Ze mogen wel met andere landen onderhandelen over handelsverdragen, maar niet met de EU. Dus een handelsverdrag met de EU als geheel zit er pas in als ze eruit gestapt zijn. En volgens mij staat de EU niet toe dat EU-landen aparte handelsverdragen sluiten met andere landen, vanwege de interne markt. Het zullen inderdaad geen harde wetten zijn, maar ligt ongetwijfeld vast in de EU-verdragen. Die een vrijwel wettelijke status hebben.quote:Op donderdag 30 juni 2016 22:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik wist niet dat ze er al uit gestapt waren.
Verder vraag ik me wel een beetje af in hoeverre dit 'harde wetten' zijn. Gaat men het VK aanklagen of boetes op proberen te leggen als zij toch al met andere landen over handelsverdragen gaan praten bijvoorbeeld?
Als ik het stuk goed lees staat er ook dat het VK niet mag onderhandelen over handelsverdragen met andere landen zolang ze nog in de EU zitten. Dat een handelsverdrag met de EU er pas inzit nadat ze er daadwerkelijk uit zijn lijkt mij ook evident. De vraag is ook daarbij echter in hoeverre dergelijke regelgeving al dan niet formele gesprekken over toekomstige verdragen in de weg staat.quote:Op donderdag 30 juni 2016 22:55 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ze mogen wel met andere landen onderhandelen over handelsverdragen, maar niet met de EU. Dus een handelsverdrag met de EU als geheel zit er pas in als ze eruit gestapt zijn. En volgens mij staat de EU niet toe dat EU-landen aparte handelsverdragen sluiten met andere landen, vanwege de interne markt. Het zullen inderdaad geen harde wetten zijn, maar ligt ongetwijfeld vast in de EU-verdragen. Die een vrijwel wettelijke status hebben.
Je hebt gelijk, daar had ik overheen gelezen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 23:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als ik het stuk goed lees staat er ook dat het VK niet mag onderhandelen over handelsverdragen met andere landen zolang ze nog in de EU zitten. Dat een handelsverdrag met de EU er pas inzit nadat ze er daadwerkelijk uit zijn lijkt mij ook evident. De vraag is ook daarbij echter in hoeverre dergelijke regelgeving al dan niet formele gesprekken over toekomstige verdragen in de weg staat.
https://next.ft.com/content/7e0bce28-dbda-11e5-a72f-1e7744c66818quote:Article 50 sets departing countries a two-year deadline to agree terms with a weighted majority of remaining EU states. But a comprehensive EU-UK trade deal would require unanimity and national ratification — giving parliaments a veto all the way down to the assembly for the 76,000 strong German-speaking community of Belgium.
Nor is that the only way Britain could fall foul of national vetoes. Extending talks beyond two years requires unanimity. Lawyers say that factor could encourage Britain to hold informal negotiations — for instance to agree broad goals with the EU — before formally triggering Article 50.
“People talk about the EU as if it were a monolith,” said Mr Weatherill. “In fact the UK will be negotiating with the commission, with 27 member states, with the European Parliament, national parliaments, with their electorates. There are a lot of veto players here. They’ll be herding cats to get these actors to agree.”
Wat dat betreft kon de werkelijkheid de satire wel eens weer achterhalen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 23:13 schreef Wombcat het volgende:
Er zitten nog wel wat haken aan:
[..]
https://next.ft.com/content/7e0bce28-dbda-11e5-a72f-1e7744c66818
Ook hier is het dus weer niet het 'almachtige' Brussel dat alles bepalend is, maar moeten de afzonderlijke staten allemaal instemmen.
Mijn post was een reactie op al die doemverhalen: "de Pond stort in, de beurs stort in, niemand wil meer in het VK investeren". Van dat basisfeitje was ik wel op de hoogte.quote:Op donderdag 30 juni 2016 11:32 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Of het VK het "binnen twee jaar, voor de onderhandelingen begonnen zijn" wel of niet beter doet is irrelevant zou je moeten begrijpen, aangezien ze dan gewoon nog EU-lid zijn en aan alle EU-wetten en verdragen moeten voldoen. Er is dan nog niets veranderd voor de Britten. Op dit moment dus ook nog niet. Door het gebrek van kennis over dit basisfeitje wordt je hele post eigenlijk een beetje irrelevant.
Het heeft totaal geen nut om daar over te gaan speculeren. Als het al 2 jaar duurt om de Brexit te voltooien hoe lang denk je dat de onderhandelingen over een onafhankelijk Schotland dan wel niet duren? Ik vermoed een veelvoud van die tijd.quote:Als de Brexit doorgezet wordt is het maar de vraag of het VK uberhaupt het VK blijft. De Schotten zullen er misschien alleen bijblijven indien de Engelsen zich gewoon het vrij verkeer van personen laten opdringen in ruil voor toegang tot de gemeenschappelijke markt, maar dan zijn de Engelsen alsnog de verliezers aangezien het reden #1 was om eruit te gaan.
Het is hetzelfde als overstappen bij een autoverzekering lijkt mij je sluit een nieuwe deal en als de oude afloopt gaat de nieuwe deal inniets geks aanquote:Op donderdag 30 juni 2016 22:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik wist niet dat ze er al uit gestapt waren.
Verder vraag ik me wel een beetje af in hoeverre dit 'harde wetten' zijn. Gaat men het VK aanklagen of boetes op proberen te leggen als zij toch al met andere landen over handelsverdragen gaan praten bijvoorbeeld?
Dat stukje waar hij het over anarchisten heeft die voor Remain zijn verbaasde me wel. Hoe zou dat in Nederland zijn? Zijn de Occupiers, AFA, autonomen enz voor een Nexit of tegen?quote:
Niet echt. Als je per se een dergelijke analogie wilt hanteren dan is het eerder zo dat je je pas zou mogen oriënteren op een nieuwe autoverzekering nadat je je huidige autoverzekering hebt opgezegd.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 05:58 schreef vipergts het volgende:
[..]
Het is hetzelfde als overstappen bij een autoverzekering lijkt mij je sluit een nieuwe deal en als de oude afloopt gaat de nieuwe deal inniets geks aan
Ben benieuwd hoe snel hij deze belofte breekt.quote:Michael Gove: I'd give the NHS £100m a week by 2020
Posted at
12:51
Michael Gove says he would give the NHS £100m per week by 2020 if he is prime minister.
He says the government "has got to invest more money in our NHS", even though the people who work inside the health service are "heroic".
Outlining what he calls a "bold vision for public services", he says they need to be more caring.
He urges a rethink in the whole idea of service, with the people working in public services not to be judged by the targets they reach, but the difference they make to people's lives.
He says he doesn't want prisons that act like warehouses for criminals or hospitals that act like production lines.
We need to change the incentives in public services, he says, devolving more power down to the front line.
"We need to create new routes into public service based on the idealism of making a difference," he says.
http://www.independent.co(...)llions-a7113336.htmlquote:Up to 7 per cent of the people who voted for a Brexit in the EU referendum now regret their choice, new research has found.
When the survey’s findings are projected on to last week’s vote, they would cut the Leave share by 2.3 million, wiping out its majority and reversing the shock result.
Research by Opinium found that 3 per cent of those who voted Remain also regretted their choice
Dat is een drogredenring.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 14:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
http://www.independent.co(...)llions-a7113336.html
Er staat toch gewoon dat 7% spijt heeft van een Leave stem en 3% van een Remain stem? Als ik dat verreken, dan kom ik ongeveer op een 50.5% vs 49.5% overwinning voor Leave.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is een drogredenring.
De mensen die hun zin kregen, kunnen spijt hebben.
De mensen die hun zin niet kregen, niet.
Als je dus degenen die achteraf spijt krijgen ervan aftrek, krijg je geheid een andere uitslag.
Als mensen moeten kiezen tussen twee opties, die beide ook nadelen hebben, krijg je dat.
Hij steelt nu gewoon de paradepaardjes van 'man of the people' Boris Johnson.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:37 schreef Delibird het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe snel hij deze belofte breekt.
Zijn er verkiezingen dan?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:52 schreef Kosmoproleet het volgende:
Die Gove heeft toch nul charisma man. Zo iemand komt alleen maar aan de macht met een coup.
Gaat echt geen verkiezingen winnen.
Ooit zijn er er weer verkiezingen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:53 schreef agter het volgende:
[..]
Zijn er verkiezingen dan?
Of bedoel je intern?
Ah, op die fiets.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:54 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Ooit zijn er er weer verkiezingen.
Beter laat dan nooit!quote:Op vrijdag 1 juli 2016 18:02 schreef Nintex het volgende:
Eindelijk er is een plan
http://thebrexitplan.com/
quote:Op vrijdag 1 juli 2016 18:02 schreef Nintex het volgende:
Eindelijk er is een plan
http://thebrexitplan.com/
Wij hebben ook Balkenende gehad.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:52 schreef Kosmoproleet het volgende:
Die Gove heeft toch nul charisma man. Zo iemand komt alleen maar aan de macht met een coup.
Gaat echt geen verkiezingen winnen.
Volgens mij is zijn vrouw de kwade genius.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:47 schreef Nintex het volgende:
[..]
Hij steelt nu gewoon de paradepaardjes van 'man of the people' Boris Johnson.
Schaamteloos die Gove.
Balkenende had een groot aantal trouwe margriet lezers. Gove heeft zelf gezegd dat hij totaal ongeschikt is om premier te zijn en heeft een van zijn populairste collega's een dolk in de rug gestoken om zelf 8% te peilen vs. +60% voor May. Hij noemde het zelf een wel overwogen besluit.quote:
ik vind het wel ironisch dat die Boris Johnson zo is gepiepeld. Zijn steun aan de brexit campgange werd ook vooral gezien als een dolkstok in de rug van Camaron. (what goes around comes around)quote:Op zaterdag 2 juli 2016 00:03 schreef Nintex het volgende:
[..]
Balkenende had een groot aantal trouwe margriet lezers. Gove heeft zelf gezegd dat hij totaal ongeschikt is om premier te zijn en heeft een van zijn populairste collega's een dolk in de rug gestoken om zelf 8% te peilen vs. +60% voor May. Hij noemde het zelf een wel overwogen besluit.
Hij krijgt waarschijnlijk ook geen post in het kabinet van May. Niemand heeft enig idee wat Gove bezielde. Als chancellor van Johnson had hij een perfecte positie gehad.
Dat is waar, maar ook inherent aan politiek.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 08:59 schreef DestroyerPiet het volgende:
ik vind het wel belachelijk dat de conservatieven heel de brexit campagne en daarna vooral bezig zijn met hun eigen posities en macht dan dat ze bezig zijn met het kijken naar het wat het beste is voor het land.
Dat lijkt me wat overdreven. Het doet me denken aan Maxime Verhagen, maar dat was in de Nederlandse politiek toch een uitzondering en toen men het doorkreeg verloor hij ook z'n steun.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 09:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat is waar, maar ook inherent aan politiek.
ik ben zelf politicus (raadslid) en ik kan je zeggen dat de meeste mensen die in de politiek zitten daar niet zitten voor hun eigen status of carriere maar dat omdat ze de wereld en nederland een stukje beter willen maken.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 09:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat is waar, maar ook inherent aan politiek.
Ik heb het de afgelopen week op de voet gevolgd en hier ben ik ook het meest verbijsterd over. En niet alleen bij de Tories, btw. Er is niemand die zich als staatsman/vrouw opstelt en zegt "Nu gaan we even doen wat het beste is voor dit land met het oog op de grote uitdagingen waar we nu voor staan". Niemand, behalve dan Nicola Sturgeon voor Schotland.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 08:59 schreef DestroyerPiet het volgende:
ik vind het wel belachelijk dat de conservatieven heel de brexit campagne en daarna vooral bezig zijn met hun eigen posities en macht dan dat ze bezig zijn met het kijken naar het wat het beste is voor het land.
quote:Falende politici hebben EU-monster gecreëerd
De Britse politiek heeft het afgelopen decennium de EU afgeschilderd als het monster van Frankenstein. De media hebben daar enthousiast aan meegedaan. Steeds meer mensen zijn dat gaan geloven, zodat de uitslag voor een Brexit geen verrassing kan zijn. Ook in andere landen, waaronder Nederland, gebruiken politieke partijen Brussel als zondebok voor het eigen falende beleid.
Ik zag al ergens Wangland voorbij komen als nieuwe naam.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 10:47 schreef agter het volgende:
GB heet straks Former United Kingdom.
Net als Joegoslavië.
Wat een afkorting.
Spijker-kop en precies wat ik en andere pro-EU-adapten hebben aangegeven. Ook vóór het referendum.quote:
En ook vooraf aangegeven.quote:Voorstanders van een Nexit, zoals PVV-leider Geert Wilders, doen dit gegeven af als EU-propaganda en wijzen op landen als Zwitserland en Noorwegen die volgens hen volledig baas zijn in eigen huis en buiten de EU het goed doen.
Wilders moet even met het Brexit-kamp bellen dat hem snel uit de droom zal helpen. De Brexiteers gaven al vóór het referendum aan dat ze geen Noorse of Zwitserse positie willen. Die positie pakt namelijk veel slechter uit dan het lidmaatschap van de EU. Noorwegen en Zwitserland hebben namelijk hun toegang tot de interne EU-markt ‘gekocht’ via (handels) verdragen.
Daardoor zijn ze met handen en voeten aan de EU gebonden en moeten ze contributie betalen zonder dat ze in Brussel mogen meepraten. Bovendien wordt een belangrijk deel van de Noorse en Zwitserse regelgeving gedicteerd door Brussel. Zo mogen ze geen burgers en bedrijven uit EU-landen weigeren. Die inperking van hun beleidsvrijheid hebben ze geaccepteerd, omdat ze zonder de toegang tot de interne Europese markt veel banen en welvaart verliezen. Dat ze het goed draaien hebben deze landen voor een belangrijk deel aan de band met de EU te danken en als Wilders ook hier even de telefoon pakt, zullen ze dat zeker bevestigen.
Wangland en Scotlond, idd.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 10:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zag al ergens Wangland voorbij komen als nieuwe naam.
En dan vergeten ze nog dat Nederland natuurlijk vooral een doorvoerland voor Duitsland is. Waar het VK nog enigszins economische relevantie heeft voor de EU, kan het juist gunstig zijn voor bijvoorbeeld België of Duitsland wanneer Nederland minder makkelijk toegang heeft, zodat hun havens een deel van het verkeer via Rotterdam op zich kunnen nemen bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 11:01 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Spijker-kop en precies wat ik en andere pro-EU-adapten hebben aangegeven. Ook vóór het referendum.
Dit is ook de spijker op de kop:
[..]
En ook vooraf aangegeven.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 11:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
En dan vergeten ze nog dat Nederland natuurlijk vooral een doorvoerland voor Duitsland is. Waar het VK nog enigszins economische relevantie heeft voor de EU, kan het juist gunstig zijn voor bijvoorbeeld België of Duitsland wanneer Nederland minder makkelijk toegang heeft, zodat hun havens een deel van het verkeer via Rotterdam op zich kunnen nemen bijvoorbeeld.
Nederland en het VK hebben een meer vergelijkbare positie dan je misschien zou denken.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 11:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
En dan vergeten ze nog dat Nederland natuurlijk vooral een doorvoerland voor Duitsland is. Waar het VK nog enigszins economische relevantie heeft voor de EU, kan het juist gunstig zijn voor bijvoorbeeld België of Duitsland wanneer Nederland minder makkelijk toegang heeft, zodat hun havens een deel van het verkeer via Rotterdam op zich kunnen nemen bijvoorbeeld.
Op dat punt heb je inderdaad gelijk, maar het verschil zit hem bij de Britten toch ook vooral op het feit dat ze behoorlijk wat goederen importeren uit Duitsland voor binnenlandse consumptie en dergelijke. Op dat vlak heeft Nederland voor het gros van de EU landen een stuk minder relevantie.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 11:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Nederland en het VK hebben een meer vergelijkbare positie dan je misschien zou denken.
Het VK is de poort voor financiën en Nederland is de poort voor fysieke goederen. De overeenkomst is dat zowel Nederland als het VK door het EU-lidmaatschap de toelating tot de Europese markt kunnen regelen. Is een financieel product in Londen goedgekeurd of een fysiek product in Rotterdam, dan kan het daarna in heel Europa verhandeld worden. Met die positie kan het geld verdiend worden. Met puur voor doorgeefluik spelen word je niet rijk.
Dat is amper een vraag maar erg duidelijk. Ratio staat over het algemeen erg ver bij hun vandaanquote:Op zaterdag 2 juli 2016 11:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
De vraag is wel of dit soort argumenten effect hebben op de 'stereotype EUXIT stemmer'. Die lijkt er toch vooral van overtuigd te zijn dat enkel 'de elite' profiteert van dit soort economische voordelen en een exit voor henzelf derhalve geen negatief of zelfs een positief effect heeft.
Maar dat is waarschijnlijk ook wel zo. Ik had net voor een ander topic een presentatie gevonden waaruit blijkt dat voor de crisis de inkomensongelijkheid in het VK enorm is toegenomen en dat sindsdien alle lonen flink zijn gedaald. Ik denk dat al die "Leave"-stemmers dus ook daadwerkelijk helemaal niet van de economische groei in de financiële sector in Londen hebben geprofiteerd.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 11:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Op dat punt heb je inderdaad gelijk, maar het verschil zit hem bij de Britten toch ook vooral op het feit dat ze behoorlijk wat goederen importeren uit Duitsland voor binnenlandse consumptie en dergelijke. Op dat vlak heeft Nederland voor het gros van de EU landen een stuk minder relevantie.
De vraag is wel of dit soort argumenten effect hebben op de 'stereotype EUXIT stemmer'. Die lijkt er toch vooral van overtuigd te zijn dat enkel 'de elite' profiteert van dit soort economische voordelen en een exit voor henzelf derhalve geen negatief of zelfs een positief effect heeft.
quote:„Dus ik ben eerst maar, verdwaasd, onder de douche gaan staan. Proberen na te denken over de mogelijke gevolgen. Sommige zaken zijn eenvoudig: er is veel opwinding, een negatief sentiment op de beurzen en heel veel politiek en media gedoe. Maar wat gaat het op de lange termijn betekenen? Dat stond ik dus allemaal onder de douche te bedenken. Roodgloeiend kwam ik eronder vandaan.”
Opvallend verhaal van Dijsselbloem. Eerst beschrijft hij dat hij onder de douche nadacht over de gevolgen van het Brexit-referendum, daarna stelt hij dat hij niet verwacht had dat voorstanders van een Brexit niet direct een plan hadden. Beetje gemakkelijke kritiek dus wel, zelf had hij ook geen plan gezien de douche-anekdote.quote:„Ik had echt verwacht dat de types die een Brexit wilden wel een plan hadden bedacht dat ze zouden ontrollen. Niets daarvan. De chaos daar is nog groter dan ik onder de douche had kunnen bedenken.”
Bij jou is het natuurlijk net zo goed een vooraf bepaalde opvatting.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 11:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is amper een vraag maar erg duidelijk. Ratio staat over het algemeen erg ver bij hun vandaan
Is het geen standaardbeleid bij de EU om geen plan B te hebben, om principieel te voorkomen dat de suggestie wordt gewekt dat er een alternatief voor de EU is?quote:Op zaterdag 2 juli 2016 11:34 schreef Kowloon het volgende:
Interview met Dijsselbloem:
[..]
Opvallend verhaal van Dijsselbloem. Eerst beschrijft hij dat hij onder de douche nadacht over de gevolgen van het Brexit-referendum, daarna stelt hij dat hij niet verwacht had dat voorstanders van een Brexit niet direct een plan hadden. Beetje gemakkelijke kritiek dus wel, zelf had hij ook geen plan gezien de douche-anekdote.
Waarom zou Dijsselbloem een plan moeten hebben?quote:Op zaterdag 2 juli 2016 11:34 schreef Kowloon het volgende:
[..]
[..]
Opvallend verhaal van Dijsselbloem. Eerst beschrijft hij dat hij onder de douche nadacht over de gevolgen van het Brexit-referendum, daarna stelt hij dat hij niet verwacht had dat voorstanders van een Brexit niet direct een plan hadden. Beetje gemakkelijke kritiek dus wel, zelf had hij ook geen plan gezien de douche-anekdote.
Hij heeft dan ook niet voor een vertrek van de Britten campagne gevoerd. Dat je dan hoopt op een verstandig besluit lijkt me logisch. Het is ook niet aan de Nederlandse minister van Financiën om een plan te hebben hiervoor. Dat moet toch echt Brexitters vandaan komen. De EU kan ook slechts faciliteren.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 11:34 schreef Kowloon het volgende:
[..]
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |