Niet met je eens.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 15:42 schreef ATON het volgende:
[..]
In de ene vers staat dit en een ander dat, naar gelang wie en wanneer het geschreven is.
Als die uitspraken er staan, doe je daar niets aan af.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 15:44 schreef GrumpyFish het volgende:
Of dat de bijbel uberhaupt geen wetenschappelijke uitspraken doet.
Je blijft op atheïstische manier redeneren. En gezien het feit dat het er staat, heeft iemand hen van die informatie voorzien.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 15:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Mee eens. In de tijd van Job en het eerste deel van Jesaja wist men dit nog niet. En zoals ik reeds schreef was het te gênant om de oudere teksten te redigeren of uit onwetendheid van de kopiist. De enige conclusie die men hieruit kan trekken is dat men nog niet zo op wetenschappelijk vlak nog niet zo sterk stond als nu, wat toch normaal te noemen is.
God mag van mij alles zeggen, alleen de grote vraag is of Hij dat doet. Waarom zou God in een profetisch boek opeens een wetenschappelijk statement maken over de aarde?quote:Op dinsdag 12 juli 2016 15:56 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Dat is hoe de bijbel nu eenmaal geschreven is. Er wordt even verderop bijvoorbeeld ook over de waterkringloop gesproken. Waarom zou God als schepper niets over Zijn eigen werk mogen zeggen?
Ook profetieën staan er nogal eens tamelijk plotseling.
Die vier hoeken hebben we het al over gehad.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 16:13 schreef Jovatov het volgende:
[..]
God mag van mij alles zeggen, alleen de grote vraag is of Hij dat doet. Waarom zou God in een profetisch boek opeens een wetenschappelijk statement maken over de aarde?
Mijn grote probleem daarmee is dat als je zoiets concludeert, je enorm in de knoop komt. Want als dit een wetenschappelijke uitspraak is, is dan de 'vier hoeken van de aarde' ook wetenschappelijk? Of de wezens die onder de aarde leven? Waar houdt het op, en vooral: hoe maak je dat onderscheid?
Ik weet niet hoe dit een reactie is op mijn post en waarom je me allerlei woorden in de mond legt ("moeten we het maar negeren?"). Ik stel enkel dat de bijbel geen wetenschappelijke uitspraken doet. Dat sommige zaken (evt. met flinke vrijheid van interpretatie) juist blijken te zijn, maakt het nog niet een wetenschappelijke uitspraak.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 16:01 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Als die uitspraken er staan, doe je daar niets aan af.
En als er onzin stond, zou beslist iedereen het afbranden. Maar nu is de informatie juist en moeten we het maar negeren?
Waarom zou je?
Hoe weet je dat het de mensen toen niet bekend was? Hoe is "de mensen wisten het toen niet" aan te voeren als bewijs voor iets bovennatuurlijks*? Klinkt als een argument from ignorance.quote:Vraag je beter af hoe het kan dat het er staat, terwijl het mensen niet bekend was.
Ik geef je helemaal gelijk wat betreft het lezen in context. Daar zit mijn probleem niet.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 16:19 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Die vier hoeken hebben we het al over gehad.
Wezens onder aarde, heb je het over Openbaring? In symboliek geschreven, het staat meteen in het eerste vers al.
Hoe je het eenvoudig kunt bepalen is lezen vanuit de context. In feite zelfs vanuit de gehele Bijbelse context; het betreft een boek met een voortdurend verder gaande opbouw.
In elk geval nooit alleen losse verzen lezen. Daar loop ik op dit soort fora eigenlijk voortdurend tegen aan.
Misschien begrijp ik niet helemaal wat je zegt. Ik ben met twee dingen tegelijk bezig, dat kan de oorzaak zijn.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 16:26 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe dit een reactie is op mijn post en waarom je me allerlei woorden in de mond legt ("moeten we het maar negeren?"). Ik stel enkel dat de bijbel geen wetenschappelijke uitspraken doet. Dat sommige zaken (evt. met flinke vrijheid van interpretatie) juist blijken te zijn, maakt het nog niet een wetenschappelijke uitspraak.
[..]
Hoe weet je dat het de mensen toen niet bekend was? Hoe is "de mensen wisten het toen niet" aan te voeren als bewijs voor iets bovennatuurlijks*? Klinkt als een argument from ignorance.
Als ik nu de uitspraak doe "er bestaat intelligent buitenaards leven" en dat blijkt over een x aantal jaren waar te zijn. Is het dan een wetenschappelijke uitspraak? Is er dan een bovennatuurlijke* oorzaak voor de juiste uitspraak?
*whatever dat ook is
Wat is er wetenschappelijk aan? Het feit dat ze waar zijn? Oftewel elke uitspraak die waar is, is ook wetenschappelijk?quote:Op dinsdag 12 juli 2016 16:35 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik niet helemaal wat je zegt. Ik ben met twee dingen tegelijk bezig, dat kan de oorzaak zijn.
Maar de Bijbel doet her en der wel degelijk wetenschappelijke uitspraken.
En nee, het is niet nodig om te gaan zitten 'buigen'. Levert niemand wat op bovendien.
Over of het wel of niet bekend was, meen ik dat Aton een opmerking maakte. Ik haakte daarop in.
Je kunt je eigen research doen wat dat betreft.
Maar ik maak helemaal geen betoog voor de Bijbel als wetenschappelijk boek. Het kwam slechts terloops ter sprake, of ik vergis me.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 16:33 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ik geef je helemaal gelijk wat betreft het lezen in context. Daar zit mijn probleem niet.
Mijns inziens heeft de héle bijbel een niet-wetenschappelijke context. De bijbel is simpelweg geen wetenschappelijk boek. De wetenschap zoals we die nu kennen is überhaupt begonnen bij de Grieken, nadat een groot deel van de bijbel al werd verteld/geschreven.
Ik snap niet waarom je dan tóch aan sommige uitspraken een wetenschappelijke waarde wil hangen. Kennelijk om te laten zien dat de bijbel waar is. Maar volgens mij ga je op een wetenschappelijke wijze de bijbel nooit kunnen bewijzen. Zo'n boek is het nu eenmaal niet.
Neem dat woordje 'choech', waar jij vanuit Jesaja vanuit gaat dat het 'bol' betekent en daarmee dat de bijbel zegt dat de aarde rond is. Glorie halleluja, de bijbel was zijn tijd ver vooruit enzovoorts. Maar, nu wordt daar een wetenschappelijk tegenargument gegeven: dat woordje hoeft helemaal niet bol te betekenen, maar kan ook schijf betekenen.
En nu? Heeft de bijbel nu gelogen? Kan de bijbel nu de prullenbak in? Als je acht dat de bijbel honderd procent wetenschappelijke waarheid moet bevatten, lijkt me dat wel de logische conclusie...
De wetenschap is maar beperkt. Hang daar toch niet je zekerheid aan vast. En dicht de bijbel toch geen wetenschappelijke waarheid toe, daarmee drijf je jezelf in een hoek die je nooit rationeel weer uitkomt.
Zie de bijbel als een geloofsboek, zoals het naar ik geloof ook is bedoeld. Daar wordt de bijbel geen onsje minder waar van, alleen de wetenschappelijke zekerheid die je dacht te vinden is verdwenen. Maar die wetenschappelijke zekerheid is toch maar beperkt...
Waar ik me dus aan stoor is dat laatste. 'De bijbel is wetenschappelijk betrouwbaar.' Waarom? Hoe meet je dat? En hangt daar je geloof aan af? En wat als de wetenschap met iets anders aankomt dan wat de bijbel zegt (vier hoeken van de aarde, of makkelijk voorbeeld: Genesis 1/2). Hoe wetenschappelijk betrouwbaar is de bijbel dan?quote:Op dinsdag 12 juli 2016 17:02 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Maar ik maak helemaal geen betoog voor de Bijbel als wetenschappelijk boek. Het kwam slechts terloops ter sprake, of ik vergis me.
Bekijk je de aarde van boven, lijkt het een platte schijf. Fijn. Als gezegd zal ik eens zien hoe anderen het vertalen en om welke reden. En inderdaad hangt de aarde aan niks, ik kan het ook niet helpen. Dat is geen "wetenschappelijke waarde hangen aan", maar zoals het er staat. Blijkbaar stoort je dat om voor mij onbegrijpelijke reden.
Ik denk dat de wetenschap al zo oud is als de mensheid, kijk eens naar de wiskunde van de oude Egyptenaren.
De bijbel is niet alleen een geloofsboek; onder meer ook een geschiedenis boek.
En ja, de Bijbel is wetenschappelijk wel betrouwbaar. En als gezegd kom je er meer wetenschappelijke dingen in tegen en ze kloppen ook nog.
Oeps, nu begeef je je helemaaaaal op glad ijs.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 17:02 schreef Loekie111 het volgende:
De bijbel is niet alleen een geloofsboek; onder meer ook een geschiedenis boek.
Misschien helpt het om nu even krachtig op de grond te stampen, dat werkt zeker zoals het zeuren om een ijsje.quote:En ja, de Bijbel is wetenschappelijk wel betrouwbaar.
Nee hoor. Kennelijk verschil van inzicht.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 17:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Oeps, nu begeef je je helemaaaaal op glad ijs.
[..]
Misschien helpt het om nu even krachtig op de grond te stampen, dat werkt zeker zoals het zeuren om een ijsje.
Vier hoeken kan al niet letterlijk zijn, gezien wat er vlakbij staat over de vorm, afkomstig is van dezelfde schrijver.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 17:16 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Waar ik me dus aan stoor is dat laatste. 'De bijbel is wetenschappelijk betrouwbaar.' Waarom? Hoe meet je dat? En hangt daar je geloof aan af? En wat als de wetenschap met iets anders aankomt dan wat de bijbel zegt (vier hoeken van de aarde, of makkelijk voorbeeld: Genesis 1/2). Hoe wetenschappelijk betrouwbaar is de bijbel dan?
Wat is er volgens jou wetenschappelijk aan?quote:Op dinsdag 12 juli 2016 17:28 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Vier hoeken kan al niet letterlijk zijn, gezien wat er vlakbij staat over de vorm, afkomstig van dezelfde schrijver.
Enfin, ik ben er eerder al even op ingegaan in een post aan Aton, meen ik.
Wat is er naar jouw mening onwetenschappelijk aan de Bijbel?
Het is een boek over God, met bovennatuurlijke verhalen. Dingen die mijns inziens pertinent onmeetbaar en dus onwetenschappelijk zijn.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 17:28 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Vier hoeken kan al niet letterlijk zijn, gezien wat er vlakbij staat over de vorm, afkomstig van dezelfde schrijver.
Enfin, ik ben er eerder al even op ingegaan in een post aan Aton, meen ik.
Wat is er naar jouw mening onwetenschappelijk aan de Bijbel?
Ik hoop niet dat ik je het idee heb gegeven dat ik denk dat je op je achterhoofd gevallen zou zijn. Dat is niet mijn bedoeling.quote:Aan welles nietes heb ik overigens zelf niks, misschien aardig je dat te realiseren. Ik verdedig geen commercieel onfris belang o.i.d.. Ik ben zelf wetenschapper en meen niet helemaal op m'n achterhoofd gevallen te zijn. Hoe jij daarover denkt, is wellicht anders, dat zij dan zo.
Het verschil tussen jou en mij is dat ik over een boek praat dat ik begrijp en dat ook begrepen moet kunnen worden. Ik probeer daarbij anderen wat te assisteren, maar is zinloos zolang er weerstand bestaat.
Maar je hoeft helemaal niks, niet van mij, van niemand.
Misschien moeten we het laten zo het is. Nogal wat verhalen hebben inderdaad bovennatuurlijke elementen, met je eens. Maar die zijn niet mythisch bedoeld of als zodanig geschreven.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 17:33 schreef Jovatov het volgende:
Het is een boek over God, met bovennatuurlijke verhalen. Dingen die mijns inziens pertinent onmeetbaar en dus onwetenschappelijk zijn.
Zeggen dat de bijbel 'wetenschappelijk betrouwbaar' is, lijkt me dus heel onzinnig.
Als je me vraagt op welk vlak ik me begeef, dan noem ik mezelf christen. Ik heb mogelijkerwijs toevallig wel een bladzijde niet gelezen (vermoedelijk één van de kleine profeten, of een stukje uit Ezechiël), maar ik ken de bijbel wel redelijk goed. Juist daarom zou ik nooit beweren de bijbel te begrijpen. Daar vind ik het boek veels te groot en bijzonder voor.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 18:08 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Misschien moeten we het laten zo het is. Nogal wat verhalen hebben inderdaad bovennatuurlijke elementen, met je eens. Maar die zijn niet mythisch bedoeld of als zodanig geschreven.
Het door de Rode Zee trekken bijvoorbeeld wordt gebracht als geschiedenis met een bovennatuurlijk element (splitsen van de zee). De daaraan voorafgaande plagen idem.
Zonder een God totale onzin, maar met een God eenvoudig mogelijk. Iemand die hemel en aarde maakt, zou tot elk wonder in staat moeten zijn.
Als de Bijbel zich op wetenschappelijk terrein begeeft, kun je nagaan of de claims kloppen of niet. Ik zou niet weten waarom je dat zou negeren of afleiden eigenlijk. Maar nergens heb ik de Bijbel een wetenschappelijk boek genoemd, daar het dat niet is. Wat ik wel heb gemerkt is dat de Bijbel in wetenschappelijk opzicht geen flater slaat, mag ik mij dan zo uitdrukken?
Dan zou ik met het hele boek niks hebben, daar niet van God afkomstig.
Waar sta jij eigenlijk? Gelovig, atheïst, 'iets-ist'? Heb je de Bijbel in z'n geheel gelezen? Zou je in een zin kunnen samenvatten waar het over gaat?
En ja, het klinkt wellicht wat hooghartig als iemand stelt de Bijbel te begrijpen, maar zo iemand heeft dan tegelijk veel uit te leggen.
Als iemand de elektronica van mijn auto gaat repareren heb ik liever dat hij beweert te weten wat hij doet dan dat hij zegt een poging te zullen wagen maar niet weet hoe het afloopt.
Wetenschappelijke betrouwbaarheid als zodanig geeft je inderdaad geen antwoord op de zin van het leven. Ik persoonlijk koppel het hooguit slechts aan steekwoorden als betrouwbaarheid.
Mijns inziens ligt de betrouwbaarheid van de bijbel niet op wetenschappelijke basis. De bijbel is niet betrouwbaar zoals een biologieboek, of een geschiedenisboek dat is. De bijbel heeft een heel ander, veel mooier en groter doel.quote:Ik krijg vaak het idee dat gelovigen de bijbel "wetenschappelijkheid" willen toedichten omdat ze graag willen dat de autoriteit die wetenschap geniet op uitspraken over de realiteit richting de bijbel vloeit.
Ik doe niet meer mee c.q. wordt genegeerd?quote:
In het andere forum wordt momenteel veel gepost, dus ik switch wat heen en weer. Hou het verder nauwelijks bij, zo snel gaat het.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 18:24 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik doe niet meer mee c.q. wordt genegeerd?
Kan je nog reageren op z'n laatste uitspraak? Over dat als hij een uitspraak zou doen over aliens dat meteen een profetische uitspraak is of niet. Ben benieuwd wat jouw gedachtes daarover zijn.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 16:35 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik niet helemaal wat je zegt. Ik ben met twee dingen tegelijk bezig, dat kan de oorzaak zijn.
Maar de Bijbel doet her en der wel degelijk wetenschappelijke uitspraken.
En nee, het is niet nodig om te gaan zitten 'buigen'. Levert niemand wat op bovendien.
Over of het wel of niet bekend was, meen ik dat Aton een opmerking maakte. Ik haakte daarop in.
Je kunt je eigen research doen wat dat betreft.
Van Genesis tot Openbaring werkt de Bijbel eenzelfde thema uit: Gods Koninkrijk dat Zijn soevereiniteit en voor de mens volmaaktheid op een gereinigde aarde zal herstellen.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 18:21 schreef Jovatov het volgende:
Als je me vraagt op welk vlak ik me begeef, dan noem ik mezelf christen. Ik heb mogelijkerwijs toevallig wel een bladzijde niet gelezen (vermoedelijk één van de kleine profeten, of een stukje uit Ezechiël), maar ik ken de bijbel wel redelijk goed. Juist daarom zou ik nooit beweren de bijbel te begrijpen. Daar vind ik het boek veels te groot en bijzonder voor.
De bijbel in één zin vind ik onmogelijk. Als ik een poging zou doen wat de bijbel voor mij betetekent dan is het: het boek waarin mensen hun worsteling met het leven hebben, en met God, die oproept tot kwetsbaarheid en naastenliefde.
Het hangt er vanaf hoe je hem leest. Maar bij een traditioneel, orthodoxe lezing van bijvoorbeeld Genesis 1/2 slaat de bijbel in mijn optiek slaat de bijbel mijns inziens best wel een wetenschappelijke flaters. En het is precies die reden die mij ertoe gevoerd heeft om dat wetenschappelijke aspect los te koppelen van de bijbel. De bijbel (of God) bewijzen gaat je toch niet lukken.
JG spotted.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 19:11 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Van Genesis tot Openbaring werkt de Bijbel eenzelfde thema uit: Gods Koninkrijk dat Zijn soevereiniteit en voor de mens volmaaktheid op een gereinigde aarde zal herstellen.
Vanaf de eerste profetie in Genesis 3:15 werkte JHWH toe naar dit herstel. Er staat: "En ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw en tussen uw zaad en haar zaad. Hij zal u in de kop vermorzelen en gij zult hem in de hiel vermorzelen."
Wil jij dit vers eens toelichten?
Overigens is puur de Bijbel lezen van groot belang. Maar het wil nog niet zeggen dat je het boek begrijpt. Zonder hulp en zonder een eerlijke instelling kom je er niet. Gods Geest staat je het zien van het 'plaatje' niet (voor 'wijzen en intellectuelen verborgen' vanwege een nogal eens arrogante houding) en wat betreft het nodig hebben van hulp zegt Matth. 24:45 bijvoorbeeld: "Wie is werkelijk de getrouwe en beleidvolle slaaf, die door zijn meester over diens huisknechten is aangesteld om hun te rechter tijd hun voedsel te geven?"
Vind die "slaaf" en je krijgt het juiste geestelijk voedsel, want dat is het middel waarvan God zich bedient.
Ik ben het niet met je eens dat Genesis 1 en 2 wetenschappelijke flaters slaat.
Het heeft inderdaad een ander en mooier dan een wetenschappelijk doel, maar is wetenschappelijk wel betrouwbaar in mijn visie.
Zal aan mij liggen, maar weet niet welke post dat was van Aton.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 19:02 schreef peterkailey het volgende:
Kan je nog reageren op z'n laatste uitspraak? Over dat als hij een uitspraak zou doen over aliens dat meteen een profetische uitspraak is of niet. Ben benieuwd wat jouw gedachtes daarover zijn.
Maar wie bepaald of het echt een profetie is of niet?quote:Op dinsdag 12 juli 2016 20:22 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Zal aan mij liggen, maar weet niet welke post dat was van Aton.
Over ware profetie zegt Gods Woord: 2 Petr 1:21 - 2:1: "Want nooit werd profetie door de wil van een mens voortgebracht, maar mensen hebben van Godswege gesproken zoals zij door heilige geest werden meegevoerd.
2 Er stonden echter ook valse profeten onder het volk op,"
Gods Woord onderscheid dus ware van valse profetie (allebei dus profetie genoemd). Ware profetie is uitsluitend van God afkomstig. Een zorgvuldig onderzoek van bijbelse profetieën maakt die claim inderdaad waar.
Verder is het een beetje definitie kwestie. Als ik de beurskoersen voorspel of het misschien het weer, maakt mij dat dan tot een profeet? Wel in de zin van voorzegger, maar een beetje vergezocht als je het hebt over bijbelse profetie.
Je vroeg dat aan Jovatov, maar dat terzijde. Je doet in dit topic een paar keer de uitspraak dat de bijbel wetenschappelijk betrouwbaar is c.q. wetenschappelijke uitspraken doet. Ik vraag je een paar keer wat er wetenschappelijk is aan de uitspraken en geef alvast een voorzetje: "elke uitspraak die waar is, is wetenschappelijk?"quote:Op dinsdag 12 juli 2016 18:56 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
In het andere forum wordt momenteel veel gepost, dus ik switch wat heen en weer. Hou het verder nauwelijks bij, zo snel gaat het.
Ik vroeg jou: "Wat is er naar jouw mening onwetenschappelijk aan de Bijbel?" Jij stelt slechts een tegengestelde wedervraag die ik niet als antwoord beschouw. Wat valt er dan nog te beantwoorden?
Ik wil verder ook niet een topic kapen. Ik reageerde eigenlijk alleen op Haushofer en had hier verder geen plannen.
SPOILER: Quote Loekie111Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uiteindelijk draait het om de vraag wat een wetenschappelijke uitspraak is, of wanneer iets (in dit geval de bijbel) wetenschappelijk betrouwbaar is. Afgaande op jouw reacties, is iets wetenschappelijk als het waar is. Als je er een andere definitie op na houdt, hoor ik het graag. Ik neig ernaar om de manier waarop die uitspraak tot stand is gekomen (i.e. via wetenschap*) mee te nemen in de definitie. Dat lijkt me bij de bijbel niet van toepassing.SPOILER: *Wiki definitie van wetenschapOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vandaar ook mijn voorbeeld over buitenaards leven (waar peterkailey aan refereerde):quote:Op dinsdag 12 juli 2016 16:26 schreef GrumpyFish het volgende:
Hoe weet je dat het de mensen toen niet bekend was? Hoe is "de mensen wisten het toen niet" aan te voeren als bewijs voor iets bovennatuurlijks*? Klinkt als een argument from ignorance.
Als ik nu de uitspraak doe "er bestaat intelligent buitenaards leven" en dat blijkt over een x aantal jaren waar te zijn. Is het dan een wetenschappelijke uitspraak? Is er dan een bovennatuurlijke* oorzaak voor de juiste uitspraak?
*whatever dat ook isIt ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
quote:Op dinsdag 12 juli 2016 20:37 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Maar wie bepaald of het echt een profetie is of niet?
Ik kan ook op een servetje schrijven dat het een heilige servet is en dat in de toekomst de stad New York zal vallen (omdat ik boos ben op de New Yorker's). Stel dat dat uitkomt ben ik dan gelijk een profeet? Misschien wel, misschien niet.
Zie mijn vorige post.
Ik pas voor het bediscussiëren van losse bijbelverzen. Zelf noemde je al dat je bijbelteksten binnen de context moet lezen, dus ik geloof niet dat een discussie hierover erg vruchtbaar is.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 19:11 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Van Genesis tot Openbaring werkt de Bijbel eenzelfde thema uit: Gods Koninkrijk dat Zijn soevereiniteit en voor de mens volmaaktheid op een gereinigde aarde zal herstellen.
Vanaf de eerste profetie in Genesis 3:15 werkte JHWH toe naar dit herstel. Er staat: "En ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw en tussen uw zaad en haar zaad. Hij zal u in de kop vermorzelen en gij zult hem in de hiel vermorzelen."
Wil jij dit vers eens toelichten?
Overigens is puur de Bijbel lezen van groot belang. Maar het wil nog niet zeggen dat je het boek begrijpt. Zonder hulp en zonder een eerlijke instelling kom je er niet. Gods Geest staat je het zien van het 'plaatje' niet (voor 'wijzen en intellectuelen verborgen' vanwege een nogal eens arrogante houding) en wat betreft het nodig hebben van hulp zegt Matth. 24:45 bijvoorbeeld: "Wie is werkelijk de getrouwe en beleidvolle slaaf, die door zijn meester over diens huisknechten is aangesteld om hun te rechter tijd hun voedsel te geven?"
Vind die "slaaf" en je krijgt het juiste geestelijk voedsel, want dat is het middel waarvan God zich bedient.
Ik ben het niet met je eens dat Genesis 1 en 2 wetenschappelijke flaters slaat.
Het heeft inderdaad een ander en mooier dan een wetenschappelijk doel, maar is wetenschappelijk wel betrouwbaar in mijn visie.
De basis voor geloof moet primair uit de Bijbel zelf komen.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 19:09 schreef peterkailey het volgende:
Gelovigen claimen dat het bewijsmateriaal voldoende is om in God te geloven.
Het leven is te complex om uit zichzelf ontstaan te zijn. We zien complexe voorwerpen en gaan van een maker uit. Zo ook met het complexe leven.
Inderdaad, de mens heeft geen profetisch gave. Bijbelse profetie bewijst inderdaad een goddelijke herkomst. Maar dat is tegen dovemansoren gezegd bij mensen zonder Bijbelkennis en -inzicht.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 19:09 schreef peterkailey het volgende:
Hetzelfde geldt voor de bijbel. Gelovigen claimen dat de bijbel daadwerkelijk geïnspireerd is door (een) God, vanwege uitspraken die vroeger erin werden geschreven wat 'onmogelijk' bekend was bij mensen uit die tijd, en uitspraken die voorspellen over de toekomst en blijkbaar zijn uitgekomen.
Ik zou niet weten hoe iets uit niets voortkomt. Of orde uit wanorde. Of hoe wetten zonder een wetgever kunnen bestaan. Het lijkt mij op een Maker te duiden.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 19:09 schreef peterkailey het volgende:
Atheïsten (of agnosten) daarentegen claimen dat het bewijsmateriaal onvoldoende is te geloven in een God. We zien complexe voorwerpen en gaan van een maker uit omdat wij mensen (met intelligentie) deze voorwerpen hebben zien maken. Het universum hebben we nooit zien maken, dus daar kunnen we geen uitspraak over doen.
De bewijzen dat de bijbel daadwerkelijk is geïnspireerd door (een hypothetische/bestaande) God zijn ook niet voldoende voor de atheïsten. Dit vanwege tegenwerpingen dat bepaalde uitspraken vrij staan voor interpretatie, en al zouden er 'bijzondere' en 'onverklaarbare' dingen in staan, dat nog geen voldoende garantie geeft dat het is geïnspireerd door God.
Is ook vaak het geval.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 19:09 schreef peterkailey het volgende:
Volgens de atheïst maken gelovigen denkfouten en cognitieve dissonantie om een goed gevoel te krijgen (leven na de dood, geen angst voor de dood)
Wie er gelijk heeft moet iemand voor zichzelf bepalen. Dus zoeken met een onbevooroordeelde bril op. "Zoekt en gij zult vinden" is de bijbelse belofte. Daar hoort logisch redeneren bij.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 19:09 schreef peterkailey het volgende:
Beiden kunnen het niet rationeel sluitend aantonen.
Wie heeft er gelijk? Wie bepaald wat ècht voldoende is voor bewijs? Kunnen wij mensen dat wel? Of moet je daarvoor 100% objectief zijn? De cirkel is weer rond, zie de OP.
quote:Op dinsdag 12 juli 2016 20:53 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Je vroeg dat aan Jovatov, maar dat terzijde. Je doet in dit topic een paar keer de uitspraak dat de bijbel wetenschappelijk betrouwbaar is c.q. wetenschappelijke uitspraken doet. Ik vraag je een paar keer wat er wetenschappelijk is aan de uitspraken en geef alvast een voorzetje: "elke uitspraak die waar is, is wetenschappelijk?"SPOILER: Quote Loekie111Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uiteindelijk draait het om de vraag wat een wetenschappelijke uitspraak is, of wanneer iets (in dit geval de bijbel) wetenschappelijk betrouwbaar is. Afgaande op jouw reacties, is iets wetenschappelijk als het waar is. Als je er een andere definitie op na houdt, hoor ik het graag. Ik neig ernaar om de manier waarop die uitspraak tot stand is gekomen (i.e. via wetenschap*) mee te nemen in de definitie. Dat lijkt me bij de bijbel niet van toepassing.Om Loekie even een handje te helpenSPOILER: *Wiki definitie van wetenschapOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vandaar ook mijn voorbeeld over buitenaards leven (waar peterkailey aan refereerde):
[..]
Wetenschappelijke punten in de bijbel:
- De aarde is rond en hangt aan niets (2e punt is interessanter om ter discussie te stellen dan het eerste)
- De schaap herkauwt
- Hygienische voorschriften (toiletten buiten het kampgebied, lijken niet aanraken), gelovigen claimen dat dat in die tijd nog niet gebruikelijk was
- Waarschuwingen naar bloed (blijkt tegenwoordig dat veel ziektes over te brengen zijn via bloed)Op donderdag 12 augustus 2014 19:17 schreef yvonne het volgende:
peterkailey is de baas en jullie moeten allemaal buigen voor zijn grootheid.
Daar had ik het ook van jaquote:
Maar je wordt toch niet geboren met een perfect geloof in de bijbel? Die moet je dan aankweken toch? Stel dat er een blanko mens naar je toekomt, hoe onderbouw je dan de basis van geloof primair uit de bijbel moet komen? Dan moet de bijbel een autoriteit zijn toch (anders heeft het niks te zeggen)? Hoe toon jij aan dat de bijbel autoriteit heeft (als het ECHTE boek van God)?quote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:14 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
De basis voor geloof moet primair uit de Bijbel zelf komen.
Maar het moet wel stroken met de wetenschap en er door worden ondersteund en dat is natuurlijk alleen maar logisch.
Evolutie in de zin van macro evolutie strookt niet met de wetenschap. Het voldoet in geen enkel opzicht zelfs aan wetenschap.
Ook het bij toeval ontstaan van leven uit dode materie (abiogenese) niet.
Hoewel de enkele theoretische beschouwingen rond abiogenese, alsook de evolutie theorie veel mensen feitelijk hersenspoelen in de zin dat ze er in geloven zonder voor zichzelf enig bewijs te kennen, ben ik van mening dat ze beiden onjuist zijn.
Abiogenese lijkt mij zelfs bewijsbaar onjuist, waardoor het alternatief schepping automatisch in beeld komt.
En inderdaad is het leven te complex om zomaar uit zichzelf te zijn ontstaan. Maar dat wordt door velen betwijfeld en dus zul je met argumenten moeten komen.
[..]
Inderdaad, de mens heeft geen profetisch gave. Bijbelse profetie bewijst inderdaad een goddelijke herkomst. Maar dat is tegen dovemansoren gezegd bij mensen zonder Bijbelkennis en -inzicht.
Maar ook dit is slechts een bewering, je moet het wel hard kunnen maken.
[..]
Ik zou niet weten hoe iets uit niets voortkomt. Of orde uit wanorde. Of hoe wetten zonder een wetgever kunnen bestaan. Het lijkt mij op een Maker te duiden.
Claimen tegen beter weten in zul je altijd houden. Ik zie overstelpend veel bijbels wanbegrip onder atheïsten. Het lijkt dikwijls zelfs opzet.
Nee, die ruimte voor interpretatie is er doorgaans helemaal niet. Dat krijg je bij 'flarden belichting' en bijbels onbegrip.
Sommigen volgen doelredenaties. Dan kun je beter stoppen met redeneren, daar daar geen interesse voor bestaat.
[..]
Is ook vaak het geval.
Daarom moeten we streven naar "nauwkeurige kennis" van de Bijbel. Dat komt niemand aangewaaid, maar is de enige manier om een gefundeerd geloof op te bouwen.
Het nut van jezelf in de maling nemen zie ik niet en ik zou evenmin weten hoe.
[..]
Wie er gelijk heeft moet iemand voor zichzelf bepalen. Dus zoeken met een onbevooroordeelde bril op. "Zoekt en gij zult vinden" is de bijbelse belofte. Daar hoort logisch redeneren bij.
Zonder objectiviteit kom je weinig verder. Veel zgn. gelovigen hebben een sterke eigen agenda en wijken in dat opzicht weinig af van veel atheïsten. "Hebt uw vijanden lief" en ondertussen moorden in naam van God is er zo één. Dat wordt opgemerkt en zo verwerpen velen op grond daarvan het geloof in God. Dat geeft pas jammerlijke cirkels.
Ik zie hier anders een persoon met een hele andere interpretatie van de bijbel als jij:quote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:14 schreef Loekie111 het volgende:
Ik zou niet weten hoe iets uit niets voortkomt. Of orde uit wanorde. Of hoe wetten zonder een wetgever kunnen bestaan. Het lijkt mij op een Maker te duiden.
Claimen tegen beter weten in zul je altijd houden. Ik zie overstelpend veel bijbels wanbegrip onder atheïsten. Het lijkt dikwijls zelfs opzet.
Nee, die ruimte voor interpretatie is er doorgaans helemaal niet. Dat krijg je bij 'flarden belichting' en bijbels onbegrip.
Sommigen volgen doelredenaties. Dan kun je beter stoppen met redeneren, daar daar geen interesse voor bestaat.
[..]
Is ook vaak het geval.
Daarom moeten we streven naar "nauwkeurige kennis" van de Bijbel. Dat komt niemand aangewaaid, maar is de enige manier om een gefundeerd geloof op te bouwen.
Het nut van jezelf in de maling nemen zie ik niet en ik zou evenmin weten hoe.
[..]
Wie er gelijk heeft moet iemand voor zichzelf bepalen. Dus zoeken met een onbevooroordeelde bril op. "Zoekt en gij zult vinden" is de bijbelse belofte. Daar hoort logisch redeneren bij.
Zonder objectiviteit kom je weinig verder. Veel zgn. gelovigen hebben een sterke eigen agenda en wijken in dat opzicht weinig af van veel atheïsten. "Hebt uw vijanden lief" en ondertussen moorden in naam van God is er zo één. Dat wordt opgemerkt en zo verwerpen velen op grond daarvan het geloof in God. Dat geeft pas jammerlijke cirkels.
Dit is allemaal kersen plukken, want elders in de bijbel staan weer hele andere dingen aangaande het wereldbeeld. De aarde die op pilaren rust bijvoorbeeld, of de koepel rondom de Aarde etc... Daarom moet de mens ook niet denken dat de bijbel EEN boek is met steeds dezelfde boodschap.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:24 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Om Loekie even een handje te helpen
Wetenschappelijke punten in de bijbel:
- De aarde is rond en hangt aan niets (2e punt is interessanter om ter discussie te stellen dan het eerste)
- De schaap herkauwt
- Hygienische voorschriften (toiletten buiten het kampgebied, lijken niet aanraken), gelovigen claimen dat dat in die tijd nog niet gebruikelijk was
- Waarschuwingen naar bloed (blijkt tegenwoordig dat veel ziektes over te brengen zijn via bloed)
Dan is christendom dus ook valse religie net als jodendom? Mooi, dan weten we dit ook weer.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:42 schreef Manke het volgende:
[..]
alleen valse religies hebben de neiging zichzelf de juiste religie te noemen in het boek.
In welke tekst staat dat van die pilaren?quote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:44 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Dit is allemaal kersen plukken, want elders in de bijbel staan weer hele andere dingen aangaande het wereldbeeld. De aarde die op pilaren rust bijvoorbeeld, of de koepel rondom de Aarde etc... Daarom moet de mens ook niet denken dat de bijbel EEN boek is met steeds dezelfde boodschap.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Platte_Aardequote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:46 schreef peterkailey het volgende:
[..]
In welke tekst staat dat van die pilaren?
Losse Bijbelverzen hebben vanzelfsprekend wel waarde, je moet alleen vanuit de context opmaken waarover het gaat. Zo voorkom je een verkeerde toepassing of uitleg.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:00 schreef Jovatov het volgende:
Ik pas voor het bediscussiëren van losse bijbelverzen. Zelf noemde je al dat je bijbelteksten binnen de context moet lezen, dus ik geloof niet dat een discussie hierover erg vruchtbaar is.
Als jij aangeeft waar je de onbetrouwbaarheid ziet, zal ik proberen er commentaar op te geven.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:00 schreef Jovatov het volgende:
Ik begrijp nog niet hoe je Genesis 1 en 2 dan precies wetenschappelijk betrouwbaar acht. Wat betreft de schepping van de aarde en het (menselijk) leven heeft de wetenschap daar toch wel andere ideeën bij dan dat daar staat?
Mijn punt is: "De gehele Schrift is door God geïnspireerd" (2 Timotheüs 3:16).quote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:00 schreef Jovatov het volgende:
Mijn punt is: Dat geeft verder ook niet. Dat is niet waar de bijbel over gaat. De bijbel hoeft ook niet wetenschappelijk betrouwbaar te zijn om van (de grootste) waarde te zijn.
als het zichzelf in de bijbel de ware religie noemt, wel.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:44 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Dan is christendom dus ook valse religie net als jodendom? Mooi, dan weten we dit ook weer.
deze pilaren worden vorsten mee bedoeld, dit is het hele stuk uit de bijbel waar het over pilaren van de aarde spreekt (gaat die tv serie daar niet ook over? ) .quote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:46 schreef peterkailey het volgende:
[..]
In welke tekst staat dat van die pilaren?
Inderdaad, helemaal niet zelfs. Ik heb van nature geen sterk geloof, misschien door een overkritische houding door wereldse opleiding, zeg het maar.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:34 schreef peterkailey het volgende:
Maar je wordt toch niet geboren met een perfect geloof in de bijbel? Die moet je dan aankweken toch? Stel dat er een blanko mens naar je toekomt, hoe onderbouw je dan de basis van geloof primair uit de bijbel moet komen? Dan moet de bijbel een autoriteit zijn toch (anders heeft het niks te zeggen)? Hoe toon jij aan dat de bijbel autoriteit heeft (als het ECHTE boek van God)?
De Bijbel maakt het simpel en zegt dat je moet zien of profetie uitkomt. Beetje een open deur eigenlijk. Verreweg de meeste Bijbelprofetieën zijn al uitgekomen. Lees ze maar na voor jezelf.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 20:37 schreef peterkailey het volgende:
Maar wie bepaald of het echt een profetie is of niet?
Ik kan ook op een servetje schrijven dat het een heilige servet is en dat in de toekomst de stad New York zal vallen (omdat ik boos ben op de New Yorker's). Stel dat dat uitkomt ben ik dan gelijk een profeet? Misschien wel, misschien niet.
Zie mijn vorige post.
Ik begrijp vanuit een andere post van je dat je het hele 'macro'-evolutieverhaal niet als serieuze wetenschap ziet. In dat geval denk ik niet dat mijn vragen daaromtrent nuttig zijn, ik kan je antwoorden wel enigszins inschatten.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:53 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Losse Bijbelverzen hebben vanzelfsprekend wel waarde, je moet alleen vanuit de context opmaken waarover het gaat. Zo voorkom je een verkeerde toepassing of uitleg.
Maar hoe ga jij van start dan?
[..]
Als jij aangeeft waar je de onbetrouwbaarheid ziet, zal ik proberen er commentaar op te geven.
Ik heb het wel wat druk zo vlak voor m'n vakantie en een bus die nog gerestaureerd moet worden.
Alleen als je echt geïnteresseerd bent in bijbelse antwoorden op vragen, wil ik er tijd in steken en kom ik er op terug, anders pas ik liever. Aan jou de keuze.
[..]
Mijn punt is: "De gehele Schrift is door God geïnspireerd" (2 Timotheüs 3:16).
Een volmaakte God kan en mag geen onzin verkondigen. Vandaar de vraag aan jou te komen met wetenschappelijke kritiek op Genesis. Daar zal ik op een later tijdstip dan op ingaan.
Verder, ik ontkom niet aan het aanhalen van schriftplaatsen. Aan jou de taak voor jezelf de schriftplaats nader in contextueel verband te onderzoeken en de toepassing te controleren.
Dit is absolute flauwekul, en je weet het goed genoeg. Als je een beetje begrijpend kan lezen dan zijn die vorsten vorsten, en die pilaren pilaren . Want zo was het babylonisch wereldbeeld.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 22:04 schreef Manke het volgende:
[..]
deze pilaren worden vorsten mee bedoeld, dit is het hele stuk uit de bijbel waar het over pilaren van de aarde spreekt (gaat die tv serie daar niet ook over? ) .
Hij verheft den geringe uit het stof, en den nooddruftige verhoogt Hij uit den drek, om te doen zitten bij de vorsten, dat Hij hen den stoel der ere doe beërven; want de grondvesten des aardrijks zijn des HEEREN, en Hij heeft de wereld daarop gezet.
Engels:
He raiseth up the poor out of the dust, and lifteth up the beggar from the dunghill, to set them among princes, and to make them inherit the throne of glory: for the pillars of the earth are the LORD'S, and he hath set the world upon them
Dit is toch om te lachen van het huilen. Als een profetie niet uitkomt, dan is het niet van God, en mag de profeet gedood worden. Niemand die vandaag de dag leeft en goed nadenkt trapt hierin.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 22:39 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
De Bijbel maakt het simpel en zegt dat je moet zien of profetie uitkomt. Beetje een open deur eigenlijk. Verreweg de meeste Bijbelprofetieën zijn al uitgekomen. Lees ze maar na voor jezelf.
Sommige van de profetieën zijn zo markant dat later wordt beweerd dat het bijbelboek na de vervulling moet zijn geschreven. Maar ook dat is meestal aardig goed te toetsen.
Ik praat ook weleens met JG's, vandaar dat ik dit topic open. Op zich sta ik best open om naar de bijbel te kijken en te toetsen of het echt het woord van God is of niet. Net zoals ik open naar evolutie kijk en andere theorieën over het leven.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 22:34 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Inderdaad, helemaal niet zelfs. Ik heb van nature geen sterk geloof, misschien door een overkritische houding door wereldse opleiding, zeg het maar.
Even tevoren schreef ik: "Daarom moeten we streven naar "nauwkeurige kennis" van de Bijbel. Dat komt niemand aangewaaid, maar is de enige manier om een gefundeerd geloof op te bouwen.
Het nut van jezelf in de maling nemen zie ik niet en ik zou evenmin weten hoe."
Ieder mens zit anders in elkaar. Ik zou zelf een twee sporen beleid volgen: studie van de Bijbel en wetenschap scheiden van pseudo wetenschap als abiogenese en evolutie. Het één verdraagt zich niet met het ander. Onjuistheid van de één wijst zelfs sterk in de richting van het ander (geen ongeleid toeval, dus schepping en omgekeerd).
Maar bij een studie van de Bijbel kunnen we niet stellen zonder de juiste hulp. Die moet je zien te vinden en als er oprechtheid in het spel is, zul je die vinden. Ik kan wel zeggen, ga studeren met een JG, maar dat laat ik liever aan iemand zelf over.
Er zijn ook mensen genoeg die bij weet ik hoeveel religies hebben aangeklopt en uiteindelijk hun waarheid hebben gevonden. Kan ook, waarom zou je niet eens rondkijken. Kijk ook eens op JW.org en zie voor jezelf of het redelijk op je over komt, ik vind het goed bijbels onderricht. Denk jij daar anders over, verder zoeken.
Over de bijbelse autoriteit is nogal wat te zeggen. Basaal mag het sowieso geen onjuistheden vertellen. Iets wat volgens een aantal hier het geval zou zijn, maar naar mijn mening beslist niet. Maar het gaat natuurlijk veel verder. De Bijbel bevat honderden profetieën. Zijn die allemaal uitgekomen (behalve die welke nog vervuld moeten worden), dan kun je voor jezelf nagaan of een mens de voorspelling had kunnen doen of dat dat feitelijk alleen mogelijk was door Goddelijke totstandkoming. Kijk naar de opbouw en geschiedenis die het vertelt. Let op het thema en consistente op / uitbouw daarvan over de tijd en in de verschillende Bijbelboeken.
Zo even wat gedachten, er is veel meer over te zeggen. De Bijbel moet in elk geval zichzelf kunnen bewijzen in de zin dat je er de hand van God in ziet en je betrouwbare informatie geeft over verleden, heden en vooral toekomst.
Wat vind je van deze vragen die ik hier stel?quote:Je claimt overigens dat het leven te complex IS om uit het niets te zijn ontstaan. Hoe weet je 1) dat het leven TE complex is, wanneer zou het leven simpel genoeg zijn om uit zich zelf te ontstaan? Vanaf welk eikpunt? en 2) Gaan we ervan uit dat het leven heel complex is (voor ons dan), waarom betekend dat automatisch dat een God het heeft gemaakt?
Ik geloof dat het zeker mogelijk is dat een intelligent bewustzijn verantwoordelijk kan zijn voor het maken van alles, maar wie weet is er een andere verklaring..
Misschien is het wel toch uit het niets ontstaan? Of misschien is alles er altijd wel zo geweest (in de basis, even los van de evolutie of ontwikkeling van planeten/leven). Er wordt geclaimd dat God er altijd al is geweest, waarom dan niet de materie met alle informatie?
Hoe toon je aan dat alle informatie die er is daadwerkelijk is verzonnen door een bewustzijn met intelligentie? Wat is bewustzijn en intelligentie uberhaubt? Hoe weet je wel of niet of het universum op zich zelf intelligent is zonder bewustzijn (of misschien wel met)? Hoe weet je of intelligentie voortkomt uit bewustzijn of bewustzijn vanuit intelligentie?
Artificial Intelligence heeft ook geen bewustzijn toch? Dan zul je waarschijnlijk denken dat artificial intelligence (wat een conceptueel iets is) is gemaakt door iets met een bewustzijn. Maar wie heeft God dan gemaakt? Of hoeft dat bij God niet maar bij een universum dat wellicht wel een (on)bewuste intelligentie heeft wel?
Haha thanks:)quote:Op dinsdag 12 juli 2016 21:52 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Platte_Aarde
Voor de rest gewoon googlen op Bijbel, Aarde en pilaren. Vind je genoeg informatie
Ik doelde op jouw post 116.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 20:53 schreef GrumpyFish het volgende:
Je vroeg dat aan Jovatov, maar dat terzijde. Je doet in dit topic een paar keer de uitspraak dat de bijbel wetenschappelijk betrouwbaar is c.q. wetenschappelijke uitspraken doet. Ik vraag je een paar keer wat er wetenschappelijk is aan de uitspraken en geef alvast een voorzetje: "elke uitspraak die waar is, is wetenschappelijk?"
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |