abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162131035
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2016 19:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, helaas niet. Zit nog steeds in de wao. Is ook nog wel het eea bij gekomen, kunsthartklep, borstkanker, dus behoor niet meer tot de werkende klasse helaas.
Je leert leven met klachten. Echt bizar hoe goed wij mensen ons aanpassen aan bepaalde klachten.
Liefst zou ik willen telewerken, in loondienst, maar dat zit er niet in; ben ook de jongste niet meer.
Ik ga, als de grote verbouwing hier achter de rug is, wel kijken of ik vrijwilligerswerk kan doen, gewoon thuis. Bijvoorbeeld nieuwkomers helpen met Nederlands, of huiswerkbegeleiding.

Nee geen oppasmoeder.
Mensen zich aanpassen, als ik kijk naar ons hondje pas operatie gehad, die rent rond alsof er niks geweest is, dat is pas aanpassen.
Mensen zijn jankers zie dit topic moeder moet kunnen zeggen ik had liever geen kind gehad!
pi_162131195
Ja hoor, je hebt gelijk. Poepoe. Het is wat. Kunnen dan nu de volwassenen weer normaal over dit onderwerp spreken? Dank.
Ja doei.
pi_162131440
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2016 17:44 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nou, volgens mij zijn er maar weinig vrouwen die geen blijvende schade overhouden. Dat is bij autorijden wel anders.
De moeders praten er alleen niet over, dat is een soort taboe. Soms zijn er van die clubjes vrouwen die dan op een forum of bijv. aan tafel bij Pauw gaan bespreken dat het echt niet allemaal een roze wolk is en vragen zich af waarom niemand hen heeft gewaarschuwd voor de incontinentie, nooit meer kunnen genieten van seks, blijvende lage rugpijn, etc, etc.

Ik dacht zelf dat vrouwen bijna altijd gewoon snel herstelden na een zwangerschap/bevalling, tot ik op een buurtfeest tussen mijn dronken buurvrouwen stond die er over aan het praten waren. :p
Een aantal jaren later heeft mijn directe buurvrouw echt een horrorbevalling meegemaakt van haar eerste kind. :{
Zeer herkenbaar.
En ik had een goede bevalling. Maar men... Je lijf wordt nooit meer de oude.
Make my day!
pi_162131470
Volwassen?

Nou ik zou graag van adel zijn geweest, zou ik daar een topic over kunnen openen, dit is niet volwassen dit hele topic, dit is niet voor je verantwoording op willen komen wel de lusten maar niet de lasten!
  donderdag 12 mei 2016 @ 21:14:37 #80
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_162132038
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 21:04 schreef john2406 het volgende:
Volwassen?

Nou ik zou graag van adel zijn geweest, zou ik daar een topic over kunnen openen, dit is niet volwassen dit hele topic, dit is niet voor je verantwoording op willen komen wel de lusten maar niet de lasten!
Whehehe jij zou graag van adel zijn ? Wat naïef.... alsof dat tegenwoordig nog veel voorstelt.... :D
De rest is ook onzin. Toegeven dat het moederschap lelijk tegen gevallen is heeft niks met onvolwassen zijn te maken hoor. En hoe kom je er bij dat zo'n moeder haar verantwoording niet neemt ? Het een heeft niks met het ander te maken.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_162132401
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 21:14 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Whehehe jij zou graag van adel zijn ? Wat naïef.... alsof dat tegenwoordig nog veel voorstelt.... :D
De rest is ook onzin. Toegeven dat het moederschap lelijk tegen gevallen is heeft niks met onvolwassen zijn te maken hoor. En hoe kom je er bij dat zo'n moeder haar verantwoording niet neemt ? Het een heeft niks met het ander te maken.
Zou best kunnen wezen echter als het in het bijzijn van kinderen gezegd wordt twijfel ik toch zeer sterk eraan?
Kan me best voorstellen dat het lichaam ervan lijdt etc etc. in Duitsland hebben ze een gezegde wir wollen es alle wissen aber wenn wir es wissen sind wir beschissen.

Ik heb ook niet geluisterd naar alle voor en tegens.
En nou als ik terug denk zou ik het toch net zo gedaan hebben als dat ik het gedaan heb!
  donderdag 12 mei 2016 @ 21:50:53 #82
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_162134407
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 21:20 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zou best kunnen wezen echter als het in het bijzijn van kinderen gezegd wordt twijfel ik toch zeer sterk eraan?
Kan me best voorstellen dat het lichaam ervan lijdt etc etc. in Duitsland hebben ze een gezegde wir wollen es alle wissen aber wenn wir es wissen sind wir beschissen.

Ik heb ook niet geluisterd naar alle voor en tegens.
En nou als ik terug denk zou ik het toch net zo gedaan hebben als dat ik het gedaan heb!
In het bijzijn van een kind dat niet volwassen is moet je het natuurlijk niet gaan zeggen. Maar t kind overleeft t wel wel hoor. Ik ben zelf een zeer ongewenst kind en mijn moeder maakte van haar hart geen moordkuil. Ik wist het van kleuter af aan al.
Mijn moeder wist het heel mooi te brengen : * ik wilde echt geen 3 e kind en toen ik toch zwanger raakte en weer zo misselijk werd was dat vreselijk. Maar ik heb evengoed dit kind altijd goed behandeld. Ik ken ook moeders die dan zo'n ongewenst kindje heel lelijk behandelen.... *
Ze schepte er vrolijk over op tegen andere mensen in mijn bijzijn en ik was beslist niet doof :')
Eerlijk gezegd kan ik er nu wel om lachen. Toen ik nog klein was accepteerde ik het gewoon als een feit, pas in mijn tienerjaren begon t te steken.
Ze was zelf ook een product van beslist geen volmaakte ouders, ze heeft vast wel haar best gedaan. Ik had dus geen goed voorbeeld van hoe je een goede moeder moet zijn. -O-
Daarom zou ik het ook niet opnieuw willen doen. Er worden tegenwoordige welhaast onmogelijke hoge eisen gesteld aan ouders.
Eerlijk gezegd vind ik de manier waarop kinderen tegenwoordig in de watten worden gelegd ook niet zo gezond. Kinderen moeten gewoon van kleins af aan leren tegen een stootje te kunnen.
Wat betreft de fysieke kant van zwangerschap en bevalling. Ik was 8 maanden beroerd, kon heel weinig eten binnen houden, dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Na 3 heel gemakkelijke bevallingen merkte ik toch ook dat mijn lichaam echt nooit meer de oude wordt.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 13 mei 2016 @ 02:27:06 #83
190104 Jareth
Such a pity...
pi_162144015
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 13:03 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Het was ook meer een grap ;)

Maar ik zou wel duidelijk zijn in verwachtingen als het daadwerkelijk zover komt. Ooms en tantes van mij worden zonder wikken of wegen 'opgenomen' in de planning mbt de zorg, en kinderen worden daar zonder pardon gedumpt op dagen dat ze niet naar de creche gaan.[u] Er zijn zelfs hele ruzies om geweest [/u]toen een aangetrouwde een baan moest 'afzeggen' toen mijn tante zei dat ze echt niet elke x en x op y en z ging passen, en de aangetrouwde was daar mooi gewoon vanuit gegaan toen ze solliciteerde :')
Beetje dom om dat niet voordat je gaat solliciteren te vragen, maar herkenbaar dit. Ook irritant om je naasten te dwingen er elke dag maar voor je te zijn wanneer jou dat uitkomt.

Wat ik nog vervelender vind zijn de oma's en opa's die geen opa en oma meer kunnen zijn voor de kleinkinderen waar ze niet op hoeven passen omdat ze gebroken zijn na een hele week oppassen. Blij zijn met een middagje rust.. Het roepen "het is maar drie keer per week en maar zes uurtjes" . Met 3 of meer kinderen die allemaal weer kinderen krijgen is je week wel gevuld qua oppas. Dan heb je nog de vakanties. Zelden boeken de ouders van de kleinkinderen allemaal tegelijk een vakantie zodat opa en oma ook 3 weken vrij zijn. De jongste heeft nog geen kinderen, dus met 70 zullen ze waarschijnlijk nog op kleinkinderen passen. Gewoon 6 dagen per week zonder vakanties beschikbaar moeten zijn, want niet iedereen werkt van maandag tot vrijdag. Met griep ook gewoon doorgaan, want een moeder moet toch ook gewoon door, en oma is nog maar 60 dus kan best. Dit is geen zeldzaam geval hoor. Heb het ook niet over 1 of 2x per week oppassen.

Gelukkig waren mijn ouders daar duidelijk in. Wilden niet meer opvoeden. straffen of kleinkinderen halen en brengen. Deden leuke dingen met de kleinkinderen. Wilden weg kunnen wanneer zij dat wilden en niet wanneer ons dat uitkwam. Gaf ze groot gelijk. Blij dat ze dat duidelijk maakten. Wanneer ze de kleinkinderen een paar dagen niet zag, belde zij ze op om iets leuks te doen. Kinderen adoreerden oma en opa. Vooral oma want die had meer tijd. Stonden wel altijd klaar voor noodgevallen.

Ik heb nog nooit gezien dat werkende ouders de kinderen van broer of zus erbij nemen wanneer ze 1 a 2 dagen vrij zijn. Dan hebben ze hun rust hard nodig. Dat opa en oma die tijd net zo hard nodig hebben vergeten de kinderen vaak. Helaas.

Uiteraard maakt iedereen dit voor zichzelf uit, maar zeggen dat je er nooit aan had moeten beginnen om je figuur en je vrije tijd? Sorry? In geval van bericht. Dat wist je na 1 kind al toch? Waarom dan toch nog een 2e en 3e! Heb het niet over klagen even een dag willen uitslapen of moe zijn. Dat snap ik heel goed.

Mijn complimenten voor de mensen die er niet aan beginnen wanneer het voor hun duidelijk is dat ze hun vrije tijd niet op willen offeren. Heb ik respect voor. Hoeft een kind zich niet onwelkom te voelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jareth op 13-05-2016 02:33:01 ]
So, the Labyrinth is a piece of cake, is it?
pi_162144159
Ik vind het wel grappig hoe dit soort topics altijd veranderen in groepen vrouwen en beta mannen die elkaar vertellen hoe zwaar ze het wel niet hebben. De grap is dat de harde cijfers zeggen dat vrouwen minder werken, maar toch denken dat ze meer werken en dat het verschil in de sterfdatum afneemt naarmate vrouwen meer werken. Gek genoeg is hard werken, de hele dag moeten nadenken, deadlines en mensen veel mensen tevreden houden stressvoller dan een kind en nadelig voor je levensverwachting.
pi_162144205
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 02:55 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vind het wel grappig hoe dit soort topics altijd veranderen in groepen vrouwen en beta mannen die elkaar vertellen hoe zwaar ze het wel niet hebben. De grap is dat de harde cijfers zeggen dat vrouwen minder werken, maar toch denken dat ze meer werken en dat het verschil in de sterfdatum afneemt naarmate vrouwen meer werken. Gek genoeg is hard werken, de hele dag moeten nadenken, deadlines en mensen veel mensen tevreden houden stressvoller dan een kind en nadelig voor je levensverwachting.
Verzuurde onderdrukte man is verzuurd. "Haha, vrouwen denken dat ze het zwaar hebben maar wij mannen hebben het pas zwaar!"
pi_162144236
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Dus sommige vrouwen kunnen maar moeilijk accepteren dat ze niet eeuwig een lekker wijf blijven. Verder nog iets nieuws in dit topic?
Hmz, dat zal niet het enige zijn toch?
Ze kunnen ook spijt hebben dat ze ooit aan kinderen zijn begonnen omdat ze het gewoon een vreselijk bestaan vinden met hun kinderen, misschien hebben ze zelfs een hekel aan (een van) hun kinderen. Ik heb ooit gelezen dat uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat 70 % van de vrouwen anoniem toegaven dat ze spijt hadden van hun moederschap.

Blijkbaar is dit een taboe, alles moet tegenwoordig gezegd kunnen worden, we worden aangespoord staatshoofden voor hoerenjongen uit te maken, andermans geloof te bespotten, de vrijheid van meningsuiting staat hoog in het vaandel maar een vrouw die spijt heeft ooit aan kinderen begonnen te zijn mag die mening blijkbaar niet ventileren.
pi_162144295
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 03:19 schreef Za het volgende:

[..]

Ze kunnen ook spijt hebben dat ze ooit aan kinderen zijn begonnen omdat ze het gewoon een vreselijk bestaan vinden met hun kinderen, misschien hebben ze zelfs een hekel aan (een van) hun kinderen. Ik heb ooit gelezen dat uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat 70 % van de vrouwen anoniem toegaven dat ze spijt hadden van hun moederschap.

Blijkbaar is dit een taboe, alles moet tegenwoordig gezegd kunnen worden, we worden aangespoord staatshoofden voor hoerenjongen uit te maken, andermans geloof te bespotten, de vrijheid van meningsuiting staat hoog in het vaandel maar een vrouw die spijt heeft ooit aan kinderen begonnen te zijn mag die mening blijkbaar niet ventileren.
Uiteraard mag dat, maar dat iemand je dan met harde woorden duidelijk maakt dat jij je dat maar eerder had moeten bedenken, moet je toch ook kunnen ventileren?

Dat iemand na 1 kind spijt heeft omdat je striae krijgt van kinderen, en je te weinig tijd voor jezelf vrij kunt maken snap ik ook nog wel.

Ik ga je wel uitlachen wanneer je roept "Het was het niet waard" maar er gewoon nog meer bij wil. We hebben tig voorbehoedsmiddelen. Ga gewoon naar het ziekenhuis en zorg voor een permanente oplossing . Erg naïef om te denken dat je kinderen op kunt pakken wanneer jij dat als ouder wil, en weg kunt zetten wanneer je er geen zin in hebt.

Alle moeders en vaders hebben momenten dat ze wel eens een weekje even geen kinderen om zich heen willen. Kan best geregeld worden. Wil jij je leven als vrijgezel weer terug heb je gewoon pech gehad.

Je mag roepen wat je wil, maar wanneer je de openbaarheid op zoekt mag een ander ook zijn commentaar daarop ventileren toch? :)

Ik denk dan hetzelfde als sommige anderen hier en zou dat ook persoonlijk zeggen.

We leven niet meer in het jaar 1900
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_162144521
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 14:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik wildegraag een baby, maar vroeg me ook wel af of ik een ouder kind ook leuk zou vinden, of dat niet heel moeilijk zou zijn, etc. Ik genoot van mijn baby, die vond ik zeker niet saai, maar ik vind het opgroeiende kind ook heel erg leuk. Ik vind het erg leuk juist dat ze praat en een eigen mening krijgt en soms ook vervelende of bijdehante opmerkingen maakt. Ik vind de ontwikkeling echt misschien wel het allermooiste wat van het hebben van een kind; da tis ook iets wat ik vantevoren nooit gedacht had.
Dat is precies hetgeen mij heel tof zou lijken aan het hebben van een kind - het van nabij volgen van die psychologische / filosofische ontwikkeling. En ook taalkundige ontwikkeling. Dat vind ik superinteressant.
pi_162144536
quote:
19s.gif Op donderdag 12 mei 2016 13:51 schreef Gunner het volgende:
Van de vrouwen die hier beweren posten dat ze geen kinderen willen ben ik wel eens benieuwd naar de leeftijd. Om het even in perspectief te plaatsen.
38 en gesteriliseerd, een jaar of zes geleden.

Maar dat zogenaamde perspectief is eigenlijk gewoon none of your business.
pi_162144584
Ik wil toch nog even terugkomen op de interactie met Gia in het vorige topic.

Met bewust opvoeden doelde ik dus absoluut niet op het kind als middelpunt van je universum, júist niet. Dat levert kutkinderen op.

Ik illustreer even met een voorbeeld. Paar dagen terug met miss_sly over dit artikeltje gepraat op FB:

http://everydayfeminism.c(...)nsent-doesnt-matter/

Ik vind het erg belangrijk om over dít soort dingen goed na te denken wat je mee wilt geven. Juist omdat veel van zulke dingen zo verdomde vanzelfsprekend zijn in de ogen van de samenleving.

Dit is maar een voorbeeld, maar misschien maakt het iets duidelijker wat ik bedoel.
pi_162145219
quote:
11s.gif Op donderdag 12 mei 2016 12:54 schreef Leandra het volgende:
[ afbeelding ]
Krista met haar 3 kinderen in Haarlem: 'Ik ben echt niet altijd blij dat ik moeder ben'

"Ik hou van mijn kinderen, maar achteraf was het me niet waard." Moeder Tammy durft daar openlijk voor uit te komen. Haar opmerking zorgt voor een storm aan kritiek, maar er klinkt ook lof. "Een moeder moet dit kunnen zeggen."

Er is nogal wat lef voor nodig om zo'n 'heilig huisje' als het moederschap omver te trappen. Toch doet de Engelse moeder Tammy (die verder anoniem wil blijven) het: "Het was het niet waard. Begrijp me niet verkeerd. Ik hou van mijn kinderen. Maar het heeft me zoveel gekost, mentaal, emotioneel en psychisch."

Nadat haar interview werd gepubliceerd, wordt de moeder aan de hoogste boom gehangen. Want: 'Welke moeder zegt nu zoiets? Dan ben je het moederschap niet waard. 'Onterecht, vindt Krista Okma uit Haarlem. "Een moeder moet kunnen zeggen dat ze het moederschap niet waard vindt. Sterker nog: ik ben er blij mee dat ze het doet."

Niet blij mee
Krista is opvoeddeskundige en zelf moeder van drie kinderen: Skye (10), Ryan (9) en Kate (6). Ze geeft toe: "Dat ik spijt heb van mijn kinderen, gaat mij te ver. Maar er zijn echt wel momenten waarop ik denk: 'Waar ben ik in godsnaam aan begonnen!?" Soms word ik gillend gek. Daar kom ik ook eerlijk voor uit. En dat zouden meer moeders moeten doen."

Want het moederschap wordt soms veel en veel te heilig gemaakt, vindt ook Justine Pardoen, moeder én directeur van de site Ouders Online. "Dat moeders spijt hebben van hun moederschap hoor je bijna nooit. Maar er ontstaat na de bevalling wel een soort rouwproces. Als je moeder wordt, moet je afscheid nemen van je oude lichaam. Van je jeugd. Dat moet je verwerken."

Afscheid nemen van je lichaam
Krista herkent dat afscheid nemen. "Ik werd op mijn 31ste moeder van mijn eerste kind. Ik was altijd best slank, maar door mijn zwangerschap kwam ik 19 kilo aan. Bij mijn tweede zwangerschap was dat zelfs 28 kilo. Dag lichaam! Daar moet je aan wennen en dat moet je verwerken."

Dat je afscheid moet nemen van je lichaam en borsten en dat de seks niet altijd meer 'je-van'het' is, is nog niet alles. "Alles verandert. Ook je karakter. Je relatie met je man. Die met je vrienden."

Allerheiligste?

Barbara van Erp, moeder en oprichter van de site Me-To-We erkent dat. "Je mag je best wel eens afvragen of je kinderen daadwerkelijk het belangrijkste zijn in je leven. Is dat echt altijd zo? En dat je striae krijgt, vooral als je jong moeder wordt, is heftig. Kom op, daar mag je best voor uitkomen."

Volgens Krista zouden moeders veel vaker moeten waarschuwen voor de minder leuke kanten van het moederschap. En er voor uit durven te komen 'dat het niet een grote roze wolk is'. "Aanstaande ouders zijn vaak slecht voorbereid. Wat gebeurt er allemaal met je lijf? Wat betekent het om moeder te worden en een kind te hebben dat nog zo afhankelijk is? Veel aanstaande ouders hebben werkelijk geen idee. Betere voorlichting zou zeker niet overbodig zijn."

Klagen mag, maar er is wel één heilige regel. "Het is belangrijk dat de kinderen zelf niet in de discussie belanden. Dat is voor kinderen veel te pijnlijk."

Bron
Je moet het kunnen zeggen. Maar het komt wel wat raar over bij je kinderen lijkt mij. Ze wil niet voor niets anoniem blijven. Dus echt een heilig huisje omver schoppen is het ook niet. Daarnaast ben je er zelf als ouder bij.
  vrijdag 13 mei 2016 @ 08:30:33 #92
438758 zeer
Opritsjniki
pi_162145276
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 13:41 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik vind wel, hoe ouder kinderen worden hoe leuker.
Ik vind baby's en peuters schattig enzo, maar je kan er zo weinig mee.

Nu is onze jongste bijna 8 en de oudste is bijna 12.

We hebben op vrijdagavond filmavond, Star Wars, Marvel, Lord of the Ring, dat soort films zijn favoriet.
We kijken nu ook bijna iedere avond na het eten en douchen Avatar ( de serie) samen. Daarvoor was het mythbusters en daarvoor diverse documentaires en we lezen Harry Potter.

We gamen samen ( Broforce, Terraria en Dragon age) en dan natuurlijk ook de dingen buiten elektronica om, als ik bv een eind ga hardlopen gaan de kinderen mee op skeelers, fiets of iets dergelijks.
We doen nu echt dingen samen als gezin, en dat vind ik heel erg leuk!

En blijkbaar voeden wij complete nerds op. :P

En je moet jezelf als ouders niet te serieus nemen en de humor en in houden.

Gesprek tussen mijn man en mij eerder.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
lel xP lekker random
pi_162145388
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 13:41 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik vind wel, hoe ouder kinderen worden hoe leuker.
Ik vind baby's en peuters schattig enzo, maar je kan er zo weinig mee.

Nu is onze jongste bijna 8 en de oudste is bijna 12.

We hebben op vrijdagavond filmavond, Star Wars, Marvel, Lord of the Ring, dat soort films zijn favoriet.
We kijken nu ook bijna iedere avond na het eten en douchen Avatar ( de serie) samen. Daarvoor was het mythbusters en daarvoor diverse documentaires en we lezen Harry Potter.

We gamen samen ( Broforce, Terraria en Dragon age) en dan natuurlijk ook de dingen buiten elektronica om, als ik bv een eind ga hardlopen gaan de kinderen mee op skeelers, fiets of iets dergelijks.
We doen nu echt dingen samen als gezin, en dat vind ik heel erg leuk!

En blijkbaar voeden wij complete nerds op. :P

En je moet jezelf als ouders niet te serieus nemen en de humor en in houden.

Gesprek tussen mijn man en mij eerder.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat heet dus gewoon opvoeding. Maar het zou toch raar zijn als je er openlijk voor uit komt als moeder dat je liever geen kinderen had gekregen.

Hoe ouder hoe leuker? Tot je ze los moet laten denk ik.
  vrijdag 13 mei 2016 @ 08:50:58 #94
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162145568
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 08:38 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat heet dus gewoon opvoeding. Maar het zou toch raar zijn als je er openlijk voor uit komt als moeder dat je liever geen kinderen had gekregen.

Hoe ouder hoe leuker? Tot je ze los moet laten denk ik.
Ik herken dat gevoel ook niet moet ik zeggen, zoals ik al schreef, af en toe vraag ik mij wel eens af waar ik aan ben begonnen, maar 95% van de tijd ben ik gewoon blij met ze. ;)

En het los laten, tja, dat hoort er bij natuurlijk, het lijkt mij moeilijk maar ook prettig, toch weer meer tijd voor je relatie en jezelf.
Ik ben heel erg nieuwsgierig welke kant ze opgaan, wat voor studie (als ze gaan studeren), wat voor partner, wel of geen kinderen enz.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_162145804
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 08:50 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik herken dat gevoel ook niet moet ik zeggen, zoals ik al schreef, af en toe vraag ik mij wel eens af waar ik aan ben begonnen, maar 95% van de tijd ben ik gewoon blij met ze. ;)

En het los laten, tja, dat hoort er bij natuurlijk, het lijkt mij moeilijk maar ook prettig, toch weer meer tijd voor je relatie en jezelf.
Ik ben heel erg nieuwsgierig welke kant ze opgaan, wat voor studie (als ze gaan studeren), wat voor partner, wel of geen kinderen enz.
Dat loslaten is het mooiste. Heb je je kind 18 jaar opgevoed, kan je eindelijk zien of je er iets van gebakken hebt. :)
  vrijdag 13 mei 2016 @ 09:13:13 #96
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162145993
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 09:03 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Dat loslaten is het mooiste. Heb je je kind 18 jaar opgevoed, kan je eindelijk zien of je er iets van gebakken hebt. :)
Inderdaad, dan komt de waarheid op tafel! :P

Wat ik hoop is dat ze kunnen terugkijken en zeggen ''Ja, ze hebben alles gedaan wat ze konden om ons een goede opvoeding en een goed leven te geven.''
Want helaas ben ik geen perfecte ouder, ik maak soms fouten, net als ieder ander. Ik zeg soms de verkeerde dingen of ik reageer niet goed genoeg.
Maar het belangrijkste in mijn leven is wel dat mijn kinderen gelukkig zijn en het goed doen, en het klopt echt dat dat mij als ouder ook gelukkig maakt.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_162146051
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 03:19 schreef Za het volgende:

[..]

Natuurlijk mag je die ventileren, ik vind het alleen geen interessant inzicht. "Het is het einde van je jeugd", tjonge, alsof je zonder kinderen de eeuwige jeugd zou hebben. Jeugd hoort bij kinderen ja, het is niet iets wat je kunt kiezen. Het verdwijnt vanzelf, ook zonder striae en wanneer je wel je gewicht onder controle krijgt, je kunt dan nog een paar jaar langer doen alsof je jong bent.

Het lijkt erop dat de gedachte 'was ik nog maar jong' hier niet toegeschreven wordt aan het ouder worden in het algemeen en de midlife crisis in het bijzonder, maar aan een persoonlijke keuze die daar automatisch mee samenvalt. In volgende levensfases zullen er weer andere gevoelens naar boven komen, denk je dat andere zestigers heel blij zijn dat ze nog zonder striae met hun vrienden heel wild kunnen gaan stappen ipv iets leuks te gaan doen met hun kinderen en aanhang? De vraag 'wat heb ik met mijn leven gedaan?' zal zich ook in andere vormen opdringen, en de vraag of je eenzaam gaat sterven ook. Het gras is altijd groener aan de overkant. Die vrouwen zitten nu een beetje te mijmeren over wat ze met hun tijd hadden kunnen doen alsof de kinderwens wel was gelenigd, maar het geen tijd en uiterlijke schoonheid had gekost, maar waarschijnlijk hadden ze die tijd besteed aan zich wanhopig en met rammelende eierstokken vastklampen aan hun wegkwijnende jeugd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 13 mei 2016 @ 10:02:30 #98
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_162146960
Schopje naar het Libelle forum? Wat het in NWS doet is iig een groot raadsel.
  vrijdag 13 mei 2016 @ 10:22:53 #99
3542 Gia
User under construction
pi_162147397
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 07:08 schreef Isegrim het volgende:
Ik wil toch nog even terugkomen op de interactie met Gia in het vorige topic.

Met bewust opvoeden doelde ik dus absoluut niet op het kind als middelpunt van je universum, júist niet. Dat levert kutkinderen op.

Ik illustreer even met een voorbeeld. Paar dagen terug met miss_sly over dit artikeltje gepraat op FB:

http://everydayfeminism.c(...)nsent-doesnt-matter/

Ik vind het erg belangrijk om over dít soort dingen goed na te denken wat je mee wilt geven. Juist omdat veel van zulke dingen zo verdomde vanzelfsprekend zijn in de ogen van de samenleving.

Dit is maar een voorbeeld, maar misschien maakt het iets duidelijker wat ik bedoel.
Ik snap wat je bedoelt, boeiend artikel trouwens.
Je hebt gelijk wat dit soort zaken betreft.

Waar ik meer op doelde zijn ouders die op voorhand al verwachten dat hun kind vwo gaat doen, en dat kind in een houdgreep houden om dat te bereiken. Na school verplicht studeren, geen vermaak, studie gaat voor. Zelfs naar verjaardagen michten ze niet, zonde van die kostbare studietijd.
Ze moeten op hockey of tennis, want dat is 'the place to be', om de juiste vrienden te vinden.
Ook ouders wiens prinsje zo geweldig kan voetballen, dat hij wel in de spits moet bij het f-elftal waar hij mag beginnen aan zijn topvoetbalcarrière.

Dit zijn de ouders waar ik op doelde, die hun wensen op hun kinderen projecteren. Zij willen shinen met hun kinderen, die uiteraard beter zijn dan alle andere kinderen.

Er is ook een ander uiterste. De ouders van kinderen met een uitzonderlijk talent die zo met zichzelf bezig zijn, dat ze dat niet zien, of niet willen zien en het te veel moeite vinden om daar tijd in te steken. 'Ik heb wel wat beters te doen dan 3x in de week in (vul sport- of cultuurvereniging in) te zitten.'

Voorbeeldje: mijn nichtje. Is van elastiek en ging, op mijn aandringen, op turnen. Begon er al mee dat mijn zus daar dus weinig energie in wilde steken, dus ik ging met haar mee, betaalde een turnpakje en schoentjes en genoot ervan naar haar te kijken. Mijn zus zag dat talent echt wel, maar ja, de moeite die dat kost om dat te ontplooien. Is dus op niets uitgelopen. En nee, ik schep niet op, ze was echt heel goed.

Ander voorbeeldje: jongen in de klas van mijn oudste, basisschool. Kon erg goed tekenen. Zonder dollen, zeer veel talent. Na de basisschool even uit het oog verloren, maar tien hij 16 was kwam ik hem en zijn ouders weer tegen. Hij wist niet zo goed wat hij wilde worden. Wilde eigenlijk verder op kunstgebied, maar zijn ouders, vooral zijn vader (taikwondo instructeur) zag daar geen toekomst in. Jongen is uiteindelijk maar het leger in gegaan.

Ik vind dat je goed moet kijken naar een individueel persoon. Wat kunnen ze en wat willen ze. En daar moet je, als ouders, op te werk gaan. Niet voor de zwangerschap al aanmelden voor 'the voice kids', want ik kan zingen, dus mijn kind vast ook wel.
Okay, ik overdrijf.

Ik zit zelf ergens in het midden.
Heb mijn kinderen al vroeg op zwemles gedaan, vanwege diepe vijvers in de directe omgeving. Vanaf 2,5.
Het zijn jongens, dus voetbal was een logisch vervolg.
Voetbalveld was vlakbij, dus met vijf jaar naar voetbal, omdat andere jongetjes dat ook deden. Onze oudste bakte er niks van.
Ons jongste kind was een klauteraar, echt een aapje. Omdat zijn grote broer op voetbal ging, wilde hij ook, maar hij was te jong. Toen hebben we hem maar op turnen gedaan, bij de peutergroep. De oudste vond turnen ook leuk, dus stopte met voetbal.
Ze zijn weleens geplaagd vanwege dat turnen, jongens, maar ze hebben het jaren, met veel plezier gedaan. Was ook erg goed voor hun motorische ontwikkeling. De oudste was in die tijd nogal houterig.

Om kort te gaan, hoe kinderen zich ontwikkelen kun je niet vooraf bepalen.
Er zijn wat verplichte onderdelen qua opvoeding, maar verder vind ik kijken naar je kind, heel belangrijk. Niet vwo aanpraten, als een kind dat alleen haalt als hij al zijn vrije tijd aan studeren spendeert. Laat em ook jong zijn. Sommige kinderen zitten echt vanaf hun 11de, klas overgeslagen, uiteraard, tot hun 17de, verplicht met de neus in de boeken. Zelfs op vakanties of verjaardagen. En dan zijn ze 17 en moeten ze zien te achterhalen wat ze kunnen en wat ze willen.

Nou ja, heel verhaal. Hoop dat duidelijk is dat ik niet doelde op de algemene opvoeding, en onderlinge afspraken vooraf. Dat lijkt me evident. Als ouders moet je één lijn trekken.
Maar kijk daarna goed naar je kind. Elk kind is wel ergens heel goed in. Help hem bij het ontwikkelen, begeleid hem, zonder te sturen.
Dat is onze manier van opvoeden. En ja, ik krijg daar commentaar op, op feestjes bijvoorbeeld: hoeven jouw kinderen niet te studeren? Hebben ze geen huiswerk? Onze kinderen zijn nu hard aan ' t studeren, want Joris heeft maandag een belangrijk tentamen. Werkelijkheid? Joris is online met onze jongens aan het computeren, en bepaalt zelf wel hoe hard hij wil studeren.

En dat is wat ik bedoel als ik zeg dat kinderen van zichzelf zijn.

Jouw stuk sloot hier goed bij aan, heb het met veel interesse gelezen.
  vrijdag 13 mei 2016 @ 10:28:25 #100
3542 Gia
User under construction
pi_162147503
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 09:13 schreef snakelady het volgende:

Inderdaad, dan komt de waarheid op tafel! :P

Wat ik hoop is dat ze kunnen terugkijken en zeggen ''Ja, ze hebben alles gedaan wat ze konden om ons een goede opvoeding en een goed leven te geven.''
Want helaas ben ik geen perfecte ouder, ik maak soms fouten, net als ieder ander. Ik zeg soms de verkeerde dingen of ik reageer niet goed genoeg.
Maar het belangrijkste in mijn leven is wel dat mijn kinderen gelukkig zijn en het goed doen, en het klopt echt dat dat mij als ouder ook gelukkig maakt.
Precies. Hier zijn ze 21 en 23. Zitten nog allebei fulltime op school. Van ons mochten ze dit op hun eigen tempo doen. Ze gaan nu beide een richting in die aansluit bij hun hobby en interessegebied. Toch niets mooier dan van je hobby je beroep maken, toch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')