abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163513771
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 16:06 schreef zarGon het volgende:
Wat een comeback...

Ik denk dat veel (jonge) allochtonen in een soort van identiteitscrisis terechtkomen. Leven tussen twee culturen, twee normen en waarden, twee landen en twee opvattingen. De ene keer past dat ene van cultuur x beter bij je, de andere keer heb je toch liever dat andere van cultuur y. Je voelt je niet helemaal thuis bij het cultuur van je ouders, daar ben je toch net iets te westers voor. Maar je past ook niet bij het westerse cultuur, dan ben je te veel allochtoon voor.

Die twee delen in je botsen constant. Of het nou in de omgang met mensen is of bij het maken van keuzes, je zal vreemd aangekeken worden; is het niet door je cultuurgenoten en allochtonen, dan is het wel door de autochtonen... Frustraties alom. Het wordt ook niet makkelijker op als het dan ook niet wil klikken met je allochtone leeftijdsgenoten (dezelfde cultuur, dezelfde buurt en zo) - omdat zij een te simpele en/of radicale blik op zaken hebben; je hoort dan eigenlijk bij het selecte groep allochtonen die ergens middenin hangen.

Wat een veranderingen heb jij trouwens meegemaakt. Je viel op als de 'geïntegreerde' Marokkaan, met een net taalgebruik. Vervolgens kwam de 'boze' periode er, waarbij het gevolg van de verharding van de maatschappij duidelijk werd. Plots was je weg. En dan nu dit...

Gozer, ik wens je het allerbeste toe. Sterkte de komende tijd. Hoop dat je beslissingen neemt waar jij gelukkig van wordt.
Volgens mij hebben wij allemaal wel zo'n periode gehad, toch? Trigger heeft er ook een hele topic aan besteed. Iedereen maakt zijn periode van twijfel en haat door. De een komt er sterker uit dan de ander. Vind het alleen zo jammer dat hij zo bitter spreekt.
pi_163513990
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 14:23 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Marokkaanse atheïsten?
ja
pi_163514583
TS is duidelijk wel in de war. Gaat van het ene extreme naar het andere.

Dit noemen wij hier bloedverraders.

🤔
  maandag 4 juli 2016 @ 17:02:35 #204
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_163514959
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 16:46 schreef Fushia2 het volgende:
TS is duidelijk wel in de war. Gaat van het ene extreme naar het andere.

Dit noemen wij hier bloedverraders.

🤔
Volgens mij was TS nooit extreem in zijn opvattingen geweest als ik het me goed kan herinneren. En niet in een god geloven maakt iemand automatisch een atheist, ook niet per definitie een extreem iets. Met hem als verrader te bestempelen maak je de klacht des te meer terecht.
pi_163515368
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 17:02 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Volgens mij was TS nooit extreem in zijn opvattingen geweest als ik het me goed kan herinneren. En niet in een god geloven maakt iemand automatisch een atheïst, ook niet per definitie een extreem iets. Met hem als verrader te bestempelen maak je de klacht des te meer terecht.
niet?
pi_163515779
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 17:24 schreef Drug het volgende:

[..]

niet?
Agnosten ?
"Whatever I was looking for was always you."Rumi
pi_163515837
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 05:15 schreef Jellereppe het volgende:
Ik heb wat klachten die mij van het hart moeten. Een van die klachten is dat de Marokkaanse atheïst/agnost/humanist geen steun en toeverlaat vindt in de voor hem/haar discriminatoire Marokkaanse gemeenschap. Je wordt gediscrimeerd en schuin aangekeken waar je bij staat. De Marokkaanse gemeenschap is zeer racistisch jegens deze Marokkaans-Nederlandse minderheid in dit land, waardoor die groep 'wijselijk' haar mond houdt.

Het geloof is vaak het resultaat van een bepaalde cultuur. In ons land is religie het middelpunt of wij zeggen het hart van de cultuur. Ik heb me van de islam afgekeerd toen ik begon vragen over deze cultuur te stellen. Het is een cultuur die alles controleert, onze persoonlijke relaties, onze gedachten, ja zelfs onze fantasie en onze dromen. Een cultuur die het ons niet toestaat anders te zijn of anders te denken, een cultuur die overal haar neus insteekt.

Ben je een Marokkaanse boeddhist, agnost of atheïst, homo- of biseksueel, verliefd op een jood of ongelovige, dan ben je een schande voor de familie. Het individu staat er in de Marokkaanse gemeenschap beroerd voor. Er is gewoonweg geen traditie die voorziet in waardering daarvan. Wie ervoor kiest om het leven naar eigen eer en geweten te leiden en daar niet stiekem over doet, staat er alleen voor. Daar komt bij dat in een kwetsbare groep als de Marokkaanse het vijanddenken hoogtij viert. Een Marokkaanse athëist wordt bijvoorbeeld niet gezien als een mens die overtuigd is van zijn keuze om niet in God te geloven, maar als een hypocriete lafaard die het ware geloof verloochent om bij het Westen te horen. Geschreven door een Marokkaanse atheïst die zich eindelijk bevrijdt heeft van een Arabische geloofssekte. De voornaamste klacht gaat over de Marokkaanse gemeenschap die racistische trekken vertoont richting deze minderheden. Ik ga het volgende week aan mijn ouders vertellen. Klaar is klaar.
Als je ouders je afmaken, ben ik de uitgenodigd op je begrafenis?
sfdsfsd
pi_163515844
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 17:44 schreef Johnfuckinmayer het volgende:

[..]

Agnosten ?
o jah :')
  maandag 4 juli 2016 @ 18:39:13 #209
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_163517064
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 17:02 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Volgens mij was TS nooit extreem in zijn opvattingen geweest als ik het me goed kan herinneren. En niet in een god geloven maakt iemand automatisch een atheist, ook niet per definitie een extreem iets. Met hem als verrader te bestempelen maak je de klacht des te meer terecht.
Regressief links is ook een onderdeel van het probleem. Niet alleen deze islamitische cultuurparels. Het door links bedekken met de mantel der cultuurrelativisme van misstanden binnen de moslimgemeenschap zoals misogynie (vrouwen als tweederangsburgers behandelen), homohaat, antisemitisme, vervolging van niet-moslims etc. etc. etc. etc. etc. In dertien moslimlanden staat de doodstraf op het verlaten van de islam.

Dit is in Groot-Brittannië bijvoorbeeld te zien in de recentelijk onderzochte sharia-rechtbanken, waar een vrijbrief wordt gegeven om Britse moslimvrouwen te onderwerpen aan ernstige vormen van misogynie. Ook in Nederland werd de omgang met de eerste immigranten vanuit Marokko en Turkije vooral gekenmerkt door de focus op het behoud van eigen cultuur. Terwijl na de jaren 60/70 de Nederlandse vrouw de vruchten mocht plukken van de emancipatie bleken de verworven rechten niet van toepassing op moslimvrouwen. Het racisme van de lage verwachtingen. Een gemeenschap wordt als een uniform geheel behandeld waar geen oog is voor andere opvattingen in die tribale achterbakse cultuur.

Proefproces voor rechten moslima's

Britse regering opent onderzoek naar discriminatie in shariarechtbanken
  maandag 4 juli 2016 @ 18:46:24 #210
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_163517242
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 16:06 schreef zarGon het volgende:
Wat een comeback...

Ik denk dat veel (jonge) allochtonen in een soort van identiteitscrisis terechtkomen. Leven tussen twee culturen, twee normen en waarden, twee landen en twee opvattingen. De ene keer past dat ene van cultuur x beter bij je, de andere keer heb je toch liever dat andere van cultuur y. Je voelt je niet helemaal thuis bij het cultuur van je ouders, daar ben je toch net iets te westers voor. Maar je past ook niet bij het westerse cultuur, dan ben je te veel allochtoon voor.

Die twee delen in je botsen constant. Of het nou in de omgang met mensen is of bij het maken van keuzes, je zal vreemd aangekeken worden; is het niet door je cultuurgenoten en allochtonen, dan is het wel door de autochtonen... Frustraties alom. Het wordt ook niet makkelijker op als het dan ook niet wil klikken met je allochtone leeftijdsgenoten (dezelfde cultuur, dezelfde buurt en zo) - omdat zij een te simpele en/of radicale blik op zaken hebben; je hoort dan eigenlijk bij het selecte groep allochtonen die ergens middenin hangen.

Wat een veranderingen heb jij trouwens meegemaakt. Je viel op als de 'geïntegreerde' Marokkaan, met een net taalgebruik. Vervolgens kwam de 'boze' periode er, waarbij het gevolg van de verharding van de maatschappij duidelijk werd. Plots was je weg. En dan nu dit...

Gozer, ik wens je het allerbeste toe. Sterkte de komende tijd. Hoop dat je beslissingen neemt waar jij gelukkig van wordt.
Bedankt, kerel. Verder staat deze beslissing vast. Ik keer niet meer terug als islamiet. Het is een definitieve beslissing. Het is een proces van jaren geweest ingegeven door verschillende sentimenten/onvrede/emoties. Het wordt wennen. Ik wil de komende tijd veel gaan lezen om rust te vinden in mijn hoofd. Het wordt tijd voor een lidmaatschap van de bibliotheek. Voornamelijk literatuur van ex-moslims trekt nu mijn interesse. Wil graag weten hoe zij omgegaan zijn met hun nieuwe waarheid/leven. _O_ Ik woon in Noord-Brabant. Alleen de bieb hier is belachelijk klein. Wie weet neem ik een lidmaatschap bij die van Amsterdam. Die schijnt meerdere verdiepingen te hebben dus veel meer keuze.

[ Bericht 5% gewijzigd door Jellereppe op 04-07-2016 18:57:12 ]
pi_163517562
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 18:39 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Regressief links is ook een onderdeel van het probleem. Niet alleen deze islamitische cultuurparels. Het door links bedekken met de mantel der cultuurrelativisme van misstanden binnen de moslimgemeenschap zoals misogynie (vrouwen als tweederangsburgers behandelen), homohaat, antisemitisme, vervolging van niet-moslims etc. etc. etc. etc. etc. In dertien moslimlanden staat de doodstraf op het verlaten van de islam.

Dit is in Groot-Brittannië bijvoorbeeld te zien in de recentelijk onderzochte sharia-rechtbanken, waar een vrijbrief wordt gegeven om Britse moslimvrouwen te onderwerpen aan ernstige vormen van misogynie. Ook in Nederland werd de omgang met de eerste immigranten vanuit Marokko en Turkije vooral gekenmerkt door de focus op het behoud van eigen cultuur. Terwijl na de jaren 60/70 de Nederlandse vrouw de vruchten mocht plukken van de emancipatie bleken de verworven rechten niet van toepassing op moslimvrouwen. Het racisme van de lage verwachtingen. Een gemeenschap wordt als een uniform geheel behandeld waar geen oog is voor andere opvattingen in die tribale achterbakse cultuur.

beetje net als jij doet dan

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-07-2016 18:59:25 ]
pi_163517620
quote:
14s.gif Op maandag 4 juli 2016 18:46 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Bedankt, kerel. Verder staat deze beslissing vast. Ik keer niet meer terug als islamiet. Het is een definitieve beslissing. Het is een proces van jaren geweest ingegeven door verschillende sentimenten/onvrede/emoties. Het wordt wennen. Ik wil de komende tijd veel gaan lezen om rust te vinden in mijn hoofd. Het wordt tijd voor een lidmaatschap van de bibliotheek. Voornamelijk literatuur van ex-moslims trekt nu mijn interesse. Wil graag weten hoe zij omgegaan zijn met hun nieuwe waarheid/leven. _O_ Ik woon in Noord-Brabant. Alleen de bieb hier is belachelijk klein. Wie weet neem ik een lidmaatschap bij die van Amsterdam. Die schijnt meerdere verdiepingen te hebben dus veel meer keuze.
kun je arabisch?
  maandag 4 juli 2016 @ 19:07:59 #213
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_163517796
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:01 schreef Drug het volgende:

[..]

kun je arabisch?
Wat is Arabisch? Marokkanen praten met name Darija wat een mengelmoes is van Berbers, Arabische en Franse woorden. Daar snappen ze geen kont van in de Arabische wereld omdat het een totaal andere taal is. Het klassiek-Arabisch is een heel ander taal die de meeste Marokkanen niet machtig zijn omdat het niet grootschalig wordt onderwezen. Ik weet niet of je Darija als Arabisch moet beschouwen. Het is in mijn ogen een niet-Arabische taal. Daar zijn genoeg argumenten voor.
pi_163517821
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:07 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Wat is Arabisch? Marokkanen praten met name Darija wat een mengelmoes is van Berbers, Arabische en Franse woorden. Daar snappen ze geen kont van in de Arabische wereld omdat het een totaal andere taal is. Het klassiek-Arabisch is een heel ander taal die de meeste Marokkanen niet machtig zijn omdat het niet grootschalig wordt onderwezen.
Je bedoelt Foesha.
"Whatever I was looking for was always you."Rumi
  maandag 4 juli 2016 @ 19:10:09 #215
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_163517855
quote:

[..]

Misschien is na deze periode Nietzsche interessant voor je, met name de dood van God die hij behandelt. :) Was in ieder geval voor mij een eurekamoment. :P
pi_163517893
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:07 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Wat is Arabisch? Marokkanen praten met name Darija wat een mengelmoes is van Berbers, Arabische en Franse woorden. Daar snappen ze geen kont van in de Arabische wereld omdat het een totaal andere taal is. Het klassiek-Arabisch is een heel ander taal die de meeste Marokkanen niet machtig zijn omdat het niet grootschalig wordt onderwezen. Ik weet niet of je Darija als Arabisch moet beschouwen. Het is in mijn ogen een niet-Arabische taal. Daar zijn genoeg argumenten voor.
arabisch wat je in staat stelt die teksten te lezen
pi_163517898
Jelle! :o :*
Ja doei.
pi_163518008
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 18:39 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Jelle vanwaar je haat en generalisatie? Ik snap het echt niet. Er zit een mijl aan afstand tussen die salafisten en moslims als ik.
  maandag 4 juli 2016 @ 19:51:19 #219
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_163518693
quote:
14s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:10 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Misschien is na deze periode Nietzsche interessant voor je, met name de dood van God die hij behandelt. :) Was in ieder geval voor mij een eurekamoment. :P
Het staat op mijn lijst. Ik ga morgen die lidmaatschap nemen.

quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:08 schreef Johnfuckinmayer het volgende:

[..]

Je bedoelt Foesha.
Inderdaad, Foesha.

quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:11 schreef Drug het volgende:

[..]

arabisch wat je in staat stelt die teksten te lezen
Nee, Arabische kinderboeken zijn al te moeilijk. Ik zal alleen al maanden nodig hebben om het niveau te bereiken die 10-jarige Arabische kinderen al beheersen.

quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:12 schreef motorbloempje het volgende:
Jelle! :o :*
Motorbloempje. Meid, lang niet gezien. _O_

quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:16 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Jelle vanwaar je haat en generalisatie? Ik snap het echt niet. Er zit een mijl aan afstand tussen die salafisten en moslims als ik.
Het is geen haat en generalisaties. Het is gewoon hoe het aan toe gaat in veel islamitische culturen. Individuele moslims kunnen prima mensen zijn, maar de islamitische cultuur is behoorlijk achterlijk en anti-vooruitgang. Ga eens de staat van de islamitische wereld evalueren.....

Een aantal redenen heb ik al in de OP opgenoemd. Een andere reden luidt als volgt: ik draag bijvoorbeeld een Arabische naam omdat het door Rabat aan mijn ouders is opgedrongen. Verplicht! Terwijl ik geen Arabier maar een Berber ben. Dat is maar een van de redenen. Als klap op de vuurpijl kost het in Nederland klauwen vol geld om een naamswijziging door te voeren en heb je een advocaat nodig. De VS is het aartsmakkelijk om die naam te wijzigen. Allemaal omdat de Amerikanen hun onderdanen het opgaan in de maatschappij makkelijker willen maken. Dat is een klacht richting Den Haag. Ik hoop dat ze wat gaan doen aan het vergemakkelijken van een naamswijziging. Ik zal die hele cultuur van mij gaan afschudden. Het is over en uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jellereppe op 04-07-2016 19:58:48 ]
pi_163518771
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:51 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

[..]

Inderdaad, Foesha.

[..]

Nee, Arabische kinderboeken zijn al te moeilijk. Ik zal alleen al maanden nodig hebben om het niveau te bereiken die 10-jarige Arabische kinderen al beheersen.

[..]

[..]

