Het is nu wel tijd om op te houden met dat soort opmerkingen.quote:Op donderdag 23 juni 2016 18:20 schreef hottentot het volgende:
Maar wat vind het kind er zelf van?
(Niet dat ik het idee heb dat moeders dit een zorg zal zijn in deze, als we vader maar even kunnen natrappen, dat is namelijk veel belangrijker)
Het ging ook niet om een noodzakelijke ingreep, die uitzondering die wordt aangehaald is dus niet van toepassing overigens wordt een operatie ook als ingrijpend gezien. De arts zit zeker fout.quote:Op donderdag 23 juni 2016 17:26 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Allemaal leuk als beide ouders gezag hebben en dat is dus niet het geval. Er was dus géén toestemming.
Artsen zijn geen babysitters, wanneer een van de ouders met een issue komt moet dat voldoende zijn.quote:Op donderdag 23 juni 2016 13:49 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Dit.
En hoe ze dat moeten weten; burgerlijke status van ouders navragen. Gescheiden? Dan hebben beide ouders standaard het gezag (uitzonderingen daargelaten maar bij ontheffing uit ouderlijk gezag zul je die ouder niet zo snel bij kind arts aantreffen).
Bij gescheiden ouders moet je altijd toestemming van beiden hebben, ook al heb je maar 1 ouder in je kamer.
Als ouders nooit getrouwd zijn geweest is over het algemeen moeder de enige ouder met gezag. Dat het kind erkent is door vader betekent niet dat vader ook gezag heeft; gezag krijgen is een aparte procedure.
Het maakt helemaal niet uit wat wij vinden hoe fout iets wel of niet is qua ingreep.quote:Op donderdag 23 juni 2016 19:03 schreef Gia het volgende:
Het is jammer dat we niet weten wat de ingreep nu eigenlijk was.
Dat zou het iets makkelijker maken een oordeel te vormen over hoe fout wij vinden dat die vader is geweest, of dat hij toch eigenlijk wel een beetje gelijk had.
Bijvoorbeeld: Flaporen recht zetten. Flutingreepje, zo klaar. En flaporen zijn best heel vervelend voor een kind. Zeker op de middelbare school kan dat leiden tot veel gepest.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een vader dit zomaar doet. Daar moet wat aan vooraf gegaan zijn. En dan krijg je een machtsspelletje tussen de ouders, waarbij de moeder wint door een ingreep tegen te houden. Het kind is dan de dupe, want ik ga ervan uit dat die de ingreep wel wilde.
Nee, dat is gewoon onjuist. Als een 9 jarige zonder ouder bij een arts komt vragen om een medische ingreep krabt die arts ook achter zn oren neem ik aan.quote:Op donderdag 23 juni 2016 19:50 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Artsen zijn geen babysitters, wanneer een van de ouders met een issue komt moet dat voldoende zijn.
Zoals ik zei; ouders die gescheiden zijn (dus getrouwd zijn geweest) hebben doorgaans beiden het gezag. Dan moet je van beiden toestemming hebben.quote:Op donderdag 23 juni 2016 13:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit was nou net zo'n uitzondering waarbij de ouder die het gezag niet heeft het kind wel meenam naar de arts.
Maar ik blijf benieuwd op basis waarvan ze bij een chirurg terechtgekomen zijn, het is raar dat een huisarts een kind doorstuurt dat geen patiënt is.
In strict juridische zin wel. Gelukkig bestaat dit land uit meer dan alleen juristen.quote:Op donderdag 23 juni 2016 19:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het maakt helemaal niet uit wat wij vinden hoe fout iets wel of niet is qua ingreep.
Punt is dat iemand die niet het gezag heeft over een minderjarige bij die minderjarige een ingreep heeft laten uitvoeren.
Dat is het enige waar het om draait.
Het kind komt toch niet zonder ouders?quote:Op donderdag 23 juni 2016 21:29 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nee, dat is gewoon onjuist. Als een 9 jarige zonder ouder bij een arts komt vragen om een medische ingreep krabt die arts ook achter zn oren neem ik aan.
En dan heb je het nog niet over ouders met psychische problematiek als munchhausen by proxy (ja dat kan je googlen), een arts moet daar ook alert op zijn. Zelfde met kindermishandeling en verhalen als "ja, hij viel nu voor de 3e keer van de trap".
Bij elke klacht of kwaal moet de arts achtergrondinfo nagaan en juridisch gezien hoort "heb ik toestemming van beide gezaghebbende ouders" daar gewoon bij.
Het ouderlijk gezag hoeft niet ontnomen te zijn, maar gewoon nooit aangevraagd.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 09:54 schreef Vanyel het volgende:
Het feit dat de vader geen gezag heeft, roept bij mij de vraag op in hoeverre je van een vader kunt spreken ipv een verwekker.
Uitzonderingen daargelaten lijkt me dat het niet zo makkelijk is om een ouder het gezag compleet te ontnemen.
Kan, maar ook dan betekent het dat vader daar kennelijk nooit de moeite voor heeft willen doen.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 15:28 schreef livelink het volgende:
[..]
Het ouderlijk gezag hoeft niet ontnomen te zijn, maar gewoon nooit aangevraagd.
Ik vind dat nogal zwart/wit denken. Ik denk altijd meer in grijstinten.quote:Op donderdag 23 juni 2016 19:54 schreef Leandra het volgende:
Het maakt helemaal niet uit wat wij vinden hoe fout iets wel of niet is qua ingreep.
Punt is dat iemand die niet het gezag heeft over een minderjarige bij die minderjarige een ingreep heeft laten uitvoeren.
Dat is het enige waar het om draait.
Gezien de bizar weinig rechten van een vader in dit land zou ik dat niet te hard roepen.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 15:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kan, maar ook dan betekent het dat vader daar kennelijk nooit de moeite voor heeft willen doen.
Het is niet dat je rechter het je zomaar ontzegt als je het aanvraagt.
Kan ook gewoon onwetendheid zijn. Je moet maar weten als ouders dat als je niet getrouwd bent de vader niet het ouderlijk gezag heeft.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 15:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kan, maar ook dan betekent het dat vader daar kennelijk nooit de moeite voor heeft willen doen.
Het is niet dat je rechter het je zomaar ontzegt als je het aanvraagt.
Daar word je bij de aangifte behoorlijk duidelijk op gewezen hoor, als het kind erkend is krijg je bij aangifte van de geboorte ook gelijk de formulieren mee om het gezag te regelen.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 18:08 schreef livelink het volgende:
[..]
Kan ook gewoon onwetendheid zijn. Je moet maar weten als ouders dat als je niet getrouwd bent de vader niet het ouderlijk gezag heeft.
Formuliertje invullen en opsturen, en als moeder het er niet mee eens is (en de op te sturen formulieren dus niet wil tekenen), een werkelijke gang naar de rechter.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Gezien de bizar weinig rechten van een vader in dit land zou ik dat niet te hard roepen.
Tenzij getrouwd/geregistreerd partnerschap met moeder, je eerst naar de rechter moet om ook wat te mogen zeggen over je eigen kind, Belachelijk.
Weten we alleen nog niet hoe er hier geoordeeld zou worden omdat we geen idee hebben wat er gedaan is.quote:Op woensdag 8 maart 2017 19:15 schreef Nizno het volgende:
Even een ontzettende rotschop.
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBROT:2016:7437
met de info dat het voor TS' geen verandering is natuurlijk want die wilde de bal graag bij de andere ouder neerleggen en deze zaak gaat over het verhaal hoe de artsen hadden moeten handelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |