Beetje radicaal, zo'n standpunt. Ik verkeer niet in de illusie dat ik de wereld ooit vrij kan maken van jouw "onfrisse" denkbeelden ten aanzien van beloning en behoefte. Laten we gewoon elkaar in onze waarde laten. Overigens, als iemand geen huisjes kan verhuren, gaat hij toch op een andere manier sparen om z'n doel van minder werken te verwezenlijken? Ik hoef hem niet te zeggen wat gezonde alternatieven zijn, net zoals ik hem niet hoef te vertellen dat hij minder moet werken.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk dat het een elitair plan van je is om als "gezonde" burger huisjes te gaan verhuren aan "huurders" wat dan in jouw definitie blijkbaar "ongezonde" burgers zijn. Juist daarom is het het hoogste tijd voor een basisinkomen. Om dat soort onfrisse denkbeelden de wereld uit te helpen in ieder geval.
Jammer. Het zou de kwaliteit van leven voor veel mensen verhogen. En hun kinderen.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:48 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat verwoord je goed. Helaas schijnt het in Zwitserland al afgeschoten te zijn.
Ik QFT hem nog maar even.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:19 schreef GSbrder het volgende:
iedere gezonde burger kan dingen doen waardoor hij geen slaaf wordt van z'n paycheck en dus met minder uren toekan. Voorbeelden te over; koop een huisje en verhuur het, neem een portefeuille dividendaandelen, betaal je huis af en woon gratis
Quote For Truth? Merci.quote:
De kinderen die de staatsschuld erven?quote:Op zondag 5 juni 2016 21:48 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Jammer. Het zou de kwaliteit van leven voor veel mensen verhogen. En hun kinderen.
Domme mensen, die Zwitsers.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:48 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Jammer. Het zou de kwaliteit van leven voor veel mensen verhogen. En hun kinderen.
Het is een zeer onfrisse attitude. "Iedere gezonde burger kan..." wat betekent dat je gaat verdienen aan andere "burgers" die blijkbaar niet zo "gezond" zijn om hetzelfde te doen. Het is m.i. heel fout om zo te denken en je er niet eens voor te schamen.quote:
Egoïstisch lijkt me een betere omschrijving.quote:
Dan hadden ze voor gestemd, want het was toch zo goed voor ze?quote:Op zondag 5 juni 2016 21:53 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Egoïstisch lijkt me een betere omschrijving.
Het is niet veel meer of minder fout dan te stellen dat gewone burgers door een of andere externaliteit "gedwongen" worden om te werken, alsof ze iets veel belangrijkers en urgenters te doen hebben dan productief bezig te zijn en ze hun leven foutief vormgeven door hun tijd daaraan te besteden. Tevens neem ik heel duidelijk het woordje "kan" op in m'n zin. Als mensen toch echt een hekel hebben aan arbeid, dan kunnen ze maatregelen treffen om dat minder uur te doen. Die ruimte hebben ze al. Dat een hoop mensen er uit zichzelf niet voor kiezen, wil niet zeggen dat we het moeten faciliteren middels een basisinkomen.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is een zeer onfrisse attitude. "Iedere gezonde burger kan..." wat betekent dat je gaat verdienen aan andere "burgers" die blijkbaar niet zo "gezond" zijn om hetzelfde te doen. Het is m.i. heel fout om zo te denken en je er niet eens voor te schamen.
Als je in een referendum al niet egoistisch mag zijn.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:53 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Don't feed the troll.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:53 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Zo zie jij dat dus.quote:
En met mij een meerderheid in Nederland, dus "we".quote:
En wat maakt dat uit en hoe is dat relevant moeder?quote:Op zondag 5 juni 2016 21:57 schreef JeMoeder het volgende:
Toch geeft een basisinkomen minder aansporing om te gaan werken, vooral als het een baan is waarmee je niets over je basisinkomen verdiend.
Het is geen bijstandsuitkering, hetgeen je verdient wordt niet gekort op je basisinkomen (als je dat bedoelt)quote:Op zondag 5 juni 2016 21:57 schreef JeMoeder het volgende:
Toch geeft een basisinkomen minder aansporing om te gaan werken, vooral als het een baan is waarmee je niets over je basisinkomen verdiend.
Wacht even, het basisinkomen was toch een vooruitgang voor iedereen?quote:Op zondag 5 juni 2016 21:53 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Voor de samenleving als geheel, zeker. Maar kennelijk ziet niet iedereen dat zo, en gaan ze uit van het beschermen van hun eigen situatie.quote:Op zondag 5 juni 2016 22:24 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Wacht even, het basisinkomen was toch een vooruitgang voor iedereen?
geen gezeik, iedereen rijk, das mooiquote:Op zondag 5 juni 2016 21:48 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dan is het dus niet een verbetering.quote:Op zondag 5 juni 2016 22:26 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Voor de samenleving als geheel, zeker. Maar kennelijk ziet niet iedereen dat zo, en gaan ze uit van het beschermen van hun eigen situatie.
Oh, dat valt me dan vies tegen. Het basisinkomen wordt namelijk verkocht als de Totaaloplossing.quote:Op zondag 5 juni 2016 22:26 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Voor de samenleving als geheel, zeker. Maar kennelijk ziet niet iedereen dat zo, en gaan ze uit van het beschermen van hun eigen situatie.
Dus even resumeren:quote:
Niet voor mij blijkbaar.quote:
Mensen stemmen tegen omdat ze het een slecht idee vinden. Dat maakt nog niet dat ze gelijk hebben.quote:
Dat betekent dat je vindt dat 75% van de Zwitserse stemmers ongelijk hebben. Nogal een stellingname.quote:Op zondag 5 juni 2016 22:31 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Mensen stemmen tegen omdat ze het een slecht idee vinden. Dat maakt nog niet dat ze gelijk hebben.
Eat shit. One billion flies can't be wrong.quote:Op zondag 5 juni 2016 22:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat betekent dat je vindt dat 75% van de Zwitserse stemmers ongelijk hebben. Nogal een stellingname.
Waarvan akte.quote:Op zondag 5 juni 2016 22:34 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Eat shit. One billion flies can't be wrong.
Of gewoon 2-verdieners? Of mensen die 100 euro per uur verdienen?quote:Op zondag 5 juni 2016 21:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Toch ken ik mensen die het doen, een 4 of 10-urige werkweek.
Wat is dat dan, een economisch wonder?
Nee voor sommigen is de vooruitgang niet direct merkbaar.quote:Op zondag 5 juni 2016 22:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dus even resumeren:
-Het basisinkomen is een vooruitgang voor iedereen
-Zwitsers stemmen tegen
-Zwitsers zijn egoïstisch omdat ze niet kiezen wat beter is voor henzelf
Klopt dat ongeveer?
Erfenis, prijs in de loterij, criminele nevenactiviteitenquote:Op zondag 5 juni 2016 22:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Of gewoon 2-verdieners? Of mensen die 100 euro per uur verdienen?
Het dilemma: doorgaan zoals het nu (imho, nu) niet haalbaar is of toch proberen de koers te wijzigen wat (wederom, imho) toch zal gebeuren maar 'je' dan totaal willoos zal overkomen.quote:Op zondag 5 juni 2016 20:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het basisinkomen zit daarmee gevangen tussen twee groepen; ........
Idd, een basisinkomen lost niet "de behoefte" aan luxe op maar wel de verplichting daaraan te (moeten) voldoen. Met een basisinkomen kan je dan zeggen, ik verkoop de "hut" en trek mij met wie weet wat overwaarde terug op een flatje.quote:....Wat biedt het mij dan, wat ik niet heb met de huidige bijstand?
En daar ga je imho mank....financieel gezien zal er idd nauwelijks verschil zijn in kosten (of baten) maar maatschappelijk opzicht qua welzijn, des te meer.quote:Als er netto onder de lijn geen verschillen zijn in belastingafdracht, denk ik ook dat er netto onder de lijn geen verschillen zijn in baten. Met andere woorden, als iedereen hetzelfde zal blijven betalen als zij dat nu doen, zal iedereen ook grosso modo hetzelfde gaan ontvangen. De synergievoordelen zoals meer werkgelegenheid zijn hoogst onzeker.
Dat is irrelevant. Schijnbaar is het egoïstisch om te kiezen voor de mindere optie voor iedereen, jezelf incluis.quote:Op zondag 5 juni 2016 22:36 schreef the-eye het volgende:
[..]
Nee voor sommigen is de vooruitgang niet direct merkbaar.
Het basisinkomen betreft het minimumloon in Zwitserland. Wanneer je dan een baan met minimumloon krijgt, dan werk je dus effectief voor 0 CHF. Dat is toch geen aansporing om dan te gaan werken, je krijgt het geld immers ook wanneer je thuis op de bank zit. Dat bedoelde ik.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En wat maakt dat uit en hoe is dat relevant moeder?
Cijfers onderbouwen al dat het onbetaalbaar is. Waarom zou je dan nog experimenteren. De zwitsers hadden berekend dat een basisinkomen 4x zo duur is dan het huidige systeem. Dan ben je toch gek als je het alsnog gaat invoeren? Dat is niet jammer, dat is gewoon common sense. Iets dat bij de voorstanders van een basisinkomen volledig lijkt te ontbreken.quote:Op zondag 5 juni 2016 15:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar de inzichten die het had kunnen opleveren interesseren je niets? Het had de tegenstanders een machtig wapen in handen kunnen geven bij een mislukking. Of het zou geweldig uitgewerkt kunnen hebben. Of een beetje van hetzelfde alleen wat relaxter voor iedereen.
Een basisinkomen is absoluut geen garantie voor een gebrek aan financiele zorgen.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is toch juist de essentie ervan? Daar worden mensen hartstikke gelukkig van, van dat gebrek aan financiële zorgen. Maar ik heb het idee dat dat niet is wat je wilt. Omdat het wellicht niet "eerlijk" is.
Gratis geld voor de een betekent een belastinverhoging voor de ander.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:47 schreef hooibaal het volgende:
Ik snap niet zo goed dat al die mensen die pretenderen voor economische vrijheid te zijn, zo tegen een basisinkomen zijn. Het is toch de ultieme vorm van vrijheid om je eigen keuzes te maken in of en hoeveel je werkt?
Ik hoop dat Zwitserland ja zegt, dan kan het daarna navolging krijgen in andere landen.
Hoe wou je het anders zien dan. Dat geld moet ergens vandaan komen, de overheid heeft geen geld dus dat komt van ons, de 'we' in het verhaal.quote:
Het idee van een basisinkomen is dat je het altijd krijgt. Niet dat het eraf gaat als je gaat werken.quote:Op maandag 6 juni 2016 08:45 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Het basisinkomen betreft het minimumloon in Zwitserland. Wanneer je dan een baan met minimumloon krijgt, dan werk je dus effectief voor 0 CHF. Dat is toch geen aansporing om dan te gaan werken, je krijgt het geld immers ook wanneer je thuis op de bank zit. Dat bedoelde ik.
Maar misschien begrijp ik het niet helemaal?
Ja maar robots doen al het werk toch?quote:Op maandag 6 juni 2016 08:45 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Het basisinkomen betreft het minimumloon in Zwitserland. Wanneer je dan een baan met minimumloon krijgt, dan werk je dus effectief voor 0 CHF. Dat is toch geen aansporing om dan te gaan werken, je krijgt het geld immers ook wanneer je thuis op de bank zit. Dat bedoelde ik.
Natuurlijk gaat het eraf als je gaat werken. Een dergelijk systeem moet immers bekostigd worden via belastingen.quote:Op maandag 6 juni 2016 09:48 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het idee van een basisinkomen is dat je het altijd krijgt. Niet dat het eraf gaat als je gaat werken.
Dat zeg ik toch niet? Als je werkt voor een minimumloon (waaraan het basisinkomen gelijk is) dan verdien je effectief 0 euro extra door 40 uur per week te werken. Waarom zou je nog gaan werken?quote:Op maandag 6 juni 2016 09:48 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het idee van een basisinkomen is dat je het altijd krijgt. Niet dat het eraf gaat als je gaat werken.
Je ontkomt er waarschijnlijk ook niet aan om het marginaal belastingtarief voor de onderste schalen te verhogen.quote:Op maandag 6 juni 2016 09:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat het eraf als je gaat werken. Een dergelijk systeem moet immers bekostigd worden via belastingen.
Je zou dan dus twee keer het minimumloon krijgen. Een keer door het basisinkomen en een keer door je werk. Tenminste, dat stellen de voorstanders.quote:Op maandag 6 juni 2016 10:18 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet? Als je werkt voor een minimumloon (waaraan het basisinkomen gelijk is) dan verdien je effectief 0 euro extra door 40 uur per week te werken. Waarom zou je nog gaan werken?
Tering, daarom stemt elk normaal denkend persoon tegen dusquote:Op maandag 6 juni 2016 11:07 schreef Operc het volgende:
[..]
Je zou dan dus twee keer het minimumloon krijgen. Een keer door het basisinkomen en een keer door je werk. Tenminste, dat stellen de voorstanders.
Als je het basisinkomen gelijk maakt aan het minimumloon wel ja, maar dat is dan ook niet realistisch. Beide worden in de praktijk wel lager.quote:Op maandag 6 juni 2016 11:07 schreef Operc het volgende:
[..]
Je zou dan dus twee keer het minimumloon krijgen. Een keer door het basisinkomen en een keer door je werk. Tenminste, dat stellen de voorstanders.
Dat vat het goed samen ja.quote:Op maandag 6 juni 2016 11:10 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Tering, daarom stemt elk normaal denkend persoon tegen dus
Het probleem met het basisinkomen is dat er gesteld wordt dat:quote:Op maandag 6 juni 2016 11:11 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Als je het basisinkomen gelijk maakt aan het minimumloon wel ja, maar dat is dan ook niet realistisch. Beide worden in de praktijk wel lager.
Dat is met het huidige uitkeringssysteem zo.quote:Op maandag 6 juni 2016 08:45 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dan komen we gewoon uit op het feit dat het basisinkomen onhoudbaar duur is, vooral omdat je er gewoon een salaris bovenop kan verdienen. Er komt dan veel te weinig geld binnen bij de overheid om zoiets te kunnen betalen. Alleen als je op je baan zwaar wordt belast, zodat dat geld richting de basisinkomens gaat is zoiets haalbaar.quote:Op maandag 6 juni 2016 11:34 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Dat is met het huidige uitkeringssysteem zo.
Niet alleen demotiveert het mensen om te gaan werken maar creëert het vaak ook irritatie en scheiding bij mensen die wel werken maar ook bij mensen die niet werken.
De mensen die werken vinden het vervelend dat ze ook betaald zouden worden als ze het niet doen, en de mensen die niet werken kunnen zich schuldig voelen dat ze soms bijna net zo veel betaald krijgen als de mensen die wel werken.
Een basisinkomen zorgt ervoor dat iedereen er voor kan kiezen om te gaan werken, als je meer dan de basis wilt of als je gewoon ambitie hebt om iets met je leven te doen, zoals trouwens een groot deel van de mensen heeft.
Daarom is het ook zo'n armoedige benadering. Mensen hebben hun ambities en willen daarvoor werken, de een vooral materiele ambities, de ander iets complexere, maar het land ging niet op zijn reet zitten toen de Marshall hulp niet meer nodig was.quote:Op zondag 5 juni 2016 20:28 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ach, het is het Nederlands calvinisme, maar stellen dat hier alleen negativiteit en wantrouwen aan ten grondslag ligt, is ook wat te pessimistisch. Zonder te cultureel darwinistisch over te komen; een van de redenen dat Nederlanders zo welvarend zijn geworden als dat ze nu zijn, is te danken aan de handen-uit-de-mouwen/workaholic mentaliteit. We hadden in 1950-1970 ook gewoon achteroverleunend kunnen wachten op de Marshall-hulp, maar dat zit niet in de aard van het beestje.
Er is geen goed of fout. Alleen het werk wat we moeten doen (geef toe, niet werken is eigenlijk geen optie als je iets wilt in je leven anders dan geen vinger uitsteken) bestaat alleen maar bij de gratie van een werkgever die er geld voor over heeft. Dat terwijl er legio taken zijn die niet of nauwelijks worden uitgevoerd omdat ze geen economische waarde toegekend hebben gekregen. Dat wil niet zeggen dat die waarde er niet is. In plaats daarvan zitten mensen voor een werkgever te bedenken hoe ze het beste de klant weg kunnen kapen bij een ander bedrijf. Dat is eigenlijk pure verspilling van menselijk kapitaal. Als een basisinkomen iets mogelijk kan maken, is dat mensen werk meer vanuit intrinsieke overtuiging kunnen gaan invullen in plaats vanuit persoonlijke financiële noodzaak. Dat is natuurlijk utopisch, maar laten we ook niet doen alsof het volkomen onvoorstelbaar is dat er veel mensen zijn die liever iets anders met hun tijd zouden doen dan op kantoor nullen in enen veranderen, en dat "iets anders" niet per definitie betekent "helemaal niets".quote:Op zondag 5 juni 2016 21:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is niet veel meer of minder fout dan te stellen dat gewone burgers door een of andere externaliteit "gedwongen" worden om te werken, alsof ze iets veel belangrijkers en urgenters te doen hebben dan productief bezig te zijn en ze hun leven foutief vormgeven door hun tijd daaraan te besteden. Tevens neem ik heel duidelijk het woordje "kan" op in m'n zin. Als mensen toch echt een hekel hebben aan arbeid, dan kunnen ze maatregelen treffen om dat minder uur te doen. Die ruimte hebben ze al. Dat een hoop mensen er uit zichzelf niet voor kiezen, wil niet zeggen dat we het moeten faciliteren middels een basisinkomen.
Goede post.quote:Op maandag 6 juni 2016 12:38 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Er is geen goed of fout. Alleen het werk wat we moeten doen (geef toe, niet werken is eigenlijk geen optie als je iets wilt in je leven anders dan geen vinger uitsteken) bestaat alleen maar bij de gratie van een werkgever die er geld voor over heeft. Dat terwijl er legio taken zijn die niet of nauwelijks worden uitgevoerd omdat ze geen economische waarde toegekend hebben gekregen. Dat wil niet zeggen dat die waarde er niet is. In plaats daarvan zitten mensen voor een werkgever te bedenken hoe ze het beste de klant weg kunnen kapen bij een ander bedrijf. Dat is eigenlijk pure verspilling van menselijk kapitaal. Als een basisinkomen iets mogelijk kan maken, is dat mensen werk meer vanuit intrinsieke overtuiging kunnen gaan invullen in plaats vanuit persoonlijke financiële noodzaak. Dat is natuurlijk utopisch, maar laten we ook niet doen alsof het volkomen onvoorstelbaar is dat er veel mensen zijn die liever iets anders met hun tijd zouden doen dan op kantoor nullen in enen veranderen, en dat "iets anders" niet per definitie betekent "helemaal niets".
Onzin. Je kan de rijken gewoon wél belasting laten betalen.quote:Op maandag 6 juni 2016 10:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je ontkomt er waarschijnlijk ook niet aan om het marginaal belastingtarief voor de onderste schalen te verhogen.
Deze werkelijke percentages liggen, door een arbeidskorting en algemene heffingskorting, momenteel rond de 10% voor minimumlonen. Niet echt een afdracht die te handhaven is met een basisinkomen, zeker als een groter deel van de werkenden in de laagste schijven vallen.
Of mensen moeten zichzelf vrijwillig of verplicht bijverzekeren tegen die inkomensterugval.quote:Op maandag 6 juni 2016 11:15 schreef Operc het volgende:
[..]
Dat vat het goed samen ja.
[..]
Het probleem met het basisinkomen is dat er gesteld wordt dat:
1. Je er van moet kunnen rondkomen als je zonder werk zit.
2. ALLE toeslagen en uitkeringen stopgezet worden.
Volgens die logica moet je dus het basisinkomen vaststellen op het bedrag wat de grootste pechvogel in Nederland nodig heeft om rond te kunnen komen. (100% afgekeurd alleenstaande ouder met 5 kinderen ofzo.) Als je dat niet doet, laat je iemand creperen of je moet toch weer toeslagen gaan regelen. Het gevolg daarvan is dat het basisinkomen bizar hoog moet zijn omdat de grootste pechvogel extra kosten heeft en dat 99% van de Nederlanders dus riant kan leven omdat ze niet al die lasten hebben die de grootste pechvogel wel heeft.
Je krijgt dan het dubbele, bijv. 1000 euro basisinkomen en 1000 euro minimuninkomen voor 40 uur werk.quote:Op maandag 6 juni 2016 10:18 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet? Als je werkt voor een minimumloon (waaraan het basisinkomen gelijk is) dan verdien je effectief 0 euro extra door 40 uur per week te werken. Waarom zou je nog gaan werken?
Het idee is dat het basisinkomen wordt gedragen door de kosten die het huidige sociale stelsel maakt.quote:Op maandag 6 juni 2016 09:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat het eraf als je gaat werken. Een dergelijk systeem moet immers bekostigd worden via belastingen.
Ik denk dat de benadering dat een salaris verdienen gelijk staat aan "verplichting" en "lastigvallen", ook een beperkte benadering is, als je tegelijkertijd zegt dat er een land vol mensen zijn die een hoge (materiële) welvaart nastreven. Werk is tegenwoordig portievrijer dan ooit, wat ook te zien is aan de opkomst van het aantal ZZP'ers. Werk in uren, of in stuks, kun je nu makkelijk verkrijgen.quote:Op maandag 6 juni 2016 11:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daarom is het ook zo'n armoedige benadering. Mensen hebben hun ambities en willen daarvoor werken, de een vooral materiele ambities, de ander iets complexere, maar het land ging niet op zijn reet zitten toen de Marshall hulp niet meer nodig was.
Dus je hebt een land vol mensen die van alles met hun leven willen doen, waaronder het bereiken van een hoge materiele welvaart, en dan ga je ze lastigvallen met de verplichting om te beginnen bij een werkgever die genoeg werk voor ze heeft liggen om in hun levensonderhoud te voorzien, terwijl we weten dat er daar veel te weinig van zijn. Bevrijd mensen van die verplichting, en ze kunnen ook beginnen aan het werk wat niet in die porties komt en waar er veel meer van is. Er is immers veel meer werk dan alleen het werk dat in banen van 2000 euro per maand loonkosten komt.
Het is niet de bedoeling dat iedereen opeens het dubbele gaat verdienen uiteraard maar dat kan je gewoon aanpassen met belastingen.quote:Op maandag 6 juni 2016 11:36 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dan komen we gewoon uit op het feit dat het basisinkomen onhoudbaar duur is, vooral omdat je er gewoon een salaris bovenop kan verdienen. Er komt dan veel te weinig geld binnen bij de overheid om zoiets te kunnen betalen. Alleen als je op je baan zwaar wordt belast, zodat dat geld richting de basisinkomens gaat is zoiets haalbaar.
Dat is niet het geval, om in de basisbehoefte te voorzien is veelal het huidige minimum loon al te weinig. Vandaar dat we nu een stelsel van nivilleren kennen, waarbij iemand met weinig loon meer besteedbaar inkomen krijgt door het ontvangen van toeslagen en dergelijke.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:16 schreef alwaysbenice het volgende:
Verder is het niet moeilijk te betalen, het kost ons nog maar een fractie van een gemiddelde werkweek om de basis voor iemand te voorzien.
Flexibilisering zorgt voor veel meer onzekerheid, daar kunnen de meeste normale mensen geen leven mee opbouwen. En de economie krijgt daar ook een knauw van omdat mensen geen geld meer durven uit te geven. De huidige flexibilisering in combinatie met een basisinkomen zou wel kunnen werken.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik denk dat de benadering dat een salaris verdienen gelijk staat aan "verplichting" en "lastigvallen", ook een beperkte benadering is, als je tegelijkertijd zegt dat er een land vol mensen zijn die een hoge (materiële) welvaart nastreven. Werk is tegenwoordig portievrijer dan ooit, wat ook te zien is aan de opkomst van het aantal ZZP'ers. Werk in uren, of in stuks, kun je nu makkelijk verkrijgen.
Dat maakt niet weg dat we gemakkelijk de basis behoefte kunnen verschaffen met collectief maar een fractie van een werkweek.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is niet het geval, om in de basisbehoefte te voorzien is veelal het huidige minimum loon al te weinig. Vandaar dat we nu een stelsel van nivilleren kennen, waarbij iemand met weinig loon meer besteedbaar inkomen krijgt door het ontvangen van toeslagen en dergelijke.
Een groot deel van de ZZP'ers zit daar niet uit luxe, of omdat ze het leuk vinden.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik denk dat de benadering dat een salaris verdienen gelijk staat aan "verplichting" en "lastigvallen", ook een beperkte benadering is, als je tegelijkertijd zegt dat er een land vol mensen zijn die een hoge (materiële) welvaart nastreven. Werk is tegenwoordig portievrijer dan ooit, wat ook te zien is aan de opkomst van het aantal ZZP'ers. Werk in uren, of in stuks, kun je nu makkelijk verkrijgen.
Dat was me op dat moment nog niet duidelijk, ik dacht dat het ook echt een 'basis' was, waarover je nog meer kan verdienen mocht je baan boven het minimumloon verdienen.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je krijgt dan het dubbele, bijv. 1000 euro basisinkomen en 1000 euro minimuninkomen voor 40 uur werk.
Dat lijkt gunstig, maar alle toeslagen vervallen: huurtoeslag, zorgtoeslag, hypotheekaftrek, kinderbijslag, kindgebonden budget, kortingen op heffingen, etc.
Netto kom je dan vaak nog wel hoger uit dan wat je nu totaal zou krijgen aan inkomen.
Maar hiermee ben je er nog niet: je zult je moeten bijverzekeren tegen ziektekosten die nu worden vergoed vanuit de AWBZ en WMO. En wie weet ook nog een deel verpleging/verzorging die sinds vorig jaar uit de zorgverzekeringswet komt. Dergelijke verzekeringen zijn kostbaar, dus daardoor kun je wel eens uitkomen op een besteedbaar inkomen die in een stelsel met basisinkomen niet hoger is dan wat je in het huidige systeem als besteedbaar inkomen hebt bij minimum loon.
Dan wil ik die berekeningen wel eens zien. Veelal kom je uit op een forse toename. Je komt ook uit op pakweg 12,75 miljard per maand, oftewel 153 miljard per jaar puur alleen aan uitgaven. Daar komt nog overhead bij. De kosten van sociale zekerheid zijn pakweg 63 miljard. De totale overheidsbegroting is ongeveer 262 miljard.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het idee is dat het basisinkomen wordt gedragen door de kosten die het huidige sociale stelsel maakt.
Heb wel berekeningen gezien waarbij je dan tegen de 1000 euro per inwoner vanaf 18 jaar uit komt.
Dat zou je dan dus als basisinkomen kunnen ontvangen, zonder dat de belastingen omhoog moeten.
Klopt. Behalve de eerste portie, of je nou uit werkloosheid komt of net bent afgestudeerd, je moet meteen 2000 euro per maand waard zijn voor een werkgever. En dan maak ik nog de bekende VVD-fout ook om het maatschappelijk probleem van het gebrek aan werkgelegenheid slechts op individueel niveau te bekijken teneinde de individuele werkloze het verwijt te maken dat hij zich niet ten koste van een ander dat ene baantje verwerft.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En die hypotheekaftrek komt dan juist te vervallenquote:Op maandag 6 juni 2016 13:46 schreef jogy het volgende:
Basisinkomen wordt dan de nieuwe hypotheekrenteaftrek. De rest van de prijzen gaan uiteindelijk evenredig omhoog zodat die 1000 extra euro's verdwijnen in hogere lasten.
Waar zit hem dat verschil dan in? Iedereen die nu niet werkt krijgt immers ook ongeveer 1000 per maand. Mensen die werken krijgen nu ook al meer dan 1000 per maand. Daar kan het hem dus niet in zitten, want de bureaucratie kan dramatisch verminderd.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dan wil ik die berekeningen wel eens zien. Veelal kom je uit op een forse toename. Je komt ook uit op pakweg 12,75 miljard per maand, oftewel 153 miljard per jaar puur alleen aan uitgaven. Daar komt nog overhead bij. De kosten van sociale zekerheid zijn pakweg 63 miljard. De totale overheidsbegroting is ongeveer 262 miljard.
Dat hangt er vanaf wat je als basisbehoefte ziet.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:36 schreef alwaysbenice het volgende:
Verreweg de meeste banen gaan niet meer over de basisbehoefte.
Waarschijnlijk ook wel ja maar dat is het punt niet. 'Gratis geld' wordt uiteindelijk gewoon opgegeten door 'de markt'.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
En die hypotheekaftrek komt dan juist te vervallen
Nou, iedereen die nu niet werkt krijgt 1000 euro per maand, maar iedereen die wel werkt krijgt dat niet. Die krijgen een bedrag (zorgtoeslag, huurtoeslag, etc) dat in de meeste gevallen vermindert naar mate je inkomen hoger is.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waar zit hem dat verschil dan in? Iedereen die nu niet werkt krijgt immers ook ongeveer 1000 per maand. Mensen die werken krijgen nu ook al meer dan 1000 per maand. Daar kan het hem dus niet in zitten, want de bureaucratie kan dramatisch verminderd.
Klopt, dat past zich gewoon aan.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:00 schreef jogy het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ook wel ja maar dat is het punt niet. 'Gratis geld' wordt uiteindelijk gewoon opgegeten door 'de markt'.
Als het streven is een grondslagverandering van het levensonderhouddeel van het inkomen, en niet een verandering van de inkomensverdeling, dan zie ik niet waarom mensen er 1000 euro per maand op vooruit zouden moeten gaan.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, iedereen die nu niet werkt krijgt 1000 euro per maand, maar iedereen die wel werkt krijgt dat niet. Die krijgen een bedrag (zorgtoeslag, huurtoeslag, etc) dat in de meeste gevallen vermindert naar mate je inkomen hoger is.
Bij een basisinkomen is dat niet het geval. Iedereen krijgt van de staat 1000 euro, ongeacht of je geen inkomen hebt of miljoenen verdient.
Wat monolith al aangeeft, dat kost dan 153 miljard per jaar.
Ik heb de berekening die ik heb gezien niet bij de hand, maar die zat op hetzelfde bedrag en stelde dat het sociale stelsel dat nu ook kost.
De vraag nu is dus wle gelijk heeft, kost het sociale stelsel nu 63 miljard of 150 miljard?
Dat is ook afhankelijk van hoe breed het gezien wordt.
Want bij basisinkomen betreft het ook de hypotheekrenteaftrek die wegvalt bijv. En uiteraard verdwijnt een flink stuk van het ambtenarenapparaat omdat de bureaucratie afneemt.
[
Nee, dat hoeft niet. Bijv. bedrijven kunnen tegenwoordig werklozen 3 maanden gratis in dienst nemen, waarbij de gemeente de uitkering door betaalt. Een soort stage dus met uitzicht op een dienstverband. Als de werknemer goed bevalt komt er een arbeidscontract en bijhorende betaling.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt. Behalve de eerste portie, of je nou uit werkloosheid komt of net bent afgestudeerd, je moet meteen 2000 euro per maand waard zijn voor een werkgever.
De drempel bij de werkgever ligt niet zo zeer bij de gevolgen van iemand in dienst nemen, maar de gevolgen bij uit dienst treden. Helemaal als dat gebeurt vanwege arbeidsongeschiktheid. In het huidige stelsel mag de werkgever daar nog een jaarsalaris achter aan gooien.quote:Met een basisinkomen maak je werk zo goed als drempelloos. Geen drempel wat betreft de hoogte van de verdienste, en geen drempel wat betreft een dienstverband door een werkgever.
Het bezwaar van het huidige systeem is dat als je een uitkering hebt en je hebt daarnaast inkomsten, je dat moet inboeten op je uitkering en dit bovendien van invloed is op je toeslagen etc.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als het streven is een grondslagverandering van het levensonderhouddeel van het inkomen, en niet een verandering van de inkomensverdeling, dan zie ik niet waarom mensen er 1000 euro per maand op vooruit zouden moeten gaan.
Maar dan zit je netto op hetzelfde. Dat lijkt me geen prikkel om te gaan werken toch?quote:Dus als je werkt krijg je er dan 1000 euro per maand bij, maar aan de andere kant betaal je ook ongeveer 1000 euro per maand meer belasting.
Dat heeft niks met de kern van het probleem te maken. Dat is slechts een lapmiddel voor frictiewerkloosheid.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat hoeft niet. Bijv. bedrijven kunnen tegenwoordig werklozen 3 maanden gratis in dienst nemen, waarbij de gemeente de uitkering door betaalt. Een soort stage dus met uitzicht op een dienstverband. Als de werknemer goed bevalt komt er een arbeidscontract en bijhorende betaling.
Wel heeft men het jeugdloon afgeschaft en dan krijg je dat een 18-jarige opeens hetzelfde krijgt als iemand van 23 of ouder. Dat kan negatieve gevolgen hebben op de jeugdwerkloosheid.
Vast of niet vast maakt in deze niet uit. Er zijn bij werkgevers gewoon te weinig fte's beschikbaar. Het punt is dat er ook een heleboel werk is buiten banen die een werkgever in de aanbieding heeft, alleen gebeurt dat niet omdat niemand ermee in zijn levensonderhoud kan voorzien.quote:De drempel bij de werkgever ligt niet zo zeer bij de gevolgen van iemand in dienst nemen, maar de gevolgen bij uit dienst treden. Helemaal als dat gebeurt vanwege arbeidsongeschiktheid. In het huidige stelsel mag de werkgever daar nog een jaarsalaris achter aan gooien.
Gevolg is dat het in dienst nemen van vaste medewerkers en oudere medewerkers erg risicovol is voor bedrijven en dan vooral in het mkb.
Er is toch niet één universeel gedragen reden om een basisinkomen te willen? Iedereen heeft toch een andere motivatie, en daarom ook een andere manier waarop ze het inkomen zouden willen zien uitwerken?quote:Op maandag 6 juni 2016 14:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het bezwaar van het huidige systeem is dat als je een uitkering hebt en je hebt daarnaast inkomsten, je dat moet inboeten op je uitkering en dit bovendien van invloed is op je toeslagen etc.
Daardoor wordt het enerzijds onaantrekkelijk om een baantje er bij te nemen en je hebt bovendien een enorm apparaat aan controlerende instanties nodig die moeten nagaan of je niet stiekem je inkomen probeert te vergroten door ernaast te verdienen.
Bij het basisinkomen krijgt iedereen bijv. 1000 euro en kun je zelf beslissen of je dat wilt vergroten door ernaast te gaan werken.
Ja, en dan zal dus bijna iedereen er wat naast gaan doen.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het bezwaar van het huidige systeem is dat als je een uitkering hebt en je hebt daarnaast inkomsten, je dat moet inboeten op je uitkering en dit bovendien van invloed is op je toeslagen etc.
Daardoor wordt het enerzijds onaantrekkelijk om een baantje er bij te nemen en je hebt bovendien een enorm apparaat aan controlerende instanties nodig die moeten nagaan of je niet stiekem je inkomen probeert te vergroten door ernaast te verdienen.
Bij het basisinkomen krijgt iedereen bijv. 1000 euro en kun je zelf beslissen of je dat wilt vergroten door ernaast te gaan werken.
Jawel, het basisinkomen is een grondslagverandering, je verschuift de grondslag van een van volledig door het hebben van een baan, naar deels voor het zijn van Zwitser. Je kunt ook een hele andere inkomensverdeling nastreven, maar dat kan ook met het huidige stelsel en dat kan ook met een basisinkomen.quote:Maar dan zit je netto op hetzelfde. Dat lijkt me geen prikkel om te gaan werken toch?
Want in feite ga je er dan op achteruit, aangezien je ook nog eens kosten maakt om te kunnen werken.
en dat is ook niet hoe het basisinkomen bedoeld is.
Er zijn verschillende vormen van basisinkomen, maar de consensus is wel dat het een inkomen betreft die voor iedereen gelijk is en die voldoende is om in de basisbehoefte te voorzien.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:20 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Er is toch niet één universeel gedragen reden om een basisinkomen te willen? Iedereen heeft toch een andere motivatie, en daarom ook een andere manier waarop ze het inkomen zouden willen zien uitwerken?
Dus feitelijk verandert dat niet.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, en dan zal dus bijna iedereen er wat naast gaan doen.
Dat begrijp ik niet.quote:Jawel, het basisinkomen is een grondslagverandering, je verschuift de grondslag van een van volledig door het hebben van een baan, naar deels voor het zijn van Zwitser.
Die prikkel wordt alleen groter als ze door aan het werk te gaan meer inkomen genereren. Als de belastingverhoging gelijk is aan het inkomen dat ze meer genereren, dan komen ze netto op 0 resultaat uit, wat dus niet motiverend werkt om aan het werk te gaan.quote:Voor mensen die niet werken wordt de prikkel om te werken juist veel groter.
Theoretisch wel, maar dat hangt er van af hoe groot het verschil is tussen wat ze nu ontvangen aan toeslagen en dergelijke en wat ze zouden overhouden als ze in plaats daarvan een basisinkomen krijgen.quote:Voor mensen die wel werken wordt de prikkel om iets minder te gaan werken groter.
logisch, want dan vallen ze 1000 euro of meer terug in inkomen.quote:De prikkel om te stoppen met werken zal niet groot genoeg zijn om effect te sorteren.
Is dat de consensus? Of is dat het gevolg? Wat ik bedoel te zeggen is dat de motivatie verschil gaat maken hoe het op lange termijn werkt. Als het als doel dient om de bureaucratie op te ruimen en toeslagen te vervangen, dan is dat een hele andere insteek dan wanneer het als doel heeft om de toekomstige overschotten aan aangeboden arbeid op te vangen.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er zijn verschillende vormen van basisinkomen, maar de consensus is wel dat het een inkomen betreft die voor iedereen gelijk is en die voldoende is om in de basisbehoefte te voorzien.
De gevolgen van dit stelsel is van te voren niet volledig in te schatten.
Het gevolg is niet te overzien, aangezien we nog nooit een dergelijk stelsel gehad hebben.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:36 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Is dat de consensus? Of is dat het gevolg? Wat ik bedoel te zeggen is dat de motivatie verschil gaat maken hoe het op lange termijn werkt. Als het als doel dient om de bureaucratie op te ruimen en toeslagen te vervangen, dan is dat een hele andere insteek dan wanneer het als doel heeft om de toekomstige overschotten aan aangeboden arbeid op te vangen.
Als je een uitgesproken voorstander bent, zul je altijd de voordelen belichten. Mensen die in het basisinkomen geloven zijn ook bij uitstek utopisten, en die zijn niet altijd even goed in relativering.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het gevolg is niet te overzien, aangezien we nog nooit een dergelijk stelsel gehad hebben.
De motivatie voor een basisinkomen komt voort uit enerzijds de notie dat de hoeveelheid beschikbare arbeid zal afnemen en anderzijds dat we een vreselijk ingewikkeld sociaal stelsel hebben die dat opvangt.
Door iedereen een basisinkomen te geven hoeven veel mensen niet volledig aan het werk, waardoor er een andere verdeling van arbeid ontstaat en dus meer mensen werk krijgen en je raakt de bureaucratie kwijt van het huidige stelsel en de bijhorende controle. Bovendien verlaag je de drempel om aan het werk te gaan omdat dit geen invloed heeft op de hoogte van je basisinkomen en je dit inkomen behoudt als vangnet.
Maar dat is de theorie.
Hoe de praktijk uitpakt weten we niet.
Wat mij opvalt op websites e.d. over een basisinkomen is dat vooral de voordelen worden bellicht maar er nooit een nadeel wordt genoemd.
Terwijl die er toch ook moeten zijn. Niet iedereen kan door dit systeem er op vooruit gaan, aangezien in het huidige stelsel de meerderheid minder dan 1000 euro van de overheid ontvangt en er een minderheid is die via allerlei sociale voorzieningen tot wel meer dan 10.000 euro per maand kost.
Daarmee zijn voorstanders van het basisinkomen vergelijkbaar met voorstanders voor bijvoorbeeld 100% windenergie of mensen die inspelen op een naderende robotisering van de arbeidsmarkt. Ik durf niet te zeggen dat er ooit een punt komt waarop mensen gelijk hebben, maar momenteel is het niet het geval. Ondanks dat de huidige arbeidsmarkt in transitie is, kunnen we een hoop werknemers nu niet missen. Ondanks dat we op termijn door onze olievoorraad heen zijn, kunnen we nu niet leven op 100% zonne-energie. Ondanks dat we op termijn misschien geen ongeschoolde arbeid hebben, kunnen we nu niet zonder. Het basisinkomen invoeren voordat er een noodzaak is, zou dan ook onze positie ten opzichte van het buitenland verzwakken voordat er duidelijkheid is over de ernst van deze trend.quote:Op zondag 5 juni 2016 23:13 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het dilemma: doorgaan zoals het nu (imho, nu) niet haalbaar is of toch proberen de koers te wijzigen wat (wederom, imho) toch zal gebeuren maar 'je' dan totaal willoos zal overkomen.
Tot welke luxe is men nu verplicht? Stromend water, een dak boven het hoofd, een volle maag?quote:Idd, een basisinkomen lost niet "de behoefte" aan luxe op maar wel de verplichting daaraan te (moeten) voldoen. Met een basisinkomen kan je dan zeggen, ik verkoop de "hut" en trek mij met wie weet wat overwaarde terug op een flatje.
Ik denk dat de woningmarkt verre van volmaakt is door alle interventie en als voorraadmarkt (we hebben te leven met de fysieke bouwwerken zoals zij de afgelopen honderden jaren ontstaan zijn) maar moeilijk kan reageren op nieuwe ontwikkelingen in de samenleving. Zelfs al zouden alle nieuwe bouwwerken aangepast zijn op "betaalbare woningen" (wat weer belastinggeld kost) dan kun je maar 1% per jaar vervangen, waardoor 99% van Nederland nog steeds in bestaande/dure/onbetaalbare woningen zit.quote:NB: Het voert wat ver dat hier uit te werken maar een basisinkomen leidt er automatisch toe dan men anders gaat denken over leven en wonen waardoor er automatisch (wet: vraag & aanbod) voorzieningen komen die daar op zullen doorwerken zoals bijvoorbeeld betaalbare woningen.
Nou ja, ik ben het helemaal eens met de stelling dat er meer is dan alleen werkgelegenheid en dat ook een hoop niet-economische banen de moeite waard zijn, maar uiteindelijk is het de werkgelegenheid die moet betalen voor het basisinkomen en daarmee mag je - naar mijn mening - best kritisch zijn op de effecten. Als het basisinkomen een paar miljard zou kosten, dan kon je met wat Spielerei nog wat experimenten doen, maar zodra je de Nederlandse staatsschuld van de afgelopen 300 jaar even in een paar jaar gaat verdubbelen door zo'n experimentje, zonder een inschatting te kunnen maken wat de andere kant van de balans gaat doen, hebben we het over potentieel gevaarlijke maatregelen voor de duurzaamheid van onze Staatsfinanciën.quote:En dat maakt de discussie omtrent basisinkomen ook zo verrekte lastig, er zijn/lijken geen aantoonbare (te meten) voordelen te zitten aan een basisinkomen. Wel zijn "we" angstig voor de onduidelijke maatschappelijke gevolgen waarbij men kennelijk "werkgelegenheid" als het doel (willen ?) blijven zien om het te betalen.
Hoe kwantificeer je "kwaliteit" van leven van het individu ?
Is dat het (kunnen/moeten ?) betalen van een groot huis etc of is dat de vrijheid om zonder direct "overlevingsgevaar" je leven in te kunnen (herin)richten (of dat te kunnen/mogen veranderen) ?
Mensen doen nu toch ook al vrijwilligerswerk, verlenen zorgtaken en staan elk weekend te fluiten op een sportwedstrijd om het anderen naar de zin te maken, zonder er een cent voor te krijgen? De stelling dat we ons alleen maar concentreren op betaalde arbeid en geen tijd meer overhouden voor maatschappelijk relevant onbetaald werk lijkt me onjuist, als we even kijken hoeveel tijd mensen nog besteden aan onbezoldigde functies. Tevens, de enige manier om mensen de ruimte te bieden vanuit intrinsieke motivatie in plaats van financiele prikkels, is door de financiele prikkels te belasten. Met andere woorden, zonder belasting, geen ruimte voor intrinsieke motivatie. Zonder hebzucht geen geld voor goede doelen, kunst, cultuur, defensie, zorg en educatie.quote:Op maandag 6 juni 2016 12:38 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Er is geen goed of fout. Alleen het werk wat we moeten doen (geef toe, niet werken is eigenlijk geen optie als je iets wilt in je leven anders dan geen vinger uitsteken) bestaat alleen maar bij de gratie van een werkgever die er geld voor over heeft. Dat terwijl er legio taken zijn die niet of nauwelijks worden uitgevoerd omdat ze geen economische waarde toegekend hebben gekregen. Dat wil niet zeggen dat die waarde er niet is. In plaats daarvan zitten mensen voor een werkgever te bedenken hoe ze het beste de klant weg kunnen kapen bij een ander bedrijf. Dat is eigenlijk pure verspilling van menselijk kapitaal. Als een basisinkomen iets mogelijk kan maken, is dat mensen werk meer vanuit intrinsieke overtuiging kunnen gaan invullen in plaats vanuit persoonlijke financiële noodzaak. Dat is natuurlijk utopisch, maar laten we ook niet doen alsof het volkomen onvoorstelbaar is dat er veel mensen zijn die liever iets anders met hun tijd zouden doen dan op kantoor nullen in enen veranderen, en dat "iets anders" niet per definitie betekent "helemaal niets".
Ze vinden het leuker dan het alternatief, namelijk voor een baas werken in een andere sector.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:37 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Een groot deel van de ZZP'ers zit daar niet uit luxe, of omdat ze het leuk vinden.
Nee, want dat geld wat die ZZP'er ontvangt in de vorm van basisinkomen, moet hij ook relatief snel weer afstaan in de vorm van belastingen om het basisinkomen duurzaam te maken. Dus die 2000 is dan weliswaar gegarandeerd, maar zijn ZZP-klus moet tegen 3 x de huidige sociale lasten worden belast, vanaf de eerste euro, om zo spoedig mogelijk de baten weg te strepen tegen de kosten en daarmee het basisinkomen te verdelen over zoveel mogelijk schouders. We kunnen niet in een samenleving leven waar 3 op de 4 meer krijgt dan hij of zij aan inkomen/omzet schrijft, dat wil namelijk zeggen dat de belastingopbrengsten niet in verhouding zijn met de uitgaven.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt. Behalve de eerste portie, of je nou uit werkloosheid komt of net bent afgestudeerd, je moet meteen 2000 euro per maand waard zijn voor een werkgever. En dan maak ik nog de bekende VVD-fout ook om het maatschappelijk probleem van het gebrek aan werkgelegenheid slechts op individueel niveau te bekijken teneinde de individuele werkloze het verwijt te maken dat hij zich niet ten koste van een ander dat ene baantje verwerft.
ZZP-er worden is een stuk makkelijker vanuit een baan, werkervaring en een netwerk. Het wordt al een stuk makkelijker als je niet meteen 5000 omzet per maand hoeft te draaien. Vanwege de kosten voor het levensonderhoud, is de eerste drempel de hoogste. Met een basisinkomen maak je werk zo goed als drempelloos. Geen drempel wat betreft de hoogte van de verdienste, en geen drempel wat betreft een dienstverband door een werkgever.
Je maakt stuk voor stuk argumenten die getuigen van gebrekkig economisch expertise.quote:Op zondag 5 juni 2016 16:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zulke bedragen kan zo'n land niet al te lang opbrengen, dat betekent dat of de belastinginkomsten ineens spectaculair zal moeten stijgen (waar niet oneindig ruimte voor is), er continu gigantisch veel nieuw geld moet worden gecreëerd (en het geld incl. het basisinkomen via inflatie waardeloos wordt) of de staatsschuld zeer snel oploopt en onhoudbaar wordt. Alle drie zullen uiteindelijk eindigen in het faillissement van Zwitserland.
Kijk gewoon met een realistische blik naar de cijfers, ipv andere beschuldigen van bekrompenheid of een gebrek aan fantasie (Zwitserland is geen fantasieland, je moet dus gewoon rekening houden met de werkelijkheid).
Ik wil iig niet een heel land opofferen voor een experiment waarvan je alleen al aan de getallen kunt zien dat het niet te bekostigen is.
Dat is gebaseerd op het idee dat elke ZZP'ers zijn kennis liever zelf gaat vermarkten na een succesvolle carrière bij een baas. Er zijn echter veel ZZP'ers die in die constructie gedwongen zijn (de post en schoonmaak) en er zijn veel vooral jonge ZZP'ers die door slechte studiekeuze maar voor zichzelf beginnen, tegen een tarief waarmee je rond de armoedegrens komt te leven.quote:Op maandag 6 juni 2016 15:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ze vinden het leuker dan het alternatief, namelijk voor een baas werken in een andere sector.
Een jonge ZZP'er met een "slechte studiekeuze" wil alsnog liever in een studiegerelateerd vakgebied aan de slag, ook al ligt het inkomen er laag. De gemiddelde kleinkunstenaar kan ook in een callcenter zitten, maar ik denk dat 99/100 kiest voor een inkomen rond de armoedegrens in de kleinkunst als ze de kans hebben. Dat is niet de schuld van het ZZP'erschap, maar de schuld van de marktwaarde van het vakgebied.quote:Op maandag 6 juni 2016 15:12 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is gebaseerd op het idee dat elke ZZP'ers zijn kennis liever zelf gaat vermarkten na een succesvolle carrière bij een baas. Er zijn echter veel ZZP'ers die in die constructie gedwongen zijn (de post en schoonmaak) en er zijn veel vooral jonge ZZP'ers die door slechte studiekeuze maar voor zichzelf beginnen, tegen een tarief waarmee je rond de armoedegrens komt te leven.
Dat zijn mensen die dus vooral ZZP'er zijn omdat ze voelen dat het "moet".
Als mensen elkaar moeten beconcurreren op prijs, als een 'race to the bottom' omdat de markt hun werk niets waard vindt, wat gaan we die mensen dan laten doen wanneer dat werk onder de armoedegrens komt? Want er is blijkbaar een overschot, als de marktwaarde te laag is.quote:Op maandag 6 juni 2016 15:14 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een jonge ZZP'er met een "slechte studiekeuze" wil alsnog liever in een studiegerelateerd vakgebied aan de slag, ook al ligt het inkomen er laag. De gemiddelde kleinkunstenaar kan ook in een callcenter zitten, maar ik denk dat 99/100 kiest voor een inkomen rond de armoedegrens in de kleinkunst als ze de kans hebben. Dat is niet de schuld van het ZZP'erschap, maar de schuld van de marktwaarde van het vakgebied.
En ook de inkomsten erbij wanneer die er iets bij doet ipv dat je het weer kwijt bent na een formulierenrompslomp. Of je bent een van de weinige gelukkigen die een fulltime baan of een goedbetaalde parttimebaan krijgt aangeboden, voor tenminste een maand. Of je blijft nietsdoen, alles er tussenin levert niks op behalve administratieve lasten en het risico dat er iets mis gaat of je er gewoon volgens de regels bij inschiet.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus feitelijk verandert dat niet.
Alleen wie in de bijstand zit heeft dan niet meer de dwang om er iets bij te doen en ook niet het risico de uitkering te verliezen als hij/zij besluit om er iets bij te doen.
Het is niet zo dat mensen zonder basisinkomen geen inkomen hebben. En dat netto-inkomen wordt grotendeels door de overheid bepaald gegeven de baan en wat de werkgever daarvoor betaalt. De overheid zou ook gewoon kunnen beslissen dat de armste Zwitsers 2 keer zoveel te besteden moeten krijgen en de rijken wat minder. Dat staat verder los van het basisinkomen. Het basisinkomen houdt in dat de overheid niet langer zegt jij krijgt geld voor levensonderhoud omdat je werkzoekend bent, maar je krijgt een vergelijkbaar bedrag omdat je Zwitser bent zoals alle andere Zwitsers die niet werkzoekend zijn dat ook krijgen.quote:Dat begrijp ik niet.
Nee, ze betalen immers geen 100% belasting over wat ze bovenop het basisinkomen verdienen. Wel zal de belasting natuurlijk hoger worden voor diegenen die laten we zeggen 6000 p.m. verdienen. Ze krijgen er immers 1000 euro bij, maar het idee was niet dat hun koopkracht spectaculair zou toenemen, dus betalen die ook ongeveer 1000 euro meer belasting.quote:Die prikkel wordt alleen groter als ze door aan het werk te gaan meer inkomen genereren. Als de belastingverhoging gelijk is aan het inkomen dat ze meer genereren, dan komen ze netto op 0 resultaat uit, wat dus niet motiverend werkt om aan het werk te gaan.
Werkt levert per uur netto wat minder op, ter compensatie van het feit dat 'zijn' ineens 1000 euro per maand oplevert. Als mensen daardoor denken doe mij maar 4 dagen in de week ipv 5 dan is dat alleen maar een gunstig effect, want als 4 mensen dat doen kan er weer iemand 4 dagen bovenop zijn basisinkomen gaan werken. Of twee personen 2 dagen.quote:Theoretisch wel, maar dat hangt er van af hoe groot het verschil is tussen wat ze nu ontvangen aan toeslagen en dergelijke en wat ze zouden overhouden als ze in plaats daarvan een basisinkomen krijgen.
Als dat basisinkomen hoger is dan wat ze nu aan besteedbaar inkomen hebben, dan kan dat een reden zijn om minder te werken.
Maar ik betwijfel of dat in veel gevallen wel zo is.
Ja.quote:logisch, want dan vallen ze 1000 euro of meer terug in inkomen.
Bullshit, onbetaalbaarheid zit hem er écht puur en alleen in dat mensen minder gaan werken. Die stelling is vrij hard. Letterlijk iedere econoom zal je vertellen dat het prima te betalen isquote:Op maandag 6 juni 2016 09:09 schreef Metro2005 het volgende:
Cijfers onderbouwen al dat het onbetaalbaar is. Waarom zou je dan nog experimenteren. De zwitsers hadden berekend dat een basisinkomen 4x zo duur is dan het huidige systeem. Dan ben je toch gek als je het alsnog gaat invoeren? Dat is niet jammer, dat is gewoon common sense. Iets dat bij de voorstanders van een basisinkomen volledig lijkt te ontbreken.
Enerzijds zie je een lage marktwaarde als een overschot op de arbeidsmarkt, anderzijds vraag je je af of een hogere economische marktwaarde in een ander werkveld meer maatschappelijke waarde heeft. Zonder in te gaan op de individuele voorbeelden (kleinkunst en callcenter) zou je kunnen zeggen dat het basisinkomen de economische waarde in elk geval minder belangrijk maakt voor de keuze, terwijl het ongewis is of men kiest voor een maatschappelijk belangrijkere baan.quote:Op maandag 6 juni 2016 15:24 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Als mensen elkaar moeten beconcurreren op prijs, als een 'race to the bottom' omdat de markt hun werk niets waard vindt, wat gaan we die mensen dan laten doen wanneer dat werk onder de armoedegrens komt? Want er is blijkbaar een overschot, als de marktwaarde te laag is.
Je kunt ze wel aan het werk zetten in een callcenter omdat die marktwaarde hoger ligt, maar is het door hun geleverde werk dan ook maatschappelijk meer waard? Zijn ze dan eigenlijk niet beter op hun plek in hun eigen vakgebied?
Wat mij betreft is dat waarom een basisinkomen in de toekomst een oplossing kan zijn voor de problemen die op deze manier op de arbeidsmarkt gaan ontstaan.
Juist, en wie zegt dat wij in Nederland de prijzen van de wereldmarkt kunnen beïnvloeden? Laat staan de inflatie dat in essentie een puur monetair verschijnsel is terwijl de ECB daarover beslist?quote:Op maandag 6 juni 2016 13:46 schreef jogy het volgende:
Basisinkomen wordt dan de nieuwe hypotheekrenteaftrek. De rest van de prijzen gaan uiteindelijk evenredig omhoog zodat die 1000 extra euro's verdwijnen in hogere lasten.
Je ziet in dat je dan uitgaat van 100% belasting?quote:Op maandag 6 juni 2016 14:34 schreef Wantie het volgende:
Die prikkel wordt alleen groter als ze door aan het werk te gaan meer inkomen genereren. Als de belastingverhoging gelijk is aan het inkomen dat ze meer genereren, dan komen ze netto op 0 resultaat uit, wat dus niet motiverend werkt om aan het werk te gaan.
Je bedoelt dat mensen met een laag inkomen een aanvulling krijgen tot een bepaald minimum dat door de overheid is vastgesteld en dat mensen met een hoog inkomen bijv. meer belastingen betalen.quote:Op maandag 6 juni 2016 15:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is niet zo dat mensen zonder basisinkomen geen inkomen hebben. En dat netto-inkomen wordt grotendeels door de overheid bepaald gegeven de baan en wat de werkgever daarvoor betaalt. De overheid zou ook gewoon kunnen beslissen dat de armste Zwitsers 2 keer zoveel te besteden moeten krijgen en de rijken wat minder. Dat staat verder los van het basisinkomen.
Klopt.quote:Het basisinkomen houdt in dat de overheid niet langer zegt jij krijgt geld voor levensonderhoud omdat je werkzoekend bent, maar je krijgt een vergelijkbaar bedrag omdat je Zwitser bent zoals alle andere Zwitsers die niet werkzoekend zijn dat ook krijgen.
Je bedoelt dat als je 6000 pm bruto aan salaris hebt, dat je dan 1000 euro loonheffing betaalt, waardoor je dus die 1000 euro basisinkomen weer terug geeft.quote:Nee, ze betalen immers geen 100% belasting over wat ze bovenop het basisinkomen verdienen. Wel zal de belasting natuurlijk hoger worden voor diegenen die laten we zeggen 6000 p.m. verdienen. Ze krijgen er immers 1000 euro bij, maar het idee was niet dat hun koopkracht spectaculair zou toenemen, dus betalen die ook ongeveer 1000 euro meer belasting.
Zeg dan even hoe je dit systeem wilt bekostigen? Het basisinkomen in Zwitserland zou ¤187 miljard per jaar kosten, ¤55 miljard aan uitgaven vallen weg dankzij het basisinkomen, dan blijft er een gat van ¤132 miljard over. Hoe wil je dat overbruggen?quote:Op maandag 6 juni 2016 15:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je maakt stuk voor stuk argumenten die getuigen van gebrekkig economisch expertise.
Klopt, dat is mijn puntquote:Op maandag 6 juni 2016 15:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je ziet in dat je dan uitgaat van 100% belasting?
Gemeentebelastingen, lokale productprijzen, biertje in de kroeg, internet abonnement en ga nog maar even door. Je kan er vergif op innemen dat de (daadwerkelijke) inflatie op zijn minst opeens verdubbelt. tot die 1000 euro per maand verdwenen is en niemand er meer iets van merkt. Met andere woorden, we zullen omhoog schieten op de Big Mac Index.quote:Op maandag 6 juni 2016 15:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Juist, en wie zegt dat wij in Nederland de prijzen van de wereldmarkt kunnen beïnvloeden? Laat staan de inflatie dat in essentie een puur monetair verschijnsel is terwijl de ECB daarover beslist?
Als iedereen hetzelfde zou verdienen als het basisinkomen, is dit ook realistisch.quote:Op maandag 6 juni 2016 15:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je ziet in dat je dan uitgaat van 100% belasting?
Als je ervan uitgaat dat een persoon zijn marginale belastingdruk in box 2 stijgt om het basisinkomen te bekostigen dan zijn de marginale baten per gewerkt uur lager dan in de initiële situatie zonder basisinkomen. Dat zou een econoom zien als een verschuiving van de baten van extra werk waardoor de afweging extra werken vs extra vrije tijd zich meer richting vrije tijd gaat verschuiven, dat wordt substitutie effect genoemd. Verder is er ook sprake van een inkomenseffect, als je genoeg geld hebt om van te leven dan zul je ook eerder kiezen voor extra vrije tijd.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:34 schreef Wantie het volgende:
Theoretisch wel, maar dat hangt er van af hoe groot het verschil is tussen wat ze nu ontvangen aan toeslagen en dergelijke en wat ze zouden overhouden als ze in plaats daarvan een basisinkomen krijgen.
Als dat basisinkomen hoger is dan wat ze nu aan besteedbaar inkomen hebben, dan kan dat een reden zijn om minder te werken.
Maar ik betwijfel of dat in veel gevallen wel zo is.
Het bestaat al lang als de markt tussen vraag naar arbeid en aanbod van arbeid verstoort moet worden met een minimumloon omdat anders mensen uitgebuit dreigen te worden. Er zijn teveel mensen die meedingen voor een te beperkt aantal banen, daar kan nu overigens ook al iets aan gedaan worden zonder een basisinkomen m.b.v. verlagingen van de belastingdruk / negatieve inkomstenbelasting. Een basisinkomen wordt vaak als recht gezien omdat wij op deze aardkloot verplicht zijn om armoede uit te roeien en eigenlijk ook omdat het harde zwoegen van onze voorouders voor 99% onze welvaart bepaalt, maar dit slechts verdeelt wordt over de kapitalisten en de werkenden... Het is prima te rechtvaardigen dat je van mening bent dat dit rendement van de productie van onze voorouders ons allemaal toebehoord.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:54 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Als je een uitgesproken voorstander bent, zul je altijd de voordelen belichten. Mensen die in het basisinkomen geloven zijn ook bij uitstek utopisten, en die zijn niet altijd even goed in relativering.
Ik zie het vooral als een mogelijke oplossing voor toekomstige problemen op de arbeidsmarkt. Maar pas wanneer die problemen zich aandienen is het een beter moment om te beoordelen hoe je het precies in zou moeten richten, omdat nadelen die we nu opnoemen dan misschien als acceptabel worden gezien, en vice versa. Tot die tijd is het een interessant gedachtenexperiment.
Ligt er weer volledig aan of onze productie hier afneemt..... Sterke stelling.quote:Op maandag 6 juni 2016 15:02 schreef GSbrder het volgende:
Het basisinkomen invoeren voordat er een noodzaak is, zou dan ook onze positie ten opzichte van het buitenland verzwakken voordat er duidelijkheid is over de ernst van deze trend.
Ik snap de drang niet zo voor die interventie binnen de woningmarkt, ja beeldbepalende panden en historische panden blijf je vanaf en daar wil je geen verpaupering aan de woning zien.... Dit soort panden valt dus wel het één en ander van te zeggen als je daarin de woningmarkt belemmerd... Maar waarom in hemelsnaam een maximale huurprijs zetten? Of woningcorporaties dwingen goedkopere huizen te bouwen? Waarom woningen subsidiëren als deze woningen het ons blijkbaar zonder subsidie niet waard is? (de vrije markt laat de werkelijke productie kosten zien, niet de gesubsidieerde markt)quote:Op maandag 6 juni 2016 15:02 schreef GSbrder het volgende:
Zelfs al zouden alle nieuwe bouwwerken aangepast zijn op "betaalbare woningen" (wat weer belastinggeld kost) dan kun je maar 1% per jaar vervangen, waardoor 99% van Nederland nog steeds in bestaande/dure/onbetaalbare woningen zit.
Nee hoor, zelfs al blijft de productie gelijk dan moet het worden opgelost met hogere belastingen.quote:Op maandag 6 juni 2016 16:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ligt er weer volledig aan of onze productie hier afneemt..... Sterke stelling.
Dus? Wat doet dat aan onze concurrentiepositie? De producten blijven - alles gelijk - even duur. Een fiscale optelling van 0 veranderd helemaal niets.quote:Op maandag 6 juni 2016 16:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee hoor, zelfs al blijft de productie gelijk dan moet het worden opgelost met hogere belastingen.
Ik begrijp ook niet waarom de overheid wil interveniëren, maar ik begrijp wel waarom je woningcorporaties wil terugduwen naar de goedkope huizen. Omwille van die bijzondere (niet-commerciële) dienstverlening hebben ze immers bestaansrecht. Zonder een corporatiesector die zich richt op mensen die op de vrije markt niet voor hun huis kunnen zorgen, heeft de corporatiesector geen toegevoegde waarde ten opzichte van de markt en is het niet gerechtvaardigd om de corporatiesector toegang te bieden tot gesubsidieerde leningen, lagere grondprijzen en collectieve garantiestelsels.quote:Op maandag 6 juni 2016 16:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik snap de drang niet zo voor die interventie binnen de woningmarkt, ja beeldbepalende panden en historische panden blijf je vanaf en daar wil je geen verpaupering aan de woning zien.... Dit soort panden valt dus wel het één en ander van te zeggen als je daarin de woningmarkt belemmerd... Maar waarom in hemelsnaam een maximale huurprijs zetten? Of woningcorporaties dwingen goedkopere huizen te bouwen? Waarom woningen subsidiëren als deze woningen het ons blijkbaar zonder subsidie niet waard is? (de vrije markt laat de werkelijke productie kosten zien, niet de gesubsidieerde markt)
De woningen zijn niet te duur als ze hun vrije markt waarde laten zien
Als bedrijven/ZZP'ers een bijdrage moeten leveren aan dit basisinkomen, met andere woorden, niet de volledige belasting ten gevolge van het basisinkomen zal teruggevoerd kunnen worden aan werknemersheffingen zoals de IB, dan stijgen de kosten voor een onderneming zonder dat zij hier meer voor terugkrijgt. De populatie wordt niet slimmer, de groep potentiële werknemers neemt niet toe, men gaat niet meer productie draaien, de infrastructuur wordt niet beter of goedkoper, er is weinig voordeel voor een bedrijf door gevestigd te zijn in een land met een basisinkomen.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dus? Wat doet dat aan onze concurrentiepositie? De producten blijven - alles gelijk - even duur. Een fiscale optelling van 0 veranderd helemaal niets.
Mensen zullen groter gaan wonen bij een groter besteedbaar bedrag aan een woning. Een pure toename aan het aantal huizenbezitters zal niet uitdraaien op hogere huizenprijzen als nieuwbouw van woningen niet gelimiteerd wordt.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:02 schreef GSbrder het volgende:
Ten aanzien van je punt op de koopmarkt deel ik je standpunt. De subsidiering was een vorm van lastenverlaging voor huizenbezitters, wat weer te zien is aan de huizenprijzen op dit moment. Ongeveer het symptoom wat tegenstanders van het basisinkomen verwachten van een basisinkomen; als we mensen een zak met geld geven, maar het aanbod van woningen niet laten meestijgen, zal de waarde van een huis toenemen. Dus of je het HRA noemt of basisinkomen; de woningmarkt, de banken en de overheid zal een deel opsouperen.
Het punt is dat wij nu middels belastingen allang betalen voor de mensen die niet werken. Als kortom alle werkenden 1000 euro erbij krijgen en 1000 euro extra belasting betalen - netto 0 krijgen en de productie hetzelfde blijft gebeurt er niks.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als bedrijven/ZZP'ers een bijdrage moeten leveren aan dit basisinkomen, met andere woorden, niet de volledige belasting ten gevolge van het basisinkomen zal teruggevoerd kunnen worden aan werknemersheffingen zoals de IB, dan stijgen de kosten voor een onderneming zonder dat zij hier meer voor terugkrijgt. De populatie wordt niet slimmer, de groep potentiële werknemers neemt niet toe, men gaat niet meer productie draaien, de infrastructuur wordt niet beter of goedkoper, er is weinig voordeel voor een bedrijf door gevestigd te zijn in een land met een basisinkomen.
Dus je denkt dat een basisinkomen gepaard zal gaan met een gigantische nieuwbouwgolf, te vergelijken met de wederopbouw?quote:Op maandag 6 juni 2016 17:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mensen zullen groter gaan wonen bij een groter besteedbaar bedrag aan een woning. Een pure toename aan het aantal huizenbezitters zal niet uitdraaien op hogere huizenprijzen als nieuwbouw van woningen niet gelimiteerd wordt.
Nu even bekeken vanuit een bedrijfskundig oogpunt: je bent voor medewerker X ca. ¤ 50.000 kwijt in de huidige situatie. In de situatie met een basisinkomen ben je ¤ 50.000 kwijt, daalt het netto-inkomen met ¤ 1.000 euro per maand, wat gecompenseerd moet worden met zijn basisinkomen.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het punt is dat wij nu middels belastingen allang betalen voor de mensen die niet werken. Als kortom alle werkenden 1000 euro erbij krijgen en 1000 euro extra belasting betalen - netto 0 krijgen en de productie hetzelfde blijft gebeurt er niks.
De kosten stijgen niet van wat fiscale hocus pocus.
Dat gratis geld komt toch wel, het gaat er om wie het krijgt. De reële economie heeft meer aan gratis geld naar individuen dan aan gratis geld naar banken.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:00 schreef jogy het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ook wel ja maar dat is het punt niet. 'Gratis geld' wordt uiteindelijk gewoon opgegeten door 'de markt'.
Dat zeg ik niet, een basisinkomen is geen procentuele subsidie die de marginale kosten doen afnemen voor een specifiek goed zoals een procentuele subsidie op een woning wel zou kunnen doen.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus je denkt dat een basisinkomen gepaard zal gaan met een gigantische nieuwbouwgolf, te vergelijken met de wederopbouw?
Dit, terwijl we op de lange termijn niet heel veel meer woningen nodig hebben?
Nee, wat ik bedoel is dat nu ook iedereen inkomen heeft en nu ook iedereen of toch in ieder geval de werkenden inkomstenbelasting betaalt. Als de werkloze dan 1000 euro in de maand krijgt, en tegelijk geen bijstand of ww ter waarde van ongeveer 1000 euro meer ontvangt, en de werkende er 1000 euro bij krijgt en tegelijk ongeveer 1000 euro meer belasting betaalt over zijn brutoloon, verandert er voor rijksbegroting niet zoveel en voor de burgers evenmin.quote:Op maandag 6 juni 2016 16:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je bedoelt dat mensen met een laag inkomen een aanvulling krijgen tot een bepaald minimum dat door de overheid is vastgesteld en dat mensen met een hoog inkomen bijv. meer belastingen betalen.
Dat is ook een systeem, maar geen basisinkomen. Voorwaarde van een basisinkomen is dat iedereen dezelfde basis krijgt, ongeacht wat hij/zij verder aan inkomen of vermogen heeft.
Je kunt het ook halen door kapitaal of winst zwaarder te belasten. Maar dat is een andere discussie.quote:Je bedoelt dat als je 6000 pm bruto aan salaris hebt, dat je dan 1000 euro loonheffing betaalt, waardoor je dus die 1000 euro basisinkomen weer terug geeft.
Dat klopt, maar ook zonder basisinkomen betaal je een loonheffing over je salaris. Wat dan dus zou moeten veranderen is dat arbeid zwaarder wordt belast.
Nee, je houdt van een uur werk minder over, maar in totaal net zoveel. Het zal best even puzzelen zijn met belastingpercentages en progressie om het inkomenseffect over de hele linie marginaal te houden, maar het kan wel.quote:Dat je dus netto per uur minder overhoudt dan nu het geval is.
De filosofie is eveneens dat de waardering van dat groter wonen afhankelijk is van de huidige woonsituatie, de individuele waarden en het besteedbaar inkomen. Enkel bij het kopen of het aangaan van een huurcontract fixeer je de huidige marktomstandigheden contractueel. Wanneer je opnieuw de markt op moet (markthuur of marktwaarde van een woning) ben je in een voorraadmarkt niet alleen afhankelijk van je eigen portemonnee, maar ook die van andere woningzoekenden, hun persoonlijke situatie en hun individuele waardenkader. Hoe mooi het ook is, de omstandigheden veranderen niet echt, dus het enig effect wat het basisinkomen heeft, is dat het besteedbaar inkomen van de eerste X ¤ gegarandeerd is, waarop dus eenvoudigweg een hypotheek genomen kan worden of een huurcontract kan worden aangegaan.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, een basisinkomen is geen procentuele subsidie die de marginale kosten doen afnemen voor een specifiek goed zoals een procentuele subsidie op een woning wel zou kunnen doen.
De filosofie is gewoon dat als een mens groter wonen voor 100 euro waardeert terwijl de kosten daarvoor 120 euro zijn dat mensen niet groter gaan wonen... Stel dat een subsidie ervoor zorgt dat het voor de individu minder kost dan 100 euro om groter te wonen dan zal hij/zij dat doen.
De arbeidskorting en algemene heffingskorting drukken het belastingtarief in de onderste schijven aanzienlijk. Iemand met een minimumloon draagt ca. 10% af, iemand met een modaal inkomen ca. 20-30% en iemand met een driemaal modaal inkomen zit al snel richting de 40%. Dit progressieve effect is groter dan de schijvenverschillen doet vermoeden, doordat kortingen hierop afbouwen bij hogere inkomens.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, wat ik bedoel is dat nu ook iedereen inkomen heeft en nu ook iedereen of toch in ieder geval de werkenden inkomstenbelasting betaalt. Als de werkloze dan 1000 euro in de maand krijgt, en tegelijk geen bijstand of ww ter waarde van ongeveer 1000 euro meer ontvangt, en de werkende er 1000 euro bij krijgt en tegelijk ongeveer 1000 euro meer belasting betaalt over zijn brutoloon, verandert er voor rijksbegroting niet zoveel en voor de burgers evenmin.
Tenzij die "rat race" alsnog iets menselijks blijkt en een bedrag dat we nu definiëren als een basaal inkomen om de eerste levensbehoeften te voorzien, al gauw onvoldoende blijkt om in de nieuwe standaard dit te doen. Wanneer alsnog 8/10 mensen betaalde arbeid zoeken en hun inkomen weten aan te vullen met (bijvoorbeeld) ¤ 1.000 - ¤ 2.500 per maand, dan krijg je woningen die net zo duur zijn als het basisinkomen. Hiermee zal onder de volledig afhankelijken de roep om een stijging van het basisinkomen opgaan, terwijl onder de groep onafhankelijken de roep om een verlaging van het basisinkomen zal groeien.quote:Wat er dan verandert is de grondslag, en dat zal na verloop van tijd zijn effect doordat mensen zich anders gaan gedragen. Ik denk positief, omdat werklozen niet meer gebonden zijn aan het vinden van een baan van een werkgever, maar iets kunnen zoeken wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Omdat de lonen aan de onderkant van de arbeidsmarkt omlaag kunnen zullen er ook meer banen een baantjes ontstaan. Mensen zullen zich vrijer voelen om minder te gaan werken of er voor de burnout uit te stappen. Werkgever zullen harder hun best doen om het werk leuk te houden.
Loonwig? Sorry hoor, een bedrijf werkt gewoon winst maximaliserend en kijkt naar zijn loonkosten / opbrengsten, hoeveel belasting er verder wordt geheven veranderd voor de werkgever niets. Het netto loon exclusief basisinkomen is niet een vaststaande variabele, integendeel.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nu even bekeken vanuit een bedrijfskundig oogpunt: je bent voor medewerker X ca. ¤ 50.000 kwijt in de huidige situatie. In de situatie met een basisinkomen ben je ¤ 50.000 kwijt, daalt het netto-inkomen met ¤ 1.000 euro per maand, wat gecompenseerd moet worden met zijn basisinkomen.
Dit is een vergroting van de loonwig; hield iemand voorheen 60% over van het bruto-inkomen, dan ligt dat nu op 40%. Deze loonwig heeft een effect op de vraagcurve naar arbeid, want de kosten voor het uitkeren van bedrag X bedragen nu Y*factor. De loonwig is vaak als schuldige genoemd voor het ontstaan van periodieke of structurele werkloosheid.
Okay, maar het minimum loon is momenteel 1524,60. dat wordt dan incl basisinkomen 2524,60. Netto is dat nu 1224,00. Met basisinkomen erbij zit je dan op 2224,00, maar je betaalt dus 1000 euro meer belasting. Dus blijf je netto op 1224,00 zitten.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:40 schreef Weltschmerz het volgende:
. Als de werkloze dan 1000 euro in de maand krijgt, en tegelijk geen bijstand of ww ter waarde van ongeveer 1000 euro meer ontvangt, en de werkende er 1000 euro bij krijgt en tegelijk ongeveer 1000 euro meer belasting betaalt over zijn brutoloon, verandert er voor rijksbegroting niet zoveel en voor de burgers evenmin.
Het zal inderdaad even puzzelen worden met percentages en kortingen om het gewenste inkomenseffect of juist het gebrek daaraan te bewerkstelligen. Maar dat lijkt me niet meer dan een technisch probleem dat je in handen van een paar beta's legt.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:46 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De arbeidskorting en algemene heffingskorting drukken het belastingtarief in de onderste schijven aanzienlijk. Iemand met een minimumloon draagt ca. 10% af, iemand met een modaal inkomen ca. 20-30% en iemand met een driemaal modaal inkomen zit al snel richting de 40%. Dit progressieve effect is groter dan de schijvenverschillen doet vermoeden, doordat kortingen hierop afbouwen bij hogere inkomens.
Ik denk dat het meer een human race dan een rat race wordt, maar ik ga er zeker vanuit dat de mens niet zal ophouden met streven naar verbetering voor zichzelf en het beter doen dan anderen. Alleen is daarbij dat lastige levensonderhoud uit de weg dat dwingt tot werk waarmee je niet verder komt en dat je talent verspilt, en dat anderen dwingt om aan de zijlijn te staan zonder iets te doen. Het gaat dan om de wil om vooruit te komen en niet over de angst om achter te blijven.quote:Tenzij die "rat race" alsnog iets menselijks blijkt en een bedrag dat we nu definiëren als een basaal inkomen om de eerste levensbehoeften te voorzien, al gauw onvoldoende blijkt om in de nieuwe standaard dit te doen. Wanneer alsnog 8/10 mensen betaalde arbeid zoeken en hun inkomen weten aan te vullen met (bijvoorbeeld) ¤ 1.000 - ¤ 2.500 per maand, dan krijg je woningen die net zo duur zijn als het basisinkomen. Hiermee zal onder de volledig afhankelijken de roep om een stijging van het basisinkomen opgaan, terwijl onder de groep onafhankelijken de roep om een verlaging van het basisinkomen zal groeien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |