abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 mei 2016 @ 12:26:27 #1
409579 LuDann
All the way
pi_162587602
Naar aanleiding van de documentaire Fed Up hebben mijn man en ik besloten om 10 dagen zonder suiker te gaan eten en zo min mogelijk bewerkt eten. Deze 10 dagen lijken me vooral fijn voor de bewustwording, echt overal zit suiker in. Daarna gaan we evalueren wat we ermee gaan doen, of we zo doorgaan bijvoorbeeld of dat we de inname van suiker gewoon wat proberen te minderen. We eten eerst nog wel op wat we in huis hebben.

Omdat onze dochter van 9 maanden allergisch blijkt te zijn voor melk, ei, soja en pinda en ik (omdat ik borstvoeding geef) deze voedingsmiddelen ook moet vermijden ben ik al langere tijd bewust bezig met eten en het lezen van etiketten. Ik kook dus al elke dag vers en ben eigenlijk gedwongen om veel bewerkt eten te laten staan omdat in vrijwel alles vooral melk en soja verwerkt is. Met het lezen van de etiketten kom je er wel snel achter wat voor troep er allemaal wel niet in bepaalde voedingsmiddelen zit.

Hebben jullie de docu Fed Up gezien? Wat vond je ervan? De situatie in Nederland is gelukkig niet vergelijkbaar met die in de VS maar ik vond het wel interessant en het zette me aan het denken. Hij is nog tot 9 juni te zien op 3Doc:

http://www.npo.nl/3doc-fed-up/26-05-2016/KN_1681183
pi_162587674
Vond het een interessante maar ook zielige docu. Bizar hoe sterk de foodlobby in amerika is en hoe duur 'gezond/normaal' voedsel is.
pi_162587754
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 12:29 schreef larry_flynt het volgende:
Vond het een interessante maar ook zielige docu. Bizar hoe sterk de foodlobby in amerika is en hoe duur 'gezond/normaal' voedsel is.
Hoezo in Amerika? In de gehele westerse wereld.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_162587800
Interesting. Suiker is sws slecht
  zondag 29 mei 2016 @ 12:38:38 #5
409579 LuDann
All the way
pi_162587926
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 12:29 schreef larry_flynt het volgende:
Wat in die documentaire naar voren kwam was dat gezond voedsel wel degelijk goedkoper is dan fast food maar dat mensen daar vooral geen enkel idee hebben van wat gezond voedsel is en hoe je dat klaar moet maken.

Maar die foodlobby is wel echt bizar ja. Dat pizza op de lijst van 'groenten' staat en op die manier geserveerd wordt tijdens de lunch op scholen. :D :')
  zondag 29 mei 2016 @ 12:39:56 #6
409579 LuDann
All the way
pi_162587958
Ik ging van de week zoeken naar kipfilet voor op brood voor mijn dochter. Ook daar zit suiker in. Bizar eigenlijk.
pi_162587971
Niet gezien, zal het eens bekijken! ik eet sinds een tijdje helemaal geen dierlijke producten meer en niks uit een pakje dus dat scheelt sowieso al enorm!
pi_162587997
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 12:32 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Hoezo in Amerika? In de gehele westerse wereld.
Vind het in Nederland wel meevallen qua groente. Was in New York en daar is dus bijna nergens groente te krijgen, en als het te vinden is betaal je zo 3/4$ voor een klein stukje brocolli. Terwijl je bij de Mac een heel menu voor $1 kan krijgen.
pi_162588042
Ben wel benieuwd wat je gaat eten dan. Waar zit geen suiker in?
pi_162588072
Eet je dan ook geen fruit meer.
pi_162588369
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 12:41 schreef larry_flynt het volgende:

[..]

Vind het in Nederland wel meevallen qua groente. Was in New York en daar is dus bijna nergens groente te krijgen, en als het te vinden is betaal je zo 3/4$ voor een klein stukje brocolli. Terwijl je bij de Mac een heel menu voor $1 kan krijgen.
Een appel kost daar 2,50 dollar en donuts per vijf één dollar. En het zijn geen kleine donuts :')

Gaat hier ook gebeuren. De voedsel en zorgindustrie hand in hand.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_162588596
Wat ga je mijden, suiker in het geheel of toegevoegde suiker?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  zondag 29 mei 2016 @ 13:07:54 #13
409579 LuDann
All the way
pi_162588657
Ik heb het over toegevoegde suiker of course, dus fruit gaan we wel eten. Juist fruit.

quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 12:43 schreef Tja..1986 het volgende:
Ben wel benieuwd wat je gaat eten dan. Waar zit geen suiker in?
Vooral verse producten en ik denk ook warm eten wat meer. Zo eet ik al regelmatig gewokte spruitjes met spekjes voor lunch. Op brood aardbeien, banaan, appel of geprakte avocado bijvoorbeeld. Als tussendoortje rauwe wortjes met hummus en een plakje rauwe ham.

Ik ben wel benieuwd of ik nog wel koffie wil zonder suiker. :') Blegh. :r
pi_162588827
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 13:07 schreef LuDann het volgende:
Ik heb het over toegevoegde suiker of course, dus fruit gaan we wel eten. Juist fruit.

[..]

Vooral verse producten en ik denk ook warm eten wat meer. Zo eet ik al regelmatig gewokte spruitjes met spekjes voor lunch. Op brood aardbeien, banaan, appel of geprakte avocado bijvoorbeeld. Als tussendoortje rauwe wortjes met hummus en een plakje rauwe ham.

En het idee is dat suiker in fruit anders is dan toegevoegde suikers in andere producten of zo?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  zondag 29 mei 2016 @ 13:16:04 #15
409579 LuDann
All the way
pi_162588849
quote:
10s.gif Op zondag 29 mei 2016 13:14 schreef Rezania het volgende:

[..]

En het idee is dat suiker in fruit anders is dan toegevoegde suikers in andere producten of zo?
Het idee is dat je niet teveel suiker moet eten en dat je aan de suiker in fruit wel genoeg hebt. Daar hoef je niet nog extra suiker aan toe te voegen.
  zondag 29 mei 2016 @ 14:33:56 #16
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_162591172
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 13:07 schreef LuDann het volgende:
Daar ben je na een paar dagen aan gewend.
pi_162591246
quote:
10s.gif Op zondag 29 mei 2016 13:14 schreef Rezania het volgende:

[..]

in die documentaire werd uitgelegd dat je stofwisseling in principe hetzelfde reageert op suiker uit fruit als op alle andere suiker, maar dat de vezels in fruit voorkomen dat je bloedsuiker er al te bizar van omhoog schiet. De boodschap daar was: wel heel fruit, geen vruchtensap want dat is net zo funest als cola.
pi_162591309
Ik ga de documentaire zo even kijken ^O^
  zondag 29 mei 2016 @ 14:48:32 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_162591655
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 12:26 schreef LuDann het volgende:
Naar aanleiding van de documentaire Fed Up hebben mijn man en ik besloten om 10 dagen zonder suiker te gaan eten en zo min mogelijk bewerkt eten. Deze 10 dagen lijken me vooral fijn voor de bewustwording, echt overal zit suiker in. Daarna gaan we evalueren wat we ermee gaan doen, of we zo doorgaan bijvoorbeeld of dat we de inname van suiker gewoon wat proberen te minderen. We eten eerst nog wel op wat we in huis hebben.

Omdat onze dochter van 9 maanden allergisch blijkt te zijn voor melk, ei, soja en pinda en ik (omdat ik borstvoeding geef) deze voedingsmiddelen ook moet vermijden ben ik al langere tijd bewust bezig met eten en het lezen van etiketten. Ik kook dus al elke dag vers en ben eigenlijk gedwongen om veel bewerkt eten te laten staan omdat in vrijwel alles vooral melk en soja verwerkt is. Met het lezen van de etiketten kom je er wel snel achter wat voor troep er allemaal wel niet in bepaalde voedingsmiddelen zit.

Hebben jullie de docu Fed Up gezien? Wat vond je ervan? De situatie in Nederland is gelukkig niet vergelijkbaar met die in de VS maar ik vond het wel interessant en het zette me aan het denken. Hij is nog tot 9 juni te zien op 3Doc:

Hoe weet je dat je negen maanden oude dochter allergies is voor pindas?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 29 mei 2016 @ 16:05:41 #20
409579 LuDann
All the way
pi_162594108
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe weet je dat je negen maanden oude dochter allergies is voor pindas?
Omdat ze een allergische reactie kreeg na het eten van pindakaas, waarna we op de eerste hulp eindigden.

Van het merk De Kleine keuken bestaat er pindakaas zonder suiker, met alleen 100 procent pinda. Die heeft ze gehad. Het geven van pinda's voor het eerste levensjaar wordt door sommige wetenschappers aangeraden om de kans op allergieën te verkleinen.
pi_162611609
ik heb die docu ook gezien, echt bizar

was wel lollig dat er zon dik meisje de hele tijd zat te janken dat ze te dik was maar wel allemaal pizzas en andere vette troep weg zat te kanen tijdens de luch pauze. moet je ook niet janken bolle.
  maandag 30 mei 2016 @ 04:18:47 #22
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_162611785
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 16:05 schreef LuDann het volgende:

[..]

Omdat ze een allergische reactie kreeg na het eten van pindakaas, waarna we op de eerste hulp eindigden.

Van het merk De Kleine keuken bestaat er pindakaas zonder suiker, met alleen 100 procent pinda. Die heeft ze gehad. Het geven van pinda's voor het eerste levensjaar wordt door sommige wetenschappers aangeraden om de kans op allergieën te verkleinen.
Sommige = vrijwel alle. QED ;)

Uit interesse, was dat de eerste keer dat ze pindakaas kreeg?
pi_162612614
Het verpest volgens mij ook gewoon je smaakontwikkeling. Kinderen houden van zoet, dat zal wel een functie hebben, maar als je ouder wordt ga je vanzelf wat complexere en moeilijkere smaken waarderen en wordt zoet een smaak die zijn normale plek naast zuur, zout, bitter en umami in het palet krijgt. Maar als er geen enkele rem op zoet staat raak je daaraan gewend en ben je op je 20e nog steeds een klein kind dat om zoetigheid zeurt.

Toen ik als achttienjarige net op kamers was hoorde het op peil houden van de voorraadkast niet tot de prioriteiten. Dus toen de suiker een keer op was bleek zwarte koffie ook wel wat te hebben, moeilijke smaak, maar wel interessant. Koekjes als gewoonte sneuvelde ook snel want duur en niet stelselmatig in huis. Vanaf dat moment werden steeds meer dingen te zoet, ik vind het gewoon niet lekker, de balans is verkeerd en het is het verkeerde zoet. Anderen zijn junks met een hoge gewenning, ik ben degene die het wel proeft. Ik geef toe dat ik daarin geholpen ben door mijn opvoeding, veel aandacht voor de andere smaken, frisdrank alleen in het weekend en per glas, en hele chique zoetigheid voor enigzins bijzondere gelegenheden. En toegevoegde suikers waren toen ook nog veel minder.

Dus ontwennen zal nu wat moeilijker zijn, maar het is wel gewoon een gewenningsprobleem lijkt me. Ontwennen is echter geen straf, maar iets wat je smaakbeleving ten goede zal komen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 30 mei 2016 @ 09:41:15 #24
409579 LuDann
All the way
pi_162613189
quote:
5s.gif Op maandag 30 mei 2016 04:18 schreef GoCanucksGo het volgende:

[..]

Sommige = vrijwel alle. QED ;)

Uit interesse, was dat de eerste keer dat ze pindakaas kreeg?
Nou ja, een aantal jaar geleden werd aangeraden om pinda's pas te geven als ze 2 of 3 jaar waren. Die onderzoeken zwerven ook nog rond.

Nee, dat was niet de eerste keer. Ze heeft een keer of 10 denk ik pindakaas gehad. Het duurde ook even voordat we erachter waren wat het nu was, want de reactie treedt pas na 1,5 uur op. Voor ei is ze een stuk allergischer, die reactie volgt onmiddellijk. Melk en soja weten we niet zeker, die vermijden we voor de zekerheid. Er is bloed geprikt om te kijken naar de antistoffen, als daar uit blijkt dat ze wel tegen melk en soja kan gaan we het weer proberen. Op de lange termijn zijn de gevolgen van haar allergie echter dat haar lengtegroei geremd is dus het is niet iets wat we zo willen proberen.
  maandag 30 mei 2016 @ 09:45:07 #25
409579 LuDann
All the way
pi_162613234
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 14:38 schreef HarveySpecter het volgende:
Ik ga de documentaire zo even kijken ^O^
Wat vond je ervan?

quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 08:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Het verpest volgens mij ook gewoon je smaakontwikkeling. Kinderen houden van zoet, dat zal wel een functie hebben, maar als je ouder wordt ga je vanzelf wat complexere en moeilijkere smaken waarderen en wordt zoet een smaak die zijn normale plek naast zuur, zout, bitter en umami in het palet krijgt. Maar als er geen enkele rem op zoet staat raak je daaraan gewend en ben je op je 20e nog steeds een klein kind dat om zoetigheid zeurt.

Toen ik als achttienjarige net op kamers was hoorde het op peil houden van de voorraadkast niet tot de prioriteiten. Dus toen de suiker een keer op was bleek zwarte koffie ook wel wat te hebben, moeilijke smaak, maar wel interessant. Koekjes als gewoonte sneuvelde ook snel want duur en niet stelselmatig in huis. Vanaf dat moment werden steeds meer dingen te zoet, ik vind het gewoon niet lekker, de balans is verkeerd en het is het verkeerde zoet. Anderen zijn junks met een hoge gewenning, ik ben degene die het wel proeft. Ik geef toe dat ik daarin geholpen ben door mijn opvoeding, veel aandacht voor de andere smaken, frisdrank alleen in het weekend en per glas, en hele chique zoetigheid voor enigzins bijzondere gelegenheden. En toegevoegde suikers waren toen ook nog veel minder.

Dus ontwennen zal nu wat moeilijker zijn, maar het is wel gewoon een gewenningsprobleem lijkt me. Ontwennen is echter geen straf, maar iets wat je smaakbeleving ten goede zal komen.
Ik denk ook dat het puur het ontwennen is. Daarom ook 10 dagen even helemaal niks, daarna zien we wel weer.

En ik ben het met je eens, waar het de smaakontwikkeling betreft. Ik eet nu al een tijd minder suiker (niet bewust, maar dat gaat vanzelf als je veel bewerkte voedingsmiddelen moet laten staan) en ik merk dat andere dingen mij beter smaken.
pi_162613390
Hm zal de docu een keer kijken. Ik heb in maart griep gehad waardoor mijn eetlust weg was. Na een kleine week weer opgebouwd en toen ik weer begon met een mousse toetje smaakte dat wel zo vreselijk zoet dat ik zoiets had van; hier stop ik mee. Geen frisdrank/snoep/koekjes/taart etc meer. We halen nu meer fruit en smeren op de boterham (ja ook daar zit helaas suiker in) pindakaas, kaas, vlees etc.

Suiker in zijn algeheel vermijden leek mij bijna onmogelijk. De snoep/frisdrank ed gaat wel heel eenvoudig en we hebben daar ook weinig behoefte meer aan. Grappig is dat we nu ook heel langzaam gewicht aan het verliezen zijn ondanks dat we bewegen (we eten wel goed) :)

Alleen qua eten is het even aanzien wat wel/niet kan. Sowieso aten we al geen kant en klaar maar echt veel vers koken doen we ook niet. Pizza's halen we sindsdien niet meer maar 1x per week wel friet.

[ Bericht 0% gewijzigd door muhahaha op 30-05-2016 10:00:56 ]
  maandag 30 mei 2016 @ 10:15:08 #27
409579 LuDann
All the way
pi_162613675
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2016 09:55 schreef muhahaha het volgende:
Hm zal de docu een keer kijken. Ik heb in maart griep gehad waardoor mijn eetlust weg was. Na een kleine week weer opgebouwd en toen ik weer begon met een mousse toetje smaakte dat wel zo vreselijk zoet dat ik zoiets had van; hier stop ik mee. Geen frisdrank/snoep/koekjes/taart etc meer. We halen nu meer fruit en smeren op de boterham (ja ook daar zit helaas suiker in) pindakaas, kaas, vlees etc.

Suiker in zijn algeheel vermijden leek mij bijna onmogelijk. De snoep/frisdrank ed gaat wel heel eenvoudig en we hebben daar ook weinig behoefte meer aan. Grappig is dat we nu ook heel langzaam gewicht aan het verliezen zijn ondanks dat we bewegen (we eten wel goed) :)

Alleen qua eten is het even aanzien wat wel/niet kan. Sowieso aten we al geen kant en klaar maar echt veel vers koken doen we ook niet. Pizza's halen we sindsdien niet meer maar 1x per week wel friet.
Bij de AH heb je veel brood zonder suiker. De 'liefde en passie' broden bijvoorbeeld.

Wat mij erg heeft geholpen in het vers koken is zo'n box die je thuis kan laten bezorgen, met 3 maaltijden erin die je zelf moet klaarmaken. Wij hadden de Allerhande box. Ik ben daarmee begonnen toen mijn dochter een maand of 2 oud was en heb het een paar maanden vrijwel elke week gedaan. Het heeft mij echt op weg geholpen, ik vind koken nu leuk en zoek graag nieuwe recepten op om uit te proberen.

Ik wist namelijk helemaal geen drol af van koken. Het enige wat ik kon verzinnen waren aardappelen, groente en vlees en dat vind ik niet eens lekker. :') Door gerechten uit die box te koken leerde ik kennis maken met nieuwe ingrediënten (ik wist niet eens wat een knolselderij was, laat staan wat je ermee kon doen). En met simpele kooktechnieken zoals het klaarmaken van groente in de oven. Het is echt allemaal supermakkelijk eigenlijk en veel lekkerder dan eten uit pakjes en zakjes.
pi_162613695
Mijn vriendin kookt eigenlijk altijd met verse groente en houdt ook niet van groente uit blik of pot. Is echt ideaal. Bij pot of blik zit er altijd suiker bij, echt bizar.
pi_162614091
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 10:16 schreef larry_flynt het volgende:
Mijn vriendin kookt eigenlijk altijd met verse groente en houdt ook niet van groente uit blik of pot. Is echt ideaal. Bij pot of blik zit er altijd suiker bij, echt bizar.
Unieke vriendin zeg.
  maandag 30 mei 2016 @ 10:47:39 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_162614178
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 10:15 schreef LuDann het volgende:

Ik wist namelijk helemaal geen drol af van koken. Het enige wat ik kon verzinnen waren aardappelen, groente en vlees en dat vind ik niet eens lekker. :') Door gerechten uit die box te koken leerde ik kennis maken met nieuwe ingrediënten (ik wist niet eens wat een knolselderij was, laat staan wat je ermee kon doen). En met simpele kooktechnieken zoals het klaarmaken van groente in de oven. Het is echt allemaal supermakkelijk eigenlijk en veel lekkerder dan eten uit pakjes en zakjes.
Das eigenlijk best erg dat je dat niet van thuis meekrijgt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 30 mei 2016 @ 11:14:27 #31
409579 LuDann
All the way
pi_162614611
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2016 10:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Das eigenlijk best erg dat je dat niet van thuis meekrijgt.
Sja, we hebben niet allemaal een jeugd gehad waarbij het op zondagmiddag gezellig samen koken was. Ik ben op mijn 15e zelfstandig gaan wonen en moest met weinig geld rondkomen. Heb toen een jaar op ovenloempia's geleefd. Ik ben allang blij dat ik het nu nog kan aanleren allemaal. Beter laat dan nooit, toch?
pi_162614654
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 11:14 schreef LuDann het volgende:

[..]

Sja, we hebben niet allemaal een jeugd gehad waarbij het op zondagmiddag gezellig samen koken was. Ik ben op mijn 15e zelfstandig gaan wonen en moest met weinig geld rondkomen. Heb toen een jaar op ovenloempia's geleefd. Ik ben allang blij dat ik het nu nog kan aanleren allemaal. Beter laat dan nooit, toch?
Zo is dat, die ouwe relnicht leeft soms een beetje in z'n eigen coconnetje.
  maandag 30 mei 2016 @ 11:19:26 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162614702
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 12:39 schreef LuDann het volgende:
Ik ging van de week zoeken naar kipfilet voor op brood voor mijn dochter. Ook daar zit suiker in. Bizar eigenlijk.
Dan kun je beter een hele kip kopen en braden en die "plukken".... als wij kip eten dan eet ik ook nog 3 dagen brood met kipfilet van die kip, en dat is vele malen lekkerder dan gewoon kipfilet broodbeleg.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_162614717
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 11:16 schreef MCH het volgende:

[..]

Zo is dat, die ouwe relnicht leeft soms een beetje in z'n eigen coconnetje.
Hij zegt alleen dat het erg is dat het niet is mee gegeven. En dat is het ook. want zo krijg je dus de voorbeelden uit de docu.

Het is goed dat TS dat aan het omgooien is maar belachelijk dat het nodig is.

Als er een diploma zou zijn voor ouders dan zou 1 van de thema's om te slagen 'normale' voeding moeten zijn.
pi_162614728
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 11:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan kun je beter een hele kip kopen en braden en die "plukken".... als wij kip eten dan eet ik ook nog 3 dagen brood met kipfilet van die kip, en dat is vele malen lekkerder dan gewoon kipfilet broodbeleg.
Nog 3 dagen? Koop je een kalkoen? :o
Een kip gaat op. :{w
pi_162614763
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 11:14 schreef LuDann het volgende:

[..]

zekers!
  maandag 30 mei 2016 @ 11:27:06 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162614872
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 11:20 schreef Godtje het volgende:

[..]

Nog 3 dagen? Koop je een kalkoen? :o
Een kip gaat op. :{w
Bij ons niet, 2 volwassenen en een kind van 5.
Daarbij kun je er nog behoorlijk wat van het karkas afplukken na één keer met z'n 3en van eten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 30 mei 2016 @ 12:07:34 #38
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_162615888
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 12:26 schreef LuDann het volgende:

Vreselijk deprimerend om naar te kijken, je ziet hoe duidelijk de industrie bepaald en hoe weinig mensen daardoor weten over gezonde voeding enzo. En ik durf niet te zeggen dat het in Nederland niet vergelijkbaar is. Het is op een andere schaal, wij hebben dan ook niet van die school lunches bijvoorbeeld, maar ook hier wordt ongezonde troep overal gepromoot en wordt kennis over gezonde voeding niet (goed) verspreid en worden er leugens verkocht, zelfs door instanties die betrouwbaar zouden moeten zijn zoals het "Voedingscentrum".

Het is al beetje gezegd maar suiker is niet inherent slecht. "Food is a package deal" is een quote die je het best kan gebruiken als je het over gezond eten hebt. Met fruit krijg je suikers binnen, maar ook vezels, water, anti-oxidanten, vitamines, etc. Met frisdrank krijg je suiker binnen met een hoop andere troep die totaal niet belangrijk voor je lichaam is en soms/vaak zelfs schadelijk kan zijn.

Aangezien voeding zo'n gigantische rol speelt in het (dagelijks) leven, ben ik erg voorstander van bewust eten, dus sowieso +1.
WFPB!
pi_162616518
Heb een stukje van de docu gezien en het is toch vooral in Amerika (en ook wel Engeland e.d.) een dingetje. Daar eet men sowieso nauwelijks groente, doet men alles met de auto en eet men nog meer vette troep dan bij ons in Nederland. Wij fietsen tenminste nog en eten ook wel vette troep maar al iets meer met mate, en we eten ook relatief veel groente e.d.

Wat betreft het eten van te veel suiker: gewoon stoppen met de pakjes en zakjes en de potjes en de meeste blikjes. Maak het gewoon zelf. Het kost nauwelijks meer moeite, nauwelijks meer geld (soms zelfs minder) en het is nog lekkerder ook, en dus gezonder.

Stel je maakt macaroni. Dat kan dan met een pot saus, maar daar zit ontzettend veel suiker in. Je kunt ook gewoon zelf een saus maken met een uitje bakken, knoflook, een blik tomaten (een waar alleen tomaat in zit en verder niks, geen suiker) of evt. verse tomaten en wat kruiden (geen kruidenmixen,maar gewoon pure oregano etc.) plus wat groenten en wat vlees. Kost nauwelijks meer tijd dan blob een pot opentrekken en het is uiteindelijk lekkerder en gezonder.

Het is ook belangrijk om meer op je suiker te letten dan op je vet. Dat vet uit den boze is is een beetje achterhaald. Er mag best wel wat vet in je eten zitten, zeker 'goed vet'. Met mate natuurlijk maar het is beter dan te veel suikers.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 30 mei 2016 @ 12:38:11 #40
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_162616574
Nog ff via gemist zien.
  maandag 30 mei 2016 @ 12:52:28 #41
409579 LuDann
All the way
pi_162616875
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 11:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Goed idee, een hele kip wil ik sowieso nog eens proberen. Vind het wel een beetje intimiderend. :P Ik heb nu een rollade opstaan, ook om plakjes af te snijden. :)
quote:
14s.gif Op maandag 30 mei 2016 12:07 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Vreselijk deprimerend om naar te kijken, je ziet hoe duidelijk de industrie bepaald en hoe weinig mensen daardoor weten over gezonde voeding enzo. En ik durf niet te zeggen dat het in Nederland niet vergelijkbaar is. Het is op een andere schaal, wij hebben dan ook niet van die school lunches bijvoorbeeld, maar ook hier wordt ongezonde troep overal gepromoot en wordt kennis over gezonde voeding niet (goed) verspreid en worden er leugens verkocht, zelfs door instanties die betrouwbaar zouden moeten zijn zoals het "Voedingscentrum".

Het is al beetje gezegd maar suiker is niet inherent slecht. "Food is a package deal" is een quote die je het best kan gebruiken als je het over gezond eten hebt. Met fruit krijg je suikers binnen, maar ook vezels, water, anti-oxidanten, vitamines, etc. Met frisdrank krijg je suiker binnen met een hoop andere troep die totaal niet belangrijk voor je lichaam is en soms/vaak zelfs schadelijk kan zijn.

Aangezien voeding zo'n gigantische rol speelt in het (dagelijks) leven, ben ik erg voorstander van bewust eten, dus sowieso +1.
Ik vond het ook deprimerend. Hier in Nederland is het zeker niet optimaal. Zo is het hier op de meeste kinderdagverblijven volkomen normaal om baby's vanaf een maand of 7 Nijntje koekjes te geven, en jam op brood. 7 maanden en dan koekjes! :N Wij hebben aangegeven dat we dat niet willen en we zijn echt buitenstaanders daarin op het kinderdagverblijf van onze dochter. Wij geven haar brood en broodbeleg maar mee, want er zijn gewoon geen gezonde opties. Ze geven smeerkaas (veel te zout), smeerworst (troep), jam (teveel suiker) of appelstroop (waar geen appel maar vooral suikerbiet inzit). Dus geven wij dingen als Tartex mee, of een avocado voor op brood.

Uit pakjes en zakjes maak ik al maanden niks meer klaar, maar straks gaan dus ook de sauzen de deur uit, alle sapjes en fris, de suiker in de koffie en het meeste broodbeleg (want in vrijwel alle vleeswaren zit suiker). Koken doe ik vooral met de kruiden van Jonnie Boer, lekker!
  maandag 30 mei 2016 @ 13:14:22 #42
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_162617521
Gemak dient de mens...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
WFPB!
pi_162619414
10 dagen zonder suiker dat wil ik wel volgen, kijken of je afkickverschijnselen krijgt en hoe je
je na 10 dagen voelt, krijgen we regelmatig een update? :D

Als je fruit O+ wél mag dan scheelt dat wel een stuk, zonder fruit zou ik niet kunnen.
pi_162623766
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 12:52 schreef LuDann het volgende:

[..]

Goed idee, een hele kip wil ik sowieso nog eens proberen. Vind het wel een beetje intimiderend. :P Ik heb nu een rollade opstaan, ook om plakjes af te snijden. :)

[..]

Ik vond het ook deprimerend. Hier in Nederland is het zeker niet optimaal. Zo is het hier op de meeste kinderdagverblijven volkomen normaal om baby's vanaf een maand of 7 Nijntje koekjes te geven, en jam op brood. 7 maanden en dan koekjes! :N Wij hebben aangegeven dat we dat niet willen en we zijn echt buitenstaanders daarin op het kinderdagverblijf van onze dochter. Wij geven haar brood en broodbeleg maar mee, want er zijn gewoon geen gezonde opties. Ze geven smeerkaas (veel te zout), smeerworst (troep), jam (teveel suiker) of appelstroop (waar geen appel maar vooral suikerbiet inzit). Dus geven wij dingen als Tartex mee, of een avocado voor op brood.

Uit pakjes en zakjes maak ik al maanden niks meer klaar, maar straks gaan dus ook de sauzen de deur uit, alle sapjes en fris, de suiker in de koffie en het meeste broodbeleg (want in vrijwel alle vleeswaren zit suiker). Koken doe ik vooral met de kruiden van Jonnie Boer, lekker!
Het laatste vind ik ook wel erg extreem. Geen appelstrook of smeerworst mogen van papa en mama. Pff zou persoonlijk een jeugdtrauma oplopen.
pi_162626161
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 17:54 schreef larry_flynt het volgende:

[..]

Het laatste vind ik ook wel erg extreem. Geen appelstrook of smeerworst mogen van papa en mama. Pff zou persoonlijk een jeugdtrauma oplopen.
dat is ook weer overdreven lijkt mij... :') fruit op brood is hartstikke lekker, aardbeien en banaan op brood is ook lekker, maar je hebt ook suikervrije pindakaas, appelstroop en jam trouwens bij de biowinkel kan je dat kopen.

en Tartex is hartstikke lekker O+ vooral die met champignons :9
pi_162626692
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 12:52 schreef LuDann het volgende:

[..]

[..]

Ben je zelf ook groot geworden zonder deze producten? :') :') :')
pi_162626736
Je kind gaat binnenkort nog gepest worden. :7
pi_162626959
quote:
10s.gif Op maandag 30 mei 2016 19:26 schreef FANN het volgende:

[..]

dat is ook weer overdreven lijkt mij... :') fruit op brood is hartstikke lekker, aardbeien en banaan op brood is ook lekker, maar je hebt ook suikervrije pindakaas, appelstroop en jam trouwens bij de biowinkel kan je dat kopen.

en Tartex is hartstikke lekker O+ vooral die met champignons :9
Nou inderdaad, kinderen vinden gezonde dingen vaak niet lekker omdat ze alleen suikerzooi krijgen.
Toch ook bijzonder dat mensen het vreemd vinden dat iemand dat soort dingen niet aan een kind willen geven. Juist super gezond wat ze doen, zouden meer ouders moeten doen. Helemaal niet nodig al die troep.
  maandag 30 mei 2016 @ 19:56:22 #49
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_162627064
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 16:05 schreef LuDann het volgende:

[..]

De pindakaas van de Lidl zit ook geen suiker in, alleen wel wat palmolie sinds kort -O-
  maandag 30 mei 2016 @ 20:00:43 #50
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_162627217
Pindakaas kun je zelf ook heel makkelijk maken. Gewoon geroosterde pinda's met wat zout heel lang in de keukenmachine ^O^

En zonder suiker eten is echt niet moeilijk, het vergt alleen veel leeswerk in de aupermarkt en zorgt ervoor dat je vrijwel alle bewerkte producten kunt laten staan.

Als je echt wilt afkicken ook niet vervangen door andere zoetigheid zoals zoet fruit (bananen, druiven, aardbeien) en dingen als honing en dadelsiroop enzo. Went echt snel. Als je dan na een dag of tien weer fruit e.d. eet smaakt alles anders en beter.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')