Ik zeg nergens dat religie er niets mee te maken heeft, ik zeg dat het niet de oorzaak is. Het is een uiting.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:13 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal. Het punt is eerder dat er mensen zijn die zonder enige reden, onderbouwing of bewijs claimen dat religie er juist net niet iets mee te maken heeft. Dat is sowieso onwaar.
Dat weet je best. Staat nota bene in de TT.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Hangt erg veel af van waar je het over hebt.
Maar dat is lang niet altijd even waar en zegt niets over de mensen die een religie volgen in die landen.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Weinig, maar de macht van religieuze instituten is wel een stuk minder. En daar gaat het vooral om.
Nee, het is onderdeel van de oorzaak. Een factor. En dat moet je erkennen, wat je tot nu toe niet hebt gedaan.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat religie er niets mee te maken heeft, ik zeg dat het niet de oorzaak is. Het is een uiting.
Dat betekend dat een bepaalde uiting van religie (dus zo geinterpreteerd dat het als rechtvaardiging dient voor dat persoon) wel degelijk kwalijk kan zijn. De persoonlijke uiting van dat betreffende geloof is een groot symptoom van het werkelijke probleem, heeft er dus wel mee te maken.
Ik verdraai niets. Wil jij dan werkelijk beweren dat een mishandelaar geen agressie probleem heeft?quote:Op maandag 30 mei 2016 21:21 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat weet je best. Staat nota bene in de TT.
Leuk dat je gaat speculeren wat een willekeurige vrouwenmepper in het Midden-Oosten allemaal denkt. Maar dat is precies mijn punt. Jij gaat voor hem alles verdraaien om zodoende de religie als oorzaak uit te sluiten. Want er staat iets over een stappenplan. Nou, hoera.
Dat soort gelul hebben we niets aan, iedere gelovige moet kiezen tussen wat ze wel en niet geloven van hun religie. Dat bewijst ook meteen dat het allemaal onzin is natuurlijk. Zou iemand die zijn vrouw mept vanwege zijn geloof dat ook doen als hij dat geloof niet had? Haal die er uit en dan blijven degenen over die het puur en alleen doen met religieuze motieven.
Hoe is dan bv die islam de oorzaak van huiselijk geweld? Echt de islam dus he, ik heb het niet over machthebbers die religie als smoes gebruiken en dat verdraaien. Kom eens met die letterlijke oorzaak vanuit de religie zelf ipv wat de mens daarvan maakt omdat dat hun beter uitkomt.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, het is onderdeel van de oorzaak. Een factor. En dat moet je erkennen, wat je tot nu toe niet hebt gedaan.
Ja, en? Alles is gemaakt door mensen, waarom is dat een relevante opmerking?quote:Op maandag 30 mei 2016 21:27 schreef Molurus het volgende:
Het is mij niet geheel duidelijk hoe religie een op zichzelf staande factor kan zijn: zoals gezegd, religie is het product van mensen. (Feitelijke goden als mogelijke oorzaak van religie daargelaten natuurlijk.)
Die vraag kun je zelf toch ook wel beantwoorden? Wetenschap. Kennis. Duh.quote:Bovendien is het dan vrij lastig om te verklaren hoe een religie een verlichting kan doormaken. Wat daar ook de oorzaak van is, het zijn geen heilige teksten.
Lees even beter. 'De oorzaak' is te simpel. Dat zeg ik dus ook niet.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoe is dan bv die islam de oorzaak van huiselijk geweld?
Een oorzaak dan, een factor. Leg het eens uit vanuit die religie zelf, zonder die menselijke aard die het leest zoals het uitkomt. Dus gewoon letterlijk.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Lees even beter. 'De oorzaak' is te simpel. Dat zeg ik dus ook niet.
Onzin.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja, en? Alles is gemaakt door mensen, waarom is dat een relevante opmerking?
Kennis is vrij beschikbaar. De verlichting was uitsluitend het Christendom. Dus nee, ik denk niet dat je die 1 op 1 aan elkaar kunt koppelen.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die vraag kun je zelf toch ook wel beantwoorden? Wetenschap. Kennis. Duh.
Er staat genoeg in koran en hadith over de straffen die staan op het niet gehoorzamen door de vrouw. Waaronder slaan dus. Vrij simpel.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Een oorzaak dan, een factor. Leg het eens uit vanuit die religie zelf, zonder die menselijke aard die het leest zoals het uitkomt. Dus gewoon letterlijk.
In dit kader wel. Menselijk conflict is per definitie menselijk.quote:
Aaaah, nu komen we dichter bij het probleem. Dit is dus pertinent niet waar. En dat weet je ook best dus ik snap waarom je zoiets belachelijks durft te schrijven. Schandalig. Kennis vrij beschikbaar? Voor wie danquote:Kennis is vrij beschikbaar.
Jodendom ook. Maar goed, een pot nat. Het had ook de islam kunnen zijn. Alle monotheistische religies zijn in de basis min of meer inwisselbaar. Geen enkele reden waarom het niet ook in de islam kan gebeuren.quote:De verlichting was uitsluitend het Christendom. Dus nee, ik denk niet dat je die 1 op 1 aan elkaar kunt koppelen.
De Verlichtingquote:Op maandag 30 mei 2016 20:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En wat gebeurde er waarom dat nu niet het geval is?
Precies. En dat zou ook prima kunnen gebeuren in de islamitische wereld.quote:
machtpositie man tegenover alles dat niet man is? gokje?quote:Op maandag 30 mei 2016 21:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoe is dan bv die islam de oorzaak van huiselijk geweld? Echt de islam dus he, ik heb het niet over machthebbers die religie als smoes gebruiken en dat verdraaien. Kom eens met die letterlijke oorzaak vanuit de religie zelf ipv wat de mens daarvan maakt omdat dat hun beter uitkomt.
Alleen heeft de islamitische wereld nu nog een zeer aktieve inquisitie.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies. En dat zou ook prima kunnen gebeuren in de islamitische wereld.
volgens mij begonnen ze daar juist meequote:Op maandag 30 mei 2016 21:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies. En dat zou ook prima kunnen gebeuren in de islamitische wereld.
Quote jou even, maar dit is ook voor Firefly :quote:Op maandag 30 mei 2016 20:35 schreef erodome het volgende:
[..]
Je bent je ervan bewust dat er ook atheistische pro lifers zijn? Ik snap ook niet waarom je zo'n arts zou aanvallen en 99% van de christenen begrijpen dat ook al niet. Je hebt het over een zeer beperkt groepje met een zeer creatieve uitleg en trekt dat door naar een heel geloof.
Waarom zou het gros van de christenen geen abortusartsen aanvallen als het zo duidelijk was dat hun religie hiertoe aanzette? Als die religie werkelijk de oorzaak was zouden er een stuk meer christenen moeten zijn die geweld pleegde jegens abortusartsen.
Qua Noord Ierland: De wortels van het conflict zijn 400 jaar oud met uitlopers tot 900 jaar.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:07 schreef Fir3fly het volgende:
Nog maar een keer: Als religie niet de motivatie is, wat is het dan wel? En hoe kun je dat onderbouwen, bewijzen of ook maar enigszins motiveren?
Hmmm, een paar opmerkingen hierover:quote:Op dinsdag 31 mei 2016 17:12 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ja het komt door religie (Fir3fly)
Nee het komt door iets anders (geestesziekte) (Erodome)
Conclusie : het komt door een combinatie van beiden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |