Het is niet allemaal zwart-wit. Die kloosters verrichten nog steeds wel goed werk in de vorm van het produceren van trappist om in hun onderhoud te voorzien. Ik vind Soefis ook een mooie religieuze doelgroep. Dat is een liberale islamitische minderheid in met name Turkije (ca. 15 a 20 miljoen Soefis in Turkije). Heel mystiek en liberaal in vergelijking met de grote hoop sunnies.quote:Op woensdag 8 juni 2016 21:05 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Schrijven, bureaucratie en wiskunde zijn allemaal herontdekt in de kloosters, door monniken.
Sufisme is niet liberaal. Ze willen sharia wetten. Vrouwen worden niet toegelaten.quote:Op woensdag 8 juni 2016 22:18 schreef George_Zina het volgende:
Ik vind Soefis ook een mooie religieuze doelgroep. Dat is een liberale islamitische minderheid in met name Turkije (ca. 15 a 20 miljoen Soefis in Turkije). Heel mystiek en liberaal in vergelijking met de grote hoop sunnies.
Volgens de christelijke religies zeker wel, maar welke lezing houd jij aan dan?quote:Op woensdag 8 juni 2016 17:45 schreef Maharajah het volgende:
[..]
Je weet dat Jezus daar ook niet aan gestorven zou zijn, toch? Het kruis? Anders zou je een punt hebben.
Zo dan! Wel mooi om te lezenquote:Op donderdag 9 juni 2016 10:50 schreef k_man het volgende:
Bij een liberale religie denk ik eerder aan Bahai.
quote:Op dinsdag 7 juni 2016 13:42 schreef Dakterras het volgende:
Ik kan niet zeggen dat ik echt religieus ben, maar het bezoeken van Jeruzalem en Bethlehem staan zeker op me bucketlist.
Het was de Kerk die voor het eerst institutioneel opkwam voor de wezen, armen, weduwen en zieken. Toegegeven, in het heerlijk liberale, individualistische, hedonistische Nederland van nu mogen die sowieso de pest krijgen (onrendabel spul).quote:Op dinsdag 7 juni 2016 14:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, die zogenaamde positieve effecten bestaan simpelweg niet.
Op persoonlijk vlak voor mensen uiteraard, maar niet voor samenlevingen als geheel.
Scholastiek redde de Griekse wijsheid. De Jezuïeten stonden aan de wieg van verschillende disciplines binnen de wetenschappen...quote:Op dinsdag 7 juni 2016 14:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh je snapt het niet helemaal. Gelovig zijn of niet is niet belangrijk. Het gaat over religie. Hoe meer macht een religie heeft, hoe minder vooruitgang een samenleving boekt. Vooruitgang stopte toen de islamitische ideologie alle macht naar zich toe trok.
Geen Augustinus, Aquino en Ignatius van Loyola.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 18:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe ik daarop kom? Heel veel geschiedenisboeken lezen.
Lijkt me allemaal sterk metafysisch.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geen Augustinus, Aquino en Ignatius van Loyola.
quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
Vermoeiend, dat zelfverzekerde volk.
Oh ja? Ooit eens gesproken met een gereformeerde?quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]. Als er iemand zelfverzekerd is dan zijn het gelovigen
.
Interessant, die hypothese.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lijkt me allemaal sterk metafysisch.
Augustinus is iig wel behoorlijk invloedrijk geweest, vooral door zijn De Civitate Dei. In de late middeleeuwen zie je langzaam het empirisme al wat op krabbelen.
Maar grosso modo kun je toch stellen dat de moderne wetenschap pas ontwikkeld wordt op het moment dat epistemologie en theologie uit elkaar drijven.
Maanden mee samengewerkt. Aardige kerel. Dat hij evolutie niet zo leuk vond, ach. We zijn niet allemaal perfect.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh ja? Ooit eens gesproken met een gereformeerde?
Maar religie is toch alleen maar een excuus voor daden?quote:Op dinsdag 7 juni 2016 18:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Misschien wat beter lezen, want het is toch echt algemeen bekend dat in het overgrote deel van de geschiedenis het zoeken van kennis onder de vleugel van religie viel.
De bouwkundigen van bv de Egyptenaren waren veel, maar geen "atheisten", dat waren gewoon mensen die hoog in de rangen van de religie vielen. Zelfde bij de perzen, de maya's, de inca's en ga zo maar door en door en door. Weet je bv wie de grondleggers van ons huidige schoolsysteem waren, of wie de werken van de grieken hebben bewaard en vertaald?
Misschien dus eens wat meer geschiedenis bekijken dan de afgelopen 500 jaar in een beperkt gebied. Of dacht je dat bv de maya kalender door anti's gevormd was ipv door mensen onder de vleugel van religie? Dacht je dat de ontwerpers van de piramydes anti's waren?
Vraag hem eens naar zijn zielenheil.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maanden mee samengewerkt. Aardige kerel. Dat hij evolutie niet zo leuk vond, ach. We zijn niet allemaal perfect.
Luister eens waar die gasten graag hun hoofd over braken zijn vragen als: hoeveel engelen kunnen er dansen op de punt van het zwaard hè.quote:
Dat is echt waart Aquino alleen over heeft geschreven. Ja.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Luister eens waar die gasten graag hun hoofd over braken zijn vragen als: hoeveel engelen kunnen er dansen op de punt van het zwaard hè.
Waarom zou ik? Zijn geloof interesseert me vrij weinig eigenlijk.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vraag hem eens naar zijn zielenheil.
Nee, ook over de stad gods dus, en daar heeft-ie tot op de dag van vandaag iedere conservatief mee beïnvloed. En daarvoor stond het ancienne regmie in het teken van Augustinus' De Civitate Dei.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is echt waart Aquino alleen over heeft geschreven. Ja.
![]()
Ziehier, de arrogantie van de atheïst...quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom zou ik? Zijn geloof interesseert me vrij weinig eigenlijk.
Hoofdstuk?quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, ook over de stad gods dus, en daar heeft-ie tot op de dag van vandaag iedere conservatief mee beïnvloed. En daarvoor stond het ancienne regmie in het teken van Augustinus' De Civitate Dei.
Hoofdstuk, wat nou hoofdstuk? Ik geef aan dat dat ongeveer de belangrijkste invloed is geweest van Augustinus. Die invloed reikt ver, want tegenwoordig masturberen alle conservatieven nog op de maatschappelijke ordening die Augustinus als de natuurlijk gang van zaken aanmerkt.quote:
Arrogantie? Hoe kom je daar nou weer bij?quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ziehier, de arrogantie van de atheïst...
Met je zelfverzekerdheid...
Yep.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar religie is toch alleen maar een excuus voor daden?
Ik ben het verre van eens met Augustinus, zeker waar het sociale ordening en al helemaal waar het zijn predestinatieleer (veroordeeld op het concilie van Orange) betreft. Mij gaat het om het afserveren van ons cultureel erfgoed op basis van bevooroordeeld atheïstisch geneuzel.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoofdstuk, wat nou hoofdstuk? Ik geef aan dat dat ongeveer de belangrijkste invloed is geweest van Augustinus. Die invloed reikt ver, want tegenwoordig masturberen alle conservatieven nog op de maatschappelijke ordening die Augustinus als de natuurlijk gang van zaken aanmerkt.
Dat jij daar überhaupt achter kunt staan, als iemand die toch redelijk zo niet behoorlijk links is.
Dat is natuurlijk niet zomaar waar.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar ik word soms best wel moe van de mensen die al het slechte op het conto van religie schuiven (religie is daar de oorzaak van!), maar dan alles wat wel goed was en onder de vleugel van diezelfde religie's viel wegwuiven met ja, maar dat is gewoon menselijk. Als religie de grote oorzaak is van het slechte wat onder die vleugel gebeurd is het ook de oorzaak van het goede onder die vleugel.
Trouwens, ook jij bent een gelovige. De VRIJE MARKT is jouw godquote:
Uh-huh.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Trouwens, ook jij bent een gelovige. De VRIJE MARKT is jouw god
Jij schijnt het te weten.quote:
Afserveren? Het gaat erom dat religie een behoorlijk repressief systeem voorstaat op ieder denkbaar vlak: moreel, sociaal, maatschappelijk, rechtelijk, mensenrechtelijk, psychologisch etc. etc.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ben het verre van eens met Augustinus, zeker waar het sociale ordening en al helemaal waar het zijn predestinatieleer (veroordeeld op het concilie van Orange) betreft. Mij gaat het om het afserveren van onze cultureel erfgoed op basis van bevooroordeeld atheïstisch geneuzel.
Net wist je het allemaal nog zo goed. Daar ga je met je arrogantie en zelfverzekerdheid.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
laten we het testen...
Participatiewet... eens?
Geef gewoon eens antwoord.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Net wist je het allemaal nog zo goed. Daar ga je met je arrogantie en zelfverzekerdheid.
Nee inderdaad... de armen waren veel beter af zonder de ingrepen van de Kerk.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Afserveren? Het gaat erom dat religie een behoorlijk repressief systeem voorstaat op ieder denkbaar vlak: moreel, sociaal, maatschappelijk, rechtelijk, mensenrechtelijk, psychologisch etc. etc.
Tuurlijk wel, zowel degene die slecht doet als degene die goed doet beroepen zich op hun geloof.quote:
Nee hoor. Hoe kom je daar nou weer bij?quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:57 schreef erodome het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, zowel degene die slecht doet als degene die goed doet beroepen zich op hun geloof.
Elke keer dat er iemand opdook die wat voor de armen wilde doen dan werd-ie tot ketter uitgeroepen. Geert Grote, bekend? Iedere opstand van de armen, de boeren, de verdrukten: kerk stond er al eerste bij om de boel te verketteren, waarna de adel de armen afslachtten. Engeland, Frankrijk, Vlaanderen: de grote boerenopstanden in de 14de eeuw, jou bekend, neem ik aan? De oorlog tegen armen bestaat in feite nog steeds, is allemaal door het christendom in stand gehouden en aangewakkerd. De hele predestinatieleer der gereformeerden is er op gebaseerd: als je rijk bent dan laat god zien dat je moreel goed bent en gered wordt op de jongste dag.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee inderdaad... de armen waren veel beter af zonder de ingrepen van de Kerk.
De Kerk heeft Jezus verketterd ja?quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Elke keer dat er iemand opdook die wat voor de armen wilde doen dan werd-ie tot ketter uitgeroepen. Geert Grote, bekend? Iedere opstand van de armen, de boeren, de verdrukten: kerk stond er al eerste bij om de boel te verketteren, waarna de adel de armen afslachtten. Engeland, Frankrijk, Vlaanderen: de grote boerenopstanden in de 14de eeuw, jou bekend, neem ik aan. De oorlog tegen armen bestaat in feite nog steeds, is allemaal door het christendom in stand gehouden en aangewakkerd. De hele predestinatieleer der gereformeerden is er op gebaseerd: als je rijk bent dan laat god zien dat je moreel goed bent en gered wordt op de jongste dag.
Christendom is nog steeds een vervloeking, als je het mij vraagt.
Hoe kom je erbij dat dat niet zo is?quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee hoor. Hoe kom je daar nou weer bij?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |