Hij had elektronisch huisarrest en als je dan het huis uit gaat, gaat er een alarm af bij de centrale. Aangezien hij elke dag een paar uurtjes weg mocht, moet die enkelband dus uitgeschakeld worden. Aangezien er geen GPS in zat had het sowieso geen zin om het ingeschakeld te laten waardoor de centrale alleen maar continu een alarm hoort terwijl hij geoorloofd afwezig is.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:00 schreef Yasmin23 het volgende:
Was er iets bekend over terugkerende activiteiten dat de enkelband op sommige tijden uitgeschakeld was? Geloof dat die normaal gesproken altijd aan staat toch?
Ik zeg je eerlijk. ik neem je niet kwalijk dat je beeld niet helemaal klopt. Als je voor de rest geen Marokkanen kent en het écht moet doen met alleen de media kom je tot dit soort (ietwat vochtige) conclusies. Vul voor de lol eens een Marokkaanse naam in LinkedIn en zie hoeveel Marokkanen goede maten zijn van de belastingdienst.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:24 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Als kinderen van advocaten, huisartsen, wetenschappers en hondentrimmers ontsporen, dan worden het meestal drugsverslaafden of zoiets. Als kinderen van moslims ontsporen, dan worden het gewetenloze criminelen (mocro-maffia) of jihadistische terroristen. En allebei staan ze erom bekend dat ze moordenaars zijn.
Mensen met radicale opvattingen of ideeën mogen niet in vrijheid leven? Dat is ook wel een vrij radicale opvatting.quote:Op woensdag 27 juli 2016 11:57 schreef ElsTeyr het volgende:
[..]
Dat klopt en daarom ligt de franse overheid nu ook onder vuur. Zijn omgeving was op de hoogte, ook na zijn vrijlating, van zijn radicale ideeën. Hij had nooit vrij mogen zijn!
Een kind dat van overheidswege een enkelband om heeft ivm mogelijke jihadisme laat je gewoonweg geen internet/pc/mobiel/laptop/spelcomputer/whatever meer hebben. Hoe moeilijk kan het zijn? Een alcoholist geef je toch ook geen drank meer?quote:Op woensdag 27 juli 2016 11:55 schreef aloa het volgende:
[..]
Niet alles ligt altijd aan de opvoeding...kind komt ook met anderen in aanraking en tegenwoordig met internet, drugs etc etc.
Je kan een kind bijna niet meer controleren tegenwoordig. Niet de hele dag in ieder geval.
Nee hij had een enkelband.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mensen met radicale opvattingen of ideeën mogen niet in vrijheid leven? Dat is ook wel een vrij radicale opvatting.
Als je van plan bent om iemand op te blazen hoef je idd niet in vrijheid te kunnen leven.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:35 schreef ToT het volgende:
[..]
Sowieso ligt het ook aan hoe radicaal je ideeën, en vooral je PLANNEN zijn.
Met een tijdsvak waarop hij wel de deur uit mocht. In dat tijdsvak heeft hij de aanslag gepleegd.quote:
Ja en vraag mij af waarom hij die specifieke tijden wel naar buiten mocht.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Met een tijdsvak waarop hij wel de deur uit mocht. In dat tijdsvak heeft hij de aanslag gepleegd.
Valt wel mee hoor, hij droeg per slot van rekening een enkelband. Dus nee, hij mocht niet in vrijheid leven, dat was nml het hele punt van die enkelband. Maar dat zal dan wel weer heel radicaal van mij zijn.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mensen met radicale opvattingen of ideeën mogen niet in vrijheid leven? Dat is ook wel een vrij radicale opvatting.
Misschien had hij de enkelband zodat hij niet nog een Syrië poging zou ondernemen?quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:37 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor, hij droeg per slot van rekening een enkelband. Dus nee, hij mocht niet in vrijheid leven, dat was nml het hele punt van die enkelband. Maar dat zal dan wel weer heel radicaal van mij zijn.
Een alcoholist geef je ook geen drank...die koopt het zelf.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:33 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Een kind dat van overheidswege een enkelband om heeft ivm mogelijke jihadisme laat je gewoonweg geen internet/pc/mobiel/laptop/spelcomputer/whatever meer hebben. Hoe moeilijk kan het zijn? Een alcoholist geef je toch ook geen drank meer?
En als dat kind dan naar buiten wil/moet, waarom laat je hem dan onbegeleid gaan? We praten hier niet over een "gewone" situatie hè. Bijzondere situaties vragen om bijzondere maatregelen. BSB ontslaat die ouders wel heel erg gemakkelijk van hun verantwoordelijkheden. Dat is gewoon je reinste onzin. Die jongen mocht trouwens maar een paar uur per dag het huis uit ivm die enkelband. Dat was zo opgelegd door de franse rechter. En dan nóg laat je 'm zo wegglippen. Hoe krijg je het voor elkaar!
Omdat de achterliggende gedachte van de enkelband is dat mensen uiteindelijk weer kunnen resocialeren en hij al een gevangenisstraf achter de rug had. Dan wordt er langzaam toegewerkt naar een herintrede en dat kan dus door middel van steeds meer vrijheden in te bouwen in de enkelband.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:37 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja en vraag mij af waarom hij die specifieke tijden wel naar buiten mocht.
Er was een tijdsvak ingesteld waarop hij wel naar buiten mocht.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:37 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor, hij droeg per slot van rekening een enkelband. Dus nee, hij mocht niet in vrijheid leven, dat was nml het hele punt van die enkelband. Maar dat zal dan wel weer heel radicaal van mij zijn.
Ja heeft gewerkt ja.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat de achterliggende gedachte van de enkelband is dat mensen uiteindelijk weer kunnen resocialeren en hij al een gevangenisstraf achter de rug had. Dan wordt er langzaam toegewerkt naar een herintrede en dat kan dus door middel van steeds meer vrijheden in te bouwen in de enkelband.
En zijn ouders/familie heeft hem daarbij geen stobreed in de weg gelegd. Dat maakt hen imo mede verantwoordelijk.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Met een tijdsvak waarop hij wel de deur uit mocht. In dat tijdsvak heeft hij de aanslag gepleegd.
Je weet nog helemaal niet wat die ouders wel of niet wisten.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:39 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
En zijn ouders/familie heeft hem daarbij geen stobreed in de weg gelegd. Dat maakt hen imo mede verantwoordelijk.
Normaliter werkt het. Alleen zit er in zo'n enkelband geen electronisch systeem ingebouwd wat een explosief laat springen als je je niet aan de restricties houdt.quote:
Die wisten dat hij een aanslag ging plegen toen hij naar buiten ging?quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:39 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
En zijn ouders/familie heeft hem daarbij geen stobreed in de weg gelegd.
Die enkelband was er naar mijn mening niet omdat ze dachten dat hij iemand de keel wilde doorsnijden.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Normaliter werkt het. Alleen zit er in zo'n enkelband geen electronisch systeem ingebouwd wat een explosief laat springen als je je niet aan de restricties houdt.
Om te re-integreren, geloof ik. Hij had al een jaar vastgezeten, en natuurlijk deradicaliseer je door een jaartje niet naar buiten te mogen.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:37 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja en vraag mij af waarom hij die specifieke tijden wel naar buiten mocht.
Nee, precies. Dus wat had men dan precies moeten doen in dit geval?quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:41 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Die enkelband was er naar mijn mening niet omdat ze dachten dat hij iemand de keel wilde doorsnijden.
Ze wisten wel dat hij zich bij IS wilde aansluiten en wilden dat voorkomen. Dat hij dan maar in eigen land een aanslag ging plegen kwam blijkbaar als donderslag bij heldere hemel.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:41 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Die enkelband was er naar mijn mening niet omdat ze dachten dat hij iemand de keel wilde doorsnijden.
Explosief in die enkelband maken:Pquote:Op woensdag 27 juli 2016 12:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, precies. Dus wat had men dan precies moeten doen in dit geval?
Dus geef je een alcoholist dus ook geen geld, ga je bij alle winkels in de omgeving met de foto van de alcoholist langs en vraagt hen om deze persoon geen alcohol meer te verkopen.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:38 schreef aloa het volgende:
[..]
Een alcoholist geef je ook geen drank...die koopt het zelf.
In dit bijzondere geval is dat exact wat die ouders hadden moeten doen. Internetten onmogelijk maken (desnoods de internetaansluiting/abbo de deur uit) en continue toezicht houden. Dat is lastig en veeleisend, maar had 'm wel in leven gehouden en voorkomen dat hij een moordenaar werd. IK zou het wel weten.quote:Ik had het in dit geval over het feit dat je niet alles kan controleren wat hij/zij op internet doet, dan moet je je kind vastbinden in een stoel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |