Wel een belangrijke aanjager van deze stroming. Wat vind je zo gek aan haar? Heb haar trouwens nog niet gelezen (hou niet van lezen ), slechts blogs en beschouwingen doorgenomen.quote:Op zondag 12 juni 2016 02:02 schreef Euribob het volgende:
[..]
Kom nou man, Ayn Rand is gewoon een vies gek wijf. Dat ga je toch niet lezen.
Randquote:Op zondag 12 juni 2016 02:02 schreef Euribob het volgende:
[..]
Kom nou man, Ayn Rand is gewoon een vies gek wijf. Dat ga je toch niet lezen.
Hallo Bart. Ik ben het verschrikkelijk met je oneens. De overheden zijn sinds jaar en dag een verlengstuk van de edelen. Dat klinkt een beetje alu-hoedje-achtig maar dat is niet mijn bedoeling. Kijk terug in de geschiedenis en je ziet dat "democratie" het antwoord was van de edelen op de onrust onder de bevolking. Terug naar vandaag: Het volk mag roepen wat ze wil maar het gebeurt toch zoals het etablissement het wil. Dat is al eeuwen zo en zal, tenzij er een nieuwe burgeroorlog in nl komt, de komende eeuwen zo blijven. De huidige democratie is een farce. Het referendum is daar een prachtig voorbeeld van.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 22:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En het valt toch niet te ontkennen dat het collectief mensen ging benoemen om zaken te regelen waar de anderen geen tijd en zin in, en geen verstand van hadden. Want dat klopt gewoon.
Alleen daarom zou ik het al niet willen lezen, maar van iemand die van buiten mooi is en van binnen zooi lees ik toch zeker alles of niet?quote:Op zondag 12 juni 2016 02:02 schreef Euribob het volgende:
[..]
Kom nou man, Ayn Rand is gewoon een vies gek wijf. Dat ga je toch niet lezen.
Bij dit soort prachtige correlaties beginnen alle sirenes op mijn bullshitdetector flink te loeien.quote:
Staat dat ding dan wel eens uit?quote:Op maandag 13 juni 2016 21:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bij dit soort prachtige correlaties beginnen alle sirenes op mijn bullshitdetector flink te loeien.
Op Fok staat hij inderdaad regelmatig te loeien, maar als je denkt dat er magischerwijs directe effecten zijn op basis van dit soort vage algemeenheden dan snap je vrij weinig van het toch vrij complexe fenomeen van wapenbezit en -wetgeving en potentiële effecten op zaken als moord. Het is vooral een gevalletje post hoc, ergo propter hoc.quote:
Even terzijde, maar m.i. was er zeker wel wat opmerkelijks aan de visie van Milton Friedman.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:33 schreef Euribob het volgende:
[..]
"Dat is nooit op enige manier onderdeel van de studie geweest."
Milton Friedman is Nobelprijswinnaar. Ik ben het absoluut niet met zijn visie eens, maar stellen dat het nooit op enige manier onderdeel van de economische wetenschap is geweest is gewoon onjuist. De visie dat je een wetenschap louter positief kunt bedrijven is gewoon vrij lang dominant geweest (zie de Chicago School). Ik weet net zo goed als jij dat er een normatieve kant zit aan de economie, hell dat is bij zo'n beetje elke wetenschap waar het mensen betreft, dat wil niet zeggen dat er geen bepalende figuren zijn geweest die stelden dat die normatieve kant nauwelijks het onderzoeken waard was.
Ze is getraumatiseerd door haar verleden in een communistische dictatuur. Het Libertarisme is voor haar zelfmedicatie.quote:Op zondag 12 juni 2016 02:07 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Wel een belangrijke aanjager van deze stroming. Wat vind je zo gek aan haar? Heb haar trouwens nog niet gelezen (hou niet van lezen ), slechts blogs en beschouwingen doorgenomen.
Dit kan niet serieus zijn? Nu is het Zuiden van Italië wel wat rijker dan Somalië en apartheidsstaat Orangia - maar toch.quote:Op maandag 13 juni 2016 21:52 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Belasting, protectiegeld, hoe je het ook wilt noemen, daar ben ik dus tegen.
Dat is inderdaad zeer storend. Al die eufemismen.quote:Op maandag 13 juni 2016 22:51 schreef Klopkoek het volgende:
Wat me ook steeds meer de strot uit komt is het switchen in definities.
Heel haar filosofie gaat al prat bij het volgende: als ik zou moeten streven naar eigenbelang, waarom zou ik dan het privaat eigendom van mijn baas respecteren en voor een loon werken? Rand was een fervent voorstander van privaat eigendom, het egoïst was dus vooral enkel voor de bezittende klasse weggelegd.quote:Op zondag 12 juni 2016 02:07 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Wel een belangrijke aanjager van deze stroming. Wat vind je zo gek aan haar? Heb haar trouwens nog niet gelezen (hou niet van lezen ), slechts blogs en beschouwingen doorgenomen.
Het libertarisme is gewoon een proxy van en voor het grootkapitaal, van en voor apartheid (Rothbard was een Apartheids fan). Het is allemaal terug te voeren naar de toen uitgelekte Powell memorandum (destijds konden dat soort plannetjes nog uitlekken). Helaas vergiftigd de enorme inkomensongelijkheid ook het publieke debat, de feiten en zelfs de 'wetenschap'.quote:Op maandag 13 juni 2016 23:55 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Heel haar filosofie gaat al prat bij het volgende: als ik zou moeten streven naar eigenbelang, waarom zou ik dan het privaat eigendom van mijn baas respecteren en voor een loon werken? Rand was een fervent voorstander van privaat eigendom, het egoïst was dus vooral enkel voor de bezittende klasse weggelegd.
Daarnaast heeft ze dus een trauma opgelopen door haar tijd in de Sovjet Unie en lijken haar boeken een soort therapie voor haar te zijn. Ondanks dat ze dankzij de revolutie als vrouw kon studeren wat eerst niet mogelijk was.
Als je een consequente egoïst zoekt raad ik je aan om eens te kijken naar Max Stirner. Hij is ook een radicaal individualist, maar redeneert daarin consequent. Ook zag hij dat het eigenbelang van mensen kon overlappen en dat ze daarom zouden kunnen organiseren.
http://reclaimdemocracy.org/powell_memo_lewis/quote:Op maandag 13 juni 2016 23:55 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Heel haar filosofie gaat al prat bij het volgende: als ik zou moeten streven naar eigenbelang, waarom zou ik dan het privaat eigendom van mijn baas respecteren en voor een loon werken? Rand was een fervent voorstander van privaat eigendom, het egoïst was dus vooral enkel voor de bezittende klasse weggelegd.
Daarnaast heeft ze dus een trauma opgelopen door haar tijd in de Sovjet Unie en lijken haar boeken een soort therapie voor haar te zijn. Ondanks dat ze dankzij de revolutie als vrouw kon studeren wat eerst niet mogelijk was.
Als je een consequente egoïst zoekt raad ik je aan om eens te kijken naar Max Stirner. Hij is ook een radicaal individualist, maar redeneert daarin consequent. Ook zag hij dat het eigenbelang van mensen kon overlappen en dat ze daarom zouden kunnen organiseren.
Waarom zijn er dan niet van die massale slachtpartijen in Australië, Engeland, Italië of Frankrijk. Hebben ze daar geen psychisch verwarde mensen ofzo?quote:Op maandag 13 juni 2016 22:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Op Fok staat hij inderdaad regelmatig te loeien, maar als je denkt dat er magischerwijs directe effecten zijn op basis van dit soort vage algemeenheden dan snap je vrij weinig van het toch vrij complexe fenomeen van wapenbezit en -wetgeving en potentiële effecten op zaken als moord. Het is vooral een gevalletje post hoc, ergo propter hoc.
Er is eigenlijk vrij weinig overeenstemming of consistentie in het onderzoek. Soms is er wat onderzoek met passieve correlatie, dan weer geen enkel significant effect en de volgende keer weer een negatieve correlatie.
Het enige wat redelijk duidelijk uit de literatuur naar voren lijkt te komen is een positieve correlatie met zelfmoord.
Interessant, bedankt voor het delen.quote:
Molyneux is al een aantal jaar van het padje af. Ik denk dat zijn YouTube ego hem naar zijn hoofd gestegen is.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 14:01 schreef robin007bond het volgende:
Ook opvallend is dat een libertarier als Stefan Molyneux ineens Donald Trump steunt.
*knip*
Je zou zeggen dat het een parodie is, maar dit is gewoon echt zijn mindset.
Er is een verschil tussen functioneren en begrijpen. Dieren functioneren vaak prima, zonder er zelf iets van te begrijpen. Voor mensen geldt dat in hoofdzaak ook. Ook in een markt heb je genoeg aan functioneren. In marktkringen pas men zijn begrip voortdurend aan, gericht op functioneren in de eigen rol en bijbehorende belangen. Intellectueel zijn ze lui, onbetrouwbaar, en erkennen daarin geen enkele eigen verantwoordelijkheid.quote:
Omdat het alternatief nog veel erger is.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 16:02 schreef deelnemer het volgende:
Knip
Maar waarom dat erkennen? Waarom niet, zoals Stefan Molyneux, het voorbeeld van de kapster generaliseren tot een algemeen abstract marktmodel. Vervolgens iedereen met de eisen van dat model om de oren slaan, of het nu past of niet. Gewoon, omdat je houdt van de vrijheid.
Volg je het nieuws wel? Recentelijk had je Parijs nog, London heeft ook wel dergelijk geweld gehad, Brussel, enzoverder. Als je een beetje vergelijkbaar gebied qua bevolking pakt in Europa, zeg GB, Benelux, Scandinavië, Frankrijk, Duitsland, Portugal en Spanje, dan kom je volgens mij op een stuk meer grootschalige incidenten.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 09:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom zijn er dan niet van die massale slachtpartijen in Australië, Engeland, Italië of Frankrijk. Hebben ze daar geen psychisch verwarde mensen ofzo?
Met een mes kun je moeilijk 50 mensen ombrengen.
Het probleem is dat deze 'onderzoeken' zo politiek beladen zijn geworden, en dan is het tegenwoordig ook nog eens bon ton om je te laten leiden door de gewenste conclusies. Dat is wel de mentaliteit die een Koch er aardig in heeft gebracht.
Als libertariërs zeggen dat mensen de staat tegenwoordig als hun papa en/of mama zien, is dat helaas niet in alle gevallen een overdrijving.quote:Is het niet logisch dat een vader (politici) eerst zijn zoon (zijn bevolking) aan werk helpt en daarna pas zijn neef (andere EU bevolking)
Of zie ik dat verkeerd.
Ontzettend goede post weer. U is een groot denker.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 16:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen functioneren en begrijpen. Dieren functioneren vaak prima, zonder er zelf iets van te begrijpen. Voor mensen geldt dat in hoofdzaak ook. Ook in een markt heb je genoeg aan functioneren. In marktkringen pas men zijn begrip voortdurend aan, gericht op functioneren in de eigen rol en bijbehorende belangen. Intellectueel zijn ze lui, onbetrouwbaar, en erkennen daarin geen enkele eigen verantwoordelijkheid.
Ze hebben geen behoefte aan meer begrip, want ze menen de waarheid al te kennen. Dat bestaat voor Stefan Molyneux uit vrije individuen en de marktlogica. Dit betekent, dat het vergroten van ons inzicht in de wereld geen andere waarde heeft dan wat je er op een markt mee kunt verdienen. Daarom is zijn gereutel wel levensvatbaar, lekker mee leuteren met de marktideologische trend, en veel serieus onderzoek niet.
Wetenschap past niet in het marktmodel. Dit model is meer geschikt voor standaard productie draaien. Maar omdat het vrije marktmodel voor Stefan Molyneux het uitgangspunt is, moet alles zich daarnaar voegen. Dat maakt wetenschapsbeoefening tot een enorm persoonlijk risico.
Ook in Nederland wordt een wetenschappelijke studie gezien als een investering in je individuele verdienmodel. Natuurlijk leen je het geld om het te bekostigen, want daarna kun je daarmee meer verdienen. Maar een wetenschappelijke studie is geen know-how cursus waarmee je je klaarstoomt voor een specifieke functie in de bestaande economische bedrijvigheid.
Daarom is de boodschap, ga geen wetenschappelijke studie volgen, want ze hangen je vervolgens op aan het feit dat je er niet gemakkelijk een verdienmodel aan kunt koppelen. Je moet je daarna alsnog omscholen in iets, dat je wel in staat stelt te functioneren in een concrete productieve economische rol. Dan kun je beter gelijk daarmee beginnen en een praktische HBO opleiding volgen. Als het enige criterium is, om in een markt je eigen brood te verdienen met de productie verhandelbare goederen en diensten, dan is wetenschapsbeoefening veel te riskant.
Bedenk hoe simpel het eigenlijk is, als je een standaard beroep als kapster kiest, om daarin te functioneren, itt een ontwikkelen van een kwantumcomputer. Als kapster verdien je geld met iedere klant die je knipt. Een fluitje van een cent als je het kunstje eenmaal in je vinger hebt. Bevalt je baas je niet, dan ga je bij de kapper verderop aan de slag. Bevalt werken voor een baas niet, begin je je eigen kapperszaak. Heb je daarvoor het geld niet, dan begin je als kapper aan huis. Probeer dat als een theoretisch fysicus maar eens. Misschien niet onmogelijk, maar zoveel moeilijker.
Maar waarom dat erkennen? Waarom niet, zoals Stefan Molyneux, het voorbeeld van de kapster generaliseren tot een algemeen abstract marktmodel. Vervolgens iedereen met de eisen van dat model om de oren slaan, of het nu past of niet. Gewoon, omdat je houdt van de vrijheid.
Er is niet 1 alternatief. Het is logisch dat socialisme heeft meest past bij mensen. Dat sluit niet uit dat je ook een markteconomie hebt. De extremen passen niet.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 18:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Omdat het alternatief nog veel erger is.
Er zit geen enkele vanzelfsprekendheid in de aanname dat socialisme het meest past bij mensen. Jij kunt voor jezelf beredeneren waarom dat zo is maar je gaat er volledig aan voorbij dat om die idealen uit te voeren je mensen actief ertoe moet dwingen.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 19:26 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is niet 1 alternatief. Het is logisch dat socialisme heeft meest past bij mensen. Dat sluit niet uit dat je ook een markteconomie hebt. De extremen passen niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |