Hoezo in Amerika? In de gehele westerse wereld.quote:Op zondag 29 mei 2016 12:29 schreef larry_flynt het volgende:
Vond het een interessante maar ook zielige docu. Bizar hoe sterk de foodlobby in amerika is en hoe duur 'gezond/normaal' voedsel is.
Wat in die documentaire naar voren kwam was dat gezond voedsel wel degelijk goedkoper is dan fast food maar dat mensen daar vooral geen enkel idee hebben van wat gezond voedsel is en hoe je dat klaar moet maken.quote:Op zondag 29 mei 2016 12:29 schreef larry_flynt het volgende:
Vond het een interessante maar ook zielige docu. Bizar hoe sterk de foodlobby in amerika is en hoe duur 'gezond/normaal' voedsel is.
Vind het in Nederland wel meevallen qua groente. Was in New York en daar is dus bijna nergens groente te krijgen, en als het te vinden is betaal je zo 3/4$ voor een klein stukje brocolli. Terwijl je bij de Mac een heel menu voor $1 kan krijgen.quote:Op zondag 29 mei 2016 12:32 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Hoezo in Amerika? In de gehele westerse wereld.
Een appel kost daar 2,50 dollar en donuts per vijf één dollar. En het zijn geen kleine donutsquote:Op zondag 29 mei 2016 12:41 schreef larry_flynt het volgende:
[..]
Vind het in Nederland wel meevallen qua groente. Was in New York en daar is dus bijna nergens groente te krijgen, en als het te vinden is betaal je zo 3/4$ voor een klein stukje brocolli. Terwijl je bij de Mac een heel menu voor $1 kan krijgen.
Vooral verse producten en ik denk ook warm eten wat meer. Zo eet ik al regelmatig gewokte spruitjes met spekjes voor lunch. Op brood aardbeien, banaan, appel of geprakte avocado bijvoorbeeld. Als tussendoortje rauwe wortjes met hummus en een plakje rauwe ham.quote:Op zondag 29 mei 2016 12:43 schreef Tja..1986 het volgende:
Ben wel benieuwd wat je gaat eten dan. Waar zit geen suiker in?
En het idee is dat suiker in fruit anders is dan toegevoegde suikers in andere producten of zo?quote:Op zondag 29 mei 2016 13:07 schreef LuDann het volgende:
Ik heb het over toegevoegde suiker of course, dus fruit gaan we wel eten. Juist fruit.
[..]
Vooral verse producten en ik denk ook warm eten wat meer. Zo eet ik al regelmatig gewokte spruitjes met spekjes voor lunch. Op brood aardbeien, banaan, appel of geprakte avocado bijvoorbeeld. Als tussendoortje rauwe wortjes met hummus en een plakje rauwe ham.
Ik ben wel benieuwd of ik nog wel koffie wil zonder suiker.Blegh.
Het idee is dat je niet teveel suiker moet eten en dat je aan de suiker in fruit wel genoeg hebt. Daar hoef je niet nog extra suiker aan toe te voegen.quote:Op zondag 29 mei 2016 13:14 schreef Rezania het volgende:
[..]
En het idee is dat suiker in fruit anders is dan toegevoegde suikers in andere producten of zo?
Daar ben je na een paar dagen aan gewend.quote:Op zondag 29 mei 2016 13:07 schreef LuDann het volgende:
Ik ben wel benieuwd of ik nog wel koffie wil zonder suiker.Blegh.
in die documentaire werd uitgelegd dat je stofwisseling in principe hetzelfde reageert op suiker uit fruit als op alle andere suiker, maar dat de vezels in fruit voorkomen dat je bloedsuiker er al te bizar van omhoog schiet. De boodschap daar was: wel heel fruit, geen vruchtensap want dat is net zo funest als cola.quote:Op zondag 29 mei 2016 13:14 schreef Rezania het volgende:
[..]
En het idee is dat suiker in fruit anders is dan toegevoegde suikers in andere producten of zo?
Hoe weet je dat je negen maanden oude dochter allergies is voor pindas?quote:Op zondag 29 mei 2016 12:26 schreef LuDann het volgende:
Naar aanleiding van de documentaire Fed Up hebben mijn man en ik besloten om 10 dagen zonder suiker te gaan eten en zo min mogelijk bewerkt eten. Deze 10 dagen lijken me vooral fijn voor de bewustwording, echt overal zit suiker in. Daarna gaan we evalueren wat we ermee gaan doen, of we zo doorgaan bijvoorbeeld of dat we de inname van suiker gewoon wat proberen te minderen. We eten eerst nog wel op wat we in huis hebben.
Omdat onze dochter van 9 maanden allergisch blijkt te zijn voor melk, ei, soja en pinda en ik (omdat ik borstvoeding geef) deze voedingsmiddelen ook moet vermijden ben ik al langere tijd bewust bezig met eten en het lezen van etiketten. Ik kook dus al elke dag vers en ben eigenlijk gedwongen om veel bewerkt eten te laten staan omdat in vrijwel alles vooral melk en soja verwerkt is. Met het lezen van de etiketten kom je er wel snel achter wat voor troep er allemaal wel niet in bepaalde voedingsmiddelen zit.
Hebben jullie de docu Fed Up gezien? Wat vond je ervan? De situatie in Nederland is gelukkig niet vergelijkbaar met die in de VS maar ik vond het wel interessant en het zette me aan het denken. Hij is nog tot 9 juni te zien op 3Doc:
http://www.npo.nl/3doc-fed-up/26-05-2016/KN_1681183
Omdat ze een allergische reactie kreeg na het eten van pindakaas, waarna we op de eerste hulp eindigden.quote:Op zondag 29 mei 2016 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe weet je dat je negen maanden oude dochter allergies is voor pindas?
Sommige = vrijwel alle. QEDquote:Op zondag 29 mei 2016 16:05 schreef LuDann het volgende:
[..]
Omdat ze een allergische reactie kreeg na het eten van pindakaas, waarna we op de eerste hulp eindigden.
Van het merk De Kleine keuken bestaat er pindakaas zonder suiker, met alleen 100 procent pinda. Die heeft ze gehad. Het geven van pinda's voor het eerste levensjaar wordt door sommige wetenschappers aangeraden om de kans op allergieën te verkleinen.
Nou ja, een aantal jaar geleden werd aangeraden om pinda's pas te geven als ze 2 of 3 jaar waren. Die onderzoeken zwerven ook nog rond.quote:Op maandag 30 mei 2016 04:18 schreef GoCanucksGo het volgende:
[..]
Sommige = vrijwel alle. QED![]()
Uit interesse, was dat de eerste keer dat ze pindakaas kreeg?
Wat vond je ervan?quote:
Ik denk ook dat het puur het ontwennen is. Daarom ook 10 dagen even helemaal niks, daarna zien we wel weer.quote:Op maandag 30 mei 2016 08:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Het verpest volgens mij ook gewoon je smaakontwikkeling. Kinderen houden van zoet, dat zal wel een functie hebben, maar als je ouder wordt ga je vanzelf wat complexere en moeilijkere smaken waarderen en wordt zoet een smaak die zijn normale plek naast zuur, zout, bitter en umami in het palet krijgt. Maar als er geen enkele rem op zoet staat raak je daaraan gewend en ben je op je 20e nog steeds een klein kind dat om zoetigheid zeurt.
Toen ik als achttienjarige net op kamers was hoorde het op peil houden van de voorraadkast niet tot de prioriteiten. Dus toen de suiker een keer op was bleek zwarte koffie ook wel wat te hebben, moeilijke smaak, maar wel interessant. Koekjes als gewoonte sneuvelde ook snel want duur en niet stelselmatig in huis. Vanaf dat moment werden steeds meer dingen te zoet, ik vind het gewoon niet lekker, de balans is verkeerd en het is het verkeerde zoet. Anderen zijn junks met een hoge gewenning, ik ben degene die het wel proeft. Ik geef toe dat ik daarin geholpen ben door mijn opvoeding, veel aandacht voor de andere smaken, frisdrank alleen in het weekend en per glas, en hele chique zoetigheid voor enigzins bijzondere gelegenheden. En toegevoegde suikers waren toen ook nog veel minder.
Dus ontwennen zal nu wat moeilijker zijn, maar het is wel gewoon een gewenningsprobleem lijkt me. Ontwennen is echter geen straf, maar iets wat je smaakbeleving ten goede zal komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |