abonnement Unibet Coolblue
  maandag 6 juni 2016 @ 20:31:40 #1
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_162797972


Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?



Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden :)
pi_162799034
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:32 schreef flibber het volgende:

[..]

die heb ik toevallig zelf...
er zit geen steenboor bij, wel een gat waar een boor in past en een schroefgat om de boor te klemmen, maar dan is dat heel provisorisch....
en eigenlijk zegt de naam het al... tegelboor...
Als je de koppen van een tegelboor en diamantboorkroont vergelijkt is dat heel verschillend...
Ik heb mijn twijfels of zo'n tegelboor "blij" word van een klinker....

Ik heb zelf ook led spotjes geboord in buitenbestrating. iets groter (dacht 70 mm) maar dan gewoon met een diamantboor en uit het handje. En dan moet je de boor al schuin erop zetten en langzaam overdrukken, dat gaat je de eerste paar maal grandioos mis en met een beetje pech heb je een verzwikte pols of een hap uit je schoen :+
voor 5 tientjes diamantboor met kolom huren is makkelijker, vraag je de buurman of die ook mee doet met spotjes en ben je voor 25 euro klaar ;)
Had m vanmiddag besteld en lees nu je bericht.. Ben benieuwd hoe ver ik kom, ben van plan een malletje te maken en hopen op t beste :')
pi_162799674
Wat is er al kapot als je een $willekeurige ventilator met 3 standen hebt, echter er geen teken van leven in lijkt te zitten? en je knoppen wel werken? :-)

afbeelding ter referentie
pi_162807687
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 21:12 schreef Ou-Tannu het volgende:
Wat is er al kapot als je een $willekeurige ventilator met 3 standen hebt, echter er geen teken van leven in lijkt te zitten? en je knoppen wel werken? :-)

afbeelding ter referentie
[ afbeelding ]
Keek net in de grote glazen bol en zag dat je wikkelingen van de motor gesneuveld zijn. Dus gewoon weggooien en een nieuwe kopen. O-)
Jeroentje.
pi_162808280
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 08:14 schreef jpajs het volgende:

[..]

Keek net in de grote glazen bol en zag dat je wikkelingen van de motor gesneuveld zijn. Dus gewoon weggooien en een nieuwe kopen. O-)
misschien wel een kabel breuk :)
pi_162809998
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 09:11 schreef kovenant het volgende:

[..]

misschien wel een kabel breuk :)
ik weet het niet :( gister overal de multimeter opgehad.en de enige draad waar ik niks van terug krijg is de N die de motor in gaat.. dus ik vermoed dat die gesneuveld is..

gezien de 3 draden vanaf de knopjes en de 2 van de condensator altijd wel een verbinding hebben... alleen naar N meet ik niks.. dus dat wordt de motor slopen :7 en hopen op een draadbreukje ;)
  dinsdag 7 juni 2016 @ 22:25:07 #7
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_162828524
Hi guys&girls, ik wil een pull up bar (http://www.fitness-seller.nl/marbo-optrekstang-mh-d002/) monteren. Ik wilde dit met keilbouten doen, maar ik weet niet zeker dat geschikt is voor de muur; ik weet niet wat er achter zit :') Het is geen tussenwand, aan de andere kant van de muur is een kamer van de buren. Het is een goed onderhouden gemetseld huis, dus er zullen bakstenen tussen zitten? Zal het lukken met https://www.gamma.nl/asso(...)b_product_b021458122?
Deathlift or Die.
  Moderator woensdag 8 juni 2016 @ 00:00:07 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_162831817
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 22:25 schreef Ethanolic het volgende:
Hi guys&girls, ik wil een pull up bar (http://www.fitness-seller.nl/marbo-optrekstang-mh-d002/) monteren. Ik wilde dit met keilbouten doen, maar ik weet niet zeker dat geschikt is voor de muur; ik weet niet wat er achter zit :') Het is geen tussenwand, aan de andere kant van de muur is een kamer van de buren. Het is een goed onderhouden gemetseld huis, dus er zullen bakstenen tussen zitten? Zal het lukken met https://www.gamma.nl/asso(...)b_product_b021458122?
Je link naar wat je wilt ophangen werkt niet.

In een gemetselde muur zou ik geen keilbouten maken. Zeker nu niet omdat je niet ziet waar in de baksteen je boort.

Ik zou gewoon gaan voor houtdraadbouten van 10mm dik en SX12 pluggen. Daar Til je jezelf makkelijk aan op.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_162842581
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2016 00:00 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Je link naar wat je wilt ophangen werkt niet.

In een gemetselde muur zou ik geen keilbouten maken. Zeker nu niet omdat je niet ziet waar in de baksteen je boort.

Ik zou gewoon gaan voor houtdraadbouten van 10mm dik en SX12 pluggen. Daar Til je jezelf makkelijk aan op.
Haakje weghalen: http://www.fitness-seller.nl/marbo-optrekstang-mh-d002/ .
Maar idd, paar flinke bouten en dat blijft wel hangen. Tussenmuur kan nog steeds van beton zijn, ligt ook aan het bouw jaartal.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  woensdag 8 juni 2016 @ 19:46:21 #10
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_162848521
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2016 00:00 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Je link naar wat je wilt ophangen werkt niet.

In een gemetselde muur zou ik geen keilbouten maken. Zeker nu niet omdat je niet ziet waar in de baksteen je boort.

Ik zou gewoon gaan voor houtdraadbouten van 10mm dik en SX12 pluggen. Daar Til je jezelf makkelijk aan op.
verzeker eerst jezelf ervan welk materiaal de muur is, voor hetzelfde geld is ie van gipsplaat. Sta je met je keilbouten, of houtdraadbouten :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  woensdag 8 juni 2016 @ 22:01:30 #11
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_162853149
Houtdraagbouten heb ik wel, die keilbouten zou ik moeten kopen. Ik wil het liefst voorkomen dat het stucwerk van de muur scheurt omdat de bar niet goed genoeg vast zit :P Want wat zou er gebeuren als ik zomaar keilbouten er in sla? Is toch altijd steviger dan houtdraadbouten, of ik nou in baksteen of beton boor?

http://www.fitness-seller.nl/marbo-optrekstang-mh-d002/

In de reviews staan ook vooral keilbouten namelijk. :P
Deathlift or Die.
pi_162853928
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 22:01 schreef Ethanolic het volgende:
Want wat zou er gebeuren als ik zomaar keilbouten er in sla? Is toch altijd steviger dan houtdraadbouten, of ik nou in baksteen of beton boor?

http://www.fitness-seller.nl/marbo-optrekstang-mh-d002/

In de reviews staan ook vooral keilbouten namelijk. :P
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in een houtdraadbout met een goede plug dan een keilbout.
Dat er in die reviews ook vooral keilbouten instaat, komt omdat ze lid zijn van de keilboutenfanclub *O* w/ :|W
  donderdag 9 juni 2016 @ 09:44:45 #13
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_162860223
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 22:01 schreef Ethanolic het volgende:
Houtdraagbouten heb ik wel, die keilbouten zou ik moeten kopen. Ik wil het liefst voorkomen dat het stucwerk van de muur scheurt omdat de bar niet goed genoeg vast zit :P Want wat zou er gebeuren als ik zomaar keilbouten er in sla? Is toch altijd steviger dan houtdraadbouten, of ik nou in baksteen of beton boor?

http://www.fitness-seller.nl/marbo-optrekstang-mh-d002/

In de reviews staan ook vooral keilbouten namelijk. :P
Bakstenen muur kan barsten door keilbouten.
pi_162911563
Is het een slecht idee om bij een zonneboiler enkel een keerklep te plaatsen i.p.v. een complete inlaatcombinatie als de uitgang is aangesloten op zowel een Quooker als een elektrische boiler die elk al een inlaatcombinatie hebben?

De druk gaat er dan toch gewoon via die inlaatcombinaties af? Is er een ander nadeel behalve dan het feit dat er dan warm water uit de boiler stroomt i.p.v. koud water?
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_162912207
Is er een manier om (latex)muurverf eenvoudig van stopcontacten en dergelijke af te halen mocht de woningbouw moeilijk doen? Iemand had ze in zijn enthousiasme in de muurkleur geverfd.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_162912766
krabben ?, misschien springen de stukken er van af.
  Moderator zaterdag 11 juni 2016 @ 12:42:46 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_162913072
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 12:00 schreef dedodo het volgende:
Is er een manier om (latex)muurverf eenvoudig van stopcontacten en dergelijke af te halen mocht de woningbouw moeilijk doen? Iemand had ze in zijn enthousiasme in de muurkleur geverfd.
Gewoon voorzichtig krabben is niet voldoende ?
pi_162913074
Waarschijnlijk een domme vraag, ik heb een keuken laten leveren die ik zelf aan het plaatsen ben. Nu hebben ze met de keuken ook 2 dikke aluminium hoeklijnen van zo'n 115cm meegeleverd, weet iemand wat hiermee de bedoeling is? :@

Ik dacht dat ze misschien voor de ondersteuning van het blad waren bij de uitsparing van de kookplaat, maar over de breedte is de uitsparing daar al opgedikt en over de diepte zijn de strips weer veel te lang. Kookplaat is 4cm dik en rust daardoor ook op de aansluiting tussen de 2 kasten.

Rechter kast is een le mans kast die 100cm breed is maar 15cm van de muur af staat, had ik deze strips soms op de muur kunnen plaatsen ter ondersteuning van het blad waar deze niet op de kasten ligt? Daarvoor had ik namelijk al multiplex stroken op de wand geplaatst.
pi_162913122
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 12:00 schreef dedodo het volgende:
Is er een manier om (latex)muurverf eenvoudig van stopcontacten en dergelijke af te halen mocht de woningbouw moeilijk doen? Iemand had ze in zijn enthousiasme in de muurkleur geverfd.
Ik zou zeggen losschroeven en in een sopje met een schuursponsje. Anders krabben met een houtje.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_162913345
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 12:27 schreef bluemoon23 het volgende:
krabben ?, misschien springen de stukken er van af.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 12:42 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Gewoon voorzichtig krabben is niet voldoende ?
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 12:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik zou zeggen losschroeven en in een sopje met een schuursponsje. Anders krabben met een houtje.
Thanks!, was er al wat bang voor. Hoop eigenlijk (nou ja, m'n zus vooral) dat er niets van gezegd wordt, maar weet dan iig wat ons maandag te wachten staat eventueel (Kleur stopcontacten is geen punt op het overnameformulier :P)
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_162913539
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 12:56 schreef dedodo het volgende:

[..]

[..]

[..]

Thanks!, was er al wat bang voor. Hoop eigenlijk (nou ja, m'n zus vooral) dat er niets van gezegd wordt, maar weet dan iig wat ons maandag te wachten staat eventueel (Kleur stopcontacten is geen punt op het overnameformulier :P)
Als je voorganger het zo aan jou heeft overgelaten en jaar dus niet op je eigen overnameformulier voor hebt getekend zou ik die WBV-medewerker duidelijk maken dat je het achterlaat in dezelfde staat als je het gehuurd hebt. Anders is het ook weer niet zoveel werk, even laten weken. Of je koopt nieuwe, het lijkt me niet dat ze heel duur zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_162914848
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 13:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als je voorganger het zo aan jou heeft overgelaten en jaar dus niet op je eigen overnameformulier voor hebt getekend zou ik die WBV-medewerker duidelijk maken dat je het achterlaat in dezelfde staat als je het gehuurd hebt. Anders is het ook weer niet zoveel werk, even laten weken. Of je koopt nieuwe, het lijkt me niet dat ze heel duur zijn.
Ze hebben het zelf gedaan.
Kosten lopen wel op, ook lichtknoppen enzo. Nu hoeft het maar gamma kwaliteit te zijn, maar toch.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_162916285
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 14:08 schreef dedodo het volgende:

[..]

Ze hebben het zelf gedaan.
Kosten lopen wel op, ook lichtknoppen enzo. Nu hoeft het maar gamma kwaliteit te zijn, maar toch.
Gewoon schoonkrabben met bijv een plamuurmes (krast niet maar is dun genoeg om grip te krijgen) en dan schoonmaken met een sopje. Niet teveel water gebruiken bij de stopcontacten als je besluit om ze niet eerst te demonteren, en ik zou voor de zekerheid de stroom er even afhalen tevoren :+.
pi_162916625
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 12:00 schreef dedodo het volgende:
Is er een manier om (latex)muurverf eenvoudig van stopcontacten en dergelijke af te halen mocht de woningbouw moeilijk doen? Iemand had ze in zijn enthousiasme in de muurkleur geverfd.
nachtje in spiritus laten weken.
pi_162978789
Er is helemaal niets van gezegd, dus top!
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_162984849
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 16:36 schreef dedodo het volgende:
Er is helemaal niets van gezegd, dus top!
Dan zullen we hier binnenkort de nieuwe bewoner wel tegenkomen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_162985107
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dan zullen we hier binnenkort de nieuwe bewoner wel tegenkomen.
Die hebben het zelf gezien en niets van gezegd. Het is in de kleuren van de muren, dus opzich best netjes vind ik zelf (behalve dat het de verkeerde verf is).
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  maandag 13 juni 2016 @ 22:40:53 #28
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_162992587
Ik heb een sensorlamp gekocht voor in de badkamer, maar ik snap niets van de manier van instellen. Hoe ver moet ik draaien om het een of het ander geregeld te krijgen?


Ik heb alle kanten op gedraaid, maar na 3 secondes gaat de lamp toch echt uit. Hij is superfel (mag best hoor) en hij gaat aan als ik in een andere kamer beweeg.

Help? :')
pi_162993351
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:40 schreef Fliepke het volgende:
Hoe ver moet ik draaien om het een of het ander geregeld te krijgen?
De middelste is voor de tijd. Meestal is helemaal linksom (je kan niet helemaal rond als het goed is) het laagste, en zoveel mogelijk rechtsom het hoogste.
pi_162994522
Heeft iemand ervaring met wandverwarming? Werkt dat 'n beetje?
pi_162999259
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:40 schreef Fliepke het volgende:
Ik heb een sensorlamp gekocht voor in de badkamer, maar ik snap niets van de manier van instellen. Hoe ver moet ik draaien om het een of het ander geregeld te krijgen?
[ afbeelding ]

Ik heb alle kanten op gedraaid, maar na 3 secondes gaat de lamp toch echt uit. Hij is superfel (mag best hoor) en hij gaat aan als ik in een andere kamer beweeg.

Help? :')
Heb je nog meer licht daar? Want (geen idee of het klopt, mijn duits is niets) de linker is vaak de lichtsterkte vanaf wanneer hij reageert, met andere woorden: Dat hij niet aan gaat als het al licht is.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_163013816
Even een korte vraag.

Er moet een gat in mijn badkamermuur gemaakt worden om een mechanische ventilatie aan te leggen.

Nu zeggen ze mij dat dat een slijtage aan de boorkop van 3mm gaat opleveren. Dit lijkt mij erg veel. Weet iemand of dit kan kloppen?

Tegel is al van binnenmuur af. Dus boren moet door een binnenmuur (rode steen met luchtkamers) spouw met purachtige isolatieplaat en dan de baksteen van de buitenmuur.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_163014152
Zwaar overtrokken. Ik denk dat 't amper meetbaar zal zijn/
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163015825
Dank je wel. Mocht er toch een wapening in zitten, maakt dat veel uit met slijtage?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_163017583
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 20:54 schreef valentijn101 het volgende:
Dank je wel. Mocht er toch een wapening in zitten, maakt dat veel uit met slijtage?
Eh ja. Maar in die rode poreuse steen zit toch geen wapening? Je kan ook proberen met een steenboor flink wat gaten te boren langs de omtrek, en dan met een koudbeitel de rest weg te bikken. Dat rode spul is relatief licht en zacht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 14 juni 2016 @ 21:47:30 #36
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_163017984
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:52 schreef Nixxor het volgende:

[..]

De middelste is voor de tijd. Meestal is helemaal linksom (je kan niet helemaal rond als het goed is) het laagste, en zoveel mogelijk rechtsom het hoogste.
Ja, dat kan dus wel... En wellicht heb ik hem nu 3 rondjes gedraaid, of 4, of 1? :{
pi_163022648
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 21:47 schreef Fliepke het volgende:
Ja, dat kan dus wel... En wellicht heb ik hem nu 3 rondjes gedraaid, of 4, of 1? :{
Kun je misschien een foto maken? Soms zijn het hex-switches die kun je inderdaad ronddraaien. Maar single-turn potmeters (de meest gekozen goedkopere oplossing) kunnen dat (van origine ;)) niet
pi_163024701
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 21:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Eh ja. Maar in die rode poreuse steen zit toch geen wapening? Je kan ook proberen met een steenboor flink wat gaten te boren langs de omtrek, en dan met een koudbeitel de rest weg te bikken. Dat rode spul is relatief licht en zacht.
Oke, dank je wel :)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_163171263
Ik kreeg vandaag de vraag of het mogelijk is om een wcd te schakelen vanuit twee aparte ruimtes.
Met in beide ruimtes een schakelaar die gelijktijdig de lamp moet inschakelen voor die ruimte.
(Het gaat om een buisventilator in een badkamer die ook aan moet gaan voor de wc, los van het feit hoe dit zal gaan met geuren...)
Vraag ik mij af is dit wel eens mogelijk? Of zal er gewerkt moeten worden met enkelpolige schakelaars voor de lampen en een aparte schakeling voor het schakelen van de wcd?
De bedoeling is dus dat de ventilator aan staat als er een van de twee (of allebei) de lampen aan staan (met een nalooptijd). En dat die niet word uitgeschakeld door het bedienen van de andere schakelaar (hotelschakeling).

Als het voor mij zelf was geweest had ik gewoon aparte ventilator(en) en buizen genomen, maar dit is niet de wens van vraaggever.

Wat denken jullie? (Vonkenboer?)
pi_163175071
2 relais bij de ventilator, beide parallel tussen de voeding vd ventilator, de ene krijgt voeding vd wc, de ander vd badkamer.
  maandag 20 juni 2016 @ 22:16:51 #41
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163176113
Hoe zouden jullie een OSB ondervloer uitvlakken? :P .
De zoldervloer ligt erin, maar er zit hier en daar 1 a 2mm hoogte verschil tussen de platen.
Op internet hebben ze het over egalisatiespul, maar dat kan toch niet goed gaan op een houten ondervloer? Ik zat zelf te denken om er haaks spaanplaat op te schroeven van een mm of 8. Maar ik weet niet of dat niet gaat veren en kraken :{ .

Er komt overigens visgraatparket overheen, moet verlijmd/verspijkerd worden. Dus de ondervloer moet echt netjes vlak zijn.
  maandag 20 juni 2016 @ 22:46:56 #42
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_163177312
Zijn de individuele platen van zichzelf wel egaal? Maw zit er alleen verschil in dikte tussen de platen? Dan zou ik het eerder in dun plaatmateriaal zoeken om de dunnere platen op te dikken. Als er nog een vloer overheen gaat is een klein kiertje bij de overgangen geen ramp.

Een beetje ondervloer belooft dit soort verschillen ook aardig op te kunnen vangen trouwens.
pi_163177913
Groene viltplaten? Op deze site wordt beweerd dat ze tot 4 mm kunnen egaliseren...
pi_163179057
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:16 schreef bleiblei het volgende:
Hoe zouden jullie een OSB ondervloer uitvlakken? :P .
De zoldervloer ligt erin, maar er zit hier en daar 1 a 2mm hoogte verschil tussen de platen.
Op internet hebben ze het over egalisatiespul, maar dat kan toch niet goed gaan op een houten ondervloer? Ik zat zelf te denken om er haaks spaanplaat op te schroeven van een mm of 8. Maar ik weet niet of dat niet gaat veren en kraken :{ .

Er komt overigens visgraatparket overheen, moet verlijmd/verspijkerd worden. Dus de ondervloer moet echt netjes vlak zijn.
9 mm multiplex geen optie?
  dinsdag 21 juni 2016 @ 17:02:13 #45
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163190685
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:46 schreef Barrah het volgende:
Zijn de individuele platen van zichzelf wel egaal? Maw zit er alleen verschil in dikte tussen de platen? Dan zou ik het eerder in dun plaatmateriaal zoeken om de dunnere platen op te dikken. Als er nog een vloer overheen gaat is een klein kiertje bij de overgangen geen ramp.

Een beetje ondervloer belooft dit soort verschillen ook aardig op te kunnen vangen trouwens.
Dat is ook wel een idee! Ik ga eens meten en kijken of ik goedkope platen van 1-2-3mm kan vinden.
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 23:02 schreef DarkE het volgende:
Groene viltplaten? Op deze site wordt beweerd dat ze tot 4 mm kunnen egaliseren...
Mja, het parket wordt verlijmd op de ondergrond, dus dit soort platen gaat helaas niet werken vrees ik. Zo wel ideaal zijn als het kon trouwens :P .
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 23:39 schreef Makrolon het volgende:

[..]

9 mm multiplex geen optie?
Is multiplex beter dan spaanplaat voor dit soort dingen?
Ik heb geen idee eigenlijk :P .
pi_163191247
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 17:02 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat is ook wel een idee! Ik ga eens meten en kijken of ik goedkope platen van 1-2-3mm kan vinden.

[..]

Mja, het parket wordt verlijmd op de ondergrond, dus dit soort platen gaat helaas niet werken vrees ik. Zo wel ideaal zijn als het kon trouwens :P .

[..]

Is multiplex beter dan spaanplaat voor dit soort dingen?
Ik heb geen idee eigenlijk :P .
Ik heb jou eigenlijk hoger zitten dan mezelf qua kennis van hout ed. :+

Mij lijkt dat spaanplaat zich naar de vorm gaat zetten en multiplex t beter opvangt.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 19:16:40 #47
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163194700
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 17:30 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik heb jou eigenlijk hoger zitten dan mezelf qua kennis van hout ed. :+

Mij lijkt dat spaanplaat zich naar de vorm gaat zetten en multiplex t beter opvangt.
Jah, hey! :P
pi_163203405
Hardboard een optie? Gebruikten ze vroeger om plankenvloeren te prepareren voor vloerbedekking, vaak ook met planken waar flinke hoogteverschillen in zitten. Zal niet zo snel kraken denk ik, weet alleen niet of het genoeg uitvlakt om een houten vloer te kunnen lijmen.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 23:25:40 #49
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_163204262
De sleuven tussen betonplaten in het plafond dichtmaken, hoe en waarmee doe je dat nou eigenlijk? Bij googlen kom ik zowel opbouwen met simpele muurvuller als geheel stucwerk tegen. Wat is nu waar?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_163204301
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 23:25 schreef Andromache het volgende:
De sleuven tussen betonplaten in het plafond dichtmaken, hoe en waarmee doe je dat nou eigenlijk? Bij googlen kom ik zowel opbouwen met simpele muurvuller als geheel stucwerk tegen. Wat is nu waar?
Wat voor plafondplaten hebben we het over?
pi_163205611
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 23:27 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wat voor plafondplaten hebben we het over?
Kanaalplaten?
  woensdag 22 juni 2016 @ 00:26:42 #52
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_163206000
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 23:27 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wat voor plafondplaten hebben we het over?
Nou, gewoon, zulke? Zijn er soorten dan?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_163206346
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 23:25 schreef Andromache het volgende:
De sleuven tussen betonplaten in het plafond dichtmaken, hoe en waarmee doe je dat nou eigenlijk? Bij googlen kom ik zowel opbouwen met simpele muurvuller als geheel stucwerk tegen. Wat is nu waar?
En om voor jou maar gelijk het verschil aan te geven, kanaalplaat vloerplaten zijn 120cm breed, dan liggen de V-naden dus 120cm uit elkaar ;)
En breedplaat vloerplaten zijn 240cm tot 300cm breed.

Kanaalplaat vloerplaten liggen eigenlijk meestal "los", na de bouw is na een paar jaar het werken wel zo`n beetje gebeurd, maar de kans op scheurvorming blijft hier altijd aanwezig als de V-naden dicht gestuct zijn.

Breedplaat vloerplaten zijn maar een cm of 5/6 dik als ze geleverd worden, wapening steekt boven de betonplaat uit en daar wordt nog meer wapening opgeknoopt.
Op al die losse platen met de wapening komt dan een 15cm beton op (of meer, bij was het 19cm), die hele vloer wordt dus 1 constructief geheel.
Kans op scheurvorming in die V-naden is dan zeer klein hierdoor.
Zelf heb ik ook een plafond van breedplaat in mijn huis, dit is gelijk met de nieuwbouw vlakgestuct (geen V-naden meer zichtbaar dus), nergens een scheur te bekennen.

Even snel de V-naden opvullen met muurvuller kun je vergeten, dat wordt compleet stucwerk van het hele plafond, anders kun je dat verschil heel goed zien.
Ook eventueel hoogteverschil tussen de platen moet goed weggewerkt worden door de stucadoor anders blijf je dit zien, en vooral s`avonds met zo`n mooie plafonniere lamp kun je dat dan goed zien ;)
  woensdag 22 juni 2016 @ 10:17:27 #54
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_163209439
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 22:57 schreef usernaamvergeten het volgende:
Hardboard een optie? Gebruikten ze vroeger om plankenvloeren te prepareren voor vloerbedekking, vaak ook met planken waar flinke hoogteverschillen in zitten. Zal niet zo snel kraken denk ik, weet alleen niet of het genoeg uitvlakt om een houten vloer te kunnen lijmen.
Was ook waar ik onder andere aan dacht. Of heel dun mdf (wat eigenlijk bijna hetzelfde is)
  woensdag 22 juni 2016 @ 10:20:53 #55
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163209519
MDF is ook nog wel een goeie optie! Hardboard veert denk ik te veel.
Ik denk dat het MDF wordt. Goed te betalen, maatvast qua dikte, vrij dun te krijgen... Top oplossing :) .
  vrijdag 24 juni 2016 @ 18:32:57 #56
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_163272188
Ik heb een stucadoor gevonden hoor! Wordt vast mooi en hopelijk vermeerdert het de waarde.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_163272783
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 18:32 schreef Andromache het volgende:
Ik heb een stucadoor gevonden hoor!
En wat zei hij ?
Moet het hele plafond gestuct worden ?
pi_163327830
Ik heb voor mijn nieuwe keuken 2 aparte afvoeren gemaakt, 1 voor de spoelbak en 1 voor de vaatwasser (zodat je deze niet zo luid hoort wanneer het water wordt weggepompt).

Nu zoek ik dus een sifon waar alleen een vaatwasser op aangesloten hoeft te worden. Kan ik nu gewoon een normale sifon met vaatwasser aansluiting kopen en dan een beluchter op de plek van de spoelbak afvoer plaatsen, of zijn hier standaard oplossingen voor?

[ Bericht 40% gewijzigd door Tom_ op 27-06-2016 10:36:47 ]
pi_163332655
Gewoon een grijs pvc sifon er op lijmen, 40 cm buis er aan en daar de slang vd vaatwasser los inhangen.
  Moderator woensdag 29 juni 2016 @ 17:55:34 #60
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163394534
In het kader van domme vragen bestaan niet :+

Wat is eigenlijk doorgaand een redelijke balk maat om een voorzetwandje in op te trekken ?
Ik neig naar vuren hout van 44 x 66 oid. :@
pi_163394666
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 17:55 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat is eigenlijk doorgaand een redelijke balk maat om een voorzetwandje in op te trekken ?
Ik neig naar vuren hout van 44 x 66 oid. :@
Dus een voorzetwand en geen tussenwand? Dan is 44 x 66 een flinke maat maar wel praktisch.

Alternatief waar ik meer tevreden over ben, zijn metalstuds. Maar alleen als ze tegen een andere wand aankomen, vandaar mijn vraag over voorzetwand, (tegen bestaande wand)

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 29-06-2016 18:06:41 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163394694
Afhankelijk van wat je wilt... Isolatie?

44*44 of 44*69.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator woensdag 29 juni 2016 @ 18:16:36 #63
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163394940
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 18:01 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus een voorzetwand en geen tussenwand? Dan is 44 x 66 een flinke maat maar wel praktisch.

Alternatief waar ik meer tevreden over ben, zijn metalstuds. Maar alleen als ze tegen een andere wand aankomen, vandaar mijn vraag over voorzetwand, (tegen bestaande wand)
We willen een keer de wand in de schuur gaan afwerken; daar waar de wasmachine en eventueel ooit de droger komt te staan. Hoogstens dat boven de wasmachine nog een keukenkastje komt te hangen oid. voor de nodige wasmiddelen.

Het is dus echt een voorzetwand.

De muur is van de schuur is maar steens dus die wil ik meteen even isoleren.
Die diepte van 69 heb ik nodig voor wat inbouwdozen en de isolatie samen.

Moet ik dan eigenlijk nog folie oid. aanbrengen ? Of kan de isolatie "zo" op de wand ?

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 18:03 schreef Gieliovd het volgende:
Afhankelijk van wat je wilt... Isolatie?

44*44 of 44*69.
Ja, dat stukje wand wil ik meteen even mee isoleren :)
pi_163396497
44x70 ribbetjes gebruiken op een afstand van +/- 1cm van je bestaande wand. Dichtzetten met rockwool 70mm, dampdichte folie ervoor, 9mm osb (kun je nog een keer normaal wat ophangen). Afwerken naar eigen inzicht (gips bijvoorbeeld).

Zo zou ik het doen :Y

c_/
met een koekje
pi_163396544
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 19:33 schreef koffielepel het volgende:
44x70 ribbetjes gebruiken op een afstand van +/- 1cm van je bestaande wand. Dichtzetten met rockwool 70mm, dampdichte folie ervoor, 9mm osb (kun je nog een keer normaal wat ophangen). Afwerken naar eigen inzicht (gips bijvoorbeeld).

Zo zou ik het doen :Y

c_/
Jup, werkt prima :Y
  Knikkerking woensdag 29 juni 2016 @ 19:47:13 #66
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163396769
Waar is die 1cm speling voor? En hoe maak je die het makkelijkst? Met van die vulplaatjes ofzo?

En aan welke kant komt die folie? (En waar tussenin?)
pi_163396781
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 18:16 schreef Vonkenboer het volgende:
Moet ik dan eigenlijk nog folie oid. aanbrengen ? Of kan de isolatie "zo" op de wand ?

Ja, dat stukje wand wil ik meteen even mee isoleren :)
Wassen en drogen geeft nogal wat waterdamp, dus op zich wel raadzaam een dampdichte folie te plaatsen om risico op natte isolatie tegen te gaan. Een lap landbouwfolie volstaat en kost je ook de kop niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163396799
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2016 19:47 schreef Atmoz het volgende:
En aan welke kant komt die folie? (En waar tussenin?)
Tussen de isolatie en de OSB-plaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163396831
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2016 19:47 schreef Atmoz het volgende:
Waar is die 1cm speling voor?
Om vochtdoorslag vanaf de steensmuur in de isolatie te voorkómen. Alternatief is een dampopenfolie, maar dat is ook weer zoveel extra werk en kosten
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Knikkerking woensdag 29 juni 2016 @ 19:56:19 #70
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163396990
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 19:48 schreef blomke het volgende:

Tussen de isolatie en de OSB-plaat.
^O^

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 19:50 schreef blomke het volgende:

Om vochtdoorslag vanaf de steensmuur in de isolatie te voorkómen. Alternatief is een dampopenfolie, maar dat is ook weer zoveel extra werk en kosten
Hmzz, ok. Maar hoe zorg je dan ervoor dat de isolatie de muur niet raakt? Moet je dan niet bijna overal op de muur "afstandhouders" maken omdat anders de isolatie gewoon tegen de muur aan valt?
  Moderator woensdag 29 juni 2016 @ 22:26:11 #71
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163401560
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 19:33 schreef koffielepel het volgende:
44x70 ribbetjes gebruiken op een afstand van +/- 1cm van je bestaande wand. Dichtzetten met rockwool 70mm, dampdichte folie ervoor, 9mm osb (kun je nog een keer normaal wat ophangen). Afwerken naar eigen inzicht (gips bijvoorbeeld).

Zo zou ik het doen :Y

c_/
Zal prima werken; maar is het niet wat overkill voor een wandje van maar laten we zeggen 1.50 meter breed bij 2.00 meter ? Waarom mogen die balken niet strak op de bestaande wand ?
De bestaande muur is niet vochtig oid.

Zat er aan te denken om balken 44x69 her en der met een paar L vormige ankers van 6x6 stevig aan de bestaande wand vast te maken.

Eventueel de balken aan de kanten waar ze de wand raken even goed in de grondverf zetten :)
pi_163420589
Weet iemand nog een goed betaalbaar adresje voor glaswol isolatieplaten? Als het even kan niet al te ver van Amsterdam.
pi_163421526
Isolatiehal helmond
pi_163428394
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 22:09 schreef Makrolon het volgende:
Isolatiehal helmond
Bedankt :) Maakt het dan nog uit of je B-keuze neemt? Of is de isolatiewaarde nagenoeg gelijk?
  vrijdag 1 juli 2016 @ 13:11:08 #75
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_163433235
b-keuze is prima. Ze vallen vaak net buiten de eisen die de fabrikant stelt aan de platen. Er zit bijvoorbeeld een verkeerd kleurtje folie op, net 1 mm te dun, deukje links en rechts etc etc. Prima toepasbaar!
pi_163438954
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 13:11 schreef elhasa het volgende:
b-keuze is prima. Ze vallen vaak net buiten de eisen die de fabrikant stelt aan de platen. Er zit bijvoorbeeld een verkeerd kleurtje folie op, net 1 mm te dun, deukje links en rechts etc etc. Prima toepasbaar!
Oh, top! ^O^
pi_163472050
Is het mogelijk om droogrekjes die je buiten aan de muur hangt preventief te schilderen?
  zaterdag 2 juli 2016 @ 23:01:03 #78
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_163472185
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 22:58 schreef Teslynd het volgende:
Is het mogelijk om droogrekjes die je buiten aan de muur hangt preventief te schilderen?
Daar zit toch standaard zo'n beschermende coating/laag plastic omheen? Het lijkt me dat een verflaag zelfs eerder beschadigt dan dat de standaard aanwezige bescherming stuk gaat.
pi_163472227
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 23:01 schreef Barrah het volgende: [..]

Daar zit toch standaard zo'n beschermende coating/laag plastic omheen? Het lijkt me dat een verflaag zelfs eerder beschadigt dan dat de standaard aanwezige bescherming stuk gaat.
Ze zijn niet meer wat ze waren. Het brokkelt er sneller af en dan heb je roestlijnen.
  zondag 3 juli 2016 @ 00:28:53 #80
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_163476096
Hoe lang heb je deze? Veel buiten laten hangen? Tijd voor vervanging?
pi_163476806
quote:
1s.gif Op zondag 3 juli 2016 00:28 schreef Barrah het volgende:
Hoe lang heb je deze? Veel buiten laten hangen? Tijd voor vervanging?
Punt is dat de nieuwe slapper dan slap zijn.
pi_163493957
Ik heb nu geen trap naar zolder en die wil ik wel graag. Gewoon een luik waar je een trap uit kan laten klappen/schuiven. Heeft iemand tips qua merk, leverancier, waar op te letten?
pi_163505609
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 20:48 schreef Puala het volgende:
Ik heb nu geen trap naar zolder en die wil ik wel graag. Gewoon een luik waar je een trap uit kan laten klappen/schuiven. Heeft iemand tips qua merk, leverancier, waar op te letten?
Altrex verkoopt vlizotrappen vanaf ¤170,- Wij hebben een houten vlizotrap en ik vind het een onding. Zou nu een schaartrap of een metalen trap overwegen.

Let erop dat ie niet te steil komt te staan en dat je voldoende grip op de treden hebt. Evt. met armleuning.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163506425
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 11:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Altrex verkoopt vlizotrappen vanaf ¤170,- Wij hebben een houten vlizotrap en ik vind het een onding. Zou nu een schaartrap of een metalen trap overwegen.

Let erop dat ie niet te steil komt te staan en dat je voldoende grip op de treden hebt. Evt. met armleuning.
Een schaartrap vind ik er eng uit zien met mijn hoogtevrees :@

Waarom vind jij het een onding? Ben wel benieuwd.
En bedoel je met metaal zoiets? http://www.zoldertrapkope(...)-metalen-zoldertrap/

[ Bericht 10% gewijzigd door Puala op 04-07-2016 11:47:22 ]
  maandag 4 juli 2016 @ 13:52:15 #85
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_163510004
Ik heb bij mijn behangen muren her en der hoekjes en naadjes die los laten. Hoe kan ik die nou het makkelijkste weer vastplakken, zonder dat ik gelijk veel van "iets" ervoor moet gaan kopen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  maandag 4 juli 2016 @ 14:40:49 #86
277985 tanteklara
fly farfaraway
pi_163511319
Weer met behangplaksel. Dezelfde die je gebruikt hebt. De hoeken en naden van het behang weer vol plaksel smeren. Wat laten intrekken en dan aanduwen.
  maandag 4 juli 2016 @ 15:26:35 #87
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_163512544
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 14:40 schreef tanteklara het volgende:
Weer met behangplaksel. Dezelfde die je gebruikt hebt. De hoeken en naden van het behang weer vol plaksel smeren. Wat laten intrekken en dan aanduwen.
Ja, dat had ik er misschien bij moeten zeggen. Dat is op. :') :(
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_163512652
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 15:26 schreef avotar het volgende:

[..]

Ja, dat had ik er misschien bij moeten zeggen. Dat is op. :') :(
Behangrandenlijm
pi_163512758
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 11:41 schreef Puala het volgende:

Waarom vind jij het een onding? Ben wel benieuwd.

Kan ouderdom van die trap zijn, maar bij het openklappen, dondert het luik met een vaart open en moet je er niet onder staan. Klap je de trap uit, idem, stort het onderste deel met een klap naar beneden.

Om op te staan vind ik het een gammel gevalletje en smalle treden hebben.

Kortom, een noodoplossing.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 4 juli 2016 @ 15:36:46 #90
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_163512784
Serieus. Potje behang lijm. 1 euro.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 4 juli 2016 @ 15:44:54 #91
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_163512958
In mijn hoofd kost dat een euro of 15.
Ik schaam me en ga naar de bouwmarkt.

Bedankt.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_163513114
quote:
17s.gif Op maandag 4 juli 2016 15:44 schreef avotar het volgende:
In mijn hoofd kost dat een euro of 15.
Ik schaam me en ga naar de bouwmarkt.

Bedankt.
Ga naar de action :P
pi_163513133
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 15:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan ouderdom van die trap zijn, maar bij het openklappen, dondert het luik met een vaart open en moet je er niet onder staan. Klap je de trap uit, idem, stort het onderste deel met een klap naar beneden.

Om op te staan vind ik het een gammel gevalletje en smalle treden hebben.

Kortom, een noodoplossing.
Ah oke. Mijn ouders hadden er eentje vroeger en die had dit probleem totaal niet. Ging prima, dus ik denk inderdaad ouderdom.
  maandag 4 juli 2016 @ 23:43:59 #94
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163525429
Wie weet toevallig hoe zo'n strip heet en/of waar ik die kan kopen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
KuikenGuppy
  Moderator dinsdag 5 juli 2016 @ 00:04:57 #95
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163525863
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 23:43 schreef Burdie het volgende:
Wie weet toevallig hoe zo'n strip heet en/of waar ik die kan kopen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een slotplaat.
Bij een ijzerwarenzaak zullen ze die sowieso verkopen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 5 juli 2016 @ 07:51:38 #96
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163528367
Merci!
KuikenGuppy
pi_163529405
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 23:43 schreef Burdie het volgende:
Wie weet toevallig hoe zo'n strip heet en/of waar ik die kan kopen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opdek sluitplaat. Zal niet bij elke ijzerhandel liggen, als je zoekt op polynorm sluitplaat zal je er wel een via internet kunnen bestellen. Hier bijvoorbeeld.
pi_163529708
Ik ga dit weekend beginnen met het plaatsen van gipsplaten en daarbij heb ik de volgende vragen:
- Welke dikte moet ik gebruiken voor het plafond. 12 mm of 9,5?
- Ik ga alleen deze platen plaatsen. Wat is jullie ervaring met een gipsplatenlier?
- Voorkeur voor 200x60 of 260x60?
- Dien ik in de badkamer andere platen te gebruiken?
- Waarom kan ik deze het goedkoopst krijgen (ben zelf al bij de Gamma, Praxis, hornback etc. aan het kijken, maar wellicht weet iemand nog elders)
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_163529833
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 10:08 schreef draadstalig het volgende:
Ik ga dit weekend beginnen met het plaatsen van gipsplaten en daarbij heb ik de volgende vragen:
- Welke dikte moet ik gebruiken voor het plafond. 12 mm of 9,5?
- Ik ga alleen deze platen plaatsen. Wat is jullie ervaring met een gipsplatenlier?
- Voorkeur voor 200x60 of 260x60?
- Dien ik in de badkamer andere platen te gebruiken?
- Waarom kan ik deze het goedkoopst krijgen (ben zelf al bij de Gamma, Praxis, hornback etc. aan het kijken, maar wellicht weet iemand nog elders)
Komt er stucwerk op? Zoja, stucplaten van 9mm voldoen. Zo niet 12,5 mm dikke platen nemen met afgeschuinde kanten. Dan kan je gaasband aanbrengen en opvullen met uniflott. Eventueel afwerken met stucpasta. Voor een badkamerplafond kan je gewone platen nemen, voor wanden neem je groene platen.

Als particulier zou je ook nog even bij Pontmeyer kunnen kijken, al weet ik niet zeker of ze gipsplaten op voorraad hebben. Daar kan je als particulier ook een pasje krijgen. Vulmiddel altijd bij een professionele bouwhandel halen, bij de GPK hebben ze ander spul en het is vaak over de houdbaarheidsdatum.
pi_163529857
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 10:08 schreef draadstalig het volgende:
Ik ga dit weekend beginnen met het plaatsen van gipsplaten en daarbij heb ik de volgende vragen:
- Welke dikte moet ik gebruiken voor het plafond. 12 mm of 9,5?
- Ik ga alleen deze platen plaatsen. Wat is jullie ervaring met een gipsplatenlier?
- Voorkeur voor 200x60 of 260x60?
- Dien ik in de badkamer andere platen te gebruiken?
- Waarom kan ik deze het goedkoopst krijgen (ben zelf al bij de Gamma, Praxis, hornback etc. aan het kijken, maar wellicht weet iemand nog elders)
- 12,5 mm
- Geen ervaring, altijd met z'n tweeën
- Hangt van de plafondafmetingen af; als die > 2 en < 2,6 m is, de 2,60
- Groene voor de wanden
- Hornbach heeft de goedkoopste en de beste platen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163529894
Er komt inderdaad stucwerk op. Dus 9,5?

Hornbach zat ik al op te kijken. Ziet er goed uit.

2,6m is beter in dit geval. Enige probleem is dat ik ze ook nog 3 hoog moet tillen, waardoor 2m wellicht wat fijner gaat voelen
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_163529918
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 10:21 schreef draadstalig het volgende:
Er komt inderdaad stucwerk op. Dus 9,5?

Hornbach zat ik al op te kijken. Ziet er goed uit.

2,6m is beter in dit geval. Enige probleem is dat ik ze ook nog 3 hoog moet tillen, waardoor 2m wellicht wat fijner gaat voelen
Dan heb je stucplaten nodig (die bruine). Tussen de platen een paar mm open laten. Zijn in 400mm en 600mm breed verkrijgbaar.
pi_163529947
Ja ik heb nu het raggelwerk op 30cm zitten, dus 60 gaat het worden.

Ik heb grijze gevonden. Kan dat:

leverancier 1

Leverancier 2
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_163530034
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 10:24 schreef draadstalig het volgende:
Ja ik heb nu het raggelwerk op 30cm zitten, dus 60 gaat het worden.

Ik heb grijze gevonden. Kan dat:

leverancier 1

Leverancier 2
Nee, dat zijn niet de goede. Je moet stucplaten hebben, geen gipsplaten.

https://pontmeyer.nl/search?q=stucplaat

Er staat direct af te halen in de vestigingen dus ze hebben ze op voorraad.
pi_163530188
Hmmm dan moet ik even terug naar de tekentafel wellicht.

Plaats ik mijn stucplaten nou haaks op het raggelwerk of juist niet?

Aangezien ik steeds om de 30cm heb geraggeld, leek het mij logisch dat de gipsplaten (van 60cm) hier dus steeds opkomen.

EDIT: al op het forum gelezen dat dit niet noodzakelijk is. Ik zoek dus stucplaten van 60 cm breed.. Dit lijken de bouwmarkten niet te hebben. Waarom geen gipsplaten dan?

[ Bericht 29% gewijzigd door draadstalig op 05-07-2016 10:54:14 ]
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_163531009
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 10:40 schreef draadstalig het volgende:
Hmmm dan moet ik even terug naar de tekentafel wellicht.

Plaats ik mijn stucplaten nou haaks op het raggelwerk of juist niet?

Aangezien ik steeds om de 30cm heb geraggeld, leek het mij logisch dat de gipsplaten (van 60cm) hier dus steeds opkomen.

EDIT: al op het forum gelezen dat dit niet noodzakelijk is. Ik zoek dus stucplaten van 60 cm breed.. Dit lijken de bouwmarkten niet te hebben. Waarom geen gipsplaten dan?
Nou, de Pontmeyer heeft die wel in 600mm breedte (zie link vorige post). Kan je als particulier gewoon een pasje aanvragen. Bij de GPK verkopen ze ook gewoon niks fatsoenlijks, daarom moet je je materiaal gewoon bij een goede bouwhandel halen.

Gipsplaten moeten worden voorgestreken, is extra werk.
pi_163531042
Aahh dat moet ik dus even met m'n stucadoor overleggen waar hij nu vanuit is gegaan.
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_163531209
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 11:26 schreef draadstalig het volgende:
Aahh dat moet ik dus even met m'n stucadoor overleggen waar hij nu vanuit is gegaan.
Zelf voorstrijken kan ook ;)
pi_163541585
Mag in de wago 2273 serie (deze )
ook soepele draad met aangekrompen adereindhuls?
Of moet je dan perse die met het hendeltje hebben?
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_163552917
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 19:53 schreef dedodo het volgende:
ook soepele draad met aangekrompen adereindhuls?
Of moet je dan perse die met het hendeltje hebben?
Ik denk dat laatste maar 100% zeker ben ik daar niet van.
pi_163553118
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:54 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ik denk dat laatste maar 100% zeker ben ik daar niet van.
f*ck :( Moet ik weer terug. Was er ook niet helemaal bij. Had deze eerder gezien en vond ze wel mooi :P
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_163560298
Ik heb nu de wago 221, wel mooi zo klein. Die grotere hadden ze enkel van een ander merk.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_163561010
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 16:27 schreef dedodo het volgende:
Ik heb nu de wago 221, wel mooi zo klein.
Ik heb ze nog niet in het echt gezien maar ze zijn volgens mij wel stukken compacter dan de oudere variant. Eerst maar eens mijn voorraad opmaken.
  donderdag 7 juli 2016 @ 08:41:28 #114
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163574476
Weet iemand welk behang of verf je op een niet-helemaal-egale muur munt doen zodat het weer mooi wordt zonder dat je het eerst helemaal hoeft te (laten) egaliseren?
KuikenGuppy
pi_163575224
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 08:41 schreef Burdie het volgende:
Weet iemand welk behang of verf je op een niet-helemaal-egale muur munt doen zodat het weer mooi wordt zonder dat je het eerst helemaal hoeft te (laten) egaliseren?
Met een goede kwaliteit glasweefselbehang moet het lukken. Dat verhult kleine oneffenheden.
Grote gaten e.d. zul je altijd eerst moeten vullen.
  donderdag 7 juli 2016 @ 10:06:44 #116
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163575475
En qua verf? Iets met een heel lichte korrel oid, bestaat dat? Zowel mijn man als ik vinden glasweefselbehang het lelijkste wat er bestaat :P.
KuikenGuppy
pi_163575524
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:06 schreef Burdie het volgende:
En qua verf? Iets met een heel lichte korrel oid, bestaat dat? Zowel mijn man als ik vinden glasweefselbehang het lelijkste wat er bestaat :P.
En wat in de volksmond renovlies genoemd wordt? Dat is glad, en bedoeld voor dit soort situaties.
  donderdag 7 juli 2016 @ 10:10:42 #118
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_163575546
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 09:48 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Met een goede kwaliteit glasweefselbehang moet het lukken. Dat verhult kleine oneffenheden.
Grote gaten e.d. zul je altijd eerst moeten vullen.
Als er uitstulpsels, zoals gipskorrels of richels op zitten, zou ik die wel zo goed mogelijk proberen weg te schuren. Vooral bij strijklicht blijf je dit soort oneffenheden vaak wel zien.
pi_163575729
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:06 schreef Burdie het volgende:
En qua verf? Iets met een heel lichte korrel oid, bestaat dat? Zowel mijn man als ik vinden glasweefselbehang het lelijkste wat er bestaat :P.
Verf gaat niks oplossen, ook structuurverf niet. Zelfs de kleinste oneffenheid zie je daar nog doorheen. (been there, done that...)
Je kan ook kijken naar glasvlies behang. Dat is glad dus zonder structuurtje.
  donderdag 7 juli 2016 @ 10:32:41 #120
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163575848
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:24 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Verf gaat niks oplossen, ook structuurverf niet. Zelfs de kleinste oneffenheid zie je daar nog doorheen. (been there, done that...)
Je kan ook kijken naar glasvlies behang. Dat is glad dus zonder structuurtje.
't Is voor op de slaapkamer en van mij hoeft het allemaal niet super glad, maar ik had er nu gewoon papierbehang op gedaan, zoals in de rest van de kamers, en dat is toch niet zo heel mooi geworden... Het liefst verf ik er overheen met een structuurtje, of anders is inderdaad dat renovlies misschien een optie. Ik ga zo eens in de bouwmarkt kijken (en in de familie peilen of iemand zin heeft om te komen behangen want afgezien van een muurtje van twee banen op de toekomstige babykamer begin ik daar voorlopig niet meer zelf aan :P).
Gedoe altijd, muren :').
KuikenGuppy
  donderdag 7 juli 2016 @ 10:35:37 #121
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163575890
Bedankt voor het meedenken iig :).
KuikenGuppy
pi_163592634
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:09 schreef Chicolade het volgende: [..]

En wat in de volksmond renovlies genoemd wordt? Dat is glad, en bedoeld voor dit soort situaties.
Is dat ook geschikt voor vochtige ruimtes, i.c. de keuken?
pi_163592728
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 23:32 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Is dat ook geschikt voor vochtige ruimtes, i.c. de keuken?
Ik heb net het hele huis laten voorzien van renovlies (exc badkamer).

De gedeeltes boven het aanrechtblad zijn nog extra voorzien van een coating zodat je vuil er af kan halen.
pi_163592748
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 23:36 schreef Isane het volgende:

[..]

Ik heb net het hele huis laten voorzien van renovlies (exc badkamer).

De gedeeltes boven het aanrechtblad zijn nog extra voorzien van een coating zodat je vuil er af kan halen.
Een specifieke couting, dus geen latex?
pi_163592785
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 23:37 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Een specifieke couting, dus geen latex?
Dat denk ik niet, behanger doet t voor me. Het is een beschermlaag over het schilderwerk zodat je vuil er makkelijk af kan halen zonder het behang te vervuilen.
pi_163592830
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 23:39 schreef Isane het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, behanger doet t voor me. Het is een beschermlaag over het schilderwerk zodat je vuil er makkelijk af kan halen zonder het behang te vervuilen.
Gelukkig zitten hier tegels boven het aanrechtblok. Maar de andere muur mag van mij goed wasbaar zijn.
  vrijdag 8 juli 2016 @ 07:39:28 #127
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_163595019
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 23:32 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Is dat ook geschikt voor vochtige ruimtes, i.c. de keuken?
ja hoor dat hebben wij erop zitten, inclusief muurverf en laklaag voor de waterdichting ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  vrijdag 8 juli 2016 @ 08:17:41 #128
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163595292
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:09 schreef Chicolade het volgende:

[..]

En wat in de volksmond renovlies genoemd wordt? Dat is glad, en bedoeld voor dit soort situaties.
Gisteren een wandje met vliesbehang geplakt (geen renovlies), dat is echt 1000x makkelijker dan papierbehang! Dus volgens mij is renovlies best een optie. Er bestaat ook een zelfklevende variant geloof ik?
Kan je over renovlies btw ook weer overheen behangen?
KuikenGuppy
  vrijdag 8 juli 2016 @ 09:46:52 #129
440325 Chicolade
Chocolade
pi_163596364
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 23:32 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Is dat ook geschikt voor vochtige ruimtes, i.c. de keuken?
Geen idee :P. Ik heb in de keuken zelf gestuct, icm Sigmapearl latex verf, afneembaar met een nat doekje.
pi_163620551
Hallo, ik ben op dit moment bezig mijn badkamer te slopen. Deze zal over 2 weken worden gerenoveerd *O* .

Nu moet ik de oude radiator verwijderen en daarop zit geen afsluitdop dus het hele systeem moet leeg. Nu heb ik beneden het water afgetapt en overal alles open gezet. Nu komt er alleen nog wel water uit het ontluchting schroefje en niet een beetje ook. Is dit normaal?
  zaterdag 9 juli 2016 @ 14:28:39 #131
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_163621589
Dan is je systeem dus nog niet leef ;)

Hoe hoog is/was de druk in je systeem?

Heb je bij het aftappen ook op het hoogste punt een ontluchter opengezet?
pi_163622034
quote:
Nu moet ik de oude radiator verwijderen en daarop zit geen afsluitdop dus het hele systeem moet leeg. Nu heb ik beneden het water afgetapt en overal alles open gezet. Nu komt er alleen nog wel water uit het ontluchting schroefje en niet een beetje ook. Is dit normaal?
Heb je de voetventielen ook opengezet? Boven zoals Barrah meldt: een radiator open zetten met ontluchtingsventiel.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163622284
Bedankt voor de reacties. Er bleken 2 aftappunten te zijn.

Voordat ik hier achter kwam stond de cv op 0 bar.

Het is gelukt, nu kan ik hem er nog afhalen en afdoppen!
pi_163652247
Een korte vraag voor Vonkenboer en/of andere electro/regeltechniek experts:

Op dit moment is mijn tuin en buitenverlichting (5 lampen: 2 garage, 2 tuin en 1 voordeur) en die zijn geschakeld op 1 tijdsklok.

Als ik het goed begrijp heb ik nu 1 tijdsschakelaar (analoog) en daarachter een schakelaar (merlin gerin multi 9 ct) die op basis van input van die tijdsklok alle 5 de lampen aandoet.



Ik ben op zoek naar een oplossing om de lampen in een iets slimmer programma te laten draaien (rekening houden met zon-onder en zon-op).

Ik heb de volgende vragen:

- Iemand een tip voor een tijdsklok met geavanceerde programma's die op een DIN rail past?

- Wat is precies het doel van die 'Merlin Gerin Multi 9 ct', kan ik de lampen niet direct achter de tijdsklok hangen?

- De lampen zitten in 3 verschillende groepen, mag dat wel zo samen op 1 schakelaar?
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
  maandag 11 juli 2016 @ 13:30:38 #135
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163664934
Iemand die dit toevallig weet? Google helpt niet.
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 08:17 schreef Burdie het volgende:
Kan je over renovlies heen behangen?
KuikenGuppy
pi_163665167
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2016 13:30 schreef Burdie het volgende:
Iemand die dit toevallig weet? Google helpt niet.

[..]

Op een ander forum las ik dat het niet goed hecht en dat je het dus moet verwijderen en er niet overheen kunt behangen, ik heb er zelf overigens geen ervaring mee, maar hier is de link
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
  maandag 11 juli 2016 @ 16:32:32 #137
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163668637
Mja dat schiet dan het doel voorbij, want de muur moet strak zijn voor nieuw behang, maar dat waarmee ik de muur strak zou willen maken (renovlies), kan je niet overheen behangen :P.
Voor die anderhalve muur op de slaapkamer ga ik geen stukadoor laten komen.
Misschien moeten we ipv behang naar muurstickers gaan kijken. Of alles lekker zo laten als het nu is :P.
KuikenGuppy
  maandag 11 juli 2016 @ 17:01:38 #138
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_163669386
Heeft iemand hier toevallig het wiel al uitgevonden voor wat betreft een goed bedrijf om een 10m3 container voor bouwpuin bij te huren?
Spoilers!
pi_163673046
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 17:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft iemand hier toevallig het wiel al uitgevonden voor wat betreft een goed bedrijf om een 10m3 container voor bouwpuin bij te huren?
Ik heb zowel een puin container van Beelen als Bouwbakkie voor de deur gehad, er zit niet echt verschil in. De 1 is 5 euro goedkoper als de ander, maar iedereen kan hem de volgende dag leveren etc.
Morgen krijg ik er weer een van Beelen, keuze puur omdat ik daar her eerst op kwam :)

Sommige gemeentes willen graag dat je een vergunning aanvraagt als je hem langere tijd plaatst, niet dat ik daar ooit problemen mee gehad hebt, maar misschien zijn ze bij jou heel streng.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  maandag 11 juli 2016 @ 21:03:32 #140
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_163674418
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 20:14 schreef Mute_Me het volgende:

[..]

Ik heb zowel een puin container van Beelen als Bouwbakkie voor de deur gehad, er zit niet echt verschil in. De 1 is 5 euro goedkoper als de ander, maar iedereen kan hem de volgende dag leveren etc.
Morgen krijg ik er weer een van Beelen, keuze puur omdat ik daar her eerst op kwam :)

Sommige gemeentes willen graag dat je een vergunning aanvraagt als je hem langere tijd plaatst, niet dat ik daar ooit problemen mee gehad hebt, maar misschien zijn ze bij jou heel streng.
Dank je, ik kan ook nog niet veel verschil tussen aanbieders ontdekken. Ik laat hem op mijn eigen terrein zetten, ik ga er vanuit dat er geen vergunning nodig is. Hmm, nu ik dit typ twijfel ik of ik morgen toch de gemeente even zal bellen. Ik denk dat ik de gok neem.
Spoilers!
  woensdag 13 juli 2016 @ 10:07:58 #141
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163707951
Iemand hier die ervaring heeft met krijtverf? Hoort het zo dat je dit de dag na verven relatief eenvoudig met een nat doekje af kunt boenen (en zo ja: blijft dat zo :?) of had ik beter moeten schuren vooraf?
(In dit geval een gelukje btw, ik had maar een klein stukje geverfd en het bleek niet de kleur te worden die wij in gedachten hadden).
KuikenGuppy
pi_163708147
Welke krijtverf heb je gebruikt?
pi_163708155
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 17:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft iemand hier toevallig het wiel al uitgevonden voor wat betreft een goed bedrijf om een 10m3 container voor bouwpuin bij te huren?
Het maakt geen enkel verschil. Ik heb een lokale containerboer de container er neer laten zetten, want dat was het makkelijkste zaken doen.
pi_163708165
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2016 16:32 schreef Burdie het volgende:
Mja dat schiet dan het doel voorbij, want de muur moet strak zijn voor nieuw behang, maar dat waarmee ik de muur strak zou willen maken (renovlies), kan je niet overheen behangen :P.
Voor die anderhalve muur op de slaapkamer ga ik geen stukadoor laten komen.
Misschien moeten we ipv behang naar muurstickers gaan kijken. Of alles lekker zo laten als het nu is :P.
Of zelf afsmeren met fix en finish? Als er behang overheen komt hoeft het niet super extreem strak te zijn en dat is zelf nog wel te doen :Y
  woensdag 13 juli 2016 @ 10:25:40 #145
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163708178
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 10:23 schreef Puala het volgende:
Welke krijtverf heb je gebruikt?
Wood&nogwat, Gamma huismerk.
KuikenGuppy
pi_163708186
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 10:25 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wood&nogwat, Gamma huismerk.
Hmm dat zou niet mogen. Ik weet dat die van de action wel zo werkt. Misschien even vragen bij de gamma?
  woensdag 13 juli 2016 @ 10:32:41 #147
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163708302
Zal ik doen, en anders ga ik denk ik liever voor zijdeglans lak. 't Is voor op de kinderkamer, dus het zou fijn zijn als ik er gewoon af en toe een doekje overheen kan halen zonder dat de verf mee komt ;).
KuikenGuppy
pi_163710192
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 17:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft iemand hier toevallig het wiel al uitgevonden voor wat betreft een goed bedrijf om een 10m3 container voor bouwpuin bij te huren?
containeronline, goede ervaringen mee en volgens mij de goedkoopste.
pi_163710630
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 10:07 schreef Burdie het volgende:
Hoort het zo dat je dit de dag na verven relatief eenvoudig met een nat doekje af kunt boenen (en zo ja: blijft dat zo :?)
Als het een verf op waterbasis is dan duurt het inderdaad even voordat die "boenvast" is. Kan rustig meer dan een week tot een maand duren (afhankelijk van de omstandigheden)
  zondag 17 juli 2016 @ 14:42:18 #150
3542 Gia
User under construction
pi_163807327
Electriciteitsvraagje.

Mijn man is een ventilator lamp aan het ophangen in de slaapkamer.
In de verdeeldoos in het plafond zit een zwarte en een blauwe draad aan de lamp vast. Verder zitten er 4 bruine draden die van 4 kanten komen, badkamer? rolluik? stopcontacten links en rechts op de muren?
Vind dit een beetje verwarrend. Kunnen dit aarde draden zijn? Ze zitten bij elkaar in zo'n plastic dingetje.

Op de ventilator zitten een bruine draad, een blauwe draad en een geel/groene aardedraad.
Is het voldoende als we alleen de draden van de lamp verbinden met de bruine en blauwe van de ventilator? Of moeten we de electricien laten komen om aarde te trekken?
pi_163807655
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2016 14:42 schreef Gia het volgende:

Op de ventilator zitten een bruine draad, een blauwe draad en een geel/groene aardedraad.
Is het voldoende als we alleen de draden van de lamp verbinden met de bruine en blauwe van de ventilator?
Afhankelijk of er een schakelaar aan de ventilator zit (touwtje?) kan de ventilator dan alleen aan als je lamp brandt. Of als er geen schakelaar (touwtje?) aan zit is 'ie altijd en alleen maar aan als de lamp aan is...

Wat wil je qua aan- en uitzetten van de ventilator?
  zondag 17 juli 2016 @ 16:01:46 #152
3542 Gia
User under construction
pi_163809032
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2016 14:57 schreef DarkE het volgende:

[..]

Afhankelijk of er een schakelaar aan de ventilator zit (touwtje?) kan de ventilator dan alleen aan als je lamp brandt. Of als er geen schakelaar (touwtje?) aan zit is 'ie altijd en alleen maar aan als de lamp aan is...

Wat wil je qua aan- en uitzetten van de ventilator?
Is een ventilator met afstandsbediening. Trento van Karwei.
Hij hangt inmiddels, maar dus niet geaard. Is dat erg?
Werkt verder gewoon goed. De lamp staat aan met de normale schakelaar en kan ik met de afstandsbediening uitzetten. De ventilator draait ook als de lamp, met de afstandsbediening is uitgezet.

Over een jaar of 4-5 gaan we de slaapkamer toch opknappen, nieuw plafond erin en zo. Is erg slordig gemaakt door de vorige bewoners. Je ziet elke plaat zitten.
Ik zat alleen een beetje in mijn maag met die aarde draad en ik snap niet wat die 4 bruine draden zijn die, naast de zwarte en blauwe draad, ook nog in die verdeeldoos zitten, in één lasklem.
  zondag 17 juli 2016 @ 16:10:42 #153
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163809222
Geen aarde is niet een drama bij een plafondventilator op een slaapkamer :) .
  zondag 17 juli 2016 @ 16:31:56 #154
3542 Gia
User under construction
pi_163809561
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2016 16:10 schreef bleiblei het volgende:
Geen aarde is niet een drama bij een plafondventilator op een slaapkamer :) .
Okay. Maakte me een beetje ongerust omdat het een houten plafond met gipsplaten is, geen beton, dus. Brandgevaar bij kortsluiting? Maar alle bedrading was met een kliksysteem, dus wel veilig, neem ik aan.

Ben er overigens wel heel blij mee. Woensdag wordt het 33 graden. Lig ik lekker op bed, onder mijn fan te lezen.
pi_163815014
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2016 16:01 schreef Gia het volgende:

[..]
en ik snap niet wat die 4 bruine draden zijn die, naast de zwarte en blauwe draad, ook nog in die verdeeldoos zitten, in één lasklem.
Die bruine draden, ook wel de fase draad genoemd, lopen naar je wcd's en naar je lichtschakelaar. Vanuit je lichtschakelaar loopt er een zwarte schakeldraad weer naar je lichtpunt toe...zonder die bruine draad zou je ventilator dus ook niet draaien....
  zondag 17 juli 2016 @ 21:26:57 #156
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163815208
Al zijn vier bruinen draden en 1 blauwe wel apart natuurlijk ;)
pi_163815237
Ik heb een stenen bbq van de gamma met daarin 2 vierkante gegroefde stenen waar de kolen bovenop liggen. Nu zijn die stenen in tig stukken gebarsten dus die wil ik vervangen. De gamma vraagt er ¤30 ofzo voor dus ik zoek een alternatief adresje. Googlen op gegroefde steen enzo werkt niet. Iemand een idee?

Op dit plaatje zie je de stenen trouwens:

  zondag 17 juli 2016 @ 21:31:36 #158
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163815315
Misschien helpt zoeken op vuurvaste steen of tegel? Vind je in ieder geval stenen die je daarvoor kan gebruiken al acht ik de kans klein dat je exact dezelfde vindt.
pi_163815876
geel/groen is normaal gesproken aardedraad
  zondag 17 juli 2016 @ 22:48:02 #160
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_163817623
Er steken nu twee leidingen uit een voormalige muur recht omhoog de kamer in. Een gasleiding die afgedopt moet worden en een loze leiding waar ik later elektriciteit door wil hebben, maar die wel naar een zijmuur moet lopen, alleen de plaats waar die vervolgens omhoog in de muur gefreesd moet worden weet ik nog niet. Wie kan zulke klussen doen? Een loodgieter?

En combineren en nu doen, combineren en later, of eerst de gasleiding en later de loze leiding?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_163841130
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2016 22:48 schreef Andromache het volgende:
Er steken nu twee leidingen uit een voormalige muur recht omhoog de kamer in. Een gasleiding die afgedopt moet worden en een loze leiding waar ik later elektriciteit door wil hebben, maar die wel naar een zijmuur moet lopen, alleen de plaats waar die vervolgens omhoog in de muur gefreesd moet worden weet ik nog niet. Wie kan zulke klussen doen? Een loodgieter?

En combineren en nu doen, combineren en later, of eerst de gasleiding en later de loze leiding?
Gasleiding kan je nu al door een loodgieter laten doen, vervolgens moet je weten hoe en wat waar moet komen, dan kan je een klusbedrijf de leidingen laten freezen en je elektra aanleggen dat doet een electricien ;)

Een beetje klusbedrijf zal ook alles in 1 keer kunnen doen.... maar gas en elektra zou ik niet door dn eerste de beste kluspool laten doen O-)
  maandag 18 juli 2016 @ 22:34:15 #162
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163842460
Een elektricien of loodgieter kan daarentegen best ff met zijn slijptol door de muur jakkeren. Als je tenminste geen flauwe hebt.
  maandag 18 juli 2016 @ 23:18:07 #163
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_163844261
Even een vraagje over vloerverwarming; nu we in ons nieuwe huis zitten en de vloer er nu een goede 3 weken in zitten hoe gebruiken we de vloerverwarming?

De vloer is op dit moment echt koud; hoe regel je dit? Bij de oplevering is ons vertelt de draaiknop gewoon op 50 graden? Waarvoor dient die als de thermostaat op 20 graden staat?
pi_163848153
Nav hele verhalen laatst over de perfecte schep.
Zouden ze bij een tuincentrum ook een beetje fatsoenlijke schoppen/ scheppen/ spades hebben of is het allemaal prut? Waar koop je zoiets het beste live? Wat is het handigst voor het opgraven van het lijk in mijn tuin?
En waar let je op bij het kopen?
  dinsdag 19 juli 2016 @ 07:44:53 #165
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_163848374
Tuincentrum is prima. En anders een ijzerwarenboertje. Ik vind het altijd wel leuk om dit soort dingen te kopen bij van die speciaalzaakjes waar ze ook grasmaaiers en klompen verkopen. Daar krijg je meestal nog echt persoonlijk advies en vaak ook een leuk praatje. Voor iets dat je waarschijnlijk niet vaker dan om de 15 jaar koopt is het prijsverschil niet zo spannend.

Het is handig om zowel een spade als een bats te hebben.

Spade:


Bats:


De spade gebruik je vooral om te spitten en te graven. De bats is handiger voor het verplaatsen van grond. Welke je precies voor welke taak kunt gebruiken hangt ook een beetje af van je grondsoort.

Let bij het kopen van tuingereedschap altijd op de steel. Als je het van voren bekijkt wil je dunne nerven zien. De nerf loopt dan namelijk dwars op de richting waarop je kracht gaat zetten, waardoor de steel minder gauw breekt.
pi_163848544
Tnx. Eens even kijken of ik in de buurt ook een kleintje kan vinden. Vind dat zelf ook leuker.
  dinsdag 19 juli 2016 @ 08:57:45 #167
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_163849012
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 07:44 schreef Barrah het volgende:

De spade gebruik je vooral om te spitten en te graven. De bats is handiger voor het verplaatsen van grond. Welke je precies voor welke taak kunt gebruiken hangt ook een beetje af van je grondsoort.

Let bij het kopen van tuingereedschap altijd op de steel. Als je het van voren bekijkt wil je dunne nerven zien. De nerf loopt dan namelijk dwars op de richting waarop je kracht gaat zetten, waardoor de steel minder gauw breekt.
Nooit een spade gebruikt. Altijd alles met de bats gedaan. Was dan wel op zandgrond.

2e ben ik wel helemaal mee eens. En het liefst zie je ze dan aan de onderkant ook nog zodat ze er echt loodrecht in zitten. Maximale hoek die aanvaardbaar is is 45 graden voor je nerven
pi_163850116
Ik heb nogal harde, donkere grond. Liever een spade dan een bats dus (een maand geleden dacht ik dat dat allemaal gewoon schep heette :D).

Talent tools spade en schoffel gekocht. Nerfjes netjes helemaal in de lengte en dun van voren.
Bedankt ^O^
pi_163858580
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 23:18 schreef xzaz het volgende:
Even een vraagje over vloerverwarming; nu we in ons nieuwe huis zitten en de vloer er nu een goede 3 weken in zitten hoe gebruiken we de vloerverwarming?

De vloer is op dit moment echt koud; hoe regel je dit? Bij de oplevering is ons vertelt de draaiknop gewoon op 50 graden? Waarvoor dient die als de thermostaat op 20 graden staat?
Met de draaiknop kan je instellen hoe heet het water is dat door de vloerleiding stroomt, 45-50 graden is normaal. Dit is hetzelfde als de draaiknop op een radiator. Je moet het niet heter doen wat dat kan je vloer aantasten. De thermostaat geeft aan hoe warm je de lucht temperatuur in je kamer wilt.

Als je kamer warmer is dan 20 graden zal je verwarming niet aan gaan en dus je vloer niet verwarmen. Aangezien het al een tijdje rond of boven de 20 graden is zal je verwarming al een tijdje niet hebben aangestaan en is het water in de leidingen koud.
pi_163858590
Stel ik bestel de volgende dimmer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke draaidop moet/kan ik daar het beste dan bij bestellen?

Ga ik dat redden met deze?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
of is deze alleen maar draai en niet druk? Moet er verder nog iets bij om het compleet te maken?
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_163861712
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 16:26 schreef Yoica1606 het volgende:

[..]

Met de draaiknop kan je instellen hoe heet het water is dat door de vloerleiding stroomt, 45-50 graden is normaal. Dit is hetzelfde als de draaiknop op een radiator. Je moet het niet heter doen wat dat kan je vloer aantasten. De thermostaat geeft aan hoe warm je de lucht temperatuur in je kamer wilt.

Als je kamer warmer is dan 20 graden zal je verwarming niet aan gaan en dus je vloer niet verwarmen. Aangezien het al een tijdje rond of boven de 20 graden is zal je verwarming al een tijdje niet hebben aangestaan en is het water in de leidingen koud.
45 a 50 graden aanvoer kan flink teveel zijn bij bepaalde vloeren. Dus handig om even op te zoeken wat je vloer aankan en dan langzaam de temperatuur opvoeren terwijl je de vloertemperatuur regelmatig meet.
Eerst denken, dan typen
pi_163898879
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 16:27 schreef draadstalig het volgende:
Stel ik bestel de volgende dimmer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke draaidop moet/kan ik daar het beste dan bij bestellen?

Ga ik dat redden met deze?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
of is deze alleen maar draai en niet druk? Moet er verder nog iets bij om het compleet te maken?
Over het algemeen past dat prima op elkaar. Zelfde merk en zulks.

Kwestie van proberen, denk ik...
  donderdag 21 juli 2016 @ 11:12:54 #173
3542 Gia
User under construction
pi_163901195
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2016 21:26 schreef bleiblei het volgende:
Al zijn vier bruinen draden en 1 blauwe wel apart natuurlijk ;)
Er zat een zwarte en een blauwe, die nu zijn aangesloten op de ventilatorlamp. Die zaten op het peertje dat er zat. Die vier bruine draden lijken nutteloos. Komen van vier kanten en zitten bij elkaar in een lasklem. Zitten gezamelijk in de verdeeldoos gepropt en gaan verder nergens naartoe.
  donderdag 21 juli 2016 @ 11:51:32 #174
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163902072
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 11:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Er zat een zwarte en een blauwe, die nu zijn aangesloten op de ventilatorlamp. Die zaten op het peertje dat er zat. Die vier bruine draden lijken nutteloos. Komen van vier kanten en zitten bij elkaar in een lasklem. Zitten gezamelijk in de verdeeldoos gepropt en gaan verder nergens naartoe.
Dan zou ik ze verwijderen. Met alleen de fasedraad (bruin) kan je toch niets en leidt alleen maar tot verwarring.
We hadden in ons huis hier en daar ook nog kabels liggen waar niets uit kwam en heb een keer perongeluk op een plek waar ik geen elektraleiding verwachtte er doorheen geboord met als gevolg, gelijk kortsluiting. Ik schrok mijzelf een hoedje (en dat is beschaafde versie tov. wat ik toen riep & dacht :P ).
pi_163915730
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 11:51 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dan zou ik ze verwijderen. Met alleen de fasedraad (bruin) kan je toch niets en leidt alleen maar tot verwarring.
We hadden in ons huis hier en daar ook nog kabels liggen waar niets uit kwam en heb een keer perongeluk op een plek waar ik geen elektraleiding verwachtte er doorheen geboord met als gevolg, gelijk kortsluiting. Ik schrok mijzelf een hoedje (en dat is beschaafde versie tov. wat ik toen riep & dacht :P ).
Heb dat wel meer gezien, grote kans dat er nog een verdeeldoos met de blauwe en evt geel/groen vlak bij zit, dan paste het niet in 1 verdeeldoos.... |:(

Als je 2x wcd aansluiting en 1 lichtpunt in je kamer hebt dan heb je al 4 bruine draden in een lasklem.

Het is idd wel raar dat de rest van de bekabeling er niet gewoon bij zit :')

Mocht je de blauwe en een extra bruine draad op je ventilator aansluiten, dan kan je hem met de afstandsbediening bedienen zonder dat het lichtknopje aan moet staan. Zo gebruikte ik mijn ventilator op zolder iig altijd... ;)
pi_163922199
Ik heb ook een noob-vraagje die ik graag beantwoord zou hebben:

Ik heb een nieuwbouwwoning met nog een mooie lege achtertuin. Bij het bouwen heb ik om een loze leiding gevraagd naar de achtertuin, voor wat lampjes enzo. Dit is ook mooi opgeleverd, de loze leiding loopt naar mijn meterkast.

Alleen het is ook gewoon echt een lege buis, dus ik wil hier graag stroom door trekken. Alleen waar haal ik de stroom vanaf? Moet ik die bij een groep bijsteken? Of vanuit een stopcontact doorlussen? :@

Het zit allemaal in de meterkast, dus geen idee vanuit hoe ik daar verder kom. Alvast bedankt!
HIER KAN UW RECLAME STAAN!!
bel nu naar: 0900 MIJNRECLAME
pi_163922597
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 09:08 schreef Sirmixalot het volgende:
Ik heb ook een noob-vraagje die ik graag beantwoord zou hebben:
Alleen waar haal ik de stroom vanaf? Moet ik die bij een groep bijsteken? Of vanuit een stopcontact doorlussen? :@

Het zit allemaal in de meterkast, dus geen idee vanuit hoe ik daar verder kom. Alvast bedankt!
In principe moet je dan een lasdoos buiten (boven) de groepenkast plaatsen in de buis vanaf een bestaande groep en daarop de draden (fase, nul én aarde) aftakken. Het maken van lassen in de groepenkast is nl. niet toegestaan.

Uiteraard alles spanningsloos tijdens de werkzaamheden.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 10:03:23 #178
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_163922937
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 09:42 schreef blomke het volgende:

[..]

In principe moet je dan een lasdoos buiten (boven) de groepenkast plaatsen in de buis vanaf een bestaande groep en daarop de draden (fase, nul én aarde) aftakken. Het maken van lassen in de groepenkast is nl. niet toegestaan.

Uiteraard alles spanningsloos tijdens de werkzaamheden.
Of er een heel eigen groep voor pakken vanuit de meterkast. Gezien dat de loze leiding daar toch al naar toe ligt
pi_163923831
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 10:03 schreef NotToBe het volgende:
Of er een heel eigen groep voor pakken vanuit de meterkast. Gezien dat de loze leiding daar toch al naar toe ligt
Waarom? Voor die paar lampjes? Naar mijn beperkte ervaring worden alle groepen in een groepenkast op de huisinstallatie aangesloten. Waarschijnlijk baseer je je op de loze leiding naar de keuken die i.d.d. op een aparte kookgroep moet worden aangesloten.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163924413
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 10:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom? Voor die paar lampjes? Naar mijn beperkte ervaring worden alle groepen in een groepenkast op de huisinstallatie aangesloten. Waarschijnlijk baseer je je op de loze leiding naar de keuken die i.d.d. op een aparte kookgroep moet worden aangesloten.
Aangezien het lampen/aansluitingen voor in de tuin zijn, zou ik dat wel doen. I.v.m. kortsluiting enz. Wel lekker als je binnen nog wat kan zien als je buiten nog niet weet wat het "probleem" is ;)
  vrijdag 22 juli 2016 @ 12:33:25 #181
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_163925869
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 10:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom? Voor die paar lampjes? Naar mijn beperkte ervaring worden alle groepen in een groepenkast op de huisinstallatie aangesloten. Waarschijnlijk baseer je je op de loze leiding naar de keuken die i.d.d. op een aparte kookgroep moet worden aangesloten.
Nee de loze leiding ligt naar de tuin. Er zou dan vanuit de meterkast een paar draden ergens naar een lasdoos getrokken moeren worden. Om selectiviteit te behouden kan er makkelijk een extra aparte groep in de kast bijgeplaatst worden. Bovendien is buiten altijd vocht gevoelig en kan het lekker zijn het apart te kunnen schakelen.
pi_163926021
Zou ik dan in de meterkast een extra groep moeten plaatsen? Ik kan verder geen lasdoos vinden waarvan ik zou kunnen aftakken helaas. In de meterkas zit wel een stopcontact, waarvan het eventueel kan.
HIER KAN UW RECLAME STAAN!!
bel nu naar: 0900 MIJNRECLAME
pi_163926056
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 12:33 schreef NotToBe het volgende:

[..]

Nee de loze leiding ligt naar de tuin. Er zou dan vanuit de meterkast een paar draden ergens naar een lasdoos getrokken moeren worden. Om selectiviteit te behouden kan er makkelijk een extra aparte groep in de kast bijgeplaatst worden. Bovendien is buiten altijd vocht gevoelig en kan het lekker zijn het apart te kunnen schakelen.
Selectiviteit heeft hier weinig mee te maken...
pi_163926091
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 12:44 schreef Sirmixalot het volgende:
Zou ik dan in de meterkast een extra groep moeten plaatsen? Ik kan verder geen lasdoos vinden waarvan ik zou kunnen aftakken helaas. In de meterkas zit wel een stopcontact, waarvan het eventueel kan.
Het mooiste is wel gewoon een nieuwe groep eigenlijk. Anders kan je een lasdoos tussen een bestaande buis plaatsen, wel even kijken of t een algemene groep is en niet een voor de wasmachine ofzo. Maar om die lasdoos er tussen te plaatsen moet je ook de meterkast open maken en kan je eigenlijk net zo goed een groepje bij plaatsen.
  Knikkerking vrijdag 22 juli 2016 @ 13:01:33 #185
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163926313
Hoe zet ik het beste underlayment platen vast op cellenbeton?

Ik heb (8mm) nylon pluggen gekocht wat volgens de leverancier geschikt moeten zijn voor celbeton. Schroeven heb ik ook, maar wat is een handige methode om vervolgens te werk te gaan?

Uiteindelijk moet er een 8mm gat in het celbeton voor de plug (duh) en idealiter een iets kleiner gat (5mm) in het underlayment voor de schroef. Maar dat zou betekenen dat ik eerst alle gaten met 5mm door het underlayment moet boren, en dan zeer minimaal aantikken op het celbeton, vervolgens de plaat weghalen, en dan 8mm boren in het celbeton. Vervolgens pluggen erin, de plaat weer op precies dezelfde plek proberen te krijgen, en schroeven erin draaien.

Niet echt super handig. Hoe doen jullie zoiets? Gewoon 8mm gaten in beide en dan plug dóór het underlayment heen de beton in? Vervolgens een ring op de schroef zodat deze nog "houvast" heeft op het hout? Met als nadeel dus een schroef (en ringetje) wat uitsteekt boven de plaat?!

Er moet toch iets beters zijn of niet?
pi_163926405
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 13:01 schreef Atmoz het volgende:
Hoe zet ik het beste underlayment platen vast op cellenbeton?

Ik heb (8mm) nylon pluggen gekocht wat volgens de leverancier geschikt moeten zijn voor celbeton. Schroeven heb ik ook, maar wat is een handige methode om vervolgens te werk te gaan?

Uiteindelijk moet er een 8mm gat in het celbeton voor de plug (duh) en idealiter een iets kleiner gat (5mm) in het underlayment voor de schroef. Maar dat zou betekenen dat ik eerst alle gaten met 5mm door het underlayment moet boren, en dan zeer minimaal aantikken op het celbeton, vervolgens de plaat weghalen, en dan 8mm boren in het celbeton. Vervolgens pluggen erin, de plaat weer op precies dezelfde plek proberen te krijgen, en schroeven erin draaien.

Niet echt super handig. Hoe doen jullie zoiets? Gewoon 8mm gaten in beide en dan plug dóór het underlayment heen de beton in? Vervolgens een ring op de schroef zodat deze nog "houvast" heeft op het hout? Met als nadeel dus een schroef (en ringetje) wat uitsteekt boven de plaat?!

Er moet toch iets beters zijn of niet?
Slagpluggen. Die zijn helemaal speciaal precies exact voor deze situatie verzonnen én gemaakt:



Deze dus. Bij elke bouwmarkt verkrijgbaar.
pi_163926845
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 11:23 schreef Luuk84 het volgende:
Aangezien het lampen/aansluitingen voor in de tuin zijn, zou ik dat wel doen. I.v.m. kortsluiting enz. Wel lekker als je binnen nog wat kan zien als je buiten nog niet weet wat het "probleem" is ;)
Daarom zit verlichting altijd verdeeld over verschillende groepen en ALS-en. Heeft weinig voordeel om een extra groep te plaatsen. Doe je toch ook niet als je een paar lampen op zolder bijplaatst?

quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 12:33 schreef NotToBe het volgende:
Nee de loze leiding ligt naar de tuin. Er zou dan vanuit de meterkast een paar draden ergens naar een lasdoos getrokken moeren worden. Om selectiviteit te behouden kan er makkelijk een extra aparte groep in de kast bijgeplaatst worden. Bovendien is buiten altijd vocht gevoelig en kan het lekker zijn het apart te kunnen schakelen.
Makkelijk een extra groep bijplaatsen? Je weet zeker niet waar je 't over hebt. In de eerste plaats zijn de meeste kasten al vol op de ALS-en met groepen, dus waarschijnlijk moet je ook een ALS bijplaatsen. Plus de vereiste ruimte op de rail. Dus dan moet je al achter de hoofdzekering aftakkingen maken. Haal daar maar de electricien bij.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 12:44 schreef Sirmixalot het volgende:
Zou ik dan in de meterkast een extra groep moeten plaatsen? Ik kan verder geen lasdoos vinden waarvan ik zou kunnen aftakken helaas. In de meterkas zit wel een stopcontact, waarvan het eventueel kan.
Er zijn speciale verdeeldozen, waarop je een stopcontact kunt schroeven. Je haalt tijdelijk dat stopcontact even weg, plaatst daar een verdeeldoos waarin je draden naar de loze leiding aansluit op de bestaande aansluiting en je schroeft de stopcontact op de verdeeldoos.

quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 12:46 schreef Makrolon het volgende:

Selectiviteit heeft hier weinig mee te maken...
Klopt, men roept maar wat kreten.

quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 12:48 schreef Makrolon het volgende:

Het mooiste is wel gewoon een nieuwe groep eigenlijk. Anders kan je een lasdoos tussen een bestaande buis plaatsen, wel even kijken of t een algemene groep is en niet een voor de wasmachine ofzo. Maar om die lasdoos er tussen te plaatsen moet je ook de meterkast open maken en kan je eigenlijk net zo goed een groepje bij plaatsen.
Wederom.....ach, ik geef 't op zo langzamerhand.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163927331
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 13:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Daarom zit verlichting altijd verdeeld over verschillende groepen en ALS-en. Heeft weinig voordeel om een extra groep te plaatsen. Doe je toch ook niet als je een paar lampen op zolder bijplaatst?

Dan ligt dus al je verlichting eruit op die bestaande groep, superhandig.... Zeker als je het probleem niet direct kan lokaliseren. Het gaat om de tuin, vocht, knaagdieren enz. Op zolder heb je daar toch een stuk minder last van lijkt me.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 14:06:28 #189
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_163927750
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 13:26 schreef blomke het volgende:

Makkelijk een extra groep bijplaatsen? Je weet zeker niet waar je 't over hebt. In de eerste plaats zijn de meeste kasten al vol op de ALS-en met groepen, dus waarschijnlijk moet je ook een ALS bijplaatsen. Plus de vereiste ruimte op de rail. Dus dan moet je al achter de hoofdzekering aftakkingen maken. Haal daar maar de electricien bij.

[..]

Klopt, men roept maar wat kreten.

Prima dan was selectiviteit niet het juiste woord maar het idee dat zo'n vochtige omgeving op een eigen griep wel handig kan zijn komt er wel vandaan want dan beperk je het gedeelte dat zonder stroom kan komen te zitten.

En dat al die kasten zo krap worden opgeleverd ben ik van huis uit niet gewend, mijn ouders hebben gewoon ruimte zat voor zoiets en mijn eigen huis is huur dus heb ik niets mee te maken
pi_163927885
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 14:06 schreef NotToBe het volgende:

.............. en mijn eigen huis is huur dus heb ik niets mee te maken
Je woont in een huurhuis? Wat heb je hier in K&W dan te zoeken?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Knikkerking vrijdag 22 juli 2016 @ 14:13:54 #191
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163927924
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 13:06 schreef DonJames het volgende:

Slagpluggen. Die zijn helemaal speciaal precies exact voor deze situatie verzonnen én gemaakt:

[ afbeelding ]

Deze dus. Bij elke bouwmarkt verkrijgbaar.
Thanks ^O^ Ik dacht al dat ik moeilijk bezig was :P
Zojuist even 2 dozen opgehaald 8-) Eens kijken of 't gaat lukken.
pi_163928256
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 14:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Je woont in een huurhuis? Wat heb je hier in K&W dan te zoeken?
Want in een huurhuis mag je niet klussen... :')
pi_163930115
Thanks voor jullie reacties!
Ik ga voor het advies van Blomke, dit valt meer in mijn begripsniveau dan een extra groep plaatsen in een meterkast die er pas 3 maanden staat. :)
Ik snap dat dat waarschijnlijk een veel mooiere oplossing is, maar voor mij te hoog gegrepen denk ik.

Evengoed bedankt allemaal!
HIER KAN UW RECLAME STAAN!!
bel nu naar: 0900 MIJNRECLAME
pi_163930602
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 14:28 schreef Luuk84 het volgende:
Want in een huurhuis mag je niet klussen... :')
Mag je in een huurhuis het elektrische circuit aanpassen met een extra groep??
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163931264
Ben het eens met blomke.

Een extra groep vooral lekker doen, heeft toch geen zin als de aardlekschakelaar eruit klapt. Maak er dan maar gelijk een alamat van, kan je ook gelijk een elektricien laten komen. Jullie dachten zeker, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Gewoon een aftakking maken met een lasdoos, vd draad trekken, paar lasdoppen en klaar.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 21:12:10 #196
335643 faptist
Maakt fouten
pi_163939356
Weet niet of ik hier goed zit met mijn vraag, maar hopelijk is er iemand die me kan helpen.
Mijn ouders hebben een geiser in de keuken hangen die het hele huis voorziet van warm water. Dus ook de douche..
Het laatste jaar is dat ding zo rot als het maar zijn kan.
Nu zijn ze op vakantie en willen wij als verrassing een nieuwe geiser (of is er een beter alternatief?) laten plaatsen.
Maar nu vraag ik me af.. Zo'n geiser is natuurlijk behoorlijk ouderwets. Is er niet een beter alternatief?
Mijn ouders hebben geen verwarming, maar stoken met een gaskachel.

Tips/raad zijn welkom!

Alvast bedankt
pi_163941019
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 21:12 schreef faptist het volgende:
Weet niet of ik hier goed zit met mijn vraag, maar hopelijk is er iemand die me kan helpen.
Mijn ouders hebben een geiser in de keuken hangen die het hele huis voorziet van warm water. Dus ook de douche..
Het laatste jaar is dat ding zo rot als het maar zijn kan.
Nu zijn ze op vakantie en willen wij als verrassing een nieuwe geiser (of is er een beter alternatief?) laten plaatsen.
Maar nu vraag ik me af.. Zo'n geiser is natuurlijk behoorlijk ouderwets. Is er niet een beter alternatief?
Mijn ouders hebben geen verwarming, maar stoken met een gaskachel.

Tips/raad zijn welkom!

Alvast bedankt
Je moet wel zeker zijn dat je ouders het waarderen als er tijdens hun afwezigheid wat verbouwd wordt.

Zolang ze gas hebben, is de geiser waarschijnlijk het gunstigst en makkelijkst. Let op voldoende capaciteit, gewoon voor een heel gezin nemen zodat er een behoorlijke waterstraal uit komt.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 22:41:06 #198
4330 PJ
Tja.....
pi_163942130
Neem er ook een die zijn aanvoer en afvoer naar buiten heeft. Dat is CO veiliger.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 22:45:43 #199
335643 faptist
Maakt fouten
pi_163942307
Bedankt pj,
Ik zal daar opletten.

Normaal gesproken doet m'n vader alle klussen in huis.
Ze zouden eigenlijk cv aanleggen dit jaar, maar door gezondheidsredenen is dit niet door gegaan.
Mijn moeder zal een gat in de lucht springen ivm haar artrose. Ze krijgt deze kraan niet open en kan tijdens het douchen de kraan niet uitzetten ivm het uitvallen van de geiser.
Ik denk dus dat ze het geweldig zullen vinden als het gemaakt is. Al is het maar tijdelijk tot volgend jaar ofzo.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 23:25:21 #200
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163943730
Morgen wil ik een vliering gaan maken en begin nu ineens te twijfelen of mijn plan wel gaat werken :P .
Het idee is om de gordingen iets te verhogen tot een hoogte van 2,3m.
Dan liggen er balken klaar van 3,90m die ik schuin wil afzagen en bovenop die verhoging wil schroeven.
Dan heb ik dus over de breedte van de zolder 4 balken liggen op 160cm dus ze komen ongeveer 55cm hoh.

Ik vraag mij alleen af of dat wel goed gaat. Kunnen de gordingen uberhaupt een vliering wel hebben?
Of kan ik beter stutten ergens op de helft? Ik kan mooi stutten op muren die tot aan de fundering naar beneden lopen omdat de vliering boven de trap komt.
pi_163944623
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 22:45 schreef faptist het volgende:
Bedankt pj,
Ik zal daar opletten.

Normaal gesproken doet m'n vader alle klussen in huis.
Ze zouden eigenlijk cv aanleggen dit jaar, maar door gezondheidsredenen is dit niet door gegaan.
Mijn moeder zal een gat in de lucht springen ivm haar artrose. Ze krijgt deze kraan niet open en kan tijdens het douchen de kraan niet uitzetten ivm het uitvallen van de geiser.
Ik denk dus dat ze het geweldig zullen vinden als het gemaakt is. Al is het maar tijdelijk tot volgend jaar ofzo.
Waar hangt die geiser eigenlijk? In mijn herinnering hangen ze in de keuken, wat niet meer mag, dus net als de cv ergens boven. Dus geiser en badkamerkraan vervangen? Meteen een invalidenkraan nemen, met zo'n lange stang, die krijg je ook met weinig kracht open/dicht, desnoods met twee handen duwend of trekkend.
Ik zag dat voor het eerst als kind in het ziekenhuis. De verpleegsters openden/sloten de kraan met hun elleboog, wat toen waarschijnlijk uit hygiënisch oogpunt gebeurde.
pi_163948554
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 22:41 schreef PJ het volgende:
Neem er ook een die zijn aanvoer en afvoer naar buiten heeft. Dat is CO veiliger.
Dit dus.
  zaterdag 23 juli 2016 @ 12:54:15 #203
335643 faptist
Maakt fouten
pi_163951150
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 23:53 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Waar hangt die geiser eigenlijk? In mijn herinnering hangen ze in de keuken, wat niet meer mag, dus net als de cv ergens boven. Dus geiser en badkamerkraan vervangen? Meteen een invalidenkraan nemen, met zo'n lange stang, die krijg je ook met weinig kracht open/dicht, desnoods met twee handen duwend of trekkend.
Ik zag dat voor het eerst als kind in het ziekenhuis. De verpleegsters openden/sloten de kraan met hun elleboog, wat toen waarschijnlijk uit hygiënisch oogpunt gebeurde.
In de keuken.
Er gaat een wereld voor me open. Meen ik echt.
Moet er ook bij zeggen: ik dacht gewoon 'even' een geiser te kunnen vervangen. Nu blijkt er alweer veel meer gedaan te moeten worden.
Snap nu wel waarom m'n pa het niet meer voor elkaar kreeg. Het werd hem gewoon te veel. En als je dan steeds naar een ziekenhuis moet.. Zucht.
Maandag even contact opnemen met de lokale installateur.
pi_163951384
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 23:25 schreef bleiblei het volgende:
Morgen wil ik een vliering gaan maken en begin nu ineens te twijfelen of mijn plan wel gaat werken :P .
Het idee is om de gordingen iets te verhogen tot een hoogte van 2,3m.
Dan liggen er balken klaar van 3,90m die ik schuin wil afzagen en bovenop die verhoging wil schroeven.
Dan heb ik dus over de breedte van de zolder 4 balken liggen op 160cm dus ze komen ongeveer 55cm hoh.

Ik vraag mij alleen af of dat wel goed gaat. Kunnen de gordingen uberhaupt een vliering wel hebben?
Of kan ik beter stutten ergens op de helft? Ik kan mooi stutten op muren die tot aan de fundering naar beneden lopen omdat de vliering boven de trap komt.
Die 4 balken, welke breedte moeten ze overspannen? Welke balkhoogte en -dikte?

Verder ziet je plan er wel goed uit. Ik dacht eerst dat je de gordingen hoger wilde plaatsen, maar je zet er op 8 plekken, klossen op?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 23 juli 2016 @ 17:45:47 #205
4330 PJ
Tja.....
pi_163957990
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 12:54 schreef faptist het volgende:

[..]

In de keuken.
Er gaat een wereld voor me open. Meen ik echt.
Moet er ook bij zeggen: ik dacht gewoon 'even' een geiser te kunnen vervangen. Nu blijkt er alweer veel meer gedaan te moeten worden.
Snap nu wel waarom m'n pa het niet meer voor elkaar kreeg. Het werd hem gewoon te veel. En als je dan steeds naar een ziekenhuis moet.. Zucht.
Maandag even contact opnemen met de lokale installateur.
https://www.warmteservice(...)lator-CW2/p/17252605
pi_163964362
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 12:54 schreef faptist het volgende:

[..]

In de keuken.
Er gaat een wereld voor me open. Meen ik echt.
Moet er ook bij zeggen: ik dacht gewoon 'even' een geiser te kunnen vervangen. Nu blijkt er alweer veel meer gedaan te moeten worden.
Snap nu wel waarom m'n pa het niet meer voor elkaar kreeg. Het werd hem gewoon te veel. En als je dan steeds naar een ziekenhuis moet.. Zucht.
Maandag even contact opnemen met de lokale installateur.
Ja, daarom lees ik hier mee. Je denkt even dit of dat en dan zie je wat je er allemaal over moet weten. Die keukengeisers boven de gootsteen zorgden voor koolmonoxidevergiftigingen. En het werden er méér door de jacht op kieren, dus door minder ventilatie.
  zondag 24 juli 2016 @ 00:04:40 #207
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163966784
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 13:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Die 4 balken, welke breedte moeten ze overspannen? Welke balkhoogte en -dikte?

Verder ziet je plan er wel goed uit. Ik dacht eerst dat je de gordingen hoger wilde plaatsen, maar je zet er op 8 plekken, klossen op?
Ik zat eerst te denken aan klossen. Maar heb het nu anders opgelost. Zal morgen ff foto's posten.
Balken zijn (overspanning is)370cm lang, en de kopsmaat is 75*175. Klasse c24.
  zondag 24 juli 2016 @ 00:06:33 #208
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163966817
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 22:33 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ja, daarom lees ik hier mee. Je denkt even dit of dat en dan zie je wat je er allemaal over moet weten. Die keukengeisers boven de gootsteen zorgden voor koolmonoxidevergiftigingen. En het werden er méér door de jacht op kieren, dus door minder ventilatie.
Die in de keuken gaan nog wel. Mensen die die dingen met open vlam op de badkamer hebben hangen.... levensgevaarlijk.
  zondag 24 juli 2016 @ 20:56:47 #209
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163984179
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 13:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Die 4 balken, welke breedte moeten ze overspannen? Welke balkhoogte en -dikte?

Verder ziet je plan er wel goed uit. Ik dacht eerst dat je de gordingen hoger wilde plaatsen, maar je zet er op 8 plekken, klossen op?
Zo heb ik het nu opgelost :) .
De lichte balken zijn nieuw.
  Moderator zondag 24 juli 2016 @ 22:23:16 #210
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163986761
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 14:13 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Thanks ^O^ Ik dacht al dat ik moeilijk bezig was :P
Zojuist even 2 dozen opgehaald 8-) Eens kijken of 't gaat lukken.
Vast wel. Icm met een multiconstruction boor is het waarschijnlijk als de brandweer gegaan :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Knikkerking zondag 24 juli 2016 @ 22:31:28 #211
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163986984
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 22:23 schreef derLudolf het volgende:

Vast wel. Icm met een multiconstruction boor is het waarschijnlijk als de brandweer gegaan :D
True! Maar hoe ik het nu doe (6mm gat in underlayment met houtboortje, en erna 6mm met steenboortje in boorhamer) gaat het ook prima. Eigenlijk zeer goed zelfs ^O^

Moest alleen even wennen aan het feit dat die slagschroeven eigenlijk geen schroeven zijn. Ze "vreten" zich dan ook niet vast tijdens het indraaien. En achteraf kwam ik erachter dat ze me bij de leverancier verkeerd hadden ingelicht: die dingen moet je er gewoon in slaan, niet schroeven. Waarschijnlijk zit dat schroefkopje er alleen op zodat je ze er weer uit kunt draaien, right?!
  Moderator zondag 24 juli 2016 @ 22:57:35 #212
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163987778
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 22:31 schreef Atmoz het volgende:

[..]

True! Maar hoe ik het nu doe (6mm gat in underlayment met houtboortje, en erna 6mm met steenboortje in boorhamer) gaat het ook prima. Eigenlijk zeer goed zelfs ^O^
Waarom, binnenkant van die garage is toch kalkzandsteen? Ben je geen boorhamer bij nodig.

quote:
Moest alleen even wennen aan het feit dat die slagschroeven eigenlijk geen schroeven zijn. Ze "vreten" zich dan ook niet vast tijdens het indraaien. En achteraf kwam ik erachter dat ze me bij de leverancier verkeerd hadden ingelicht: die dingen moet je er gewoon in slaan, niet schroeven. Waarschijnlijk zit dat schroefkopje er alleen op zodat je ze er weer uit kunt draaien, right?!
Klopt, de naam zegt het al, slagpluggen :P
Laatst plinten bevestigd, even naar de ijzerwaren/bouwzaak hier geweest om te vragen of ze iets van witte afdekdopjes hadden.

Laat ie me een doosje witte Fisscher slagpluggen zien. "Waarom heb je deze niet gebruikt dan?"

Als ik had geweten dat er korte witte 5mm slagpluggen (speciaal voor plinten dus) bestonden, had ik dat ook zeker gedaan 8)7
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_163993041
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 20:56 schreef bleiblei het volgende:
Zo heb ik het nu opgelost :) .
De lichte balken zijn nieuw.
[ afbeelding ]
Ziet er degelijk uit.

Aan het dakbeschot te zien: woon je in een jaren '50 of '60 huis?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 juli 2016 @ 09:34:47 #214
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163993380
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 08:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Ziet er degelijk uit.

Aan het dakbeschot te zien: woon je in een jaren '50 of '60 huis?
1936 :) .
pi_163995639
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2016 09:34 schreef bleiblei het volgende:
1936 :) .
Dacht ik al :@ .
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163995875
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 22:31 schreef Atmoz het volgende:

[..]

True! Maar hoe ik het nu doe (6mm gat in underlayment met houtboortje, en erna 6mm met steenboortje in boorhamer) gaat het ook prima. Eigenlijk zeer goed zelfs ^O^

Moest alleen even wennen aan het feit dat die slagschroeven eigenlijk geen schroeven zijn. Ze "vreten" zich dan ook niet vast tijdens het indraaien. En achteraf kwam ik erachter dat ze me bij de leverancier verkeerd hadden ingelicht: die dingen moet je er gewoon in slaan, niet schroeven. Waarschijnlijk zit dat schroefkopje er alleen op zodat je ze er weer uit kunt draaien, right?!
Ik vind slagpluggen zoiets als kruiskopschroeven. Opeens waren ze er. Wat zijn de specifieke eigenschappen van slagpluggen? Moet je het duo plug & schroef er samen in 1x inslaan?
  maandag 25 juli 2016 @ 12:14:46 #217
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163995948
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:10 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik vind slagpluggen zoiets als kruiskopschroeven. Opeens waren ze er. Wat zijn de specifieke eigenschappen van slagpluggen? Moet je het duo plug & schroef er samen in 1x inslaan?
Oeps, te snel op send geramd.
Nee, eerst de plug in het gat duwen en dan de schroef er in slaan. Soms draai ik em het laatste stukje erin om te voorkomen dat ik de schroef krom sla.
pi_163995957
Ik ben van plan laminaat (IKEA Tundra) te leggen in mijn huis maar mijn vraag is of ik dit ga laten doorlopen tot in de keuken (open keuken in woonkamer)..

Ik heb gelezen dat de laminaat slecht tegen vocht kan maar zolang je het snel opveegt prima is.
Als alternatief had ik vinyl in gedachten met overloop naar laminaat in de woonkamer maar laminaat oogt toch mooier als geheel.

Zijn er anderen hier die ervaring hebben met IKEA Tundra laminaat (of vergelijkbaars) in de keuken?

[ Bericht 0% gewijzigd door Spetz op 25-07-2016 12:20:40 ]
pi_163996116
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:15 schreef Spetz het volgende:
Ik ben van plan laminaat (IKEA Tundra) te leggen in mijn huis maar mijn vraag is of ik dit ga laten doorlopen tot in de keuken (open keuken in woonkamer)..

Ik heb gelezen dat de laminaat slecht tegen vocht kan maar zolang je het snel opveegt prima is.
Als alternatief had ik vinyl in gedachten met overloop naar laminaat in de woonkamer maar laminaat oogt toch mooier als geheel.

Zijn er anderen hier die ervaring hebben met IKEA Tundra laminaat (of vergelijkbaars) in de keuken?
Laminaat in keuken én badkamer. Bevalt prima.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163996175
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:25 schreef blomke het volgende:
én badkamer
Echt in de badkamer? ook in de douche enzo?
Daar heb je zeker een speciaal soort laminaat voor lijkt me? Niet dat IKEA laminaat iig.

[ Bericht 9% gewijzigd door Nixxor op 25-07-2016 12:58:14 ]
pi_163996693
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Laminaat in keuken én badkamer. Bevalt prima.
Hoe lang heb je 't al? En geen vorm van beschadig oid?

Badkamer lijkt me overdreven eerlijk gezegd.. :p
  maandag 25 juli 2016 @ 13:10:06 #222
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_163996942
Hoi hoi,

Ik heb een vraag aan alle verbouwers. Wij willen onze badkamer aanpakken.
We willen het graag zo simpel mogelijk houden, mooie tegels, mooie vloer. een normale pot, waarbij de achterkant wel word ingebouwd. en dan een inloop douche en een wasbak.

Het is ongeveer 2.10 bij 2.70, met een hoek eruit waar de boiler in hangt.

Nu zijn we met onze plannen bij 3 badkamer boeren geweest, en we krijgen quotes van 9.000 tot 21.000. Nu vinden we deze bedragen echt absurd hoog voor wat we wilden..
Zijn onze wensen echt zo duur? Waar zouden we vanuit moeten gaan? Kan je bij dit soort volk ook afdingen?
( wel van belang, de waterleidingen moeten ingevreest worden. De pot blijft op dezelfde plaats)
pi_163997273
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 13:10 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hoi hoi,

Ik heb een vraag aan alle verbouwers. Wij willen onze badkamer aanpakken.
We willen het graag zo simpel mogelijk houden, mooie tegels, mooie vloer. een normale pot, waarbij de achterkant wel word ingebouwd. en dan een inloop douche en een wasbak.

Het is ongeveer 2.10 bij 2.70, met een hoek eruit waar de boiler in hangt.

Nu zijn we met onze plannen bij 3 badkamer boeren geweest, en we krijgen quotes van 9.000 tot 21.000. Nu vinden we deze bedragen echt absurd hoog voor wat we wilden..
Zijn onze wensen echt zo duur? Waar zouden we vanuit moeten gaan? Kan je bij dit soort volk ook afdingen?
( wel van belang, de waterleidingen moeten ingevreest worden. De pot blijft op dezelfde plaats)
Zelf de materialen kopen (bij bijv bouwmarkt of outlet) en de klus op Werkspot zetten is bijna altijd goedkoper. Badkamerboeren zijn in mijn ervaring altijd duurder, want die maken marge op de materialen en krijgen commissie op de montage (die uitgevoerd wordt door zelfstandigen, die niet in dienst zijn van de winkel, en zelf ook nog winst moeten maken). Laat een paar mensen van Werkspot langskomen, en ga in zee met degene die met je meedenkt en die je vertrouwt. Die kan je ook advies geven over materiaalkeuzes.
pi_163997385
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:29 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Echt in de badkamer? ook in de douche enzo?
Daar heb je zeker een speciaal soort laminaat voor lijkt me? Niet dat IKEA laminaat iig.
Alleen op de vloer. We hebben een aparte douchecabine (stalen bak) met schuifdeuren en een apart ligbad. Daarnaast ligt 't laminaat. Rondom dichtgekit met siliconenkit en een geschilderd plintje erover.

quote:
11s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:58 schreef Spetz het volgende:

Hoe lang heb je 't al? En geen vorm van beschadig oid?

Badkamer lijkt me overdreven eerlijk gezegd.. :p
> 10 jaar. Zoals gezegd: alleen in het "loopgedeelte" niet in de natte delen.

Wij zijn toch niet zo weg van inloopdouche e.d.: te veel gespetter en te koud.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Knikkerking maandag 25 juli 2016 @ 13:41:33 #225
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163997716
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:10 schreef Teslynd het volgende:

Ik vind slagpluggen zoiets als kruiskopschroeven. Opeens waren ze er. Wat zijn de specifieke eigenschappen van slagpluggen? Moet je het duo plug & schroef er samen in 1x inslaan?
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:14 schreef bleiblei het volgende:

Oeps, te snel op send geramd.
Nee, eerst de plug in het gat duwen en dan de schroef er in slaan. Soms draai ik em het laatste stukje erin om te voorkomen dat ik de schroef krom sla.
De slagpluggen wat ik heb die moet je samen met de schroef erin slaan.
Dus plug en schroef (zitten in het doosje ook al zo in elkaar) moet je tegelijk in het gat stoppen. Dan steekt uiteindelijk de schroef (en soms ook een stukje van de plug nog) uit, en die moet je dan erin slaan.
pi_163997801
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 13:28 schreef blomke het volgende:
Alleen op de vloer. We hebben een aparte douchecabine (stalen bak) met schuifdeuren en een apart ligbad. Daarnaast ligt 't laminaat. Rondom dichtgekit met siliconenkit en een geschilderd plintje erover.
Aha, maar dan heb je toch geen IKEA Tundra laminaat neem ik aan? Dat is daar helemaal niet voor geschikt?
  Knikkerking maandag 25 juli 2016 @ 13:45:12 #227
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163997821
Hoe zouden jullie een waterkraan op een steenstrip-muur bevestigen? Die steenstrips zijn niet overal even dik, dus er is geen vlak stuk waar je mooi die kraan aan kunt bevestigen...

Zelfde probleem heb ik straks ook met de gootsteen.

Ik had al gedacht om een stuk hout ofzo te nemen wat ik dan aan de muur bevestigde, en daarop de kraan + gootsteen, en overal langs het hout die steenstrips.

Maarja water + hout? En verder vind ik het denk ik iets minder mooi. Liever gewoon overal steenstrips.

How to do that? _O_
  maandag 25 juli 2016 @ 14:16:24 #228
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163998517
Heeft die kraan zo een rond afwerkding? Dan zou ik die mooi in de steenstrips laten vallen. Dwz steenstrips plakken, stukje waar de kraan komt niet inlijmen en dan met een gatzaag een rond gat uit de tegels zagen waar dat afwerkding precies in past.
  Knikkerking maandag 25 juli 2016 @ 14:17:57 #229
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163998559
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:16 schreef bleiblei het volgende:
Heeft die kraan zo een rond afwerkding? Dan zou ik die mooi in de steenstrips laten vallen.
Een "rozet" of zoiets heet dat toch?

Tja, ik moet de kraan nog kopen, dus als dat handig/beter is, dan heeft hij dat ja :P

En hoe doe ik dat met de wasbak dan?

Vraag me echt af hoe dat werkt...
  maandag 25 juli 2016 @ 14:18:24 #230
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163998570
Rozet ja :@
pi_163998853
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 13:45 schreef Atmoz het volgende:
Hoe zouden jullie een waterkraan op een steenstrip-muur bevestigen? Die steenstrips zijn niet overal even dik, dus er is geen vlak stuk waar je mooi die kraan aan kunt bevestigen...
Welke locatie hebben we het over? Een buitenkraantje met uitgietbak? of de badkamer?
  Knikkerking maandag 25 juli 2016 @ 14:33:39 #232
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163998904
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:30 schreef Nixxor het volgende:

Welke locatie hebben we het over? Een buitenkraantje met uitgietbak? of de badkamer?
Locatie: garage.
pi_163999283
Als je het netjes wil hebben zou ik eerst de kraan/wasbak ophangen en dan met streenstrips eromheen gaan tegelen, en dan de rand afkitten.
Als het namelijk van die hele ongelijke steenstrips hebt ga je met een rozet ook niets uithalen omdat je muur niet vlak is. Hetzelfde geld voor je wasbak.
  Knikkerking maandag 25 juli 2016 @ 15:01:09 #234
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163999382
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:55 schreef Nixxor het volgende:
Als je het netjes wil hebben zou ik eerst de kraan/wasbak ophangen en dan met streenstrips eromheen gaan tegelen, en dan de rand afkitten.
Als het namelijk van die hele ongelijke steenstrips hebt ga je met een rozet ook niets uithalen omdat je muur niet vlak is. Hetzelfde geld voor je wasbak.
Ja precies. Daar was ik al bang voor.
Bij zo'n sanitairwebshop raadde ze me een zogenaamde "ONTDREUNINGSPLAAT" aan...
Maar volgens mij werkt dat met zulke dikteverschillen ook niet.

Ik heb een leuke kraan gezien, maar die heeft ook een warm-water knop erop zitten (een dubbele kraan dus). Dat maakt niets uit als ik alleen koud water in de garage heb, right?
  maandag 25 juli 2016 @ 15:30:59 #235
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_164000104
Daarom ook de rozet verzinken tussen de steenstrips :)
  maandag 25 juli 2016 @ 15:55:31 #236
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164000734
Ik heb voor Kabel TV een edc1000 geïnstalleerd, kabel getrokken en aangesloten. TV van Ziggo werkt, moet er nu een splitter op voor radio of zit dat in de edc1000? Een splitter ziet er weer zo lelijk uit.
pi_164003838
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2016 15:01 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ja precies. Daar was ik al bang voor.
Bij zo'n sanitairwebshop raadde ze me een zogenaamde "ONTDREUNINGSPLAAT" aan...
Maar volgens mij werkt dat met zulke dikteverschillen ook niet.

Ik heb een leuke kraan gezien, maar die heeft ook een warm-water knop erop zitten (een dubbele kraan dus). Dat maakt niets uit als ik alleen koud water in de garage heb, right?
Met zo'n ontdreuningsplaat kun je amper dikteverschillen opvangen. Dus op de steenstrips daarmee gaat niet werken. je kunt hem er nog tussen doen voor het erom heen tegelen zodat je wasbak niet teveel "naar binnen" valt. (aka de steen strips er ver overheen uitsteken) Maar of je dat wil...

Wat voor kraan hebben we het nu over? Zo'n volledig in de wand weggewerkte kraan? of een douche/badkraan achtig model die op een muurplaat moet? In het laatste geval heb je wel een dubbele muurplaat nodig (warm/koud).
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 15:30 schreef bleiblei het volgende:
Daarom ook de rozet verzinken tussen de steenstrips :)
Idd, eerst met rozet en alles monteren, en dan netjes eromheen tegelen.

Maar eeh, waarom al die moeite voor een kraan in je garage? Dat je er water in wil hebben snap ik. Maar ik denk me bij een kraan in de garage een wasmachine kraantje in met zo'n gardena aansluiting erop. en dan een uitstortbak (is een type wasbak) eronder. Of denk ik nu niet des Atmoz? ;)

quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 15:55 schreef xzaz het volgende:
Ik heb voor Kabel TV een edc1000 geïnstalleerd, kabel getrokken en aangesloten. TV van Ziggo werkt, moet er nu een splitter op voor radio of zit dat in de edc1000? Een splitter ziet er weer zo lelijk uit.
Ik hoop dat je vanaf de (groene) coax die vanaf buiten binnenkomt eerst een galvanische scheiding / isolator hebt geplaatst. (Zit ook meestal in zo'n kastje van UPC/Ziggo)
Daarna ben je eigenlijk vrij om dingen direct aan te sluiten. Splitters zijn alleen nodig als je meerdere apparaten wilt aansluiten. Let daarbij ook op de dempingswaarden van de uitgangen.
Een goede antenneversterker is vaak aan te raden als je na binnenkomst van de kabel nog afstanden moet afleggen.

Voor radio heb je tegenwoordig geen splitter/scheider meer nodig. Het signaal zit allemaal op dezelfde kabel. Maar oudere apparatuur kon niet tegen die signalen, dus moest dat gefilterd worden.

Edit:
Hier vind je nog een goede uitleg over COAX in je huis:
http://www.robertwebbe.nl(...)-een-coax-kabel.html

[ Bericht 3% gewijzigd door Nixxor op 26-07-2016 09:04:45 ]
  dinsdag 26 juli 2016 @ 16:25:56 #238
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164023756
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 18:43 schreef Nixxor het volgende:Ik hoop dat je vanaf de (groene) coax die vanaf buiten binnenkomt eerst een galvanische scheiding / isolator hebt geplaatst. (Zit ook meestal in zo'n kastje van UPC/Ziggo)
Check, gedaan.
quote:
Daarna ben je eigenlijk vrij om dingen direct aan te sluiten. Splitters zijn alleen nodig als je meerdere apparaten wilt aansluiten. Let daarbij ook op de dempingswaarden van de uitgangen.
Een goede antenneversterker is vaak aan te raden als je na binnenkomst van de kabel nog afstanden moet afleggen.

Voor radio heb je tegenwoordig geen splitter/scheider meer nodig. Het signaal zit allemaal op dezelfde kabel. Maar oudere apparatuur kon niet tegen die signalen, dus moest dat gefilterd worden.

Edit:
Hier vind je nog een goede uitleg over COAX in je huis:
http://www.robertwebbe.nl(...)-een-coax-kabel.html
Het werkt ook gewoon netjes, moet alleen nog de kabel maken voor de TV; nu gewoon zo'n standaard kabel. Als we een nieuwe TV nemen maak ik hem gelijk :). Alles is van Hirschmann.
pi_164023817
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 13:10 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hoi hoi,

Ik heb een vraag aan alle verbouwers. Wij willen onze badkamer aanpakken.
We willen het graag zo simpel mogelijk houden, mooie tegels, mooie vloer. een normale pot, waarbij de achterkant wel word ingebouwd. en dan een inloop douche en een wasbak.

Het is ongeveer 2.10 bij 2.70, met een hoek eruit waar de boiler in hangt.

Nu zijn we met onze plannen bij 3 badkamer boeren geweest, en we krijgen quotes van 9.000 tot 21.000. Nu vinden we deze bedragen echt absurd hoog voor wat we wilden..
Zijn onze wensen echt zo duur? Waar zouden we vanuit moeten gaan? Kan je bij dit soort volk ook afdingen?
( wel van belang, de waterleidingen moeten ingevreest worden. De pot blijft op dezelfde plaats)
Dik 6 jaar verbouwd hier enigste wat ik als advies kan geven goedkoop is duurkoop.
Laat gewoon een bekend bedrijf in de buurt of zpper langs komen zeg wat je wil.

Werkspot 1x gedaan nooit weer wat een ellende.
Ik betaal liever een paar honderd meer zodat ik terug kan vallen op iets mocht er iets zijn etc of voor service.
Ik zwaai naar dieren.
pi_164024948
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 16:25 schreef xzaz het volgende:
Het werkt ook gewoon netjes, moet alleen nog de kabel maken voor de TV; nu gewoon zo'n standaard kabel. Als we een nieuwe TV nemen maak ik hem gelijk :). Alles is van Hirschmann.
Helemaal goed! :)
  Knikkerking dinsdag 26 juli 2016 @ 19:27:23 #241
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164027766
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 15:30 schreef bleiblei het volgende:
Daarom ook de rozet verzinken tussen de steenstrips :)
Maar zo'n rozet is ook niet "hoog" genoeg (aan de buitenrand) om de dikte van sommige steenstrips te "matchen".



Dat ziet er volgens mij ook niet zo mooi uit...

quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 18:43 schreef Nixxor het volgende:

Met zo'n ontdreuningsplaat kun je amper dikteverschillen opvangen. Dus op de steenstrips daarmee gaat niet werken. je kunt hem er nog tussen doen voor het erom heen tegelen zodat je wasbak niet teveel "naar binnen" valt. (aka de steen strips er ver overheen uitsteken) Maar of je dat wil...

Wat voor kraan hebben we het nu over? Zo'n volledig in de wand weggewerkte kraan? of een douche/badkraan achtig model die op een muurplaat moet? In het laatste geval heb je wel een dubbele muurplaat nodig (warm/koud).
Deze kraan had ik in gedachte:


(wel k*t dat deze 2 draaiknoppen heeft, eigenlijk heb ik alleen koud nodig. Wie weet een betere?)

quote:
Idd, eerst met rozet en alles monteren, en dan netjes eromheen tegelen.

Maar eeh, waarom al die moeite voor een kraan in je garage? Dat je er water in wil hebben snap ik. Maar ik denk me bij een kraan in de garage een wasmachine kraantje in met zo'n gardena aansluiting erop. en dan een uitstortbak (is een type wasbak) eronder. Of denk ik nu niet des Atmoz? ;)

Tja, het moet ten eerste functioneel zijn, dus zo'n Gardena aansluiting erop wilt ik niet. Hij moet gewoon als "normale" kraan dienen om bijvoorbeeld m'n handen te wassen. Zo'n tuinslang-cassette heb ik al (3 meter verder) in de tuin hangen, dus zo'n koppeling hoeft er niet op. En ten 2e moet het inderdaad redelijk mooi zijn. Ik kijk er geregeld naar, want ik kom er naast te zitten als ik aan het programmeren/knutselen (elektronica/fijn mechanica) ben.

Liever iets te mooi zegmaar ^O^

Maar ik ben er dus nog steeds niet uit wat nu wijsheid is wat betreft het ophangen van de wasbak ( deze trouwens: https://www.saniweb.nl/vi(...)TetM0CFWgW0wodMFQOAQ )

Over de ophang methode van de kraan trouwens ook nog niet O-)

Zou een witte plank (een soort achterwand/bord) niets zijn? Dan kunnen daar beide stevig op vastgemaakt, en daaromheen (vierkant) de steenstrips.
pi_164027922
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 19:27 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Maar zo'n rozet is ook niet "hoog" genoeg (aan de buitenrand) om de dikte van sommige steenstrips te "matchen".

[ afbeelding ]

Dat ziet er volgens mij ook niet zo mooi uit...

[..]

Deze kraan had ik in gedachte:

[ afbeelding ]
(wel k*t dat deze 2 draaiknoppen heeft, eigenlijk heb ik alleen koud nodig. Wie weet een betere?)

[..]

Tja, het moet ten eerste functioneel zijn, dus zo'n Gardena aansluiting erop wilt ik niet. Hij moet gewoon als "normale" kraan dienen om bijvoorbeeld m'n handen te wassen. Zo'n tuinslang-cassette heb ik al (3 meter verder) in de tuin hangen, dus zo'n koppeling hoeft er niet op. En ten 2e moet het inderdaad redelijk mooi zijn. Ik kijk er geregeld naar, want ik kom er naast te zitten als ik aan het programmeren/knutselen (elektronica/fijn mechanica) ben.

Liever iets te mooi zegmaar ^O^

Maar ik ben er dus nog steeds niet uit wat nu wijsheid is wat betreft het ophangen van de wasbak ( deze trouwens: https://www.saniweb.nl/vi(...)TetM0CFWgW0wodMFQOAQ )

Over de ophang methode van de kraan trouwens ook nog niet O-)

Zou een witte plank (een soort achterwand/bord) niets zijn? Dan kunnen daar beide stevig op vastgemaakt, en daaromheen (vierkant) de steenstrips.
Rechts koud en links bier? :P
pi_164027960
Enne een grote tegel oid achter je kraan?
  Knikkerking dinsdag 26 juli 2016 @ 19:46:32 #244
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164028330
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 19:33 schreef Makrolon het volgende:

Rechts koud en links bier? :P
Lol, kon niet uitblijven natuurlijk he })

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 19:35 schreef Makrolon het volgende:
Enne een grote tegel oid achter je kraan?
Ja, dat was dus dat idee met die "plaat". Een tegel moet dan een redelijke dikke zijn, én de zijkanten moeten ook "betegeld" zijn anders kijk je daar weer tegenaan.
Denk dat iets (plaat) van hout wat goed geschilderd is makkelijker gaat. Ook met gaten boren en de hele boel bevestigen...
pi_164028558
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 19:46 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Lol, kon niet uitblijven natuurlijk he })

[..]

Ja, dat was dus dat idee met die "plaat". Een tegel moet dan een redelijke dikke zijn, én de zijkanten moeten ook "betegeld" zijn anders kijk je daar weer tegenaan.
Denk dat iets (plaat) van hout wat goed geschilderd is makkelijker gaat. Ook met gaten boren en de hele boel bevestigen...
Gewoon een dunne tegel op de steenstrips en de randen afkitten? Of zou dat niet mooi worden?

En je gaat nu niet voor de makkelijkste weg opeens toch? :P
  dinsdag 26 juli 2016 @ 19:55:59 #246
4330 PJ
Tja.....
pi_164028625
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 19:27 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Maar zo'n rozet is ook niet "hoog" genoeg (aan de buitenrand) om de dikte van sommige steenstrips te "matchen".

[ afbeelding ]

Dat ziet er volgens mij ook niet zo mooi uit...

[..]

Deze kraan had ik in gedachte:

[ afbeelding ]
(wel k*t dat deze 2 draaiknoppen heeft, eigenlijk heb ik alleen koud nodig. Wie weet een betere?)

[..]

Tja, het moet ten eerste functioneel zijn, dus zo'n Gardena aansluiting erop wilt ik niet. Hij moet gewoon als "normale" kraan dienen om bijvoorbeeld m'n handen te wassen. Zo'n tuinslang-cassette heb ik al (3 meter verder) in de tuin hangen, dus zo'n koppeling hoeft er niet op. En ten 2e moet het inderdaad redelijk mooi zijn. Ik kijk er geregeld naar, want ik kom er naast te zitten als ik aan het programmeren/knutselen (elektronica/fijn mechanica) ben.

Liever iets te mooi zegmaar ^O^

Maar ik ben er dus nog steeds niet uit wat nu wijsheid is wat betreft het ophangen van de wasbak ( deze trouwens: https://www.saniweb.nl/vi(...)TetM0CFWgW0wodMFQOAQ )

Over de ophang methode van de kraan trouwens ook nog niet O-)

Zou een witte plank (een soort achterwand/bord) niets zijn? Dan kunnen daar beide stevig op vastgemaakt, en daaromheen (vierkant) de steenstrips.
Die kraan bestaat ook als een mono uitvoering:

http://www.grohe.com/be-n(...)01&material=30484001

Ze zijn er met verschillende maten van uitloop 15 en 20 cm diep.
  Knikkerking dinsdag 26 juli 2016 @ 19:58:43 #247
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164028712
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 19:53 schreef Makrolon het volgende:

Gewoon een dunne tegel op de steenstrips en de randen afkitten? Of zou dat niet mooi worden?
Huh, hoe bedoel je dat precies?
Kan me er even niets bij voorstellen...
Je bedoeld toch niet die tegel OP de steenstrips die misschien wel 1cm in dikte verschillen?! Als je dat moet gaan afkitten wordt volgens mij extreem lelijk :(


quote:
En je gaat nu niet voor de makkelijkste weg opeens toch? :P
Uhmm nee hoor O-)
Maar wil het wel graag hebben zonder dat het nog maanden gaat duren.
Effe wat slims verzinnen dus :P

[edit]

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 19:55 schreef PJ het volgende:

[..]

Die kraan bestaat ook als een mono uitvoering:

http://www.grohe.com/be-n(...)01&material=30484001

Ze zijn er met verschillende maten van uitloop 15 en 20 cm diep.
Oh chill, thanks ^O^

Dat maakt het een stuk makkelijker: hoef ik maar een steenstrip uit te zoeken die op de plek waar de kraan uit de muur komt overal even vlak is :)

De wasbak hang ik dan wel eerst op, en betegel ik wel gewoon langsop. En dan netjes/waterdicht afkitten. Toppie, opgelost toch?! :7
  dinsdag 26 juli 2016 @ 20:05:14 #248
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_164028892
Hoe dik zijn die steenstrips dan?
Die van mij waren max 5mm dik namelijk.
En er zijn ook wel mooiere rozetten te vinden (zoals die op onderstaande plaatje bijv.).
Ik dacht eerlijk gezegd dat je zoiets gekocht had:

Dan kan je de draaiknop voor warm water gewoon weg laten :P .
pi_164029062
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 19:58 schreef Atmoz het volgende:
De wasbak hang ik dan wel eerst op, en betegel ik wel gewoon langsop. En dan netjes/waterdicht afkitten. Toppie, opgelost toch?! :7
Lijkt mij wel de beste optie ja.
Vergeet geen muurplaat te monteren voor je kraan.
Die dubbele had je op zo'n ding moeten bevestigen: http://magazijnblijdorp.n(...)gemini-1-2x-15cm.jpg
Dus die mono is voor jou veel beter.

Dat idee van een tegel is trouwens ook zo slecht nog niet, Zou je niet precies op de afmeting van je wasbak "footprint" goedkope dunne witte tegels doen, die dunner zijn dan je steenstrips. Zodat die achter je wasbak vallen, en dan met steenstrips erom heen.
Dan valt je wasbak niet zo "diep" achter de steenstrips.
  dinsdag 26 juli 2016 @ 20:45:09 #250
4330 PJ
Tja.....
pi_164030030
Met klein close-in boilertje heb je evt toch warm water. Kan soms handig zijn.
pi_164031647
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 19:58 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Huh, hoe bedoel je dat precies?
Kan me er even niets bij voorstellen...
Je bedoeld toch niet die tegel OP de steenstrips die misschien wel 1cm in dikte verschillen?! Als je dat moet gaan afkitten wordt volgens mij extreem lelijk :(

[..]

Uhmm nee hoor O-)
Maar wil het wel graag hebben zonder dat het nog maanden gaat duren.
Effe wat slims verzinnen dus :P

[edit]

[..]

Oh chill, thanks ^O^

Dat maakt het een stuk makkelijker: hoef ik maar een steenstrip uit te zoeken die op de plek waar de kraan uit de muur komt overal even vlak is :)

De wasbak hang ik dan wel eerst op, en betegel ik wel gewoon langsop. En dan netjes/waterdicht afkitten. Toppie, opgelost toch?! :7
Zit even mee te lezen maar als je nou nu zelf die rozet gaat maken van bijvoorbeeld rvs. Bij een bedrijf ( draaibank ) en dan zorg je dat je rechte rand ( dat deel dat tegen muur zit ) breed genoeg is, bijvoorbeeld 1,5 - 2 cm en dan kun je meten met de muur en dan uitsparingen in frezen zodat het retestrak past.
  Knikkerking vrijdag 29 juli 2016 @ 07:28:16 #252
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164082165
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 20:05 schreef bleiblei het volgende:
Hoe dik zijn die steenstrips dan?
Die van mij waren max 5mm dik namelijk.
Nou, ik denk dat sommige zeker 1.5 tot 2cm zijn.
Ik vind het ook wel mooi als er een beetje reliëf in zit.
Tussen de dikste en dunste steen zal zéker 1cm zitten!

quote:
En er zijn ook wel mooiere rozetten te vinden (zoals die op onderstaande plaatje bijv.).
Ik dacht eerlijk gezegd dat je zoiets gekocht had:
[ afbeelding ]
Dan kan je de draaiknop voor warm water gewoon weg laten :P .
Ahja, die is wel mooi idd. Dank!


quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 20:10 schreef Nixxor het volgende:

Lijkt mij wel de beste optie ja.
Vergeet geen muurplaat te monteren voor je kraan.
Die dubbele had je op zo'n ding moeten bevestigen: http://magazijnblijdorp.n(...)gemini-1-2x-15cm.jpg
Dus die mono is voor jou veel beter.
Jep, ga inderdaad voor de mono. Thanks ook voor de tip wat betreft die grondplaat.

quote:
Dat idee van een tegel is trouwens ook zo slecht nog niet, Zou je niet precies op de afmeting van je wasbak "footprint" goedkope dunne witte tegels doen, die dunner zijn dan je steenstrips. Zodat die achter je wasbak vallen, en dan met steenstrips erom heen.
Dan valt je wasbak niet zo "diep" achter de steenstrips.
Ik ga me idd eens wat bedenken :)


quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 20:45 schreef PJ het volgende:
Met klein close-in boilertje heb je evt toch warm water. Kan soms handig zijn.
Kan handig zijn idd, maar ga het toch maar niet doen. Even via de achterdeur het huis in (nog geen 10 sec.) en ik ben in de keuken :)


quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 21:23 schreef Attitude het volgende:

Zit even mee te lezen maar als je nou nu zelf die rozet gaat maken van bijvoorbeeld rvs. Bij een bedrijf ( draaibank ) en dan zorg je dat je rechte rand ( dat deel dat tegen muur zit ) breed genoeg is, bijvoorbeeld 1,5 - 2 cm en dan kun je meten met de muur en dan uitsparingen in frezen zodat het retestrak past.
Tja, dan moet ik al iemand kennen met zo'n apparaat... (Ken ik wel, maar is geen vriend ofzo). Dus dan wordt het al snel (veel) te duur denk ik. Mijn idee met die mono-kraan gaat volgens mij ook wel (steenstrips van zelfde dikte op dat punt vinden).
  Knikkerking vrijdag 29 juli 2016 @ 07:30:58 #253
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164082176
Met welk "spul" (kit?) kan ik het beste naadjes (max 3mm ofzo) tussen vuren balken en underlayment afwerken? Ik wil deze erna gaan verven (spuiten) met latex...

Wat is daar geschikt voor? Gewone acrylaatkit goed? Of beter iets "dedicated" voor hout nemen? Maar wat?

_O_
pi_164082746
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 07:30 schreef Atmoz het volgende:
Gewone acrylaatkit goed? Of beter iets "dedicated" voor hout nemen?
Ik beveel https://www.denbraven.com(...)cryl-anti-crack_173/ aan.
Heb je de minste kans op scheurtjes in je latex. Wel geruime tijd laten drogen, en niet met een te natte vinger afstrijken.
  Knikkerking vrijdag 29 juli 2016 @ 08:51:36 #255
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164082877
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 08:37 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Ik beveel https://www.denbraven.com(...)cryl-anti-crack_173/ aan.
Heb je de minste kans op scheurtjes in je latex. Wel geruime tijd laten drogen, en niet met een te natte vinger afstrijken.
Thanks!

Klinkt inderdaad zeer goed:

quote:
TOEPASSINGSGEBIEDEN
Zwaluw Acryl Anti-Crack is speciaal ontwikkeld voor het afdichten van aansluitvoegen tussen vensterbanken, trappen, plafonds, wanden, plinten, houten en metalen kozijnen, beton, metselwerk en het vullen van scheuren, kieren, spijker- en schroefgaten in muren, wanden en plafonds van hout, pleisterwerk, gips, steen, beton enz.
En de naam "Anti-Crack" is ook veelbelovend. Toppie, merci ^O^
pi_164083569
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 08:51 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Thanks!

Klinkt inderdaad zeer goed:

[..]

En de naam "Anti-Crack" is ook veelbelovend. Toppie, merci ^O^

Die kit is inderdaad prima. Haal dan ook even zo'n setje kitspatels. Zou niet weten waar je ze online kan krijgen, had ze eerst bij de Action gekocht maar daar hadden ze ze niet meer, laatste setje komt bij gamma of praxis vandaan. Daarmee krijg je elke kitrand netjes. Geen geklungel met water, gewoon droog afmessen. Wel een breed plamuurmes bij de hand houden zodat je regelmatig de spatels van overtollige kit kan ontdoen.
pi_164085785
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 07:30 schreef Atmoz het volgende:
Met welk "spul" (kit?) kan ik het beste naadjes (max 3mm ofzo) tussen vuren balken en underlayment afwerken? Ik wil deze erna gaan verven (spuiten) met latex...

Wat is daar geschikt voor? Gewone acrylaatkit goed? Of beter iets "dedicated" voor hout nemen? Maar wat?

_O_
Action polymeerkit , acrylaatkit is een technisch inferieure kit met een beperkte levensduur. Probeer altijd een polymeer of urethaankit te gebruiken.

Afmessen doe je gewoon met een vinger of een plamuurmes. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
pi_164086015
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 09:39 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Die kit is inderdaad prima. Haal dan ook even zo'n setje kitspatels. Zou niet weten waar je ze online kan krijgen, had ze eerst bij de Action gekocht maar daar hadden ze ze niet meer, laatste setje komt bij gamma of praxis vandaan. Daarmee krijg je elke kitrand netjes. Geen geklungel met water, gewoon droog afmessen. Wel een breed plamuurmes bij de hand houden zodat je regelmatig de spatels van overtollige kit kan ontdoen.
Ideale dingen inderdaad! Heb hier ook een setje. van de gamma, met 20% kortingsbon. De voordeligste die ik kon vinden.
pi_164086697
Vraagje:

Volgende week zullen we ons dak voorzien van nieuwe daklatten en folie. Alle pannen gaan er dus af, een mooi moment om ze schoon te maken (oud hollandse). Dit wil ik doen met de hogedrukspuit. Zijn er nog dingen om rekening mee te houden? Wellicht ze gelijk te impregneren? (en dan natuurlijk de vraag met welk middel?)

Wie weet is er hier iemand met ervaring? Alvast bedankt :)
pi_164087625
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 08:51 schreef Atmoz het volgende:
En de naam "Anti-Crack" is ook veelbelovend. Toppie, merci ^O^
Helaas zegt de naam niet alles, ik had 1 kier in huis waar de kit meerdere keren scheurde tijdens het drogen }:|. Verder prima spul! Is te koop bij toolstation voor weinig.
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 11:27 schreef machtpen het volgende:
Afmessen doe je gewoon met een vinger of een plamuurmes. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
Met zo'n kittooltje gaat het vele malen strakker/netter dan met een vinger of plamuurmes, vooral als je nette strakke hoeken wil.
pi_164087693
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 12:58 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Met zo'n kittooltje gaat het vele malen strakker/netter dan met een vinger of plamuurmes, vooral als je nette strakke hoeken wil.
Meer oefenenen dan krijg je het zelfs strakker.
pi_164087723
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 13:01 schreef machtpen het volgende:

[..]

Meer oefenenen dan krijg je het zelfs strakker.
Een plamuurmes en mijn vinger hebben geen haakse hoek, dus die kunnen dat niet. Dat tooltje wel.
pi_164087956
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 11:27 schreef machtpen het volgende:
Afmessen doe je gewoon met een vinger of een plamuurmes. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Met je vinger krijg je vieze handen en een lelijk resultaat, met die spatels werk je schoon, netjes en je krijgt een prachtige kitvoeg.

Acrylaatkit is het aangewezen product, rommel van de Action zeker niet gebruiken.
pi_164088313
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 13:14 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Met je vinger krijg je vieze handen en een lelijk resultaat, met die spatels werk je schoon, netjes en je krijgt een prachtige kitvoeg.

Acrylaatkit is het aangewezen product, rommel van de Action zeker niet gebruiken.
Als je al niet eens weet dat acrylaatkit technisch inferieur is dan heb je totaal geen verstand van kit. Dan kun je beter verder je mond houden want het staat dom
pi_164093341
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 13:34 schreef machtpen het volgende:

[..]

Als je al niet eens weet dat acrylaatkit technisch inferieur is dan heb je totaal geen verstand van kit. Dan kun je beter verder je mond houden want het staat dom
Houd dan lekker zelf je mond :')
  vrijdag 29 juli 2016 @ 17:45:54 #266
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_164093518
Lekker niveautje hier


Laat iedereen lekker klussen op de manier en met de materialen waarbij hij/zij zich het meest prettig voelt. Ervaringen uitwisselen prima, laten we daar allemaal ons voordeel mee doen, maar respecteer elkaar en het feit dat niet iedereen dezelfde voorkeur en ideeën heeft.
  Moderator vrijdag 29 juli 2016 @ 20:46:16 #267
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_164096975
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 17:45 schreef Barrah het volgende:
Lekker niveautje hier
[ afbeelding ]

Laat iedereen lekker klussen op de manier en met de materialen waarbij hij/zij zich het meest prettig voelt. Ervaringen uitwisselen prima, laten we daar allemaal ons voordeel mee doen, maar respecteer elkaar en het feit dat niet iedereen dezelfde voorkeur en ideeën heeft.
Pcies ! :)
pi_164117215
Voor het dekkend schilderen van grenen vloerdelen (nieuw) ben ik opzoek naar een vloerverf. Ik kwam Woca floorpaint tegen maar is gelimiteerd tot 3 kleuren. Ook de prijs was behoorlijk. Zijn er Fok!kers die andere suggesties hebben? Bij voorkeur een matte verf en kras- en stootvast.
  zaterdag 30 juli 2016 @ 21:42:58 #269
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_164119049
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 07:30 schreef Atmoz het volgende:
Met welk "spul" (kit?) kan ik het beste naadjes (max 3mm ofzo) tussen vuren balken en underlayment afwerken? Ik wil deze erna gaan verven (spuiten) met latex...

Wat is daar geschikt voor? Gewone acrylaatkit goed? Of beter iets "dedicated" voor hout nemen? Maar wat?

_O_
Binnen pak je daar normaal gewoon acrylaatkit voor. Maar van die polymeren kit werkt volgens mij ook wel prettig. Wel heel ander spul. Maar eens proberen.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 31 juli 2016 @ 11:59:28 #270
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_164127098
In het kader van domme vragen bestaan niet :P

Kun je een vulmiddel op waterbasis gebruiken om gaten te stoppen en dat vervolgens weer overschilderen met een grondverf op terpetinebasis ? Of verdraagt dat elkaar niet ? :@
  zondag 31 juli 2016 @ 12:17:05 #271
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_164127404
Alkyd over acryl gaat niet zeggen ze maar gaatjes zou ik me niet zo druk over maken.
Laat die handjes wapperen!
pi_164190611
Ik wil in mijn toekomstige huis het dak gaan isoleren. Wellicht dat ik in de toekomst nog zonnepanelen óp het dak wil leggen. Wat is dan een handige plek om vast een (twee?) loze leiding(en) naar toe te leggen? De nok, achter het knieschot op +/- 1 meter boven de vloer?
pi_164192307
Daar waar jij makkelijk naar je omvormer komt met je bedrading.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator woensdag 3 augustus 2016 @ 18:13:51 #274
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_164204397
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 12:17 schreef Gieliovd het volgende:
Alkyd over acryl gaat niet zeggen ze maar gaatjes zou ik me niet zo druk over maken.
En even een vraag in het verlengde van dit verhaal; kan ik die wand dan zomaar met een muurverf schilderen of moet ik dan een lak op terpetine basis hebben oid. ? :)
pi_164204514
Ik heb hier meerdere plekken met alkyd grondverf gedaan en daarna met Flexa eroverheen. Geen punt. Zit perfect.

Is natuurlijk wel kwetsbaarder dan gladde lak met een werkruimte.
Laat die handjes wapperen!
pi_164207359
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 18:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

En even een vraag in het verlengde van dit verhaal; kan ik die wand dan zomaar met een muurverf schilderen of moet ik dan een lak op terpetine basis hebben oid. ? :)
Waar is de wand van gemaakt?
pi_164217936
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 07:11 schreef Gieliovd het volgende:
Daar waar jij makkelijk naar je omvormer komt met je bedrading.
Heb mij er nog weinig in verdiept maar ergens op zolder komt blijkbaar een omvormer te hangen. Daar moet vanuit de meterkast dan een loze leiding naar toe. Maar vanaf de zonnepanelen zelf zal dan toch een kabel naar diezelfde omvormer moeten komen? Het leek mij wel een idee om ergens tegen het huidige dakbeschot een inbouwdoos te monteren met de open kant tegen het nu nog dichte dakbeschot. Klein schroefje door het dakbeschot heen om hem later vanaf buiten terug te kunnen vinden. En dan die doos vast met een loze leiding aan te sluiten op de plek waar ook de omvormer komt te hangen. Praat ik nu poep of kan dit inderdaad handig zijn? En wat is dan een logische plek voor die doos? Ergens halverwege het dakvlak, of juist onder of bovenaan?
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 18:26:43 #278
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_164227150
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 20:32 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Waar is de wand van gemaakt?
Het betreft een houten underlayment plaat 18mm die al wel 2 keer in de grondverf gezet is :)
  donderdag 4 augustus 2016 @ 19:16:18 #279
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_164228090
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 18:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het betreft een houten underlayment plaat 18mm die al wel 2 keer in de grondverf gezet is :)
kan met alle verven
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 19:55:57 #280
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  donderdag 4 augustus 2016 @ 20:19:36 #281
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_164229494
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 19:55 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ook gewone muurverf ? :?
ja, wij hebben latex op het dakbeschot gedaan. Geeft een heel andere uitstraling dan die groene vezelplaten
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_164229888
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 18:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het betreft een houten underlayment plaat 18mm die al wel 2 keer in de grondverf gezet is :)
Kan gewoon met latex.
pi_164230751
Hoe dik gaat een badkamervloer met vloerverwarming en isolatie eronder op een kanaalplaatvloer ondergrond ongeveer worden?

Ik dacht zo'n noppenplaat met 35mm EPS eronder te nemen en dan met de dekvloer erop ongeveer op 9 a 10 cm uit te komen (excl tegels), zit ik dan ongeveer goed?
pi_164357726
Het dak van mijn overkapping wordt bedekt met stalen damwandplaten op het dakbeschot (rondom balk 175x75, tussenbalken 150x50) Aangezien ik niet tegen de onderzijde van de platen wil kijken moeten er nog houten platen op voordat de damwandplaten geplaatst worden.
Nu wilde ik eerst 18mm osb gebruiken omdat dat kwa prijs erg gunstig is & het verder geen doel heeft.
Iemand nog mooiere suggesties? Underlayment is ook een optie, maar dan de 9mm variant oid, mooier afgewerkt dan osb & constructief voegt het niet veel toe.
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 11:41:43 #285
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_164358667
Als je het echt mooi wilt, zou ik voor douglas dakbeschotplanken gaan


Maar dat is waarschijnlijk wel wat duurder dan underlayment.
Reken er bij underlayment op dat er hier en daar wel wat foutjes in kunnen zitten. Als je de mogelijkheid hebt, let hier dan op bij het uitzoeken van de platen.

Wil je het dakbeschot nog behandelen?

Vanwaar de keus voor stalen damwandplaten? Aan wat voor platen moet ik denken? Dit klinkt niet erg gebruikelijk, dus ik ben benieuwd!
pi_164358773
Douglas dakbeschot is idd wel de mooiste oplossing ja!

Maar kostentechnisch is het wel een ander verhaal, dat is stukken duurder dan simpelweg osb bijv.
Ik stelde de vraag eigenlijk verkeerd, constructief is de toevoeging van de platen nihil (al zal het 1 geheel vormen na het plaatsen), daarom wil ik eigenlijk overwegen om voor nu osb of underlayment 9mm te gebruiken & dat te schilderen. De dakplaten schroef ik toch vast tpv de dakbalken, dus met schroeflengte hoef ik geen rekening te houden.

In een later stadium wil ik er eigenlijk stucplaten of iets wat daar op lijkt tussen plaatsen nadat de verlichting ed ook aangesloten is. Maar dit zal niet eerder zijn dan volgend jaar.
pi_164358827
In eerste instantie was de keuze gevallen op stalendakpanplaten. Weinig gewicht per m2 in vergelijking met echte dakpannen, maar ze zijn tegenwoordig dermate mooi geworden dat je het verschil niet meer ziet.
Nu heb ik dit vorig jaar bij iemand anders geplaatst, maar daar liep het water niet echt weg ondanks het minimale afschot van 7graden,

Met damwandplaten heb je dit probleem niet, vandaar dat ik dit wil toepassen.
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 12:25:40 #289
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_164359936
Ik zie het nu inderdaad. Grappig dat dit type damwandplaten wordt genoemd terwijl ze veel worden toegepast op daken ;)

Wat wordt de HoH-afstand van de tussenbalken? Met 9mm plaatmateriaal heb je wel kans op doorzakken ben ik bang.
pi_164360375
HoH is 60cm dwarsover ligt nog een balk van 175x75, doorzakken lijkt me juist niet omdat de stalen platen ook rusten op diezelfde tussenbalken & de houten platen alleen visueel effect hebben..theoretisch gezien.

Wel grappig inderdaad, de damwandplaten worden volgens mij vaker toegepast op daken, dan op gevels oid.
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 13:10:29 #291
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_164361136
Met doorzakken bedoelde ik doorzakken onder het eigen gewicht van die platen. 9mm underlayment is enigszins flexibel en zou bij een HoH afstand van 60cm iets kunnen gaan doorhangen. Al zal het minder zijn dan bij bijvoorbeeld osb.
pi_164426783
heb een vraag waar ik via google niet echt uitkom;

ik ga mijn trap schuren, plamuren, schuren, gronden, schuren en aflakken

er zitten vanuit de bouw wat putjes in die ik weg wil hebben en daarom ga plamuren of 2 componenten.

echter; trap is van vuren? hout wat betekend dat deze niet volledig glad is. Wanneer ik dit plamuur is dit stukje wel glad.

Hoe zorg ik ervoor dat je bij het aflakken geen plekken ga zien die wel glad zijn op een niet gladde trap?

Hoop dat ik het een beetje logisch heb kunnen uitleggen
  donderdag 11 augustus 2016 @ 14:22:45 #293
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_164426837
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 14:20 schreef DennieM het volgende:
heb een vraag waar ik via google niet echt uitkom;

ik ga mijn trap schuren, plamuren, schuren, gronden, schuren en aflakken

er zitten vanuit de bouw wat putjes in die ik weg wil hebben en daarom ga plamuren of 2 componenten.

echter; trap is van vuren? hout wat betekend dat deze niet volledig glad is. Wanneer ik dit plamuur is dit stukje wel glad.

Hoe zorg ik ervoor dat je bij het aflakken geen plekken ga zien die wel glad zijn op een niet gladde trap?

Hoop dat ik het een beetje logisch heb kunnen uitleggen
Als je goed schuurt & lakt dan is het vuren ook wel glad. Je gaat de plamuurplekken niet meer zien :N :) .
pi_164432798
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 14:20 schreef DennieM het volgende:
heb een vraag waar ik via google niet echt uitkom;

ik ga mijn trap schuren, plamuren, schuren, gronden, schuren en aflakken

er zitten vanuit de bouw wat putjes in die ik weg wil hebben en daarom ga plamuren of 2 componenten.

echter; trap is van vuren? hout wat betekend dat deze niet volledig glad is. Wanneer ik dit plamuur is dit stukje wel glad.

Hoe zorg ik ervoor dat je bij het aflakken geen plekken ga zien die wel glad zijn op een niet gladde trap?

Hoop dat ik het een beetje logisch heb kunnen uitleggen
Residu van plamuur volledig wegschuren.

Dit is ook precies de reden waarom ik bij massief hout altijd spijkers in plaats van schroeven gebruik. Spijkergaatjes zijn nagenoeg onzichtbaar weg te werken, met schroeven blijf je het altijd zien.
pi_164433138
Mijn trap is geruit door afwisselend in de lengte en in de breedte te schilderen (en geen goede schildertechniek hebben). Het hout zelf zie/herken je dus niet en ook geen eventuele reparatieplekken.
pi_164454736
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 17:39 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Residu van plamuur volledig wegschuren.

Dit is ook precies de reden waarom ik bij massief hout altijd spijkers in plaats van schroeven gebruik. Spijkergaatjes zijn nagenoeg onzichtbaar weg te werken, met schroeven blijf je het altijd zien.
ok het is dus een kwestie van de gehele treden helenmaal glad schuren, niet alleen het geplamuurde gedeelte en een stukje eromheen.

dank voor de hulp/tips
pi_164489504
Ik heb van familie eens een jacuzzi pomp gekregen, aangezien hun de jacuzzi weg deden. En ze dachten dat ik er nog wel iets mee kon/ wou doen.
Nu ben ik spullen aan het zoeken om de pomp te testen of die het nog goed doet/hoeveel water die verpompt. Voor de aansluitingen op de pomp heb ik pakkingringen (liefst epdm rubber) van 10mm dik rond 75x40mm nodig, nu ben ik hiervoor aan het zoeken op het internet en kom ik al niet veel tegen van zo dik. Had ik net een site met mooie prijzen (¤2,80 p.stuk), is die prijs pas vanaf 50stuks... :{ En ik ben er dus maar 2 nodig, kun je daarvoor 19¤ p.stuk betalen. :X

Nu is mijn vraag, kent er iemand een adres voor (epdm rubber) pakkingringen, waar je niet gelijk zo word afgezet? :) (mogen dus ook pakkingplaten zijn dat we ze zelf moeten uitsnijden)
Anders zal ik het toch maar gaan proberen met meerdere losse pakkingringen op elkaar.. :+
pi_164489572
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 13:11 schreef PasopA het volgende:
Ik heb van familie eens een jacuzzi pomp gekregen, aangezien hun de jacuzzi weg deden. En ze dachten dat ik er nog wel iets mee kon/ wou doen.
Nu ben ik spullen aan het zoeken om de pomp te testen of die het nog goed doet/hoeveel water die verpompt. Voor de aansluitingen op de pomp heb ik pakkingringen (liefst epdm rubber) van 10mm dik rond 75x40mm nodig, nu ben ik hiervoor aan het zoeken op het internet en kom ik al niet veel tegen van zo dik. Had ik net een site met mooie prijzen (¤2,80 p.stuk), is die prijs pas vanaf 50stuks... :{ En ik ben er dus maar 2 nodig, kun je daarvoor 19¤ p.stuk betalen. :X

Nu is mijn vraag, kent er iemand een adres voor (epdm rubber) pakkingringen, waar je niet gelijk zo word afgezet? :) (mogen dus ook pakkingplaten zijn dat we ze zelf moeten uitsnijden)
Anders zal ik het toch maar gaan proberen met meerdere losse pakkingringen op elkaar.. :+
Warmteservice misschien?
pi_164490355
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 13:11 schreef PasopA het volgende:
(mogen dus ook pakkingplaten zijn dat we ze zelf moeten uitsnijden)
Anders zal ik het toch maar gaan proberen met meerdere losse pakkingringen op elkaar.. :+
edit: Dit is misschien nog mooier:
Rubber manchet 75x50 https://www.installatieva(...)LpRntrBi4BoCI7nw_wcB
En dan doe je daar weer een rubber manchet 50x40 in https://www.installatieva(...)rubber-zw-3199005040

Geen idee waar je woont, maar ga eens langs bij een landbouwmechanisatiebedrijf (waar ze tractoren en landbouwmachines verkopen en repareren).
Daar hebben ze wel rubber op rol/plaat in verschillende diktes waar je wat van af kunt snijden.
Holpijpen zullen ze ook wel hebben, lief vragen dan mag je dat ook wel even gebruiken. http://www.mytoolstore.nl(...)BZrzSWfQ5BoCwIfw_wcB
Een beetje fabriek met een technische dienst heeft dat ook wel, maar daar kom je wat minder makkelijk het terrein op en de werkplaats in ;)

[ Bericht 9% gewijzigd door bluemoon23 op 13-08-2016 14:08:29 ]
  zaterdag 13 augustus 2016 @ 14:31:48 #300
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_164491077
Iemand tips?

Ik wil hier over heen een afdakje maken, maar...
Wil ook graag zonlicht houden.. Dus dacht aan soort verranda met glasplaten er op. Alleen zit ik met de schoorsteen! ( en ja die word so hoog heet!)

Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zaterdag 13 augustus 2016 @ 18:07:58 #301
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_164496766
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 14:31 schreef revpolen het volgende:
Iemand tips?

Ik wil hier over heen een afdakje maken, maar...
Wil ook graag zonlicht houden.. Dus dacht aan soort verranda met glasplaten er op. Alleen zit ik met de schoorsteen! ( en ja die word so hoog heet!)

[ afbeelding ]
royaal gat voor de pijp en een rvs dakje aan de pijp. Het dakje moet lekker groter zijn dan het gat, dan valt de regen op het dak ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')