abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164292446
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 11:29 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Zou jij als vrome moslim iemand die de Koran belachelijk maakt door Bakara makara te noemen, tot je naaste adviseur benoemen?
Tsjaah, dit soort argumenten moet je maar bij andere Moslims proberen. Zal me aan mijn reet roesten of hij een "vrome Moslim" is of niet. De praktijk leert dat dat geen enkel criterium is voor goed bestuur en leiderschap.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe jij nu tegen Turkije aankijkt? Zie je jezelf nog op vakantie ernaartoe gaan en familie bezoeken? Of is de zaak zo geescaleerd tegen Gulen en sympathisanten dat je zelfs dit als moeilijk ziet en wellicht maar achterwege laat?
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_164292462
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 11:11 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Als moslim is het mijn plicht om andere moslims op het woord van God te wijzen. Van de Erdofielen die zijn woord belangrijker achten dan dat van God verwacht ik ook niet dat het veel impact heeft, maar ik heb mijn plicht gedaan.
ga lekker in een hoekje janken, je beweging heeft gefaald en wordt nu hard aangepakt, doei :W
pi_164292495
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 11:21 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Doe geen moeite. Erdogan is een dictator, Turkije wordt een Islamitische Republiek, de Turken tuinen er met open ogen in. Alleen de verlichte Europeaan ziet het op tijd aankomen en schudt vol verontwaardiging het hoofd :N
ik zal mijn tegengeluid wel laten horen, daar niet van, maar het lijkt idd alsof de media en zodoende ook veel burgers en uiteraard users hier op dit forum. hun oordeel helder hebben (ondanks dat ze geen ene fuck weten over wat dan ook in de Turkse politiek, laat staan dat ze weten wie of wat Gulen is) over wat er gaande is atm in TR en er niet eens wordt geluisterd naar iemand met een ander, voor hen "vreemd" geluid.

dit is nu voor het eerst dat ik dit in deze form/mate meemaak, dat er totaal geen mogelijkheid voor nuance aanwezig lijkt. heel veel mensen ervaren het idd zoals jij stelt.

Erdogan is een dictator, Turkije wordt een Islamitische Republiek, de Turken tuinen er met open ogen in. Alleen de verlichte Europeaan ziet het op tijd aankomen

best creepy eigenlijk hoe star mensen kunnen zijn in hun oordelen. hoe zeker ze kunnen zijn over dat hun standpunt "juist" is en dat iedereen die hun standpunt niet deelt dom/blind/naief is.

ik kan me best voorstellen dat je heilig van iets overtuigd bent mbt welke onderwerp dan ook omdat je daar kennis / ervaring / feeling voor hebt, maar dit onderwerp namelijk "de turkse politiek/samenleving" heeft de gemiddelde nederlander geen enkele kaas van gegeten, maar het zijn wel allemaal opeens "turkije deskundigen" op de een of andere manier.

ikke niet begrijp.

[ Bericht 0% gewijzigd door Slayage op 07-08-2016 11:48:11 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164292620
quote:
99s.gif Op zondag 7 augustus 2016 11:39 schreef Slayage het volgende:
ik zal mijn tegengeluid wel laten horen, daar niet van
Vermoeiend.

quote:
maar het lijkt idd alsof de media en zodoende ook veel burgers en uiteraard users hier op dit forum. hun oordeel helder hebben (ondanks dat ze geen ene fuck weten over wat dan ook in de Turkse politiek, laat staan dat ze weten wie of wat Gulen is) over wat er gaande is atm in TR en er niet eens wordt geluisterd naar iemand met een ander, voor hen "vreemd" geluid.
Totaal geen oog voor nuance. Let op: nuance. Keyword: nuance. Nuance. Nuance. Hoeft niet gelijk alles van Erdo goed te praten (dit is eerste tegenargument dat je krijgt), maarrrrr.....nuance. Context. Het grotere plaatje. Nogmaals; nuance, context, het grotere plaatje. Daarentegen: Stekeblind is men, zo kan je het gerust noemen. Hoeven we niet te verbloemen. Dit is de enige narrative:
Erdogan is een dictator, Turkije wordt een Islamitische Republiek, de Turken tuinen er met open ogen in. Alleen de verlichte Europeaan ziet het op tijd aankomen

Triggershot probeert met argumenten wat nuance (is die weer: nuance) aan te brengen; als Erdo enkel dictator is? Hoe dan met dit.... hoe dan met dat..... en een grote muur loop je gewoon tegen aan.

Nu rest de vraag; blaat men zaken na? Of is men oprecht begaan met hoe Turken door hun politici worden geregeerd?
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_164292695
quote:
99s.gif Op zondag 7 augustus 2016 11:39 schreef Slayage het volgende:

[..]

ik zal mijn tegengeluid wel laten horen, daar niet van, maar het lijkt idd alsof de media en zodoende ook veel burgers en uiteraard users hier op dit forum. hun oordeel helder hebben (ondanks dat ze geen ene fuck weten over wat dan ook in de Turkse politiek, laat staan dat ze weten wie of wat Gulen is) over wat er gaande is atm in TR en er niet eens wordt geluisterd naar iemand met een ander, voor hen "vreemd" geluid.

dit is nu voor het eerst dat ik dit in deze form/mate meemaak, dat er totaal geen mogelijkheid voor nuance aanwezig lijkt. heel veel mensen ervaren het idd zoals jij stelt.

best creepy eigenlijk hoe star mensen kunnen zijn in hun oordelen. hoe zeker ze kunnen zijn over dat hun standpunt "juist" is en dat iedereen die hun standpunt niet deelt dom/blind/naief is.

ik kan me best voorstellen dat je heilig van iets overtuigd bent mbt welke onderwerp dan ook omdat je daar kennis / ervaring / feeling voor hebt, maar dit onderwerp namelijk "de turkse politiek/samenleving" heeft de gemiddelde nederlander geen enkele kaas van gegeten, maar het zijn wel allemaal opeens "turkije deskundigen" op de een of andere manier.

ikke niet begrijp.
En wat doe je nu met mensen die zeggen voor Erdogan te zijn maar eigenlijk iets anders denken? Die zul je in Turkije wel veel hebben nu.
  zondag 7 augustus 2016 @ 11:58:19 #106
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_164292768
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_164292790
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 11:48 schreef Aloulu het volgende:
Nu rest de vraag; blaat men zaken na? Of is men oprecht begaan met hoe Turken door hun politici worden geregeerd?
Het echte bijzondere is dat die blindheid in jullie ogen zit (blind vertrouwen). Wat is een argument voor jullie behalve blind vertrouwen in deze leider dat alle ondemocratische en repressieve aktiviteiten die hij nu uitvoert niet misbruikt? Of is de blindheid zo groot dat jullie die ondemocratische en repressieve aktiviteiten niet zien?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_164292809
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2016 11:59 schreef truthortruth het volgende:
Het echte bijzondere is dat die blindheid in jullie ogen zit (blind vertrouwen). Wat is een argument voor jullie behalve blind vertrouwen in deze leider dat alle ondemocratische en repressieve aktiviteiten die hij nu uitvoert niet misbruikt? Of is de blindheid zo groot dat jullie die ondemocratische en repressieve aktiviteiten niet zien?
Ik ben geen Turk. Dus laat deze vraag aan de Turken hier om die te beantwoorden. Het gaat om hun (tweede: even politiek correct) thuisland immers.
pi_164292825
Ik vind het erg voor al die Turken die niets van Erdogan moeten hebben maar dat niet kunnen uitspreken.
pi_164292994
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 11:48 schreef Aloulu het volgende:

Vermoeiend.
is het ook. dit topic slurpt ook te veel tijd van mij. ik gooie em zo nu end dan ook uit mijn active topics, om niet in de verleiding te komen om te reageren, maar vandaag wilde ik die grote meeting delen istanbul en zo ben ik weer wat minuten verder.

quote:
Totaal geen oog voor nuance. Let op: nuance. Keyword: nuance. Nuance. Nuance. Hoeft niet gelijk alles van Erdo goed te praten (dit is eerste tegenargument dat je krijgt), maarrrrr.....nuance. Context. Het grotere plaatje. Nogmaals; nuance, context, het grotere plaatje. Daarentegen: Stekeblind is men, zo kan je het gerust noemen. Hoeven we niet te verbloemen. Dit is de enige narrative:
in de media vandaag de dag moet het snel / compact / helder / jip en janneke taal zijn en dan zijn pijlers als nuance/context/het grotere plaatje niet meer relevant. daar is gewoob geen tijd voor en dan krijgt mensen een zwart / wit beeld voorgeschoteld. en dan kan je dus niet om het feit dat erdogan dus een dictator is.

quote:
Triggershot probeert met argumenten wat nuance (is die weer: nuance) aan te brengen; als Erdo enkel dictator is? Hoe dan met dit.... hoe dan met dat..... en een grote muur loop je gewoon tegen aan.
trigger is altijd goed bezig. de manier waarop hij het doet, doe ik hem niet na.

quote:
nou 80% van mensen zijn volgers. dus mensen die hun mening/standpunt/daden zwaar laten beinvloeden door de mensen om hen heen. dus als alles en iedereen in de media zegt erdo is een dictator dan slikt men dat gewoon, om het vervolgens ook na te papegaaien. dus dat na blaten kan ik me zeer zeker in vinden.

hoe de turken geregeerd worden door hun politici boeit de gemiddelde nederlander geen ene fuck. dit omdat de gemiddelde nederlander geen emotionele band heeft met "de turkse burger". dit verandert bv wanneer je daar vrienden/familie/kennissen hebt zitten, waardoor het dichterbij komt. dit verklaart bv dat de coup bij de turkse gemeenschap zo een enorme impact heeft gemaakt. zo ook bij mij.

waar de gemiddelde nederlander wel emotie bij voelt is bij hun aversie voor "de dictator". dan gaan alle belletjes rinkelen komen associaties over hitler en stalin. hoede brand van de reichstag gebruikt werd door de nazis om hun macht uit te breiden en hoe stalin altijd bezig was met het zuiver van zijn tegenstanders en daarom hebben zoveel nederlanders een aversie voor erdogan, omdat hij op dit moment "de dictator" is.

een goed artikel over hoe de media te werk gaat

De media als een complot om de Waarheid te onderdrukken teneinde de gevestigde orde te bestendigen: het is een theorie die langzaam maar zeker tot de mainstream van het politieke debat begint te horen. En het gekke is: de kritiek snijdt nog hout ook. Alleen niet om de redenen die de critici geven.

Waarom complotdenkers gelijk hebben over de media (ook al is van een complot geen sprake)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164293017
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 11:53 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

En wat doe je nu met mensen die zeggen voor Erdogan te zijn maar eigenlijk iets anders denken? Die zul je in Turkije wel veel hebben nu.
wat bedoel je precies?
-Rabia Al-Basri
pi_164293039
quote:
dat is mijn grootste angst. turkije uitde NAVO/EU sfeer en in de Poetin/Iran sfeer. ik hoop dat de Europeanen bewust zijn van dat gevaar als ze zich zo blijven gedragen zoals nu.
-Rabia Al-Basri
pi_164293042
quote:
99s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:13 schreef Slayage het volgende:
waar de gemiddelde nederlander wel emotie bij voelt is bij hun aversie voor "de dictator".
Ook als de officieren wel de regering en Erdogan hadden afgezet en het leger dus weer Turkije regeerde? Dan was men in NL ook zo op de bres gesprongen tegen "de dictator" (militaire dictatuur)? Wat denk je zelf? Net zulke ophef en angst voor mensenrechten? FOK had trending geweest wekenlang met allerlei topics tegen het militaire regime in TR uit angst voor de dictatuur? :D
pi_164293146
quote:
99s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:14 schreef Slayage het volgende:

[..]

wat bedoel je precies?
Is dat een probleem of niet?
pi_164293309
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:16 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Ook als de officieren wel de regering en Erdogan hadden afgezet en het leger dus weer Turkije regeerde? Dan was men in NL ook zo op de bres gesprongen tegen "de dictator" (militaire dictatuur)? Wat denk je zelf? Net zulke ophef en angst voor mensenrechten? FOK had trending geweest wekenlang met allerlei topics tegen het militaire regime in TR uit angst voor de dictatuur? :D
goed punt, maar tegen "de dictator" impliceert niet dat je een democraat in hart en nieren bent en dat je idd op de barricades tegen de turkse coup poging.

ik denk dat in deze ook komt kijken dat erdo wordt gezien als "de man die turkije aan het islamiseren is" "hij maakt het goede seculariseringswerk dat ataturk heeft geleverd weer ongedaan" dus erdo is dubbelop de sjaak omdat hij en een "dictator" is en "een islamist". dan kom je bij misschien een nog groter gevaar in de beleving van velen namelijk de islam en om de islam te ketenen zijn alle middelen gelegitimeerd uiteraard ook al zijn het een clubje officieren die het "vuile werk" opknappen.
daarom vonden bv velen hier in het westen het geen enkel probleem dat in egypte de "islamist" morsi werd afgezet door de "seculier" sisi. niemand in het westen heeft moeite om zaken te doen met die junta en niemand zou moeten hebben om zaken te doen met de junta in turkije als de coup van 15 juli was geslaagd.
-Rabia Al-Basri
pi_164293322
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:22 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Is dat een probleem of niet?
is wat een probleem? ik snap je vraag niet lieverd.
-Rabia Al-Basri
pi_164293353
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 11:21 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Afgezet is misschien niet het goede woord.
maar als je een nieuwe grondwet aanneemt om volksvertegenwoordigers strafrechtelijk te kunnen vervolgen en dat vooral wil om parlementsleden van de pro koerdischepartij hun onschendbaarheid af te nemen zet je wel een partij behoorlijk buitenspel en dat zit niet ver van afzetten. Deze partijleden kunnen niet meer vrijelijk een hun mening geven omdat anders Erdogan ze laat oppakken en opsluiten omdat ze niet denken en doen zoals hij het wil.
Wie is die 'je'? Denk je dat de oppositiepartijen het niet mede mogelijk hebben gemaakt om de parlementaire onschendbaarheid af te nemen, of denk je dat het Erdogan is die willekeurig wat mensen aanwijst buiten het parlement om uit eigen houtje? Met het opheffen van de onschendbaarheid worden er ook zo een 29 vertegenwoordigers van de AKP vervolgd, een ontwikkeling waarmee Erdogan zijn meerderheid in het parlement zou kunnen verliezen. De oppositie, inclusief de Koerdische partij is ondertussen gewoon nog kritisch tegenover Erdogan en is niet bepaald getemd omdat de onschendbaarheid is opgeheven.
pi_164293518
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wie is die 'je'? Denk je dat de oppositiepartijen het niet mede mogelijk hebben gemaakt om de parlementaire onschendbaarheid af te nemen, of denk je dat het Erdogan is die willekeurig wat mensen aanwijst buiten het parlement om uit eigen houtje? Met het opheffen van de onschendbaarheid worden er ook zo een 29 vertegenwoordigers van de AKP vervolgd, een ontwikkeling waarmee Erdogan zijn meerderheid in het parlement zou kunnen verliezen. De oppositie, inclusief de Koerdische partij is ondertussen gewoon nog kritisch tegenover Erdogan en is niet bepaald getemd omdat de onschendbaarheid is opgeheven.
ja maar Erdogan is een dictator _O- _O- _O-
-Rabia Al-Basri
pi_164293553
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2016 11:26 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Brain drain
Kan je een voorbeeld noemen van een intellectueel die heeft bijgedragen aan de Turkse opkomst en diens kennis nu verloren gaat omdat hij vervolgd wordt? Of denk je omdat er 'onderwijs' staat er zo over. Zou je het sluiten van Islamitisch onderwijs en het vervolgen van verdachte moslim onderwijzers in Nederland als een brain-drain zien ja?

quote:
politieke stabiliteit
Volgens mij is er geen land of economie elders in de wereld dat zich zo snel economisch heeft hersteld binnen enkele dagen na een aanslag op het vliegveld en mislukte aanslag als in Turkije.

quote:
invloed op toerisme.
Men is juist weer bezig een omkeer te maken en flink te investeren in het toerisme door de banden met de Russen en Israëliërs weer aan te halen. Verwacht wordt is dat met name de Russen weer een noemenswaardig verschil gaan maken als het gaat om toerisme.

quote:
Factoren die je niet terugziet in je plaatje.
Volgens mij is jouw plaatje dus incompleet en houdt men wel degelijk rekening met toerisme en stabiliteit.
pi_164293673
quote:
99s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:31 schreef Slayage het volgende:
Goed punt, maar tegen "de dictator" impliceert niet dat je een democraat in hart en nieren bent en dat je idd op de barricades tegen de turkse coup poging.
In principe niet maar als je constant een beroep doet op "hij is antidemocratisch" dan wel. En dat is de argumentatie die men gebruikt. Ik weet wel beter, had de coupe geslaagd geweest hadden wij op FOK echt niet wekenlang zitten discussieren over dat het junta-regime "o-zo antidemocratisch is en Turkije in een militair regime omvormt"....de trend was eerder geweest: "het was nodig om Erdogan af te zetten, dan maar een militair regime...so be it". De democratische moraalridders waren als sneeuw onder de zon verdwenen. Laten we gewoon maar gelijk zeggen hoe de vork in de steel zit.

quote:
ik denk dat in deze ook komt kijken dat erdo wordt gezien als "de man die turkije aan het islamiseren is" "hij maakt het goede seculariseringswerk dat ataturk heeft geleverd weer ongedaan" dus erdo is dubbelop de sjaak omdat hij en een "dictator" is en "een islamist". dan kom je bij misschien een nog groter gevaar in de beleving van velen namelijk de islam en om de islam te ketenen zijn alle middelen gelegitimeerd uiteraard ook al zijn het een clubje officieren die het "vuile werk" opknappen.
daarom vonden bv velen hier in het westen het geen enkel probleem dat in egypte de "islamist" morsi werd afgezet door de "seculier" sisi. niemand in het westen heeft moeite om zaken te doen met die junta en niemand zou moeten hebben om zaken te doen met de junta in turkije als de coup van 15 juli was geslaagd.
Dit is het hele ding nou namelijk ja. Daarom vraag ik je zo'n retorische vraag. Verander je "ik den" in "ik weet dat". Dit probleem ligt bij Europeanen zelf, die hebben blijkbaar een gigantische fobie mbt "islamisten" als Erdogan. Om de cirkel rond te maken is de vraag in hoeverre Erdogan nou Turkije echt heeft geislamiseerd dat je kan zeggen "damn, in de Turkse maatschappij gaat dat echt te ver hoor...de Turken staan hier ook niet voor". Ik ben benieuwd.
pi_164293674
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:31 schreef Slayage het volgende:

[..]

is wat een probleem? ik snap je vraag niet lieverd.
Dat er mensen zijn in Turkije die wel zeggen dat ze voor Erdogan zijn, maar iets anders denken.
pi_164293713
quote:
14s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:42 schreef Triggershot het volgende:
Het is mijn voorspelling en zoals vaak met voorspellingen kan je die niet garanderen, ik denk dat mijn analyse correct is maar voor de goedwillende Turken hoop ik dat jij gelijk hebt.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_164293741
quote:
AKP-lover ben je. Als je zo Erdogan verdedigd heb je niets in NL te zoeken en waar wij voor staan qua normen en waarden. Ze zouden je paspoort moeten afnemen en uitzetten. Ongelofelijk dit. Landverraad pursang.
pi_164293869
quote:
99s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:40 schreef Slayage het volgende:

[..]

ja maar Erdogan is een dictator _O- _O- _O-
Erdogan biedt en belooft zelfs de oppositie tijdens een internationale persconferentie dat ieder partij ongeacht hoeveel stemmen en zetels ze hebben ze evenveel zeggenschap zullen hebben over de nieuwe grondwet als de AKP zelf, ondanks dat de AKP een absolute meerderheid heeft is zijn voorstel om van iedere partij 3 afgevaardigden te hebben om overeen te komen over een nieuwe Turkse grondwet:
Ja, dan ben je wel een dictator ja.
pi_164293927
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:48 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het is mijn voorspelling en zoals vaak met voorspellingen kan je die niet garanderen, ik denk dat mijn analyse correct is maar voor de goedwillende Turken hoop ik dat jij gelijk hebt.
Het punt wat ik een beetje probeer te maken is dat die voorspellingen iedere jaar worden gedaan, zeker terug vanaf 2008 en iedere keer is er alleen maar een groei te bekennen, soms wat meer, soms wat minder, maar tot op heden geen krimping van de economie. De coup zou een legitieme reden zijn om weer zo een voorspelling de deur uit te doen voor de komende periode, alleen als je dan kijkt hoe snel de economie zich weer aan het herstellen is kan je dat ook wel zo goed als wegwuiven.
pi_164293972
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:49 schreef Aloulu het volgende:

[..]

AKP-lover ben je. Als je zo Erdogan verdedigd heb je niets in NL te zoeken en waar wij voor staan qua normen en waarden. Ze zouden je paspoort moeten afnemen en uitzetten. Ongelofelijk dit. Landverraad pursang.
pi_164293995
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:47 schreef Aloulu het volgende:

[..]

In principe niet maar als je constant een beroep doet op "hij is antidemocratisch" dan wel. En dat is de argumentatie die men gebruikt. Ik weet wel beter, had de coupe geslaagd geweest hadden wij op FOK echt niet wekenlang zitten discussieren over dat het junta-regime "o-zo antidemocratisch is en Turkije in een militair regime omvormt"....de trend was eerder geweest: "het was nodig om Erdogan af te zetten, dan maar een militair regime...so be it". De democratische moraalridders waren als sneeuw onder de zon verdwenen. Laten we gewoon maar gelijk zeggen hoe de vork in de steel zit.
oh ja hoor de hypocrisie ontgaat mij zeker niet, daarnaast de reden dat bv hier op Fok alle topics over turkije zo populair zijn komt door de turken haat, dat nog steeds heel diep zit bij sommigen. echter wordt dat nooit zo expliciet genoemd (je zelf een racist noemen is not done je weetz) en wordt gezegd, "neee ik heb niks tegen turkije of turken. ik heb problemen met Erdogan." dat is hetzelfde kunstje als dat wilders flikt nu al jaren, "neeeee ik heb niks tegen moslims, maar ik heb problemen met de islam". heel veel Erdo/AKP haat is gemaskeerde Turken haat. dit heb ik al eens eerder gepost.
quote:
Dit is het hele ding nou namelijk ja. Daarom vraag ik je zo'n retorische vraag. Verander je "ik den" in "ik weet dat". Dit probleem ligt bij Europeanen zelf, die hebben blijkbaar een gigantische fobie mbt "islamisten" als Erdogan. Om de cirkel rond te maken is de vraag in hoeverre Erdogan nou Turkije echt heeft geislamiseerd dat je kan zeggen "damn, in de Turkse maatschappij gaat dat echt te ver hoor...de Turken staan hier ook niet voor". Ik ben benieuwd.
dude al jaren wordt in Turkije en buiten Turkije geroepen dat Erdo Turkije zou islamiseren en dat we op een gegeven moment een tweede Iran zullen zijn. echter heb ik daar tot op de dag van vandaag geen enkel bewijs van gezien.

het collectief onbewuste van veel europeanen schreeuwt dat ze de turken/islam als vijand moeten zien. dat was misschien ooit gelegitimeerd, maar dat hoeft nu niet meer zo te zijn.
-Rabia Al-Basri
pi_164294007
Als je alle critici de mond snoert, dan zal een halfzachte oppositie je al snel naar de mond praten. Na de coup hebben ze gezien dat Erdogan bereid is zelfs eigen volk te doden, dus is er voor de wat angstig uitgevallen oppositie geen andere keus dan mee te klappen. Rusland is een soortgelijke dictatuur. Ook met een zogenaamde democratisch gekozen parlement, maar feitelijk is het Putins wens die telt, net zoals in Turkije Erdogan. Kortom, een dictatuur.
pi_164294084
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 13:01 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Als je alle critici de mond snoert, dan zal een halfzachte oppositie je al snel naar de mond praten. Na de coup hebben ze gezien dat Erdogan bereid is zelfs eigen volk te doden, dus is er voor de wat angstig uitgevallen oppositie geen andere keus dan mee te klappen. Rusland is een soortgelijke dictatuur. Ook met een zogenaamde democratisch gekozen parlement, maar feitelijk is het Putins wens die telt, net zoals in Turkije Erdogan. Kortom, een dictatuur.
Alle critici? Zaman is niet alle critici poepie besef dat nou eens, toen Zaman en Erdogan een heksenjacht hadden gestart tegen de Kemalisten vanwege Ergenekon waar was je geweten toen? Was het toen ineens minder 'onrecht'? of nee wacht, Zaman was natuurlijk 'alle critici' de mond aan het snoeren en actief aan het bijdragen aan een negatieve beeldvorming over de secularisten in Turkije.
pi_164294087
Wat een BS om Nederlanders van turkenhaat te beschuldigen. Meer dan elders in de wereld strijden Nederlanders vaak tegen onrecht, vandaar de algemene aversie tegen Erdogan. De eerste Nederlander die Erdogan goedkeurt moet ik nog tegenkomen.
pi_164294209
.....Toen Gulen gewoon nog op de Midnight Express naar de democratie zat.
pi_164294239
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 13:09 schreef WammesWaggel het volgende:
.....Toen Gulen gewoon nog op de Midnight Express naar de democratie zat.
_O-

Met Erdogan als machinist inmiddels:

:7
pi_164294285
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:47 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dat er mensen zijn in Turkije die wel zeggen dat ze voor Erdogan zijn, maar iets anders denken.
in turkije is 50% pro erdo en 50% anti erdo, dat is een trend dat al jaren zo is en niemand stopt hun mening onder stoelen of banken.
wat we na de coup zagen gebeuren is dat er een gezamenlijk vijand beeld ontstond, namelijk "de coupplegers" en wat je dan zag gebeuren: mensen sluiten de rangen. mensen komen tot elkaar om die gezamenlijke vijand te bestrijden en dan vervaagt die onderscheid van pro of anti erdo, immers die onderscheid is nu namelijk secundair geworden omdat we het nu hebben over "een andere macht", buiten de pro anti erdo kamp om, die simpelweg de gehele systeem van de turkse bevolking wilde opdoeken. dus als je bv stelt dat 50% van de turken anti erdo is en erdo als "het grote kwaad" ziet in TR. is ook voor die 50% op dit moment "de coupplegers" her grote kwaad geworden. en die mensen zijn echt niet opeens pro erdo geworden, maar die zien op dit moment erdo als de mindere kwaad.

ik weet niet of dat een antwoord is op je vraag.
-Rabia Al-Basri
pi_164294311
quote:
14s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Erdogan biedt en belooft zelfs de oppositie tijdens een internationale persconferentie dat ieder partij ongeacht hoeveel stemmen en zetels ze hebben ze evenveel zeggenschap zullen hebben over de nieuwe grondwet als de AKP zelf, ondanks dat de AKP een absolute meerderheid heeft is zijn voorstel om van iedere partij 3 afgevaardigden te hebben om overeen te komen over een nieuwe Turkse grondwet:
Ja, dan ben je wel een dictator ja.
nice! ^O^
-Rabia Al-Basri
pi_164294312
quote:
10s.gif Op zondag 7 augustus 2016 13:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

_O-

Met Erdogan als machinist inmiddels:

[ afbeelding ] :7
:D
pi_164294333
quote:
9s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
die beharing _O-
-Rabia Al-Basri
pi_164294510
Godverdomme, Zaman die er groot inkopt dat de gearresteerde journalisten in de Ergenekon zaak niks met journalistiek te maken heeft:

_O- :D

Ekrem Dumanli: "Panige ve ofkeye gerek yok, hukuki surec isliyor."

"Er is geen reden tot paniek of woede, de rechtsgang is effectief/loopt"

quote:
Ekrem Dumanl? (born 1964, Yozgat) is a Turkish newspaper executive and, since 2001, the editor-in-chief of the newspaper Zaman.[1] He is also the Chief Executive Officer of its English-language version, Today's Zaman.
quote:
On 14 December 2014 Turkish police arrested more than two dozen senior journalists and media executives on charges of "forming, leading and being a member of an armed terrorist organization." Among those now detained was Dumanl?, who was serving as editor-in-chief of Zaman. The arrested were people associated with the Gülen movement. The Turkish government accuses the movement of infiltrating the police and judiciary. Police arriving at 7.30 a.m. at the newspaper's office were greeted by scores of protesters shouting "a free media cannot be silenced." They had mounted a vigil after tweets from "Fuatavni (tr)" - a reliable but anonymous source - had warned of the raid. Police retreated only to reappear in the afternoon when Dumanl? gave himself up voluntarily.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ekrem_Dumanl%C4%B1
:D _O-

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 07-08-2016 13:25:29 ]
  zondag 7 augustus 2016 @ 13:28:54 #139
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_164294743
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 12:49 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Ach, dat zeggen ze ook over Rutte, Merkel, de PvdA, D66...
are we infinite or am I alone
pi_164295092
quote:
99s.gif Op zondag 7 augustus 2016 13:12 schreef Slayage het volgende:

[..]

in turkije is 50% pro erdo en 50% anti erdo, dat is een trend dat al jaren zo is en niemand stopt hun mening onder stoelen of banken.
wat we na de coup zagen gebeuren is dat er een gezamenlijk vijand beeld ontstond, namelijk "de coupplegers" en wat je dan zag gebeuren: mensen sluiten de rangen. mensen komen tot elkaar om die gezamenlijke vijand te bestrijden en dan vervaagt die onderscheid van pro of anti erdo, immers die onderscheid is nu namelijk secundair geworden omdat we het nu hebben over "een andere macht", buiten de pro anti erdo kamp om, die simpelweg de gehele systeem van de turkse bevolking wilde opdoeken. dus als je bv stelt dat 50% van de turken anti erdo is en erdo als "het grote kwaad" ziet in TR. is ook voor die 50% op dit moment "de coupplegers" her grote kwaad geworden. en die mensen zijn echt niet opeens pro erdo geworden, maar die zien op dit moment erdo als de mindere kwaad.

ik weet niet of dat een antwoord is op je vraag.
Ik denk dat je dat niet juist ziet. Ik denk dat er veel Turken zijn die zien wat er met tegenstanders gebeurt en daarom zeggen dat ze voor Erdo zijn maar eigenlijk tegen zijn. Dat heet 'eieren voor je geld kiezen'.
pi_164296384
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 13:41 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik denk dat je dat niet juist ziet. Ik denk dat er veel Turken zijn die zien wat er met tegenstanders gebeurt en daarom zeggen dat ze voor Erdo zijn maar eigenlijk tegen zijn. Dat heet 'eieren voor je geld kiezen'.
wat jij doet is projectie schoonheid. wat ik doe is mensen geloven op hun woorden en daden ;)

maar de verlichte westerling zal het beter weten dan de blinde Erdo volgeling :P
-Rabia Al-Basri
pi_164296397
quote:
niks nieuws toch?
-Rabia Al-Basri
pi_164296524
eerste beelden vd nationale rally in istanbul komen binnen
-Rabia Al-Basri
pi_164296639
De doodstraf toejuichen in een land waarbij de 'rechtspraak' luistert naar de wens van een persoon of zittend regering, waarbij repressie van andersdenkenden aan de orde van de dag is. Je zou je afvragen wat deze mensen in een vrij land als NL doen. Ik neem aan dat een inlichtingendienst dit soort ideeen scherp in de gaten houdt.
pi_164296681
"samen zijn we turkije"

-Rabia Al-Basri
pi_164296729
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 14:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik neem aan dat een inlichtingendienst dit soort ideeen scherp in de gaten houdt.
doe je plicht en maak er een melding van bij de aivd ofzo :')
-Rabia Al-Basri
pi_164297436
quote:
99s.gif Op zondag 7 augustus 2016 14:35 schreef Slayage het volgende:

[..]

doe je plicht en maak er een melding van bij de aivd ofzo :')

Alsof ze nog niet zijn geïnfiltreerd door de Gulenbeweging.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-08-2016 15:03:06 ]
pi_164297509
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 13:41 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Als Turken uit pure angst Erdogan steunen...

- Waarom steunen de meeste Turken op een anoniem forum als FOK! Erdogan dan?
- Tijdens de staatsgreep riskeerden miljoenen Turken hun leven, door de avondklok van het leger te negeren en de straat op te gaan, met blote handen tanks tegen te houden, legerbases te omsingelen, door soldaten ingenomen gebouwen/ wegen terug te veroveren en bewapende soldaten te arresteren. Klinkt dit als het gedrag van een angstig volk dat uit lijfsbehoud zijn mond zal houden?

Ik denk eerder dat Nederlanders angstig zijn om voor 'links', 'allochtonenknuffelaar', 'landverrader' etc. uitgemaakt te worden, waardoor ze zich blindelings en zonder kritische zelfevaluatie overgeven aan/ aansluiten bij de monoculturalistische haatbrigade.

Terwijl Nederlanders tijdens de Duitse bezetting geen verzet boden en massaal joden aangaven, hebben Turken tijdens de Turkse Onafhankelijkheidsoorlog de bezetters het land uitgeschopt en de Turkse Republiek gesticht. Ik kan mijn boosheid niet inhouden als mensen beweren dat Turken uit angst hun mond houden. Dit is zó onjuist...
pi_164297513
pi_164297634
quote:
sooooon })
-Rabia Al-Basri
pi_164297882
Typerend voor de 'Turken' hier om een ophanging van een moslimgeleerde te willen, wiens schuld niet is bewezen, maar een bewezen terroristenleider als Ocalan jarenlang onderdak te bieden en zelfs tot mogelijke gesprekspartner te bombarderen. En maar pronken met vlaggenvertoon, maar als het er op aankomt niets presteren om daadwerkelijk iets te bereiken om trots op te zijn. Maar natuurlijk wel diegenen afwimpelen die wel iets bereiken van betekenis.

Zulk volk verdiend een regime als in Rusland en Syrie, helaas ten koste van onschuldige mensen. Moge God hun bijstaan.
pi_164297967
Nou vooruit dan maar

Verder is Erdogan president geworden, hoogst haalbare ambt in Turkije, is Gulen al bijna 2 decennia in de VS, je zou ze maar vergelijken en de laatste zien als iets bereikt om trots op te zijn. :')
pi_164298134
wayyowwww

-Rabia Al-Basri
pi_164298165
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 15:15 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Terecht dat Turken hier de ophanging van een landverrader willen.
_O_ _O_ _O_
-Rabia Al-Basri
  zondag 7 augustus 2016 @ 15:39:05 #156
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_164298593
quote:

[..]

[quote]Wie is die 'je'?
Erdogan.

quote:
Denk je dat de oppositiepartijen het niet mede mogelijk hebben gemaakt om de parlementaire onschendbaarheid af te nemen,
De AKP heeft de meerderheid, en aangezien die volledig op de hand van Erdogan zijn maakt het niet veel uit of de oppositiepartijen nee zeggen want Erdogan heeft toch al de meeste stemmen aan zijn kant.

quote:
of denk je dat het Erdogan is die willekeurig wat mensen aanwijst buiten het parlement om uit eigen houtje?
Hoeft net er zijn er genoeg die hem voor de volle 500% geloven en alles voor hem zullen doen.

quote:
Met het opheffen van de onschendbaarheid worden er ook zo een 29 vertegenwoordigers van de AKP vervolgd, een ontwikkeling waarmee Erdogan zijn meerderheid in het parlement zou kunnen verliezen.
En jij denkt dat Erdogan dat laat gebeuren, er zal voor deze mensen wel via een om weggetje of binnenkamers een uitzondering gemaakt worden.

quote:
De oppositie, inclusief de Koerdische partij is ondertussen gewoon nog kritisch tegenover Erdogan en is niet bepaald getemd omdat de onschendbaarheid is opgeheven.
Volgens mij is het behoorlijk stil vanuit die kant op het moment, maar correct me if i am wrong.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  Moderator / Redactie Sport zondag 7 augustus 2016 @ 15:47:12 #157
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_164298836
quote:
99s.gif Op zondag 7 augustus 2016 15:24 schreef Slayage het volgende:
wayyowwww

[ afbeelding ]
Wel "grappig" dat na al die jaren nu opeens Ataturk weer overal te zien is. Eerst verder het systematisch overal uit straatbeeld gehaald en nu zie je opeens portretten van Ataturk naast die van Erdogan of Yildirim.
pi_164299071
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 18:59 schreef Slayage het volgende:

[..]

thanks

[..]

dit is dus mijn grootste angst. dat TR uit de NAVO en EU sfeer drijft en in de Rusland / Iran sfeer komt. daar zie ik op de lange termijn weinig winst voor TR. voor de EU/NAVO zou dat een catastrofe zijn. ik hoop dat de europeanen bewust zijn van dat gevaar, terwijl ze populistisch geblaat uiten richting TR en zodoende er mede verantwoordelijk voor zijn dat TR verder van de EU af drijft. het is uiteraard ook veel zeggend dat uitgerekend oostenrijk de grootste bek opentrekt omdat dat zij een van de landen zijn die het meest gekant zijn tegen TR in de EU, sinds dag 1 al.
Ik denk dat Turkije alleen oog moet hebben voor haar belangen en op basis daarvan tijdelijke allianties moet aangaan. 'Staten hebben geen eeuwige vrienden, slechts eeuwige belangen' (Lord Palmerstone).

Als je het gedrag bekijkt van onze NATO-'partners' sinds het uiteenvallen van de Sovjetunie mbt Irak, Syrië, het ophitsen en bewapenen van Koerden, Cyprus, wie het gas in de Middellandse Zee krijgt, de staatsgreep, de Gulen-beweging, visumvrijheid, toetreding tot de EU, Armeense kwestie en de ontwapening van de Zwarte Zee, botsen de Turkse belangen met die van haar 'partners'. Ik denk ook dat de geografische kaart van Ralph Peters uit 2006 hun ware intentie toont:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een alliantie tussen een schaap en een wolf is niet echt slim voor het schaap. Turkije kan beter een tussenpositie innemen tussen Rusland, China, Iran, Egypte, Israel, Duitsland, Frankrijk en de VS, en van geval tot geval een positie innemen. Een pragmatische evenwichtspolitiek zonder blindelingse steun aan wie dan ook.

Ik las ooit dat in het Ottomaanse Rijk op een gegeven moment een opstand ontstond in Egypte, die de Ottomaanse Sultan niet kon bedwingen. Hij vroeg eerst hulp van GB en FR, maar zij wilden niet helpen. Vervolgens sloot hij een dealtje met de Russen, die als bijeffect had dat Rusland t.o.v. Europa veel sterker werd, waarna GB en FR bang werden en zelf aanboden om alsnog te helpen in Egypte.
pi_164299113
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 15:47 schreef Kyran het volgende:

[..]

Wel "grappig" dat na al die jaren nu opeens Ataturk weer overal te zien is. Eerst verder het systematisch overal uit straatbeeld gehaald en nu zie je opeens portretten van Ataturk naast die van Erdogan of Yildirim.
niks "opeens". deze combinatie is er al jaren. als die portretten je nu pas opvallen was je of niet aan het opletten of aan het slapen ;)
-Rabia Al-Basri
pi_164299129
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 15:39 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Erdogan.

[..]

De AKP heeft de meerderheid, en aangezien die volledig op de hand van Erdogan zijn maakt het niet veel uit of de oppositiepartijen nee zeggen want Erdogan heeft toch al de meeste stemmen aan zijn kant.
Dus nu ga je zeggen dat Erdogan dus met de AKP alleen al voldoende stemmen had om de onschendbaarheid op te heffen, begrijp ik je zo goed?

quote:
Hoeft net er zijn er genoeg die hem voor de volle 500% geloven en alles voor hem zullen doen.

En jij denkt dat Erdogan dat laat gebeuren, er zal voor deze mensen wel via een om weggetje of binnenkamers een uitzondering gemaakt worden.
Als jij nou even Erdogan vertelt dat hij toch al de meeste stemmen heeft en de oppositiepartijen helemaal niet nodig heeft voor een nieuwe grondwet, voor het presidentieelsysteem, voor het afschaffen van de juntawetten, dan hoeft hij niet meer zoveel moeite te doen om krampachtig zijn ideeën ten uitvoer te brengen. Volgens mij weet je niet helemaal hoe het werkt in Turkije vooralsnog met de status quo

quote:
Volgens mij is het behoorlijk stil vanuit die kant op het moment, maar correct me if i am wrong.
You are wrong.
pi_164299164
quote:
99s.gif Op zondag 7 augustus 2016 15:58 schreef Slayage het volgende:

[..]

niks "opeens". deze combinatie is er al jaren. als die portretten je nu pas opvallen was je of niet aan het opletten of aan het slapen ;)
Ik wilde net zeggen. niet aan Ataturk zitten of je bent sowieso de lul.
pi_164299221
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:00 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik wilde net zeggen. niet aan Ataturk zitten of je bent sowieso de lul.
prcs :P
-Rabia Al-Basri
pi_164299287
Ik vraag mij af of de gevluchte Gülenisten zullen proberen om te infiltreren in de bureaucratie van hun nieuwe vaderland en hoe lang het zal duren voordat ze de boel overnemen.

In Turkije duurde het zo'n 40 jaar, maar ze zijn nu ervarener, met meer internationale contacten en een bewezen loyaliteit aan bepaalde machtsgroepen.
pi_164299341
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 15:57 schreef Bilge het volgende:
Ik las ooit dat in het Ottomaanse Rijk op een gegeven moment een opstand ontstond in Egypte, die de Ottomaanse Sultan niet kon bedwingen. Hij vroeg eerst hulp van GB en FR, maar zij wilden niet helpen. Vervolgens sloot hij een dealtje met de Russen, die als bijeffect had dat Rusland t.o.v. Europa veel sterker werd, waarna GB en FR bang werden en zelf aanboden om alsnog te helpen in Egypte.
Dit bedoel je volgens mij:

quote:
Muhammad Ali of Egypt, ostensibly only a vassal state of the Ottoman Empire, was seeking to increase his personal power and gain control over Palestine, Syria and Arabia. In late 1831, he took his newly reformed army into a war against the Ottoman Sultan, Mahmud II, and easily defeated Ottoman forces and threatened Constantinople itself. While Britain and France were sympathetic to Muhammad Ali, Nicholas I sent a Russian army to the assistance of the Turks. This intervention brought about peace by May 1833, which left Muhammad Ali in control of Syria and Arabia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Convention_of_K%C3%BCtahya
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:11:36 #165
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_164299519
quote:
Wie is die 'je'? Denk je dat de oppositiepartijen het niet mede mogelijk hebben gemaakt om de parlementaire onschendbaarheid af te nemen,
Ik kan me herinneren dat Syrië ook een officiele "oppositie" had.
quote:
quote:
Ghalioun vertegenwoordigde de stad Homs in de volksvertegenwoordiging. Die stad is een bolwerk van de oppositie. Hij zei dat Homs is getroffen door een ramp en dat veel parlementariërs de opstand steunen, maar dat ze bang zijn hun leven te verliezen als ze voor hun mening uitkomen.
Een dictatuur kan wel claimen dat het democratisch is en dat er een oppositie in het parlement zit, maar dat betekend vaak niets.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:14:32 #166
pi_164299636
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 15:59 schreef Triggershot het volgende:
Dus nu ga je zeggen dat Erdogan dus met de AKP alleen al voldoende stemmen had om de onschendbaarheid op te heffen, begrijp ik je zo goed?

Ja, daarom heeft hij ook de vredes besprekingen met de koerden opgeblazen omdat hij de meerderheid dreigde te verliezen.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_164299673
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik kan me herinneren dat Syrië ook een officiele "oppositie" had.

[..]

[..]

Een dictatuur kan wel claimen dat het democratisch is en dat er een oppositie in het parlement zit, maar dat betekend vaak niets.
Een voorbeeldje van dat een Syrische parlementariër die in de oppositie zit en Assad voor moordenaar, dief en dictator kan uitmaken jarenlang en ook nog eens steeds jarenlang in het parlement kan blijven zitten en met iedere nieuwe verkiezing weer kan mee doen. Ik snap dat je wat moet terugzeggen, maar kom niet met idiote vergelijkingen.
pi_164299785
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:14 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Ja, daarom heeft hij ook de vredes besprekingen met de koerden opgeblazen omdat hij de meerderheid dreigde te verliezen.
Ten eerste, weet waar je het over hebt, Erdogan is niet in oorlog met de Koerden. De AKP van Erdogan is na de HDP de populairste partij voor de Koerden. Ten tweede hoe heeft Erdogan de vredesbesprekingen opgeblazen als PKK zelf twee agenten doodschiet, de aanslagen opeist en Erdogan als gevolg reageert. Mijn god zeg, jij slaat mij, wanneer ik terug sla, heb ik de ruzie gestart. :')
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:18:32 #169
pi_164299791
quote:
14s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een voorbeeldje van dat een Syrische parlementariër die in de oppositie zit en Assad voor moordenaar, dief en dictator kan uitmaken jarenlang en ook nog eens steeds jarenlang in het parlement kan blijven zitten en met iedere nieuwe verkiezing weer kan mee doen. Ik snap dat je wat moet terugzeggen, maar kom niet met idiote vergelijkingen.
Als die oppositie machteloos is kunnen ze doen wat ze willen, ze hebben toch geen invloed en vormen geen bedreiging voor de dictatuur. Het is gewoon poppekast.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:18:45 #170
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_164299797
mag je wel whatsappen in turkije? En skypen ??

http://www.hln.be/hln/nl/(...)Tube-verbieden.dhtml
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:18:55 #171
pi_164299808
quote:
10s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:18 schreef Triggershot het volgende:
Ten eerste, weet waar je het over hebt, Erdogan is niet in oorlog met de Koerden.
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
pi_164299863
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als die oppositie machteloos is kunnen ze doen wat ze willen, ze hebben toch geen invloed en vormen geen bedreiging voor de dictatuur. Het is gewoon poppekast.
Poepie, je wist Turkije en Syrië zo goed te vergelijken dan, gelieve een voorbeeld van vergelijkbare taferelen in Turkije. Maar gezien je met een land komt dat tot 3/4 jaar geleden een leider moest hebben dat uitsluitend lid moest zijn van de Baath en op geen enkele manier oppositie toeliet in het land snap ik dat je denkt dat het fop-oppositie is, zeker als je referentiekader Assad inc is en weinig van Turkije weet.
pi_164299890
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Toon maar weer aan dat je er de ballen verstand van hebt poepie.
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:22:39 #174
pi_164299924
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:20 schreef Triggershot het volgende:
Poepie, je wist Turkije en Syrië zo goed te vergelijken dan, gelieve een voorbeeld van vergelijkbare taferelen in Turkije.
Erdo is in hoog tempo aan het transformeren tot een 2e Assad, hij bewijst zelf mijn gelijk. Hij vervolgt journalisten en wetenschappers en er zijn sporen van marteling.
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:23:08 #175
pi_164299939
quote:
10s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Toon maar weer aan dat je er de ballen verstand van hebt poepie.
Je maakt jezelf totaal ongeloofwaardig, Triggershot.
pi_164299951
quote:
Net na dit verdrag met Egypte sloot het Ottomaanse Rijk een verdrag met Rusland:

Consequences of the Treaty
According to Bailey, the signing of the Treaty of Hünkâr İskelesi was what fully awakened Britain to “the importance of the Ottoman Empire’s geographical, political, and economic position in Europe.”[20] In the short term, the British protested the treaty, claiming that it violated the Anglo-Ottoman Treaty of 1809, which set forth terms that no foreign warship would be allowed to enter the straits. Their formal protest concluded “if the stipulations of that treaty (Unkiar Skelessi) should hereafter lead to the armed interference of Russia in the internal affairs of Turkey, the British government will hold itself at liberty to act upon such an occasion, in any manner which the circumstances of the moment may appear to require.”[21] The French also issued a similar statement regarding their concerns about possible Russian military interference. These two statements were indicative of how seriously the terms of the treaty were taken by the Western powers.

In the longer term, the British became convinced that a different approach was needed, and committed to a policy that “the Ottoman Empire was to be preserved, supported, reformed, and strengthened.”[22] From that point forward, the British, under Palmerston’s leadership, took a number of actions to enact this new policy towards the Ottoman Empire. These ranged from increased trade with the Ottomans to a strengthening of the British fleet in the Levant and offers of both military and naval missions to Mahmud II both to aid the Sultan should Mehmed Ali threaten further military action, and “as a gesture to redress Britain’s former neglect.”[23]

While Britain certainly took the most active role, it was not the only European power which took an interest in the Ottoman Empire as a result of this treaty. Not long after the signing of the treaty, Austria and Prussia joined Russia in the Münchengrätz Convention of September 18, 1833,[24] which committed the powers to opposing further expansion by Mehmed Ali and to “maintain[ing] Ottoman integrity.”[25] In July 1840, a broader coalition was formed including Britain, Austria, Prussia, and Russia, which agreed to protect the Sultan’s government against Mehmed Ali; this agreement, known as the Convention of London (1840) also required that the Ottomans declare that the straits would be closed to all non-Ottoman warships in peacetime.[26] European support, specifically that of the British, also aided in the ultimate submission of Mehmet Ali; in an agreement signed in June 1841, he accepted the limitation of his army in exchange for guarantees of hereditary governorship of Egypt for his family.[27] This marked “the emergence of Britain as a more active player in the Near Eastern power game, and the Ottoman Empire’s main ally for the next 37 years.”[28] Thus, the Treaty of Hünkâr İskelesi had long-lasting effects on the future of the Ottoman Empire, and especially on European outlooks towards that same future.
pi_164299969
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik sluit me aan bij Trigger :P
Jij weet niets :7
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_164299981
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Erdo is in hoog tempo aan het transformeren tot een 2e Assad, hij bewijst zelf mijn gelijk. Hij vervolgt journalisten en wetenschappers en er zijn sporen van marteling.
Dus nu zijn de relevante journalisten en wetenschappers ook nog eens onderdeel van de parlementaire oppositie in Turkije? In Turkije worden ook bakkers en politie vervolgd, wat is je punt, hebben journalisten en wetenschappers een voorrecht?
pi_164299989
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 15:57 schreef Bilge het volgende:

Ik denk dat Turkije alleen oog moet hebben voor haar belangen en op basis daarvan tijdelijke allianties moet aangaan. 'Staten hebben geen eeuwige vrienden, slechts eeuwige belangen' (Lord Palmerstone).
true altijd gaan voor je belangen. daarom heb ik zo mijn vraagtekens ook om feitelijk bij de EU te komen.

quote:
Als je het gedrag bekijkt van onze NATO-'partners' sinds het uiteenvallen van de Sovjetunie mbt Irak, Syrië, het ophitsen en bewapenen van Koerden, Cyprus, wie het gas in de Middellandse Zee krijgt, de staatsgreep, de Gulen-beweging, visumvrijheid, toetreding tot de EU, Armeense kwestie en de ontwapening van de Zwarte Zee, botsen de Turkse belangen met die van haar 'partners'. Ik denk ook dat de geografische kaart van Ralph Peters uit 2006 hun ware intentie toont:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een alliantie tussen een schaap en een wolf is niet echt slim voor het schaap. Turkije kan beter een tussenpositie innemen tussen Rusland, China, Iran, Egypte, Israel, Duitsland, Frankrijk en de VS, en van geval tot geval een positie innemen. Een pragmatische evenwichtspolitiek zonder blindelingse steun aan wie dan ook.
onze partners zijn zeer zeker dubieus bezig, hier in den haag houdt de PKK demonstraties terwijl diezelfde organisatie in Turkije de soldaten van Nederlands bondgenoten opblaast. of een PKK leider die tijdens een PKK bijeenkomst in Duitsland een video call voert tijdens een PKK manifestatie en op hetzelfde moment de video call van Erdogan verbiedt. of de amerikanen, die de PKK volop bewapent in syrie en zij aan zij met hen vecht.

maar toch zie ik geen alternatief dan de status quo van nu. in de NAVO en in gesprekken met de EU voor een volwaardig lidmaatschap. als je vandaag de dag niet in een bondgenootschap zit (economisch/militair) word je opgegeten.

quote:
ik denk dta je het hebt over de opstand van mehmet ali pasha, die in egypte zijn eigen systeem aan het ontwikkelen was en zo succesvol werd in zijn zsysteem dat hij de mach in istanbul uitdaagde. maar de externe mogendheden. hadden liever de zieke man van europa liever als hun tegenstander dan deze nieuwe macht, die mogelijk een grotere vijand voor hen zou worden. hierdoor kozen de westerlingen om te kiezen voor de "devil you know" namelijk de sultan in istanbul, niet omdat ze liefde hadden voor hem, maar omdat dat op dat moment hun belangen beter leek te dienen. misschien was het wel beter geweest als de ottomanen waren gevallen en plaatst maakten voor een sterkere interne mogendheid.

real politik in 19e eeuw https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Ali_of_Egypt

een albanees overigens lees ik :P
-Rabia Al-Basri
pi_164300039
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:

syrie vergelijken met turkije :')
-Rabia Al-Basri
pi_164300044
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee poepie, als we hebben het over een partij, de AKP, waar er 60 Koerdische volksvertegenwoordigers zijn, AKP de enige partij is die überhaupt kan en durft te concurreren met succes tegen de Koerdische partij als het gaat om de Koerdische stem, als de hoofd van Erdogan z'n inlichtingen ook nog eens Koerdisch is en jij spreekt over een oorlog tussen Erdogan/Turkije en de Koerden, dan heb je jezelf al volledig gediskwalificeerd.
pi_164300068
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:23 schreef Bilge het volgende:

[..]

Net na dit verdrag met Egypte sloot het Ottomaanse Rijk een verdrag met Rusland:

Consequences of the Treaty
According to Bailey, the signing of the Treaty of Hünkâr İskelesi was what fully awakened Britain to “the importance of the Ottoman Empire’s geographical, political, and economic position in Europe.”[20] In the short term, the British protested the treaty, claiming that it violated the Anglo-Ottoman Treaty of 1809, which set forth terms that no foreign warship would be allowed to enter the straits. Their formal protest concluded “if the stipulations of that treaty (Unkiar Skelessi) should hereafter lead to the armed interference of Russia in the internal affairs of Turkey, the British government will hold itself at liberty to act upon such an occasion, in any manner which the circumstances of the moment may appear to require.”[21] The French also issued a similar statement regarding their concerns about possible Russian military interference. These two statements were indicative of how seriously the terms of the treaty were taken by the Western powers.

In the longer term, the British became convinced that a different approach was needed, and committed to a policy that “the Ottoman Empire was to be preserved, supported, reformed, and strengthened.”[22] From that point forward, the British, under Palmerston’s leadership, took a number of actions to enact this new policy towards the Ottoman Empire. These ranged from increased trade with the Ottomans to a strengthening of the British fleet in the Levant and offers of both military and naval missions to Mahmud II both to aid the Sultan should Mehmed Ali threaten further military action, and “as a gesture to redress Britain’s former neglect.”[23]

While Britain certainly took the most active role, it was not the only European power which took an interest in the Ottoman Empire as a result of this treaty. Not long after the signing of the treaty, Austria and Prussia joined Russia in the Münchengrätz Convention of September 18, 1833,[24] which committed the powers to opposing further expansion by Mehmed Ali and to “maintain[ing] Ottoman integrity.”[25] In July 1840, a broader coalition was formed including Britain, Austria, Prussia, and Russia, which agreed to protect the Sultan’s government against Mehmed Ali; this agreement, known as the Convention of London (1840) also required that the Ottomans declare that the straits would be closed to all non-Ottoman warships in peacetime.[26] European support, specifically that of the British, also aided in the ultimate submission of Mehmet Ali; in an agreement signed in June 1841, he accepted the limitation of his army in exchange for guarantees of hereditary governorship of Egypt for his family.[27] This marked “the emergence of Britain as a more active player in the Near Eastern power game, and the Ottoman Empire’s main ally for the next 37 years.”[28] Thus, the Treaty of Hünkâr İskelesi had long-lasting effects on the future of the Ottoman Empire, and especially on European outlooks towards that same future.
Idd.
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:27:27 #183
pi_164300085
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dus nu zijn de relevante journalisten en wetenschappers ook nog eens onderdeel van de parlementaire oppositie in Turkije? In Turkije worden ook bakkers en politie vervolgd, wat is je punt, hebben journalisten en wetenschappers een voorrecht?
Journalistiek is de 4e macht binnen een democratie. Blijkbaar heb jij daar geen kaas van gegeten.
pi_164300101
quote:

[..]

je maakt jezelf belachelijk als je werkelijk gelooft dat de AKP in oorlog is met de koerden. ELKE koerd die ik ken is een AKP aanhanger O+
-Rabia Al-Basri
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:28:10 #185
pi_164300108
quote:
99s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:25 schreef Slayage het volgende:

[..]

syrie vergelijken met turkije :')
De vergelijking gaat steeds beter op.
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:28:58 #186
pi_164300128
quote:
99s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:28 schreef Slayage het volgende:

[..]

je maakt jezelf belachelijk als je werkelijk gelooft dat de AKP in oorlog is met de koerden. ELKE koerd die ik ken is een AKP aanhanger O+
Die jij kent? Nou dat betekend wat, hoor. :D
pi_164300154
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Journalistiek is de 4e macht binnen een democratie.
dat komt niet altijd ten goede als je kijkt hoe de nederlandse bevolking wordt "geinformeerd" over turkije
-Rabia Al-Basri
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:30:00 #188
pi_164300166
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:26 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee poepie, als we hebben het over een partij, de AKP, waar er 60 Koerdische volksvertegenwoordigers zijn, AKP de enige partij is die überhaupt kan en durft te concurreren met succes tegen de Koerdische partij als het gaat om de Koerdische stem, als de hoofd van Erdogan z'n inlichtingen ook nog eens Koerdisch is en jij spreekt over een oorlog tussen Erdogan/Turkije en de Koerden, dan heb je jezelf al volledig gediskwalificeerd.
Je bedoeld dat Erdogan de Koerden probeerde te paaien om de absolute meerderheid te behouden? Maar op die manier deed Assad het ook.
pi_164300180
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De vergelijking gaat steeds beter op.
uhu. :')
-Rabia Al-Basri
pi_164300192
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Journalistiek is de 4e macht binnen een democratie. Blijkbaar heb jij daar geen kaas van gegeten.
Ja, maar journalistiek is niet dood in Turkije en bovendien moeten journalisten niet onschendbaar zijn. Een journalist kan nog steeds een moordenaar zijn.
pi_164300199
quote:

[..]

Diezelfde journalisten waar jij nu over zit te janken waren het aan het goedpraten dat andere journalisten waar zij het niet eens mee waren werden vervolgd en opgesloten, waren zelf de media-kant van de Ergenekon zaak, nou snap ik dat je weinig tot niet Turkije volgt, maar doe eens beter je best.

quote:
Gülen movement's possible involvement in Ergenekon plot has always been a debate of issue,[85] which critics have characterized as "a pretext" by the government "to neutralize dissidents" in Turkey.[86] In March 2011, seven Turkish journalists were arrested, including Ahmet Şık, who had been writing a book, "Imamin Ordusu" (The Imam's Army),[87] which alleges that the Gülen movement has infiltrated the country's security forces. As Şık was taken into police custody, he shouted, "Whoever touches it [the movement] gets burned!".[88] Upon his arrest, drafts of the book were confiscated and its possession was banned. Şık has also been charged with being part of the alleged Ergenekon plot, despite being an investigator of the plot before his arrest.[89]

In a reply, Abdullah Bozkurt, from the Gülen movement newspaper Today's Zaman, accused Ahmet Şık of not being "an investigative journalist" conducting "independent research," but of hatching "a plot designed and put into action by the terrorist network itself."[90]

According to Gareth H. Jenkins, a Senior Fellow of the Central Asia-Caucasus Institute & Silk Road Studies Joint Center at Johns Hopkins University:

From the outset, the pro-AKP media, particularly the newspapers and television channels run by the Gülen Movement such as Zaman, Today's Zaman and Samanyolu TV, have vigorously supported the Ergenekon investigation. This has included the illegal publication of "evidence" collected by the investigators before it has been presented in court, misrepresentations and distortions of the content of the indictments and smear campaigns against both the accused and anyone who questions the conduct of the investigations.
There have long been allegations that not only the media coverage but also the Ergenekon investigation itself is being run by Gülen's supporters. In August 2010, Hanefi Avcı, a right-wing police chief who had once been sympathetic to the Gülen Movement, published a book in which he alleged that a network of Gülen's supporters in the police were manipulating judicial processes and fixing internal appointments and promotions. On September 28, 2010, two days before he was due to give a press conference to present documentary evidence to support his allegations, Avcı was arrested and charged with membership of an extremist leftist organization. He remains in jail. On March 14, 2011, Avcı was also formally charged with being a member of the alleged Ergenekon gang.[85]

The Gülen movement has also been implicated in what both Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan as well as the opposition Republican People's Party (CHP) have said were illegal court decisions against members of the Turkish military, including many during the Ergenekon investigation
Je beseft niet eens dat je opkomt voor een groep die precies hetzelfde heeft gedaan als wat hun nu overkomt. En nee dat is geen riedeltje van Erdogan, de CHP riep het al in 2010, de HDP in 2012,
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:31:02 #192
pi_164300212
quote:
10s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:18 schreef Triggershot het volgende:
Ten eerste, weet waar je het over hebt, Erdogan is niet in oorlog met de Koerden.
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

quote:
Erdogan, NATO en de oorlog tegen de Koerden

President Erdogan wil graag meer macht voor de president en minder macht voor het parlement. Daarvoor moet de grondwet veranderen. Hij wordt in dit streven naar absolute macht weerstreefd door de Peoples` Democratic Party (HDP), die o.a. pleit voor meer autonomie voor de Koerden. Veel Koerden stemden daarom op de HPD, waardoor de partij van Erdogan deze zomer niet de vereiste meerderheid haalde. Sindsdien zijn alle Koerden weer “rebellen” en “terroristen”. Ook de Nederlandse pers hanteert deze terminologie. Dit zegt de NOS:
quote:
quote:
Deze artikelen vertellen toch heel wat anders.
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:31:41 #193
pi_164300224
quote:
99s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:29 schreef Slayage het volgende:

[..]

dat komt niet altijd ten goede als je kijkt hoe de nederlandse bevolking wordt "geinformeerd" over turkije
Of hoe jij word misleid met leugenachtige propaganda, dat kan natuurlijk ook.
pi_164300225
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Die jij kent? Nou dat betekend wat, hoor. :D
oh je wil de verkiezingsuitslagen waaruit blijkt dat AKP zoals trigger zegt na de HDP de belangrijkste steun geniet onder de koerden?

ga je dan je woorden terug nemen dat de AKP in oorlog is met de koerden?
-Rabia Al-Basri
pi_164300229
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:31 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

[..]

[..]

[..]

Deze artikelen vertellen toch heel wat anders.
Ow wow, Nederlandse journalistiek :')
pi_164300251
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je bedoeld dat Erdogan de Koerden probeerde te paaien om de absolute meerderheid te behouden? Maar op die manier deed Assad het ook.
Iedere politicus en populist probeert zijn/een doelgroep te paaien om een meerderheid te bereiken, zo werken de verkiezingen eenmaal. Maar in jouw beleving is het dan dus een absolute meerderheid behalen door de Koerden te paaien door met ze in oorlog te zijn, ke. :')
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:32:27 #197
pi_164300257
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:30 schreef Mathemaat het volgende:
Ja, maar journalistiek is niet dood in Turkije
Nee, slechts stervende.
pi_164300268
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

ben jij serieus nu of zit je gewoon zwaar uit je nek te lullen?

SPOILER
-Rabia Al-Basri
pi_164300280
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, slechts stervende.
Niet stervende. Alleen het tumorweefsel wordt verwijderd.
  zondag 7 augustus 2016 @ 16:33:33 #200
pi_164300283
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 16:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Diezelfde journalisten waar jij nu over zit te janken waren het aan het goedpraten dat andere journalisten waar zij het niet eens mee waren werden vervolgd en opgesloten, waren zelf de media-kant van de Ergenekon zaak, nou snap ik dat je weinig tot niet Turkije volgt, maar doe eens beter je best.

[..]

Je beseft niet eens dat je opkomt voor een groep die precies hetzelfde heeft gedaan als wat hun nu overkomt. En nee dat is geen riedeltje van Erdogan, de CHP riep het al in 2010, de HDP in 2012,
Ik kom niet op voor 1 groep. Dat zou jij ook moeten doen.

Ik heb niets met Turken, Koerden, Erdogan of Gulen. Als er iemand objectief is ben ik het.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')