Mocht er voor iemand nog behoefte zijn om te reageren, ik had de Lapo, maar ik ben weer even weg uit dit topicquote:Op zaterdag 28 mei 2016 01:25 schreef Sigaartje het volgende:
Het houdt me al een tijdje bezig.
Ik ga dan uit van de volgende stellingen:
- Islam is een godsdienst
- Dood en verderf (lees terrorisme) is een actie van een stel idioten en/of despoten die uit zijn op macht en geld
Ik zie hier twee totaal verschillende dingen. Vrijheid van godsdienst is opgenomen in onze grondwet. Daar is geen discussie over mogelijk.
Daarnaast worden mensen vermoord in de naam van Allah. Ik vraag me af of deze dingen in connectie staan. Het is een filosofische vraag.
Hoe kunnen wij als samenleving ervoor zorgen dat bloedvergieten niet meer in connectie staat met godsdienst?
Want slachtoffers zijn ook gelovigen die vredelievend zijn.
Maar hoe komt het dan dat de islam dat totaalpakket van problemen is?quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:43 schreef Triggershot het volgende:
Niemand zegt dan ook dat ze niet problematisch zijn, echter moet er wel gelet worden op het feit dat voor ieder voorbeeld die je kunt aanhalen waar er sprake is van een probleem een andere ontwikkeling / verschijnsel aangehaald kan worden die het weer tegenspreekt.
Als er 10 kerken worden aangevallen om het woord allah dan is dat gewoon islam gerelateerd.quote:Ho ho ho, laten we het niet vergelijken met Syrie en Irak, in Nederland hebben moslims ook een achtergestelde positie, je staat al 3-0 achter in het begin van de wedstrijd als je gaat solliciteren met een Islamitische naam of een kleurtje hebt. Iets wat zelfs voor de premier is erkend, worden er met regelmaat moskeeen in Nederland aangevallen en besmeurd, is er een politiek partij met veel stemmers die moslims en de Islam vrijwel van alles de schuld geeft, is dat vergelijkbaar met de christenen die in Afrika moslims afslachten, of Amerikanen die landen binnenvallen en ziekenhuizen en bruiloften platbombarderen? Nee, natuurlijk niet, maar laten we sociologische spanningen in Malesie en het geweld in Syrië dan ook niet vergelijken met elkaar aub, dan wel proportioneel.
Ik geloof absoluut dat er moslims zijn die goede dingen doen, ik geloof alleen niet dat religie daar de katalysator voor is. Zoals ik wel zie dat religie de katalysator is voor slechte dingen.quote:En hoeveel % van de mensen die het vieren weten wat je zegt? Hetzelfde overigens met Pasen, Hemelvaart etc, men viert ze niet omdat ze overmatig religieus zijn, maar omdat het inderdaad culturele festiviteiten zijn geworden. Als de media je bombardeert met de beelden waarin moslims massaal etentjes aan het organiseren zijn, in Afrika aan het helpen zijn etc, dan krijg je een ander beeldvorming van 'de' Islam. Zeker de culturele Islam en de Salafi Islam verschillen als dag en nacht van elkaar.
quote:Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.
Je doet nu net alsof dat niet onder druk staat? Kom op.quote:10% van Syrie is christen. 40% van Libanon, 10% in Egypte.Malesie Indonesie:
Waarom spreekt dat voor zich?quote:Er zijn dus echt wel voorbeelden, dat er verder in het Westen een gevestigdere traditie momenteel is van diversiteit spreekt natuurlijk wel voorzch.
Dat kan, maar je komt met voorbeelden die niet kloppen. En dan kom ik terug op het begin van mijn argument, kom nou eens met een voorbeeld waar het wel goed gaat met de islam. En nee, dan zijn Indonesie, Maleisie, Pakistan etc etc geen goede voorbeelden.quote:Verder ook niets mis mee, maar ik laat het dan verder hierbij, wordt een welles-nietes discussie, met "ja maar dit, nee maar dat" achtig retoriek als het mij vraagt.
Hoe kan je dat nu zeggen....Die hele boel is vrij recent uit elkaar geploft.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 15:06 schreef Fir3fly het volgende:
Sommige Oost-Europese landen met een islamitische meerderheid doen het relatief goed. In ieder geval niet slechter dan hun buren. De reden daarvoor is uiteraard het feit dat die landen in Europa liggen en daarom een fatsoenlijke seculiere basis hebben.
Is inmiddels alweer twintig jaar geleden, sindsdien is het daar relatief rustig. Dankzij 'ons' ingrijpen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 15:30 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Hoe kan je dat nu zeggen....Die hele boel is vrij recent uit elkaar geploft.
Omdat ze uit elkaar gehaald zijn, ik zie dat niet als een positief voorbeeld van de islam in een open en diverse samenleving.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 15:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Is inmiddels alweer twintig jaar geleden, sindsdien is het daar relatief rustig. Dankzij 'ons' ingrijpen.
In dit geval waren de moslims daadwerkelijk het slachtoffer en niet de agressors. Redelijk verschil lijkt me.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 15:45 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Omdat ze uit elkaar gehaald zijn, ik zie dat niet als een positief voorbeeld van de islam in een open en diverse samenleving.
Over wie de agressor daar was zijn de meningen over verdeeld, ik heb daar zelf geen mening over omdat ik beide kanten heb gehoord. Dat er meer moslims zijn afgeslacht dat klopt en dat is walgelijk. Maar het verandert niets aan het feit dat het het zoveelste voorbeeld is van een botsende islam.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 15:47 schreef Fir3fly het volgende:
In dit geval waren de moslims daadwerkelijk het slachtoffer en niet de agressors. Redelijk verschil lijkt me.
Botsende religies en bijbehorende ideologieën in het algemeen. Islam is de snelstgroeiende religie in de wereld (daar word je door bijna iedere moslim aan herinnerd, alsof dat een soort argument is) en dat zorgt inderdaad voor botsingen. Maar islam is in eerste instantie gewoon een monotheïstische religie. Dat botst altijd met beschaving.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 15:50 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Over wie de agressor daar was zijn de meningen over verdeeld, ik heb daar zelf geen mening over omdat ik beide kanten heb gehoord. Dat er meer moslims zijn afgeslacht dat klopt en dat is walgelijk. Maar het verandert niets aan het feit dat het het zoveelste voorbeeld is van een botsende islam.
Ik zeg niet dat het woordje jihad oorlog betekent. Ik zeg dat daar waar het woord jihad gebruikt wordt, dit nagenoeg altijd verwijst naar de gewapende strijd, oftewel oorlog. Zie je eigen citaten van jihad: het slaat op oorlog. Je citeert ook een stuk over onderdrukking, maar vertelt daar niet bij dat alle autoriteiten die zich niet onder de sharia schikken als onderdrukkend worden genoemd. Die autoriteiten verbieden moslims immers om de islam volledig te belijden, namelijk om de sharia in te voeren als hoogste autoriteit.quote:Op donderdag 7 juli 2016 22:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ehm, het Arabische woord voor oorlog is 'harb', geen 'Jihad', maar dat terzijde.
Daarnaast. in welke vers van de Koran komt het woordje Jihad voor en gaat het dan om oorlog, kan je uberhaupt een voorbeeld noemen? Verder is het natuurlijk niet juist wat je zegt, een vrouw en kind dienen ook een innerlijke Jihad te voeren, maar hoeven op geen enkele manier aan de gewapende strijd deel te nemen. Dat iemand die de innerlijke Jihad accepteert ook daarmee de gewapende Jihad accepteert is kul.
Verder als het gaat om jihad in de hadith kan je echt alle kanten op
De gewelddadige jihad is volgens de islam de enige manier om gegarandeerd in het paradijs te komen, daarbij de dag des oordeels overslaand. De "innerlijke" jihad komt nagenoeg niet voor in de autoritaire islamitische lectuur. Er is geen enkele autoritaire lectuur die de innerlijke jihad belangrijker dan de gewelddadige jihad noemt, dus verwar de woorden klein en groot niet in deze zin. Ik kan dit rustig verkondigen in een islamitisch land, terwijl wat jij beweert, dat jihad geen oorlog is en voornamelijk iets innerlijks, je op een doodstraf komt te staan.quote:Op geen enkele manier kan je per definitie zeggen dat Jihad in de Islam met name wordt gebruikt voor de geweldadige strijd/oorlog, zoals je zelf al aangaf, de gewapende oorlog wordt zelfs de kleine Jihad en de innerlijke strijd wordt de grote Jihad genoemd.
Thanks voor de link. Hier mijn analyse:quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:26 schreef Triggershot het volgende:
Enkele vraagtekens:
http://www.nytimes.com/20(...)british-muslims.html
MCB, radicaal islamitische organisatie.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 12:19 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Thanks voor de link. Hier mijn analyse:
- De poll is gedaan door ICM Unlimited voor Channel 4.
- 1081 respondenten, uit wijken met tenminste 20% moslims
- Allerlei zorgelijke resultaten (zie artikel)
- De Muslim Council of Britain (MCB) was het niet eens met de werkwijze van de poll.
- ICM Unlimited was niet eens met de kritiek van de MCB.
ICM zegt dat de resultaten op zo'n manier gewogen waren dat het representatief was voor "de gehele gemeenschap". De MCB betwist dat, omdat de ondervraagde gebieden arm en conservatief waren.
--> dit is niet duidelijk: ICM heeft het over gebieden waar 20% of meer moslims wonen. De MCB heeft niet aangetoond dat deze gebieden arm en/of conservatief zijn.
De MCB wijst vervolgens naar een aantal moslims die opvallend Brits zijn, wat natuurlijk geen argument is tegen de conclusie uit de poll.
De MCB wees ook naar de identiteit van de interviewers. Deze zou de respons kunnen beïnvloeden. Er volgt echter geen duidelijk argument hoe dit dan bij deze poll gebeurd zou zijn. De MCB zegt eigenlijk dat de respondenten mogelijk door de identiteit van de interviewers conservatiever hebben gestemd, maar maakt niet duidelijk hoe dit dan precies zou zijn gebeurd.
De directeur van ICM zegt vervolgens wat ik ook al denk: de poll voldoet aan academische standaarden en volgt standaardmethodes om minderheden te pollen. Hij noemt het 't meest rigoreuze onderzoek naar opvattingen van Britse moslims in jaren.
Mijn conclusie: het lijkt erop dat de MCB deze resultaten niet fijn vindt en daarom op losse gronden argumenten zoekt om de resultaten onderuit te halen. Ik vind dat ze hier niet in slagen. Moslims hebben in zorgelijke mate opvattingen die haaks staan op onze moderne cultuur - acceptatie van homo's, gelijkheid man/vrouw, afkeuring van terrorisme/geweld. De eerste stap richting het oplossen van dit probleem is het erkennen ervan.
Oftewel, draag je de hoofddoek niet dan heb je de islam verlaten. En daar staat weer de doodstraf op.quote:The body which claims to be the voice of Britain’s Muslims has told women that wearing the veil is “not open to debate”.
The Muslim Council of Britain (MCB) said that not covering the face is a “shortcoming” and suggested that any Muslims who advocate being uncovered could be guilty of rejecting Islam.
In a statement published on its website the MCB, warns: “We advise all Muslims to exercise extreme caution on this issue, since denying any part of Islam may lead to disbelief.
Other signatories of the statement include Imran Waheed, spokesman of the extremist group Hizb ut Tahrir and several other extremists including Haitham al-Haddad, who has denounced music as a “prohibited and fake message of love and peace”. All 27 signatories, who describe themselves as “Islamic groups and scholars,” are male.
Dr Bari stepped down as secretary-general of the MCB last year, but remains chairman of the hardline East London Mosque, whose chief imam, Abdul Qayum, also signed the statement.
Dr Bari is also a former president of the fundamentalist Islamic Forum of Europe, which controls the mosque and which advocates a sharia state in Europe.
http://www.telegraph.co.u(...)te-wearing-veil.html
Geloof is ook mensenwerk dus dat zegt niet zoveel.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 13:18 schreef astrology-is-the-truth het volgende:
Islam is een geloof, terrorisme is mensenwerk.
No shit Sherlock.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 12:19 schreef Terra-jin het volgende:
Mijn conclusie: het lijkt erop dat de MCB deze resultaten niet fijn vindt en daarom op losse gronden argumenten zoekt om de resultaten onderuit te halen. Ik vind dat ze hier niet in slagen. Moslims hebben in zorgelijke mate opvattingen die haaks staan op onze moderne cultuur - acceptatie van homo's, gelijkheid man/vrouw, afkeuring van terrorisme/geweld. De eerste stap richting het oplossen van dit probleem is het erkennen ervan.
quote:Op vrijdag 8 juli 2016 13:16 schreef Triggershot het volgende:
Indonesië, Turkije, Pakistan en Maleise zijn relatief gezien succesvolle moslimlanden die nog enigszins instabiliteit en grootschalige problemen weten te voorkomen, de problemen waar jij het over hebt komen met name voor in het Midden Oosten, landen waar er decennialang of religieuze of seculiere dictaturen aan de macht waren en allerlei soorten groepen, moslim en niet-moslim zijn onderdrukt.
"Hoe kunnen wij als samenleving ervoor zorgen dat bloedvergieten niet meer in connectie staat met godsdienst?"quote:Op zaterdag 28 mei 2016 01:25 schreef Sigaartje het volgende:
Het houdt me al een tijdje bezig.
Ik ga dan uit van de volgende stellingen:
- Islam is een godsdienst
- Dood en verderf (lees terrorisme) is een actie van een stel idioten en/of despoten die uit zijn op macht en geld
Ik zie hier twee totaal verschillende dingen. Vrijheid van godsdienst is opgenomen in onze grondwet. Daar is geen discussie over mogelijk.
Daarnaast worden mensen vermoord in de naam van Allah. Ik vraag me af of deze dingen in connectie staan. Het is een filosofische vraag.
Hoe kunnen wij als samenleving ervoor zorgen dat bloedvergieten niet meer in connectie staat met godsdienst?
Want slachtoffers zijn ook gelovigen die vredelievend zijn.
Waarom is die sharia eigenlijk het belangrijkste? (tenminste, zo lees ik dit nu effe)quote:Op vrijdag 8 juli 2016 18:26 schreef geavanceerd het volgende:
Jihad is oorlog om de islam te laten overwinnen. Het is ook de innerlijke strijd om te doen wat goed is en te verbieden wat slecht is volgens de sharia. De sharia die opdraagt tot jihad als in oorlog om de islam te laten overwinnen. Oftewel, als de innerlijke jihad succesvoller is dan de gewelddadige jihad, is de innerlijke jihad gevaarlijker dan de gewelddadige jihad. Het echte gevaar schuilt hem natuurlijk in de combinatie, en dat lakse mensen de innerlijke jihad als okee beschouwen omdat dit zo'n contrast is met groepen als IS.
Dit ben ik niet met je eens. Religie zorgt voor polarisatie, waarbij geweld de ergste vorm is, in dit geval terroristisch geweld. Meng dat met een beloning in de vorm van het eeuwige leven, en dit is het resultaat.quote:Op maandag 18 juli 2016 20:30 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik heb de vorige 2 delen niet gelezen, mijn excuus daarvoor
En op zich staat deze oorzaak ook los van religie, die religie is m.i. alleen maar het middel, een kanalisator voor iets wat de mens sowieso al in zich heeft. Als de mens dit sowieso niet in zich had, dan deden ze niet zo.
Maar dit is toch raar? Waarom vinden die mensen dit schijnbaar normaal?quote:Op zaterdag 9 juli 2016 15:35 schreef geavanceerd het volgende:
[..]
Oftewel, draag je de hoofddoek niet dan heb je de islam verlaten. En daar staat weer de doodstraf op.
Waaruit bestaat die polarisatie?quote:Op maandag 18 juli 2016 20:34 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dit ben ik niet met je eens. Religie zorgt voor polarisatie, waarbij geweld de ergste vorm is, in dit geval terroristisch geweld. Meng dat met een beloning in de vorm van het eeuwige leven, en dit is het resultaat.
Dat men het geloof op de eerste plaats zet. Je bent als 'gelovige' anders dan de andersgelovigen en niet gelovigen, dat zie je in bijna elke religie. Binnen het jodendom en de islam is dat heel sterk.quote:
Ze zetten dus hun eigen geloof op de eerste plek en andersgelovigen en niet-gelovigen komen dus meer onderaan.quote:Op maandag 18 juli 2016 20:37 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dat men het geloof op de eerste plaats zet. Je bent als 'gelovige' anders dan de andersgelovigen en niet gelovigen, dat zie je in bijna elke religie. Binnen het jodendom en de islam is dat heel sterk.
Alleen is het niet zo dat de islam nu aan de beurt is. Religie en de islam heeft dit altijd in zich gehad, dat is duidelijk in de geschiedenis te zien. Het christendom heeft het grotendeels met de verlichting verlaten, je ziet dat bij veel christenen het geloof op de 2e plek is gekomen.quote:Op maandag 18 juli 2016 20:42 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ze zetten dus hun eigen geloof op de eerste plek en andersgelovigen en niet-gelovigen komen dus meer onderaan.
Maar hiermee onderbouw je toch mijn stelling juist? Daar dit iets is waar de meeste groepen mensen vatbaar voor zijn. Alleen is op dit moment de islam blijkbaar aan de beurt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |