Waarom bekijk je überhaupt je mail op zondag?quote:Op zondag 19 juni 2016 14:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Die leerlingen van tegenwoordig ook... Morgen hebben ze examen, sturen ze deze morgen een hele waslijst met vragen. Omdat ik ook een leven heb, duurde het even voordat ik eraan toekwam om die te beantwoorden. Terwijl ik een antwoord aan het typen was, kreeg ik een berichtje: of ik doorhad dat ze kunnen zien dat ik de berichten gelezen heb en of ik a.u.b. zou willen antwoorden.
Nou, die heb ik wel even verteld dat dat niet de manier is om tegen een leraar te praten...
quote:Op zondag 19 juni 2016 14:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Die leerlingen van tegenwoordig ook... Morgen hebben ze examen, sturen ze deze morgen een hele waslijst met vragen. Omdat ik ook een leven heb, duurde het even voordat ik eraan toekwam om die te beantwoorden. Terwijl ik een antwoord aan het typen was, kreeg ik een berichtje: of ik doorhad dat ze kunnen zien dat ik de berichten gelezen heb en of ik a.u.b. zou willen antwoorden.
Nou, die heb ik wel even verteld dat dat niet de manier is om tegen een leraar te praten...
Omdat ze morgen examen hebben. Gewoonlijk check ik dat pas weer op zondagavond, als ik de lessen voor de volgende dag voorbereid.quote:Op zondag 19 juni 2016 21:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom bekijk je überhaupt je mail op zondag?
Ik heb dat volledig met hen doorgenomen in de klas én een bestand op het leerplatform geplaatst met de examenstof. En ik heb hen ook gezegd dat als ik het weekend van te voren nog reageer, dat een gunst is van mij omdat ik dat gewoonlijk uit principe niet doe. Enkele vraagjes zullen er altijd blijven, dat vind ik niet per se erg. Met de examens hebben ze al genoeg stress, dan wil ik best nog even antwoorden.quote:Op zondag 19 juni 2016 22:01 schreef Franny_G het volgende:
Bij examens of inleveren van werkstukken na het weekend zeg ik in de les altijd dat ze me natuurlijk nog wel vragen mogen stellen per mail, maar dan wel op tijd. Dan zeg ik heel expliciet dat als ze mij in paniek op zondagmiddag een mail sturen de kans zeer groot is dat ik die mail niet meer op tijd zal beantwoorden. Als ik dat wel doe, dan hebben ze geluk, anders dus pech. Vandaar dat ik ook voor de laatste les dat ik ze zie de stof voor de toets opgeef: dan moeten ze het in ieder geval een keer helemaal doornemen om te zien of er nog vragen zijn.
Nee.quote:Kun je niet uitschakelen dat zij kunnen zien wanneer je een bericht hebt gelezen? Dat is sowieso heel irritant.
Die ~55 uur van Japanse leraren moet je vooral lezen als dat men 55 uur per week aanwezig is, omdat de baas er is. Althans, dat is mijn ervaring met Japanse werknemers.quote:Op zondag 19 juni 2016 11:13 schreef danos het volgende:
Interessant artikel en infographic vandaag in Economist:
[ afbeelding ]
Volledige artikel:
http://www.economist.com/(...)/ed/teacherssalaries
quote:Op zondag 19 juni 2016 22:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik heb dat volledig met hen doorgenomen in de klas én een bestand op het leerplatform geplaatst met de examenstof. En ik heb hen ook gezegd dat als ik het weekend van te voren nog reageer, dat een gunst is van mij omdat ik dat gewoonlijk uit principe niet doe. Enkele vraagjes zullen er altijd blijven, dat vind ik niet per se erg. Met de examens hebben ze al genoeg stress, dan wil ik best nog even antwoorden.
Ze doen in die 55 uur ook wel wat goeds want hun Pisa score is bijna de hoogste van allemaal.quote:Op maandag 20 juni 2016 06:10 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Die ~55 uur van Japanse leraren moet je vooral lezen als dat men 55 uur per week aanwezig is, omdat de baas er is. Althans, dat is mijn ervaring met Japanse werknemers.
De Oost-Aziatische landen doen het idd. erg goed. Nadruk op inzet en discipline.quote:Op maandag 20 juni 2016 08:26 schreef danos het volgende:
[..]
Ze doen in die 55 uur ook wel wat goeds want hun Pisa score is bijna de hoogste van allemaal.
De Koreanen kunnen blijkbaar hetzelfde behalen met aanzienlijk minder uren.quote:Op maandag 20 juni 2016 08:26 schreef danos het volgende:
[..]
Ze doen in die 55 uur ook wel wat goeds want hun Pisa score is bijna de hoogste van allemaal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 20 juni 2016 09:53 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
De Koreanen kunnen blijkbaar hetzelfde behalen met aanzienlijk minder uren.En juist van de Koreanen in onze opleiding heb ik over het algemeen een slechte indruk (net als mijn collega's in het buitenland). Dat je een hoge PISA-score hebt, zegt klaarblijkelijk nog niet veel over je vermogen om kritisch te denken en je te mengen in wetenschappelijke discussies, twee zaken waar wij veel waarde aan hechten. De slaafse volgzaamheid vind ik bij vlagen als docent gekmakend, om over de Engelse taalvaardigheid maar te zwijgen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Vlaanderen scoort ook ieder jaar enorm hoog, maar om nou te zeggen dat daar mondige leerlingen worden opgeleid...quote:Op maandag 20 juni 2016 12:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En juist van de Koreanen in onze opleiding heb ik over het algemeen een slechte indruk (net als mijn collega's in het buitenland). Dat je een hoge PISA-score hebt, zegt klaarblijkelijk nog niet veel over je vermogen om kritisch te denken en je te mengen in wetenschappelijke discussies, twee zaken waar wij veel waarde aan hechten. De slaafse volgzaamheid vind ik bij vlagen als docent gekmakend, om over de Engelse taalvaardigheid maar te zwijgen.
Ik heb heel wat Koreanen van dichtbij meegemaakt, en de Engelse taalvaardigheid is een groot obstakel. Ik heb met een aantal Koreaanse toppers mogen werken, lui die in de VS bij topinstituten aan de slag zijn geweest, en dat waren echt toppers. Maar... vanwege de taal zijn ze na een paar jaar bijna allemaal weer terug naar Korea gegaan, omdat ze wisten dat ze het te moeilijk zouden krijgen om een tenure track positie te veroveren. Taiwanezen en Chinezen zijn dan weer een stuk taaier.quote:Op maandag 20 juni 2016 12:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En juist van de Koreanen in onze opleiding heb ik over het algemeen een slechte indruk (net als mijn collega's in het buitenland). Dat je een hoge PISA-score hebt, zegt klaarblijkelijk nog niet veel over je vermogen om kritisch te denken en je te mengen in wetenschappelijke discussies, twee zaken waar wij veel waarde aan hechten. De slaafse volgzaamheid vind ik bij vlagen als docent gekmakend, om over de Engelse taalvaardigheid maar te zwijgen.
Wij zijn veel bezig met de vraag wat goed onderwijs is en menig Koreaan die naar onze opleiding komt, kiest bewust voor een Europese benadering. Het eigen onderwijssysteem wordt verschrikkelijk gevonden omdat het repressief is en leerlingen onder hoge druk staan. Daarin zie ik dus wel enige rebellie terug.quote:Op maandag 20 juni 2016 13:36 schreef Lyrebird het volgende:
Slaafse volgzaamheid is trouwens iets wat ik maar deels herken. Het is in Japan een groot probleem, maar mijn indruk is dat heel wat Koreanen wel van zich af durven te bijten.
https://decorrespondent.n(...)62226985648-7897189fquote:Het schrikbeeld, zegt Elffers, is het schaduwonderwijs in Azië. Zuid-Korea, Japan, Taiwan en Singapore zijn wereldkampioen onderwijs volgens de onderzoekers die elke drie jaar het PISA-rapport publiceren, de voornaamste meting en vergelijking van onderwijskwaliteit wereldwijd.
Juist in die landen is de macht van bijlesfabrieken, zoals de Zuid-Koreaanse hagwons, al decennia gigantisch, vertelt Elffers. ‘Zuid-Korea en Japan worden vaak bewonderd om hun efficiëntie: veel resultaat met weinig overheidsgeld en weinig lesuren. Maar waarom scoren ze zo goed? Omdat alle ouders hun kinderen na schooltijd tot middernacht laten blokken in een hagwon op eigen kosten. Die kinderen zeggen: ik zit op school te slapen, om daarna na schooltijd te studeren.’
Elffers ziet het goed. Als de ouders niet bijspringen, dan zijn het wel de bijlessen. Hier is Kumon erg populair. En dat kost wel een paar knaken. Een van onze Mexicaanse postdocs volgt daar Japanse lessen, en die zijn prijzig.quote:Op maandag 20 juni 2016 15:01 schreef Friek_ het volgende:
[..]
https://decorrespondent.n(...)62226985648-7897189f
Mmmm. Mevrouw Lyrebird zou qua onderzoek wel bij jullie passen, en zij is ook niet te spreken over het repressieve en militaristische Koreaanse systeem.quote:Op maandag 20 juni 2016 14:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wij zijn veel bezig met de vraag wat goed onderwijs is en menig Koreaan die naar onze opleiding komt, kiest bewust voor een Europese benadering. Het eigen onderwijssysteem wordt verschrikkelijk gevonden omdat het repressief is en leerlingen onder hoge druk staan. Daarin zie ik dus wel enige rebellie terug.
Tegelijkertijd kunnen de meeste Koreane nauwelijks omgaan met de vrijheid die ze bij ons krijgen. Ze zijn die eenvoudigweg niet gewend en dan is een jaar wel heel weinig tijd om te acclimatiseren. En zoals ik al zei, denk ik dat de taalbarrière groot is. De studenten zijn misschien wel slim, maar het komt er daardoor nauwelijks uit. In exactere vakgebieden speelt dit probleem misschien minder.
Welk onderwijs is dat dan? Hoe zou je dat typeren?quote:Op maandag 20 juni 2016 15:07 schreef Lyrebird het volgende:
Mijn indruk is trouwens dat Koreaanse onderwijsvernieuwers heel erg op de Nederlandse jaren 70 toer zijn, en hetzelfde baggeronderwijs willen introduceren waarmee wij indertijd verpest zijn. Nieuwe Koreaanse ouders lijken al een voorschot te hebben genomen; het zal ze een rotzorg zijn wat hun koters uitvreten.
"Dat moet toch kunnen?" onderwijsquote:Op maandag 20 juni 2016 15:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Welk onderwijs is dat dan? Hoe zou je dat typeren?
Er is alweer felle (en terechte) kritiek op het rapport gekomen: Kansrijk Onderwijsbeleid: De economische tunnelvisie van het CPBquote:Op maandag 20 juni 2016 12:27 schreef Claudia_x het volgende:
In de Volkskrant van vandaag staat een heel interessant artikel: 'Plannen genoeg, maar wat verbetert ons onderwijs nou écht?' Het artikel is gebaseerd op deze publicatie van het CPB: 'Kansrijk onderwijsbeleid'. Ik stip de belangrijkste bevindingen volgens het artikel aan:
• Doelgroepkinderen langer naar VVE laten gaan, kost 335 miljoen en zorgt voor enige leerwinst.
• Het maatwerkdiploma kost 3 miljoen en zorgt voor kleine leerwinst.
• Kleinere klassen voor basisonderwijs en beginnend docenten kost 1,5 miljard en zorgt voor leerwinst (onduidelijk is hoeveel).
• Scheiden naar niveau in basis- en voorgezet onderwijs kost niets en is zeer effectief.
• Jongens en meisjes scheiden kost 3 miljoen en is alleen zinvol voor meisjes.
• Meer hoogopgeleide docenten voor de klas kost 50 miljoen en haalt niets uit.
• Extra lessen bij leerachterstand kost 105 miljoen en is slecht voor kinderen met kleine achterstanden maar goed voor kinderen met grote leerachterstanden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |