En wat is "het ernaar maken"? Dat wordt vaak als excuus gebruikt. Iemand kan je behoorlijk irriteren, maar als hij dat niet bewust doet, is het toch pesten?quote:Op zaterdag 16 juli 2016 22:44 schreef DoubleDip het volgende:
Hier wel eens wat naars gezegd, maar die mensen maken het er ook naar.
quote:Op zaterdag 16 juli 2016 22:29 schreef Zaebos het volgende:
Het klopt wel wat er over pesten wordt beweerd: als jij je aan dit gedrag schuldig maakt, is er wat mis met je eigenwaarde.
Het is menselijk gedrag wat ieder mens in zich heeft, maar niet iets waar je trots op moet zijn.
Yep, en met die twee heb ik precies hetzelfde probleem. Ik moet me inhouden om niet te gaan inhakken op die twee.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 23:48 schreef Elvi het volgende:
Ja er zijn 2 mensen op fok die het me moeilijk maken om niet op hen in te hakken (de welbekende 2 figuren van de datingtopics ja...). Daarom probeer ik zoveel mogelijk uit hun topics te blijven, juist omdat ze het slechtste in me naar boven halen.
Lokken ze het uit? Ik verdenk hen er sterk van ontzettende goede trolls te zijn en dat ze het alleen maar mooi zouden vinden. Maar dat is voor mij geen vrijbrief om ze te pesten. Ik wil niet zo'n persoon zijn.
En als je het incidenteel doet is het wel ok?quote:Op zaterdag 16 juli 2016 23:39 schreef schrijfveer het volgende:
Ik ben geen heilige en heb hier ook wel eens op anderen niet zo aardig gereageerd, maar zoiets structureels doen tegen users die ik niet mag, nee dat gaat me dan weer te ver. Dat is nogal sneu.
gelukkig zijn er nog normale mensen zoals jij...quote:Op zondag 17 juli 2016 08:53 schreef Hexagon het volgende:
Nee, ik houd me liever met leuke constructieve dingen bezig. Ik zie de meerwaarde van andermans leven verzieken totaal niet.
Eens!quote:Op zondag 17 juli 2016 08:53 schreef Hexagon het volgende:
Nee, ik houd me liever met leuke constructieve dingen bezig. Ik zie de meerwaarde van andermans leven verzieken totaal niet.
Sommige mensen, zoals die twee gasten uit de Dating reeks, zijn gewoon trolls. Of ze hebben een enorm bord voor hun kop danwel zien zichzelf iets te snel als slachtoffer. Dat gedrag kan ik ook echt niet tegen.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 23:02 schreef Zaebos het volgende:
[..]
En wat is "het ernaar maken"? Dat wordt vaak als excuus gebruikt. Iemand kan je behoorlijk irriteren, maar als hij dat niet bewust doet, is het toch pesten?
Dit zeggen de meeste mensen. Als je echt er bewust op uit bent andermans leven te verzieken, dan spoor je niet.quote:Op zondag 17 juli 2016 08:53 schreef Hexagon het volgende:
hey jij met je lelijk hoofd ga wegquote:Op zondag 17 juli 2016 10:09 schreef Fatoeman het volgende:
Ik zal ook eens ff bekennen. Werd bij wiskunde apart gezet, dus had zo'n 2zits-tafel voor mezelf. Wij hadden dus een stinkend meisje in de klas die natuurlijk een week later naast mij werd gezet. Die heb ik toen wel weggepest zodat ze niet naast mij moest zitten. Zat ze een paar tafeltjes verderop, dus ik weer blij.
Hoe ging ze daarmee om?quote:Op zondag 17 juli 2016 10:09 schreef Fatoeman het volgende:
Ik zal ook eens ff bekennen. Werd bij wiskunde apart gezet, dus had zo'n 2zits-tafel voor mezelf. Wij hadden dus een stinkend meisje in de klas die natuurlijk een week later naast mij werd gezet. Die heb ik toen wel weggepest zodat ze niet naast mij moest zitten. Zat ze een paar tafeltjes verderop, dus ik weer blij.
Ze ging naar die vent en zegt mag ik ergens anders zitten want ik mag hem niet zo. Ja, was ze wel gewend. Dat kind stonk en was een beetje raar, gebeurde dus wel vakerquote:
Pesten maakt mensen sterk. Mensen dachten tegen mij ook maar alles te kunnen zeggen. Je raakt vervolgens gefrustreerd en voelt je nietsnut. Dan kom je tot de conclusie dat je aan jezelf moet gaan werkenquote:Op zondag 17 juli 2016 12:34 schreef Keep_Walking het volgende:
Voelen mensen hier schuldig als ze horen dat iemand zwaar getraumatiseerd is vanwege hun pesters?
wel sterk van je dat je dat nu zo allemaal bekent....quote:Op zondag 17 juli 2016 12:37 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
Werd ook weleens gepest, maar het lag er dik bovenop dat dat kwam door die kut uitstraling van me. En coolguy kent me nu wel een beetje en die prikte daar ook zo doorheen. Ik had namelijk wat issue's, waardoor mijn uitstraling slecht was.
Dat is geen excuus om zelf te gaan pesten. Maar als je slachtoffer bent van pesterijen, moet je je ook afvragen waar dat door komt. Blijkbaar zit er iets in je gedrag waardoor anderen je niet serieus nemen.quote:Op zondag 17 juli 2016 12:39 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
Pesten maakt mensen sterk. Mensen dachten tegen mij ook maar alles te kunnen zeggen. Je raakt vervolgens gefrustreerd en voelt je nietsnut. Dan kom je tot de conclusie dat je aan jezelf moet gaan werken
A. Het is anoniemquote:Op zondag 17 juli 2016 12:45 schreef FANN het volgende:
[..]
wel sterk van je dat je dat nu zo allemaal bekent....
Lucht het een beetje op?quote:Op zondag 17 juli 2016 12:52 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
A. Het is anoniem
B. Als het toch anoniem is kun je schrijven wat zorgt voor loslating
In groep 5 of 6 ofzo heb ik een andere jongen gepest omdat hij dik was... Ik kan het me niet heel goed meer herinneren maar zo achteraf gezien heb ik er wel spijt van en ik hoop dat hij goed terecht is gekomen...quote:Op zondag 17 juli 2016 12:34 schreef Keep_Walking het volgende:
Voelen mensen hier schuldig als ze horen dat iemand zwaar getraumatiseerd is vanwege hun pesters?
Nu niet zozeer. Maar soms welquote:
Het ging in deze om de stank van die meid die ik weg wilde hebben .normaal pest ik nooitquote:Op zondag 17 juli 2016 12:52 schreef Zaebos het volgende:
[..]
Dat is geen excuus om zelf te gaan pesten. Maar als je slachtoffer bent van pesterijen, moet je je ook afvragen waar dat door komt. Blijkbaar zit er iets in je gedrag waardoor anderen je niet serieus nemen.
Maar dat rechtvaardigt pesten nogmaals niet. Sommige mensen kunnen er niks aan doen, waardoor ze altijd het eventuele slachtoffer van pesterijen blijven
"Hey, ik merk dat je niet zo fris ruikt. Wil je voortaan ff douchen?"quote:Op zondag 17 juli 2016 12:56 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
Het ging in deze om de stank van die meid die ik weg wilde hebben .normaal pest ik nooit
Haha. Herkenbaar shiz. Er was een keer een gozer die met mij ging vechten. Ik terugvechten natuurlijk. Kom ik die nederlands les binnen, zegt die zure muts dat ik dat nooit had mogen doen. Ik dacht van ja en dan, mezelf in elkaar laten slaan zekerquote:Op zondag 17 juli 2016 12:57 schreef Nerdslayer het volgende:
Ohja, ik herinner me wel dat in groep 7 een ander kind eens probeerde om mijn hoofd tegen de tafel aan te slaan, ik had het alleen net op tijd door en ik sloeg naar achteren waarmee ik hem een bloedneus sloeg
De juf was niet heel blij daarmee maar hij hield zich verder wel stil.
En de bloedneus was niet eens met opzet
Komt niet binnen, is al een keer door de mentor gedaan na verschillende klachten van klasgenotenquote:Op zondag 17 juli 2016 12:57 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
"Hey, ik merk dat je niet zo fris ruikt. Wil je voortaan ff douchen?"
Ja dat is altijd wel kut.quote:Op zondag 17 juli 2016 13:01 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
Haha. Herkenbaar shiz. Er was een keer een gozer die met mij ging vechten. Ik terugvechten natuurlijk. Kom ik die nederlands les binnen, zegt die zure muts dat ik dat nooit had mogen doen. Ik dacht van ja en dan, mezelf in elkaar laten slaan zeker
Die eerste alinea. Heb precies hetzelfde.quote:Op zondag 17 juli 2016 13:02 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ja dat is altijd wel kut.
M'n vader leerde me altijd dat als iemand mij slaat ik terug moet slaan alleen was ik nooit sterk en durfde ik eigenlijk niet te slaan
Een keer in groep 6 ofzo sloeg iemand mij dus ik sloeg terug, gelijk de juf flippen
Maar mocht er een vrouw ooit zo gek zijn om met met mij aan kinderen te beginnen zou ik hen ook zo proberen op te voeden dat ze niet over zich heen laten lopen.
Inderdaad.quote:Op zondag 17 juli 2016 13:09 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
Die eerste alinea. Heb precies hetzelfde.
Ik zou mijn kinderen ook zo proberen op te voeden. Niks zachte fluwelen hand, gewoon meppen en niet over jezelf heen laten lopen
"Als mensen zich zo en zo gedragen dan is dat omdat ze onzeker/dom/stom zijn" heb ik al zo vaak voorbij zien komen bij het verklaren waarom mensen 'pesten'. Vooralsnog heb ik, in ieder geval in mijn schoolperiode, dat nog niet echt terug gezien. Vaak waren de pesters juist vrij populaire personen die zich niet zoveel van andere aantrokken.quote:
En hoe komen zij zo populair op de middelbare school? Ze staan bovenaan de hiërarchie en die willen ze behouden door anderen die helemaal onderaan staan naar beneden te trappen. Het is natuurlijk primitief gedrag. Mensen die zwak zijn, moeten uitgeschakeld worden. Zo blijven alleen de sterkeren over die hun genen doorgeven en zo blijft de gehele menselijke soort ook sterk.quote:Op zondag 17 juli 2016 17:41 schreef ems. het volgende:
[..]
"Als mensen zich zo en zo gedragen dan is dat omdat ze onzeker/dom/stom zijn" heb ik al zo vaak voorbij zien komen bij het verklaren waarom mensen 'pesten'. Vooralsnog heb ik, in ieder geval in mijn schoolperiode, dat nog niet echt terug gezien. Vaak waren de pesters juist vrij populaire personen die zich niet zoveel van andere aantrokken.
Ik vind het ietwat eenvoudig om iedereen die zich afwijkend gedraagt zo'n simpele psychologische evaluatie te geven. Te meer omdat die evaluatie vaak voortkomt uit nijd en emotie.
Daarnaast, zeker als het internet betreft, ben ik van mening dat mensen zich soms wel erg snel gepest voelen en in plaats van bij zichzelf te rade te gaan met de vraag "waarom kan ik me hier zo over opwinden" komt al vrij snel de conclusie dat het aan de 'pester' in kwestie zal liggen.
Echte pesters mogen wat mij betreft aan de hoogste boom hoor, daar niet van.
Dat verschilt per persoon natuurlijk. Je hoeft geen pester te zijn om bovenaan de middelbare-school hiërarchie te staan. Ik heb geen interesse om stoer te doen hierover maar ik was zelf vrij populair zonder dat ik daarvoor gemeen was tegen anderen.quote:Op zondag 17 juli 2016 17:57 schreef Zaebos het volgende:
[..]
En hoe komen zij zo populair op de middelbare school? Ze staan bovenaan de hiërarchie en die willen ze behouden door anderen die helemaal onderaan staan naar beneden te trappen.
Dat lijkt me geheel niet toepasselijk op deze kwestie.quote:Het is natuurlijk primitief gedrag. Mensen die zwak zijn, moeten uitgeschakeld worden. Zo blijven alleen de sterkeren over die hun genen doorgeven en zo blijft de gehele menselijke soort ook sterk.
Nogmaals: Dat lijkt me voorbarig. Misschien vonden ze het gewoon leuk. Waarom daar per se zekerheid of het gebrek daaraan erbij gehaald moet worden ontgaat mij nog steeds en lijkt mij een vrij emotionele conclusie.quote:Maar we zijn geen primitieve apen meer en we zijn ons bewust van ons gedrag. Iedereen met een beetje empathisch vermogen, kan zich een voorstelling maken hoe het slachtoffer zich zal voelen. Als je sociale status zo belangrijk voor je is dat je anderen naar beneden trapt, wijst dat toch op onzekerheid.
Tsja. Misschien is pesten op die manier juist zeer zinvol zodat bepaalde mensen een dikkere huid kunnen kweken. En zoals je zelf zegt, het hangt heel erg (misschien zelf grotendeels) van de 'gepeste' persoon af in hoeverre zij daar aanstoot aan nemen. Wat de een opvat als 'gepest worden' is voor de ander allicht totaal niet hetzelfde.quote:Af en toe een harde sneer geven, noem ik geen pesten. Maar je voelt wel min of meer aan wie ertegen kan en wie niet.
Ik negeer het doorgaans gewoon. Ik ben ook zeker niet de held die het altijd voor mensen gaat opnemen. Maar ik ga er ook zeker niet aan meedoen.quote:Op zondag 17 juli 2016 12:16 schreef Zaebos het volgende:
[..]
Dit zeggen de meeste mensen. Als je echt er bewust op uit bent andermans leven te verzieken, dan spoor je niet.
Echter sommige mensen 'lokken' het door bepaald gedrag uit. En dat wordt dan vaak als excuus gebruikt "Ja, maar zíj hebben het toch wel echt uitgelokt, dus dat telt niet." Dat telt wel. Bijvoorbeeld die twee bekende users die elke keer dezelfde topics aanmaken. Misschien zijn het trolls, maar misschien zijn ze autistisch ofzo en hebben ze niet goed door welk gedrag ze kunnen oproepen bij anderen. Anyway, ze triggeren wel bepaald gedrag bij veel andere users, zodat ze vaak belachelijk gemaakt worden of in de zeik worden genomen. En dat is pesten.
Of een bepaalde vrouwelijke user die foto's in haar fobo heeft geplaatst waarop ze met een ontbloot bovenlijf te zien samen met haar vriend, terwijl beiden maar met name zij nou niet bepaald voldoen aan het schoonheidsideaal. Het hele fotoboek is volgespamd met reacties als "ik ben emmers op jouw foto's klaargekomen en nu zit ik aan mijn bureaustoel vastgeplakt". Dat is gewoon pestgedrag.
Maar hoe reageer jij op dat soort situaties? Word je verleid om mee te doen? Probeer je het daarom te vermijden? Of overheerst bij jou het rechtvaardigheidsgevoel en neem je het voor die persoon op?
Idem hierzo. Op de basisschool mocht je nooit terugslaan als iemand iets deed.Gelukkig leerden mijn ouders me dat dat best mag en dat je weerbaar moet zijn. Christelijke school wel, zal wel een verband zijn.quote:Op zondag 17 juli 2016 13:02 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ja dat is altijd wel kut.
M'n vader leerde me altijd dat als iemand mij slaat ik terug moet slaan alleen was ik nooit sterk en durfde ik eigenlijk niet te slaan
Een keer in groep 6 ofzo sloeg iemand mij dus ik sloeg terug, gelijk de juf flippen
Maar mocht er een vrouw ooit zo gek zijn om met met mij aan kinderen te beginnen zou ik hen ook zo proberen op te voeden dat ze niet over zich heen laten lopen.
Ik had dit op de middelbare en die was openbaarquote:Op zondag 17 juli 2016 19:10 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Idem hierzo. Op de basisschool mocht je nooit terugslaan als iemand iets deed.Gelukkig leerden mijn ouders me dat dat best mag en dat je weerbaar moet zijn. Christelijke school wel, zal wel een verband zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |