abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162982435
Tientallen doden bij schietpartij in gayclub in Orlando Video afspelen 02:12
Een Amerikaan van Afghaanse afkomst heeft in een gaybar in Orlando, in Florida, vijftig mensen doodgeschoten. Er zijn 53 gewonden naar ziekenhuizen in de stad gebracht. Een aantal van hen is in levensgevaar en een chirurg verwacht dat het dodental nog zal stijgen. Het is de dodelijkste schietpartij in de Amerikaanse geschiedenis. Dertig gijzelaars zijn gered.

Over een motief is nog niets bekend. De schutter was alleen, maar niet bekend is of hij bij de voorbereiding hulp heeft gehad. Dat moet blijken uit het onderzoek. Zijn vader heeft gezegd dat hij mogelijk tot zijn daad is gekomen omdat hij een paar maanden geleden twee mannen zag zoenen in Miami.

De schutter is doodgeschoten in een vuurgevecht met de politie. Hij had een semi-automatisch machinegeweer van het type AR-15 bij zich en een pistool bij zich en droeg mogelijk explosieven op zijn lijf.

Wapentraining

De binnenlandse veiligheidsdienst meldt dat de schutter een Amerikaan is met Afghaanse ouders, de 29-jarige moslim Omar Mateen uit Port St. Lucie. Hij had een wapentraining gehad.

Volgens de tv-zender Fox News had hij een licentie om als beveiliger te werken. Hij had ook een wapenvergunning voor de staat Florida. Onderzocht wordt of hij banden onderhield met radicale moslims. In de stad Fort Pierce, zo'n 180 kilometer ten zuidoosten van Orlando, is een huiszoeking gaande in een appartement dat met Mateen in verband wordt gebracht.

De man drong tegen sluitingstijd, 02.00 's nachts lokale tijd, de bar binnen. Er waren toen zo'n 300 mensen binnen. Hij heeft een tijdje een aantal mensen gegijzeld gehouden in het gebouw. Dat heeft ongeveer tot 05.00 uur geduurd, toen bestormde een speciale politie-eenheid de bar en schoot de dader dood. Het is nog onduidelijk wanneer hij zijn slachtoffers heeft gedood.

Volgens de burgemeester van Orlando zijn alle slachtoffers omgebracht met het machinegeweer. "Overal zit bloed", zei hij.

Explosieven

De doden liggen nog in de nachtclub. Pas als helemaal zeker is dat er geen explosieven in het gebouw zijn, kan worden begonnen met het onderzoek en het identificeren van de slachtoffers.

In Orlando is de noodtoestand uitgeroepen.
De club, Pulse, is een gaybar in het toeristische uitgaanscentrum van de stad.

Kleine update van de nos.

Game on ^O^ .
pi_162982455
Kan een mod de titel aanpassen?
pi_162982482
Van de facebook site van DENK. Nu weten we gelijk hoe DENK over homoseksuelen denkt. Sommigen in dit topic dachten dat DENK anti homo zou zijn. Dat is DENK dus niet.

DENK betreurt de schietpartij met massale gevolgen in Orlando. Wij leven mee met de nabestaanden van deze vreselijke aanslag.
Wij betreuren dat deze verschrikkelijke gebeurtenis wordt misbruikt door zowel terroristen als sommige politici om groepen mensen tegen elkaar op te zetten.
Laten wij daar niet in trappen! Laten wij ons inspannen voor een samenleving waarin mensen niet worden uitgesloten of doodgeschoten vanwege ras, religie, geslacht en geaardheid.
  maandag 13 juni 2016 @ 19:03:48 #4
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_162982500
Als ze die biljarden die de afgelopen eeuw zijn verdient aan de wapenhandel nou eens investeren in écht werkende ant-psychotica. :{

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  maandag 13 juni 2016 @ 19:03:50 #5
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_162982501
Schietspellen verbieden! Zonder schietspellen was heel IS nooit ontstaan, wedde?
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_162982515
Cijfers in de VS en Nederland kun je niet één op één vergelijken. Daar wonen bijna 20x zoveel mensen. Gevallen per inwoner zijn een betere maatstaf.
In tegenstelling tot wat mensen denken zit er niet heel veel correlatie tussen zaken als wapenwetgeving / wapenbezit en aantal slachtoffers / incidenten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_162982600
De racisten en moslimhaters verzamelen zich weer in dit topic om hun boodschap van haat te verspreiden. Partijen als de PVV profiteren hiervan. Lijkenpikkers zijn her. Ze profiteren van het verdriet van anderen.

Dit was een walgelijke aanslag. De dader was een geestelijk gestoorde walgelijke figuur die bipolar is.
pi_162982628
Echt zielig. Echt een trieste aanslag.
pi_162982689
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 19:05 schreef polderturk het volgende:
De racisten en moslimhaters verzamelen zich weer in dit topic om hun boodschap van haat te verspreiden. Partijen als de PVV profiteren hiervan. Lijkenpikkers zijn her. Ze profiteren van het verdriet van anderen.

Dit was een walgelijke aanslag. De dader was een geestelijk gestoorde walgelijke figuur die bipolar is.
*bipolair
  maandag 13 juni 2016 @ 19:07:45 #10
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_162982695
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 19:06 schreef polderturk het volgende:
Echt zielig. Echt een trieste aanslag.
Het is vreselijk. Maar i.p.v. dat we ons druk maken om de slachtoffers en nabestaanden wordt er politiek bedreven. Smakeloos. :N

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_162982697
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 19:03 schreef polderturk het volgende:
Van de facebook site van DENK. Nu weten we gelijk hoe DENK over homoseksuelen denkt. Sommigen in dit topic dachten dat DENK anti homo zou zijn. Dat is DENK dus niet.

DENK betreurt de schietpartij met massale gevolgen in Orlando. Wij leven mee met de nabestaanden van deze vreselijke aanslag.
Wij betreuren dat deze verschrikkelijke gebeurtenis wordt misbruikt door zowel terroristen als sommige politici om groepen mensen tegen elkaar op te zetten.
Laten wij daar niet in trappen! Laten wij ons inspannen voor een samenleving waarin mensen niet worden uitgesloten of doodgeschoten vanwege ras, religie, geslacht en geaardheid.

Dit heeft me echt overtuigd ja.
pi_162982734
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 19:04 schreef Monolith het volgende:
Cijfers in de VS en Nederland kun je niet één op één vergelijken. Daar wonen bijna 20x zoveel mensen. Gevallen per inwoner zijn een betere maatstaf.
In tegenstelling tot wat mensen denken zit er niet heel veel correlatie tussen zaken als wapenwetgeving / wapenbezit en aantal slachtoffers / incidenten.
Er zijn namelijk ook veel landen waar ook veel wapens in omloop zijn en waar het wel goed gaat :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 13 juni 2016 @ 19:15:34 #13
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162983022
quote:
15s.gif Op maandag 13 juni 2016 18:50 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Dit houd je niet tegen, dat ben ik met je eens. Maar je kunt het ze wel moeilijker maken. Het gebeurt gewoon teveel daar. :{

Exact. Op hoofdlijnen zijn er twee hypotheses mogelijk om te verklaren waarom zulke mass shootings veel vaker voorkomen in de VS dan in andere beschaafde landen:

1) Amerikanen zijn duidelijk gekker dan de rest.
2) Wapenwetgeving en vooral de cultuur van 'het is respectabel en nuttig om een wapen te hebben' is een probleem.

Gek als Amerikanen zijn, de eerste vind ik eerlijk gezegd niet zo heel geloofwaardig. Het is overigens wel de hypothese die Amerikaanse wapenliefhebbers graag verdedigen. ( :') )
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_162983224
Nog een analyse van het toenemende gebruik van vuurwapens in terroristische aanslagen in de VS:
http://fivethirtyeight.co(...)ften-in-u-s-attacks/

Kennelijk is het lastiger om aan explosieven te komen en brengt dat veel risico met zich mee, terwijl je zelfs als op een lijst met potentiële terroristen staat gewoon een vuurwapen mag aanschaffen.
pi_162983234
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 19:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Exact. Op hoofdlijnen zijn er twee hypotheses mogelijk om te verklaren waarom zulke mass shootings veel vaker voorkomen in de VS dan in andere beschaafde landen:

2) Wapenwetgeving en vooral de cultuur van 'het is respectabel en nuttig om een wapen te hebben' is een probleem.

Gek als Amerikanen zijn, de eerste vind ik eerlijk gezegd niet zo heel geloofwaardig. Het is overigens wel de hypothese die Amerikaanse wapenliefhebbers graag verdedigen. ( :') )
3) Amerikanen zijn gekker + de Wapenwetgeving :+
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_162983820
Trump wil weer gelijk alle moslims de toegang tot de VS verbieden zei ie vandaag op CNN :') :') :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 13 juni 2016 @ 19:37:12 #17
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162983877
En intussen vieren extremisten aan alle kanten feest:

quote:
Christian Pastor Celebrates Nightclub Massacre: “There’s 50 Less Pedophiles in This World”

Pastor Steven Anderson, whose hate knows no bounds, celebrated the deaths of 50 people at a gay nightclub in Orlando in a 4-minute mini-sermon that cited the Bible as justification for why they needed to die. (And if it didn’t happen via a shooter, it should have happened by way of government execution.)
It’s the most disturbing, hateful response to a mass shooting you’ll ever hear, and it was provoked by Anderson’s complete hatred of LGBT people.

"The good news is that there’s 50 less pedophiles in this world, because, you know, these homosexuals are a bunch of disgusting perverts and pedophiles. That’s who was a victim here, are a bunch of, just, disgusting homosexuals at a gay bar, okay?"

<knip>

bron: patheos

Vrijheid van meningsuiting zeker... :{ ik weet het niet, van mij mogen dit soort figuren direct worden opgesloten.
pi_162983964
pi_162984020
quote:
8s.gif Op maandag 13 juni 2016 19:37 schreef Molurus het volgende:
En intussen vieren extremisten aan alle kanten feest:

[..]

bron: patheos

Vrijheid van meningsuiting zeker... :{ ik weet het niet, van mij mogen dit soort figuren direct worden opgesloten.
Dat die pastoor een ziekte krijgt.
  maandag 13 juni 2016 @ 19:40:58 #20
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_162984031
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 19:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is altijd een groter probleem met vuurwapens als je wel een wapen mag hebben dan als je dat niet mag. De vraag is dan in hoeverre het verbieden van wapens effect gaat hebben op deze getallen. Als dat betekent dat je 2 dode ouders per jaar kan redden kan ik me voorstellen dat je het niet wilt doen.

Een wapen hebben is niet alleen iets voor de "stoer". Wij kennen dat hier niet omdat we nooit wapens hebben gehad, maar ik kan me wel indenken dat het in sommige gevallen best nuttig kan zijn en een gevoel van autonomie geeft. Vrijheid dus, en dat is ook wat waard.

Sterker nog, ben bang dat wij dat gevoel nog gaan missen de komende jaren. Als onze overheid ons keer op keer in de steek blijft laten met betrekking tot veiligheid. Dat gebeurt nu overal op kleine schaal (kutmarrokanen en stenen). De vraag is of je dan wil dat een burger een wapen heeft, maar de vraag is ook in hoeverre dit schadelijk gaat zijn of dat het respect afdwingt.

Verder vind ik stellen dat het niet geloofwaardig is dat Amerikaan niet gek kan zijn als land niet echt sterk. Dat dit niet geloofwaardig klinkt wil niet zeggen dat het niet zo is. Neem nou bijvoorbeeld Noord-Korea. Een volk is dus gek te krijgen.

Al met al dus te complex om zomaar voor of tegen te zijn imho.
pi_162984203
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 19:40 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Er is altijd een groter probleem met vuurwapens als je wel een wapen mag hebben dan als je dat niet mag. De vraag is dan in hoeverre het verbieden van wapens effect gaat hebben op deze getallen. Als dat betekent dat je 2 dode ouders per jaar kan redden kan ik me voorstellen dat je het niet wilt doen.

Een wapen hebben is niet alleen iets voor de "stoer". Wij kennen dat hier niet omdat we nooit wapens hebben gehad, maar ik kan me wel indenken dat het in sommige gevallen best nuttig kan zijn en een gevoel van autonomie geeft.
In welke gevallen precies?
pi_162984642
LGBT avond gone wrong?

Vreemde topictitel, dat impliceert een gevalletje eigen schuld.
pi_162984659
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 19:39 schreef berko13 het volgende:
[ afbeelding ]
Vlaams belang. :')
pi_162985404
Waarom hoor ik trump niet over die man die richting dat festivalletje wilde?

Zo juist video van daders vader gekeken. Snap berichtgeving Telegraaf niet. Die vader zegt niets verkeerds.
pi_162985427
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 19:05 schreef polderturk het volgende:

In plaats van in de slachtofferrol te duiken kun je ook gewoon toegeven dat er een diepgewortelde homohaat onder moslims bestaat wat de onderliggende oorzaak van deze aanslag is.
pi_162985441
De vicegouverneur van Texas ligt ook onder vuur vanwege een goedkeurende bijbeltweet:
http://www.pbs.org/newsho(...)tm_campaign=newshour
pi_162985861
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:21 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

In plaats van in de slachtofferrol te duiken kun je ook gewoon toegeven dat er een diepgewortelde homohaat onder moslims bestaat wat de onderliggende oorzaak van deze aanslag is.
De Koran verbiedt geweld richting homo's.
pi_162985899
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:21 schreef Monolith het volgende:
De vicegouverneur van Texas ligt ook onder vuur vanwege een goedkeurende bijbeltweet:
http://www.pbs.org/newsho(...)tm_campaign=newshour
Hey. Wat moeten al die mensen nu die dit een moslimprobleem maken?
pi_162985940
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:35 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Boeiend, dat doet niets af aan de homohaat onder moslims.
pi_162985994
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:37 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Boeiend, dat doet niets af aan de homohaat onder moslims.
- zucht -
  maandag 13 juni 2016 @ 20:42:16 #31
440653 BarryOSeven
pi_162986068
quote:
7s.gif Op maandag 13 juni 2016 19:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

In welke gevallen precies?
Het vergroot het gevoel van vrijheid. Al is het maar omdat je jezelf kunt beschermen, als het moet zelfs tegen de overheid. En dat is ook het hele idee erachter.
  maandag 13 juni 2016 @ 20:46:19 #32
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162986193
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:42 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Het vergroot het gevoel van vrijheid. Al is het maar omdat je jezelf kunt beschermen, als het moet zelfs tegen de overheid. En dat is ook het hele idee erachter.
Dat idee van jezelf beschermen tegen de overheid lijkt me inmiddels wel behoorlijk achterhaald. Dat stamt nog uit de tijd dat de overheid ook alleen geweren had.

Wie hier een gevoel van vrijheid aan ontleent houdt vooral zichzelf voor de gek.
pi_162986214
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:42 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Je bent dan niet de enige met een wapen he! Het zou mijn gevoel van vrijheid alleen maar verminderen bij dat idee :')
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 13 juni 2016 @ 20:48:36 #34
440653 BarryOSeven
pi_162986273
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat idee van jezelf beschermen tegen de overheid lijkt me inmiddels wel behoorlijk achterhaald. Dat stamt nog uit de tijd dat de overheid ook alleen geweren had.

Wie hier een gevoel van vrijheid aan ontleent houdt vooral zichzelf voor de gek.
Een groep revolutionairen met een pistool is al beter dan een groep met een nietmachine.

Het dwingt toch een bepaalde vorm van respect af op die manier maar je hebt gelijk dat het tegenwoordig niet echt meer veel uit kan halen.

Een oplossing zou ook kunnen zijn: overheden verbieden wapens sterker dan geweren te gebruiken. Een beetje gekscherend maar goed.

Overheden zijn tegenwoordig veel te machtig en veel te macht lustig, daar gaan we in de toekomst nog heel en heel erg veel problemen mee krijgen.
  maandag 13 juni 2016 @ 20:49:30 #35
440653 BarryOSeven
pi_162986300
quote:
6s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:46 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Je bent dan niet de enige met een wapen he! Het zou mijn gevoel van vrijheid alleen maar verminderen bij dat idee :')
Het went wel als je merkt dat je niet na 2 uur al van je fiets wordt geschoten. Maar goed wij kennen hier ook nog niet een casus waarbij je zou willen dat je een geweer mocht hebben maar we doen er alles aan om daar wel te komen.

Niet dat ik er voor ben hoor, dat gaat me wat kort door de bocht. Maar het meteen afschieten (hehe) wil ik ook niet doen.
  maandag 13 juni 2016 @ 20:52:20 #36
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162986401
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:48 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Een oplossing zou ook kunnen zijn: overheden verbieden wapens sterker dan geweren te gebruiken. Een beetje gekscherend maar goed.
Haha, ja... of burgers toestaan om met kruisraketten en gevechtsvliegtuigen te spelen. _O-
  maandag 13 juni 2016 @ 20:53:19 #37
440653 BarryOSeven
pi_162986431
quote:
10s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Haha, ja... of burgers toestaan om met kruisraketten en gevechtsvliegtuigen te spelen. _O-
Nu ben ik voor! _O-
  maandag 13 juni 2016 @ 20:55:41 #38
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162986535
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:53 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Nu ben ik voor! _O-
Ik zie het al helemaal voor me... dan worden de aanslagen niet gepleegd met assault rifles maar met volledig uitgeruste apache gevechtshelicopters. :o
  maandag 13 juni 2016 @ 20:58:41 #39
440653 BarryOSeven
pi_162986714
quote:
10s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zie het al helemaal voor me... dan worden de aanslagen niet gepleegd met assault rifles maar met volledig uitgeruste apache gevechtshelicopters. :o
Ja of dat je buurman op een zondagmiddag een V2 in zijn tuin aan het bouwen is. Of even een bazooka op marktplaats scoren voor het weekendje weg met familie.

Het maakt de wereld er wel ludieker op denk ik, eventjes.
pi_162986734
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:35 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Mooi, jammer dat niet iedere moslim zich daar aan houdt.
pi_162987248

[ Bericht 62% gewijzigd door JubaUrbicus op 13-06-2016 21:20:44 ]
pi_162987656
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:58 schreef grimselman het volgende:

[..]

Mooi, jammer dat niet iedere moslim zich daar aan houdt.
Nog mooier zou natuurlijk zijn als mensen hun moraal helemaal niet baseerden op eeuwenoude geschriften en zelf eens gingen nadenken.
pi_162987692
quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:17 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nog mooier zou natuurlijk zijn als mensen hun moraal helemaal niet baseerden op eeuwenoude geschriften en zelf eens gingen nadenken.
Die man hierboven kan helemaal niet meer zelf nadenken.
  maandag 13 juni 2016 @ 21:19:23 #45
440653 BarryOSeven
pi_162987776
quote:

[..]

Een moraal op basis van de rede is vragen om corruptie. Een moraal is niet exact te bepalen waardoor dus de persoon met het meeste geld of de grootste bek uiteindelijk de moraal bepaalt. Dat is ontzettend gevaarlijk.

Wat wij nodig hebben is een moraal van een vergevorderd alien ras. Of dat gaat lukken moeten we afwachten.
pi_162987866
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:17 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Die man hierboven kan helemaal niet meer zelf nadenken.
Daar zijn er meer van:

pi_162987961
quote:
Religie kan echt rare dingen doen met mensen.

Wat mij betreft hebben dit soort mensen een behandeling nodig.
pi_162988117
quote:
10s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:23 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

wat mij betreft gaat men religie verbieden net als kinderporno en andere schadelijke praktijken.
pi_162988186
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:26 schreef flibber het volgende:

[..]

wat mij betreft gaat men religie verbieden net als kinderporno en andere schadelijke praktijken.
Gaat beetje ver. Zijn genoeg mensen die zich gewoon normaal gedragen ondanks de religie.
Vergelijking met kinderporno is dan ook een beetje vreemd.
pi_162988198
quote:
10s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:23 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Deze uitspraak van Steven Weinberg geeft het mooi weer:

“With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”
  maandag 13 juni 2016 @ 21:28:20 #51
440653 BarryOSeven
pi_162988238
quote:

[..]

Niet mee eens, religie gaat uiteindelijk, mochten we zo ver komen, de wereld redden van de ondergang. De mens is niet heel zonder iets waarin hij kan geloven. Maar dan moet dat wel iets onbereikbaars zijn dus niet geld.

Alleen dan niet de doctrines die we heden ten dage kennen. (en ook niet die grap over aliens)
pi_162988305
quote:

[..]

Je kan alle religies wel verbieden, maar je kan mensen niet verbieden ergens in te geloven. :N
  maandag 13 juni 2016 @ 21:29:27 #53
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162988307
Sowieso is "religie" een nogal lastig te definieren begrip. Dus hoe zo'n verbod eruit zou moeten zien is me niet helemaal duidelijk.
pi_162988310
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:28 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Niet mee eens, religie gaat uiteindelijk, mochten we zo ver komen, de wereld redden van de ondergang. De mens is niet heel zonder iets waarin hij kan geloven. Maar dan moet dat wel iets onbereikbaars zijn dus niet geld.

Alleen dan niet de doctrines die we heden ten dage kennen. (en ook niet die grap over aliens)
wat een bullshit.
religie brengt alleen maar ellende.
pi_162988340
quote:
Dat is voor het gros te hoog gegrepen. Het bewijs wordt in deze topic reeks geleverd door heel wat roeptoeters die menen over zelfstandig kritisch denkvermogen te beschikken.
pi_162988358
quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

“With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”

Nja ik denk dat die mensen die net als voorbeeld zijn gegeven al niet spoorde.
  maandag 13 juni 2016 @ 21:30:37 #57
440653 BarryOSeven
pi_162988380
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:29 schreef flibber het volgende:

[..]

wat een bullshit.
religie brengt alleen maar ellende.
Dat beeld krijg je inderdaad als je moeite hebt met nadenken.
pi_162988392
quote:
10s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:29 schreef Molurus het volgende:
Sowieso is "religie" een nogal lastig te definieren begrip. Dus hoe zo'n verbod eruit zou moeten zien is me niet helemaal duidelijk.
Nu moet je geen moeilijke vragen gaan stellen natuurlijk.
pi_162988422
quote:
6s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:29 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Je kan alle religies wel verbieden, maar je kan mensen niet verbieden ergens in te geloven. :N
nee, maar het belijden ervan wel strafbaar maken.
evenals alle gebouwen plat walsen die geen historisch belang hebben.

Laat je als land maar bekend staan als religie onvriendelijk. Dat werkt vrij goed aangezien er ook weinig mensen uit het westen graag naar die oliestaatjes gaan om te wonen.
  maandag 13 juni 2016 @ 21:31:55 #60
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_162988428
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:30 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Dat beeld krijg je inderdaad als je moeite hebt met nadenken.
Ik heb nog nooit gehoord van een bloedbad of terroristische daad uit naam van het atheïsme, jij wel?
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_162988468
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:31 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit gehoord van een bloedbad of terroristische daad uit naam van het atheïsme, jij wel?
nu komt men met hitler, stalin, etc
pi_162988628
quote:

[..]

Als je echt wijs wil overkomen kun je beter 'religie' veranderen in 'dogmatische ideologie'. De grootste ellende uit de 20e eeuw en daarmee uit de geschiedenis van de mens kwam niet voort uit religie.
pi_162988644
quote:

[..]

Vrij zwakke uitspraak aangezien hij met een paar vrij simpele voorbeelden onderuit te halen is. Sowieso is het verdelen van mensen in 'goede' en 'slechte' mensen als zouden dat inherente eigenschappen zijn al niet erg sterk.
Als je het hebt over fenomenen die mensen er toe zetten wandaden te plegen die ze normaliter niet zouden plegen dan zijn dat eerder zaken als ingroup versus outgroup denken.
  maandag 13 juni 2016 @ 21:34:35 #64
440653 BarryOSeven
pi_162988654
quote:

[..]

Nee, maar atheïsme heeft weer andere negatieve aspecten. Zoals ik aangaf heeft in mijn optiek de mens iets nodig om in te geloven. Het is een worst die je wordt voorgehouden zonder dat je ooit de worst pakt. Dat drijft de mensheid vooruit.

Verder is geloof ook voor heel veel mensen een steun. Neem dat weg en je hebt mensen die in een depressie lazeren of zelfs psychotisch worden en in Alphen een winkelcentrum overhoop schieten.

Niet dat een gelovige niet depressief kan worden, maar ik denk dat het onder gelovigen minder vaak voor komt.
pi_162988670
quote:
RAF.
  maandag 13 juni 2016 @ 21:36:19 #66
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162988747
quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:34 schreef hoink581 het volgende:

[..]

RAF.
Heh? Wat?
pi_162988833
quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:34 schreef hoink581 het volgende:

[..]

RAF.
Die werden eerder gedreven door een soort van links-extremistisch utopisme, dan door atheïsme.
pi_162988887
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:34 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Als je echt wijs wil overkomen kun je beter 'religie' veranderen in 'dogmatische ideologie'. De grootste ellende uit de 20e eeuw en daarmee uit de geschiedenis van de mens kwam niet voort uit religie.
Heb je gelijk in :Y
pi_162988982
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:37 schreef Monolith het volgende:
Die werden eerder gedreven door een soort van links-extremistisch utopisme, dan door atheïsme.
Atheïsme is inherent aan hun ideologie natuurlijk. Het is niet uit naam van het Niks maar toch.
  maandag 13 juni 2016 @ 21:42:26 #70
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162989174
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:39 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Atheïsme is inherent aan hun ideologie natuurlijk.
Dat een ideologie atheistisch is betekent nog niet dat atheisme een ideologie is. Atheisme an sich is ideologisch en filosofisch geheel zonder inhoud.
pi_162989179
quote:

[..]

Atheïsme is inherent aan hun ideologie natuurlijk. Het is niet uit naam van het Niks maar toch.
Leg eens uit? Ik zie dat verband niet :?
pi_162989472
quote:

[..]

Dat zegt verder niets over of het ook daadwerkelijk een rol speelt of een motief is. De RAF heeft ook geen aanslagen gepleegd die bijvoorbeeld antireligieus van aard waren. Het waren vooral aanslagen op 'het gezag' / 'de kapitalistische elite'.
pi_162989495
Obama en zeker Biden draaien er te veel omheen. Dit was een geradicaliseerde moslim die hetgeen hij leerde van de islam te letterlijk nam. Je kunt de homohaat die deze jongen met de paplepel kreeg ingegoten van zijn met de Taliban sympathiserende vader dan ook niet los zien van zijn islamitische achtergrond. Homohaat is onderdeel van de islamitische opvoeding en leidt in het Midden-Oosten tot opsluiting, marteling en moord, waar het in het Westen 'slechts' leidt tot verkettering, verstoting en verzwijging. Natuurlijk is er dan een kleine groep liberale moslims die homoseksualiteit geen enkel probleem vindt, maar die groep is marginaal en heeft nauwelijks tot geen invloed op de islamitische leer.
pi_162989508
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:42 schreef Molurus het volgende:
Dat een ideologie atheistisch is betekent nog niet dat atheisme een ideologie is. Atheisme an sich is ideologisch en filosofisch geheel zonder inhoud.
Dat klopt. Het was ook slechts een voorbeeld dat je geen godsdienst nodig hebt om terroristische aanslagen te plegen.
  maandag 13 juni 2016 @ 21:49:51 #75
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162989568
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:48 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dat klopt. Het was ook slechts een voorbeeld dat je geen godsdienst nodig hebt om terroristische aanslagen te plegen.
Hmm, ik geloof niet dat iemand hier het tegendeel beweert of denkt.
pi_162989577
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:48 schreef Childofthe90s het volgende:
Obama en zeker Biden draaien er te veel omheen. Dit was een geradicaliseerde moslim die hetgeen hij leerde van de islam te letterlijk nam. Je kunt de homohaat die deze jongen met de paplepel kreeg ingegoten van zijn met de Taliban sympathiserende vader dan ook niet los zien van zijn islamitische achtergrond. Homohaat is onderdeel van de islamitische opvoeding en leidt in het Midden-Oosten tot opsluiting, marteling en moord, waar het in het Westen 'slechts' leidt tot verkettering, verstoting en verzwijging. Natuurlijk is er dan een kleine groep liberale moslims die homoseksualiteit geen enkel probleem vindt, maar die groep is marginaal en heeft nauwelijks tot geen invloed op de islamitische leer.
Je schijnt er gewoon burgemeester van Londen mee te kunnen worden in ieder geval.
pi_162989833
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:49 schreef Molurus het volgende:
Hmm, ik geloof niet dat iemand hier het tegendeel beweert of denkt.
Het is wel het excuus van een gros van de Fok!kers die deze topics met regelmaat bevolken.

Een unicum dat er nu eens enkel redelijke mensen zitten.
  maandag 13 juni 2016 @ 21:58:55 #78
238326 Worteltjestaart
pi_162990064
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:34 schreef BarryOSeven het volgende:
Nee, maar atheïsme heeft weer andere negatieve aspecten. Zoals ik aangaf heeft in mijn optiek de mens iets nodig om in te geloven.
Ah, het argument dat je zonder geloof geen moraal kunt hebben?
Je kunt prima de moraal van 'volgens de geldende cultuur' een goed mens zijn aanhangen, zonder dat op te hangen aan religieuze dogma's.

quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:48 schreef hoink581 het volgende:
Dat was ook in zijn geheel niet het punt... het punt is dat er wél terrorisme wordt bedreven uit religieuze motieven (meestal in de vorm van iedereen die niet de 'juiste' religie aanhangt, als vijand zien), maar nooit uit atheïstische motieven.
Al zou het best kunnen zijn dat er groeperingen bestaan die actief proberen religie uit te bannen, maar ik heb nog nooit gehoord dat er kerken/moskeeën/synagoges/locomokipkachelfantjetorens werden aangevallen door atheïsten vanwege weerzin tegen christenen/moslims/joden/locomokipkachelfantjegelovigen.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
  Redactie Frontpage maandag 13 juni 2016 @ 21:59:41 #79
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
  maandag 13 juni 2016 @ 22:01:07 #80
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162990196
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:54 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Het is wel het excuus van een gros van de Fok!kers die deze topics met regelmaat bevolken.

Een unicum dat er nu eens enkel redelijke mensen zitten.
De verleiding is natuurlijk groot om heel erg te simplificeren, dus doen veel mensen dat.

Laat niet weg dat religie een buitengewoon populaire motivatie is voor allerhande in mijn ogen moreel zeer verwerpelijk gedrag. En niet alleen in de Islam, we zagen het een aantal posts terug ook van een Christelijke pastoor.

Nu zou ik nooit pleiten voor een verbod op religie. Het lijkt me niet eens haalbaar op een manier die ik nog zou kunnen uitleggen als democratisch, en bovendien komt het neer op schieten met hagel: de meeste gelovigen gedragen zich prima, of ieg niet in strijd met moderne beschaafde normen en waarden. Laat niet weg dat religieus extremisme wel een vrij duidelijke neiging heeft om te leiden tot wat ik maar even heel mild 'wangedrag' noem.

Maar dat laatste moet ook te bestrijden zijn zonder te schieten met hagel, lijkt me. Iedereen heeft zich gewoon te houden aan dezelfde regels, ook gelovigen. Het is wellicht wel gezond om alle speciale wetgeving in relatie tot religie af te schaffen, maar verder is het gewoon handhaven van de regels die er al zijn.
  maandag 13 juni 2016 @ 22:05:19 #81
440653 BarryOSeven
pi_162990440
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 21:58 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ah, het argument dat je zonder geloof geen moraal kunt hebben?
Je kunt prima de moraal van 'volgens de geldende cultuur' een goed mens zijn aanhangen, zonder dat op te hangen aan religieuze dogma's.

[..]

Dat was ook in zijn geheel niet het punt... het punt is dat er wél terrorisme wordt bedreven uit religieuze motieven (meestal in de vorm van iedereen die niet de 'juiste' religie aanhangt, als vijand zien), maar nooit uit atheïstische motieven.
Al zou het best kunnen zijn dat er groeperingen bestaan die actief proberen religie uit te bannen, maar ik heb nog nooit gehoord dat er kerken/moskeeën/synagoges/locomokipkachelfantjetorens werden aangevallen door atheïsten vanwege weerzin tegen christenen/moslims/joden/locomokipkachelfantjegelovigen.
Nee mijn probleem is een moraal op basis van de rede, en dat dus moraal van mensen met de grootste bek of het meeste geld geldt. Dat werkt niet.
  maandag 13 juni 2016 @ 22:06:33 #82
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162990503
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:05 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Nee mijn probleem is een moraal op basis van de rede, en dat dus moraal van mensen met de grootste bek of het meeste geld geldt. Dat werkt niet.
Wat geeft jou het idee dat dat redelijk zou zijn?
  maandag 13 juni 2016 @ 22:07:15 #83
238326 Worteltjestaart
pi_162990549
Een verbod op religie is buiten onwenselijk ook onmogelijk.
Dan krijg je een soort gedachtenpolitie.

Bovendien zou ik dat teveel in strijd vinden met de persoonlijke vrijheid.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Ik zou er wel vóór zijn om te stoppen met alle wettelijke uitzonderingen op en voordeeltjes vóór (uitingen van) religie.
Dus geen scholen behalve openbare meer, geen rechten om op basis van je religieuze overtuiging van bepaalde regels uitgezonderd te worden, geen verbod op openbare feestelijkheden op zondag vóór 12:00 en weet ik veel.
  maandag 13 juni 2016 @ 22:09:23 #84
440653 BarryOSeven
pi_162990669
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat geeft jou het idee dat dat redelijk zou zijn?
Dat is niet redelijk maar redelijk in absolute zin ga je ook niet krijgen. Je merkt het ook al aan bijvoorbeeld nu de immigratiecrisis. Niet om er een kant te kiezen maar je ziet heel duidelijk dat de moraal wordt gemaakt. Dat is wat een moraal op de rede doet. De volgende keer willen ze de vluchtelingen allemaal vergassen. Ook daar kun je een goede reden voor verzinnen als je je best doet.
pi_162990799
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:01 schreef Molurus het volgende:
De verleiding is natuurlijk groot om heel erg te simplificeren, dus doen veel mensen dat.

Laat niet weg dat religie een buitengewoon populaire motivatie is voor allerhande in mijn ogen moreel zeer verwerpelijk gedrag. En niet alleen in de Islam, we zagen het een aantal posts terug ook van een Christelijke pastoor.

Nu zou ik nooit pleiten voor een verbod op religie. Het lijkt me niet eens haalbaar op een manier die ik nog zou kunnen uitleggen als democratisch, en bovendien komt het neer op schieten met hagel: de meeste gelovigen gedragen zich prima, of ieg niet in strijd met moderne beschaafde normen en waarden. Laat niet weg dat religieus extremisme wel een vrij duidelijke neiging heeft om te leiden tot wat ik maar even heel mild 'wangedrag' noem.

Maar dat laatste moet ook te bestrijden zijn zonder te schieten met hagel, lijkt me. Iedereen heeft zich gewoon te houden aan dezelfde regels, ook gelovigen. Het is wellicht wel gezond om alle speciale wetgeving in relatie tot religie af te schaffen, maar verder is het gewoon handhaven van de regels die er al zijn.
Ideologisch extremisme is inderdaad geneigd tot geweld. Het doel heiligt altijd de middelen gezien het doel verheven is.

Toch is dit niet voorbehouden aan religie. Alle dogmatische ideologieën zijn in bepaalde mate gevaarlijk. Dit lijkt men vaak te vergeten.

Religie verbieden is daarmee niet alleen zinloos omdat er genoeg alternatieven zijn maar is ook nog eens hypocriet. Het is dogmatische onderdrukking op zichzelf. Wil je dat specifieke aspect dus tegen gaan dan moet je paradoxaal genoeg religie gedogen.
pi_162990913
quote:
Vader schutter veroordeelt homo's in videoboodschap

VIDEOSeddique Mir Mateen blijkt, net als zijn zoon Omar, fel tegenstander te zijn van homoseksualiteit. Dit blijkt uit een video die hij vandaag online heeft gezet. De vader van de schutter in Orlando, staat ook bekend als anti-Amerikaans en een aanhanger van de Taliban.

,,God zal degenen straffen die zich inlaten met homoseksualiteit'', waarschuwt Mateen senior in zijn nieuwste video. ,,Homoseksualiteit is niet een kwestie die mensen moet bezighouden.'' Zijn zoon Omar doodde zaterdag in een homoclub 49 mensen. Seddique Mir Mateen heeft een programma op een Afghaanse zender die vanuit Californië wordt uitgezonden.

Leider
Het programma van Mateen senior is bedoeld voor Afghanen die in de Verenigde Staten en Europa wonen. Hij draagt vaak een militair uniform en ziet zichzelf als leider van een revolutionaire overgangsregering voor Afghanistan, meldt de Amerikaanse zender CBS News.

De FBI maakte eerst bekend dat Omar 50 mensen had gedood, maar daarbij werd de schutter zelf nog meegerekend. Van alle slachtoffers zijn inmiddels 48 mensen geïdentificeerd en 25 families zijn geïnformeerd over het lot van hun geliefden. Het is niet uitgesloten dat het dodental verder oploopt. Bij de schietpartij raakten ook 53 mensen gewond.

http://www.ad.nl/dossier-(...)oboodschap~ac847993/
  maandag 13 juni 2016 @ 22:13:43 #87
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162990970
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:09 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Dat is niet redelijk maar redelijk in absolute zin ga je ook niet krijgen. Je merkt het ook al aan bijvoorbeeld nu de immigratiecrisis. Niet om er een kant te kiezen maar je ziet heel duidelijk dat de moraal wordt gemaakt. Dat is wat een moraal op de rede doet. De volgende keer willen ze de vluchtelingen allemaal vergassen. Ook daar kun je een goede reden voor verzinnen als je je best doet.
De grote vragen in de morele filosofie worden nooit definitief beantwoord. Maar dan nog geef ik er de voorkeur aan om die vragen in redelijkheid en op basis van argumenten met elkaar te bespreken dan om te doen alsof een religieus dogma ervoor kan zorgen dat moraliteit absoluut is en die discussie overbodig. (Wat in de praktijk overigens nooit zo is geweest.)

Als er al een kwaal is dan is religieus dogma als medicijn voor die kwaal vele malen erger.
pi_162991012
Ik denk dat China prima heeft laten zien dat je zelfs als je het wilt religie niet kunt uitroeien.
pi_162991217
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:14 schreef Monolith het volgende:
Ik denk dat China prima heeft laten zien dat je zelfs als je het wilt religie niet kunt uitroeien.
Natuurlijk niet. Hang naar spiritualiteit is mens eigen.
pi_162991419
quote:
Enfin: Hij neemt niet het recht in zijn eigen hand. Dus case closed. Als we alle malloten met achterlijke ideëen ook nog moeten veroordelen, komen we tijd tekort. Zolang ze hun waanideëen niet in praktijk brengen, is er niks aan de hand.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_162991695
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:21 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Enfin: Hij neemt niet het recht in zijn eigen hand. Dus case closed. Als we alle malloten met achterlijke ideëen ook nog moeten veroordelen, komen we tijd tekort. Zolang ze hun waanideëen niet in praktijk brengen, is er niks aan de hand.
het begint hierbij.
Iedereen die mij quote, krijgt een DM van mij :)
pi_162991724
quote:

[..]

En dat geldt dan ook voor achterlijke imams?
  maandag 13 juni 2016 @ 22:27:39 #93
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162991812
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:11 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Toch is dit niet voorbehouden aan religie. Alle dogmatische ideologieën zijn in bepaalde mate gevaarlijk. Dit lijkt men vaak te vergeten.
Dat denk ik niet. Ook voor niet-religieuze ideologieen geldt dat ze zich aan dezelfde regels moeten houden als iedereen. Types zoals Wilders zoeken af en toe de grens op, er is een keer een rechtszaak, maar de grenzen zijn daar heel helder en worden in principe vrij streng bewaakt.

.... behalve als het gaat om religieuze ideologieen. Die lijken van nature met veel meer weg te komen dan de rest. En dat heeft te maken met een dogmatisch a priori respect voor geloof dat ons cultureel is ingebakken. Ik zie dat zowel bij gelovigen als juist ook bij ongelovigen.

Zoals gezegd zou ik religie niet willen verbieden, maar het lijkt me wel heel gezond als we dat dogma van ons afschudden. Durf gelovigen aan te pakken als ze op religieuze gronde de wet overtreden. En durf ook gewoon hun geloofsopvattingen ter discussie te stellen trouwens. :)
pi_162991909
quote:
Ze creëeren wel draagvlak voor hun waanideeën waar anderen naar gaan handelen. Onschuldig zijn zulke uitspraken niet en het zou zeer onverstandig zijn niet in te grijpen in zulke gevallen.
pi_162992003
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Ook voor niet-religieuze ideologieen geldt dat ze zich aan dezelfde regels moeten houden als iedereen. Types zoals Wilders zoeken af en toe de grens op, er is een keer een rechtszaak, maar de grenzen zijn daar heel helder en worden in principe vrij streng bewaakt.

.... behalve als het gaat om religieuze ideologieen. Die lijken van nature met veel meer weg te komen dan de rest. En dat heeft te maken met een dogmatisch a priori respect voor geloof dat ons cultureel is ingebakken. Ik zie dat zowel bij gelovigen als juist ook bij ongelovigen.

Zoals gezegd zou ik religie niet willen verbieden, maar het lijkt me wel heel gezond als we dat dogma van ons afschudden. Durf gelovigen aan te pakken als ze op religieuze gronde de wet overtreden.
Wat zijn nu concrete voorbeelden daarvan? In Nederland zijn de meeste uitzonderingen uiterlijkheden, niets fundamenteels.
pi_162992056
Schuif deze discussie lekker door naar waar het hoort.
  maandag 13 juni 2016 @ 22:31:51 #97
440653 BarryOSeven
pi_162992089
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

De grote vragen in de morele filosofie worden nooit definitief beantwoord. Maar dan nog geef ik er de voorkeur aan om die vragen in redelijkheid en op basis van argumenten met elkaar te bespreken dan om te doen alsof een religieus dogma ervoor kan zorgen dat moraliteit absoluut is en die discussie overbodig. (Wat in de praktijk overigens nooit zo is geweest.)

Als er al een kwaal is dan is religieus dogma als medicijn voor die kwaal vele malen erger.
En wat als dat religieuze dogma een leer omvat waar jij en ik als westers denkenden atheist of agnost ons prima in zouden kunnen vinden? Iets waar we als mensheid ineens zoiets bij zouden hebben van: "Tja dat is nou precies wat het is"?

Eigenlijk zoals we nu tegen de wetenschap aankijken. Maar dan met hoop, in plaats van het hopeloze atheistische lot.
  maandag 13 juni 2016 @ 22:33:44 #98
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162992193
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:30 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Wat zijn nu concrete voorbeelden daarvan? In Nederland zijn de meeste uitzonderingen uiterlijkheden, niets fundamenteels.
Nou ja, ik vond bijvoorbeeld de weigerambtenaar wel een vrij stuitend voorbeeld. Strikt genomen strafbaar in overtreding van de wet, maar omdat het een geloofsovertuiging betrof kwam er een 'coulance regeling': er kwam een overgangsperiode waarin het weigeren werd gedoogd.

Ik vond dat persoonlijk absurd. In geen enkele andere situatie wordt het overtreden van een nieuwe wet op die manier getolereerd. In zekere zin wordt er met die coulance regeling begrip getoond voor de religieuze intolerantie van weigerambtenaren.
pi_162992195
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:31 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

En wat als dat religieuze dogma een leer omvat waar jij en ik als westers denkenden atheist of agnost ons prima in zouden kunnen vinden? Iets waar we als mensheid ineens zoiets bij zouden hebben van: "Tja dat is nou precies wat het is"?

Eigenlijk zoals we nu tegen de wetenschap aankijken. Maar dan met hoop, in plaats van het hopeloze atheistische lot.
Wetenschap is waardeloos als je het als vervanging voor spiritualiteit aanduidt.
  maandag 13 juni 2016 @ 22:35:59 #100
440653 BarryOSeven
pi_162992322
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:33 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Wetenschap is waardeloos als je het als vervanging voor spiritualiteit aanduidt.
Dat kan ook niet, daar hebben we materie voor.

Maar de als het gevoel van waarheid zoals we dat voor wetenschap hebben, in een religieus dogma zouden kunnen vinden dan denk ik dat het ons verder brengt dan een moraal op base van de rede.

Heb het ook niet op de plank hoor, daar niet van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')