het na een paar weekjes weer over was
helaas bleek t bij mij met 14 weken ook ischias, en nu met bijna 27 weken nog steeds last van en wordt t nu rap erger.quote:Op maandag 8 augustus 2016 12:33 schreef SmallishBear het volgende:
Hier (ook oostelijk Nederland) was het blijkbaar ook standaard om met 8 weken een echo te krijgen, die werd direct ingepland. 3 week later had ik de termijnecho. Ik vond het wel fijn, zo snel al bevestiging krijgen dat er daadwerkelijk iets groeit.
Inmiddels ruim 14 week zwanger. De enorme vermoeidheid van de eerste maanden lijkt minder te worden. Daarvoor in de plaats krijg ik pijn in mijn (rechter)bil. Vooral bij inspanning, bukken, naar voren buigen krijg ik een felle steek. Herkenbaar voor iemand? Ik lees allerlei dingen over bekkeninstabiliteit / ischias, maar ik hoop dat iemand me hier kan vertellen dat ze dit ook had en het na een paar weekjes weer over was
en dan nog vraag ik me af waarom het zo op de millimeter nauwkeurig moet. Dat maakt dan misschien een paar dagen verschil. Kijk, voor een npm snap ik het nog, maar verder?quote:Op maandag 8 augustus 2016 11:32 schreef WupWup het volgende:
Een goede termijn kun je meten vanaf 8w4d tot 13w6d, mits je aan een paar voorwaarden voldoet. Onder de tien weken moet het vaginaal. De optimale periode voor een termijnmeting is tussen 10-12 weken. En dan heb je helaas ook goede en minder goede echoscopisten, want je moet op precies de juiste doorsnede meten en de cursor op precies de juiste plekken zetten.
De echo heeft dan ook nog eens een foutmarge van +/- 3 dagen, dus dat kan kloppen. Maar goed, kijk, als je spontaan baart bij 40+2 van een kind van 3400 gram, is het ook helemaal niet interessant of je kind misschien eigenlijk 39+6 is of 40+5. Maar het maakt wel een groot verschil als je 36+5 bent of de 42 weken aantikt, want daar wordt de begeleiding gewoon volledig anders van (Protokoll, jeweets).quote:Op maandag 8 augustus 2016 12:59 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
en dan nog vraag ik me af waarom het zo op de millimeter nauwkeurig moet. Dat maakt dan misschien een paar dagen verschil. Kijk, voor een npm snap ik het nog, maar verder?
Ik word nu ook steeds 2-3 dagen verder gemeten dan de termijn waarvan ik wéét dat ik zwanger ben.
Hier bleek dat ook ischias de vorige ronde en dat heeft tot ruim een jaar na de bevalling aangehoudenquote:Op maandag 8 augustus 2016 12:33 schreef SmallishBear het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |