Klopt maar wat doet die m3 in de eenheid van de gravitatieconstante? Waarom staat deze op dezelfde plek als de F?quote:Op zondag 29 mei 2016 19:46 schreef Rezania het volgende:
Trouwens is F altijd in N = kg m s-2 dus je eenhedenanalyse klopt sowieso niet. Ook bij drijfkracht is F nog steeds in N.
Maar r is geen afstand, r is een radius.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:57 schreef BarryOSeven het volgende:
r zou de afstand tussen planeten zijn
[..]
Klopt maar wat doet die m3 in de eenheid van de gravitatieconstante? Waarom staat deze op dezelfde plek als de F?
Wordt F dan niet in m3 uitgedrukt in dit geval?
r = afstand tussen de middelpunten van de voorwerpen in mquote:Op zondag 29 mei 2016 20:10 schreef illusions het volgende:
[..]
Maar r is geen afstand, r is een radius.
In meters ja, niet in seconden.quote:Op zondag 29 mei 2016 20:11 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
r = afstand tussen de middelpunten van de voorwerpen in m
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gravitatieconstante
Nee, zo werkt het niet. Bij eenhedenanalyse ga je na of aan beide kanten hetzelfde staat, het werkt het zelfde als dat je check dat 2x2 echt 4 is. Als er staat 2 x 10 = 4 x 5 betekent dat ook niet dat 2 = 4.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:57 schreef BarryOSeven het volgende:
r zou de afstand tussen planeten zijn
[..]
Klopt maar wat doet die m3 in de eenheid van de gravitatieconstante? Waarom staat deze op dezelfde plek als de F?
Wordt F dan niet in m3 uitgedrukt in dit geval?
Afhankelijk van een snelheid. t * v = x, of te wel s * m/s = mquote:Op zondag 29 mei 2016 20:12 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
tijd is ook afstand
http://milesmathis.com/time.html
Nee, niet op die manier.quote:Op zondag 29 mei 2016 20:12 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
tijd is ook afstand
Jammer, rest de mogelijkheid dat zwaartekracht alsnog een drukkende kracht is in plaats van een trekkende kracht.quote:Op zondag 29 mei 2016 20:12 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet. Bij eenhedenanalyse ga je na of aan beide kanten hetzelfde staat, het werkt het zelfde als dat je check dat 2x2 echt 4 is. Als er staat 2 x 10 = 4 x 5 betekent dat ook niet dat 2 = 4.
F = G * m1 * m2 * r-2 --> G = F * r2 * m1-1 * m2-1
Eenhedenanalyse:
G = [N] * [m]2 * [kg]-1 * [kg]-1
Waarbij [N] = [kg m s-2]
Dus:
G = [kg m s-2] * [m]2 * [kg]-1 * [kg]-1 = [m3 s-2 kg-1]
Wat gewoon klopt.
Dat klopt, maar dat ga je niet aan de hand van eenheden en deze formules bewijzen iig.quote:Op zondag 29 mei 2016 20:16 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Jammer, rest de mogelijkheid dat zwaartekracht alsnog een drukkende kracht is in plaats van een trekkende kracht.
Nee dat merk ik. Helaas. Bedankt voor het uitleggen.quote:Op zondag 29 mei 2016 20:19 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat ga je niet aan de hand van eenheden en deze formules bewijzen iig.
Graag gedaan. Er valt trouwens genoeg over te vinden, vooral omdat ons begrip van zwaartekracht lang niet compleet is. Google maar eens naar "gravity as a pushing force". Zo gek is je idee dus nog niet eens.quote:Op zondag 29 mei 2016 20:20 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Nee dat merk ik. Helaas. Bedankt voor het uitleggen.
Ga ik doen, interessant.quote:Op zondag 29 mei 2016 20:23 schreef Rezania het volgende:
[..]
Graag gedaan. Er valt trouwens genoeg over te vinden, vooral omdat ons begrip van zwaartekracht lang niet compleet is. Google maar eens naar "gravity as a pushing force". Zo gek is je idee dus nog niet eens.
Als je voor de lichtsnelheid c c=1 kiest wel. Zo kan ik ook G=1 kiezenquote:Op zondag 29 mei 2016 20:12 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
tijd is ook afstand
Wordt door deze wetenschapper nu eigenlijk beweert dat er geen zwaartekracht is?quote:Op maandag 30 mei 2016 08:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je voor de lichtsnelheid c c=1 kiest wel. Zo kan ik ook G=1 kiezen
(ben een grote leek die veel rondlurkt)quote:Volgens Verlinde is de zwaartekracht een zogeheten emergent verschijnsel. Dat wil zeggen: een effect dat het gevolg is van iets fundamentelers. Het is daardoor net zoiets als temperatuur. Die kun je voelen en meten op thermometers, maar is in feite een illusie. Temperatuur wordt immers veroorzaakt door de beweging van moleculen.
Nee, dat beweert hij niet. Maar een catchy titel is het wel.quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:01 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Wordt door deze wetenschapper nu eigenlijk beweert dat er geen zwaartekracht is?
http://www.newscientist.n(...)cent-van-het-heelal/
[..]
(ben een grote leek die veel rondlurkt)
Whut?quote:Op donderdag 2 juni 2016 15:01 schreef SecretPret het volgende:
Niet dat ik veel van deze formules snap. maar naar mijn mening bestaat zwaartekracht niet. is het niet de luchtdruk die ons naar de aarde duwt? en is het niet zo dat ruimte zich niet met lucht kan mengen omdat het andere dichtheden heeft?
Zoals ik net al zei. lucht heeft een dichtheid ruimte ook maar extreem weinig (Ruimte bestaat ook uit energie) Nu is het zo dat verschillende dichtheden niet met elkaar kunnen mengen. als je een bubbeltje lucht blaast in de ruimte blijft dat bij elkaar. Dat geld ook voor de aarde (mijn theorie).quote:Op donderdag 2 juni 2016 21:47 schreef starla het volgende:
[..]
Whut?
En waarom wordt de lucht dan naar de aarde getrokken? Welke kracht zorgt daarvoor?
Massa van een substantie per vierkante meterquote:Op donderdag 2 juni 2016 21:52 schreef starla het volgende:
Je snapt de kern niet. Stap voor stap dan:
Wat is de definitie van dichtheid?
Whut bro?quote:Op donderdag 2 juni 2016 21:53 schreef SecretPret het volgende:
[..]
Massa van een substantie per vierkante meter
vergissingquote:
Idk. Laat mij even met m'n theorie.quote:
Waarom valt een bal in een vacuüm dan?quote:Op donderdag 2 juni 2016 22:06 schreef SecretPret het volgende:
[..]
Idk. Laat mij even met m'n theorie.
Of vertel waarom m'n theorie niet kan kloppen.
R.I.P. theoriequote:Op donderdag 2 juni 2016 22:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom valt een bal in een vacuüm dan?
quote:
Graag gedaanquote:
quote:Op donderdag 2 juni 2016 22:14 schreef starla het volgende:
[..]
Dat is wat minder omslachtig van firefly haha
Hij kan niet kloppen omdat ^
en omdat je beroep doet op de wet van Archimedes waarin zwaartekracht een integraal onderdeel is.
Als ik twee gassen met verschillende dichtheiden afgescheiden houd met een wand, en deze wand vervolgens wegneem, dan zullen die gassen gewoon mengen volgens mijquote:Op donderdag 2 juni 2016 21:50 schreef SecretPret het volgende:
Nu is het zo dat verschillende dichtheden niet met elkaar kunnen mengen.
Nee. Verlinde stelt dat het een emergent fenomeen is, zoals bijvoorbeeld de temperatuur van een gas 'emergeert' vanuit de beweging van afzonderlijke moleculen. Moleculen hebben afzonderlijk geen temperatuur, maar als je er heel veel bij elkaar doet dan kun je de combinatie van deze moleculen een temperatuur toedichten die je vervolgens met een thermometer kunt meten.quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:01 schreef ender_xenocide het volgende:
Wordt door deze wetenschapper nu eigenlijk beweert dat er geen zwaartekracht is?
Oké en de heilige graal voor hem is dan dus datgene vinden wat voor de zwaartekracht is als wat moleculen voor temperatuur zijn. Of heeft hij juist dat gevonden waardoor hij op deze theorie is uitgekomen?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 07:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Verlinde stelt dat het een emergent fenomeen is, zoals bijvoorbeeld de temperatuur van een gas 'emergeert' vanuit de beweging van afzonderlijke moleculen. Moleculen hebben afzonderlijk geen temperatuur, maar als je er heel veel bij elkaar doet dan kun je de combinatie van deze moleculen een temperatuur toedichten die je vervolgens met een thermometer kunt meten.
Dat formalisme heeft hij volgens hemzelf gevonden, en hiermee hoopt hij niet alleen Newton en Einstein te reproduceren, maar ook de waarnemingen omtrent "donkere materie" te kunnen verklaren zonder die donkere materie daadwerkelijk te hoeven introduceren.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 09:41 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Oké en de heilige graal voor hem is dan dus datgene vinden wat voor de zwaartekracht is als wat moleculen voor temperatuur zijn. Of heeft hij juist dat gevonden waardoor hij op deze theorie is uitgekomen?
Oké gaaf, maar het moet dus nog gepubliceerd, getoetst door derden / verdedigd worden begrijp ik uit jouw woorden. Of denk je juist dat hij de plank mis slaat met zijn richting?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat formalisme heeft hij volgens hemzelf gevonden, en hiermee hoopt hij niet alleen Newton en Einstein te reproduceren, maar ook de waarnemingen omtrent "donkere materie" te kunnen verklaren zonder die donkere materie daadwerkelijk te hoeven introduceren.
Nee dan mengt het niet.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 07:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als ik twee gassen met verschillende dichtheiden afgescheiden houd met een wand, en deze wand vervolgens wegneem, dan zullen die gassen gewoon mengen volgens mij
Je bedoelt dat zwaartekracht niet bestaat?quote:Op donderdag 2 juni 2016 22:25 schreef SecretPret het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
ik had toch gelijk. Niet te geloven
Wat is de reden hiervoor? Met andere woorden: waarom denk je dat het niet bestaat zoals wij denken? Er zijn namelijk nochtans best veel uiteenlopende hypothesen, maar geen van die hypothesen verklaart zwaartekracht volgens jou?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:06 schreef laforest het volgende:
Zwaartekracht; Ik denk niet dat het bestaat zoals wij denken. Dat is slechts een bedenksel van mensen om observaties te verklaren.
Wij, als mensen, hebben een bepaalde manier van hoe we de wereld kunnen observeren op basis van onze biologische opmaak. Als wij dus aan wetenschap doen op basis van observeren dan is die observatie daar dus door gelimiteerd. Feit is dat wij zwaartekracht niet direct kunnen observeren, maar alleen de effecten van zwaartekracht kunnen waarnemen (een appel valt, gravitational waves, etc.) Hiermee, zoals in het model van Newton of die van Einstein, kunnen wij dan onze waarnemingen uitleggen. Echter, dit zegt niets over de realiteit van dingen omdat wij die simpelweg niet kunnen waarnemen. Over het bestaan van zwaartekracht moeten we dus altijd agnostisch blijven. Wellicht dat over 500 jaar er wel een heel nieuwe theorie is die alles nog veel beter verklaard en bij onze waarnemingen past, maar waar geen zwaartekracht in voorkomt, maar wat anders. Wellicht denk je dat dit niet kan, maar verschillende wetenschappers door de Westerlijke geschiedenis heen hebben dat gedaan (met een nieuwe theorie komen die de oude overbodig maakt).quote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:31 schreef starla het volgende:
[..]
Wat is de reden hiervoor? Met andere woorden: waarom denk je dat het niet bestaat zoals wij denken? Er zijn namelijk nochtans best veel uiteenlopende hypothesen, maar geen van die hypothesen verklaart zwaartekracht volgens jou?
Heb je zelf al over een alternatieve hypothese nagedacht? Want zomaar stellen dat het een bedenksel is, is nogal wat. Vooral omdat heel veel observaties met de algemene relativiteitstheorie extreem nauwkeurig bepaald kunnen worden.
Misschien heeft de mensheid een totaal verkeerd wetenschap die tot zwaartekracht komt.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:31 schreef starla het volgende:
[..]
Wat is de reden hiervoor? Met andere woorden: waarom denk je dat het niet bestaat zoals wij denken? Er zijn namelijk nochtans best veel uiteenlopende hypothesen, maar geen van die hypothesen verklaart zwaartekracht volgens jou?
Heb je zelf al over een alternatieve hypothese nagedacht? Want zomaar stellen dat het een bedenksel is, is nogal wat. Vooral omdat heel veel observaties met de algemene relativiteitstheorie extreem nauwkeurig bepaald kunnen worden.
Is er dan van een afzonderlijk molecuul geen temperatuur te meten is dit dan alleen mogelijk als er wat bij elkaar zitten?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 07:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Verlinde stelt dat het een emergent fenomeen is, zoals bijvoorbeeld de temperatuur van een gas 'emergeert' vanuit de beweging van afzonderlijke moleculen. Moleculen hebben afzonderlijk geen temperatuur, maar als je er heel veel bij elkaar doet dan kun je de combinatie van deze moleculen een temperatuur toedichten die je vervolgens met een thermometer kunt meten.
Is dit niet een beetje de belegen 'wetenschap weet niets zeker' drogreden?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:52 schreef laforest het volgende:
[..]
Wij, als mensen, hebben een bepaalde manier van hoe we de wereld kunnen observeren op basis van onze biologische opmaak. Als wij dus aan wetenschap doen op basis van observeren dan is die observatie daar dus door gelimiteerd. Feit is dat wij zwaartekracht niet direct kunnen observeren, maar alleen de effecten van zwaartekracht kunnen waarnemen (een appel valt, gravitational waves, etc.) Hiermee, zoals in het model van Newton of die van Einstein, kunnen wij dan onze waarnemingen uitleggen. Echter, dit zegt niets over de realiteit van dingen omdat wij die simpelweg niet kunnen waarnemen. Over het bestaan van zwaartekracht moeten we dus altijd agnostisch blijven. Wellicht dat over 500 jaar er wel een heel nieuwe theorie is die alles nog veel beter verklaard en bij onze waarnemingen past, maar waar geen zwaartekracht in voorkomt, maar wat anders. Wellicht denk je dat dit niet kan, maar verschillende wetenschappers door de Westerlijke geschiedenis heen hebben dat gedaan (met een nieuwe theorie komen die de oude overbodig maakt).
Nee, dat is het niet. Het is het vaststellen van het limiet van wat mensen kunnen weten middels observatie als wetenschappelijke methode. De rest is speculatie.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 19:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Is dit niet een beetje de belegen 'wetenschap weet niets zeker' drogreden?
Speculatie? Wat bedoel je daar mee?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 19:45 schreef laforest het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet. Het is het vaststellen van het limiet van wat mensen kunnen weten middels observatie als wetenschappelijke methode. De rest is speculatie.
Ja. Het is een interessante richting, maar ik wacht eerst zijn volgende artikel af om te kijken hoe enthousiast ik ben. Het aardige is wel dat je weer over hele fundamentele concepten gaat nadenken, en dat is een verademing gezien de enorm technische publicaties elke dag op arXiv.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:36 schreef ender_xenocide het volgende:
Oké gaaf, maar het moet dus nog gepubliceerd, getoetst door derden / verdedigd worden begrijp ik uit jouw woorden. Of denk je juist dat hij de plank mis slaat met zijn richting?
Hoe is de atmosfeer dan ontstaan?quote:
De temperatuur is een maat voor de gemiddelde kinetische energie per molecuul/atoom. Dus voor 1 afzonderlijk atoom is het nogal vreemd om over een temperatuur te sprekenquote:Op vrijdag 3 juni 2016 18:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is er dan van een afzonderlijk molecuul geen temperatuur te meten?
Maar het is toch ook niet zo dat als je een molecuul zou kunnen isoleren deze stopt met "trillen" en daardoor 0 Kelvin wordt?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 08:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De temperatuur is een maat voor de gemiddelde kinetische energie per molecuul/atoom. Dus voor 1 afzonderlijk atoom is het nogal vreemd om over een temperatuur te sprekenNet zoals je bij 1 persoon niet zult spreken over gemiddeldes over een populatie.
Een molecuul ondergaat inderdaad ook nog kwantum'trillingen'. Dus dat klopt inderdaadquote:Op zaterdag 4 juni 2016 08:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het is toch ook niet zo dat als je een molecuul zou kunnen isoleren deze stopt met "trillen" en daardoor 0 Kelvin wordt?
Zijn die "kwantumtrillingen" van een molecuul dan nog te meten, en zo ja alleen omdat er geen andere moleculen in de buurt zijn geen relatieve temperatuur aan toe te wijzen?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 08:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een molecuul ondergaat inderdaad ook nog kwantum'trillingen'. Dus dat klopt inderdaad
Nu heb ik wel eens gehoord van een eiland waar 50% van alle inwoners jehovagetuigen waren.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 08:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De temperatuur is een maat voor de gemiddelde kinetische energie per molecuul/atoom. Dus voor 1 afzonderlijk atoom is het nogal vreemd om over een temperatuur te sprekenNet zoals je bij 1 persoon niet zult spreken over gemiddeldes over een populatie.
quote:Op zondag 5 juni 2016 13:57 schreef Schonedal het volgende:
[..]
Nu heb ik wel eens gehoord van een eiland waar 50% van alle inwoners jehovagetuigen waren.
Het eiland heette Sint Helena, er waren twee inwoners.
Nogmaals, van 1 atoom is dat niet zinvol, zoals Schonedal ook aangeeft; je spreekt dan van energie (de grondtoestand, in dit geval). Maar die kwantumtrillingen van een heleboel atomen samen kun je wel een temperatuur toedichten. Zie b.v.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 09:25 schreef Basp1 het volgende:
Zijn die "kwantumtrillingen" van een molecuul dan nog te meten, en zo ja alleen omdat er geen andere moleculen in de buurt zijn geen relatieve temperatuur aan toe te wijzen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |