quote:
Ja. 'Op zoek naar de verloren tijd.'
Een erg dik en vooral erg goed boek.
Opvallend zijn de lange zinnen die Proust gebruikt..
Hieronder enkele voorbeelden.
Toen ik later in de loop van mijn leven bijvoorbeeld in kloosters, in de gelegenheid was werkelijk heilige personificaties van de actieve naastenliefde te ontmoeten, hadden deze in het algemeen de montere, positieve, onverschillige en ietwat stugge manier van doen van de gehaaste huisarts over zich en een gezicht waarop geen deernis, geen enkele aandoening tegenover het menselijke lijden te lezen was, ook geen vrees om ermee in aanraking te komen, kortom ze hadden een gezicht zonder zachtheid, het onsympathieke en edele gezicht van de ware goedheid.
Soms bewoog langs de namiddaghemel de nog nevelige witte maan, heimelijk en zonder glans als een actrice die nog niet hoeft op te treden en die vanuit de zaal in wandelkostuum een poosje naar haar collega's kijkt, zich op de achtergrond houdt en niet wil dat men op haar let.
..want als zij het toevallig te warm kreeg en zij haar jasje dat zij eigenlijk had gedacht te zullen aanhouden losmaakte of zelfs helemaal uittrok en mij te dragen gaf, ontdekte ik op de blouse daaronder duizend kleinigheden van de voering die grote kans hadden gehad onopgemerkt te blijven, zoals bepaalde orkestpartijen waaraan de componist alle zorg heeft besteed, hoewel ze nooit de oren van het publiek zullen bereiken; of ik zag in de mouwen van het jasje dat ik over de arm droeg een of ander fijn detail dat ik voor mijn genoegen of uit vriendelijkheid langdurig bewonderde, een prachtig gekleurd bandje, een stukje mauvekleurig zijden voering dat gewoonlijk aan het oog onttrokken is, maar dat even kunstig bewerkt was als de zichtbare delen, zoals de sculpturen van een gotische kathedraal die op tachtig voet hoogte achter een balustrade verborgen net zo volmaakt uitgehakt zijn als de reliëfs van het hoofdportaal, hoewel geen mens ze ooit ziet totdat toevallig een kunstenaar op zijn reis toestemming krijgt om hoog in de lucht tussen de twee torens te klimmen om van daaruit heel de stad te kunnen zien.
De eerste drie delen ( Swann, Bloeiende meisjes en Guermantes) vond ik het mooist.