quote:Op vrijdag 10 juni 2016 18:00 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Maar waarom een discussie over het huidige Israël als die niet van belang is? Of in vragende vorm, om welke bijbelse reden is die van belang?
En definieer de term Jood dan eerst eens. De geslachtsregisters zijn immers allang verdwenen.
Als die bewijzen bestonden, zouden we niet spreken van een evolutie theorie.quote:Op vrijdag 10 juni 2016 15:12 schreef Perrin het volgende:
Linkjes:
F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #17
F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #17
F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #17
Het korte verhaal: Loekie verwerpt de bewijzen voor evolutie door natuurlijke selectie. Dus heeft een godheid het leven geschapen.
Behalve het feit dat evolutie door natuurlijke selectie inmiddels door 99,9% van de wetenschappers als bewezen theorie wordt geaccepteerd, is het verwerpen van deze theorie geen enkele grond om ook maar iets te beweren over het proces van abiogenese. Laat staan dit als bewijs aan te voeren voor de betrokkenheid van een godheid bij het ontstaan van leven.
Als eerder opgemerkt: de claim dat God nodig is, zou je kunnen baseren op de onmogelijkheid van abiogenese.quote:Op vrijdag 10 juni 2016 11:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nog los van de vraag of evolutie als theorie geldt of niet: Misschien kun je uitleggen hoe je methodisch kunt bepalen of een onverklaarbaar fenomeen slechts een hiaat in ons wetenschappelijk begrip is, of dat er een Goddelijke interventie voor nodig is.
Hoe differentieer je hiertussen? Pas dat eens toe op talloze gevallen uit het verleden en probeer dan eens te verklaren waarom anomalieën uit het verleden tot nu toe altijd opgelost kon worden binnen het natuurwetenschappelijke paradigma.
Als je dat niet helder uiteen kunt zetten, lijken claims als "God is nodig" nogal hol.
Deze claim is in het verleden veel vaker voorbij gekomen. Ik vraag je hoe jij methodisch onderscheid maakt tussen jouw claim en die claims uit het verleden. Hoe kun je aantonen dat een onverklaarbaar geval nu verklaard moet worden met een bovennatuurlijk iets? Hoe weet je dat in de toekomst er niet gewoon een natuurlijke verklaring voor gevonden zal worden?quote:Immers, de kansberekening toont aan dat leven nooit door toeval kan zijn ontstaan en dus ‘gemaakt’ moet zijn,
Ik doe dat bij voorbaat, omdat de verklaring bovennatuurlijk is, en dus niet binnen het wetenschappelijke valt.quote:Je spreekt van een onverklaarbaar fenomeen. Maar dat is jóuw bevinding, zeker niet die van mij. Er is een mogelijke verklaring, alleen bevalt die jou niet. Maar door die bij voorbaat te ditchen, ga je niet wetenschappelijk te werk.
Of denk bv aan de puzzel in de 19e eeuw waar de Zon haar energie vandaan haalt als de aarde al miljarden jaren oud is. De conclusie zou dan ook kunnen zijn: God. Nu weten we dat het kernfusie is.quote:Op zondag 12 juni 2016 10:55 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Onverklaarbaar, niemand heeft ooit een krater zien vormen, dus God.
[ afbeelding ]
Volgens mij beantwoord ik je vraag wel.quote:Op zondag 12 juni 2016 08:54 schreef Haushofer het volgende:
Je beantwoordt mijn vraag niet. Je zegt:
quote:
Immers, de kansberekening toont aan dat leven nooit door toeval kan zijn ontstaan en dus ‘gemaakt’ moet zijn,
Deze claim is in het verleden veel vaker voorbij gekomen. Ik vraag je hoe jij methodisch onderscheid maakt tussen jouw claim en die claims uit het verleden. Hoe kun je aantonen dat een onverklaarbaar geval nu verklaard moet worden met een bovennatuurlijk iets? Hoe weet je dat in de toekomst er niet gewoon een natuurlijke verklaring voor gevonden zal worden?
Nee, wel verklaarbaar. Bijvoorbeeld middels een dikke worm zuigend vanuit de bodem daaronder. Of een vallend, ingeslagen object. Dus niet wetenschappelijk onmogelijk.quote:Op zondag 12 juni 2016 10:55 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Onverklaarbaar, niemand heeft ooit een krater zien vormen, dus God.
_!quote:Op zondag 12 juni 2016 14:03 schreef Loekie111 het volgende:
Kun jij overigens bewijzen dat het verschijnsel God niet bestaat?
Per ongeluk in het verkeerde forum beland?quote:
Best indrukwekkend hoe jij je gebrek aan argumenten zo verpakt.quote:Op zondag 12 juni 2016 16:10 schreef Modus het volgende:
Eh nee. Je bent al de 600 miljardste die met genoemde drogreden aan komt zetten hier.
Laat ik het dan zo vragen: hoe differentieer jij tussen "onverklaarbaar" en "onmogelijk"?quote:Op zondag 12 juni 2016 14:03 schreef Loekie111 het volgende:
Daarnaast negeer je wat ik beweer; je hebt het aldoor over onverklaarbaar. Dat is niet hetzelfde als wat ik vaststel als onmogelijk. Voor onverklaarbare dingen zoek je een verklaring, voor onmogelijke dingen niet.
Ik had al aangegeven dat ik die discussie niet aanga. Dat vind ik ook niet interessant; het gaat mij meer om de methodiek die jij hier hanteert (en imho niet kunt onderbouwen).quote:En over de evolutie gesproken...
Zo kan ik het ook. Als je problemen hebt met evolutie en biogenese, dan kun je als hypothese een vijfde fundamentele interactie introduceren die de vorming van leven mogelijk maakt.quote:Op zondag 12 juni 2016 14:21 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Nee, wel verklaarbaar. Bijvoorbeeld middels een dikke worm zuigend vanuit de bodem daaronder. Of een vallend, ingeslagen object. Dus niet wetenschappelijk onmogelijk.
Kom eens met een zinnig voorbeeld dan.
Was eigenlijk als zot antwoord bedoeld op een loze kreet van de_tevreden_atheïst.quote:Op zondag 12 juni 2016 17:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zo kan ik het ook. Als je problemen hebt met evolutie en biogenese, dan kun je als hypothese een vijfde fundamentele interactie introduceren die de vorming van leven mogelijk maakt.
Geen God nodig zo.
Onverklaarbaar: een gebeurtenis die is opgetreden, maar waarvan we niet weten hoe.quote:Op zondag 12 juni 2016 16:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Laat ik het dan zo vragen: hoe differentieer jij tussen "onverklaarbaar" en "onmogelijk"?
[..]
Ik had al aangegeven dat ik die discussie niet aanga. Dat vind ik ook niet interessant; het gaat mij meer om de methodiek die jij hier hanteert (en imho niet kunt onderbouwen).
Ik snap nog steeds niet hoe je dat doet. "Op wetenschappelijke basis"? Ik probeer je uit te leggen dat dit altijd vanuit een bepaald paradigma gebeurt.quote:Op zondag 12 juni 2016 19:53 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Onverklaarbaar: een gebeurtenis die is opgetreden, maar waarvan we niet weten hoe.
Onmogelijk: een gebeurtenis die is opgetreden, maar waarvan we op wetenschappelijke basis kunnen uitsluiten hoe die is opgetreden.
Dus: op basis waarvan kun je zo'n conclusie trekken?quote:Op zondag 12 juni 2016 19:53 schreef Loekie111 het volgende:
...maar we weten wel 'God did it' als enig overblijvende verdachte.
Het gaat erom dat je een natuurlijke verklaring, hoe onwaarschijnlijk ook, binnen het natuurwetenschappelijk denken in elk geval een waarschijnlijkheid kunt toedichten. Dat kun je bij een bovennatuurlijke verklaring zoals God niet. Je moet daarvoor de wetenschappelijke methode aanpassen, maar ik probeer je uit te leggen dat er reden is om vertrouwen te hebben dat dit niet hoeft.quote:Op zondag 12 juni 2016 19:40 schreef Loekie111 het volgende:
Als jij nog een fundamentele interactie kunt ophoesten voor de vorming van leven, laat het me dan maar weten.
Bron?quote:Op vrijdag 10 juni 2016 18:42 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Abiogenese is op basis van de kansberekening niet mogelijk.
Ga eens uit van de stelling 'God did it'.quote:Op maandag 13 juni 2016 06:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je een natuurlijke verklaring, hoe onwaarschijnlijk ook, binnen het natuurwetenschappelijk denken in elk geval een waarschijnlijkheid kunt toedichten. Dat kun je bij een bovennatuurlijke verklaring zoals God niet. Je moet daarvoor de wetenschappelijke methode aanpassen, maar ik probeer je uit te leggen dat er reden is om vertrouwen te hebben dat dit niet hoeft.
Als jij een toetsbare hypothese rondom God kunt verzinnen, dan is het wetenschap. Maar tot nu toe (lijkt het) kom je niet verder dan een "ik kan me niet voorstellen hoe het anders moet".quote:Op maandag 13 juni 2016 14:59 schreef Loekie111 het volgende:
Is het redelijk dat binnen de wetenschap de 'Goddelijke voet tussen de deur' bij voorbaat niet wordt toegelaten? Het komt mij voor van niet, omdat het risico bestaat dat je een mogelijk juiste hypothese uitsluit; niemand kan bewijzen dat een schepper god niet bestaat, om die reden alleen al zou je die wellicht beter niet buiten de wetenschap houden.
Los van dat ik het hier niet mee eens ben (maar dat is die evolutiediscussie die ik niet met je ga voeren), geldt zo'n uitspraak binnen een bepaald paradigma.quote:Op maandag 13 juni 2016 14:59 schreef Loekie111 het volgende:
De kansberekening - een droge wetenschap waar je niet omheen kunt - zegt dat abiogenese niet mogelijk is....
Nee, ik zit niet in zo'n fase. Ik heb je namelijk gezegd dat ik abiogenese in principe niet problematisch vind, aangezien ik de de evolutietheorie niet verwerp. Daar verschillen we van mening.quote:Ik heb het gevoel dat jij ook in deze fase zit.
Maar zo'n houding is toch een onwetenschappelijke dooddoener?
Omdat er talloze voorbeelden zijn te geven van fenomenen die "onmogelijk leken"die later prima verklaarbaar bleken. Geen garantie voor de toekomst natuurlijk (Hume's inductieprobleem), maar wel reden tot vertrouwen en bovendien argwaan jegens "God did it".quote:Dan schrijf je: "Je moet daarvoor de wetenschappelijke methode aanpassen, maar ik probeer je uit te leggen dat er reden is om vertrouwen te hebben dat dit niet hoeft."
Kun je dit toelichten?
quote:Op maandag 13 juni 2016 06:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet hoe je dat doet.
Het wordt een beetje herhaling op herhaling, maar het is dus niet een kwestie van 'niet voorstellen hoe het anders moet', maar van het kan niet anders o.b.v. een wetenschappelijke benadering.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:35 schreef Haushofer het volgende:
Als jij een toetsbare hypothese rondom God kunt verzinnen, dan is het wetenschap. Maar tot nu toe (lijkt het) kom je niet verder dan een "ik kan me niet voorstellen hoe het anders moet".
En ik zeg dat je dat niet zinvol wetenschappelijk kunt stellen, aangezien dat vergelijkbaar is met Hume's inductieprobleem. Denk bv aan die precessiebeweging van Mercurius, en de voorbeelden in het topic dat ik je gaf.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:49 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Het wordt een beetje herhaling op herhaling, maar het is dus niet een kwestie van 'niet voorstellen hoe het anders moet', maar van het kan niet anders o.b.v. een wetenschappelijke benadering.
Aan een ander het ongelijk daarvan aan te tonen en niet andersom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |