Jij kan er om lachen en vele Nederlanders met jou. Het probleem is alleen dat zo'n stuk afval een inspiratiebron is voor vele moslims in Nederland. Zij nemen zijn walgelijke anti-semitische en anti-westerse gedachtengoed over.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 08:57 schreef HeIsMagicYouKnow het volgende:
Wat een overspannen gedoe omtrent deze zomergast. Laat hem toch 3 uurtjes raaskallen; dan hebben we ook nog wat te lachen en daarnaast kan het ook heel lekker zijn om je soms te ergeren voor de tv.
Al tijden voor deze uitzending op NPO 2 en ook nog lang erna kan men geregeld kennis nemen van vergelijkbare of nog veel radicalere teksten en ideeën. Ik denk dat je de invloed van een enkel optreden van Abou Jahjah in Zomergasten niet moet overschatten op mensen die blijkbaar vatbaar zijn voor een bepaald gedachtegoed.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 09:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Jij kan er om lachen en vele Nederlanders met jou. Het probleem is alleen dat zo'n stuk afval een inspiratiebron is voor vele moslims in Nederland. Zij nemen zijn walgelijke anti-semitische en anti-westerse gedachtengoed over.
Ik kan trouwens niet om hem lachen, daar zijn zijn uitspraken te walgelijk en gemeend voor.
quote:Op vrijdag 29 juli 2016 09:54 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Het is zo,n loser. Hij zou zogenaamd naar Libanon terug gaan om te vechten maar heeft in plaats daarvan, de mantelzorger van Fatima, de zeug die hem uitgescheten heeft, gespeeld. Hij durfde niet, hahaha.Toppunt van laffaard.
Je bent geen fan?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 09:55 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Hij mag trouwens wel eens een behaatje gaan dragen. Gadver, wat een uitgezakt lichaam heeft het.
Dit gaat ook wel een beetje de radicale kant op.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 09:54 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Het is zo,n loser. Hij zou zogenaamd naar Libanon terug gaan om te vechten maar heeft in plaats daarvan, de mantelzorger van Fatima, de zeug die hem uitgescheten heeft, gespeeld. Hij durfde niet, hahaha.Toppunt van laffaard.
Wat is er radicaal aan dan?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 09:58 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dit gaat ook wel een beetje de radicale kant op.
Hij was vroeger nog regelmatig te gast bij praat programma's . De Arabische Geert.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 10:10 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ken heel die kerel niet, dus ben wel eens benieuwd wat hij dan te melden heeft. En anders kan ik het altijd nog af zetten. Het is maar een tv-programma.
'Vrijheid van meningsuiting' waarschijnlijkquote:Op vrijdag 29 juli 2016 10:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In dat soort kringen heet dat geen schelden.
Of 'gewoon zoals het is'.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 10:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
'Vrijheid van meningsuiting' waarschijnlijk
Dat is dan de eerste progressieve seculier die racistisch en antisemitisch is. Want dat bedoel je toch met "zijn achtergrond niet verloochenen".quote:Op vrijdag 29 juli 2016 10:12 schreef speknek het volgende:
Het overzicht in de OP mist een belangrijk gedeelte, namelijk dat Abou Jajah al lang niet meer de activistische identiteitspoliticus is als weleer. Hij is een paar jaar terug Libanon ontvlucht vanwege de veiligheidssituatie en is inmiddels een progressieve seculier die zich alleen nog cultureel als moslim ziet. Om eerlijk te zijn vind ik het wel interessant en kan het juist een rolmodel zijn voor deze en gene. Over het afzweren van de Islam en Westers worden, zonder je roots te verloochenen.
Lijkt me best interessant.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 10:23 schreef AgLarrr het volgende:
Na Jajah zal Constant Kusters ook wel een plek krijgen.
Ik deel zijn meningen over Israël verder niet, zoals wel meer van zijn opvattingen, maar dit valt de laatste paar jaar toch wel mee? Misschien heb ik het niet goed gevolgd, heb je een recent voorbeeld? In ieder geval gaan we het zondag zien.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 10:23 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat is dan de eerste progressieve seculier die racistisch en antisemitisch is. Want dat bedoel je toch met "zijn achtergrond niet verloochenen".
Rolmodel mijn hol.
NB: ze zullen bij de VPRO wel gedacht hebben; "hoe maken we dat debacle van vorig jaar goed". Na Jajah zal Constant Kusters ook wel een plek krijgen. Ook zo'n rolmodel.
Toen bleef het slechts bij doodsbedreigingen?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 10:42 schreef Kosmoproleet het volgende:
Jammer dat er geen aangiftes waren toen Hans Teeuwen dmv een Pat Condell video alle moslims neerzette als enge gevaarlijke monsters.
Ik denk het niet. Wedstrijdje Jodenhaten.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 10:42 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Kunnen ze elkaar in de haren vliegen?
Een interview in het NRC van deze week. Moet gezegd: heel expliciete taal bezigt hij niet, maar gezien zijn verleden is tussen de regels door lezen niet heel lastig.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 10:37 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik deel zijn meningen over Israël verder niet, zoals wel meer van zijn opvattingen, maar dit valt de laatste paar jaar toch wel mee? Misschien heb ik het niet goed gevolgd, heb je een recent voorbeeld? In ieder geval gaan we het zondag zien.
Maar dat was mijn punt, hij lijkt nogal veranderd. Het heeft in ieder geval tot een redelijke rehabilitatie in de Belgische politiek geleid. Dan kun je zeggen een vos verliest nooit zijn streken, allemaal taqiyya om ons erin te tuinen!!! Of je neemt wat meer afstand en denkt nou dat is best interessant.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 10:48 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Een interview in het NRC van deze week. Moet gezegd: heel expliciete taal bezigt hij niet, maar gezien zijn verleden is tussen de regels door lezen niet heel lastig.
Ze hebben eerst geprobeerd hun punt duidelijk te maken met een reclamespotje, maar dat mocht niet van de STER.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 10:56 schreef Wespensteek het volgende:
Aangifte doen omdat iemand ergens in een programma komt veel zieliger kan het toch niet worden.
Dat ze geen aangifte hebben gedaan om 'de STER'.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ze hebben eerst geprobeerd hun punt duidelijk te maken met een reclamespotje, maar dat mocht niet van de STER.
Ik vind dat niet interessant, omdat het wijn in oude zakken is. Ik zie meer van die gasten het doen. De boodschap blijft hetzelfde, alleen de verpakking wordt anders zodat ze met hun kop op TV kunnen. En binnen bepaalde kringen is het nog salonfähig ook.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar dat was mijn punt, hij lijkt nogal veranderd. Het heeft in ieder geval tot een redelijke rehabilitatie in de Belgische politiek geleid. Dan kun je zeggen een vos verliest nooit zijn streken, allemaal taqiyya om ons erin te tuinen!!! Of je neemt wat meer afstand en denkt nou dat is best interessant.
Dus eigenlijk is het een valse aangifte, ze doen het voor hun eigen aandacht en niet om een strafbaar feit te melden.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ze hebben eerst geprobeerd hun punt duidelijk te maken met een reclamespotje, maar dat mocht niet van de STER.
Iemand als Hitler uitnodigen, of een Islamitische haatprediker, waarom niet. We doen wel aangifte als ze in het programma zelf verkeerde uitspraken doen.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:57 schreef Disana het volgende:
Heel voorbarig om nu al aangifte te doen. Doe dat als hij in het programma foute uitspraken doet.
Het lijkt me vrij duidelijk wat hij gaat zeggen.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:56 schreef Ryan3 het volgende:
Als hij in dat tv-programma antisemitische uitspraken doet, kun je altijd nog aangifte doen, lijkt me. Ik ben wel benieuwd wat hij te vertellen heeft eigenlijk. Ik weet dat-ie in Vlaanderen al zo'n beetje uit geboerd is o.a. vanwege de niet al te grote consistentie van zijn boodschap. Daarnaast behept met een erbarmelijke discussievaardigheid, geloof ik, hetgeen tot behoorlijk wat scheldpartijen leidt in de social media. Dus we zullen zien.
Er wordt geroepen dat hij een antisemiet is, maar ik wil dat wel graag zelf zien. Voorzover ik weet is hij slechts tegen de bezetting, en dat ben ik ook en dat mag.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:58 schreef Slaro het volgende:
[..]
Iemand als Hitler uitnodigen, of een Islamitische haatprediker, waarom niet. We doen wel aangifte als ze in het programma zelf verkeerde uitspraken doen.
Onze man was in Teheran wel interessant. Maar ik zie hem niet als een kritische journalist, en dus niet geschikt om dit soort zomergasten te interviewen.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:56 schreef Slaro het volgende:
We kunnen ook iemand als Hitler een platform geven, echt super interessant hoe zo iemand denkt drie uur lang, de Nederlandse journalistiek is immers befaamd om zijn kritische opstelling en het onderuit halen van immorele standpunten en visies. Verder vertrouw ik het Nederlandse publiek vrijwel volkomen dat zij natuurlijk heel Goed begrijpen wat voor gevaarlijk figuur dit soort lieden zijn, zij begrijpen vanaf minuut een dat we wat hij ook zegt niet serieus moeten nemen, hoe charismatisch en leuk ze er ook uit kunnen zien. Want zo dom als de Duitsers in de eerste helft van de Twintigste Eeuw waren zo dom kunnen wij natuurlijk vandaag de dag niet meer zijn dat snapt iedereen inmiddels.
Probleem is ook een beetje dat het format van Zomergasten me ook niet ideaal lijkt om iemand echt aan de tand te voelen. Als er een beetje discussie komt zal het volgende fragment al weer staan te wachten.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:02 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Onze man was in Teheran wel interessant. Maar ik zie hem niet als een kritische journalist, en dus niet geschikt om dit soort zomergasten te interviewen.
PS: Ik heb wel respect op de manier hoe hij zich in Iran handhaaft. Wel een journalist zijn op een zodanige manier, dat je net niet het land wordt uitgezet. Daar heb ik bewondering voor.
Het is de culturele elite in NL die naar Zomergasten kijkt hoor (althans zo zien ze zich). Meestal qua opleidingsniveau gemiddeld HBO-WO, schat ik in. Verder is het gemiddelde opleidingsniveau in NL behoorlijk wat hoger dan van Dld in het interbellum denk ik. Daarnaast is nu de tweede wereldoorlog allang afgelopen en heeft iedereen wel mee gekregen tot welke gruweldaden deze heeft geleid, men heeft dus sws een kennisvoorsprong op Duitsers uit het interbellum.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:56 schreef Slaro het volgende:
We kunnen ook iemand als Hitler een platform geven, echt super interessant hoe zo iemand denkt drie uur lang, de Nederlandse journalistiek is immers befaamd om zijn kritische opstelling en het onderuit halen van immorele standpunten en visies. Verder vertrouw ik het Nederlandse publiek vrijwel volkomen dat zij natuurlijk heel Goed begrijpen wat voor gevaarlijk figuur dit soort lieden zijn, zij begrijpen vanaf minuut een dat we wat hij ook zegt niet serieus moeten nemen, hoe charismatisch en leuk ze er ook uit kunnen zien. Want zo dom als de Duitsers in de eerste helft van de Twintigste Eeuw waren zo dom kunnen wij natuurlijk vandaag de dag niet meer zijn dat snapt iedereen inmiddels.
Ja, wrs dat niemand hem meer serieus neemt na deze uitzending. Die kans is zeker niet ondenkbeeldig. Wellicht neemt-ie hiermee een hele grote gok zelfs. Blijkt het de spreekwoordelijke keizer zonder kleren te zijn, met de intellectuele diepte van een pierenbadje.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:16 schreef Hathor het volgende:
Waar hebben ze dat fossiel nou ineens weer opgevist? Ik had gedacht dat het over en uit was na die zeperd met de AEL maar blijkbaar heeft hij nog meer te melden.
Veel anders dan wat hij vroeger te melden had kan zijn boodschap niet zijn, getuige ook die stoere foto van hem met zijn AK. Ik denk niet dat ik ga kijken, ik herinner me ineens weer dat die kneus alleen maar een gevoel van irritatie opriep, en dat nog steeds doet. Drie uur kijken en luisteren naar die hansworst is me gewoon teveel.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, wrs dat niemand hem meer serieus neemt na deze uitzending. Die kans is zeker niet ondenkbeeldig. Wellicht neemt-ie hiermee een hele grote gok zelfs. Blijkt het de spreekwoordelijke keizer zonder kleren te zijn, met de intellectuele diepte van een pierenbadje.
Klopt idd, dat eeuwige gezeik van die rechtse intellectuelen ben ik eigenlijk ook wel beu. Als je me midden in de nacht wakker maakt, kan ik hun mantra's zo opdreunen.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:19 schreef bamibij het volgende:
Ik vind het juist een goede keuze, wat mij betreft nodigen ze volgend jaar een geradicaliseerde jongen uit de Schilderswijk ofzo uit. Interessant om een inkijk in de gedachtegang van zo iemand te krijgen.
Goed bezig vpro. Mensen die hierom aangifte doen
Mensen doen wel om minder aangifte. Zwarte Piet, bijvoorbeeld.quote:
Ja, klopt die foto is kennelijk provocerend bedoeld, maar geeft wel aan dat-ie het niet echt van de inhoud alleen moet hebben. Maar goed, als het idd na een uurtje helemaal niets is, dan ga ik nog wel even serie 4 van Wallander afkijken.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:21 schreef Hathor het volgende:
[..]
Veel anders dan wat hij vroeger te melden had kan zijn boodschap niet zijn, getuige ook die stoere foto van hem met zijn AK. Ik denk niet dat ik ga kijken, ik herinner me ineens weer dat die kneus alleen maar een gevoel van irritatie opriep, en dat nog steeds doet. Drie uur kijken en luisteren naar die hansworst is me gewoon teveel.
quote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:21 schreef Hathor het volgende:
Veel anders dan wat hij vroeger te melden had kan zijn boodschap niet zijn, getuige ook die stoere foto van hem met zijn AK.
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom hij een kalasjnikov thuisheeft, maar een zelfverklaarde (en open) agnost die een wapen opneemt tegen salafistische religekkies, daar zou je toch onder Fok!kers een heel wat positievere mening over verwachten.quote:Het verhaal van de kalasjnikov
3/4/2015
( Column verschenen in De Standaard)
Het was in augustus 2009, in ons appartement in de stad Sidon in Zuid-Libanon. Mijn dochtertje was aan het huilen omdat het ongelooflijk warm was. De elektriciteit deed het niet, de generator evenmin, dus geen airco.
Buiten in de straten van onze wijk verzamelden een honderdtal salafistische strijders, aanhangers van sjeik Al Assir. Lange baarden, Afghaanse kledij en moderne wapens die waarschijnlijk met Saudisch geld gekocht waren. Voor hen stond een kleine macht van het Libanese leger. Aanleiding was een politierazzia om een vermeende terrorist te arresteren in een appartementsgebouw op amper twintig meter van ons, waarna de man schoot op de politie en zijn aanhang op straat optrommelde met al hun combat gear.
Een jaar ervoor was een kleine oorlog uitgevochten van een paar dagen in onze stad en de rest van het land (de zogenaamde 7-mei-incidenten), en de spanning was nog steeds te voelen. Onze kant van de wijk was op dat moment volledig in handen van de salafisten, angst heerste alom. Mijn vrouw, die nog in België woonde, maar daar op bezoek was met ons pasgeboren kind, bleef ongelooflijk cool. Ze besefte de ernst van de situatie niet. Ik daarentegen liep vanbinnen over van de angst. Reflexen van een vader, maar ook het besef dat dit kon escaleren en dat ze op elk moment ook mij een bezoekje konden brengen.
Als activist, ook in Libanon, had ik altijd een uitgesproken mening tegen de salafi-groeperingen en schreef ik ook stukken in kranten waarin ik die mening ventileerde. Ik was ook actief binnen allerlei actiegroepen en had het verkeerde profiel – links, Zuid-Libanees, agnost – en was dus een ketter in de ogen van mijn salafi-buren van ‘Moskee Bilal’, waar sjeik Al Assir zijn preken hield.
De sfeer werd grimmiger. Plotseling zag ik een buurman die op de zesde verdieping van ons gebouw woonde en met wie ik af een toe een discussie had. Ik zag hem vanuit het venster, met zijn Amerikaanse M18 machinegeweer in volle uitrusting, samen met de salafisten. Het besef van gevaar werd groter. Ik liep naar de slaapkamer, nam mijn machinegeweer, een kalasjnikov – volledig legaal, met vergunning – nam munitie, droeg het munitiejacket op mijn blote bovenlijf en nam een positie in aan de zijkant van het keukenbalkon, waar ik zicht had op zowel de ingang van ons gebouw als de deur van ons appartementje. De angst maakte plaats voor een extreme vorm van scherpte, ik was zeer gefocust en vastberaden om mijn familie te beschermen. Mijn vrouw, die nog altijd niet onder de indruk was, vond het een sexy zicht. Ze heeft haar camera genomen en een foto gemaakt. Ik keek haar een beetje boos aan en vroeg haar om in de woonkamer te gaan zitten, weg van ramen en balkons.
De stand off duurde nog drie uren voor de onderhandelingen tussen het leger en sjeik Al Assir resulteerden in een akkoord om de schutters aan het leger over te leveren.
Onze zomervakantie ging gewoon door. Eenmaal terug in België, heeft mijn vrouw onze vakantiefoto’s op Facebook gepost, inclusief die van mij met de kalasjnikov. Ik heb die foto geliket en veel van mijn vrienden ook. Ik herinner me dat iemand toen schreef: ‘Ai ai Dyab, ze zullen dat tegen jou gebruiken in België.’ Mijn antwoord: ‘Ik ga nooit terug naar België, I don’t care.’
Maar never say never. In juni 2013, op een zondag, ontplofte de situatie met Al Assir en werden mijn ouders voor 24 uren gegijzeld door zijn strijders. Ons huis werd geraakt door een paar granaten. Er vielen tientallen doden, onze wijk werd totaal vernield in dat slagveld. Het leger heeft uiteindelijk gewonnen, Al Assir vluchtte en wordt nog steeds gezocht. De situatie in Syrië escaleerde, de spanning in Libanon was te snijden en mijn duurzame banden met België door mijn vrouw en kinderen hebben me terug naar hier gebracht.
Veel mensen vonden het niet leuk dat iemand zoals ik is teruggekeerd, je weet wel: een activist met een grote mond, dat stoort. De foto blijft me achtervolgen, samen met andere onwaarheden uit de periode toen ik moest gediaboliseerd worden – zoals het al door de rechter ontkrachte zogenaamde schijnhuwelijk en een uit de context gerukte uitspraak van tien jaar geleden dat Belgen die zich niet thuis voelen in de multiculturele samenleving kunnen emigreren als ze dat willen. Gisteren nog waren er mensen die de foto van mij met de kalasjnikov tweetten, als bewijs dat ik een ‘terrorist’ ben, terwijl het ging om een man die zijn familie juist tegen terroristen wou beschermen en zijn vrouw die dat ‘sexy’ vond. Oh ironie.
Is dat minder ja? Dat is in ieder geval nog een aanraakbaar iets, iets concreets.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Mensen doen wel om minder aangifte. Zwarte Piet, bijvoorbeeld.
Precies, al die instanties en mensen die aangifte doen om wat mensen zeggenquote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:44 schreef Childofthe90s het volgende:
Aangifte doen om een vervelende mening
Stel je niet zo aan, jankerd.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:58 schreef Slaro het volgende:
Iemand als Hitler uitnodigen, of een Islamitische haatprediker, waarom niet. We doen wel aangifte als ze in het programma zelf verkeerde uitspraken doen.
Hij is meer van de Hezbollah kant, maar of dat nou meteen een positieve verbetering is ten opzichte van salafi's waag ik te betwijfelen.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:43 schreef speknek het volgende:
[..]
[..]
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom hij een kalasjnikov thuisheeft, maar een zelfverklaarde (en open) agnost die een wapen opneemt tegen salafistische religekkies, daar zou je toch onder Fok!kers een heel wat positievere mening over verwachten.
Nou weet ik dat de gemiddelde Fok!ker geen idee heeft wat het verschil tussen Arabieren, Sjiieten, Soennieten en Salafisten is, en ze het allemaal duivelse moslims vinden, maar juist daarom is zo'n uitzending misschien best goed.
(lol nou doe ik net alsof PVVers zomergasten kijken, laat maar)
Mee eens, dit vind ik interessanter dan alle zomergasten van 2015 bij elkaar. Aboutaleb was nog redelijk, de rest was uitermate saai om naar te kijken.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:19 schreef bamibij het volgende:
Ik vind het juist een goede keuze, wat mij betreft nodigen ze volgend jaar een geradicaliseerde jongen uit de Schilderswijk ofzo uit. Interessant om een inkijk in de gedachtegang van zo iemand te krijgen.
Goed bezig vpro. Mensen die hierom aangifte doen
Ah, zit Loonstein hierachter? Ken hem van zijn jaarlijkse gestamp rond vier mei.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Even voor de duidelijkheid: Federatief Joods Nederland is een organisatie van één man, Herman Loonstein. De andere leden zijn vrijwel allemaal familieleden van Loonstein. Niet echt een vertegenwoordiging van de Nederlandse Joden dus.
Zomergasten staar er immers om bekend een programma te zijn waar gasten volledig uit de school klappen over hun ware intenties, het is verder zeker geen platform waarop iemand met een dubieuze reputatie zich zou kunnen profileren en zijn image wat kan oppoeten, daarvoor is drie uur veel te kort.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:00 schreef Disana het volgende:
[..]
Er wordt geroepen dat hij een antisemiet is, maar ik wil dat wel graag zelf zien. Voorzover ik weet is hij slechts tegen de bezetting, en dat ben ik ook en dat mag.
De beste man heeft een interessant programma en is een gewaardeerd journalist van de NYT, maar hij komt pas net kijken zolang is hij nog niet bezig, het is een heel erg opportunistisch beleid geweest om hem als presentator aan te stellen terwijl er veel meer ervaren en bewezen journalisten rondlopen. Het past echter in het straatje van hoe het programma wordt ingevuld dit jaar, opportunitisch en meeleven met de hype, shoqueren met een dubieuze gast hoort er schijnbaar ook bij dat vindt deze omroep schijnbaar geen probleem om kijkcijfers te trekken.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:02 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Onze man was in Teheran wel interessant. Maar ik zie hem niet als een kritische journalist, en dus niet geschikt om dit soort zomergasten te interviewen.
PS: Ik heb wel respect op de manier hoe hij zich in Iran handhaaft. Wel een journalist zijn op een zodanige manier, dat je net niet het land wordt uitgezet. Daar heb ik bewondering voor.
We zijn nu allemaal zo hoog opgeleid dat we niet meer voor mannen met een kleine snor stemmen.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is de culturele elite in NL die naar Zomergasten kijkt hoor (althans zo zien ze zich). Meestal qua opleidingsniveau gemiddeld HBO-WO, schat ik in. Verder is het gemiddelde opleidingsniveau in NL behoorlijk wat hoger dan van Dld in het interbellum denk ik. Daarnaast is nu de tweede wereldoorlog allang afgelopen en heeft iedereen wel mee gekregen tot welke gruweldaden deze heeft geleid, men heeft dus sws een kennisvoorsprong op Duitsers uit het interbellum.
Nee, teleurgesteld.quote:
Mwa, tegen de film Fitna, nog voor hij op tv kwam.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 12:54 schreef bamibij het volgende:
[..]
Is dat minder ja? Dat is in ieder geval nog een aanraakbaar iets, iets concreets.
Dit is aangifte doen omdat iemand op TV komt, veel gekker heb ik het nog niet gezien.
Zou het werkelijk zo werken bij de VPRO? Zouden ze bijvoorbeeld ook een PVVer uitnodigen?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 16:47 schreef Lyrebird het volgende:
Vreemde keus, maar we hebben het over de VPRO, en vanuit dat perspectief gezien is het een perfecte keus.
Het belang van de vrijheid van meningsuiting lijkt me groter dan grote tenen van een belangengroep.
Die willen niet, want de VPRO is veel te progressief.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 16:53 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Zou het werkelijk zo werken bij de VPRO? Zouden ze bijvoorbeeld ook een PVVer uitnodigen?
Ja, het is de vraag of de PVV wil.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 16:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Die willen niet, want de VPRO is veel te progressief.
Waarschijnlijk. Maar ik denk ook niet dat ze ooit gevraagd zullen worden.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 16:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Die willen niet, want de VPRO is veel te progressief.
Ik zou behalve Agema dan ook geen PVV'ers weten die langer dan een kwartier weten te boeien.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 16:59 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Waarschijnlijk. Maar ik denk ook niet dat ze ooit gevraagd zullen worden.
Bosma?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 17:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zou behalve Agema dan ook geen PVV'ers weten die langer dan een kwartier weten te boeien.
De kapper van Geert Wilders.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 17:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zou behalve Agema dan ook geen PVV'ers weten die langer dan een kwartier weten te boeien.
Klopt een andere PVV stemmer was eens bij DWDD ten tijde van de 'gedoogconstructie' en ook te gast bij Knevel en vd Brinkquote:Op vrijdag 29 juli 2016 16:58 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ja, het is de vraag of de PVV wil.
Fleur Agema zou het wellicht doen. Die was ook al eens bij Wilfried.... nog wat, met 24 uur met.....
Of bij Jeroen Pauw. Of bij Humberto Tan, maar dat was niet zo'n succes. Humberto begon over de samenwerking met fpo en zo. Moet wel kunnen vind ik.
Mja, sowieso zijn er elk seizoen maar een paar gasten die me echt weten te boeien. Meestal zijn de echte wetenschappers en vakidioten het leukst.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 17:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Die is totaal gestoord. Dat wordt drie uur lang geschiedsvervalsing en absurde complottheorieën.quote:
Ik dacht eerst dat Aboe Jhajha degene was die een keer in een fel debat lag met Ronnie Naftanielquote:Op vrijdag 29 juli 2016 17:03 schreef wolkentoetje het volgende:
[..]
Klopt een andere PVV stemmer was eens bij DWDD ten tijde van de 'gedoogconstructie' en ook te gast bij Knevel en vd Brink
Als hij slim is laat-ie antisemitische taal achterwege en profileert hij zich als een bruggenbouwer, met alleen wat socialistisch gezemel.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 15:44 schreef Perrin het volgende:
Ik vrees dat de aflevering zelf alleen nog maar kan tegenvallen, met zulke hooggespannen verwachtingen. Wat als hij nu niet openlijk antisemitische taal uitslaat? Wat als hij niet in de gebruikelijke slachtofferrol kruipt? Wat als hij het Westen niet de schuld geeft van alles wat mis gaat? Er gaan veel mensen teleurgesteld worden, dat kan bijna niet anders.
quote:Op vrijdag 29 juli 2016 16:15 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee, teleurgesteld.
Maar veel plezier met de columns van Leon de Winter.
Ik zou er niet op rekenen als ik jou was.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 17:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als hij slim is laat-ie antisemitische aal achterwege en profileerthij zich als een bruggenbouwer, met alleen wat socialistisch gezemel.
Daarom ga ik kijken, wat ik al zeg als hij dat niet doet dan valt-ie direct door de mand. In Vlaanderen is dat volgens mij al gebeurd. Verder is het wmb gewoon een eenzame gek en kan hij werkelijk waar niemand begeesteren, buiten zijn directe en aangetrouwde familie om wrs. Invloed: 0.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 17:55 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik zou er niet op rekenen als ik jou was.
Dit komt gewoon uit de kliek van Peter Vandermeersch, in Vlaanderen wordt deze man gewoon serieus genomen door bepaalde hoge lieden, Vandermeersch wil hem in Nederland eveneens een platform geven.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 17:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Daarom ga ik kijken, wat ik al zeg als hij dat niet doet dan valt-ie direct door de mand. In Vlaanderen is dat volgens mij al gebeurd.
Niet wat ik gelezen heb hoor. Helaas kan ik je de linkjes niet meer geven.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 17:58 schreef Slaro het volgende:
[..]
Dit komt gewoon uit de kliek van Peter Vandermeersch, in Vlaanderen wordt deze man gewoon serieus genomen door bepaalde hoge lieden, Vandermeersch wil hem in Nederland eveneens een platform geven.
Dat is al eerder geprobeerd toen hij met die AEL bezig was, en er liepen verdacht weinig moslims achter hem aan moet ik zeggen. Hij overschat zich schromelijk DENK ik.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 17:58 schreef Slaro het volgende:
[..]
Dit komt gewoon uit de kliek van Peter Vandermeersch, in Vlaanderen wordt deze man gewoon serieus genomen door bepaalde hoge lieden, Vandermeersch wil hem in Nederland eveneens een platform geven.
Gevaarlijk is een groot woord, het is gewoon een intrigant. Hij heeft het vrijwel alleen maar over assimilatie=slecht, dat is altijd zijn stokpaardje geweest. Alleen dacht hij blijkbaar dat zijn populariteit geen grenzen kende, want hij kreeg nauwelijks navolging. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat hij nu na al die jaren ineens weer uit het stof getrokken word.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:08 schreef Slayage het volgende:
ik kijk zelden TV meer tegenwoordig, maar dit programma ga ik zeker checken. vraag me af wat deze man zo gevaarlijk maakt
hij schijnt in belgie vooral bezig te zijnquote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:12 schreef Hathor het volgende:
[..]
Gevaarlijk is een groot woord, het is gewoon een intrigant. Hij heeft het vrijwel alleen maar over assimilatie=slecht, dat is altijd zijn stokpaardje geweest. Alleen dacht hij blijkbaar dat zijn populariteit geen grenzen kende, want hij kreeg nauwelijks navolging. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat hij nu na al die jaren ineens weer uit het stof getrokken word.
Kan zijn maar om die reden vind ik Vandermeersch een heel gevaarlijke opzweper die zijn Belgische fanatisme gewoon lekker thuis moeten laten, het NRC is onder hem een heel andere krant geworden, meer die van de zelfverklaarde wereldverbeteraars die de realiteit uit het oog verloren hebben.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:04 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat is al eerder geprobeerd toen hij met die AEL bezig was, en er liepen verdacht weinig moslims achter hem aan moet ik zeggen. Hij overschat zich schromelijk DENK ik.
Met ruzie maken idd. Niemand neemt hem meer au serieux daar.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:16 schreef Slayage het volgende:
[..]
hij schijnt in belgie vooral bezig te zijn
Volgens mij is hij nog regelmatig op de Belgische tv te zien.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:12 schreef Hathor het volgende:
[..]
Gevaarlijk is een groot woord, het is gewoon een intrigant. Hij heeft het vrijwel alleen maar over assimilatie=slecht, dat is altijd zijn stokpaardje geweest. Alleen dacht hij blijkbaar dat zijn populariteit geen grenzen kende, want hij kreeg nauwelijks navolging. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat hij nu na al die jaren ineens weer uit het stof getrokken word.
NRC is wel veranderd idd, dat klopt. Vlamingen zijn nog een stukje politiek correcter ook dan Nederlanders en vooral ook minder duidelijk. Ze kijken altijd de kat uit de boom en verzanden niet zelden in allerlei niet ter zake doende plezanterieën. Heel ander volk dan de "Hollanders" iig.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:19 schreef Slaro het volgende:
[..]
Kan zijn maar om die reden vind ik Vandermeersch een heel gevaarlijke opzweper die zijn Belgische fanatisme gewoon lekker thuis moeten laten, het NRC is onder hem een heel andere krant geworden, meer die van de zelfverklaarde wereldverbeteraars die de realiteit uit het oog verloren hebben.
Mwaoh, het zal hierdoor niet direct een groter of ander publiek trekken hoor. Ga maar bij de kassa van de Appie vragen wat "demense" ervan vinden. Dat staat dan een beetje wezenloos voor zich uit te staren als je het vraagt hoor. ZG trekt nog steeds de zelfbenoemde culturele elite en allerlei overig vaag highbrow gevogelte, vrees ik.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:23 schreef TargaFlorio het volgende:
Het is lang geleden dat Zomergasten zo nog in het nieuws is geweest. Missie geslaagd.
In 2013 teruggekeerd naar België (was in 2007 naar Lebanon gegaan). Sinds 2014 columnist bij De Standaard.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:16 schreef Slayage het volgende:
[..]
hij schijnt in belgie vooral bezig te zijn
Dat is de vvmu hè. Is lastig soms, ik weet het.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:33 schreef TLC het volgende:
Ik snap ook niet waarom ze iemand zendtijd geven die vindt dat gedode Nederlandse militairen in het buitenland een goede zaak is.
Zomergasten heeft bij mij afgedaan.
Allez, hoe heet die NLse journalist nou weer die in Vlaanderen woont en die hem paar maanden geleden echt een veeg uit pan heeft gegeven?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:37 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
In 2013 teruggekeerd naar België (was in 2007 naar Lebanon gegaan). Sinds 2014 columnist bij De Standaard.
Arnold Karskensquote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Allez, hoe heet die NLse journalist nou weer die in Vlaanderen woont en die hem paar maanden geleden echt een veeg uit pan heeft gegeven?
Geen idee...quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Allez, hoe heet die NLse journalist nou weer die in Vlaanderen woont en die hem paar maanden geleden echt een veeg uit pan heeft gegeven?
Ja, de VPRO heeft haar doel van 'kijkcijfers koste wat het kost' bereikt.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:23 schreef TargaFlorio het volgende:
Het is lang geleden dat Zomergasten nog zo in het nieuws is geweest. Missie geslaagd.
Zonde was wel een pakkend artikeltje. Paar maanden geleden nog maar.quote:
Splintertje, staat hier boven ergens, iemand die Loonstein heet en zijn directe en aangetrouwde familie.quote:Nog nooit van die Joodse actiegroep Tradition is Our Future gehoord btw, zijn die bekend?
Had ik gezien maar dacht dat het enkel Federatief Joods Nederland betrof; zit die ook achter Tradition is Our Future?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Splintertje, staat hier boven ergens, iemand die Loonstein heet en zijn directe en aangetrouwde familie.
Geen idee. Maar ik zeg al ophef om niets. En zo vult men de dagen hier in NL.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 19:03 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
had ik gezien maar dacht dat het enkel Federatief Joods Nederland betrof; zit die ook achter Tradition is Our Future?
De man is een idioot, maar idiote meningen verkondigen is nog niet direct strafbaar.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:47 schreef StaceySinger het volgende:
Na de terreuraanvallen van 11 september 2001 op de Verenigde Staten zei Abou Jahjah dat hij een gevoel van victorie voelde
Jambers.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:39 schreef Ryan3 het volgende:
Hij moet ook zeker niet de mond gesnoerd worden, als er mensen zijn die hem willen horen moet dat kunnen. Maar zomergasten, niet het juiste platform, ik heb bij dat programma toch een heel ander gevoel dan dat deze man vertegenwoordigt.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 19:08 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
De man is een idioot, maar idiote meningen verkondigen is nog niet direct strafbaar.
Bedoel je niet Sunny Bergman?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Erg interessant lijkt hij me verder niet, maar misschien konden ze niemand anders vinden.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 19:31 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Hij moet ook zeker niet de mond gesnoerd worden, als er mensen zijn die hem willen horen moet dat kunnen. Maar zomergasten, niet het juiste platform, ik heb bij dat programma toch een heel ander gevoel dan dat deze man vertegenwoordigt.
Nou dat lijkt me dus sterk, er zijn genoeg interessante mensen te vinden maar die zijn wat minder spraakmakend. Dat vind ik ook zo wrang, had best een warm gevoel bij zomergasten, dat verdwijnt wel zo.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 19:44 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Erg interessant lijkt hij me verder niet, maar misschien konden ze niemand anders vinden.
Daar heb je gelijk in.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:20 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Volgens mij is hij nog regelmatig op de Belgische tv te zien.
Is zijn "probleem" niet gewoon dat hij geen praktiserend soenniet is (hij is niet-praktiserend sjiiet) en daarom weinig gehoord vind bij de veelal soenitische Turkse en Marokkaanse gemeenschap?
Eerlijk is eerlijk, er zijn gewoon niet veel mensen die drie uur lang boeiende dingen kunnen zeggen die prikkelen. De meeste publieke figuren zijn inmiddels wel plat gedraaid bij DWDD/Pauw/etc.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 19:49 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nou dat lijkt me dus sterk, er zijn genoeg interessante mensen te vinden maar die zijn wat minder spraakmakend. Dat vind ik ook zo wrang, had best een warm gevoel bij zomergasten, dat verdwijnt wel zo.
Nou even uit mijn blote kop, Pascal Griffioen of een Leo Kouwenhoven vanuit een andere hoek lijken mij interessantere avonden kunnen vullen.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 19:55 schreef Childofthe90s het volgende:
Eerlijk is eerlijk, er zijn gewoon niet veel mensen die drie uur lang boeiende dingen kunnen zeggen die prikkelen. De meeste publieke figuren zijn inmiddels wel plat gedraaid bij DWDD/Pauw/etc.
Oneens.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:56 schreef Ryan3 het volgende:
behept met een erbarmelijke discussievaardigheid
Ja, ga ik doen dus, maar dat was dus het commentaar dat ik opving uit discussies in Vlaanderen.quote:
Het is zeer de moeite om het interview dat de combi Matthijs van Nieuwkerk en Felix Rottenberg ooit hadden met Abou Jahjah eens te bekijken. Ze hadden verbaal geen schijn van kans.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 20:15 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, ga ik doen dus, maar dat was dus het commentaar dat ik opving uit discussies in Vlaanderen.
Zoals talloze moslims in West-Europa. Laat het hem maar eens rustig uitleggen en vertellen hoe hij er anno 2016 tegenaan kijkt.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:47 schreef StaceySinger het volgende:
Na de terreuraanvallen van 11 september 2001 op de Verenigde Staten zei Abou Jahjah dat hij een gevoel van victorie voelde
Tot 3:33 gekeken en dan ontkent hij, Rottenberg begint erover, het bestaan van een Leitkultur dus. Dat kun je mooi ontkennen, maar dan win je dus niet een debat, dan forceer je je eigen debat hè. Precies ook dat beroemde artikeltje van hem in de krant waarbij hij gewoon weg zegt Belgen en Nederlanders die de multicultuur niet accepteren moet maar emigreren. Daar zit een arrogantie in, die je niet hoeft te flikken in het Midden-Oosten, begrijp jij ook wel, denk ik. Krijg je die AK-47 voor je neus gedouwd met de vraag: o, ja joh?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 20:20 schreef Za het volgende:
[..]
Het is zeer de moeite om het interview dat de combi Matthijs van Nieuwkerk en Felix Rottenberg ooit hadden met Abou Jahjah eens te bekijken. Ze hadden verbaal geen schijn van kans.
Theodor Holman?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
quote:Teun Voeten: 'Abou Jahjah spreekt met dubbele tong'
Journalist Teun Voeten is niet te spreken over het uitstel van een debat over Brussel in De Markten. Hij spreekt van een persoonlijke hetze van Dyab Abou Jahjah, een andere genodigde, tegen zijn persoon. "Beierse bierkelderpraktijken van Abou Jahjah."
Twee weken geleden kreeg ik een uitnodiging van gemeenschapscentrum De Markten om deel te nemen aan een debat met als titel: “Brussel, Ma Belle, Wat nu?”. De andere genodigden waren Anne Brumagne (voormalig chef Brussel Deze Week), journaliste Veerle De Vos, Tom Flachet (Brussels Boxing Academy) en activist Dyab Abou Jahjah. Ik stemde in.
Helaas. Binnen een dag was de sfeer al verziekt door een Facebookbericht van Abou Jahjah: “Noteer alvast dit debat in je agenda, beste vrienden. Ik wist niet dat notoire Islamofoob en Brusselhater Teun Voeten deelneemt. Ze waren niet transparant en ik vrees dat een sereen debat hiermee moeilijk wordt. Maar goed, geen probleem, ontmaskeren van dit soort haatdragende figuren is een deel van de missie om Brussel te redden.”
Eerst even een kleine inhoudelijk analyse. De Markten had vooraf aan alle deelnemers duidelijk gemaakt wie de andere deelnemers waren. ‘Gebrek aan transparantie’ is dus een leugen. Iemand die ‘notoir’ is willen ontmaskeren, is dan ook nog een contradictio in terminis. Erger, door mij een ‘notoir islamofoob’ te noemen compromitteert Abou Jahjah bewust mijn veiligheid. Ik sta nu al op de lijst van ‘islamofoben’. Wat Islamofobie überhaupt betekent had ik graag uit de mond van de man vernomen. Fobie is een psychologische afwijking, een irrationele angst. Is rationele kritiek op bepaalde totalitaire aspecten van een religie opeens een ziekte die thuishoort in de DSM, het handboek van de psychiatrie?
De aantijging ‘Brusselhater’ is te absurd om serieus te nemen. ‘Een sereen debat’: Hier spreekt een Farizeeër. De oproep aan zijn volgelingen om in groten getale op te komen dagen om hun leider te ondersteunen en bejubelen zijn Beierse Bierkeldertaktieken. ‘De missie om Brussel te redden’ duidt op grootheidswaanzin.
In een controversieel interview in Brussel Deze Week van maart 2015 noemde ik de Marokkaanse gemeenschap in Laag-Molenbeek een ’gesloten bekrompen gemeenschap’ die een ‘etnische religieuze enclave’ vormde. Duidelijke taal, die me niet door iedereen in dank werd afgenomen. Maar ik had in dat interview een veelzijdig betoog. Ik sprak ook over het theologische onderscheid tussen ‘Geloven’ en Weten’, over een doorgedraaid neoliberaal systeem dat een klasse van uitgestotenen schept, over Amerikaans imperialisme en Islamimperialisme, over Abu Ghraib, over de ‘Sklavenmoral’ en spirituele eenzaamheid van de moderne seculiere mens, over mijn katholieke geloof, over een nieuw soort oorlog zonder definitieve overwinning, over verschillende motivaties van de eerste versus meest recente lichting Syriëstrijders. Ik sprak over de gerechtvaardige angst onder burgers voor aanslagen.
Abou Jahjah reageerde toen als volgt: ‘Wat een eenzijdig en haatdragend verhaal’. Toen Luckas Vander Taelen zijn boek De Grote Verwarring op de VRT presenteerde, sprak Jahjah: ‘De man heeft het IQ van een eendagsvlieg.’
Ik kan doorgaan, maar kijk even op het Facebookwandje van de man en oordeel zelf over het niveau.
Abou Jahjah spreekt, zoals de Indianen ooit de Bleekgezichten verweten, met een dubbele tong. In zijn columns in de krant De Standaard presenteert hij zich als een genuanceerd mens en bruggenbouwer, maar op sociale media manifesteert zich een hele ander mens: simplistisch, leugenachtig, tendentieus, kwetsend, polariserend en opruiend, maar bovenal manipulerend. Hij lokt de aanval uit en wentelt zich dan in de slachtofferpositie. Reageert iemand even bot als hij, dan zegt hij fijntjes dat hij zich niet tot zo’n niveau verlaagt. Graag demoniseert hij politieke tegenstanders. Zijn favoriete tactiek is de tegenstander kalt te stellen door hem te beschuldigen van racisme.
Net als de landmijn en de bermbom is de beschuldiging van racisme het wapen van de lafaard die in een politiek discours in het nauw gedreven wordt en wiens munitie opraakt. De onterechte beschuldiging van racisme als politiek correcte pepperspray is even primitief en doortrapt als iemand beschuldigen van hekserij. Falsifiëren is logischerwijs onmogelijk. Het is bizar dat Abou Jahjah bij veel Vlaamse intellectuelen goedkeuring kan wegdragen. Wellicht kijken die zachtaardige gamma-mannetjes met hun moeilijke brillen op tegen de bravoure van de brallende brulaap?
Enfin, op de Facebookpagina van De Markten sloeg de stemming snel om toen een Abou Jahjah-volgelinge mij meldde: ‘ik kan niet wachten tot Dyab Abou Jahjah korte metten met je maakt en zit nu al te watertanden.’ Het werd de organisatie duidelijk dat Abou Jahjah een debat over Brussel aan het ombuigen was tot een persoonlijke afrekening.
De druppel was een intimiderend bericht van Abou Jahjah zelf: ‘Ik hoop dat de Markten een goede moderator heeft. Het kan er wel eens hard aan toe gaan.’ Een verholen dreigement. De Markten zei het debat dan maar af uit vrees voor escalatie.
Het is uitermate triest dat wat een intelligent debat had kunnen worden, kapot gesaboteerd is door een narcistische opstoker die geen enkele interesse heeft in reflectie. We hebben behoefte aan een hard, eerlijk, maar vooral genuanceerd debat. Akkoord. Maar dat wordt niet via ranzige statements op sociale media gevoerd. Echte bruggenbouwers zijn mensen als politica Yamila Idrissi (SP.A), die Islamhervormer Rachid Benzine naar België haalt. Of onderzoeker Montasser AlDe’emeh, die Moslims op hun eigen verantwoordelijkheid wijst.
Mensen als Abou Jahjah bouwen geen bruggen, maar bouwen vijanden. Ze vervuilen het discours en zijn mede schuldig aan de voortdurende escalatie van maatschappelijke spanningen die, als er niet snel wordt ingegrepen, binnen onafzienbare tijd tot een bloedig low-intensityconflict in de binnensteden van Europa zal leiden.
Het is dezelfde arrogantie als zeggen wie de leitkultur niet accepteert maar moet emigreren.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 20:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Tot 3:33 gekeken en dan ontkent hij, Rottenberg begint erover, het bestaan van een Leitkultur dus. Dat kun je mooi ontkennen, maar dan win je dus niet een debat, dan forceer je je eigen debat hè. Precies ook dat beroemde artikeltje van hem in de krant waarbij hij gewoon weg zegt Belgen en Nederlanders die de multicultuur niet accepteren moet maar emigreren.
Ja, maar dat is het debat juist of de multicultuur Leitkultur is of niet.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 21:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is dezelfde arrogantie als zeggen wie de leitkultur niet accepteert maar moet emigreren.
Maar die leitkultur in België en in Nederland is multicultuur.
nahhhh het is nog te vroeg op de avond voor een godwinnetje.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 21:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar dat is het debat juist of de multicultuur Leitkultur is of niet.
Als dat zo is dan kan iedere Belg of Nederland gedeporteerd worden die het daar niet mee eens is, of worden vergast op den duur met zyklon-b en verbrand in ovens.
Is dat niet zo, en is er een Belgisch c.q. Nederlandse Leitkultur dan dienen mensen die hier in reizen daar zich minimaal aan aan te passen. Dus dan heb je het over taal en bepaalde gewoontes, zoals een seculiere visie op de samenleving. Bij wijze van spreke dan.
Niet in dit topic NWS / Merkel herhaalt: ’Wir schaffen das’ als je ziet wat een Igen bijvoorbeeld denkt, en daarom noemde ik dat hier.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 21:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
nahhhh het is nog te vroeg op de avond voor een godwinnetje.
Ben het met je eens dat je je altijd dient aan te passen, maar voor de islam geldt nu binnen NL een soort periode die ze zelf zien als emancipatie, gebracht onder het kopje: wen er maar aan, voor autochtonen. Denk aan DENK ook hierbij.quote:Er is een Nederlandse cultuur in Nederland. Dat is de dominante cultuur en die cultuur is een multicultuur.
En iedereen moet zich altijd overal aanpassen en zijn omgeving. Praktisch voor jezelf en praktisch voor het vreedzaam samenleven. De dominante taal spreken is zo'n praktisch puntje.
Aan te bevelen voor iedereen.
Maar het is geen praktisch idee dat iemand persé een bepaald geloof moet overnemen als dat dominant is waar je woont.
Ik snap niet wat je bedoelt. Maar wat betreft de aanwezigheid van islamieten in dit land: wen er maar aan. Dat lijkt me wel praktisch en goed voor vreedzaam samenleven en de 'zo vurig gepromoote ' integratie.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 21:40 schreef Ryan3 het volgende:
Ben het met je eens dat je je altijd dient aan te passen, maar voor de islam geldt nu binnen NL een soort periode die ze zelf zien als emancipatie, gebracht onder het kopje: wen er maar aan, voor autochtonen. Denk aan DENK ook hierbij.
Gaat hem niet worden, Blues, ze gaan het gehele openbare leven bepalen op den duur. En dan kun jij nog volhouden dat je lekker hip multicultureel bezig bent, die gasten van de islam denken niet in multicultureel hoor.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 21:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je bedoelt. Maar wat betreft de aanwezigheid van islamieten in dit land: wen er maar aan. Dat lijkt me wel praktisch en goed voor vreedzaam samenleven en de 'zo vurig gepromoote ' integratie.
Wbt de partij DENK... wen er maar aan . Dat is democratie.... de trots van deze leitkultur
Jij denkt ook niet in multicultuur met je grote angst voor een islamitische dominantie .quote:Op vrijdag 29 juli 2016 21:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Gaat hem niet worden, Blues, ze gaan het gehele openbare leven bepalen op den duur. En dan kun jij nog volhouden dat je lekker hip multicultureel bezig bent, die gasten van de islam denken niet in multicultureel hoor.
Je hebt niet door dat je zelf een absolutist bent geworden met je toekomstverwachting vanquote:Die absolutisten, Blues, dat zijn de islamisten. Beware.
Verzuiling hebben we buiten de deur geschopt, we hebben min of meer afgerekend met al die gekke geloven, dat is een beetje het punt. Om nu dan gebruikmakend van oude wetgeving weer onder het juk te komen van een ingevoerde absolutistische ideologie?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 22:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij denkt ook niet in multicultuur met je grote angst voor een islamitische dominantie .
Je bent echt niet realistisch, echt niet denkend volgens hollandse tradities als nuchterheid, polderen, godsdienstvrijheid.... en wat we vergeten zijn van vroegere tijden.... accepteer die verzuiling in reli-etniciteiten .
Nou ja, ook een democratie dient zichzelf te verdedigen imho. Maar ik denk niet dat ik een absolutist ben als ik juist waarschuw voor absolutisten. Ik ben niet kolonel Kurtz in Apocalypse now.quote:[..]
Je hebt niet door dat je zelf een absolutist bent geworden met je toekomstverwachting van
"ze gaan het gehele openbare leven bepalen op den duur. "
Ja, het oud-Hollands multicultureel was meer geboren uit de koopmansgeest hè. Je nergens mee bemoeien en geld verdienen. Hoe heette hij ook weer uit de Max Havelaar?quote:Overigens... ik ben niet hip. Ik ben gewoon oud-hollands multicultureel.
De verzuiling is van binnenuit afgebrokkeld . Welke oude wetgeving ?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 22:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Verzuiling hebben we buiten de deur geschopt, we hebben min of meer afgerekend met al die gekke geloven, dat is een beetje het punt. Om nu dan gebruikmakend van oude wetgeving weer onder het juk te komen van een ingevoerde absolutistische ideologie?
Natdruppel ?quote:Ja, het oud-Hollands multicultureel was meer geboren uit de koopmansgeest hè. Je nergens mee bemoeien en geld verdienen. Hoe heette hij ook weer uit de Max Havelaar?
Oude wetgeving uit de verzuiling die elke denominatie dezelfde godsdienstvrijheid liet, wordt nu gebruik gemaakt van een absolutistische religie, die ook nog eens een vet plan heeft. Wen er maar aan!quote:Op vrijdag 29 juli 2016 22:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De verzuiling is van binnenuit afgebrokkeld . Welke oude wetgeving ?
Ik weet het al weer ineens: Droogstoppel. (Je hebt de Max Havelaar toch wel gelezen hè, Blues?quote:[..]
Natdruppel ?
Ja, dat zeg ik, het multicultralisme was "verdien aan", maar niet echt wat jij bedoelt. NL'ers hebben gebruik gemaakt van onrechtvaardigheden in de Indonesische cultuur om hun grip te behouden op hun kolonie, zie de Max Havelaar. Voor de rest legden ze hun cultuur min of meer wel op, niet zo gek als de Fransen, niet zo gek als de Britten die weer minder waren dan de Fransen.quote:Nederland was al multicultureel eind 16e eeuw. Maar in mijn geval heb ik 4 generaties voorouders te Indonesië. Met militaire voorouders en 2 burgerambtenaren uit Europa.
Maar die zaten daar om Nederland rijk te maken en de trots op het grote wereldrijk Nederland te verzekeren,
Als hij slim is gaat-ie ook niet dreutelen over antizionisme en over antisemitisme natuurlijk.quote:Ik las net een recensie van het boek van Aboe 'de stad is van ons" .
Ik las niks van anti-semitische of jihadistische fragmenten in het boek. Bummer.....
Montasser Alde'emeh, die ik an sich wel geschikt vind, denkt dat het in Vlaanderen allemaal komt omdat de meisjes geen hoofddoekje meer mogen dragen op school hè. Want hoe kun je dat iemand nou uitleggen.........quote:Op vrijdag 29 juli 2016 22:53 schreef crystal_meth het volgende:
De AEL had misschien succesvol kunnen zijn, maar de Belgische politiek, justitie en de uitvoerende macht hebben er alles aan gedaan om dat te beletten. Het proces in 2007 waar Jahjah (en Azzuz) tot een jaar effectief werd veroordeeld was een schertsvertoning (ze werden in beroep vrijgesproken), en het proces een jaar eerder wegens "vorming van een privé-militie" was bij voorbaat kansloos. Als een eerste minister in het parlement oproept tot de arrestatie van AEL leiders, en een minister verklaart dat als de wetten het niet toelaten, dat men dan wel nieuwe wetten zal invoeren, verbaast het dan nog dat migranten weinig vertrouwen in het Belgische systeem hebben?
Luc Lamine, de Antwerpse korpschef die tegenover Jahjah stond tijdens de rellen in 2002, zei in 2013 dat politie en justitie cruciale fouten hadden gemaakt door de AEL te criminaliseren. "Door de AEL aan te pakken, kregen salafistische extremisten zoals Sharia4Belgium vrij spel onder de moslimjongeren."
Als je bedoelt dat oude wetgeving over vrije meningsuiting en godsdienstvriijheid ( art 1 en art 6 mn) misbruikt zal worden voor het vestigen van die islamitische dictatuur wat je eerder noemde , dan bewijs je weer hiermee dat je absolutistisch bent geworden.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 22:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Oude wetgeving uit de verzuiling die elke denominatie dezelfde godsdienstvrijheid liet, wordt nu gebruik gemaakt van een absolutistische religie, die ook nog eens een vet plan heeft. Wen er maar aan!
Niet gelezen.quote:Ik weet het al weer ineens: Droogstoppel. (Je hebt de Max Havelaar toch wel gelezen hè, Blues?. )
Nou...die behoefte om als natie rijk te worden en zichzelf op de borst te kloppen is eerder te koppelen aan etnocentrisme en monoculturele neigingenquote:Ja, dat zeg ik, het multicultralisme was "verdien aan", maar niet echt wat jij bedoelt. NL'ers hebben gebruik gemaakt van onrechtvaardigheden in de Indonesische cultuur om hun grip te behouden op hun kolonie, zie de Max Havelaar. Voor de rest legden ze hun cultuur min of meer wel op, niet zo gek als de Fransen, niet zo gek als de Britten die weer minder waren dan de Fransen.
Europa is al duizenden jaren multicultureel.quote:Als hij slim is gaat-ie ook niet dreutelen over antizionisme en over antisemitisme natuurlijk.
Hij probeert de gaatjes te vinden in ons legale systeem, dat idd sec niets zegt over cultuur, want het is ontstaan in een periode dat we mono-culturen waren hier in het westen.
Artikel 1 kwam er pas in 1983 in hè. Artikel 6 gaat het om en afgeleid 23.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 23:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als je bedoelt dat oude wetgeving over vrije meningsuiting en godsdienstvriijheid ( art 1 en art 6 mn) misbruikt zal worden voor het vestigen van die islamitische dictatuur wat je eerder noemde , dan bewijs je weer hiermee dat je absolutistisch bent geworden.
Lekker laten staan die oude wetgeving... dat zijn belangrijke elementen van onze leitkultur
Jammer dat je een zekere nuchterheid, relativeringsvermogen en tolerantie hebt verloren.
[..]
Die ken ik dan weer niet,quote:Niet gelezen.
Ik weet wel dat de echte Slijmering in een psychiatrische inrichting te Utrecht overlijdt, na een relatie en een buitenechtelijk kind met een islamitische vrouw van adellijke huize.
[..]
In NL niet, ze verkochten desnoods je oma.quote:Nou...die behoefte om als natie rijk te worden en zichzelf op de borst te kloppen is eerder te koppelen aan etnocentrisme en monoculturele neigingen
[..]
Met Leitkulturen de afgelopen eeuwen. In sommige landen vrij recent. In NL schat ik toch wel al 4 eeuwen.quote:Europa is al duizenden jaren multicultureel.
Dat voorbeeld werd ook genoemd in die Amerikaanse studie die na de aanslagen in belgië vervroegd gepubliceerd werd, waarin men zocht naar de redenen waarom jongeren in landen als België en Frankrijk vaker radicaliseerden dan elders.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 23:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Montasser Alde'emeh, die ik an sich wel geschikt vind, denkt dat het in Vlaanderen allemaal komt omdat de meisjes geen hoofddoekje meer mogen dragen op school hè. Want hoe kun je dat iemand nou uitleggen.........
Ja, tja... aan de andere kant, wat willen we dan, zelfde discussie als met Bluesdude hierboven in feite.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 23:41 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat voorbeeld werd ook genoemd in die Amerikaanse studie die na de aanslagen in belgië vervroegd gepubliceerd werd, waarin men zocht naar de redenen waarom jongeren in landen als België en Frankrijk vaker radicaliseerden dan elders.
Je kan natuurlijk beweren dat een verbod op alle vormen van "hoofdbedekking" voor iedereen geldt en moslims dus niet geviseerd worden, maar als je zo'n verbod invoert na maandenlange discussies over het verbieden van hoofdoekjes, tja...
quote:Op zaterdag 30 juli 2016 02:09 schreef Manono het volgende:
Zat er afgelopen zondag al klaar voor. Kan de angst wel begrijpen, maar anderen monddood willen maken moet ergens ophouden, of zie je liever dat men aanslagen pleegt. De joodse kant is terecht ook al behoorlijk belicht.
Pcies Peace.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 02:54 schreef Peace99 het volgende:
[..]Leve onze persvrijheid
.... echte Europianen weten deze info wel te plaatsen
Ik kijk er naar uit. Geweldige keus van de VPRO. Zet Zomergasten weer op de kaart. De discussie is nu al heftiger dan ooit bij een Zomergast. Verder krijgt hij al jarenlang podia om z'n mening te ventileren.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 01:06 schreef Kijkertje het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar deze aflevering, ga absoluut kijken. VPRO
Is dat zo? Of is hem zo verketteren iets uit jouw discours.?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
egenwoordig is hij iets gematigd, maar zijn hele discours lijkt nog te bestaan uit "hullie zijn racisten".
Dat is zo.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 11:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is dat zo? Of is hem zo verketteren iets uit jouw discours.?
Enfin, we zullen het weten morgen.
Het is geen discussieprogramma, toch?quote:Op zaterdag 30 juli 2016 08:40 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Idioot om dit te verbieden.
Via internet zijn toch alle meningen te vinden.
Nu kan iemand hem nog weer van repliek dienen.
Het is geen discussieprogramma, moet de gespreksleider kan wel doorvragen wat hij precies bedoeld. Ik vind dat er wel vaak een dialoog ontstaat die tot discussies leidt.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 13:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is geen discussieprogramma, toch?
Overigens vind ik het prima dat hij zijn mening mag verkondigen.
Hopelijk geldt dan nu ook voor mensen die tegen de islam zijn geen spreekverbod meer.
Misschien kan dit Wilders nog helpen bij zijn rechtszaak.
Als Aboe zaken zegt, vergelijkbaar met 'minder, minder', dan is dat ook aanklagen, of anders Wilders vrijspraak.
och jeee de slachtoffermodus ....quote:Op zaterdag 30 juli 2016 13:04 schreef Gia het volgende:
Hopelijk geldt dan nu ook voor mensen die tegen de islam zijn geen spreekverbod meer.
Dit dusquote:Op zaterdag 30 juli 2016 13:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
och jeee de slachtoffermodus ....
zielig doen
Als hij zaken roept die niet kunnen inderdaad aanklagen.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 13:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is geen discussieprogramma, toch?
Overigens vind ik het prima dat hij zijn mening mag verkondigen.
Misschien kan dit Wilders nog helpen bij zijn rechtszaak.
Als Aboe zaken zegt, vergelijkbaar met 'minder, minder', dan is dat ook aanklagen, of anders Wilders vrijspraak.
Het is een persiflage.quote:Op zondag 31 juli 2016 15:32 schreef Tanatos het volgende:
http://www.hpdetijd.nl/20(...)gmenten-abou-jahjah/
(Als het artikel klopt trouwens, dat moet ik eerst nog zien.)
Dat dacht ik eerst ook:quote:Op zondag 31 juli 2016 19:45 schreef Monolith het volgende:
Nou kun je veel vinden van de VPRO / publieke omroep, maar als je serieus denkt dat ze Der ewige Jude zouden gaan uitzenden, dan snap je er niet zoveel van.
Dat zal wel vermakkelijk zijnquote:Op zondag 31 juli 2016 20:15 schreef starla het volgende:
Laat die regressieve linkse dromers maar lekker op hun bek gaan door die gozer uit te nodigen.
Hoop dat hij de aard toont van de Islam en hoe 'tolerant' deze wel niet is.
ja ik zit te kijken, maar is het live of eerder opgenomen?quote:
livequote:Op zondag 31 juli 2016 20:20 schreef Slayage het volgende:
[..]
ja ik zit te kijken, maar is het live of eerder opgenomen?
Het is een slimme jongen dus dan vast goed verpakt.quote:Op zondag 31 juli 2016 20:15 schreef starla het volgende:
Laat die regressieve linkse dromers maar lekker op hun bek gaan door die gozer uit te nodigen.
De man is best wel seculier .Zijn politieke meningen zijn zelden religieusachtig.quote:Op zondag 31 juli 2016 20:15 schreef starla het volgende:
ah okay, volg em niet op de voet, dus niet eens moslim, das toch minder eng voor sommigen denk ikquote:Op zondag 31 juli 2016 20:32 schreef Aloulu het volgende:
Hij is agnost mensen. Zelf aangegeven meerdere malen. We kunnen opgelucht ademhalen dus. En ze bestaan, Arabische agnosten/atheïsten.
Nee nee nee, als de werkelijkheid wat genuanceerder blijkt te zijn zal hij die werkelijkheid wel acteren.quote:Op zondag 31 juli 2016 20:32 schreef Aloulu het volgende:
Hij is agnost mensen. Zelf aangegeven meerdere malen. We kunnen opgelucht ademhalen dus. En ze bestaan, Arabische agnosten/atheïsten.
Wat acteert ie dan ?quote:Op zondag 31 juli 2016 20:36 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[..]
Nee nee nee, als de werkelijkheid wat genuanceerder blijkt te zijn zal hij die werkelijkheid wel acteren.
Zo te horen is hij eerder een ietsist dan een agnost.quote:Op zondag 31 juli 2016 20:32 schreef Aloulu het volgende:
Vertel, welke vooroordelen heb jij gelezen want ik heb er niet één genoemd.quote:Op zondag 31 juli 2016 20:30 schreef Bluesdude het volgende:
Kijk eens naar je eigen vooroordelen ..... en intolerantie.
Ik schakelde later in maar semantische discussie is het niet waard. Hij is er in ieder geval al jaren vrij open over.quote:Op zondag 31 juli 2016 20:47 schreef Molurus het volgende:
Zo te horen is hij eerder een ietsist dan een agnost.
Ietsisme en agnosticisme lijken me ook wel compatibel, maar ik denk dat 'ietsist' wel beter omschrijft hoe hij er tegenaan kijkt.quote:Op zondag 31 juli 2016 21:02 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Ik schakelde later in maar semantische discussie is het niet waard. Hij is er in ieder geval al jaren vrij open over.
Ander programma, dus slechte vergelijking.quote:Op zondag 31 juli 2016 20:00 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Deed men indertijd ook zo moeilijk over de gasten die bij Inge Diepman in Het Zwarte Schaap zaten?
https://jonet.nl/abou-jahjah-column-frits-barend/quote:Ik weiger me te verlagen tot generaliseren over moslims. Ik denk niet in groepen, ik denk in mensen. Maar ik kan er niets aan doen, ik voel de eerste Zomergast als ouderwets Joodje Pesten. Het zou tien jaar geleden ondenkbaar zijn, een militante extremist die Zomergast is. Maar in 2016 kan het. Ik mis Uri Coronel om zijn altijd genuanceerde mening te horen. Hans Fels acht opruiers als Abou Jahjah bewust of onbewust verantwoordelijk voor de al jaren voortdurende noodzakelijke beveiliging van tientallen Joodse instellingen. En die man is Zomergast, zoals Henk van Dorp en ik dat ooit waren. Ik ben echt van slag. Ik lees ‘Terugkeer ongewenst” van Charles Lewinski. Dat maakt een mens niet vrolijker, zeker geen Joods mens. Ik voel me voor het eerst niet meer echt veilig in Nederland, met dank aan de VPRO. En ik kan mezelf wel voor m’n kop slaan dat ik zoveel woorden heb gewijd aan een man die volgens Fels zoveel nonsens verkondigt dat het eigenlijk onbegonnen werk is goed weerwoord te geven.’
de joden zijn de nieuwe joden.quote:Op zondag 31 juli 2016 20:54 schreef Slayage het volgende:
ik roep al jaren de mosilms zijn de nieuwe joden niks geks wat hij stelt
Ah, de Grote Denker Frits Barend. Het was leuk geweest als hij zijn visie met een citaat van Johan Cruyff had kunnen ondersteunen. Nu moeten we het doen met zijn eigen tekst en een korte verwijzing naar het gedachtegoed van Uri Coronel, ook al zo'n intellectueel van wereldklasse.quote:Op zondag 31 juli 2016 21:17 schreef HeIsMagicYouKnow het volgende:
Uit een column van Frits Barend:
https://jonet.nl/abou-jahjah-column-frits-barend/
Nou, zo te horen mis ik vreselijk veel. Hoe tikt hij? In een ritme? Of ongeduldig? Zacht? Hard? Transpireert de presentator ook? Toch jammer dat ik dit historische tv avondje Zomergasten niet aangezet heb.quote:Op zondag 31 juli 2016 21:29 schreef Slayage het volgende:
die presentator verheft zijn stem en zit te tikken op de tafel
ik weet niet of het theater was, maar hij kwam enigszins geïrriteerd over omdat abu jahjah geen krimp gaf in zijn standpunt. leuk tv wel.quote:Op zondag 31 juli 2016 21:33 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nou, zo te horen mis ik vreselijk veel. Hoe tikt hij? In een ritme? Of ongeduldig? Zacht? Hard? Transpireert de presentator ook? Toch jammer dat ik dit historische tv avondje Zomergasten niet aangezet heb.
quote:Op zondag 31 juli 2016 21:33 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ah, de Grote Denker Frits Barend. Het was leuk geweest als hij zijn visie met een citaat van Johan Cruyff had kunnen ondersteunen. Nu moeten we het doen met zijn eigen tekst en een korte verwijzing naar het gedachtegoed van Uri Coronel, ook al zo'n intellectueel van wereldklasse.
Het vooroordeel dat deze zomergast een radicale islamiet is. Dat is hij niet.quote:Op zondag 31 juli 2016 20:53 schreef starla het volgende:
[..]
Vertel, welke vooroordelen heb jij gelezen want ik heb er niet één genoemd.
En intolerant tegen wat? Wie?
Leg uit.
ach een andere "jodenpijper". oh wachtquote:Op zondag 31 juli 2016 21:33 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ah, de Grote Denker Frits Barend. Het was leuk geweest als hij zijn visie met een citaat van Johan Cruyff had kunnen ondersteunen. Nu moeten we het doen met zijn eigen tekst en een korte verwijzing naar het gedachtegoed van Uri Coronel, ook al zo'n intellectueel van wereldklasse.
Spannender dan alle nog komende afleveringen.quote:Op zondag 31 juli 2016 22:15 schreef Yasmin23 het volgende:
Ook maar ingeschakeld. Schijnt spannend te zijn.
Kijk het programma nooit. Weet ook weinig over deze man.quote:Op zondag 31 juli 2016 22:17 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Spannender dan alle nog komende afleveringen.
hun opas en omasquote:Op zondag 31 juli 2016 22:07 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
[..]
Ja, wie zijn de oude joden dan?
quote:Ik voel me voor het eerst niet meer echt veilig in Nederland, met dank aan de VPRO.
Je hebt gelukkig gelijk.quote:Op zondag 31 juli 2016 19:40 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het is een persiflage.
Ik ben benieuwd naar zijn keuzes en verhaal. Eerst zien en horen, dan oordelen.
hij durft openlijk "anti zionisme" te zijn.quote:Op zondag 31 juli 2016 22:41 schreef venomsnake het volgende:
Was hier nu al die ophef over?
Imteressante man, zeker niet dom.
who says?quote:Op zondag 31 juli 2016 22:15 schreef Yasmin23 het volgende:
Ook maar ingeschakeld. Schijnt spannend te zijn.
dat weet jij nietquote:Op zondag 31 juli 2016 22:17 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Spannender dan alle nog komende afleveringen.
hij is een belgquote:
aan het begin ging het over israel en dat ligt natuurlijk altijd gevoelig in nederlandquote:Op zondag 31 juli 2016 22:46 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
De aandacht voor de uitzending. Maar het is allemaal slapjes :p
Raar genoeg, ben ik voor het eerst in 20 jaar geboeid door deze aflevering van zomergasten.quote:
nee? ik dacht dat het daaraan lagquote:
Ja dat heb ik dus gemistquote:Op zondag 31 juli 2016 22:48 schreef Slayage het volgende:
[..]
aan het begin ging het over israel en dat ligt natuurlijk altijd gevoelig in nederland
dat was ook niet spannend hoorquote:
quote:Op zondag 31 juli 2016 22:55 schreef HeIsMagicYouKnow het volgende:
De klacht zou moeten zijn dat deze man een beter podium verdient.
Dit. Na 5 minuten stond de tv weer uit. Dodelijk saai.quote:
typische westerse media reactie. mooi dat we dat weer eens te zien kregen. dat is precies waar die jahjah op doelt.quote:Op zondag 31 juli 2016 23:44 schreef SupportIceland het volgende:
Die presentator....![]()
Beetje de misdaden van Israël bagatelliseren, door naar de Jodenvervolging te verwijzen.............
Natuurlijk ook doodsbang een reprimande te krijgen van Fedaratief Joods Nederland.quote:Op zondag 31 juli 2016 23:44 schreef SupportIceland het volgende:
Die presentator....![]()
Beetje de misdaden van Israël bagatelliseren, door naar de Jodenvervolging te verwijzen.............
de VPRO moest idd bij de israel lobby het een en ander goedmakenquote:Op zondag 31 juli 2016 23:47 schreef HeIsMagicYouKnow het volgende:
[..]
Natuurlijk ook doodsbang een reprimande te krijgen van Fedaratief Joods Nederland.
hoe dan?quote:Op zondag 31 juli 2016 23:58 schreef Slaro het volgende:
Vervelende man die zelf niet inziet dat zijn activisme voor meer verdeeldheid dan samemhorigheid zorgt.
Zeker wel. Geen saaie vent Jahjah. Beter zo'n (zelfverklaarde) radicaal dan duizend van die mainstream kereltjes.quote:
ik vind em weinig radicaal eig.quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:16 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Zeker wel. Geen saaie vent Jahjah. Beter zo'n (zelfverklaarde) radicaal dan duizend van die mainstream kereltjes.
Uitgesproken antizionist. En hij houdt zijn rug daarin recht. Dat is wel "radicaal" in NL ja. Je ziet het aan de lachwekkende "ophef" omtrent deze aflevering. Hij provoceert weleer dus dat kan je als radicaal beschouwen. Zeker met zo'n donker Arabisch uiterlijk en Abu in zijn naam.quote:
zoals hij zelf aangeeft gaat de rel om zijn persoon en niet zo zeer om wat hij te zeggen heeft. wat hij zegt valt niet echt te weerleggen en dat steekt bij sommigen.quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:20 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Uitgesproken antizionist. En hij houdt zijn rug daarin recht. Dat is wel "radicaal" in NL ja. Je ziet het aan de lachwekkende "ophef" omtrent deze aflevering. Hij provoceert weleer dus dat kan je als radicaal beschouwen. Zeker met zo'n donker Arabisch uiterlijk en Abu in zijn naam.
Ik zie een man met puppy oogjes die de zaken zo goed mogelijk aan het beargumenteren is.quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:20 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Uitgesproken antizionist. En hij houdt zijn rug daarin recht. Dat is wel "radicaal" in NL ja. Je ziet het aan de lachwekkende "ophef" omtrent deze aflevering. Hij provoceert weleer dus dat kan je als radicaal beschouwen. Zeker met zo'n donker Arabisch uiterlijk en Abu in zijn naam.
omdat jij kennelijk objectief kijktquote:Op maandag 1 augustus 2016 00:23 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
Ik zie een man met puppy oogjes die de zaken zo goed mogelijk aan het beargumenteren is.
Zijn achtergrond doet er voor mij gewoon niet toe. Hij zegt zinnige dingen. En het Israelfanboyisme in Nederland is gewoon van een belachelijk, triest niveau.quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:25 schreef Slayage het volgende:
[..]
omdat jij kennelijk objectief kijkt
wil je dat ajb niet in het openbaar zeggen, want dan wordt je meteen in een hoek geduwd door de israel lobby en de israel pijpersquote:Op maandag 1 augustus 2016 00:27 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
Zijn achtergrond doet er voor mij gewoon niet toe. Hij zegt zinnige dingen. En het Israelfanboyisme in Nederland is gewoon van een belachelijk, triest niveau.
En dat moet mij interesseren, omdat?quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:30 schreef Slayage het volgende:
[..]
wil je dat ajb niet in het openbaar zeggen, want dan wordt je meteen in een hoek geduwd door de israel lobby en de israel pijpers
dude, god/jezus is niet meer heilig in nederland, maar israel welquote:Op maandag 1 augustus 2016 00:33 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
En dat moet mij interesseren, omdat?
Ik heb een hekel aan fanboys/girls.
Ja en dus? ik vind Israël zijn beleid jegens de Palestijnen pervers.quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:35 schreef Slayage het volgende:
[..]
dude, god/jezus is niet meer heilig in nederland, maar israel wel
De Palestijnen zijn dan ook een pervers volk die krijgen wat ze verdienen.quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:36 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
Ja en dus? ik vind Israël zijn beleid jegens de Palestijnen pervers.
okquote:Op maandag 1 augustus 2016 00:40 schreef Hathor het volgende:
[..]
De Palestijnen zijn dan ook een pervers volk die krijgen wat ze verdienen.
Goed verhaal. Een heel volk dat pervers is ook.quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:40 schreef Hathor het volgende:
[..]
De Palestijnen zijn dan ook een pervers volk die krijgen wat ze verdienen.
Nee hij zegt nooit jodenpijpers, dat heeft hij ook expliciet herhaald. Dat zou racistisch zijn.quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:23 schreef Slayage het volgende:
[..]
zoals hij zelf aangeeft gaat de rel om zijn persoon en niet zo zeer om wat hij te zeggen heeft. wat hij zegt valt niet echt te weerleggen en dat steekt bij sommigen.
de zionisten en de joden pijpers zoals hij ze noemt.
Een volk dat massaal achter Hamas staat? Zeker ja.quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:59 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Goed verhaal. Een heel volk dat pervers is ook.
Niet enger, wel zielig. Bange oude mensjes met een bangeoudemensjesmening.quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:24 schreef HeIsMagicYouKnow het volgende:
Ik vind de Frits Barendjes van deze wereld veel enger dan deze zomergast.
Het erge van dit verhaal is dat die zogenaamde vrijheidlievende rechtsjes net zo erg zijn als de zogenaamde linksjes, dat ze even willen uitmaken waar je wel of niet naar mag kijken.quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:24 schreef HeIsMagicYouKnow het volgende:
Ik vind de Frits Barendjes van deze wereld veel enger dan deze zomergast.
Ze hebben hun doel namelijk bereikt. Weer iemand die Israel bekritiseert is neergezet als een antisemiet, als een radicaal en hij als hij redelijk overkomt dan is dat omdat hij zich zo voordoet, en de presentator voelde zich ook nog door alle druk genoodzaakt om hem als Leon de Winter light te overschreeuwen toen de discussie aan de kern dreigde te raken.quote:Op zondag 31 juli 2016 22:42 schreef HeIsMagicYouKnow het volgende:
Federatief Joods Nederland heeft zichzelf weer enorm te kakken gezet, maar waarsch. zullen ze zich dat niet realiseren.
Dat overschreeuwen viel toch wel mee? Enige waar presentator hem echt op aanviel was "zionistenpijper" en dat was terecht, omdat Abu Jahjah daar zelf geen onderscheid maakte tussen joden en zionisten, wat hij normaal gesproken zegt wel te doen.quote:Op maandag 1 augustus 2016 08:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze hebben hun doel namelijk bereikt. Weer iemand die Israel bekritiseert is neergezet als een antisemiet, als een radicaal en hij als hij redelijk overkomt dan is dat omdat hij zich zo voordoet, en de presentator voelde zich ook nog door alle druk genoodzaakt om hem als Leon de Winter light te overschreeuwen toen de discussie aan de kern dreigde te raken.
Schijnbaar mag je alleen maar positief zijn over de diversiteit van de samenleving en zijn het vooral de allochtone jongeren die gediscrimineerd worden en zich daarom zo gedragen.quote:
In welke zin?quote:Op maandag 1 augustus 2016 09:45 schreef Jigzoz het volgende:
Ik vond de interviewer veel radicaler dan Abou Jahjah.
Die zat zich bij vlagen nogal op te winden en beschuldigde Abou Jahjah een keer ervan banden te onderhouden met potentiële aanslagplegers. Dat was enige tijd zo ongeveer zijn stijl.quote:
Bij de elite misschien, maar er is meer NL dan dat.quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:35 schreef Slayage het volgende:
[..]
dude, god/jezus is niet meer heilig in nederland, maar israel wel
Ik vond ook dat de interviewer veel te weinig doorvroeg. Hij liet Jahjah veel te makkelijk zijn verhaal in algemeenheden doen. Ik wilde graag weten wat zijn visie van emancipatie van de allochtonen is en hoe hij dat bewerkstelligd zou zien worden. Pas door het beantwoorden van die vragen kom je er achter wat de impact van de agenda van Jahjah zou zijn.quote:Op maandag 1 augustus 2016 10:10 schreef Loekie1 het volgende:
Abu Jahjah had victoriegevoelens na de aanslagen op de Twintowers. Had ie die ook na andere aanslagen op het westen? Kijk, het gaat erom dat je de goeie vragen stelt. Als Jahjah dreigt dat het allemaal mis gaat lopen als wij gaan tegenspartelen en niet gedwee zijn en daarbij zegt: 'ik hoop niet dat het gebeurt', hoe is dat te rijmen met zijn victoriegevoelens na 11 sept. 2001?
wat zou zijn agenda zijn dan?quote:Op maandag 1 augustus 2016 11:52 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Ik vond ook dat de interviewer veel te weinig doorvroeg. Hij liet Jahjah veel te makkelijk zijn verhaal in algemeenheden doen. Ik wilde graag weten wat zijn visie van emancipatie van de allochtonen is en hoe hij dat bewerkstelligd zou zien worden. Pas door het beantwoorden van die vragen kom je er achter wat de impact van de agenda van Jahjah zou zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |