Nee, dat is het niet. Het is het vaststellen van het limiet van wat mensen kunnen weten middels observatie als wetenschappelijke methode. De rest is speculatie.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 19:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Is dit niet een beetje de belegen 'wetenschap weet niets zeker' drogreden?
Speculatie? Wat bedoel je daar mee?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 19:45 schreef laforest het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet. Het is het vaststellen van het limiet van wat mensen kunnen weten middels observatie als wetenschappelijke methode. De rest is speculatie.
Ja. Het is een interessante richting, maar ik wacht eerst zijn volgende artikel af om te kijken hoe enthousiast ik ben. Het aardige is wel dat je weer over hele fundamentele concepten gaat nadenken, en dat is een verademing gezien de enorm technische publicaties elke dag op arXiv.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:36 schreef ender_xenocide het volgende:
Oké gaaf, maar het moet dus nog gepubliceerd, getoetst door derden / verdedigd worden begrijp ik uit jouw woorden. Of denk je juist dat hij de plank mis slaat met zijn richting?
Hoe is de atmosfeer dan ontstaan?quote:
De temperatuur is een maat voor de gemiddelde kinetische energie per molecuul/atoom. Dus voor 1 afzonderlijk atoom is het nogal vreemd om over een temperatuur te sprekenquote:Op vrijdag 3 juni 2016 18:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is er dan van een afzonderlijk molecuul geen temperatuur te meten?
Maar het is toch ook niet zo dat als je een molecuul zou kunnen isoleren deze stopt met "trillen" en daardoor 0 Kelvin wordt?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 08:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De temperatuur is een maat voor de gemiddelde kinetische energie per molecuul/atoom. Dus voor 1 afzonderlijk atoom is het nogal vreemd om over een temperatuur te sprekenNet zoals je bij 1 persoon niet zult spreken over gemiddeldes over een populatie.
Een molecuul ondergaat inderdaad ook nog kwantum'trillingen'. Dus dat klopt inderdaadquote:Op zaterdag 4 juni 2016 08:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het is toch ook niet zo dat als je een molecuul zou kunnen isoleren deze stopt met "trillen" en daardoor 0 Kelvin wordt?
Zijn die "kwantumtrillingen" van een molecuul dan nog te meten, en zo ja alleen omdat er geen andere moleculen in de buurt zijn geen relatieve temperatuur aan toe te wijzen?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 08:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een molecuul ondergaat inderdaad ook nog kwantum'trillingen'. Dus dat klopt inderdaad
Nu heb ik wel eens gehoord van een eiland waar 50% van alle inwoners jehovagetuigen waren.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 08:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De temperatuur is een maat voor de gemiddelde kinetische energie per molecuul/atoom. Dus voor 1 afzonderlijk atoom is het nogal vreemd om over een temperatuur te sprekenNet zoals je bij 1 persoon niet zult spreken over gemiddeldes over een populatie.
quote:Op zondag 5 juni 2016 13:57 schreef Schonedal het volgende:
[..]
Nu heb ik wel eens gehoord van een eiland waar 50% van alle inwoners jehovagetuigen waren.
Het eiland heette Sint Helena, er waren twee inwoners.
Nogmaals, van 1 atoom is dat niet zinvol, zoals Schonedal ook aangeeft; je spreekt dan van energie (de grondtoestand, in dit geval). Maar die kwantumtrillingen van een heleboel atomen samen kun je wel een temperatuur toedichten. Zie b.v.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 09:25 schreef Basp1 het volgende:
Zijn die "kwantumtrillingen" van een molecuul dan nog te meten, en zo ja alleen omdat er geen andere moleculen in de buurt zijn geen relatieve temperatuur aan toe te wijzen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |