Dat wil ik niet, moet je de hele dag werken voor slechts het minimumloon.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:09 schreef Wespensteek het volgende:
Er zijn speciaal vacatures voor Wajong mensen, zoek maar eens in jouw regio, vraag ook bij uwv om hulp. Wat mogelijk is is natuurlijk ook afhankelijk van de beperkingen.
Logisch dat je dat denkt, maar dat minimumloon hou je niet voor altijd. Door je ervaring en de eventuele relevante diploma's die je kan halen ( vaak op kosten van de werkgever) verhoog je je waarde. Dus uiteindelijk ga je meer verdienen.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:13 schreef 0906 het volgende:
[..]
Dat wil ik niet, moet je de hele dag werken voor slechts het minimumloon.
Werken loont niet in de wajong.
Met die instelling kan je het inderdaad wel vergeten. Je moet wel willen investeren in je toekomst.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:13 schreef 0906 het volgende:
[..]
Dat heet -zoals al gezegd- investeren in jezelf.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:13 schreef 0906 het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:53 schreef bijdehand het volgende:
krantenwijk
folders bezorgen
vakkenvullen (bij ons doet een mongool dat, dus jij kan het ook!)
fietskoerier
pizza bezorgen
lopende band werk
vuilnisman
straatveger
lijsttrekker bij de pvda
verkoop je kunst
Wat TS bedoeld is dat de doorstroom naar vast werk of een vast contract nihil is.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:34 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Dat heet -zoals al gezegd- investeren in jezelf.
Als je écht verder wil komen moet je het misschien een tijdje met minder geld en/of minder tijd voor jezelf doen. Kun en wil je dat?
Als je vooruit hebt gedacht is die 1400 euro prima om van rond te komen. Met een (zo goed als) afbetaald huis heb je weinig vaste lasten meer.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Denk dat wel meevalt, met je aow uiteindelijk heb je praktisch net zoveel als de meeste laag opgeleide.
Zo ook de vader van mijn vriendin, 46 jaar gewerkt, vandaag hem nog geholpen met pensioen overzicht en zulk soort zaken.
Die mag blij zijn met nog minder dan 1400 euro vanaf 67.(en tegen die tijd zal er nkg minder over zijn in de praktijk)
Dat is dan incl. Van pensioen en aow.
Maw, als je nu met je huidige inkomen vanuit wajong kan rondkomen, misschien zelfs wel kan sparen, ben je niet echt veel slechter af dan de onderste 50% van Nederland.
Niets legaals in ieder gevalquote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:15 schreef 0906 het volgende: Ik ben wanhopig, wat kan ik nog doen om meer geld te kunnen verdienen?
Ergens beginnen met werken, dat is altijd beter dan niets doen.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:15 schreef 0906 het volgende:
Ik heb geen CV, geen diploma's, benedengemiddeld iq met lvb notering en concentratieproblemen. Ik ben wanhopig, wat kan ik nog doen om meer geld te kunnen verdienen?
Daarom zitten de meeste ouderen in de schulden.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:57 schreef ElDinosaur het volgende:
[..]
Als je vooruit hebt gedacht is die 1400 euro prima om van rond te komen. Met een (zo goed als) afbetaald huis heb je weinig vaste lasten meer.
Definieer ouderen.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 22:11 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Daarom zitten de meeste ouderen in de schulden.
Met deze instelling dan zal je inderdaad nooit een toekomst hebben. Je zou maar hele dagen moet werken voor het minimumloon dat terwijl je nog nooit een poot hebt opgetild voor de maatschappij. Ja, om er geld in gedrukt te krijgen.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:13 schreef 0906 het volgende:
[..]
Niet echt. De meeste wajongers worden behandeld alsof ze achterlijk zijn.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:58 schreef ElDinosaur het volgende:
[..]
Ergens beginnen met werken, dat is altijd beter dan niets doen.
Alsnog, op de bank blijven hangen bereik je helemaal niets mee.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 22:41 schreef eight het volgende:
[..]
Niet echt. De meeste wajongers worden behandeld alsof ze achterlijk zijn.
Bewijs je het tegendeelquote:Op dinsdag 5 juli 2016 22:41 schreef eight het volgende:
[..]
Niet echt. De meeste wajongers worden behandeld alsof ze achterlijk zijn.
Yeah right. Alsof die groep ooit van hun stempel afkomen.quote:
Ja het is net hoe ze er zelf in staanquote:Op dinsdag 5 juli 2016 22:52 schreef eight het volgende:
[..]
Yeah right. Alsof die groep ooit van hun stempel afkomen.
Wat zou je doen als je geen wajong uitkering kreeg? Toch wel werken? Bedelen?quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:13 schreef 0906 het volgende:
[..]
Dus je klaagt dat je minder hebt dan minimumloon maar minimumloon wil je niet voor werken, je maakt het wel lastig. Mogelijk moet je eens gaan nadenken wat je wil want volgens mij is het onmogelijk om niet te werken en toch geld te verdienen.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:13 schreef 0906 het volgende:
[..]
Nee, vanwege die instelling dus. Het probleem an sich is niet dat WAjongers niks kunnen/geleerd hebben. Het probleem is dat het mentaal bij de meeste niet goed zit.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 22:52 schreef eight het volgende:
[..]
Yeah right. Alsof die groep ooit van hun stempel afkomen.
Wij hebben ook een groep wajongers werken maar ik zie niet in hoe daar ooit eentje van doorgroeit naar een betere betaalde functie. Een 'normale' baan zal worden afgeraden ook al functioneert iemand boven verwachting.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 22:54 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja het is net hoe ze er zelf in staan
Die kritiek is te gemakkelijk. Doorzettingsvermogen, weerbaarheid en stressbestendigheid is niet alleen karakterafhankelijk maar moet je ook leren. Wajongers worden daar juist ver van weggehouden, waardoor ze daarin ook geen ontwikkeling in maken. Je kunt hun kwalijk nemen dat dit onderdeel is van hun behandelplan.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 22:57 schreef Azpilicueta het volgende:
[..]
Nee, vanwege die instelling dus. Het probleem an sich is niet dat WAjongers niks kunnen/geleerd hebben. Het probleem is dat het mentaal bij de meeste niet goed zit.
Dan bedoel ik gewoon over gezonde werkethiek en doorzettingsvermogen. De meeste haken af, zoeken excuses waarom ze aan iets niet willen beginnen of gooien er met de pet naar.
Allemaal prima wat mij betreft, zal mij een rotzorg zijn, maar dan is het ook niet zo gek dat er een negatief stereobeeld hangt rond WAjongers.
Hebben ze iets lichamelijks of iets geestelijks? Een lichamelijk beperkte kan prima met het hoofd werken en daarin doorgroeien, godzijdankquote:Op dinsdag 5 juli 2016 23:04 schreef eight het volgende:
[..]
Wij hebben ook een groep wajongers werken maar ik zie niet in hoe daar ooit eentje van doorgroeit naar een betere betaalde functie. Een 'normale' baan zal worden afgeraden ook al functioneert iemand boven verwachting.
Fijn zo'n halfleeg glas.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Wat TS bedoeld is dat de doorstroom naar vast werk of een vast contract nihil is.
De werkgever, met die speciale vacatures, krijgt dikke subsidie en flikkert je eruit zodra dat persoonlijke potje op is.
Dit nieuwe systeem is ter vervanging van hoe net ging in de wsw, zelfde werkwijze eigenlijk in de praktijk.
Ik ken niet ieder verhaal maar bij de meeste is het geestelijk. Vervelende dingen die in het verleden zijn gebeurt enzovoorts.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 23:06 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Hebben ze iets lichamelijks of iets geestelijks? Een lichamelijk beperkte kan prima met het hoofd werken en daarin doorgroeien, godzijdank
Natuurlijk kan het, er zijn altijd uitschieters naar boven en naar beneden. De meeste zal het echter niet gegeven zijn en dat heeft lang niet altijd met investeren in jezelf te maken. Dat laatste is nl. ook een kwaliteitquote:Op dinsdag 5 juli 2016 23:08 schreef nietzman het volgende:
[..]
Fijn zo'n halfleeg glas.
M'n vriendin heeft door omstandigheden vroegah een half jaar in de wajong gezeten en is door zo'n potje aan een baan gekomen. Inmiddels is het potje en de wajong d'r al lang vanaf en heeft ze er alweer een paar jaar een vast contract in een paar schalen hoger. Het kan. Dat met investeren in jezelf, schouders er onder en dat soort dingen.
Dan kan ik me het ook wel voorstellen, die functioneren (niet altijd?) naar behoren. Maar als je met een lichamelijke beperking geboren bent kan je wel bijzonder slim zijn en het met de juiste aanpassingen ver schoppenquote:Op dinsdag 5 juli 2016 23:10 schreef eight het volgende:
[..]
Ik ken niet ieder verhaal maar bij de meeste is het geestelijk. Vervelende dingen die in het verleden zijn gebeurt enzovoorts.
Nee, ze altijd blijven behandelen als porseleinen potjes en vertroetelen is te makkelijk. Je ziet TS toch? Hij wil niet voor het minimum werken want dan kan hij net zo goed zijn WAjong behouden.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 23:04 schreef eight het volgende:
[..]
Wij hebben ook een groep wajongers werken maar ik zie niet in hoe daar ooit eentje van doorgroeit naar een betere betaalde functie. Een 'normale' baan zal worden afgeraden ook al functioneert iemand boven verwachting.
[..]
Die kritiek is te gemakkelijk. Doorzettingsvermogen, weerbaarheid en stressbestendigheid is niet alleen karakterafhankelijk maar moet je ook leren. Wajongers worden daar juist ver van weggehouden, waardoor ze daarin ook geen ontwikkeling in maken. Je kunt hun kwalijk nemen dat dit onderdeel is van hun behandelplan.
quote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:53 schreef bijdehand het volgende:
krantenwijk
folders bezorgen
vakkenvullen (bij ons doet een mongool dat, dus jij kan het ook!)
fietskoerier
pizza bezorgen
lopende band werk
vuilnisman
straatveger
lijsttrekker bij de pvda
verkoop je kunst
Dit vind ik wel een slimme.quote:Op woensdag 6 juli 2016 00:23 schreef spiritusbus het volgende:
Probeer een fysiek vak te leren en klus dan zwart bij.
Mja, misschien niet echt netjes, maar goed. Op werkspot wemelt het van zulke mensen.quote:Op woensdag 6 juli 2016 06:38 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dit vind ik wel een slimme.
Daarna bijv. klusjes gaan doen zoals goten schoonmaken, plankjes ophangen enzovoort.
Succes met je karige pensioen straks, want dit gaat hem niet worden.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:13 schreef 0906 het volgende:
[..]
Daar is TS te hoog voor opgeleid.quote:
Edit: nee, dat doen we niet zo.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:13 schreef 0906 het volgende:
[..]
Met zo'n luie instelling kom je nergensquote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:27 schreef 0906 het volgende:
Nee helaas, of het verdient erg slecht dat je nog beter met een wajong thuis kunt zitten.
Werken. Maar dat wil je niet, zeg je, want dat loont niet.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:15 schreef 0906 het volgende:
Ik ben wanhopig, wat kan ik nog doen om meer geld te kunnen verdienen?
goede insteek welquote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:13 schreef 0906 het volgende:
[..]
Netto of bruto?quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Denk dat wel meevalt, met je aow uiteindelijk heb je praktisch net zoveel als de meeste laag opgeleide.
Zo ook de vader van mijn vriendin, 46 jaar gewerkt, vandaag hem nog geholpen met pensioen overzicht en zulk soort zaken.
Die mag blij zijn met nog minder dan 1400 euro vanaf 67.(en tegen die tijd zal er nkg minder over zijn in de praktijk)
Maw, als je nu met je huidige inkomen vanuit wajong kan rondkomen, misschien zelfs wel kan sparen, ben je niet echt veel slechter af dan de onderste 50% van Nederland.
Netto.quote:
dat maakt mij ook furieus. Social vangnet ben ik helemaal voor.quote:Op woensdag 6 juli 2016 08:25 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Succes met je karige pensioen straks, want dit gaat hem niet worden.
Met zo'n luie instelling kom je nergensquote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:27 schreef 0906 het volgende:
Nee helaas, of het verdient erg slecht dat je nog beter met een wajong thuis kunt zitten.
Met zo'n instelling zul je nooit iets bereiken. Wat dacht je van trots zijn omdat je voorziet in je eigen levensonderhoud. Mensen zoals jij hebben geen eergevoel.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:13 schreef 0906 het volgende:
[..]
Sparen van een Wajong uitkering? Ik weet niet hoe oud Ts is maar als 23 jarige krijg je maar 1400 euro aan Wajong. Ben je nog jonger dan is je Wajong een stuk lager. Maar hoger dan 1400 wordt het in ieder geval niet.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Wajong is geen 1400 euro, dat is alleen als je echt 100% arbeidsongeschikt bent, aka totaal hulpbehoevende bent.quote:Op woensdag 6 juli 2016 22:14 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Sparen van een Wajong uitkering? Ik weet niet hoe oud Ts is maar als 23 jarige krijg je maar 1400 euro aan Wajong. Ben je nog jonger dan is je Wajong een stuk lager. Maar hoger dan 1400 wordt het in ieder geval niet.
Als hij geen betaald werk zal verrichten dan krijgt hij later enkel AOW, dus geen pensioen die je opbouwt bij een werkgever.
De AOW is voor een alleenstaande 1112 bruto per maand. Dus na zijn pensioenleeftijd krijgt hij nog minder. Bittere armoede dus....
Oftewel Ts, vraag om begeleiding bij het UWV en maak een plan die haalbaar is. Ga desnoods met behoud van uitkering een werk/leer traject in. Zo ontdek je wat je wel en niet kan ( of wil). Ook ontdek je welke competenties je bezit of wilt ontwikkelen. Stapje voor stapje...
De meeste mensen zijn ooit begonnen op het minimumloon en verdienen nu ook een normaal salaris.
Je zal wel moeten, ook jij wordt elke 5 jaar herkeurd en als het UWV ineens besluit dat je wel in staat bent om te werken dan heb je in ieder geval al werkervaring.
ongeschoold? 10tje in het uur in een callcenter. 1200/1300 netto voor 40u pezen.quote:Op donderdag 7 juli 2016 06:56 schreef 0906 het volgende:
Helaas nog geen 1000 euro, zou wel willen werken hoor mits er perspectief op een hoger inkomen inzit. Het is wel zo dat ik er in totaal wel op achteruit ga als ik fulltime ga werken.
bijstand is 924 en wajong 972 netto.quote:Op woensdag 6 juli 2016 23:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Wajong is geen 1400 euro, dat is alleen als je echt 100% arbeidsongeschikt bent, aka totaal hulpbehoevende bent.
De meeste zijn 80-100% (niet te verwarren met de volle 100%), of minder.
Wat neerkomt op maximaal 75% ofwel, 970euro netto per maand.
Zelfde als de bijstand eigenlijk voor een alleenstaande.
Edit, je verwart verder netto met bruto voor aow alleenstaande, dat is dan dus om en nabij de 1200 netto.
770 euro als je dan samenwoont/getrouwd bent.
Je hebt met werk altijd meer kans op een hoger inkomen dan wanneer je thuis blijft zitten. Ik betwijfel ook of je er echt op achteruit gaat als je fulltime voor minimumloon zou gaan werken. Tenzij je werken voor je geld als achteruitgang zietquote:Op donderdag 7 juli 2016 06:56 schreef 0906 het volgende:
Helaas nog geen 1000 euro, zou wel willen werken hoor mits er perspectief op een hoger inkomen inzit. Het is wel zo dat ik er in totaal wel op achteruit ga als ik fulltime ga werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |