abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163303379
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 23:32 schreef Fixers het volgende:

[..]

Valt mee, er zijn nog veel meer talen waar de grammaticale geslachten minder zwaar wegen, of er nog veel meer zijn dan de 4 die de Germaanse talen kennen.

Voor de liefhebber in handig youtube formaat:

Gender is niet het enige dat talen ingewikkeld kan maken: meervoudsvormen is een andere,
Wij kennen er 2: enkelvoud (1) en meervoud (meer dan 1)
Maar je hebt ook talen die wel 5 meervoudsvormen kennen,
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_163369356
  Moderator dinsdag 28 juni 2016 @ 16:25:27 #103
249559 crew  Lavenderr
pi_163370198
quote:
http://www.nrc.nl/handels(...)en-blackface-2960930
Toch enigszins blackface? Ik vind het beetje dubbel. Waarom niet gewoon twee homo's?
pi_163370661
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:25 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

http://www.nrc.nl/handels(...)en-blackface-2960930
Toch enigszins blackface? Ik vind het beetje dubbel. Waarom niet gewoon twee homo's?
nee, geen blackface. blackface is een stereotypering of zwarte mensen. Deze fotoshoot geeft geen stereotypering of homo's.

waarom geen zoenende homo's?
tja dat is uitgelegd, deze shoot is een uit de hand gelopen grap.
pi_163370757
Ik word zo moe van het woord 'blackface'.
pi_163370794
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:50 schreef Scrummie het volgende:
Ik word zo moe van het woord 'blackface'.
denk dat mensen teveel vrije tijd hebben....
  Moderator dinsdag 28 juni 2016 @ 16:55:56 #107
249559 crew  Lavenderr
pi_163370904
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:46 schreef Wantie het volgende:

[..]

nee, geen blackface. blackface is een stereotypering of zwarte mensen. Deze fotoshoot geeft geen stereotypering of homo's.

waarom geen zoenende homo's?
tja dat is uitgelegd, deze shoot is een uit de hand gelopen grap.
Maar ik begrijp de grap niet. Waren de homo's voor een shoot op?
pi_163372335
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik geloof dat het initiatief van die acteurs zelf kwam. Onder het mom van "wij zijn BN'er, dus als wij zoiets doen, heeft dat betekenis voor de samenleving".
pi_163372418
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Waarom moeten het homo's zijn?

Een van beide is in een interview gevraagd of hij op de cover zou willen, hij zij ja als hij gevraagd wordt, dat wordt op twitter uitgelegd als een verzoek van hem om op de cover te mogen, vriend van hem haakt daar voor de grap op in dat ze dat dan samen kunnen doen, blad belt ze of ze serieus zijn, zij besluiten om door te zetten, maar dan wel all the way en laten een erotisch getinte fotoshoot van zich maken.
pi_163372454
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 18:04 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ik geloof dat het initiatief van die acteurs zelf kwam. Onder het mom van "wij zijn BN'er, dus als wij zoiets doen, heeft dat betekenis voor de samenleving".
het sluit wel aan op de column die ik plaatste: eigenlijk zou in een perfecte samenleving er geen drukte van gemaakt worden als zij zich op deze manier laten afbeelden.
pi_163372529
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 18:10 schreef Wantie het volgende:

[..]

het sluit wel aan op de column die ik plaatste: eigenlijk zou in een perfecte samenleving er geen drukte van gemaakt worden als zij zich op deze manier laten afbeelden.
Ja eens. In een perfecte samenleving zou dat idd niet gebeuren. Dan zou het net zo normaal zijn als een man vrouw, vrouw vrouw, etc. Zelfs vrouw vrouw is al meer geaccepteerd dan man man geloof ik.

Ooit...
  Moderator dinsdag 28 juni 2016 @ 18:18:50 #112
249559 crew  Lavenderr
pi_163372613
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 18:04 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Dat zal dan wel maar ik vind het eigenlijk een hoog 'kijk ons eens gedurfd doen'-gehalte hebben. Hoop gedoe om niks vind ik.
pi_163372683
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 18:18 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat zal dan wel maar ik vind het eigenlijk een hoog 'kijk ons eens gedurfd doen'-gehalte hebben. Hoop gedoe om niks vind ik.
Ik kan dit juist wel toejuichen. Juist als 2 hetero's dit doen, kweek je begrip. Onder het mom van "doe 's normaal met z'n allen, zie je nou niet dat er niets mis mee is?".

Ik heb liever zoiets, dan een gay parade in de grachten van Amsterdam. Dit lijkt mij veel doeltreffender en bevorderlijk voor acceptatie namelijk.

Maar, ik ben maar een hetero die er maar een mening over heeft natuurlijk.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2016 18:23:40 ]
pi_163372999
Het is een beetje vergelijkbaar met de heisa die er rond The Danish Girl was. Daar werd de hoofdrol Lily Elbe (een transvrouw) vertolkt door Eddy Redmayne. Veel commentaar op gekomen dat de gekozen acteur een cisman was ipv een transvrouw.

Ik kan het commentaar op zich wel begrijpen, maar vond het zelf niet zo'n probleem. De acteur paste bij het karakter, van Lily wordt vermoed dat ze het syndroom van Klinefelter had. Daar hoort een prepuberaal jongensachtig en slungelig voorkomen bij. Redmayne kwam daar prima mee weg. Komt bij dat voor ongeveer de helft van de film het mannelijke alter ego van het karakter vertolkt moest worden. Er is een reden waarom Laverne Cox haar tweelingbroer als stand-in heeft.

Natuurlijk zou ik zelf liever een transvrouw zien die een transvrouw vertolkt. Maar het witwassen van de Stonewall film vind ik een stuk ernstiger. Een van de aanjagers van de rellen/protesten was een zwarte transvrouw, in de film was het een blanke homoman.

Als de cover van de L'Homo inderdaad is voortgekomen uit een grap tussen die twee mannen onderling vind ik dat er niet zoveel te zeuren valt. Enige is dat ze nog een beetje taboe maken van zoenende mannen, want dat is blijkbaar toch iets wat niet zomaar 'hoort'.
pi_163373101
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 18:34 schreef Fixers het volgende:
Natuurlijk zou ik zelf liever een transvrouw zien die een transvrouw vertolkt.
Waarom als ik vragen mag? Als ik het even doortrek naar homo's/hetero's, zou het mij echt niets interesseren als een homo een hetero speelt. Of moet ik dat niet doortrekken?

quote:
Als de cover van de L'Homo inderdaad is voortgekomen uit een grap tussen die twee mannen onderling vind ik dat er niet zoveel te zeuren valt. Enige is dat ze nog een beetje taboe maken van zoenende mannen, want dat is blijkbaar toch iets wat niet zomaar 'hoort'.
Dat taboe is er ook nog in veel delen van de samenleving. Het taboe benoemen lijkt mij doeltreffender dan doen alsof het er niet is.
  Moderator dinsdag 28 juni 2016 @ 18:40:59 #116
249559 crew  Lavenderr
pi_163373166
En ik mag toch hopen dat Nederland dit soort reportages niet meer nodig heeft. Wat nou acceptatie, zo plaats je homo's juist in een apart hokje.
pi_163373232
Nederland heeft dat *zeker* nog nodig. We leven nog *lang* niet in een land waar een homo net zo bekeken word als een hetero.
pi_163373911
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 18:38 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Waarom als ik vragen mag? Als ik het even doortrek naar homo's/hetero's, zou het mij echt niets interesseren als een homo een hetero speelt. Of moet ik dat niet doortrekken?
Voor mij is het vooral een ding van werkgelenheid en rolmodellen. Als transgender heb je nogal eens te maken met discriminatie op de werkvloer (ook in Nederland). En de positieve transgender rolmodellen zijn dun gezaaid. Gelukkig komen er daar de laatste tijd wat meer van in het voetlicht. O.a. Laverne Cox en de Wachowski zussen, in Nederland moeten we het vooralsnog doen met Kelly (helaas) en is iemand als Valentijn een stuk minder bekend.

Maar als het eenmaal een meer level playing field is wordt het voor mij minder belangrijk. Als actor speel je per definitie iemand die je niet bent. Je hoort mij ook niet klagen dat Neil Patrick Harris in How I Met Your Mother de ultieme rokkenjager speelt. Homomannen hebben minder moeite om aan de bak te komen in Hollywood.

Ik kan me trouwens ook voorstellen dat er voor een rol als Lili Elbe niet veel trans-acteurs zijn die de rol konden dragen. Dat zelfs als er (veel) transvrouwen auditie hadden gedaan de keus alsnog op Redmayne zou zijn gevallen. Hij heeft het bijzonder goed gedaan in die film.
quote:
Dat taboe is er ook nog in veel delen van de samenleving. Het taboe benoemen lijkt mij doeltreffender dan doen alsof het er niet is.
Ik heb de discussie niet gevold, het hangt een beetje af hoe de toon ervan is. Daarin kan je het maatschappelijke debat sturen.

Als het "Hahahahaha kijk ons eens lekker gek doen, twee mannen die elkaar zoenen! Maar we zijn heus echt wel hetero!! hahahah!!" is, dan vind ik het schadelijk.

Is de toon daarentegen: "Ja, we zijn buiten de kaders van maatschappelijke hokjes gegaan en hebben gezoend voor de foto. Deal with it!" Dan vind ik het prima om het taboe te benoemen.
pi_163373969
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 18:34 schreef Fixers het volgende:

Natuurlijk zou ik zelf liever een transvrouw zien die een transvrouw vertolkt.
Even geheel terzijde: Dan moet je misschien een keer Sense8 kijken. Toffe serie, ondanks dat hij wat mij betreft net iets teveel aandacht besteed aan het trans-zijn en seksualiteit in het algemeen, maar misschien dig jij het juist daarom.

Daar zit een "echte" trans actrice in en ze kan het nog redelijk ook.
Conscience do cost.
pi_163374054
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 18:18 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

hoop gedoe om publiciteit te krijgen zodat het blad verkoopt ;)
pi_163374115
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 18:40 schreef Lavenderr het volgende:
En ik mag toch hopen dat Nederland dit soort reportages niet meer nodig heeft. Wat nou acceptatie, zo plaats je homo's juist in een apart hokje.
hokjes hoeven geen probleem te zijn.
Kijk naar Fok Fora: allemaal verschillende hokjes, waar bnw er een van is
  Moderator dinsdag 28 juni 2016 @ 19:28:15 #122
249559 crew  Lavenderr
pi_163374436
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 19:18 schreef Wantie het volgende:

[..]

hokjes hoeven geen probleem te zijn.
Kijk naar Fok Fora: allemaal verschillende hokjes, waar bnw er een van is
True.
pi_163375053
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 19:10 schreef Fixers het volgende:

[..]

Voor mij is het vooral een ding van werkgelenheid en rolmodellen. Als transgender heb je nogal eens te maken met discriminatie op de werkvloer (ook in Nederland). En de positieve transgender rolmodellen zijn dun gezaaid. Gelukkig komen er daar de laatste tijd wat meer van in het voetlicht. O.a. Laverne Cox en de Wachowski zussen, in Nederland moeten we het vooralsnog doen met Kelly (helaas) en is iemand als Valentijn een stuk minder bekend.

Maar als het eenmaal een meer level playing field is wordt het voor mij minder belangrijk. Als actor speel je per definitie iemand die je niet bent. Je hoort mij ook niet klagen dat Neil Patrick Harris in How I Met Your Mother de ultieme rokkenjager speelt. Homomannen hebben minder moeite om aan de bak te komen in Hollywood.

Ik kan me trouwens ook voorstellen dat er voor een rol als Lili Elbe niet veel trans-acteurs zijn die de rol konden dragen. Dat zelfs als er (veel) transvrouwen auditie hadden gedaan de keus alsnog op Redmayne zou zijn gevallen. Hij heeft het bijzonder goed gedaan in die film.

[..]
Prima argumenten, begrijp je standpunt :). Zo had ik het inderdaad niet bekeken.

quote:
Ik heb de discussie niet gevold, het hangt een beetje af hoe de toon ervan is. Daarin kan je het maatschappelijke debat sturen.

Als het "Hahahahaha kijk ons eens lekker gek doen, twee mannen die elkaar zoenen! Maar we zijn heus echt wel hetero!! hahahah!!" is, dan vind ik het schadelijk.

Is de toon daarentegen: "Ja, we zijn buiten de kaders van maatschappelijke hokjes gegaan en hebben gezoend voor de foto. Deal with it!" Dan vind ik het prima om het taboe te benoemen.
Ik heb het in elk geval opgevat als het laatste. Dus wederom zijn we het met elkaar eens. Gelukkig ;).
  dinsdag 28 juni 2016 @ 21:43:02 #124
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_163378131
There is only one religion
pi_163379257
quote:
En precies daarom is er behoefte aan een setje neutrale voornaamwoorden en aanspreektitels. Iets waar in meerdere landen/taalgebieden over wordt gesproken. Helaas wordt die discussie vaak weggezet als onnodig/aanstellen/complot.
pi_163383842
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 22:13 schreef Fixers het volgende:

[..]

En precies daarom is er behoefte aan een setje neutrale voornaamwoorden en aanspreektitels. Iets waar in meerdere landen/taalgebieden over wordt gesproken. Helaas wordt die discussie vaak weggezet als onnodig/aanstellen/complot.
"Ladies and gentlemen and variations there upon"

aankondiging van de stewardes in Doctor Who: Midnight

pi_163385821
Of gewoon ladies & gentleman en dat iedereen die zich niet zo 'voelt' maar gewoon even mee doet. Ik vind dat inderdaad een onnodige toevoeging.
Conscience do cost.
pi_163385915
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 10:30 schreef ems. het volgende:
Of gewoon ladies & gentleman en dat iedereen die zich niet zo 'voelt' maar gewoon even mee doet. Ik vind dat inderdaad een onnodige toevoeging.
Dit.
pi_163386175
quote:
Ik zeg ook altijd gewoon goeiemorgen als mijn collega "Goeiemorgen dames!" zegt.
pi_163386206
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 10:50 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ik zeg ook altijd gewoon goeiemorgen als mijn collega "Goeiemorgen dames!" zegt.
Ik grom altijd wat en kijk gemeen de andere kant op want ik haat mensen en de ochtend ;(
Conscience do cost.
  woensdag 29 juni 2016 @ 10:54:37 #131
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_163386243
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 10:52 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik grom altijd wat en kijk gemeen de andere kant op want ik haat mensen en de ochtend ;(
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 29 juni 2016 @ 11:09:58 #132
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163386520
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 03:35 schreef Wantie het volgende:

[..]

"Ladies and gentlemen and variations there upon"

_O_

Doctor Who O+
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_163388525
quote:
Waarom nog wel dat onderscheid tussen mannen en vrouwen?
  woensdag 29 juni 2016 @ 12:57:09 #134
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163388557
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 12:55 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ja, dat vroeg ik me eerder ook al af. In de meeste gevallen waarin we in taal dit onderscheid maken doet het er helemaal niets toe.
pi_163393772
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 12:55 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ik vind het vervelend om op deze manier te antwoorden maar waarom niet? Als je een zaal begroet zijn er tientallen manieren van dat invullen. "Geachte aanwezigen" kan net zo goed natuurlijk, maar het gaat me wat ver om daar ook al regeltjes en taboes voor te verzinnen.

Waarom überhaupt nog een groet? Zou je je ook kunnen afvragen :P
Conscience do cost.
  woensdag 29 juni 2016 @ 17:48:12 #136
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_163394402
https://www.buzzfeed.com/matwhitehead/a-dory-ble-couple-goals

Waar mensen zich niet al druk om kunnen maken :')
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_163396114
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 17:48 schreef theguyver het volgende:
https://www.buzzfeed.com/matwhitehead/a-dory-ble-couple-goals

Waar mensen zich niet al druk om kunnen maken :')
Representatie is best wel een ding ja. Als je kinderen van jongs af aan meegeeft dat er meer bestaat dan heterorelaties of je ze dat later niet alsnog uit te leggen dat het bestaat.

Oh Hai CAD, ja dat is een agenda. Kan je gelijk aan de afwas. :W
  woensdag 29 juni 2016 @ 19:29:19 #138
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_163396414
Het Eindhovense Van Abbemuseum omarmt queering. In kunst, maar ook in de toiletten:

quote:
Facilitair - Gender-neutrale toiletten
Bij het gebruik van toiletten wordt de beperkende indeling van slechts twee genderidentiteiten - man en vrouw - nijpend zichtbaar. Mensen met een minder eenduidige identiteit voelen zich gekwetst, worden in hokje geduwd en krijgen van anderen te horen welk toilet voor hen is welke niet. Deze vervelende confrontaties wil het Van Abbe vermijden door vanaf begin juli 2016 gender-neutrale toiletten te hanteren en inclusiviteit zo ook terug laten komen op het toilet. Net zoals bij de meeste mensen thuis mogen de wc’s door mensen van alle genders worden gebruikt, zonder iemand uit te sluiten.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Moderator woensdag 29 juni 2016 @ 19:39:03 #139
249559 crew  Lavenderr
pi_163396593
quote:
14s.gif Op woensdag 29 juni 2016 19:29 schreef Copycat het volgende:
Het Eindhovense Van Abbemuseum omarmt queering. In kunst, maar ook in de toiletten:

[..]

Soms ligt de oplossing zó voor de hand.
  woensdag 29 juni 2016 @ 20:22:31 #140
37769 erodome
Zweefteef
pi_163397563
quote:
14s.gif Op woensdag 29 juni 2016 19:29 schreef Copycat het volgende:

[..]

Het kan zo simpel zijn allemaal.

De enige factor die "problematisch" is qua wc's zijn pisbakken. Die eruit en alleen hokjes lost alle problemen op. Gewoon wc's hebben, invalidetoilet die hoger is en die leuningen heeft erbij in een wat ruimer hokje en je bent klaar. Dan kan iedereen in dezelfde toiletruimte hun eigen ding doen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_163397952
Jamaar neutrale toiletten zijn duur. Steven Colbert heeft het getest:

Aanpassen van urinoirs is iets wat een langere termijn oplossing gaat worden. Door het plaatsen van wandjes of vervangen door potten (+wandjes). Dat is iets dat in publieke gebouwen meegenomen kan worden in lange termijn onderhoud. Bij de eerst volgende verbouwing of renovatie bijvoorbeeld. In nieuwbouw kan er op zijn minst al rekening gehouden worden met gemengde toiletten, door geen gezanmelijke urinoirs te plaatsen.

Ik ben ook al een creatieve oplossing tegen gekomen: bordjes met de teksten:
'Toilet voor mensen met plastuit' en 'Toilet voor mensen zonder plastuit'
  Moderator woensdag 29 juni 2016 @ 20:40:23 #142
249559 crew  Lavenderr
pi_163398067
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 20:36 schreef Fixers het volgende:
Jamaar neutrale toiletten zijn duur. Steven Colbert heeft het getest:

Aanpassen van urinoirs is iets wat een langere termijn oplossing gaat worden. Door het plaatsen van wandjes of vervangen door potten (+wandjes). Dat is iets dat in publieke gebouwen meegenomen kan worden in lange termijn onderhoud. Bij de eerst volgende verbouwing of renovatie bijvoorbeeld. In nieuwbouw kan er op zijn minst al rekening gehouden worden met gemengde toiletten, door geen gezanmelijke urinoirs te plaatsen.

Ik ben ook al een creatieve oplossing tegen gekomen: bordjes met de teksten:
'Toilet voor mensen met plastuit' en 'Toilet voor mensen zonder plastuit'
Dat vind ik van die flauwe oplossingen. Gewoon openbare toiletten. Bordjes weg of alleen TOILET erop. Wat is daar duur aan?
Het is zoals iemand hierboven al schreef: thuis heb je ook 1 toilet voor iedereen.
pi_163398526
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 20:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Het kan zo simpel zijn allemaal.

De enige factor die "problematisch" is qua wc's zijn pisbakken. Die eruit en alleen hokjes lost alle problemen op. Gewoon wc's hebben, invalidetoilet die hoger is en die leuningen heeft erbij in een wat ruimer hokje en je bent klaar. Dan kan iedereen in dezelfde toiletruimte hun eigen ding doen.
Wel een geil idee als een lekker wijf in het hokje naast me zit te schijten.
pi_163398576
quote:
14s.gif Op woensdag 29 juni 2016 20:53 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

:').
  woensdag 29 juni 2016 @ 20:55:58 #145
37769 erodome
Zweefteef
pi_163398605
quote:
14s.gif Op woensdag 29 juni 2016 20:53 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Tja....

Zolang je mij (of welke andere willekeurige vrouw/man/enz) daar niet mee lastig valt geil je er maar op zoveel als je maar wil.
Have fun, jouw leven, jouw feestje.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_163398617
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 20:40 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat vind ik van die flauwe oplossingen. Gewoon openbare toiletten. Bordjes weg of alleen TOILET erop. Wat is daar duur aan?
Het is zoals iemand hierboven al schreef: thuis heb je ook 1 toilet voor iedereen.
Ik ga ervan uit dat men moeite gaat hebben met het ontbreken van hokjes rondom urinoirs. De schaamwandjes tussen urinoirs zijn in de regel niet veel groter dan een placemat, als ze er al zijn. Vooral in kroegen kom je nog wel eens troggen tegen.
pi_163398640
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 20:55 schreef Scrummie het volgende:

[..]

:').
Ik denk dat iedereen wel snapt dat dit niet gaat werken.
  woensdag 29 juni 2016 @ 20:57:54 #148
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163398672
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 20:56 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ad populum.
pi_163398675
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 20:56 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

En waarom niet?
pi_163398703
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 20:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ad populum.
Prima jongen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')