Veel te veel om op te noemen. Ik draag bijvoorbeeld een Arabische naam omdat het door Rabat aan mijn ouders is opgedrongen. Terwijl ik geen Arabier maar een Berber ben. Dat is maar een van de redenen. Als klap op de vuurpijl kost het in Nederland klauwen vol geld om een naamswijziging door te voeren en heb je een advocaat nodig. De VS is het aartsmakkelijk om die naam te wijzigen. Allemaal omdat de Amerikanen hun onderdanen het opgaan in de maatschappij makkelijker willen maken. Dat is een klacht richting Den Haag. Ik hoop dat ze wat gaan doen aan het vergemakkelijken van een naamswijziging.
oké. hoop dat je wat gaat leren van de heren die je wil onderzoeken. ik ben op zoek naar literatuur over abu nuwas, ibn warraq, ibn ar rawandi, maar nog geen goede bronnen ontdekt. ik hou me dus aanbevolen als je wat weet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-07-2016 19:59:03 ]
pi_163518856
Wel grappig dat TS enkel ingaat op positieve reacties ingegeven door Nederlanders die het net leuk om een moslim minder te hebben in hun landje.

Het blijft zonde en je kon dit anders aanpakken. Je eigen familie en trots verloochenen omdat je zelf de weg nog niet gevonden hebt is zo jammer.

EDIT: ik denk zelfs dat je hier spijt van gaat krijgen. Misschien nu nog niet, maar eens je zelf een gezin hebt en zult beseffen dat de normen en waarden van de islam net een positief iets is voor je gezin en familie. Niemand is vrij van zonden en mag je hierop beoordelen, maar toch is het jammer.
  maandag 4 juli 2016 @ 20:04:27 #222
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_163519020
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:55 schreef Drug het volgende:

[..]

oké. hoop dat je wat gaat leren van de heren die je wil onderzoeken. ik ben op zoek naar literatuur over abu nuwas, ibn warraq, ibn ar rawandi, maar nog geen goede bronnen ontdekt. ik hou me dus aanbevolen als je wat weet.
Dat zal ik doen.
  maandag 4 juli 2016 @ 20:08:30 #223
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163519120
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:58 schreef Fushia2 het volgende:
Wel grappig dat TS enkel ingaat op positieve reacties ingegeven door Nederlanders die het net leuk om een moslim minder te hebben in hun landje.

Het blijft zonde en je kon dit anders aanpakken. Je eigen familie en trots verloochenen omdat je zelf de weg nog niet gevonden hebt is zo jammer.

EDIT: ik denk zelfs dat je hier spijt van gaat krijgen. Misschien nu nog niet, maar eens je zelf een gezin hebt en zult beseffen dat de normen en waarden van de islam net een positief iets is voor je gezin en familie. Niemand is vrij van zonden en mag je hierop beoordelen, maar toch is het jammer.
Ik denk dat de TS prima een gezin kan opvoeden zonder de haat-moord-verkrachtings-moraliteit van de koran. Seculiere waarden hebben het christendom in het gareel gezweept en vormen wat dat betreft een prima basis voor miljarden mensen die geen kankerzooi van hun land maken.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_163519218
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:51 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

[..]

Inderdaad, Foesha.

[..]

[..]

[..]

Het is geen haat en generalisaties. Het is gewoon hoe het aan toe gaat in veel islamitische culturen. Individuele moslims kunnen prima mensen zijn, maar de islamitische cultuur is behoorlijk achterlijk en anti-vooruitgang. Ga eens de staat van de islamitische wereld evalueren.....

Een aantal redenen heb ik al in de OP opgenoemd. Een andere reden luidt als volgt: ik draag bijvoorbeeld een Arabische naam omdat het door Rabat aan mijn ouders is opgedrongen. Verplicht! Terwijl ik geen Arabier maar een Berber ben. Dat is maar een van de redenen. Als klap op de vuurpijl kost het in Nederland klauwen vol geld om een naamswijziging door te voeren en heb je een advocaat nodig. De VS is het aartsmakkelijk om die naam te wijzigen. Allemaal omdat de Amerikanen hun onderdanen het opgaan in de maatschappij makkelijker willen maken. Dat is een klacht richting Den Haag. Ik hoop dat ze wat gaan doen aan het vergemakkelijken van een naamswijziging. Ik zal die hele cultuur van mij gaan afschudden. Het is over en uit.
Volgens mij heb je meer een hekel aan Arabieren dan aan jouw eigen cultuur en ouders. Je haalt culturele en religie zaken door elkaar.
pi_163519291
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 20:08 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat de TS prima een gezin kan opvoeden zonder de haat-moord-verkrachtings-moraliteit van de koran. Seculiere waarden hebben het christendom in het gareel gezweept en vormen wat dat betreft een prima basis voor miljarden mensen die geen kankerzooi van hun land maken.
dus? religieuze waarden hebben miljarden moslims vreedzaam
pi_163519308
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 20:08 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Kijk, met jou kan ik geen gesprek hebben. Hoe je erover praat zegt al genoeg.

Misschien is zijn familie te conservatief, maar geijk als afzweren is zo zonde.
pi_163519335
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 20:04 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Dat zal ik doen.
zijn er nog antwoorden die je zoekt? denk je dat er een waarheid is en wil je die vinden?
pi_163519979
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 07:23 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Het ligt voor vrouwen een heel stuk anders. Die hebben sowieso vaak al een achtergestelde positie in die cultuur. Het is voor mij anders. Ik ben niet bang voor confrontatie. Ik verlang heel graag naar zelfs. Zonder confrontatie gaat nooit wat veranderen. Dan blijft het bij een luchtballon vol met leugens en opsmuk.
Dat jij niet meer in een god geloof hoort los te staan van wat je van de cultuur vindt. Iedereen beleeft een geloof op een andere manier. Zo vind ik ook niet dat er iets bestaat als een Islamitische cultuur. Ooit verzonnen door mensen die alles voor het gemak en de generalisatie over 1 hoop willen gooien.
  maandag 4 juli 2016 @ 20:56:59 #229
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_163520360
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 20:15 schreef Drug het volgende:

[..]

zijn er nog antwoorden die je zoekt? denk je dat er een waarheid is en wil je die vinden?
Hoe het zo ver heeft kunnen komen met de islamitische wereld. Een wereld die zeker 600 jaar achterloopt op de huidige beschaving maar dat moslims toch hun 'religie en wereld' met hand en tand verdedigen alsof het de kers op de taart is. Het hoogste wat je zou kunnen bereiken terwijl we dagelijks berichten lezen over de islamitische ellende die voornamelijk moslims raakt. Ik zou nog niet dood gevonden willen worden in de meeste islamitische landen. De kwaliteit van leven is veel te laag.

Singapore heeft zich losgemaakt van het islamitische Maleisië en behoort nu tot een van de meest welvarende plaatsen in de wereld. Het is een drukbevolkte stadstaat en misschien te geordend maar het heeft een niveau bereikt waar de meeste islamitische Maleisers alleen maar van kunnen dromen. Ik denk dat religieuze politiek en dogma's die wereld de das om heeft gedaan. Pakistan heeft universiteiten waar alleen maar het reciteren van de Koran wordt onderwezen. De religie mag niet ondervraagd worden.

Het lukt de islamitische wereld niet eens meer om elders ontwikkelde technologieën te adopteren. Dan hebben we het over 'aapje ziet en aapje doet'. Het ontwikkelen is dan al verricht in andere landen. Islamitische landen vertonen op alle relevante graadmeters een enorme achterstand op het Westen en op niet-islamitisch Azië. Van de ruim 800 Nobelprijswinnaars zijn er elf geboren in een islamitisch land, maar negen daarvan wonnen de prijs voor de vrede of voor literatuur. De Pakistaan Abdus Salaam (natuurkunde) en de Egyptenaar Ahmed Zewall (scheikunde) brachten hun werkzame leven vooral door in de VS en in Groot-Brittannië.

[ Bericht 11% gewijzigd door Jellereppe op 04-07-2016 21:04:02 ]
  maandag 4 juli 2016 @ 21:08:29 #230
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_163520638
Pfoe, wat een topic. In eerste instantie een moedig besluit, al wil ik je net als anderen adviseren om niet meer stuk te maken dan noodzakelijk is. Momenteel heb ik ook een heel ander godsbeeld dan een aantal jaar geleden. Misschien is mijn godsbeeld nu zodanig dat ik me misschien geen christen meer zou kunnen noemen. Ik heb er wel eens over gedacht of ik het daar met mijn ouders over zou moeten hebben, maar het lijkt mij niet zinvol. Misschien omdat ik zelf ook niet de behoefte voel om me volledig van mijn religie los te maken. Daarnaast zullen zij mijn zienswijze wellicht niet (willen) begrijpen. Dan wordt een pijnlijke discussie die uiteindelijk niemand verder helpt.

Eigenlijk zouden dit soort discussies deel moeten uitmaken van een breder maatschappelijk debat. Maar omdat de gemiddelde autochtoon niets meer weet over religie, zal zo'n debat al snel uitlopen op een ongemakkelijke en oppervlakkige schijnvertoning waar de betrokkenen niets aan hebben. Voor mij bewijst het ten enenmale dat allerlei groepen in de samenleving volledig langs elkaar heen leven...
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_163520961
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 20:56 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Hoe het zo ver heeft kunnen komen met de islamitische wereld. Een wereld die zeker 600 jaar achterloopt op de huidige beschaving maar dat moslims toch hun 'religie en wereld' met hand en tand verdedigen alsof het de kers op de taart is. Het hoogste wat je zou kunnen bereiken terwijl we dagelijks berichten lezen over de islamitische ellende die voornamelijk moslims raakt. Ik zou nog niet dood gevonden willen worden in de meeste islamitische landen. De kwaliteit van leven is veel te laag.
en nu jij je ervan hebt bevrijd, roept dat niet nieuwe vragen op? over je ontstaan bijvoorbeeld?

quote:
Singapore heeft zich losgemaakt van het islamitische Maleisië en behoort nu tot een van de meest welvarende plaatsen in de wereld. Het is een drukbevolkte stadstaat en misschien te geordend maar het heeft een niveau bereikt waar de meeste islamitische Maleisers alleen maar van kunnen dromen. Ik denk dat religieuze politiek en dogma's die wereld de das om heeft gedaan. Pakistan heeft universiteiten waar alleen maar het reciteren van de Koran wordt onderwezen. De religie mag niet ondervraagd worden.

Het lukt de islamitische wereld niet eens meer om elders ontwikkelde technologieën te adopteren. Dan hebben we het over 'aapje ziet en aapje doet'. Het ontwikkelen is dan al verricht in andere landen. Islamitische landen vertonen op alle relevante graadmeters een enorme achterstand op het Westen en op niet-islamitisch Azië. Van de ruim 800 Nobelprijswinnaars zijn er elf geboren in een islamitisch land, maar negen daarvan wonnen de prijs voor de vrede of voor literatuur. De Pakistaan Abdus Salaam (natuurkunde) en de Egyptenaar Ahmed Zewall (scheikunde) brachten hun werkzame leven vooral door in de VS en in Groot-Brittannië.
die rollen zijn ook weleens omgedraaid geweest. bovendien is er in het westen dan wel relatieve vrede, er is ook sprake van discriminatie en onderdrukking. bovendien worden vanuit de westerse regimes aanvallen uitgevoerd op islamitische landen (dus niet terroristische groeperingen, nee, westerse staten en allianties). en tot slot is het westers consumer capitalism verantwoordelijk voor de snelle deterioratie van de leefbaarheid van de aarde. wees dus niet te haastig in je gedachte nu vanuit de duisternis het licht te betreden.
  maandag 4 juli 2016 @ 21:29:29 #232
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_163521168
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 21:22 schreef Drug het volgende:
en tot slot is het westers consumer capitalism verantwoordelijk voor de snelle deterioratie van de leefbaarheid van de aarde. wees dus niet te haastig in je gedachte nu vanuit de duisternis het licht te betreden.
Ik vind dit wel een interessante. Naar men zegt is het kapitalisme een product van het calvinisme, een sobere en orthodoxe stroming binnen het protestantisme. Het lijkt er ook helemaal niet op dat gelovigen zich op grote schaal afkeren van het kapitalisme.

En wat is jouw oplossing? Toch religieus blijven? ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door Geelman op 04-07-2016 21:38:31 ]
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_163521267
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:58 schreef Fushia2 het volgende:

Wat pas echt grappig is, is dat jij zijn betoog volledig bewijst zonder dat je het in de gaten hebt.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_163521662
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 21:29 schreef Geelman het volgende:

[..]

Ik vind dit wel een interessante. Naar men zegt is het kapitalisme een product van het calvinisme, een sobere en orthodoxe stroming binnen het protestantisme.

En wat is jouw oplossing? Toch religieus blijven? ;)
religie kan bijdragen aan een spiritueler bestaan, wat resulteert in minder brandstof voor de kapitalistische machine, omdat er minder materiële behoefte is. voor het repressieve oudtestamentische zie ik geen plek in de wereld, maar iedere religie heeft de potentie om die eigenschappen af te werpen (zoals valentinus met het christendom deed, of de ismailis in islam).
  maandag 4 juli 2016 @ 21:56:11 #235
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_163522175
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 21:43 schreef Drug het volgende:

[..]

religie kan bijdragen aan een spiritueler bestaan, wat resulteert in minder brandstof voor de kapitalistische machine, omdat er minder materiële behoefte is. voor het repressieve oudtestamentische zie ik geen plek in de wereld, maar iedere religie heeft de potentie om die eigenschappen af te werpen (zoals valentinus met het christendom deed, of de ismailis in islam).
Dat is mooi, maar zie je het ook op grote schaal in de praktijk gebeuren?

Met mijn kerkvrienden praat ik meer over auto's dan over de bijbel. Dat zegt misschien meer over mij en mijn vrienden dan over religieuze mensen in het algemeen, maar er zijn meer voorbeelden. Islamieten hebben vaak 'een hekel' aan het westen, maar tevens hebben ze niet zelden een voorkeur voor mooie westerse spullen zoals een iPhone, een Vespa, een Duitste auto, merkkleding en ga zo maar door. Dan maakt het blijkbaar niet uit dat de spullen door het westen zijn bedacht, gemaakt en soms ook nog betaald... Over hypocrisie gesproken.

Over het algemeen zijn religieuze mensen op monniken, nonnen en extremisten na niet veel beter of slechter dan niet-religieuze mensen. Ook op het gebied van consumisme.
pi_163522224
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 21:32 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Wat pas echt grappig is, is dat jij zijn betoog volledig bewijst zonder dat je het in de gaten hebt.
Niet echt.
pi_163522726
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 21:56 schreef Geelman het volgende:

[..]

Dat is mooi, maar zie je het ook op grote schaal in de praktijk gebeuren?

Met mijn kerkvrienden praat ik meer over auto's dan over de bijbel. Dat zegt misschien meer over mij en mijn vrienden dan over religieuze mensen in het algemeen, maar er zijn meer voorbeelden. Islamieten hebben vaak 'een hekel' aan het westen, maar tevens hebben ze niet zelden een voorkoor voor mooie westerse spullen zoals een iPhone, een Vespa, een Duitste auto, merkkleding en ga zo maar door. Dan maakt het blijkbaar niet uit dat de spullen door het westen zijn bedacht, gemaakt en soms ook nog betaald... Over hypocrisie gesproken.

Over het algemeen zijn religieuze mensen op monniken, nonnen en extremisten na niet veel beter of slechter dan niet-religieuze mensen. Ook op het gebied van consumisme.
de antwoorden voor de massa zie ik niet direct in de gevestigde religies, omdat het moeilijk is om daarop grote groepen mensen te verenigen. ik zie wel kans dat een door religie ingegeven ethiek wortel schiet. een charismatisch inspirator kan een enorm bereik hebben. bovendien toont de wereld zich nog altijd ontvankelijk voor spiritualiteit.
  maandag 4 juli 2016 @ 22:18:49 #238
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_163523110
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 22:10 schreef Drug het volgende:

[..]

de antwoorden voor de massa zie ik niet direct in de gevestigde religies, omdat het moeilijk is om daarop grote groepen mensen te verenigen. ik zie wel kans dat een door religie ingegeven ethiek wortel schiet. een charismatisch inspirator kan een enorm bereik hebben. bovendien toont de wereld zich nog altijd ontvankelijk voor spiritualiteit.
Hmm, dan zou je het dus moeten zoeken in de humanisme. Voor charismatische inspiratoren ben ik zelf altijd wat huiverig.
  maandag 4 juli 2016 @ 22:34:16 #239
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_163523627
quote:
Ik woon in Noord-Brabant. Alleen de bieb hier is belachelijk klein. Wie weet neem ik een lidmaatschap bij die van Amsterdam. Die schijnt meerdere verdiepingen te hebben dus veel meer keuze.
Eindhovuh jonguh! :P
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_163524406
Sterkte TS! :)

Ik denk altijd maar zo: er zijn een miljard christenen en een miljard moslims, maar er zijn dus ook een stuk of vijf miljard mensen die géén christen zijn en een stuk of vijf miljard die géén moslim zijn. Ongeacht welk geloof het juiste is - gaan de andere vijf miljard dan naar de hel omdat ze toevallig in de 'verkeerde' omgeving geboren zijn en nooit het 'ware' geloof hebben kunnen leren kennen? Zo'n God zou zowat sadistischer dan de duivel zelf zijn, dus dat kan niet kloppen.

Afijn, ik weet niet wat realistisch is maar, TS, ik hoop dat je ouders op een gegeven moment weer een beetje bij trekken en zich beseffen dat je toch familie blijft en dat dat belangrijker is, dan of je nou volgens de regels uit het ene of het andere boekje met miljoenen of miljarden volgers leeft.
  maandag 4 juli 2016 @ 23:18:03 #241
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_163524855
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 20:56 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Ik snap hier dus ook al jaren geen fuck van. Uitgerekend de meest gewelddadige en in mijn ogen nare religie van de Grote Vijf, wordt het meest fanatiek verdedigd en gedaan als het de kers op de taart is. Zelden begrepen dat. En heb wel degelijk moeite gedaan om dat te begrijpen. The power of the conditioning of the mind denk ik maar weer.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_163525168
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 23:18 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Ik snap hier dus ook al jaren geen fuck van. Uitgerekend de meest gewelddadige en in mijn ogen nare religie van de Grote Vijf, wordt het meest fanatiek verdedigd en gedaan als het de kers op de taart is. Zelden begrepen dat. En heb wel degelijk moeite gedaan om dat te begrijpen. The power of the conditioning of the mind denk ik maar weer.
Dat komt omdat je je bij de groep mensen begeeft die niet kan begrijpen dat religie los kan staan van cultuur. De media hebben jou deze denkwijze geconditioneerd. Ga anders eens zelf de koran lezen en kom met wat gegronde uitspraken waar we vervolgens een discussie met fundament kunnen starten.
  maandag 4 juli 2016 @ 23:54:03 #243
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_163525647
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 23:31 schreef TheInnocent het volgende:
Dat komt omdat je je bij de groep mensen begeeft die niet kan begrijpen dat religie los kan staan van cultuur. De media hebben jou deze denkwijze geconditioneerd. Ga anders eens zelf de koran lezen en kom met wat gegronde uitspraken waar we vervolgens een discussie met fundament kunnen starten.
Ik snap dat je dit denkt, en ik wou dat 't ook zo was, maar zo zit het dus niet. Ik heb de Koran zelf gelezen (alhoewel niet helemaal uit, want ik trok het niet meer).
Kijk, ik vind het ook soms lullig me zo uit te laten over de Islam wetende dat er ook allemaal hele lieve, aardige moslimmensjes meelezen die keer op keer allemaal negatieve shit moeten lezen, en dat dat niet leuk is. Dus zo'n reactie snap wel. Maar daar komt het bij mij dus niet vandaan.
Het komt voort uit m'n eigen verdieping dat ik 't zo zie.

Maar goed, natuurlijk zijn er ook dikke verschillen in cultuur onder die grote waaier die de islamitische wereld heet. Hoe het er in Somalië aan toe gaat is in geen velden of wegen te vergelijken met Turkije bijvoorbeeld. Dat zal ik niet tegenspreken!
  maandag 4 juli 2016 @ 23:54:22 #244
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_163525653
Maar moslims zijn imo wel veruit de fanatiekste aanhangers van de grote 5 wereldreligies imo. En dan bedoel ik nog niet eens radicaal, maar gewoon zo mega diep overtuigd dat de Islam echt de onbetwistbare waarheid is.
Ik begrijp dat zelf niet. Ben me eerlijk gezegd wezenloos geschrokken van het bronboek zelf, en kan dan maar moeilijk begrijpen dat mensen werkelijk denken dat God zo is als Allah beschreven wordt. Bedoel, neem eens als voorbeeld mensen die het licht hebben gezien, en aan 'de andere kant' zijn geweest door een bijna-dood-ervaring of zo. Nooit heb ik iets over een toornige God gelezen zoals die wordt voorgesteld in... het hele abrahamisme eigenlijk wel. Maar in Islam nog wel een tandje erbij imo.
Als er al gods-ervaringen zijn, kom je nooit die god tegen waar je zo vreselijk hard voor moet vrezen. En dan toch die zelfverzekerdheid altijd over de religie.
pi_163526331
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 23:54 schreef Villas__Rubin het volgende:
Maar moslims zijn imo wel veruit de fanatiekste aanhangers van de grote 5 wereldreligies imo. En dan bedoel ik nog niet eens radicaal, maar gewoon zo mega diep overtuigd dat de Islam echt de onbetwistbare waarheid is.
Ik begrijp dat zelf niet. Ben me eerlijk gezegd wezenloos geschrokken van het bronboek zelf, en kan dan maar moeilijk begrijpen dat mensen werkelijk denken dat God zo is als Allah beschreven wordt. Bedoel, neem eens als voorbeeld mensen die het licht hebben gezien, en aan 'de andere kant' zijn geweest door een bijna-dood-ervaring of zo. Nooit heb ik iets over een toornige God gelezen zoals die wordt voorgesteld in... het hele abrahamisme eigenlijk wel. Maar in Islam nog wel een tandje erbij imo.
Als er al gods-ervaringen zijn, kom je nooit die god tegen waar je zo vreselijk hard voor moet vrezen. En dan toch die zelfverzekerdheid altijd over de religie.
Elke religie (maar dat geldt net zo goed voor andere levensaspecten) kent een vorm van extremisme onder de mensen. Ik vind extremisme ook kwalijk zodra het levens gaat verwoesten/ kwetsen. Maakt mij verder niet uit in wat voor religieuze vorm het wordt gegoten (de media laten natuurlijk alleen de moslims op tv zien, het is ook vaker een eentonig gebeuren geworden). Moslims zijn er - naar mijn beleving - in verschillende vormen. Er zijn moslims die de richtlijnen van de koran opvolgen en een eigen mening er aan geven die bij hen en bij de tijd past, er zijn moslims die deze richtlijnen letterlijk interpreteren en toepassen (zijn imo de extremen), er zijn moslims die de koran niet lezen maar via de opvoeding krijgen bijgeleerd wat het geloof inhoudt, anderen geven hun eigen mening aan de islam en zien het als een geloof dat zich uit in een krachtige energie die God heet en het hele idee van de islam is om te proberen als een goed en weldenkend mens te leven, en anderen niet te kwetsen. Dit zijn enkele vormen die ik ben tegengekomen, weet niet wat er nog meer is. Maar vind het zonde dat zoveel mensen over 1 kam worden gescheerd, terwijl mensen erg verschillend van elkaar zijn. Daardoor denk ik niet dat het geloof in een god de boosdoener is, maar juist het karakter van de mensen. :)
  dinsdag 5 juli 2016 @ 02:19:34 #246
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_163527804
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 21:22 schreef Drug het volgende:

[..]

en nu jij je ervan hebt bevrijd, roept dat niet nieuwe vragen op? over je ontstaan bijvoorbeeld?

[..]

die rollen zijn ook weleens omgedraaid geweest. bovendien is er in het westen dan wel relatieve vrede, er is ook sprake van discriminatie en onderdrukking. bovendien worden vanuit de westerse regimes aanvallen uitgevoerd op islamitische landen (dus niet terroristische groeperingen, nee, westerse staten en allianties). en tot slot is het westers consumer capitalism verantwoordelijk voor de snelle deterioratie van de leefbaarheid van de aarde. wees dus niet te haastig in je gedachte nu vanuit de duisternis het licht te betreden.
Hmm, de rijke en Arabische middenklasse zijn helemaal gek van kapitalisme. Dat is niet normaal. Ooit eens gezien hoe het aan toe gaat in London als het einde van de Ramadan in zicht is? Het is een fenomeen wat ze 'Ramadan Race' noemen. Heel rijke Arabieren die voor tienduizenden euro's komen shoppen: hoe groter hoe beter. Allemaal in het kader van Suikerfeest. Wat is daar spiritueel aan? Het kapitalisme heeft haar scherpe randjes zoals de enorme milieuvervuiling maar de hoop is dat de verduurzaming de komende 30/40 jaar een enorme vlucht neemt anders gaan we als mens richting onze einde. Ik las dat voor aardgas al alternatieven zijn, aardgas stoot de nodige CO2 uit, zoals stadswarmte of elektrische warmte. Het is eigenlijk van de gekke dat NL het toelaat dat nieuwe kolencentrales worden geopend.... Hopelijk zal kernfusie ook een mogelijkheid worden binnen nu en een generatie. Dat zou een enorme doorbraak zijn die fossiele brandstoffen compleet overbodig maakt.

Arabische rijkerds weer in London voor Ramadan Race

[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 05-07-2016 02:32:29 ]
  dinsdag 5 juli 2016 @ 02:27:08 #247
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_163527864
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 22:34 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Eindhovuh jonguh! :P
Ik denk Amsterdam. Hoe groter, hoe beter. ;)

quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 20:14 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Ik ga ze niet afzweren. Het enige wat ik ga doen is vertellen dat ik niet meer geloof. Gewoon als volwassen mensen onder elkaar. Het zal niet leuk voor ze zijn, maar ik houd ze nu voor de gek. Dat is ook niet alles.

quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 23:00 schreef Igen het volgende:
Sterkte TS! :)

Ik denk altijd maar zo: er zijn een miljard christenen en een miljard moslims, maar er zijn dus ook een stuk of vijf miljard mensen die géén christen zijn en een stuk of vijf miljard die géén moslim zijn. Ongeacht welk geloof het juiste is - gaan de andere vijf miljard dan naar de hel omdat ze toevallig in de 'verkeerde' omgeving geboren zijn en nooit het 'ware' geloof hebben kunnen leren kennen? Zo'n God zou zowat sadistischer dan de duivel zelf zijn, dus dat kan niet kloppen.

Afijn, ik weet niet wat realistisch is maar, TS, ik hoop dat je ouders op een gegeven moment weer een beetje bij trekken en zich beseffen dat je toch familie blijft en dat dat belangrijker is, dan of je nou volgens de regels uit het ene of het andere boekje met miljoenen of miljarden volgers leeft.
Bedankt, kerel!
  dinsdag 5 juli 2016 @ 06:02:12 #248
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163528114
quote:
7s.gif Op maandag 4 juli 2016 20:13 schreef Drug het volgende:

[..]

dus? religieuze waarden hebben miljarden moslims vreedzaam
Vandaar dat homo's hun leven niet zeker zijn in moslimlanden. En tegenwoordig ook in Amsterdam.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 06:03:16 #249
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163528116
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 20:14 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Anders ga je er eens inhoudelijk op in want ik zeg natuurlijk niks gelogen hierover.

quote:
Als een idee dom is dan is afzweren de enige logische conclusie, he.
pi_163528121
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 06:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Vandaar dat homo's hun leven niet zeker zijn in moslimlanden. En tegenwoordig ook in Amsterdam.
ben je dom, of doe je alleen alsof?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')