Ik vind dat 'smoes' en 'excuus' niet de juiste lading dekken hier. Het is niet dat hij haar wíl slaan en vervolgens in de koran bladert om een goedkeuring te vinden. Het is juist precies andersom. Weet zo snel geen ander woord, maar een smoes is het niet. Daarnaast moet je de opsomming in die quote goed lezen: is een en-opsomming, geen of, zoals jij het interpreteerde.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook hier hebben we omschreven hoe ver het mag gaan voordat iemand aangepakt wordt op mishandeling.
Je mag helemaal niet echt slaan en er staat een manier van doen beschreven. Eerst proberen samen te praten, dan van bed scheiden, dan een bemiddelaar inschakelen en als dat alles niet werkt mag je evt een tikje geven die geen sporen achter mag laten en eigenlijk niet eens pijn mag doen.
Gaat het verder dan dat, of gaat het anders valt dit onder 1 van de redenen waarvoor een vrouw mag scheiden van haar man. Ben het er niet geheel mee eens, vind ook dit te ver gaan, maar het is wel een feit dat je hier ook niet veroordeeld wordt voor iets wat binnen deze grenzen valt.
Dus mannen die hun vrouwen mishandelen en zich op de islam beroepen gebruiken die islam als een kutsmoes. Net zoals die man die zegt, ze vroeg er echt zelf om, na een uur schelden op haar zei ze wat terug en daardoor kon ik me niet meer inhouden. Of de tv gids lag weer scheef, de trut heeft het over zichzelf afgeroepen.
En hoe kom je erbij dat je de wet hier niet mag veranderen vanuit religieuze overwegingen? De scheiding tussen kerk en staat hier gaat daar helemaal niet over. De geloofsinstituten mogen zich niet bemoeien met de staat en andersom hetzelfde, dat is de scheiding van staat en kerk hier. Maar jij mag wel in de politiek in en vanuit je religieuze denkbeeld proberen de samenleving in te richten.
Rechtvaardiging?quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:23 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik vind dat 'smoes' en 'excuus' niet de juiste lading dekken hier.
Maar het christendom heeft de ontkerkelijking meegemaakt, de islam nog niet.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:45 schreef Kijkertje het volgende:
In zowel de Koran als in de Bijbel staan allerlei dingen die we tegenwoordig als immoreel beschouwen. In Amerika zijn er gewoon nog mensen die verdedigen dat slavernij best ok is omdat het in de Bijbel staat![]()
In Europa gedeeltelijk. In Amerika en andere landen nog lang nietquote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:50 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Maar het christendom heeft de ontkerkelijking meegemaakt, de islam nog niet.
Inderdaad. In Amerika is slavernij in de grondwet zelfs toegestaan (op basis van de bijbel natuurlijk). De dertiende amendement zette daar een streep doorheen.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:52 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
In Europa gedeeltelijk. In Amerika en andere landen nog lang niet
Het is weldegelijk een opsomming, als het een voor het ander, een "stappenplan". Zo wordt het altijd uitgelegd en zo staat het er ook. Dan is er ook nog de profeet die volgens zeggen nooit zijn vrouwen sloeg, dat idioot gedrag vond (dan zou je je vrouw als een wilde kameel behandelen).quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:23 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik vind dat 'smoes' en 'excuus' niet de juiste lading dekken hier. Het is niet dat hij haar wíl slaan en vervolgens in de koran bladert om een goedkeuring te vinden. Het is juist precies andersom. Weet zo snel geen ander woord, maar een smoes is het niet. Daarnaast moet je de opsomming in die quote goed lezen: is een en-opsomming, geen of, zoals jij het interpreteerde.
Zijn religieuze partijen dan niet een verlengstuk van religieuze instituten? Hier in Rotterdam werd er ook in de moskeeën gepreekt om op NIDA te stemmen. Tuurlijk vormt religie je normen en waarden, maar die moet je persoonlijk uitdragen, niet namens een religieus instituut.
Vind je het gek? Die boeken zijn geschreven door achterlijke woestijnvolken heel lang geleden.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:45 schreef Kijkertje het volgende:
In zowel de Koran als in de Bijbel staan allerlei dingen die we tegenwoordig als immoreel beschouwen.
Fixedquote:Op zondag 29 mei 2016 14:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Vind je het gek? Die boeken zijn geschreven door achterlijke mannen woestijnvolken heel lang geleden.
Ik snap dat je nog nog steeds een beetje erfelijk belast bent. Je kan altijd nog een carrière bij IS overwegenquote:Al zou ik het hebben van een paar slavinnetjes wel relaxt vinden.
Dat komt omdat ze geen verlichting hebben doorgemaakt, op veel intellectuele gebieden lopen ze gewoon eeuwen achter op het Westen . NB ik zeg niet dat alles in het Westen veel beter is, wij hebben genoeg slechte dingen gedaan maar 1 ding hebben we ook gedaan, dat is de godsdienst temmen. Die heeft in het westen geen echte macht meer, dus die moet het wel op de vreedzame en lieve thema's gooien om nog van waarde te zijn voor de mensen.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 15:11 schreef Sigaartje het volgende:
En het is zo jammer, want eigenlijk is het gewoon niet zo.
Maar het hele beeld van de moslim is totaal naar de vernaggeling. Als je islam zegt zie je alleen maar schreeuwende idiote mensen voor je met brandende vlaggen en onthoofdingen.
Wat is nu het nut van zulke reactie's vraag ik me weleens af?quote:Op zondag 29 mei 2016 18:01 schreef Fir3fly het volgende:
Hele bevolkingsgroepen wegzetten als barbaren die ook zonder religie hun vrouw zouden slaan, homo's van daken zouden gooien, minderjarige meisjes laten trouwen met hun verkrachters, kritiek en nieuwsgierigheid de kop in drukken, macht houden over vrouwen door seksualiteit te mysticeren etcetera etcetera.
Conclusie: erodome is een racist.
De koran is ook een codificatie van regionaal middenoosten gewoonterecht, een gewoonterecht dat op gespannen voet staat met westers romeins-napoleontisch recht.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:23 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik vind dat 'smoes' en 'excuus' niet de juiste lading dekken hier. Het is niet dat hij haar wíl slaan en vervolgens in de koran bladert om een goedkeuring te vinden. Het is juist precies andersom. Weet zo snel geen ander woord, maar een smoes is het niet. Daarnaast moet je de opsomming in die quote goed lezen: is een en-opsomming, geen of, zoals jij het interpreteerde.
Zijn religieuze partijen dan niet een verlengstuk van religieuze instituten? Hier in Rotterdam werd er ook in de moskeeën gepreekt om op NIDA te stemmen. Tuurlijk vormt religie je normen en waarden, maar die moet je persoonlijk uitdragen, niet namens een religieus instituut.
In de zestiende eeuw was het niet veel anders in west europa hoor.quote:Op zondag 29 mei 2016 18:01 schreef Fir3fly het volgende:
Hele bevolkingsgroepen wegzetten als barbaren die ook zonder religie hun vrouw zouden slaan, homo's van daken zouden gooien, minderjarige meisjes laten trouwen met hun verkrachters, kritiek en nieuwsgierigheid de kop in drukken, macht houden over vrouwen door seksualiteit te mysticeren etcetera etcetera.
Conclusie: erodome is een racist.
Wat dat betreft claimt de westerse beschaving wel heel snel morele superioriteit, ja. Alsof we die waarden altijd hebben gehad en die waarden objectief goed zijn.quote:Op maandag 30 mei 2016 19:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
In de zestiende eeuw was het niet veel anders in west europa hoor.
Je een spiegel voorhouden. Om je te laten realiseren dat je argumenten compleet onjuist zijn. Je draait oorzaak en gevolg om.quote:Op maandag 30 mei 2016 12:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat is nu het nut van zulke reactie's vraag ik me weleens af?
En wat gebeurde er waarom dat nu niet het geval is?quote:Op maandag 30 mei 2016 19:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
In de zestiende eeuw was het niet veel anders in west europa hoor.
Daar zou ongetwijfeld een andere religie zijn ontstaan met vergelijkbare gevolgen.quote:Op maandag 30 mei 2016 20:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Simpele vraag, zou het Midden-Oosten er ongeveer hetzelfde uitzien als Islam niet was ontstaan?
Op goede gronden. Of wil je dat betwisten?quote:Op maandag 30 mei 2016 20:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat dat betreft claimt de westerse beschaving wel heel snel morele superioriteit, ja.
Ik kan mij vinden in dat oordeel. Maar dat maakt het nog geen objectieve waarheid.quote:Op maandag 30 mei 2016 20:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Op goede gronden. Of wil je dat betwisten?
Dat is juist, islam is alleen maar ontstaan omdat daar ruimte voor was. Maar stel dat islam of welke religie dan ook die daar de dienst uitmaakt een zelfde reformatie en verlichting door was gegaan als het christendom in Europa?quote:Op maandag 30 mei 2016 20:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar zou ongetwijfeld een andere religie zijn ontstaan met vergelijkbare gevolgen.
Gelukkig is er dan weer niemand die dat laatste claimt. Behalve Sam Harris wellichtquote:Op maandag 30 mei 2016 20:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan mij vinden in dat oordeel. Maar dat maakt het nog geen objectieve waarheid.
Wat als we nu 1000 jaar geleden leefden?quote:Op maandag 30 mei 2016 20:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is juist, islam is alleen maar ontstaan omdat daar ruimte voor was. Maar stel dat islam of welke religie dan ook die daar de dienst uitmaakt een zelfde reformatie en verlichting door was gegaan als het christendom in Europa?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |