abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 juni 2016 @ 11:30:08 #51
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_163263424
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:23 schreef RM-rf het volgende:

[..]

The economist heeft een schatting gemaakt van opkomst-verwachting in verschilende leeftijdsgroepen, gebaseerd op eerdere verkiezingen en bv de YouGov polls

http://www.economist.com/(...)in-s-eu-referendum-0

is natuurlijk niet helemaal betrouwbaar (zaten er gisteravond ook duidelijk naast en deze schatting lijkt de opkomst overall te onderschatten).
maar het geeft wel de indruk dat de opkomst onder ouderen véél hoger is, en veel jongeren thuisblijven

[ afbeelding ]
Zoals altijd bij referenda: stempercentages bij degenen die iets gedaan willen krijgen is altijd veel hoger. Die hebben een direct belang bij gaan stemmen.
pi_163263425
quote:

[..]

The economist heeft een schatting gemaakt van opkomst-verwachting in verschilende leeftijdsgroepen, gebaseerd op eerdere verkiezingen en bv de YouGov polls

is natuurlijk niet helemaal betrouwbaar (zaten er gisteravond ook duidelijk naast en deze schatting lijkt de opkomst overall te onderschatten).
maar het geeft wel de indruk dat de opkomst onder ouderen véél hoger is, en veel jongeren thuisblijven

[ afbeelding ]
Wijsheid komt met de jaren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_163263490

:X
  vrijdag 24 juni 2016 @ 11:33:15 #54
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_163263503
Hoerraaa!
Vrije dag vandaag, ik ben net wakker, en heb meteen het nieuws gecheckt!
Brexit! *O*
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_163263509
Britten kunnen in Griekenland ook geen geld opnemen schijnbaar.
pi_163263532
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:33 schreef MCH het volgende:
Britten kunnen in Griekenland ook geen geld opnemen schijnbaar.
Grieken ook niet. Die hebben alles zwart.
pi_163263539
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:34 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

:')
pi_163263737
De Britse Henk en Ingrid kunnen tevreden zijn

http://www.telegraaf.nl/b(...)ewone_Britten__.html
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  vrijdag 24 juni 2016 @ 11:44:27 #59
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_163263791
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:42 schreef TheVulture het volgende:

Ach, er wordt wel weer een andere zondebok gevonden.
pi_163263804
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:44 schreef Zelva het volgende:

[..]

De buut'nlanders.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 24 juni 2016 @ 11:45:31 #61
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_163263811
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:44 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ze zijn als de kikker in de snelkookpan.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 24 juni 2016 @ 11:45:43 #62
33189 RM-rf
1/998001
pi_163263814
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:34 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

ze zijn vast bereid tegen een gunstige koers hun Drachmes voor Ponden om te ruilen :P

quote:

quote:
Sommige families zouden volgens berekeningen er per jaar tot 2770 pond op achteruit kunnen gaan
godzijdank daalt het pond ook enorm in waarde, in euro's gerekend zijn ze duidelijk minder kwijt :)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 24 juni 2016 @ 11:45:44 #63
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_163263815
quote:

Dat is een algemeen fenomeen, en speelt in alle westerse landen. In het VK speelt ook mee dat kiezers zich zelf moeten registreren (bij gebrek aan een bevolkingsregister). Zeker jongeren doen dat veel minder dan ouderen.
pi_163263852
Hoe nu verder? We weten wat de Britten niet willen. Maar hoe zien ze hun toekomst dan wel en hoe realistisch is dat?
pi_163263883
quote:

Inflatie was toch zo goed? En een lage koers is toch goed voor de export? De FTSE staat ook hoger dan een week geleden en de koers van de GBP net iets lager, dus het is nou ook weer niet of de hele markt daar is ingestort.
pi_163263952
Even de mening van de pro-EU stemmer. Op een gegeven moment moest ik vannacht toch slapen, dus stopte ik met het live volgen van de uitslag. Toen ik vanochtend wakker werd en de uitslag zag keek ik ongeveer zo:

Ik was behoorlijk teleurgesteld met de uitslag. Maar goed, alle Brexit-fans bij deze gefeliciteerd. Vandaag is jullie feestje.

Dan nu de analyse, want de uitslag is me een partijtje interessant. Wat blijkt is dat de ouderen eruit wilden en de toekomst van het land niet. Ook bleek dat het enkel de Engelsen en Welshmen zijn die eruit willen, terwijl de Schotten en Noord-Ieren er massaal bij willen blijven. Zie het volgende plaatje:

Oftewel: de Schotten en Noord-Ieren zijn tegen hun zin in uit de EU gestemd door Engelse bejaarden. Schotland wil nu natuurlijk een nieuw onafhankelijkheidsreferendum (de leider van de SNP heeft dat ook al aangekondigd) en waar het er de laatste keer om spande, zullen die zich nu gewoon losmaken van het VK en bij de EU willen als onafhankelijk land. Wellicht gaan de Noord-Ieren hetzelfde pad bewandelen. Wat de Engelsen vandaag ook dachten te bereiken, 23 juni 2016 zal de geschiedenis ingaan als de dag die het einde van het Verenigd Koninkrijk betekende.

Dit betekent dat de EU enkel Engeland en Wales verliest, maar dat de eurozone een of twee landen zal winnen in de vorm van Schotland en Noord-Ierland.

Wat er nu exact met Engeland zal gebeuren zal afhangen van hoe coulant de andere EU-leiders wensen te zijn in de onderhandelingen met de nieuwe Engelse premier - waarschijnlijk Boris Johnson. Als de Engelsen daadwerkelijk uit de single market worden geschopt, dan zullen een hoop bedrijven met bijbehorende werkgelegenheid uit Engeland naar de EU vertrekken. Voor Engeland slecht. Voor de EU goed? Ook niet helemaal; het is wellicht extra werkgelegenheid, maar zeker landen als Nederland zullen ook juist werkgelegenheid verliezen doordat handel met de Britten lastiger wordt, terwijl het voor ons een zeer belangrijke markt is.

Als ze uit de kapitaalmarktunie worden gegooid betekent dat het einde van Londen als financieel centrum van de EU en de wereld. Hiervoor in de plaats zal niet een nieuw groot EU-financieel centrum in de plaats komen, maar verschillende financiële niches zullen zich verplaatsen naar verschillende steden (in volgorde van belangrijkheid: Parijs, Frankfurt, Dublin, Luxemburg en Amsterdam).

Een heel belangrijk instituut voor de Londense financiële sector, 'clearing houses' (financiële instituten die acteren als intermediair tussen kopers en verkopers) werden nu door de ECB toegestaan om vanuit Londen voor de eurozone te opereren, maar dat is dan niet langer het geval en deze zullen allemaal naar eurozone-gebied moeten verhuizen waar ze weer onder auspiciën van de ECB staan. Dit zijn ze straks dus ook sowieso kwijt.

Maar die zwaarste effecten zullen 1 a 2 jaar op zich laten wachten, aangezien het een lange en onzekere procedure is. In het begin zal het economisch dus wel meevallen, want er verandert niets van dag op dag aangezien de verdragen niet direct beëindigd zijn. Wel zal de onzekerheid er nu al toe leiden dat de investeringen door het Britse bedrijfsleven flink zullen dalen, wat direct wat economische groei kost. In het geval de Britten een deal a la Noorwegen kunnen krijgen houden ze toegang tot onze markten, maar moeten ze constant alle in Brussel bedachte wetten zonder gemor in eigen land doorvoeren en ongeveer evenveel aan Brussel betalen als EU-lid, zonder dan nog invloed te hebben op hoe die regels eruit zien. Dat zal de Britten dus hoe dan ook vies tegenvallen.

Genoeg over de achterblijvers. Hoe nu verder met de EU? Er zijn te veel tekenen aan de wand om zo door te kunnen. Recent die Oostenrijkse presidentsverkiezingen, nu de Brexit. En daar kunnen zomaar enkele landen bij komen als de EU niet oppast. Daarom moet de EU nu echt eens werk maken van een nieuwe gezamenlijke toekomstvisie. Tot mijn tevredenheid lijkt Merkel daar nu ook echt zwaar op in te zetten, onder druk van potentiële toekomstige nationale referenda. Ook - en daarin zie ik dan weer een groot lichtpunt voor de EU in deze Brexit - waren het altijd voornamelijk de Britten die dwars lagen in Brussel. Nu zij eruit zijn zal het veel makkelijker zijn om stappen te maken.

De toekomst van de EU kan vandaag dus wel eens geholpen zijn. De grootste hindernis op weg naar een betere EU is eruit in de vorm van de Britten, en die nieuwe toekomst zullen we waarschijnlijk zelfs bewandelen met twee nieuwe eurolanden in de vorm van Schotland en Noord-Ierland. Maar dat zal alleen lukken als de huidige regeringsleiders onder aanvoering van Merkel en Hollande de juiste stappen gaan zetten. Mijns inziens horen daarbij voornamelijk: een democratischere EU, en minder EU waar het niet nodig is.

Maar interessante tijden zijn het!

[ Bericht 0% gewijzigd door Kaas- op 24-06-2016 11:56:13 ]
pi_163264020
YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

MAAR CAMERON IS WEG :( Nu hebben we geen conservatieve PM meer in Engeland :( Please geen Labour :(
  vrijdag 24 juni 2016 @ 11:53:28 #68
33189 RM-rf
1/998001
pi_163264034
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:45 schreef freako het volgende:

[..]

Dat is een algemeen fenomeen, en speelt in alle westerse landen. In het VK speelt ook mee dat kiezers zich zelf moeten registreren (bij gebrek aan een bevolkingsregister). Zeker jongeren doen dat veel minder dan ouderen.
overigens was die prognose van de Economist gisteren al gemaakt en is gebaseerd op een scenario van een erg lage opkomst...
aangezien de opkomst volgens mij op 86% lag over alle leeftijdsgroepen denk ik dat die zeker te laag ingeschat is en de opkomst ook onder jongere groepen in werkelijkheid veel hoger zal hebben gelegen.. maar kennelijk was dat ook niet voldoende.

Overigens is het volgens mij heel belangrijk dat er gehoor gegeven wordt.
Het britse volk heeft gesproken en volgens mij moet je dan ook zo snel mogelijk naar een uitrteding toewerken..

enige speelruimte lijkt me te zijn om qua samenwerking tussen GB en EU een 'model-zwitserland' te kiezen, dus gewoon deel uit blijven maken van de gedeelde europese markt, maar zonder 'vrij verkeer van personen' en werk (Arbeidsmigratie lijkt een belangrijke reden voor de brexit stem geweest te zijn, vreemd genoeg was het juist de Britse regering die voorheen toestroom van oosteuropese werker _niet_ wilde reguleren, ondanks dat de EU-richltijn daar wel ruimtes voor bood)...

Tevens kan het interssant zijn in welke mate een model waar bv schotland en noord-ierland wel gewoon deel blijven uitmaken van de europese unie-verdragen, eventueel via een speciale status, uit te werken als optie
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_163264058
Brave new world
realDonaldTrump twitterde op vrijdag 24-06-2016 om 11:21:55 Just arrived in Scotland. Place is going wild over the vote. They took their country back, just like we will take America back. No games! reageer retweet
  vrijdag 24 juni 2016 @ 11:54:27 #70
33189 RM-rf
1/998001
pi_163264064
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:52 schreef vigen98 het volgende:
YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

MAAR CAMERON IS WEG :( Nu hebben we geen conservatieve PM meer in Engeland :( Please geen Labour :(

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:54 schreef Nintex het volgende:

verdikkeme, gaat Trump nu amerika ook laten stemmen over een vertrek uit de EU?
  vrijdag 24 juni 2016 @ 11:56:37 #71
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_163264128
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]

overigens was die prognose van de Economist gisteren al gemaakt en is gebaseerd op een scenario van een erg lage opkomst...
aangezien de opkomst volgens mij op 86% lag over alle leeftijdsgroepen denk ik dat die zeker te laag ingeschat is en de opkomst ook onder jongere groepen in werkelijkheid veel hoger zal hebben gelegen.. maar kennelijk was dat ook niet voldoende.
Als ik Wikipedia moet geloven, was de voorspelling van de Economist geweldig goed, de landelijke opkomst was blijkbaar 72,2%.
pi_163264185
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wijsheid komt met de jaren.
Hoogopgeleiden stemden massaal voor de EU:

Een hoge opleiding staat uiteraard niet garant voor wijsheid, maar het omgekeerde is meestal wel waar.
pi_163264188
Stel Brexit wordt een ramp voor Engeland. Wanneer kunnen ze dan weer in de EU? Of kunnen wij dan tegenstemmen?
pi_163264203
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 10:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus omdat een deel van de oudjes in de oorlog heeft gevochten, mag je niet meer kritisch zijn richting die groep?
Sterker nog voor NL geldt datstatisch gezien je meer kans hebt dat je dan te maken hebt met een Waffen SS er ipv een verzetsheld :')
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_163264229
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_163264256
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Dus ruim 40% van de stemgerechtigde mensen t/m 34 jaar heeft niet gestemd?
pi_163264268
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:54 schreef Nintex het volgende:
Brave new world
realDonaldTrump twitterde op vrijdag 24-06-2016 om 11:21:55 Just arrived in Scotland. Place is going wild over the vote. They took their country back, just like we will take America back. No games! reageer retweet
En de Schotten stemden juist voor blijven _O-

De domheid van die vent blijft grensverleggend
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_163264269
Laat maar, moeilijke hè, de tekst erboven lezen :+
pi_163264277
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:59 schreef Collide het volgende:
Stel Brexit wordt een ramp voor Engeland. Wanneer kunnen ze dan weer in de EU? Of kunnen wij dan tegenstemmen?
daar zou iedere lidstaat dan weer mee moeten instemmen.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
  vrijdag 24 juni 2016 @ 12:02:44 #80
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_163264280
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:59 schreef Bilge het volgende:

[..]

Hoogopgeleiden stemden massaal voor de EU:
[ afbeelding ]

Een hoge opleiding staat uiteraard niet garant voor wijsheid, maar het omgekeerde is meestal wel waar.
Het heeft gewoon misschien meer te maken met waar je woont.
Hoger opgeleiden zullen niet in wijken wonen waar de nadelige gevolgen van de multiculturele samenleving te zien, en te voelen zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_163264290
quote:
Wat moeten we precies in dit kaartje aflezen?
pi_163264296
quote:
Interessante gedachte wel.
pi_163264305
quote:
Kunnen we niet Vlaanderen en Zuid-Oost-Engeland bij Nederland voegen? _O_
  vrijdag 24 juni 2016 @ 12:04:14 #84
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_163264317
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 12:03 schreef Pokkelmans het volgende:
Wat moeten we precies in dit kaartje aflezen?
De meest waarschijnlijke regio waar multinationals vanuit Groot-Brittannië naartoe zullen verhuizen na de Brexit.

Grappig dat Groningen ook aan de regio toegevoegd is als belangrijke "hub". De stad is wel groeiende, maar of het zo'n grote economische waarde heeft weet ik eigenlijk niet. ;)
  vrijdag 24 juni 2016 @ 12:04:38 #85
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_163264330
quote:
Toch we prettig dat wij nog steeds werelds sterkste urbane centrum zijn.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_163264343
Op GeenStijl lees ik louter positieve reaguursels. Mag je daar überhaupt nog wel kritisch zijn? Heeft het leesplezier erg doen afnemen sinds het Nederlandse referendum..
Weten zij trouwens iets wat ik niet weet? Begin een beetje te twijfelen aan mijn eigen geloof in de EU :{
pi_163264368
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 12:04 schreef Belabor het volgende:

[..]

De meest waarschijnlijke regio waar multinationals vanuit Groot-Brittannië naartoe zullen verhuizen na de Brexit.
Ja, ik kan ook de titel wel lezen. Het gaat me vooral om welke gegevens hier weergegeven worden.
pi_163264381
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 12:06 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ja, ik kan ook de titel wel lezen. Het gaat me vooral om welke gegevens hier weergegeven worden.
Vliegvelden, spoorlijnen, grote steden (op economisch gebied) en nog wat infrastructuur dingetjes.
  vrijdag 24 juni 2016 @ 12:07:11 #89
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_163264385
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 12:05 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Op GeenStijl lees ik louter positieve reaguursels. Mag je daar überhaupt nog wel kritisch zijn? Heeft het leesplezier erg doen afnemen sinds het Nederlandse referendum..
Weten zij trouwens iets wat ik niet weet? Begin een beetje te twijfelen aan mijn eigen geloof in de EU :{
Zij weten juist iets dat wij wel weten; dat ze het daar allemaal niet echt op een rijtje hebben.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_163264395
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 12:06 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

http://www.tristatecity.nl/
pi_163264429
quote:
Ik had Frankfurt verwacht.
Make my day!
pi_163264453
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 10:59 schreef Sjemmert het volgende:
Als de Britten eruit gaan nemen we we er gewoon de Turken voor terug.
de turken hebben het al over een TURexit :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 24 juni 2016 @ 12:10:47 #93
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_163264462
Boris spreekt.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_163264468
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 12:09 schreef agter het volgende:

[..]

Ik had Frankfurt verwacht.
Vanuit Londen is dat misschien te ver weg. En niet leuk genoeg voor de rijke bankiers.
pi_163264469
quote:
Is dat de oudere zus van Dionne Stax?
pi_163264478
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 10:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Maar goed, er wordt simpelweg feitelijk geconstateerd dat vooral bejaarden voor een Brexit hebben gestemd. Dat is, nogmaals, een feit.
Nee dat klopt niet, voornamelijk mensen in het Engelse deel van het VK hebben voor een brexit gestemd.

Dat bejaarden argument is niet op feiten gebaseerd, maar slechts op enkele opiniepeilingen.
٩๏̯͡๏)۶
  vrijdag 24 juni 2016 @ 12:13:53 #97
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_163264536
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 11:59 schreef Collide het volgende:
Ja en ja

Maar dan worden ze wel weer toegelaten na flink door het stof gekropen te zijn
pi_163264537
quote:
Wat is dat? Een chauvinistisch onderzoekje van een hbo studentje logistiek en economie?
pi_163264559
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 12:13 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Wat is dat? Een chauvinistisch onderzoekje van een hbo studentje logistiek en economie?
Je zou ook eens zelf onderzoek kunnen doen :') .

pi_163264595
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 12:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Je zou ook eens zelf onderzoek kunnen doen :') .

[ afbeelding ]
Gefeliciteerd, jij bent écht goed met stijlfiguren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')