SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wanneer de luchtdikte (ρ) dus lekker klein is, zal de kwadratisch van invloed zijnde snelheid (v), minder last cq. invloed hebben op de ondervonden weerstand.
Met een natte vinger schat ik dat wanneer de luchtdichtheid gereduceerd is tot zeg 10%, dus 1/10bar wat je op een hoogte van ca 12-16km tegenkomt, je al een zeer aardige wrijvingswinst hebt om de luchtweerstand (ook bij de wat hogere snelheden) te kunnen schrappen als de beperkende factor."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Wetenschappelijke videos die yards en miles gebruiken.quote:
Gek genoeg gebruiken ze in dit filmpje ook nog kilometers.quote:Op donderdag 26 mei 2016 20:13 schreef laforest het volgende:
[..]
Wetenschappelijke videos die yards en miles gebruiken.
De filmpjes hebben natuurlijk weinig met wetenschap en veel met commercie te maken om investeerders te vinden.quote:Op donderdag 26 mei 2016 20:13 schreef laforest het volgende:
[..]
Wetenschappelijke videos die yards en miles gebruiken.
Ik vind die what if verhaaltjes van XKCD altijd lastig als ze amerikaanse maatvoeringen gebruiken, of nog erger, iets 'the size of new jersey' of 'the size of long island' noemen.. dan val je als europeaan meteen af aangezien je echt geen idee hebt hoe groot dat dan is . En dat terwijl de schrijver ervan voor de Nasa heeft gewerkt (en dan zou ie dus moeten weten dat het gebruik van niet SI eenheden tot miljoenen verlies kan leiden).quote:Op donderdag 26 mei 2016 21:05 schreef Vallon het volgende:
[..]
De filmpjes hebben natuurlijk weinig met wetenschap en veel met commercie te maken om investeerders te vinden.
In conservatief IOU moet je natuurlijk niet gelijk nog's een culturele overname doen.
Ook is het lastig om "het publiek" een beeld te geven. Het bekt niet wanneer je praat over 275 m.s wanneer je het hebt over ca. 1000km/u, laat staan 540 knopen. Op één of andere wijze botst dat met wat je gewend bent.
Zelf denk ik bijvoorbeeld qua verbruik in 1 liter op zóveel, qua motorvermogen praat ik liever in pk's dan killowatts en (milli)bars i.p.v. hectopascals etc.etc.
Thx. basis en er is toch wat blijven hangen. Leuk filmpje.quote:Op donderdag 26 mei 2016 16:01 schreef Maanvis het volgende:
Wow, geeft niet dat je doordraaft hoor. Doe ik zelf ook wel eens maar in dit geval heb ik de natuurkundekennis niet . Ben je toevallig zelf ook betrokken geweest bij de hieperloep? Instappen en uitstappen zal idd het langste duren, dus ik denk dat dat dan met een soor van systeem waar mensen in een 'capsule' stappen die dan weer in de 'hyperloop' gezet wordt?
Een beetje a'la dit idee:
Tom scott maakt sowieso leuke filmpjes. En over ondergrondse buizen gesproken..quote:Op donderdag 26 mei 2016 21:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
Thx. basis en er is toch wat blijven hangen. Leuk filmpje.
Mensen in een doosje stoppen om die vervolgens desnoods daarna in een groter doosje als buizenpost met 750km/u te versturen...... krijg het er ondertussen warm van .
Enfin het in- en uitstappen van hyperloop, zal een studie op zichzelf worden.
Achtergrond: http://www.delfthyperloop.nl/quote:Bron: Tweakers 30jun16 13u07 Het Hyperloop-team van de TU Delft heeft zijn voertuig gepresenteerd. Met de capsule wil het team in januari 2017 de Hyperloop-wedstrijd van SpaceX winnen. De capsule is in principe klaar, maar er kan de komende maanden nog wat gesleuteld worden voor de definitieve competitie.
bovengronds is wel vet maar hoe je effe 800km buis legt in een jaar is mij een raadsel.. als je ziet hoe lang de thalyslijn er over deed om gelegd te worden en die is nu zelfs nog niet af.quote:Op donderdag 30 juni 2016 13:23 schreef Vallon het volgende:
Even een kickje omdat de Hyperloop weer in het nieuws is.
[..]
Achtergrond: http://www.delfthyperloop.nl/
TU-delft is volop in de race van Elon Musk's wedstrijd waarbij Delft de hyperloop bovengronds positoneert. Wat imho iig beter (en sneller) is te realiseren.
Hoewel ik betwijfel of een shiney doorzichtige plexiglas buis, de tot 0mmHg onderdruk zal kunnen weerstaan..... Amsterdam-Parijs in 30min is natuurlijk leuk om even wat macarons te halen.
Dat 700km pijp is met een doorsnede van zeg (minimaal) 3m en je dus grofweg 5 miljoen m3 lucht moet zien weg te pompen en dat zo te houden..... dat zijn heel wat compressortjes....
quote:Hyperloop may become reality in Dubai
Hyperloop One, the firm that wants to build a futuristic super-fast transport system, has announced that the first version may connect Dubai and Abu Dhabi.
In a video, it promised journey times of 12 minutes between the two cities. The technology is still in testing phase so details of the deal were sketchy. Initially, it will explore the feasibility of building a line linking the two cities.
Hyperloop was originally an idea from Tesla's boss and tech entrepreneur Elon Musk, who conceived the technical details of the transport system but left it to commercial firms to make the vision a reality.
The high-speed transportation system would use electric propulsion to accelerate a passenger or cargo pod through a low-pressure tube at speeds of up to 700mph. The vehicle would levitate above the track, which is likely to be built on stilts above the ground.
There are currently two main firms attempting to make it a reality - Hyperloop Transportation Technologies (HTT) and Hyperloop One.
Hyperloop One, which hosted its Dubai announcement at the top of the world's tallest building - the Burj Khalifa - has signed a feasibility deal with the emirate's roads and transportation agency.
It will explore the possibility of using the technology at Dubai's Jebel Ali port.
It suggested that the system could also be used to cut journey times from Dubai to Riyadh to 48 minutes and from Dubai to Doha to 23 minutes. Rival Hyperloop firm HTT signed a deal in March to bring its technology to Slovakia, aiming to link Bratislava with Vienna and Budapest.
The team at Hyperloop One is expected to unveil the first glimpse of what the transportation pods will look like soon.
Prof David Bailey, from the Aston Business School, said the plan in the United Arab Emirates was "more feasible" than previous announcements to use Hyperloop to connect Los Angeles and San Francisco.
"Building it through the desert means you can plan a route that is straight - it doesn't do curves very well - and the government there will see it as a way to be at the forefront of a new technology," he told the BBC.
But he added there remained a lot of "technical and other hurdles" to overcome, not least whether people would want to travel at such high speeds and in such a manner.
quote:Hardt Hyperloop stelt dat route tussen Amsterdam en Frankfurt haalbaar is
Volgens een studie van Hardt Hyperloop is een route tussen Amsterdam en Frankfurt realiseerbaar. Volgens het Nederlandse hyperloopbedrijf zou het traject 450km lang zijn, met zeven tussenstations. De reis duurt dan vijftig minuten.
Hardt Hyperloop heeft een zogenaamde kick-offstudie uitgevoerd, naar eigen zeggen heeft het daarbij met gerenommeerde partijen gekeken naar de implementatievraagstukken rondom het traject. Veel details daarover maakt het bedrijf niet bekend, maar Hardt stelt dat de hyperloop in Europa realiseerbaar is.
Een verbinding tussen Amsterdam en Frankfurt zou volgens de studie 48 miljoen mensen kunnen vervoeren op jaarbasis. De route zou 4,3 miljoen inwoners bedienen en een duurzaam alternatief zijn voor de ongeveer 2 miljoen vliegtuigpassagiers die jaarlijks de route afleggen. Hardt deelde zijn bevindingen over het traject op de eerste editie van de HyperSummit, een evenement dat het hyperloopbedrijf zelf heeft georganiseerd.
Op de HyperSummit maakte Hardt ook een nieuwe partner bekend: Royal Schiphol Group. Het hyperloopbedrijf gaat samen met Schiphol onderzoek doen naar de mogelijkheden. Daarnaast presenteerde architecturenbureau UNStudio zijn visie van een hyperloopstation.
Vorige week maakte Hardt Hyperloop bekend vijf miljoen euro opgehaald te hebben bij investeerders. Ook sloot Deutsche Bahn zich toen aan bij het consortium dat opgezet is door het hyperloopbedrijf. Eerder deden Tata Steel en Royal IHC dat al.
quote:Groningen krijgt testcentrum voor hyperloop
Een testcomplex voor een nieuw vervoersmiddel, de hyperloop, komt in de provincie Groningen. De noorderlingen kregen de voorkeur boven Zeeland, de andere kandidaat.
Het European Hyperloop Center (EHC) moet gaan bestaan uit een laboratorium en een testbaan van 3 kilometer. Die verrijzen ten oosten van de stad Groningen. Initiatiefnemer Hardt Hyperloop uit Delft investeert 25 miljoen euro, de provincie Groningen draagt 3 miljoen euro bij. De bouw moet komend najaar beginnen en in 2022 moet het complex klaar zijn.
hehe, zoals het commentaar al aangeeft is een capsule met wielen in de buitenlucht gewoon een trein.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:43 schreef Aether het volgende:
Delft Hyperloop haalt snelheidsrecord van 360km/u met capsule in buitenlucht
https://tweakers.net/nieu(...)-in-buitenlucht.html
500m, loopt nog niet echt sneltreinvaart met die hyperloopsquote:Op maandag 9 november 2020 14:56 schreef Aether het volgende:
Virgin Hyperloop voert eerste test uit met passagiers
Vigin Hyperloop heeft zijn eerste test met passagiers uitgevoerd. Dat gebeurde met de nieuwe Experimental-Pod-2, waar twee mensen in passen. De test werd uitgevoerd in een bestaande vijfhonderd meter lange testtube, met een snelheid van zo'n 173km/u.
https://tweakers.net/nieu(...)-met-passagiers.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |