Ben vandaag begonnen.quote:Naar aanleiding van de documentaire Fed Up hebben mijn man en ik besloten om 10 dagen zonder suiker te gaan eten en zo min mogelijk bewerkt eten. Deze 10 dagen lijken me vooral fijn voor de bewustwording, echt overal zit suiker in. Daarna gaan we evalueren wat we ermee gaan doen, of we zo doorgaan bijvoorbeeld of dat we de inname van suiker gewoon wat proberen te minderen. We eten eerst nog wel op wat we in huis hebben.
Omdat onze dochter van 9 maanden allergisch blijkt te zijn voor melk, ei, soja en pinda en ik (omdat ik borstvoeding geef) deze voedingsmiddelen ook moet vermijden ben ik al langere tijd bewust bezig met eten en het lezen van etiketten. Ik kook dus al elke dag vers en ben eigenlijk gedwongen om veel bewerkt eten te laten staan omdat in vrijwel alles vooral melk en soja verwerkt is. Met het lezen van de etiketten kom je er wel snel achter wat voor troep er allemaal wel niet in bepaalde voedingsmiddelen zit.
Hebben jullie de docu Fed Up gezien? Wat vond je ervan? De situatie in Nederland is gelukkig niet vergelijkbaar met die in de VS maar ik vond het wel interessant en het zette me aan het denken. Hij is nog tot 9 juni te zien op 3Doc:
http://www.npo.nl/3doc-fed-up/26-05-2016/KN_1681183
Noem eens wat.quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:56 schreef Rami. het volgende:
Ik heb de documentaire gezien en het zit helaas vol met onzin.
Lijkt me wel, anders kun je alleen suikervrij eten in ketose aangezien koolhydraten worden afgebroken tot suikers. Brood zonder toegevoegd suiker is er ook, maar dat maakt het niet veel beter dan suiker gezien de glycemische index.quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:49 schreef loni55 het volgende:
Is het zo moeilijk dan leven zonder suiker? En voor het gemak neem ik aan dat je geraffineerde suikers wordt bedoeld.
that sugar film. (staat ook in deel 1).quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:52 schreef jogy het volgende:
Als je ooit een zwak moment hebt binnen die 10 dagen kan je ook 'that sugar movie' gaan kijken. Vind je meteen de hernieuwde energie om door te zetten. Succes in ieder geval!
Die ook. (quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:11 schreef Kreator het volgende:
[..]
that sugar film. (staat ook in deel 1)..
Het gaat niet alleen om afvallen hè. Het is ook gewoon gezonder om bijvoorbeeld 50 gram suiker per dag minder binnen te krijgen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:03 schreef viceversa het volgende:
Zonder toegevoegde suikers leven kan natuurlijk wel. Maar het is weinig nuttig als je dan wel simpele koolhydraten eet.
Sterker nog, het gaat helemaal niet om afvallen. Ik heb geen overgewicht of iets dergelijks. Ik ben bovendien al ruim 5 kilo afgevallen doordat ik geen eieren, melk, soja en pinda kan eten.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:13 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om afvallen hè. Het is ook gewoon gezonder om bijvoorbeeld 50 gram suiker per dag minder binnen te krijgen.
Thanks.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:16 schreef FANN het volgende:
Ah, je ziet nu hier, misschien beter![]()
Je ontbijt ziet er goed uit
In brood zit ook toegevoegde suiker, in volkoren Wasa knäckenbröd nietquote:Op donderdag 2 juni 2016 11:13 schreef LuDann het volgende:
Het gaat om toegevoegde suiker natuurlijk ja.![]()
En mijn voornaamste streven is gewoon wat gezonder en bewuster te gaan eten, vooral vers en onbewerkt voedsel. Dit experiment is vooral leuk voor mijn eigen bewustwording en om suiker een beetje te ontwennen. Als ik dan straks weer wat meer suiker ga eten dan neem ik aan dat ik er minder van nodig heb (doe nu 3 suikerklontjes in mijn koffie).
That Sugar Film heb ik gezien ja! Motiverend.
Dat suiker een andere werking op het vetpercentage zou hebben dan andere voedingsstoffen. Dit doet vermoeden dat de caloriebalans niet leidend is. Dit zou dan te wijten zijn aan hogere insulinespiegels. Dat er per jaar meer mensen overlijden door de gevolgen van overgewicht dan dat er mensen overlijden door gebrek aan voedsel. Dat snelle suikers een ander effect heeft op het vetpercentage dan langzame suikers (aan de hand van de glycemische index). Dit zou betekenen 300 kcal aan cola een negatiever effect op de lichaamscompositie heeft dan 300 kcal aan peulvruchten. Allemaal onjuistquote:
En ik maar denken dat de essentie van de documentaire het onnodig suiker toevoegen aan voedingsmiddelen was om zo het volk verslaafd te houden.quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:05 schreef Rami. het volgende:
[..]
Dat suiker een andere werking op het vetpercentage zou hebben dan andere voedingsstoffen. Dit doet vermoeden dat de caloriebalans niet leidend is. Dit zou dan te wijten zijn aan hogere insulinespiegels. Dat er per jaar meer mensen overlijden door de gevolgen van overgewicht dan dat er mensen overlijden door gebrek aan voedsel. Dat snelle suikers een ander effect heeft op het vetpercentage dan langzame suikers (aan de hand van de glycemische index). Dit zou betekenen 300 kcal aan cola een negatiever effect op de lichaamscompositie heeft dan 300 kcal aan peulvruchten. Allemaal onjuist
quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:08 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
En ik maar denken dat de essentie van de documentaire het onnodig suiker toevoegen aan voedingsmiddelen was om zo het volk verslaafd te houden.
Maar het gaat hier toch helemaal niet om gewicht verliezen? Dat zal best een bijkomende factorquote:Op donderdag 2 juni 2016 12:05 schreef Rami. het volgende:
[..]
Dat suiker een andere werking op het vetpercentage zou hebben dan andere voedingsstoffen. Dit doet vermoeden dat de caloriebalans niet leidend is. Dit zou dan te wijten zijn aan hogere insulinespiegels. Dat er per jaar meer mensen overlijden door de gevolgen van overgewicht dan dat er mensen overlijden door gebrek aan voedsel. Dat snelle suikers een ander effect heeft op het vetpercentage dan langzame suikers (aan de hand van de glycemische index). Dit zou betekenen 300 kcal aan cola een negatiever effect op de lichaamscompositie heeft dan 300 kcal aan peulvruchten. Allemaal onjuist
quote:En mijn voornaamste streven is gewoon wat gezonder en bewuster te gaan eten, vooral vers en onbewerkt voedsel.
Ik snap er ook niks van, dat ontbijt ziet er nou niet echt uit alsof iemand zich aan het doodhongeren isquote:Op donderdag 2 juni 2016 12:54 schreef Kreator het volgende:
Ik snap gewoon niet wat je hier op tegen kunt hebben.
"ja ik probeer gezonder te eten en minder toegevoegde suiker te eten."
"haha, sukkel! Je moet die documentaires niet geloven. Is allemaal onzin! *calorie-onzin*, daar val je echt niet van af "
Is het enige wat ik hier tegenkom. Mensen die het dus niet lezen of niet snappen waar het om draait.
Zoals ik eerder aangaf, vind ik het goed dat TS zo bewust met haar voeding bezig is nu. Ze gaf aan dit naar aanleiding van deze docu te doen. Wat ik dus aangeef, is dat ze hetgeen wat in de docu verteld wordt, niet als waarheid hoeft te beschouwen. Volledig los van dat ze nu bewuster met haar voeding bezig wilt gaan.quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:50 schreef FANN het volgende:
[..]
Maar het gaat hier toch helemaal niet om gewicht verliezen? Dat zal best een bijkomende factor
zijn als je geen cola meer drinkt en geen koekjes meer eet, maar TS doet het volgens mij niet
omgewicht te verliezen.
[..]
Maar jij zegt...quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:56 schreef Rami. het volgende:
[..]
Zoals ik eerder aangaf, vind ik het goed dat TS zo bewust met haar voeding bezig is nu. Ze gaf aan dit naar aanleiding van deze docu te doen. Wat ik dus aangeef, is dat ze hetgeen wat in de docu verteld wordt, niet als waarheid hoeft te beschouwen. Volledig los van dat ze nu bewuster met haar voeding bezig wilt gaan.
Ik denk dat het toch écht gezonder is om 300 kcal binnen te krijgen via peulvruchten dan via colaquote:Dit zou betekenen 300 kcal aan cola een negatiever effect op de lichaamscompositie heeft dan 300 kcal aan peulvruchten. Allemaal onjuist
Maar denk je dan dat jij de enige kritische kijker bent? ik denk dat iedereen die dit soort docu's kijkt, wel beseft dat niet alles 100% klopt, of dat het mooier gemaakt wordt dan het is omdat het beter in de docu past.quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:56 schreef Rami. het volgende:
Wat ik dus aangeef, is dat ze hetgeen wat in de docu verteld wordt, niet als waarheid hoeft te beschouwen.
Mij werd gevraagd wat om wat voorbeelden te noemen wat betreft onwaarheden van de docu. Dus, zodoende.quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:59 schreef FANN het volgende:
[..]
Maar jij zegt...
[..]
Ik denk dat het toch écht gezonder is om 300 kcal binnen te krijgen via peulvruchten dan via cola
en ik denk dat het juist hier om gaat.
Nee, ik denk niet dat ik de enige kritische kijker bent. Ik denk wel dat het voor de gemiddelde kijker die niet onderlegd is op dit vlak, moeilijk is om feit en fictie van elkaar te onderscheiden. Het probleem is niet dat het "niet voor 100% klopt", maar dat het totaal niet klopt.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:02 schreef Kreator het volgende:
[..]
Maar denk je dan dat jij de enige kritische kijker bent? ik denk dat iedereen die dit soort docu's kijkt, wel beseft dat niet alles 100% klopt, of dat het mooier gemaakt wordt dan het is omdat het beter in de docu past.
Je moet er uit halen wat je er uit wil halen. En dan nog, geloof ik liever de 'waarheid' uit zo'n documentaire, dan de waarheid van een willekeurige fokker.
Geschreven door een fitnessschool die inkomen genereert door mensen de -kcal in -kcal out methode aan te leren.quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:10 schreef bascross het volgende:
http://www.undisputed.com/artikel-fed-up
Goed artikel over deze uitzending.
Nou, dat is wel mijn insteek in ieder geval.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:25 schreef wiskundenoob het volgende:
Heb de documentaire niet gezien, maar ik denk niet dat de boodschap is dat suiker of toegevoegde suiker slecht is, maar het overmatig consumeren van suiker de boosdoener is.
Heftig, wat moet je allemaal laten staan dan?quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:26 schreef 1299 het volgende:
Ik zit nu op 80 dagen, maar dan echt volledig keto. Ik voel mij er prima bij. Mijn huid is flink verbeterd en ik ben aardig wat afgevallen.
Ik heb Liefde en Passie brood van de AH, daar zit geen suiker in als het goed is. Alleen graan, gist, water en zout. Knäckenbröd vind ik niet zo vullend. Ik wil ook wat minder brood eten maar vooral omdat ik het niet zo lekker vind. Ik weet alleen niet zulke fijne alternatieven.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:34 schreef Xaryna het volgende:
[..]
In brood zit ook toegevoegde suiker, in volkoren Wasa knäckenbröd niet
Ik doe af en toe als ik te veel heb gegeten (na de kerst bijv) een geheel toegevoegde-suikersvrije week. Dan ook geen brood en daarna voel ik me weer gezonder en eet ik weer normaal.
En dit ja. Ik weet dat het een documentaire is, dat dingen daarbij ook op een bepaalde manier tentoongespreid worden om te zorgen dat mensen geboeid blijven kijken.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:02 schreef Kreator het volgende:
[..]
Maar denk je dan dat jij de enige kritische kijker bent? ik denk dat iedereen die dit soort docu's kijkt, wel beseft dat niet alles 100% klopt, of dat het mooier gemaakt wordt dan het is omdat het beter in de docu past.
Je moet er uit halen wat je er uit wil halen. En dan nog, geloof ik liever de 'waarheid' uit zo'n documentaire, dan de waarheid van een willekeurige fokker.
Ja maar dat vind ik ook onzin, je gaat ook eerder dood als je 3 rijstkorrels per dag te eten hebtquote:Op donderdag 2 juni 2016 13:04 schreef Rami. het volgende:
[..]
Mij werd gevraagd wat om wat voorbeelden te noemen wat betreft onwaarheden van de docu. Dus, zodoende.
Oh bluh, is het er zo eentje uit de supermarkt?quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:59 schreef Kreator het volgende:
Mijn tonijn-aardappel-maaltijd-salade bevat ook suiker. Staat alleen niet op hoeveel.
Yup. Zal wel suiker in de (ultra-gezonde) dressing zitten.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:08 schreef LuDann het volgende:
[..]
Oh bluh, is het er zo eentje uit de supermarkt?
Waar heb ik het over afvallen?quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:13 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om afvallen hè. Het is ook gewoon gezonder om bijvoorbeeld 50 gram suiker per dag minder binnen te krijgen.
Artikel gelezen, ze hebben zeker gelijk over een aantal dingen maar ik wil hier toch op wat dingen reageren:quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:10 schreef bascross het volgende:
http://www.undisputed.com/artikel-fed-up
Goed artikel over deze uitzending.
Helemaal gelijk. Je zou op alles moeten letten als je zo gezond mogelijk wil eten. Maar ik denk dat het belangrijker is dat iemand een (misschien kleine) stap in de goede richting zet. Bewustwording is heel belangrijk en goed. Verdere stappen kan je altijd nog nemen, je hoeft niet in 1 keer alles "goed" te doen. Het stellen van kleinere doelen kan juist helpen bij het behalen van het uiteindelijk "beste" doel, namelijk optimale gezondheidquote:Op donderdag 2 juni 2016 13:27 schreef viceversa het volgende:
[..]
Waar heb ik het over afvallen?
Simpele koolhydraten als wit brood hebben bijna dezelfde glycemische index als suiker en worden ook snel omgezet in suiker, dus dan is het leuk als je suikervrij eet maar dan zou je ook op dat soort etenswaren moeten/kunnen letten.
Dat is absoluut waar.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:35 schreef Dizorn het volgende:
[..]
Helemaal gelijk. Je zou op alles moeten letten als je zo gezond mogelijk wil eten. Maar ik denk dat het belangrijker is dat iemand een (misschien kleine) stap in de goede richting zet. Bewustwording is heel belangrijk en goed. Verdere stappen kan je altijd nog nemen, je hoeft niet in 1 keer alles "goed" te doen. Het stellen van kleinere doelen kan juist helpen bij het behalen van het uiteindelijk "beste" doel, namelijk optimale gezondheid
Ik was juist aan het eten toen ik hier weer even kwam kijken, dus ik heb het meeste al opquote:Op donderdag 2 juni 2016 13:12 schreef LuDann het volgende:
Wat ik verder vandaag op heb tot nu toe:
Glas havermelk (in plaats van de kokos-rijstmelk die ik had). Bah.
Koffie zonder suiker maar met havermelk.
Glas water
Lunch:
Wortels, paprika en radijsjes met humus, paar plakken rosbief en stukje gerookte zalm, rucolasla en een handvol noten. En een kwart banaan + een handje aardbeien, want dochter at die niet op.
Je moet je plaatjes even verkleinen, ik zie maar een hoekje.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:44 schreef FANN het volgende:
[..]
Ik was juist aan het eten toen ik hier weer even kwam kijken, dus ik heb het meeste al op![]()
Een meergranen triangel, ja zo heten die dingen nou eenmaal, maar ze zijn wél lékker
zit trouwens 2 gr. suiker in één zo'n broodje, maar goed, hoort bij de voorraad die nog
op moet.
[ afbeelding ]
Beleg is roomboter, kaas, gekookt ei, ijbergsla, komkommer en tomaat.
[ afbeelding ]
Verder nog een glas vers geperste jus d'orange.![]()
Wat een ellende héh dat gezond eten
gedaan...quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:53 schreef LuDann het volgende:
[..]
Je moet je plaatjes even verkleinen, ik zie maar een hoekje.Maar klinkt lekker! Ben een beetje jaloers op je ei en je kaas.
Ik eet geen vlees, op een enkele uitzondering na dan, ik eet wel vis, dus ik weet niet in welk hokjequote:Op donderdag 2 juni 2016 13:54 schreef Dizorn het volgende:
Als je algeheel gezond wil eten moet je juist ei en kaas vermijden
Gewoon alles wat koolhydraten inzitten behalve groene groenten. Als ik hier zie dat sommige mensen jus d'orange drinken (bijna evenveel suiker als cola) en bananen (1/4 koolhydraten) eten denk ik dat ze het niet helemaal begrepen hebben... Voor je lichaam maakt het echt bijna geen zak uit of het nu gerafineerde suikers zijn of niet. Met een hele simpele bewerking zit je nog steeds met een glucose boost.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:06 schreef LuDann het volgende:
Heftig, wat moet je allemaal laten staan dan?
Die hele discussie over fruitsuikers en geraffineerde suikers is in deel 1 ook al langsquote:Op donderdag 2 juni 2016 14:03 schreef 1299 het volgende:
[..]
Gewoon alles wat koolhydraten inzitten behalve groene groenten. Als ik hier zie dat sommige mensen jus d'orange drinken (bijna evenveel suiker als cola) en bananen (1/4 koolhydraten) eten denk ik dat ze het niet helemaal begrepen hebben... Voor je lichaam maakt het echt bijna geen zak uit of het nu gerafineerde suikers zijn of niet. Met een hele simpele bewerking zit je nog steeds met een glucose boost.
Voor mensen die het serieus willen proberen / onderzoeken, het makkelijkst is om hier te beginnen:
https://www.reddit.com/r/keto/wiki/faq
In cola zit iets meer suiker dan in sap, en koolzuur is niet zo goed voor je tanden.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:08 schreef FANN het volgende:
[..]
Die hele discussie over fruitsuikers en geraffineerde suikers is in deel 1 ook al langs
geweest, en ik heb ook pas geleden een programma daarover gezien, ik wéét dat je
eerder vol zit van een sinaasappel eten. Ik weet ook dat er veel fruitsuiker in een glas
jus d'orange, maar ik geloof nog steeds niet dat het nét zo slecht is als cola.
Cola heeft simpelweg nog wat minder nuttige ingrediënten. Dus in dat opzicht is het minder ongezond, maar qua wat het met je doet in de vorm van het consumeren van suiker/koolhydraten maakt het niet veel verschil.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:08 schreef FANN het volgende:
Die hele discussie over fruitsuikers en geraffineerde suikers is in deel 1 ook al langs
geweest, en ik heb ook pas geleden een programma daarover gezien, ik wéét dat je
eerder vol zit van een sinaasappel eten. Ik weet ook dat er veel fruitsuiker in een glas
jus d'orange, maar ik geloof nog steeds niet dat het nét zo slecht is als cola.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |