Als religie oorlogen veroorzaakt, en de wereldbevolking is (of was) grotendeels gelovig, dan geeft dat aan dat oorlog (en religie) blijkbaar een nuttige overlevingsstrategie is. Survival of the fittest.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 14:00 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ze doen niets die boeken. Ik schat dat dan zo een 50% van de oorlogen nooit gebeurd zou zijn? Leg dat eens uit? En met die 50% zit ik dan nog te laag denk ik? En ik geloof er ook niet in maar het gaat niet om wat ik denk maar om de impact van die boeken waar je het dan over hebt.

Het lijkt mij vrij logisch dat de ene propaganda succesvoller is dan de andere, het ligt eraan hoe goed je mensen kunt overtuigen en daarbij spelen vele aspecten en menselijke behoeften een rol. Als je kijkt naar reclame is de één ook veel succesvoller dan de andere. Verder hoef je niets te doen anders dan de openbare orde handhaven, dat mensen afgunstig zijn dat hun eigen propaganda minder effectief is lijkt mij ook niet iets dat je succesvolle propaganda kunt verwijten. Je moet dus zelf zorgen dat je mensen overtuigt en als het je lukt om mensen te overtuigen niet meer in goden te geloven is de islam verdwenen en is het verworden tot een mythologisch verhaal dat mensen ooit geloofden zoals we er al vrij veel hebben.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 14:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, dat is een herhaling van zetten, dat 'het mensen zijn', want boekjes leven inderdaad niet.
Maar hoe kan jij dan verklaren dat de ene propaganda zoveel succesvoller is dan de andere?
En dan eindigen we wederom instant bij:
En wat gaan we dan uiteindelijk doen als we ontdekken dat volgers van dat ene boekje wel erg vaak ontsporen sommige propagda wel erg succesvol is?

Vertel eens, hebben we WO2 ook gewonnen door al die duitsers te vertellen dat ome adolf niet zo'n toffe peer was?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 14:50 schreef Wespensteek het volgende:
Je moet dus zelf zorgen dat je mensen overtuigt en als het je lukt om mensen te overtuigen niet meer in goden te geloven is de islam verdwenen en is het verworden tot een mythologisch verhaal dat mensen ooit geloofden zoals we er al vrij veel hebben.

De ideologie is niet vernietigd door die oorlog, er zijn nu nog mensen die het nazisme aanhangen. De ideologie bestrijden doe je dus heel anders dan het gedrag van mensen bestrijden.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 14:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Vertel eens, hebben we WO2 ook gewonnen door al die duitsers te vertellen dat ome adolf niet zo'n toffe peer was?

Of: wat nu als dat niet lukt, omdat die mensen diep zitten begraven in hun eigen dogma's?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 14:50 schreef Wespensteek het volgende:
Je moet dus zelf zorgen dat je mensen overtuigt en als het je lukt om mensen te overtuigen niet meer in goden te geloven is de islam verdwenen en is het verworden tot een mythologisch verhaal dat mensen ooit geloofden zoals we er al vrij veel hebben.

Dan moet je een betere weg zoek en tegelijk dus de openbare orde handhaven, zolang mensen zich aan de regels houden mogen ze elke mening hebben.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 15:01 schreef ExTec het volgende:
[..]
Of: wat nu als dat niet lukt, omdat die mensen diep zitten begraven in hun eigen dogma's?
En dogma's is hier het correcte woord, dat zijn namelijk van die constructs, die zich volstrekt niks aantrekken van rationaliteit.

Wie heeft het over vernietigen. Onschadelijk maken.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 15:01 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De ideologie is niet vernietigd door die oorlog, er zijn nu nog mensen die het nazisme aanhangen. De ideologie bestrijden doe je dus heel anders dan het gedrag van mensen bestrijden.

Dus we moeten mensen overtuigen, maar als ze zich niet laten overtuigen, moeten we "een betere weg zoeken"?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 15:03 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dan moet je een betere weg zoek en tegelijk dus de openbare orde handhaven, zolang mensen zich aan de regels houden mogen ze elke mening hebben.

Er mist inderdaad een "stukje: "Dan moet je een betere weg zoeken en ..."quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 15:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dus we moeten mensen overtuigen, maar als ze zich niet laten overtuigen, moeten we "een betere weg zoeken"?

Ik geloof niet dat je bekend bent met extreem gelovigen he?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 15:03 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dan moet je een betere weg zoek en tegelijk dus de openbare orde handhaven, zolang mensen zich aan de regels houden mogen ze elke mening hebben.

Dan heb je dat stukje over dogma's, met nadruk op dogma's gemist.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 15:18 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Er mist inderdaad een "stukje: "Dan moet je een betere weg zoeken en ..."
En een betere weg betekent dus dat je moet kijken hoe je die mensen wel kunt overtuigen. Een gebrek aan overtuigingskracht is niet de schuld van de mensen die zich niet laten overtuigen.

Precies.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 13:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Yup dat is precies wat ik bedoel. Het zijn gematigde moslims in de zin dat ze zich als normale mensen voordoen en dat ze zelf nooit een aanslag zouden plegen of iets anders radicaals zouden doen maar ondertussen sharen ze wel als een gek 9/11 conspiracy dingen op facebook en drukken ze op like als iemand iets edge-lord-achtigs roept. De perfecte voedingsbodem voor zwakzinnigen die ineens "zin hebben om eindelijk eens wat aan die misstanden te gaan doen". Namens al die positieve of neutrale feedback die ze van hun vrienden en familie krijgen natuurlijk.
Maar oh wee als je wat kritisch roept over gematigde moslims want dan val je de verkeerde mensen aan. Terwijl daar zeker wel een deel van het probleem ligt.

En de moslims die hier niet als vluchtelingen zijn gekomen tel je niet mee ? Ik denk dat je dan op een veel hoger percentage komt.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 13:43 schreef Megumi het volgende:
[..]
Het aantal vluchtelingen uit islamitische landen binnen Europa heb ik ergens gelezen is maar 4%

Een fobie is niet per definitie een waanbeeld.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 16:00 schreef ietjefietje het volgende:
Hoezo fobie? Dat was toch een echte vrachtwagen?

De hele geschiedenis is vol met voorbeelden waarbij gevaar is afgewend met het overtuigen van mensen, onze huidige Nederlandse samenleving is daar eigenlijk op gebaseerd. Daarom hebben we vrijheid van meningsuiting en discussie, dat niet iedereen meteen overtuigd is en sommige mensen niet overtuigd zullen worden doet er weinig aan af. Hoeveel rampen voorkomen zijn doordat nu katholieken en protestanten elkaar de hersens niet meer inslaan maar binnen de wet de discussie voeren met respect voor elkaars mening, kan ik natuurlijk niet aangeven. Ook niet hoeveel atheïsten nu nog leven omdat we mensen hebben geleerd respect te hebben voor de andere mening. Wat een verschil met de geschiedenis en de landen waarin de andere mening verboden is/was omdat het als slecht werd gezien los van wat de mensen deden. Maar perfect is het natuurlijk niet, het respect voor de wet is niet absoluut en respect voor de andere mening is vaak nog ver te zoeken; ik denk dat mensen gewoon niet perfect zijn en dus de samenleving zal het ook nooit worden los van welke mening men heeft.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 15:50 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan heb je dat stukje over dogma's, met nadruk op dogma's gemist.
Dogmatici laten zich per definitie niet overtuigen.
Dus overtuigen is gewoon geen optie en nu?
En trouwens ook royaal droevig dat mensen zoals jij hier echt durven te stellen dat als we blijkbaar maar wat beter ons best hadden gedaan met de nazi's overtuigen dat ome adolf geen toffe peer is, we WO2 af hadden kunnen wenden.
Kom ik op de volgende vraag:
Zijn deze pareltjes van wijsheid Copyright Wespensteek op z'n zolderkamertje,
Of zijn er historische parallellen waarin het gevaar afgewend is door de ander te 'overtuigen', of laat de geschiedenis in de praktijk wat meer heavy handed scenario's zien?
Want nogal naïeve ideeën is natuurlijk best grappig enzo, maar heeft met de realiteit niks van doen natuurlijk

PS Overigens lijkt het mij geheel duidelijk dat als men de steun aan de nazi's voor 1933 had ondermijnt dat wo2 er niet gekomen zou zijn. Eigenlijk is bijna alles fout gedaan in aanloop naar wo2.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 15:50 schreef ExTec het volgende:
En trouwens ook royaal droevig dat mensen zoals jij hier echt durven te stellen dat als we blijkbaar maar wat beter ons best hadden gedaan met de nazi's overtuigen dat ome adolf geen toffe peer is, we WO2 af hadden kunnen wenden.

Eerst een samenleving ontwrichten d.m.v. een aanslag.quote:Na elke aanslag zien we een piek in islamofobe incidenten.

En wat nu als je mensen dient te 'overtuigen' die sowieso geen vrijheid van meningsuiting onderschrijven en geen discussie cultuur hebben?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 17:37 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De hele geschiedenis is vol met voorbeelden waarbij gevaar is afgewend met het overtuigen van mensen, onze huidige Nederlandse samenleving is daar eigenlijk op gebaseerd. Daarom hebben we vrijheid van meningsuiting en discussie, dat niet iedereen meteen overtuigd is en sommige mensen niet overtuigd zullen worden doet er weinig aan af.
En bespaar me je dan heb je niet genoeg overtuigingskracht. Want daar is gewoon geen sprake van. Er is sprake van een dogmatische tegenpartij die gewoon ronduit geen boodschap aan je verhaal heeft.quote:Dan heb je dat stukje over dogma's, met nadruk op dogma's gemist.
Dogmatici laten zich per definitie niet overtuigen.
Dus overtuigen is gewoon geen optie en nu?

Ow, we hadden ons moeten bemoeien met interne aangelegenheden in duitsland?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 17:41 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
PS Overigens lijkt het mij geheel duidelijk dat als men de steun aan de nazi's voor 1933 had ondermijnt dat wo2 er niet gekomen zou zijn. Eigenlijk is bijna alles fout gedaan in aanloop naar wo2.

We hebben "ons" bemoeid met de aangelegenheid in Duitsland, het hele verdrag van Versaille en de economische crisis hebben allemaal invloed gehad op wat in Duitsland gebeurde. Als je een land vrijwel alle kansen ontneemt om zichzelf weer op te bouwen dan bemoei je je met dat land en krijg je een reactie. Als je zorgt voor armoede en ellende krijg je reactie.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ow, we hadden ons moeten bemoeien met interne aangelegenheden in duitsland?
En als ik dat op heden projecteer moeten we ons dus nog meer gaan bemoeien met interne aangelegenheden in de islamitische wereld?
Iets zegt me dat dat volgens jou vast niet de bedoeling is...

Toch zijn er heel veel dogma's gewoon verdwenen de katholieke kerk stond/staat bol van de dogma's. Ook dogma's zijn kwetsbaar als er een mening tegenover komt.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 17:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
En wat nu als je mensen dient te 'overtuigen' die sowieso geen vrijheid van meningsuiting onderschrijven en geen discussie cultuur hebben?
[..]
En bespaar me je dan heb je niet genoeg overtuigingskracht. Want daar is gewoon geen sprake van. Er is sprake van een dogmatische tegenpartij die gewoon ronduit geen boodschap aan je verhaal heeft.

Maar volgens jou blijkbaar niet genoeg?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
We hebben "ons" bemoeid met de aangelegenheid in Duitsland, het hele verdrag van Versaille en de economische crisis hebben allemaal invloed gehad op wat in Duitsland gebeurde. Als je een land vrijwel alle kansen ontneemt om zichzelf weer op te bouwen dan bemoei je je met dat land en krijg je een reactie. Als je zorgt voor armoede en ellende krijg je reactie.

En heeft de katholieke kerk die dingen laten vallen omdat buitenstaanders ze daarvan overtuigd hebben, of kwam het van binnen?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:09 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Toch zijn er heel veel dogma's gewoon verdwenen de katholieke kerk stond/staat bol van de dogma's. Ook dogma's zijn kwetsbaar als er een mening tegenover komt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_voor_vrouwen__.html

Maakt dat wat uit? Ik denk dat veel werd ingegeven door wat er buiten de kerk gebeurde en kritiek op hun standpunten maar ook intern zullen mensen een andere mening hebben gehad.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:50 schreef ExTec het volgende:
[..]
En heeft de katholieke kerk die dingen laten vallen omdat buitenstaanders ze daarvan overtuigd hebben, of kwam het van binnen?

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |