SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• KNMI begrippen (nederlands)
• Extreem weer begrippen (nederlands)
• Johanns Meteo Uitleg (nederlands)
• Actueel aardbevingen - IJsland + wereld (nederlands/engels)
• Kanaalrat
• Polar Low
• Windschering
• CAPE + Liftedindex
• GFS & Europese weermodel
• Waar woont iedereen?
• Realtime onweermeldingen![]()
Als het komt dan is het oosten en/of zuid oosten weer aan de beurt...quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:50 schreef -0- het volgende:
Hopen dat het vandaag met de neerslaghoeveelheden mee gaat vallen. Vooral in de gebieden die gisteren getroffen zijn. Problemen zijn anders wel te verwachten.
In NRW staan ook al wat rivieren op overstromen.
Gaaf.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:55 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Als het komt dan is het oosten en/of zuid oosten weer aan de beurt...
d'r komt nu al een mooie pluk aan vanuit Hamburg e.o.
Meteoalarm geeft code rood, maar neem aan dat het dezelfde classificatie zal zijnquote:Op donderdag 2 juni 2016 12:17 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
Code paars in Duitsland
In Duitsland heb je 4 waarschuwingsniveaus maar in de meeste landen in Europa heb je maar 3 waarschuwingsniveaus en Meteoalarm gaat dus maar tot code rood.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Meteoalarm geeft code rood, maar neem aan dat het dezelfde classificatie zal zijn
[ afbeelding ]
Meteo heeft groen, geel, oranje en roodquote:Op donderdag 2 juni 2016 13:17 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
In Duitsland heb je 4 waarschuwingsniveaus maar in de meeste landen in Europa heb je maar 3 waarschuwingsniveaus en Meteoalarm gaat dus maar tot code rood.
Na vandaag ziet dat er zo uitquote:Op donderdag 2 juni 2016 13:20 schreef SoldMayor het volgende:
Ben benieuwd wat het wordt vandaag.
Ik heb van zaterdag tot en met woensdag in Ierland gezeten en man man man wat een weertje was het daar.Lijkt wel of ik uit Spanje ben gekomen zo bruin.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
![]()
![]()
Ik had groen niet mee geteldquote:Op donderdag 2 juni 2016 13:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Meteo heeft groen, geel, oranje en rood
DWD lijkt groen, geel, rood/oranje, paars of zit er nog meer?
aaahh... nou ben benieuwd hoe paarsig het hier vanmiddag wordtquote:Op donderdag 2 juni 2016 13:23 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Ik had groen niet mee geteld![]()
DWD heeft dan groen-geel-oranje-rood-paars
Komt ook omdat er verschillende riviertjes en beekjes op overstromen staan in NRWquote:Op donderdag 2 juni 2016 13:24 schreef Frutsel het volgende:
[..]
aaahh... nou ben benieuwd hoe paarsig het hier vanmiddag wordt
tis al aardig benauwd
Hoop het niet.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:23 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Na vandaag ziet dat er zo uit
[ afbeelding ]
Klopt... in regio Dusseldorf ook veel problemen... dreigt ook een dam door te breken ergens bij Wesel. Wordt nog wat als daar nog zon bak water gaat vallenquote:Op donderdag 2 juni 2016 13:26 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Komt ook dat er verschillende riviertjes en beekjes op overstromen staan in NRW
Echt niet hèquote:Op donderdag 2 juni 2016 13:56 schreef Rabieluh het volgende:
Het is nog vroeg, boel kan misschien nog wat opwarmen in die regio waar de buien ontstaan.
Hoezo niet, temperatuur loopt nu toch nog steeds op in Duitsland.quote:
Ow, bij de Moffen. Ik dacht dat je alles ten westen van Eindhoven bedoelde, waar het troosteloos weer is.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:00 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Hoezo niet, temperatuur loopt nu toch nog steeds op in Duitsland.
Tot hoe laat? Want momenteel is het in Venlo warm en zonnig... Er zijn wel wolken, maar niet meteen heel dreigend.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Meteoalarm geeft code rood, maar neem aan dat het dezelfde classificatie zal zijn
[ afbeelding ]
Achter die lijn gaat nog een tweede ontstaan, volgens estofexquote:Op donderdag 2 juni 2016 14:00 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Hoezo niet, temperatuur loopt nu toch nog steeds op in Duitsland.
Nee joh, natuurlijk in Duitsland. In Nederland is het nu gewoon goor, kil en grijsquote:Op donderdag 2 juni 2016 14:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ow, bij de Moffen. Ik dacht dat je alles ten westen van Eindhoven bedoelde, waar het troosteloos weer is.
Nee hoor hier schijnt de zon door de wolkjesquote:Op donderdag 2 juni 2016 14:03 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Nee joh, natuurlijk in Duitsland. In Nederland is het nu gewoon goor, kil en grijs.
Er is dus nog hoop!quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:04 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Nee hoor hier schijnt de zon door de wolkjes
Jij bent dan ook reserveBelg.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:04 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Nee hoor hier schijnt de zon door de wolkjes
ja die hadden ook nog niets gehad deze weekquote:Op donderdag 2 juni 2016 14:12 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
Code Oranje voor N-Brabant en Limburg
Joh. Het was pas echt nieuws geweest als het in Holland het geval was.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:12 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
Code Oranje voor N-Brabant en Limburg
Nog even en Brabant en Limburg drijven af naar België.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:12 schreef Frutsel het volgende:
[..]
ja die hadden ook nog niets gehad deze week
Jezelf identificeren als volk dat eeuwenlang speelbal van grootmachten is geweestquote:Op donderdag 2 juni 2016 14:09 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Beter een reserve-Belg dan een Hollander![]()
zitten we wel vlak bij zeequote:Op donderdag 2 juni 2016 14:13 schreef Infection het volgende:
[..]
Nog even en Brabant en Limburg boven de rivieren drijft af naar Noorwegen.
twitter:VlbVolkel twitterde op donderdag 02-06-2016 om 11:44:48Tussen 14:00-15:00u testvlucht v.a. @VlbVolkel. Mogelijk #knal hoorbaar #Steenbergen #Tielhttps://t.co/RMW230rOE3 https://t.co/YIEQyTprGg reageer retweet
F-16 mag boven land niet door de geluidsbarriëre... Dus die valt afquote:Op donderdag 2 juni 2016 14:24 schreef Rabieluh het volgende:
Ik hoorde net een enorme klap in Breda, maar dat is of een F16 met haast, of de mysterieuze dreun die niemand kan verklaren.
Dat mag helemaal niet toch?quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:24 schreef Rabieluh het volgende:
Ik hoorde net een enorme klap in Breda, maar dat is of een F16 met haast, of de mysterieuze dreun die niemand kan verklaren.twitter:VlbVolkel twitterde op donderdag 02-06-2016 om 11:44:48Tussen 14:00-15:00u testvlucht v.a. @VlbVolkel. Mogelijk #knal hoorbaar #Steenbergen #Tielhttps://t.co/RMW230rOE3 https://t.co/YIEQyTprGg reageer retweet
Er zijn dus uitzonderingen lees ik netquote:
Tijdens oefeningen mag het dus. Is het niet altijd een oefening als ze gaan vliegen?quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:31 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Er zijn dus uitzonderingen lees ik net
https://www.defensie.nl/o(...)harde-knal-door-f-16
Ook langs soesterberg zie ik, dan zal ik ze ook nog wel voorbij horen komen, ik woon er zo'n 10km vandaan.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:31 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
En strakjes gaat de F-35A en F-16 een rondje Nederland doen
[ afbeelding ]
twitter:Kon_Luchtmacht twitterde op donderdag 02-06-2016 om 14:33:27De #F35naarNL rondvlucht gaat niet door i.v.m. het laaghangende wolkendek. Blijf ons volgen voor de nieuwe datum! https://t.co/ER1TnxPlYg reageer retweet
Hij heeft een mooi geluid vind ik. mooier dan de F-16.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:36 schreef Infection het volgende:
[..]
Ook langs soesterberg zie ik, dan zal ik ze ook nog wel voorbij horen komen, ik woon er zo'n 10km vandaan.
quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:36 schreef Infection het volgende:
[..]
Ook langs soesterberg zie ik, dan zal ik ze ook nog wel voorbij horen komen, ik woon er zo'n 10km vandaan.
Edit: Ik lees net dat het niet doorgaat:twitter:Kon_Luchtmacht twitterde op donderdag 02-06-2016 om 14:33:27De #F35naarNL rondvlucht gaat niet door i.v.m. het laaghangende wolkendek. Blijf ons volgen voor de nieuwe datum! https://t.co/ER1TnxPlYg reageer retweet
Ook raar, tijdens oefeningen mag het, maar als er dan straks een keer echt haast is vanwege het moeten onderscheppen van een vliegtuig moeten ze rustig aan doen?quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:34 schreef Infection het volgende:
[..]
Tijdens oefeningen mag het dus. Is het niet altijd een oefening als ze gaan vliegen?
Dan mag het dus eigenlijk altijd.
Beetje amateuristisch van ze. Met bewolking moet je toch wel kunnen vliegen?quote:
Ook dan mogen ze het staat erbij.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:41 schreef -0- het volgende:
[..]
Ook raar, tijdens oefeningen mag het, maar als er dan straks een keer echt haast is vanwege het moeten onderscheppen van een vliegtuig moeten ze rustig aan doen?
Tegen onweer kan de F-35 ook niet.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:41 schreef Infection het volgende:
[..]
Beetje amateuristisch van ze. Met bewolking moet je toch wel kunnen vliegen?
Of willen ze graag hun vliegtuigje showen aan heel Nederland?
RIP Enschede.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:41 schreef Frutsel het volgende:
Die bui die via Nordhorn - Denekamp Nederland binnenkomt zitten gewoon paarse pitten in
Ook maar een code oranje voor Overijssel dan maar.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:49 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Gaat Enschede missenreken meer op Almelo - Rijssen
Volgende is wel voor Enschedequote:Op donderdag 2 juni 2016 14:49 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Gaat Enschede missenreken meer op Almelo - Rijssen
quote:Op donderdag 2 juni 2016 15:02 schreef Infection het volgende:
Is giro 555 alvast geopend over Limburg en Noord-Brabant?
Zal wel weer langs Venlo gaanquote:
quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:41 schreef Infection het volgende:
[..]
Beetje amateuristisch van ze. Met bewolking moet je toch wel kunnen vliegen?
Of willen ze graag hun vliegtuigje showen aan heel Nederland?
twitter:Kon_Luchtmacht twitterde op donderdag 02-06-2016 om 14:56:28@embodt I.v.m. het laaghangende wolkendek zal de #F35 niet vanaf de grond te zien zijn. Er wordt wel een reguliere oefenmissie gevlogen. ^J reageer retweet
Ik val zelf ook al de hele week buiten het onweersgebied. Regen genoeg gehad, maar daar bleef het ook bij.quote:
Klopt, had de tweet ook al geplaatst.quote:Op donderdag 2 juni 2016 15:22 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]twitter:Kon_Luchtmacht twitterde op donderdag 02-06-2016 om 14:56:28@embodt I.v.m. het laaghangende wolkendek zal de #F35 niet vanaf de grond te zien zijn. Er wordt wel een reguliere oefenmissie gevlogen. ^J reageer retweet
Ja, maar hij is dus niet te zienquote:Op donderdag 2 juni 2016 15:24 schreef Infection het volgende:
[..]
Klopt, had de tweet ook al geplaatst.
Edit: Oh, dit is een andere, hij vliegt dus wel?![]()
slecht gepland, heel Tukkerland ziet dit vorige week zaterdag al aankomen, hele dag tijd gehad voor je schapboodjes en dan nu gaan en manlief sturen zekerquote:
Jammer, had een leuk alternatief voor het onweer geweest.quote:Op donderdag 2 juni 2016 15:27 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ja, maar hij is dus niet te zien. En wellicht andere route dan die showroute.
Alleen een oefenmissie. Zal zeker op vlieland zijnquote:Op donderdag 2 juni 2016 15:28 schreef Infection het volgende:
[..]
Jammer, had een leuk alternatief voor het onweer geweest.
Hele dag druk geweest en net in slaap gevallen op de bank. Ik wacht wel even.quote:Op donderdag 2 juni 2016 15:27 schreef Frutsel het volgende:
[..]
slecht gepland, heel Tukkerland ziet dit vorige week zaterdag al aankomen, hele dag tijd gehad voor je schapboodjes en dan nu gaan en manlief sturen zeker
nix van merktquote:Op donderdag 2 juni 2016 15:32 schreef MaLo het volgende:
Een dikke knal net![]()
De regen wordt er spontaan minder van
slaakopquote:Op donderdag 2 juni 2016 15:31 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Hele dag druk geweest en net in slaap gevallen op de bank. Ik wacht wel even.
Als ze op Vlieland oefenen kan ik het aan de overkant (Harlingen) vaak horen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 15:30 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Alleen een oefenmissie. Zal zeker op vlieland zijn
Zoek je ruzie?quote:Op donderdag 2 juni 2016 15:45 schreef hangtime het volgende:
Verschil in temperatuur ook, 22 graden in Arnhem, zo'n 50km verderop, De Bilt, 14 graden.
Komt niet eens door een bui.
quote:Op donderdag 2 juni 2016 15:56 schreef hangtime het volgende:
[..]
Met een Nattekat? Ik kijk wel uit met deze temperaturen
Bouwen ze de vliegtuigen toch gewoon om naar watervliegtuigen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 16:00 schreef Drugshond het volgende:
Hier proberen ze een nieuwe start en landingsbaan te leggen in Eindhoven.
Die zullen het ook zwaar hebben. Qua planning.
Hopelijk trekt die over de westkant van EHV , maar dat zal wel niet meer.quote:Op donderdag 2 juni 2016 16:13 schreef Drugshond het volgende:
Ben benieuwd, deze klapt over Helmond--Eindhoven heen
bepaalde delen van Helmond dan, wij lijken het te missen. Dquote:Op donderdag 2 juni 2016 16:31 schreef Drugshond het volgende:
Helmond gaat het worden. En een verdwaalde klap in Eindhoven
De laminaatwinkels zullen daar wel goede zaken doen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 16:33 schreef d.k. het volgende:
De bui daarna pakt Asten en omgeving weer vol mee, zullen ze bijl mee zijn
De emmer winkels ook..quote:Op donderdag 2 juni 2016 16:35 schreef Drugshond het volgende:
[..]
De laminaatwinkels zullen daar wel goede zaken doen.
quote:I managed to capture on video several vivid "Red Sprite" bursts, from a cluster of supercell thunderstorms putting out near constant lightning near Amarillo, TX. I was positioned about 20 miles to the south of the storms, near the town of Tulia, TX, looking off to the northeast. This video has been reviewed by several meteorologists at various NWS offices, as well as the Storm Prediction Center, and deemed to be 100% legitimate Red Sprites.
Komt vooral door de buien van gisteren, omdat de grond nog verzadigd is, is er nu eerder kans op wateroverlast.quote:Op donderdag 2 juni 2016 16:57 schreef Angry_Bird het volgende:
Waarom eigenlijk geen code oranje voor Gelderland? Zijn de buien daar minder fel door de lagere temperatuur?
ha vettquote:Op donderdag 2 juni 2016 16:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Unieke beelden van red sprites. Volgens mij zijn er niet eerder zulke heldere beelden gemaakt:
[ afbeelding ]
[..]
Wow, zo fel heb ik ze nog nooit gezienquote:Op donderdag 2 juni 2016 16:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Unieke beelden van red sprites. Volgens mij zijn er niet eerder zulke heldere beelden gemaakt:
[ afbeelding ]
[..]
Ah ja dat kan ook natuurlijk.quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:00 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Komt vooral door de buien van gisteren, omdat de grond nog verzadigd is, is er nu eerder kans op wateroverlast.
http://nos.nl/artikel/2108772-deurne-en-boxmeer-staan-blank.htmlquote:Op donderdag 2 juni 2016 16:46 schreef Drugshond het volgende:
Wateroverlast in Boxmeer/Beugen
http://www.112meldingen.nl/index.php
Spreek voor jezelfquote:Op donderdag 2 juni 2016 18:02 schreef INViCTuS het volgende:
Wel uniek dat het voor de 4e dag op rij zo'n beetje "ostgewitter" is. Warm en onstabiel
En morgen dag 5quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:02 schreef INViCTuS het volgende:
Wel uniek dat het voor de 4e dag op rij zo'n beetje "ostgewitter" is. Warm en onstabiel
Limburg gaat nog heel wat water krijgen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:28 schreef DemonRage het volgende:
Denk dat het niet veel zal ontwikkelen wat deze kant op komt. Heel anders dan gisteren iig.
Ze mogen code oranje wel weer intrekken als ik de radar zo zie.
Kut iddquote:Op donderdag 2 juni 2016 16:22 schreef Cassius het volgende:
Godver, nog steeds geen zak in Groningen-stad.
Wat voorspelde Estofex voor Groningen?quote:Op donderdag 2 juni 2016 19:05 schreef Revanches het volgende:
[..]
Kut idd![]()
Die voorspellingen van Estofex kloppen dus ook weer niet.
quote:Op donderdag 2 juni 2016 19:06 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Wat voorspelde Estofex voor Groningen?
quote:Op donderdag 2 juni 2016 19:05 schreef Revanches het volgende:
[..]
Kut idd![]()
Ze zijn wel naar Gilze-Rijen gevlogen. Maar als missiequote:Op donderdag 2 juni 2016 15:24 schreef Infection het volgende:
[..]
Klopt, had de tweet ook al geplaatst.
Edit: Oh, dit is een andere, hij vliegt dus wel?![]()
Level 1 betekent dat er een kans is van 5 tot 15% op iets uit het volgende lijstje binnen 40 km:quote:Op donderdag 2 juni 2016 19:15 schreef Revanches het volgende:
Oke, dan heb ik dat verkeerd geinterpreteerd.
Level 2 betekent dat de kans groter is dan 15% op het lijstje hierboven- 3-5% extreme severe weather(lijstje hieronder)quote:Severe weather
hail with a diameter of at least 2.0 cm
tornado
wind gusts with a speed of at least 25 m/s (92 km/h or about 48.6 knots)
excessive rainfall of at least 60 mm (explained elsewhere in this FAQ)
quote:extremely severe convective weather phenomena:
hail with a diameter of at least 5.0 cm
wind gusts with a speed of at least 33 m/s (about 119 km/h or 65 knots), or
a tornado of class F2 or stronger
Helder, bedankt voor je uitlegquote:Op donderdag 2 juni 2016 19:17 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Level 1 betekent dat er een kans is van 5 tot 15% op iets uit het volgende lijstje binnen 40 km:
[..]
Level 2 betekent dat de kans groter is dan 15% op het lijstje hierboven- 3-5% extreme severe weather(lijstje hieronder)
En Level 3 betekent dat de kans groter is dan 15% op extreme severe weather op 1 punt binnen 40km:
[..]
Dat gaat Leiden treffenquote:Op donderdag 2 juni 2016 20:19 schreef Houtenbeen het volgende:
En het rommelt in Hamburg
[ afbeelding ]
De regen houdt ook niet op hierquote:Op donderdag 2 juni 2016 20:29 schreef INViCTuS het volgende:
Morgen begint de dag op veel plaatsen grijs met lokaal mist. Later gaat de zon schijnen, maar in de middag komen op veel plaatsen (onweers)buien tot ontwikkeling. De buien kunnen pittig zijn en vergezeld gaan van hagel en veel neerslag in korte tijd. De middagtemperaturen lopen opnieuw uiteen van rond 17 graden in het zuidwestelijk kustgebied tot lokaal 26 graden in Groningen en Drenthe. De wind gaat uit het noordwesten waaien en is zwak tot matig. In het noordoosten blijft een noordoostelijke wind staan.
De dagen daarna krijgen we even rust. Zaterdag kan in het zuiden nog een enkele donderbui voorkomen, ook zondag blijven de zuidelijke provincies favoriet voor bui. Elders blijft het grotendeels droog en schijnt de zon volop waardoor het zomers warm wordt, rond, 25 graden. Begin volgende week lijkt de buientrein weer op gang te komen
Zou het kunnen dat er ook een schild actief is hier? Er is niet eens neerslag gevallen, die trok (net als gisteren!) boven- en onderlangsquote:Op donderdag 2 juni 2016 19:05 schreef Revanches het volgende:
[..]
Kut idd![]()
Neequote:Op donderdag 2 juni 2016 21:18 schreef Coelho het volgende:
Is dit onstabiele weer nu te relateren aan El Nino of gaat dat te ver?
Mijn Duits is niet zo goed maar volgens mij is de oude IJssel bewust doorgestoken of niet?quote:Op donderdag 2 juni 2016 21:14 schreef INViCTuS het volgende:
Dijk bij #Hamminkeln Dtsl (langs de Nederrijn) bij de A3 ten oosten van Zevenaar is gebroken
twitter:noz_de twitterde op donderdag 02-06-2016 om 13:20:28Helfer durchstechen #Damm in #Hamminkeln, um Pegel zu senken: https://t.co/QYcLgV9gWa #Unwetter #Hochwasser #NRW https://t.co/CnVW7IQi68 reageer retweet
Zijn de hele dag al geruchten over, is echter (nog) niet gebeurt: http://nos.nl/artikel/210(...)ns-bij-zevenaar.htmlquote:Op donderdag 2 juni 2016 22:10 schreef tralalala het volgende:
[..]
Mijn Duits is niet zo goed maar volgens mij is de oude IJssel bewust doorgestoken of niet?twitter:noz_de twitterde op donderdag 02-06-2016 om 13:20:28Helfer durchstechen #Damm in #Hamminkeln, um Pegel zu senken: https://t.co/QYcLgV9gWa #Unwetter #Hochwasser #NRW https://t.co/CnVW7IQi68 reageer retweet
De Rijn en Ijssel ook een stuk bruiner/smerigerquote:Op donderdag 2 juni 2016 22:20 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Die Maas is een stuk breder geworden
(puur gemaakt op basis van hoogtekaarten en de waterstand van het knmi, kan verschillen van de werkelijke situatie)
woon net op het randje van de bui. pff mazzel gehad.quote:
Strakblauwe lucht.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 08:39 schreef haags_kwartiertje het volgende:
En we staan weer op met zware bewolking en harde wind.
Het was vooral het centrum met een grote parkeergarage onder de Jan Linders, dat is niet waar ij het hebt liggen. En sowieso, ik denk dat de uiterwaarden ergens deze week wel onder komen te staan, maar nu nog niet.quote:Op donderdag 2 juni 2016 22:20 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die Maas is een stuk breder geworden
(puur gemaakt op basis van hoogtekaarten en de waterstand van het knmi, kan verschillen van de werkelijke situatie)
Onweer? Kijken die knuppels wel eens naar buiten?quote:
Game onquote:KNMI rekent op stevige onweersbuien in de middag en avond
Het KNMI heeft voor vrijdagmiddag- en avond code geel afgegeven voor bijna heel Nederland. Volgens het meteorologisch instituut gaat het stevig onweren.
De code geldt alleen niet voor het grootste deel van Zeeland en de Waddeneilanden.
De buien gaan plaatselijk gepaard met veel regen in korte tijd. Dit kan opnieuw tot wateroverlast leiden. Ook kunnen bij buien hagel en windstoten voorkomen. In het zuidwesten en in het uiterste noorden is de buienkans kleiner. In de loop van de avond verdwijnen de buien volgens het KNMI weer.
De afgelopen dagen hebben verschillende provincies in Nederland last van wateroverlast. Donderdag was het vooral mis in Noord-Brabant en Limburg. Het KNMI had voor deze provincies code oranje afgegeven.
Volgens de diverse weerbureaus wordt het weer dit weekend beter en is het op veel plaatsen zonnig.
Verklaart wel waarom ik het centrum niet onder water kreeg met de exacte gegevensquote:Op vrijdag 3 juni 2016 09:48 schreef d.k. het volgende:
[..]
Het was vooral het centrum met een grote parkeergarage onder de Jan Linders, dat is niet waar ij het hebt liggen. En sowieso, ik denk dat de uiterwaarden ergens deze week wel onder komen te staan, maar nu nog niet.
Was een mooie poging toch? Die parkeergarage heeft een aantal jaren geleden ook zo onder water gestaan, zou verholpen moet zijn, maar helaas, het tegendeel bleek waar.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 09:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Verklaart wel waarom ik het centrum niet onder water kreeg met de exacte gegevens
Ben wel verbaasd dat de uiterwaarden niet onder zijn gelopen, die liggen nog lager dan het centrum... slechte waterhuishouding?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 09:57 schreef d.k. het volgende:
[..]
Was een mooie poging toch? Die parkeergarage heeft een aantal jaren geleden ook zo onder water gestaan, zou verholpen moet zijn, maar helaas, het tegendeel bleek waar.
Ik hoop het ook ja. Ga een dagje Burgers Zoo doenquote:Op vrijdag 3 juni 2016 09:53 schreef INViCTuS het volgende:
Als het morgen na 12 uur in Arnhem maar droog is
misschien omdat het de Maas in loopt? Die ligt nog lager...quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ben wel verbaasd dat de uiterwaarden niet onder zijn gelopen, die liggen nog lager dan het centrum... slechte waterhuishouding?
Slechte waterhuishouding dus. Ook uit Boxmeer moet het naar de Maas.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:26 schreef d.k. het volgende:
[..]
misschien omdat het de Maas in loopt? Die ligt nog lager...
twitter:Weerplaza twitterde op vrijdag 03-06-2016 om 12:33:45Vanmiddag langzaam meer zon. Nabij de rode lijn straks de meeste kans op (flinke) buien. https://t.co/1pU6MZfupr https://t.co/Egd2NXAdeb reageer retweet
De buien trekken van noordoost naar zuidwest?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:35 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]twitter:Weerplaza twitterde op vrijdag 03-06-2016 om 12:33:45Vanmiddag langzaam meer zon. Nabij de rode lijn straks de meeste kans op (flinke) buien. https://t.co/1pU6MZfupr https://t.co/Egd2NXAdeb reageer retweet
Ja net als gister. Toen werd ook gezegd dat het hier 23 graden zou worden en we hebben met moeite de 17 gehaald.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 13:23 schreef Infection het volgende:
[..]
De buien trekken van noordoost naar zuidwest?
Op dit moment nog een veel te lage temperatuur voor goede buien volgensmij. Provincie Utrecht maar 16 graden...
Ook al een dode in Belgie nuquote:Wateroverlast eist eerste leven in België
Wateroverlast in België heeft in de Ardennen een eerste leven geëist. Het lichaam van een gepensioneerde militair werd vanochtend aangetroffen in het dorp Harsin in de provincie Luxemburg.
Reddingswerkers hadden gisteravond al gezocht naar de zestiger, nadat een getuige had gezien hoe hij door het water werd meegesleurd. Volgens Belgische media is de amateur-imker waarschijnlijk verrast door een overstroming toen hij zijn bijenkorven probeerde te redden.
De aanhoudende regen zorgt net als in Duitsland, Frankrijk en Nederland voor veel overlast in Vlaanderen en de Ardennen. In het bij Harsin gelegen dorp Hargimont moesten dertig inwoners worden geëvacueerd.
Het lijkt gelukkig al een beetje op te klaren, dus misschien dat de temperatuur alsnog omhoog gaat. Volgens verschillende apps die ik gebruik zou het vanaf 15:00 uur boven de 20 graden moeten worden. Om 16:00 uur zelfs 23 uur graden. Hopen dat de neerslag dus pas laat komt, dan kan het nog even goed opwarmen voor het losgaat.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 13:40 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ja net als gister. Toen werd ook gezegd dat het hier 23 graden zou worden en we hebben met moeite de 17 gehaald.
Ben benieuwd of dat vandaag weer zo "mis" gaat... slaan de beste weermodellen toch een redelijke flater.
Hé, wel mooi een code geelquote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:49 schreef marcel-o het volgende:
zal wel weer alleen in de grensgebieden zijn
zie t hier in Rdam niet meer gebeuren.
ja punt is dat het altijd daar is behalve bij ons. Wij zijn huilies en willen ook graag zware buien.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 15:01 schreef Jor_Dii het volgende:
Niet zo ongeduldig mensen, het is duidelijk aan het opwarmen vanuit het oosten en het begint steeds meer te broeien op het grensgebied (met name ter hoogte van Drenthe en Overijssel).
Hier is het toch echt zonnig sinds een kwartiertje. (ook het midden)quote:Op vrijdag 3 juni 2016 15:15 schreef Angry_Bird het volgende:
Eerste buien trekken Drenthe binnen.
Hier in 't midden van het land is het nog grijs. De zon probeert wel door te breken maar het lukt nog niet echt.
IK WIL ACTIEquote:Op vrijdag 3 juni 2016 15:04 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
ja punt is dat het altijd daar is behalve bij ons. Wij zijn huilies en willen ook graag zware buien.
Ze lijken toch echt richting het midden te trekken. Of ik hoop het zo erg dat ik het begin te verbeelden...quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:29 schreef Dagoduck het volgende:
Die buien van oost naar west lossen op of gaan lekker langs Den Helder heen
* pakt popcornquote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:41 schreef Houtenbeen het volgende:
Die bui bij Dortmund koerst natuurlijk weer recht op Brabant af![]()
Jup, maar de temperatuur stijgt niet echt. Nog steeds onder de 20 graden.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 15:16 schreef Infection het volgende:
[..]
Hier is het toch echt zonnig sinds een kwartiertje. (ook het midden)
Hopelijk trekt er dadelijk een EF5 tornado over Leiden heen, valt er 200mm regen in 30 minuten en 500 CG's per minuut.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:46 schreef Nattekat het volgende:
Oh, de zon is inmiddels weer verdwenen. Zo ken ik Leiden weer.
quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:48 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Hopelijk trekt er dadelijk een EF5 tornado over Leiden heen, valt er 200mm regen in 30 minuten en 500 CG's per minuut.
Dat zijn letterlijk 20 emmersquote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:50 schreef Nattekat het volgende:
2m regen in 30 minuten trouwens? Dat is letterlijk een emmer water
Hier ziet het er beter uit:quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:01 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Zelfs met een onderbelichte foto is dit nog saai.
Inmiddels 20+.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:44 schreef Angry_Bird het volgende:
[..]
Jup, maar de temperatuur stijgt niet echt. Nog steeds onder de 20 graden.
Al bliksems gezien? Ik kijk al een tijdje naar de strand cam maar nog niks.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:16 schreef aloa het volgende:
http://www.webcam-harlingen.nl/pages/cameras/havenmond.php
Nog niet. Wel een en al gerommel hier.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:18 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Al bliksems gezien? Ik kijk al een tijdje naar de strand cam maar nog niks.
Ha! Nu weet ik waar je woont.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:06 schreef Infection het volgende:
[..]
Hier ziet het er beter uit:
[ afbeelding ]
Ik wacht nog steeds op de dag dat de bliksem in die schoorsteen inslaat.
Ik woon in het westen van het dorp, jij in het oosten.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:23 schreef Resistor het volgende:
[..]
Ha! Nu weet ik waar je woont.
[ afbeelding ]
Schoorsteen vanuit een andere hoek(en tegenlicht)
De derby Spakenburg-IJsselmeervogelsquote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:24 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik woon in het westen van het dorp, jij in het oosten.
quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:25 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
De derby Spakenburg-IJsselmeervogels
Hangt nu een spin voor de camera.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:18 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Al bliksems gezien? Ik kijk al een tijdje naar de strand cam maar nog niks.
Die bui en die bui die boven Harlingen begon lijken mooi naar elkaar toe te trekken.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:29 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gaat goed tekeer daar in het noorden
twitter:vid twitterde op vrijdag 03-06-2016 om 17:20:49Verkeer op de #A31 bij Franeker is door 't noodweer tot stoppen gedwongen #codegeel https://t.co/SLtV15zq7H reageer retweet
quote:In Noord- en Midden-Limburg is de meeste regen gevallen. Zo is in Venlo in twee dagen tijd 113,2 millimeter gevallen. In IJsselsteyn is binnen 24 uur 88,2 millimeter regen gemeten, in Roermond 78,6, in Sevenum 78,7 en in Maarheeze 70,0.
quote:De kans op dit soort hevige onweersbuien neemt toe in een warmer wordend Nederland. Warmere lucht bevat meer waterdamp dat de kans op extreme neerslag vergroot. Vergeleken met een eeuw geleden komen dit soort buien nu ongeveer 3 keer zo vaak voor. Vooral de neerslag binnen korte tijd neemt toe: met zo'n 12 procent per graad opwarming.
twitter:DitisFryslanFrl twitterde op vrijdag 03-06-2016 om 17:36:52Wateroverlast na een wolkbreuk in de omgeving van Franeker. De brandweer staat te pompen in Sexbierum en Schalsum. #wateroverlast reageer retweet
Dat is echt wel zeer plaatselijk. In leeuwarden is nog geen drup regen gevallen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:45 schreef aloa het volgende:
twitter:DitisFryslanFrl twitterde op vrijdag 03-06-2016 om 17:36:52Wateroverlast na een wolkbreuk in de omgeving van Franeker. De brandweer staat te pompen in Sexbierum en Schalsum. #wateroverlast reageer retweet
Hier ook bijna niks (Harlingen) wel flink wat regen, maar stelde nog niet veel voor.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:46 schreef F1gamer het volgende:
[..]
Dat is echt wel zeer plaatselijk. In leeuwarden is nog geen drup regen gevallen.
Sexbierum.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:45 schreef aloa het volgende:
Gisteren zou dat afdraaien richting Leiden...quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:45 schreef aloa het volgende:
Friesland heeft meer gatten, zoalls stad van nog geen 1000 inwonersquote:
Moddergatquote:Op vrijdag 3 juni 2016 18:04 schreef F1gamer het volgende:
[..]
Friesland heeft meer gatten, zoalls stad van nog geen 1000 inwoners
Nu perfect toch? <3quote:Op vrijdag 3 juni 2016 18:03 schreef MaLo het volgende:
We hebben wel erg veel benauwde dagen de laatste tijd
Zelfs Zeeland nuquote:
twitter:Weerplaza twitterde op vrijdag 03-06-2016 om 20:04:01Slecht nieuws. Zware onweersbui nadert regio #Boxmeer. Gaat noord langs van #Deurne #Asten. https://t.co/UNQgQXzIa8 https://t.co/nv4rP3oszU reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |