abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162860515
Ik denk ook dat er tussen 2012 en 2016 al een aanzienlijke ontwikkeling zichtbaar is wat betreft het uitdagen van uitblinkers. Er wordt tijdens mijn opleiding in elk geval behoorlijk wat aandacht aan besteed.
pi_162861440
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 17:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nice! Wat voor soort freelancewerk ga je doen? Pm?
Ik ga schrijftrainingen geven, m.n. in het bedrijfsleven. En misschien wel een studieboek schrijven.
pi_162862169
Ik heb middelbare scholen in Duitsland en Frankrijk bezocht in het verleden. Wat daarbij altijd opviel, is dat de leerlingen daar niet zozeer anders waren (het zijn gewoon dezelfde pubers met het herkenbare bijbehorende gedrag) maar dat de discipline in de lessen wel groter is en ook de machtsverhouding tussen docent en leerling sterker; zij hebben meer (vanzelfsprekend) autoriteit. Daardoor vond ik de lessen over het algemeen niet beter, maar wel rustiger en het was duidelijker voor alle partijen wat er werd verwacht, duidelijke regels en de leerlingen wisten dondersgoed waar de grenzen lagen. Dat is in Nederland volgens mij niet altijd zo. En dat is volgens mij voornamelijk een verschil in cultuur.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_162862308
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 10:00 schreef Suikertante het volgende:
Ik denk ook dat er tussen 2012 en 2016 al een aanzienlijke ontwikkeling zichtbaar is wat betreft het uitdagen van uitblinkers. Er wordt tijdens mijn opleiding in elk geval behoorlijk wat aandacht aan besteed.
Dat kun je wel zeggen. Bij mij op school is het dusdanig dat ik bij een voorlichtingspraatje met ouders uit groep 8 op een gegeven moment maar zei dat onze school ook echt heel geschikt is voor leerlingen die niet mini Einstein zijn. We moeten oppassen dat we er niet in doorslaan. Maar dat ligt misschien ook aan mijn school hoor.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_162862706
quote:
2s.gif Op donderdag 9 juni 2016 11:29 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb middelbare scholen in Duitsland en Frankrijk bezocht in het verleden. Wat daarbij altijd opviel, is dat de leerlingen daar niet zozeer anders waren (het zijn gewoon dezelfde pubers met het herkenbare bijbehorende gedrag) maar dat de discipline in de lessen wel groter is en ook de machtsverhouding tussen docent en leerling sterker; zij hebben meer (vanzelfsprekend) autoriteit. Daardoor vond ik de lessen over het algemeen niet beter, maar wel rustiger en het was duidelijker voor alle partijen wat er werd verwacht, duidelijke regels en de leerlingen wisten dondersgoed waar de grenzen lagen. Dat is in Nederland volgens mij niet altijd zo. En dat is volgens mij voornamelijk een verschil in cultuur.
Culturele verschillen zijn sowieso heel interessant. Zo bleek uit eerder onderzoek van de OECD dat Nederlandse leerlingen tot de gelukkigste behoren, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de leerlingen uit Finland.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162863912
quote:
2s.gif Op donderdag 9 juni 2016 11:29 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb middelbare scholen in Duitsland en Frankrijk bezocht in het verleden. Wat daarbij altijd opviel, is dat de leerlingen daar niet zozeer anders waren (het zijn gewoon dezelfde pubers met het herkenbare bijbehorende gedrag) maar dat de discipline in de lessen wel groter is en ook de machtsverhouding tussen docent en leerling sterker; zij hebben meer (vanzelfsprekend) autoriteit. Daardoor vond ik de lessen over het algemeen niet beter, maar wel rustiger en het was duidelijker voor alle partijen wat er werd verwacht, duidelijke regels en de leerlingen wisten dondersgoed waar de grenzen lagen. Dat is in Nederland volgens mij niet altijd zo. En dat is volgens mij voornamelijk een verschil in cultuur.
Ja, respect voor autoriteit of gezag is in Nederland wel een opvallend iets. Las daar laatst een sterk opinie-artikel over: Gezag ondergaan is ook een kunst
http://s.trouw.nl/4292493
pi_162884302
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 12:59 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, respect voor autoriteit of gezag is in Nederland wel een opvallend iets. Las daar laatst een sterk opinie-artikel over: Gezag ondergaan is ook een kunst
http://s.trouw.nl/4292493
Ugh, hoogleraar burgerschap. Ik word zo moe van die burgerschapsvormingretoriek. Maar goed, ik ben dan ook een anarchist.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 10 juni 2016 @ 10:50:49 #108
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_162885224
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 10:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ugh, hoogleraar burgerschap. Ik word zo moe van die burgerschapsvormingretoriek. Maar goed, ik ben dan ook een anarchist.
Het is op zich niet slecht, alleen wordt het tegenwoordig gebruikt als eufemisme voor 'opvoeding'.
pi_162885975
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 10:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ugh, hoogleraar burgerschap. Ik word zo moe van die burgerschapsvormingretoriek. Maar goed, ik ben dan ook een anarchist.
Beetje met Chomsky zwaaien in de college-zaal. Ook mooi.
pi_162886274
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 10:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het is op zich niet slecht, alleen wordt het tegenwoordig gebruikt als eufemisme voor 'opvoeding'.
Het is leerlingen opvoeden om de sociaal-democratie te omarmen. Ik begrijp dat dat voor veel mensen heel redelijk en zelfs vanzelfsprekend in de oren klinkt, alleen doe ik juist mijn best om mijn studenten (en ook mijn kinderen) te leren altijd een klein beetje wantrouwen te hebben tegenover autoriteit en absolute macht. Wie bewaakt anders de bewakers?

Het element van aanpassing (je zou het zelfs indoctrinatie kunnen noemen) staat me te centraal. Je moet kinderen juist leren na te denken. Zo vertel ik mijn studenten niet 'je moet je aan de regels van je beroepsvereniging houden'. In plaats daarvan bespreken we in wat voor situaties gedragsregels tekortschieten en je regels misschien wel moet breken. Hoe bepaal je dan wat het juiste is om te doen?

Nou ja, zoals ik al zei, anarchist. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162886357
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 11:20 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Beetje met Chomsky zwaaien in de college-zaal. Ook mooi.
Ik laat ze het experiment van Milgram zien. Werkt als een tierelier.


Fascinerend detail: de proefleider noemt de proefpersoon telkens 'teacher'.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162888964
Claudia, als docent gs en voorheen maatschappijleer ziet de overheid mij ook als iemand die burgerschap bij brengt. Ik herken niet het beeld dat jij nu schetst, al snap ik wel het gevoel van weerstand. Als ik de trias politica behandel gaat het daarbij juist om het tegengaan van absolute macht en het beschermen van burgers tegen hun eigen overheid. Dat zijn immers de uitgangspunten daarvan. Juist het kritisch denkvermogen van leerlingen wordt bij mijn vak aangewakkerd. Er wordt niet lesgegeven vanuit slechts een perspectief, of mening. Bij maatschappijleer wordt ook het libertarisme behandeld. Ik zou er nog veel meer over kunnen vertellen maar dat gaat nu even niet. Ik kan me best voorstellen dat op lagere niveaus er wat meer sturend hierin wordt onderwezen maar op havo/vwo toch niet zo. Nu zijn er natuurlijk altijd docenten dit dat wel doen en dar vind ik ook kwalijk.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_162892212
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 13:37 schreef Franny_G het volgende:
Claudia, als docent gs en voorheen maatschappijleer ziet de overheid mij ook als iemand die burgerschap bij brengt. Ik herken niet het beeld dat jij nu schetst, al snap ik wel het gevoel van weerstand. Als ik de trias politica behandel gaat het daarbij juist om het tegengaan van absolute macht en het beschermen van burgers tegen hun eigen overheid. Dat zijn immers de uitgangspunten daarvan. Juist het kritisch denkvermogen van leerlingen wordt bij mijn vak aangewakkerd. Er wordt niet lesgegeven vanuit slechts een perspectief, of mening. Bij maatschappijleer wordt ook het libertarisme behandeld. Ik zou er nog veel meer over kunnen vertellen maar dat gaat nu even niet. Ik kan me best voorstellen dat op lagere niveaus er wat meer sturend hierin wordt onderwezen maar op havo/vwo toch niet zo. Nu zijn er natuurlijk altijd docenten dit dat wel doen en dar vind ik ook kwalijk.
Zie bijvoorbeeld het standpunt van Micha de Winter: "Scholen zouden serieuzer aan de slag moeten met burgerschapsvorming. ‘In een tijd van individualisering, fragmentatie en toenemende diversiteit heb je common ground nodig,’ zegt De Winter. ‘Les in burgerschap is het enige wat je kunt doen om dat te bewerkstelligen.’ De bezwaren die hier tegenin worden gebracht – staatsindoctrinatie moet je niet willen, er is geen overeenstemming over wát we kinderen precies bij moeten brengen, er is twijfel over het effect van dit soort lessen – wuift hij weg. ‘We hebben in Nederland een democratie. Een samenlevingsvorm die erop gericht is om conflicten tussen individuen en of groepen op een geordende en vreedzame manier op te lossen. De ethiek die daarbij hoort, gaat over gelijkheid en gelijkwaardigheid, sociale verantwoordelijkheid, rechten en plichten, over het verbod op discriminatie et cetera. Ik zou zeggen dat 99 procent van de bevolking daar in wezen een voorstander van is. Ik denk dat een beetje democratische indoctrinatie echt wel te rechtvaardigen valt.’" (bron)

Je ziet een dergelijke houding niet alleen bij academici. Heb je de 2Doc-documentaire over Maatschappijleer gezien? Ik vond die mooi en bij vlagen herkenbaar, maar hiernaast liet de documentaire zien hoe subtiel staatsindoctrinatie kan zijn. Neem een opmerking als "De meeste asielzoekers zijn geen gelukszoekers". Dat klinkt als kritisch doordenken en op onderzoek gaan naar feiten. Maar ik vraag me af: waarom zou het erger zijn om een gelukszoeker te zijn? Is de zoektocht naar geluk niet wat ons bindt? En de misschien foute maar toch ook logische vraag: hebben we niet meer aan gelukszoekers dan aan getraumatiseerde vluchtelingen? (Mogen we zo'n vraag überhaupt stellen?) In een ander fragment legde een vakexpert Maatschappijleer uit dat je van leerlingen misschien wel zou willen dat ze na het volgen van je vak iets gaan doen voor de maatschappij (bijv. in de vorm van vrijwilligerswerk), maar dat je daar beter niet op kunt rekenen. Het gaat niet gebeuren, stelde hij. Ik ergerde me aan de assumptie die daaraan ten grondslag lag, namelijk dat je iets betekent voor de samenleving als je politiek actief wordt, vrijwilligerswerk gaat doen of lid van een vereniging wordt. Je betekent in mijn ogen ook iets voor de samenleving als je een baan hebt of als je je kinderen naar eer en geweten opvoedt. (Sterker nog, zou een individu überhaupt iets voor de samenleving moeten betekenen?)

Natuurlijk kun je je als individuele docent hiertegen verzetten en het anders aanpakken. Dat is lovenswaardig. Waar ik tegen ageer, is dat van overheidswege een taak voor het onderwijs wordt geformuleerd die neerkomt op het overdragen van sociaal-democratische waarden, zoals actieve participatie en sociale integratie (bron).

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 10-06-2016 16:01:43 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 10 juni 2016 @ 20:44:14 #114
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_162899672
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 11:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is leerlingen opvoeden om de sociaal-democratie te omarmen. Ik begrijp dat dat voor veel mensen heel redelijk en zelfs vanzelfsprekend in de oren klinkt, alleen doe ik juist mijn best om mijn studenten (en ook mijn kinderen) te leren altijd een klein beetje wantrouwen te hebben tegenover autoriteit en absolute macht. Wie bewaakt anders de bewakers?

Het element van aanpassing (je zou het zelfs indoctrinatie kunnen noemen) staat me te centraal. Je moet kinderen juist leren na te denken. Zo vertel ik mijn studenten niet 'je moet je aan de regels van je beroepsvereniging houden'. In plaats daarvan bespreken we in wat voor situaties gedragsregels tekortschieten en je regels misschien wel moet breken. Hoe bepaal je dan wat het juiste is om te doen?

Nou ja, zoals ik al zei, anarchist. :Y)
In een ideale wereld komt het neer op wat jij doet: mondige burgers kweken die zelf op verstandige wijze een democratie kunnen bestieren. Helaas is het hier, met de zogenaamde VOET-en, eerder opvoeden voor beginners. Heb respect voor anderen, was je geslachtsdelen regelmatig en probeer af en toe een boek te lezen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_162900960
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 15:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zie bijvoorbeeld het standpunt van Micha de Winter: "Scholen zouden serieuzer aan de slag moeten met burgerschapsvorming. ‘In een tijd van individualisering, fragmentatie en toenemende diversiteit heb je common ground nodig,’ zegt De Winter. ‘Les in burgerschap is het enige wat je kunt doen om dat te bewerkstelligen.’ De bezwaren die hier tegenin worden gebracht – staatsindoctrinatie moet je niet willen, er is geen overeenstemming over wát we kinderen precies bij moeten brengen, er is twijfel over het effect van dit soort lessen – wuift hij weg. ‘We hebben in Nederland een democratie. Een samenlevingsvorm die erop gericht is om conflicten tussen individuen en of groepen op een geordende en vreedzame manier op te lossen. De ethiek die daarbij hoort, gaat over gelijkheid en gelijkwaardigheid, sociale verantwoordelijkheid, rechten en plichten, over het verbod op discriminatie et cetera. Ik zou zeggen dat 99 procent van de bevolking daar in wezen een voorstander van is. Ik denk dat een beetje democratische indoctrinatie echt wel te rechtvaardigen valt.’" (bron)

Je ziet een dergelijke houding niet alleen bij academici. Heb je de 2Doc-documentaire over Maatschappijleer gezien? Ik vond die mooi en bij vlagen herkenbaar, maar hiernaast liet de documentaire zien hoe subtiel staatsindoctrinatie kan zijn. Neem een opmerking als "De meeste asielzoekers zijn geen gelukszoekers". Dat klinkt als kritisch doordenken en op onderzoek gaan naar feiten. Maar ik vraag me af: waarom zou het erger zijn om een gelukszoeker te zijn? Is de zoektocht naar geluk niet wat ons bindt? En de misschien foute maar toch ook logische vraag: hebben we niet meer aan gelukszoekers dan aan getraumatiseerde vluchtelingen? (Mogen we zo'n vraag überhaupt stellen?) In een ander fragment legde een vakexpert Maatschappijleer uit dat je van leerlingen misschien wel zou willen dat ze na het volgen van je vak iets gaan doen voor de maatschappij (bijv. in de vorm van vrijwilligerswerk), maar dat je daar beter niet op kunt rekenen. Het gaat niet gebeuren, stelde hij. Ik ergerde me aan de assumptie die daaraan ten grondslag lag, namelijk dat je iets betekent voor de samenleving als je politiek actief wordt, vrijwilligerswerk gaat doen of lid van een vereniging wordt. Je betekent in mijn ogen ook iets voor de samenleving als je een baan hebt of als je je kinderen naar eer en geweten opvoedt. (Sterker nog, zou een individu überhaupt iets voor de samenleving moeten betekenen?)

Natuurlijk kun je je als individuele docent hiertegen verzetten en het anders aanpakken. Dat is lovenswaardig. Waar ik tegen ageer, is dat van overheidswege een taak voor het onderwijs wordt geformuleerd die neerkomt op het overdragen van sociaal-democratische waarden, zoals actieve participatie en sociale integratie (bron).
Ergens snap ik het punt van de Winter wel: in een diverse samenleving is het belangrijk om gedeelde waarden te hebben en die ook bij te brengen in het onderwijs. Daar heeft de overheid, maar uiteindelijk ook iedereen belang bij. En inderdaad: er zullen minderheden zijn die principieel moeite hebben met een aantal van die waarden, maar de consensus is op de punten die bij burgerschap zijn ondergebracht groot. En dan is Nederland hierin nog vrij terughoudend denk ik. Als je kijkt naar hoe dat in Frankrijk gaat in het onderwijs, dan is dat nog veel sterker.

Even concreet: als er zoiets gebeurt als de aanslag op Charlie Hebdo, dan is het logisch en ook goed dat dit in de lessen besproken wordt. En dat een docent ook kan uitleggen waarom 'wij' in Europa waarde hechten aan de vrijheid van meningsuiting, waarom het zelfs essentieel is voor een democratie, ook als mensen hierdoor beledigd worden. Dan kun je met leerlingen de discussie aangaan of er absolute vrijheid van meningsuiting zou moeten zijn of dat er grenzen zijn aan die vrijheid en waar die grenzen dan liggen. Dat is interessant en in een klas met veel verschillende meningen soms ook behoorlijk confronterend om te doen. Ik vind dat de overheid van docenten mag verwachten dat zij de grondrechten die burgers in NL hebben tegenover leerlingen kunnen uitleggen en ook kunnen vertellen waarom die grondrechten er zijn, welke gedachten en geschiedenis daarachter zitten.

Het voorbeeld over gelukszoekers: dat is nu precies zoiets waar ik ook als historicus veel moeite mee heb. Veel Nederlanders zijn zelf afstammelingen van 'gelukszoekers'. Er wordt inderdaad geïmpliceerd dat dat verkeerd zou zijn. Daarover zou je met leerlingen juist een debat kunnen en moeten aangaan, naar mijn idee. Ze na laten denken over termen die we achteloos gebruiken en wat daar eigenlijk achter zit. Ook een woord als vluchteling kent vele betekenissen/interpretaties, die per tijd weer verschillen. Goed, ik zal daar inderdaad als docent dus op een manier mee omgaan die wel aansluit bij jouw ideeën denk ik. Maar iedereen kiest bij zo;n onderwerp weer een andere invalshoek; daar ontkom je niet aan. Probeer maar eens een tekst te schrijven voor een maatschappijleerboek waarbij je leerlingen niet een beetje een bepaalde richting opstuurt.

Het 'probleem' voor de overheid is natuurlijk dat zij vanuit een ministerie wel kunnen bepalen dat iedere school aan burgerschap moet doen, maar hoe dat moet is heel problematisch en ingewikkeld, juist door al deze zaken, en dat weten zij ook. En wordt dan ook veel onderzoek naar gedaan: volgende week komt de inspectie speciaal bij ons op school op bezoek om lessen bij te wonen bij verschillende vakken om te zien hoe wij met het onderwerp burgerschap omgaan. Wij hebben bijvoorbeeld ook een actieve leerlingenraad en referentiegroepen waar leerlingen in zitten en op die manier ook mee denken over het schoolbeleid. Dat past natuurlijk helemaal bij burgerschapsvorming, maar we hebben dat niet ingesteld om aan het beleid van de overheid te voldoen. Dat is gewoon een traditie bij ons op school. Wij doen het niet om een sociaal-democratische waarde aan de kinderen op te leggen. :D .

Verder is het onmogelijk om als docent volledig neutraal en waardevrij les te geven over maatschappelijke thema's. Ook is het onmogelijk om propagandapraatjes in de lessen te stoppen als je daar zelf niet achterstaat. Dan worden dat hoe dan ook slechte lessen en voelen de leerlingen dat er iets niet klopt. Vroeg of laat merken de kritische en intelligente leerlingen wel waar jij staat. Dus de overheid kan zoveel willen: de docent geeft dit vorm.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_162909316
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 20:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Helaas is het hier, met de zogenaamde VOET-en, eerder opvoeden voor beginners. Heb respect voor anderen, was je geslachtsdelen regelmatig en probeer af en toe een boek te lezen.
:D! Best wijze levenslessen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162909360
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 21:11 schreef Franny_G het volgende:

Verder is het onmogelijk om als docent volledig neutraal en waardevrij les te geven over maatschappelijke thema's. Ook is het onmogelijk om propagandapraatjes in de lessen te stoppen als je daar zelf niet achterstaat. Dan worden dat hoe dan ook slechte lessen en voelen de leerlingen dat er iets niet klopt. Vroeg of laat merken de kritische en intelligente leerlingen wel waar jij staat. Dus de overheid kan zoveel willen: de docent geeft dit vorm.
Het laatste wat ik zal beweren, is dat een docent neutraal moet zijn. Neutraliteit is onmogelijk. Beter wees je duidelijk over de positie die je inneemt. Dat is zelfs een noodzakelijke voorwaarde om je eigen veronderstellingen ter discussie te kunnen stellen. (Bij ons aan de VU is het een van de centrale waarden van ons onderwijs: de docent komt ook met een bepaalde achtergrond de collegezaal in en mag die laten zien.)

Mijn punt is dat propagandapraatjes doorgaans niet als propaganda herkend worden omdat ze voor mensen zo vanzelfsprekend zijn. Ga stemmen, discrimineer niet, doe vrijwilligerswerk. Een kritisch onderzoek van zulke normen ligt niet voor de hand omdat de focus ligt op het overdragen van gemeenschappelijkheden. Ik kijk daar rigoureus anders tegenaan: wat we met elkaar gemeenschappelijk hebben is dat we mens zijn en het vermogen hebben ons in de ander te verplaatsen. Al het andere varieert tussen samenlevingen en tussen generaties. Laten we daar kritisch naar gaan kijken en bedenken wat een goede manier is om om te gaan met die veelheid aan normen, waarden en gebruiken.

Je komt dan vanzelf op die grondrechten uit, maar dan niet vanuit een positie van overdracht maar kritische reflectie. Essentieel verschil wat mij betreft. Dit is trouwens precies wat we in ons masteronderwijs doen. Ik ben ervan overtuigd dat je er al in de kleuterklas mee kunt beginnen, maar dan moet burgerschapsvorming een grondige make-over krijgen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162910045
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 20:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

In een ideale wereld komt het neer op wat jij doet: mondige burgers kweken die zelf op verstandige wijze een democratie kunnen bestieren. Helaas is het hier, met de zogenaamde VOET-en, eerder opvoeden voor beginners. Heb respect voor anderen, was je geslachtsdelen regelmatig en probeer af en toe een boek te lezen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelf geef ik op dit moment het vak levensbeschouwing en inderdaad, voor mij komt burgerschapsvorming hier ook op neer. Het academische verhaal van subtiele indoctrinatie van bepaalde sociaaldemocratische normen is totaal niet aan de orde. Ik ben eerder bezig met het duidelijk maken dat het niet zo netjes is om met kanker te schelden dan om te propageren dat vrijwilligerswerk en parlementaire democratie zo geweldig zijn.

Wat voor mij een prachtig voorbeeld was van dergelijke, subtiele indoctrinatie, was het boekje Not for profit van Martha Nussbaum. Daarin probeert ze te beargumenteren dat geesteswetenschappelijke vakken noodzakelijk zijn voor de democratie, op basis van een valse tegenstelling tussen winst en burgerschapsvorming.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2016 13:17:17 ]
pi_162911237
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 09:45 schreef Friek_ het volgende:

Wat voor mij een prachtig voorbeeld was van dergelijke, subtiele indoctrinatie, was het boekje Not for profit van Martha Nussbaum. Daarin probeert ze te beargumenteren dat geesteswetenschappelijke vakken noodzakelijk zijn voor de democratie, op basis van een valse tegenstelling tussen winst en burgerschapsvorming.
^O^

Dat citaat van Verhulst deugt overigens niet. Je hebt geen geld nodig om deel te kunnen nemen aan het kapitalisme. Sowieso veronderstelt 'deelnemen' dat je je er ook aan kunt onttrekken, wat niet het geval is. Maar los daarvan: je hebt alleen iets nodig waar iemand anders geld voor overheeft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162914015
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 11:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

^O^

Dat citaat van Verhulst deugt overigens niet. Je hebt geen geld nodig om deel te kunnen nemen aan het kapitalisme. Sowieso veronderstelt 'deelnemen' dat je je er ook aan kunt onttrekken, wat niet het geval is. Maar los daarvan: je hebt alleen iets nodig waar iemand anders geld voor overheeft.
Er bestaat natuurlijk wel een verschil tussen minimale en voldoende voorwaarden. Geld hebben is een voldoende voorwaarde om te kunnen deelnemen aan kapitalisme, hoewel het geen minimale hoeft te zijn (want je neemt er toch wel deel aan, of je nu wil of niet). Daarbij is kapitalisme natuurlijk wel iets meer dan simpelweg vraag en aanbod (wat je met je tegenwerping lijkt te impliceren), maar een bepaald samenlevingsmodel dat winnaars en verliezers kent.

Maar goed, we gaan heerlijk off-topic hiermee. 8-)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2016 13:34:09 ]
  zaterdag 11 juni 2016 @ 23:34:08 #121
248325 Schieganger
Be Awesome®
pi_162932528
Vandaag een brief binnen gekregen van de Hogeschool Rotterdam. Ik wil de lerarenopleiding engels gaan volgen en daar zit een decentrale selectie in.

Ik sta vierde (van de, ik geloof 180 studenten) op de lijst. Dus als ik de 21+ toets goed heb doorstaan denk ik dat er zo goed als zeker op zit.
pi_162935658
Net afstuderen gehad van mn seniors en ik zat toch wel met verbazing te kijken wie er allemaal over het podium liepen. Toch zeker een handvol geteld die tot op de dag van graduation niet genoeg credits hadden (en met niet genoeg credit bedoel ik niet een 5je, ik bedoel, ik heb die student misschien 2 keer gezien dit jaar en English 12 is toch echt een graduation requirement). Zal wel weer een counselor of de principal met een vinger in de cijferpap hebben geroer en magisch wat credit op de bodem gevonden dat er eerder nog niet was. Dat ze dan daar op het podium staan en met een strak gezicht verklaren dat de studenten alle requirements hebben gehaald voor hun diploma.... Nouja, het hoort bij het lesgeven op een inner city level 4 school in de VS die de graduation rates moet opkrikken maar ik vind het altijd zo klote voor de studenten die hard gewerkt hebben voor hun credits en ik vind het klote dat ik al mn onvoldoendes moet verantwoorden met een folder aan interventies, thuis contact en extra assignments maar dat al dat dan zo overruled word met een klik van de muis als het de principal niet uitkomt dat een senior blijft zitten.
  PR en moderator zondag 12 juni 2016 @ 04:32:32 #123
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_162935719
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 04:20 schreef Voy het volgende:
Net afstuderen gehad van mn seniors en ik zat toch wel met verbazing te kijken wie er allemaal over het podium liepen. Toch zeker een handvol geteld die tot op de dag van graduation niet genoeg credits hadden (en met niet genoeg credit bedoel ik niet een 5je, ik bedoel, ik heb die student misschien 2 keer gezien dit jaar en English 12 is toch echt een graduation requirement). Zal wel weer een counselor of de principal met een vinger in de cijferpap hebben geroer en magisch wat credit op de bodem gevonden dat er eerder nog niet was. Dat ze dan daar op het podium staan en met een strak gezicht verklaren dat de studenten alle requirements hebben gehaald voor hun diploma.... Nouja, het hoort bij het lesgeven op een inner city level 4 school in de VS die de graduation rates moet opkrikken maar ik vind het altijd zo klote voor de studenten die hard gewerkt hebben voor hun credits en ik vind het klote dat ik al mn onvoldoendes moet verantwoorden met een folder aan interventies, thuis contact en extra assignments maar dat al dat dan zo overruled word met een klik van de muis als het de principal niet uitkomt dat een senior blijft zitten.
Dit klinkt inderdaad flink zuur, zeg. Pff.
Fuck the EBU.
pi_162935762
quote:
15s.gif Op zondag 12 juni 2016 04:32 schreef Moira. het volgende:

[..]

Dit klinkt inderdaad flink zuur, zeg. Pff.
Is het ook. En je houd hiermee wel de grade inflation in stand waar we vanaf proberen te komen. Als ik moeten lullen als Brugman om een F te verantwoorden voor een student die technisch gezien attendance-wise niet eens af kan studeren en dan elke vrijdag word lastig gevallen door admin voor extra Saturday school werk dat toch nooit word ingeleverd, dan is het ook makkelijker voor mij om te zeggen ' Hier heb je een D-, good riddance.' dan aan mn principes vast te houden en die F te laten staan.
  zondag 12 juni 2016 @ 06:48:45 #125
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162935954
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 04:43 schreef Voy het volgende:

[..]

Is het ook. En je houd hiermee wel de grade inflation in stand waar we vanaf proberen te komen. Als ik moeten lullen als Brugman om een F te verantwoorden voor een student die technisch gezien attendance-wise niet eens af kan studeren en dan elke vrijdag word lastig gevallen door admin voor extra Saturday school werk dat toch nooit word ingeleverd, dan is het ook makkelijker voor mij om te zeggen ' Hier heb je een D-, good riddance.' dan aan mn principes vast te houden en die F te laten staan.
Sowieso een gedonder die cijfers/letters, of niet? Geef je ze op gevoel of op puntenbasis? (Gewoon benieuwd, snap het systeem niet zo goed).

En wat een rotsituatie dat er zo gerommeld wordt met de resultaten zeg maar.
Kwak
pi_162935974
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 04:20 schreef Voy het volgende:
Net afstuderen gehad van mn seniors en ik zat toch wel met verbazing te kijken wie er allemaal over het podium liepen. Toch zeker een handvol geteld die tot op de dag van graduation niet genoeg credits hadden (en met niet genoeg credit bedoel ik niet een 5je, ik bedoel, ik heb die student misschien 2 keer gezien dit jaar en English 12 is toch echt een graduation requirement). Zal wel weer een counselor of de principal met een vinger in de cijferpap hebben geroer en magisch wat credit op de bodem gevonden dat er eerder nog niet was. Dat ze dan daar op het podium staan en met een strak gezicht verklaren dat de studenten alle requirements hebben gehaald voor hun diploma.... Nouja, het hoort bij het lesgeven op een inner city level 4 school in de VS die de graduation rates moet opkrikken maar ik vind het altijd zo klote voor de studenten die hard gewerkt hebben voor hun credits en ik vind het klote dat ik al mn onvoldoendes moet verantwoorden met een folder aan interventies, thuis contact en extra assignments maar dat al dat dan zo overruled word met een klik van de muis als het de principal niet uitkomt dat een senior blijft zitten.
Mooi toch, dat Amerikaanse onderwijs? Snap jij waar die meer dan $10k per leerling per jaar naar toe gaat?

In mijn Amerikaanse tijd heb ik me verbaasd over het ongelofelijk lage niveau, met name Engels, dat studenten (!) hadden. Moest ik met m'n gare vwo Engels (nooit hoger gescoord dan een mager zesje) aan graduate students van Harvard uitleggen hoe bepaalde woorden correct gespeld moeten worden. Rekenen, ook zoiets, moet je voor de lol eens gaan darten met Amerikaanse studenten. Studenten zonder beta achtergrond zouden best wel wat aan een Nederlandse rekentoets hebben. 110 en 31 optellen? Hoe doe je dat?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 12 juni 2016 @ 07:12:52 #127
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162935981
Geld gaat o.a. naar een hausse aan tenured docenten die niet functioneren en niet ontslagen mogen worden. Die lemons worden van school naar school doorgegeven.

Heb je waiting for superman weleens gezien?
Kwak
pi_162935982
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 06:48 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Sowieso een gedonder die cijfers/letters, of niet? Geef je ze op gevoel of op puntenbasis? (Gewoon benieuwd, snap het systeem niet zo goed).

En wat een rotsituatie dat er zo gerommeld wordt met de resultaten zeg maar.
Punten basis. 95% is een A, 75% zit je op een C, 60% is een D-, alles lager is een F. En ik ben geen strenge leraar wanneer het op punten aan komt dus als je onder de 60% zit heb je ook echt geen kloot uitgevoerd. Vooral omdat de school regel is dat we niet lager dan een 50 geven, ook voor missende opdrachten zodat het mogelijk blijft voor de student om met een beetje werk weer op een 60 te zitten. Dus ze worden eigenlijk al gigantisch gematst en dan nog krijg je gezever over cijfers.

@ Kwakzor: Tenure is bijna verdwenen in de high schools. Er zijn geen tenure tracks meer en de leraren die er in zitten zijn binnen de komende 5 jaar met pensioen. Geld gaat volgens mij voornamelijk naar onze superintendent die er elk jaar 3% bij krijgt omdat het district het zo goed doet (al heeft hij de helft van onze middle schools onder de hoede van verkapte charters gedumpt.)
  zondag 12 juni 2016 @ 07:14:30 #129
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162935984
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 07:13 schreef Voy het volgende:

[..]

Punten basis. 95% is een A, 75% zit je op een C, 60% is een D-, alles lager is een F. En ik ben geen strenge leraar wanneer het op punten aan komt dus als je onder de 60% zit heb je ook echt geen kloot uitgevoerd. Vooral omdat de school regel is dat we niet lager dan een 50 geven, ook voor missende opdrachten zodat het mogelijk blijft voor de student om met een beetje werk weer op een 60 te zitten. Dus ze worden eigenlijk al gigantisch gematst en dan nog krijg je gezever over cijfers.
Oh vreselijk zeg, en dan nog allerlei drop outs enzo :?

ze zouden zich kapot schrikken met een numeriek systeem denk ik...
Kwak
pi_162935988
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 07:12 schreef kwakz0r het volgende:
Geld gaat o.a. naar een hausse aan tenured docenten die niet functioneren en niet ontslagen mogen worden. Die lemons worden van school naar school doorgegeven.

Heb je waiting for superman weleens gezien?
Ik ben bekend met de literatuur (heb een review over wfs gelezen), maar heb geen praktische ervaring op Amerikaanse middelbare scholen. Wel verschillende lagere scholen en universiteiten bezocht.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_162936019
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 07:14 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Oh vreselijk zeg, en dan nog allerlei drop outs enzo :?

ze zouden zich kapot schrikken met een numeriek systeem denk ik...
Soms zou ik willen dat ik mn oude boekverslagen van 3VWO Engels nog had en ze mee kon brengen voor mn 6e jaars. Zou voor de lol eens een van hun verslagen moeten uploaden zodat je kunt zien wat het niveau is waarmee we hier werken. Het is om te huilen. Een zin van de Othello verslagen blijft me bij.

"Othello is a general in the Venetian army. He is aspiring to one day become a fine player in the NBA."

Dit van een student die nooit aanwezig was, behalve die ene dag dat ik ze de film 'O' met Mekhi Phifer liet zien als een modern interpretatie van Othello. Van mn 16 6ejaars waren er misschien 3 of 4 die niet een gedeelte van de film beschreven als ware het uit het boek. En de meesten konden zelfs bij mondeling navragen nauwelijks het boek en de film feiten van elkaar onderscheiden. :'(
pi_163052523
Mag ik jullie even storen met een praktischer vraag? Mijn school is bloedheet dus ik zou graag een korte broek dragen. Kan dat op jullie scholen? Ik pak voorlopig elke ochtend toch weer iets met lange pijpen uit mn kledingkast..
  donderdag 16 juni 2016 @ 05:54:54 #133
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_163052931
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 01:57 schreef thettes het volgende:
Mag ik jullie even storen met een praktischer vraag? Mijn school is bloedheet dus ik zou graag een korte broek dragen. Kan dat op jullie scholen? Ik pak voorlopig elke ochtend toch weer iets met lange pijpen uit mn kledingkast..
Bij ons niet. Op mijn eigen middelbare school in de jaren negentig wel.
Kwak
pi_163053829
gewoon een dunne nette pantalon. die is niet zo warm.
Denk dat een nette korte broek net zou kunnen hier.
Maar draag die zelf eigenlijk nooit.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_163054005
De dag van de examenuitslagen! Ik heb nog verlof maar leef mee met m'n collega's. De N-termen vliegen over de groepsapp en iedereen is druk aan het rekenen. Er hangt voor mijn school veel van af, inspectiegewijs. Hoe gaat het bij jullie?
pi_163054031
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 01:57 schreef thettes het volgende:
Mag ik jullie even storen met een praktischer vraag? Mijn school is bloedheet dus ik zou graag een korte broek dragen. Kan dat op jullie scholen? Ik pak voorlopig elke ochtend toch weer iets met lange pijpen uit mn kledingkast..
http://www.magikeenkortebroekaan.nl/

Klik!
  donderdag 16 juni 2016 @ 11:03:40 #137
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_163056078
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 09:02 schreef Razztwizzle het volgende:
De dag van de examenuitslagen! Ik heb nog verlof maar leef mee met m'n collega's. De N-termen vliegen over de groepsapp en iedereen is druk aan het rekenen. Er hangt voor mijn school veel van af, inspectiegewijs. Hoe gaat het bij jullie?
Spannend hier. Een examenlichting die bijna dubbel zo groot is als de vorige, dus we zijn echt benieuwd wat eruit komt.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  donderdag 16 juni 2016 @ 11:09:32 #138
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_163056194
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 09:02 schreef Razztwizzle het volgende:
De dag van de examenuitslagen! Ik heb nog verlof maar leef mee met m'n collega's. De N-termen vliegen over de groepsapp en iedereen is druk aan het rekenen. Er hangt voor mijn school veel van af, inspectiegewijs. Hoe gaat het bij jullie?
Hier ook veel spanning, en nu taart. Voorlopig resultaat nog onder embargo.

Ik ben blij met de normen voor Engels. Inspectie oordeel zal nog wel gaan dit jaar, in t verleden is dat wel spannender geweest. Niet de meest relaxte omstandigheid.
Kwak
pi_163057854
Ik ben vooral echt heel trots op één leerling, die een lijst heeft met redelijke cijfers, maar voor mijn vak het hoogste cijfer heeft (een 9,3) van allemaal. Die is echt boven zichzelf uit gestegen en heeft andere heel goede leerlingen achter zich gelaten. En dan heeft hij ook nog eens een zeer problematische thuissituatie. Kortom, wat een prestatie. Zelfs mijn erg strenge tweede corrector heeft hem nog een puntje erbij kunnen gegeven.

Verder is mijn n-term wat ik had verwacht. .

Inspectie is niet echt een punt wat prestaties en resultaten betreft. Wij hadden wel van de week een extra inspectiebezoek. We willen gaan voor het predikaat 'excellente' school (dat wil zeggen: mijn nieuwe rector wil dat graag :D :P ) en daarvoor moesten we aan nog wat dingen voldoen. Maar de inspectie wilde ook opnieuw lessen bijwonen want de kritiek vorig jaar was dat we te frontaal lesgeven en te weinig activerend. Ze gingen vooral ook letten op lesbegin en leseinde, in verband met expliciteren van leerdoelen en terugkomen daarop. Vind dat best ver gaan: aan de ene kant zegt de inspectie dat we een heel goede school zijn met bovengemiddelde resultaten, aan de andere kant bemoeien ze zich dan wel op dit niveau met de didactiek. Never change a winning team, zou je ook kunnen zeggen... Aan de andere kant ben ik het er wel mee eens dat ook wij met 'onze tijd mee moeten gaan' en dat de manier van lesgeven bij sommige docenten wel erg ouderwets is. Maar wie bepaalt nu eigenlijk wat een goede les is? En hoe stel je dat precies vast? Ze gaan er ook niet echt over in gesprek, maar handhaven zelf bepaalde criteria, die kennelijk niet ter discussie staan.

Ach ja, zo heeft iedere school zijn eigen gedoe denk ik.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_163064313
Mijn mentorleerlingen bellen om te vertellen dat ze geslaagd zijn, is zo'n beetje het leukste wat ik ooit heb gedaan. O+. *O*. Er is er eentje gezakt, maar met een her maakt ook die leerling nog een heel goede kans!

De Wolfrapportage (vwo) was er ook al - op één onderdeel scoorde mijn klas onder het landelijk gemiddelde, op de overige dertien erboven. Ik ben tevreden. ^O^ .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  donderdag 16 juni 2016 @ 19:31:00 #141
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_163067954
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 16:59 schreef DevilsAndDust het volgende:
Mijn mentorleerlingen bellen om te vertellen dat ze geslaagd zijn, is zo'n beetje het leukste wat ik ooit heb gedaan. O+. *O*. Er is er eentje gezakt, maar met een her maakt ook die leerling nog een heel goede kans!

De Wolfrapportage (vwo) was er ook al - op één onderdeel scoorde mijn klas onder het landelijk gemiddelde, op de overige dertien erboven. Ik ben tevreden. ^O^ .
Significant ook, of niet?

Hier significant slechter op vwo, maar dat dacht ik al. Wel 6,4 gemiddeld dus kan ermee door.

Ik ben ook zo trots op ze. Allemaal meiden in tranen die echt op t nippertje geslaagd zijn :7
Kwak
pi_163068888
Ja, die Wolf rapporten heb ik ook bestudeerd, is op zich wel interessant. Hier is het eigenlijk ieder jaar hetzelfde: significant beter op verklarende vragen, interpretatie vragen en vragen met bronnen.
Naast vaardigheden maken ze dan bij het gs examen ook onderscheid in de tijdvakken en niet heel verwonderlijk scoren ze significant beter bij prehistorie en oudheid, maar ook bij de vroegmoderne tijd. Alleen de middeleeuwen was beduidend minder goed gedaan (iets onder het gemiddelde), dus daar ga ik komend jaar dan maar wat meer in herhalen.

Heb jij een idee waardoor het komt, Kwak? Gemiddeld lijkt het me inderdaad niet zo verkeerd, maar dan op alle onderdelen significant slechter? Of zijn er niet veel onderdelen bij jullie?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 16 juni 2016 @ 20:23:53 #143
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_163069592
quote:
2s.gif Op donderdag 16 juni 2016 20:01 schreef Franny_G het volgende:
Ja, die Wolf rapporten heb ik ook bestudeerd, is op zich wel interessant. Hier is het eigenlijk ieder jaar hetzelfde: significant beter op verklarende vragen, interpretatie vragen en vragen met bronnen.
Naast vaardigheden maken ze dan bij het gs examen ook onderscheid in de tijdvakken en niet heel verwonderlijk scoren ze significant beter bij prehistorie en oudheid, maar ook bij de vroegmoderne tijd. Alleen de middeleeuwen was beduidend minder goed gedaan (iets onder het gemiddelde), dus daar ga ik komend jaar dan maar wat meer in herhalen.

Heb jij een idee waardoor het komt, Kwak? Gemiddeld lijkt het me inderdaad niet zo verkeerd, maar dan op alle onderdelen significant slechter? Of zijn er niet veel onderdelen bij jullie?
Nee significant op twee van de zes vaardigheden, en op twee van de vier vraagsoorten. Maar het was gewoon een wat zwakkere groep dit jaar vooral...dingen als tekstverbanden zijn idd zwakker bij ze en het zegt verder vrij weinig.
Kwak
  donderdag 16 juni 2016 @ 20:51:35 #144
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_163070548
Van die leerlingen die het eigenlijk helemaal niet kunnen halen... en het dan toch doen. Dat zijn de mooiste.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  donderdag 16 juni 2016 @ 20:58:38 #145
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_163070764
Wat is een luie vakgroep toch ellendig om mee te werken. Heb het gevoel dat ik zelf compleet allen sta door de luiheid van die ongelofelijke lamzakken. Niks is goed, geen zin om te verbeteren, geen puf om vooruit te komen. Alleen maar zeiken en kankeren op alles wat ook maar ruikt naar directie of je handen uit je mouwen steken voor je salaris.
Dit, dus.
  donderdag 16 juni 2016 @ 21:23:48 #146
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_163071730
Klinkt alsof je maar eens een andere school moest zoeken :+

Maar srsly, vervelend. Hier is het tij juist enorm gekeerd de kaatste jaren, we vernieuwen nu heel veel en er wordt vanalles gemaakt en gedaan weer.
Kwak
  donderdag 16 juni 2016 @ 21:39:58 #147
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_163072369
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 20:58 schreef Buitendam het volgende:
Wat is een luie vakgroep toch ellendig om mee te werken. Heb het gevoel dat ik zelf compleet allen sta door de luiheid van die ongelofelijke lamzakken. Niks is goed, geen zin om te verbeteren, geen puf om vooruit te komen. Alleen maar zeiken en kankeren op alles wat ook maar ruikt naar directie of je handen uit je mouwen steken voor je salaris.
Dat is inderdaad erg vervelend! }:|

quote:
2s.gif Op donderdag 16 juni 2016 12:32 schreef Franny_G het volgende:
Maar de inspectie wilde ook opnieuw lessen bijwonen want de kritiek vorig jaar was dat we te frontaal lesgeven en te weinig activerend. Ze gingen vooral ook letten op lesbegin en leseinde, in verband met expliciteren van leerdoelen en terugkomen daarop.
Ja, was bij ons ook. Activerende werkvormen zijn nu bij ons een hot item. Daarnaast moesten we altijd elke les op het bord gaan schrijven wat we in die les gingen doen...
.
  donderdag 16 juni 2016 @ 22:00:25 #148
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_163073069
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 21:23 schreef kwakz0r het volgende:
Klinkt alsof je maar eens een andere school moest zoeken :+

Maar srsly, vervelend. Hier is het tij juist enorm gekeerd de kaatste jaren, we vernieuwen nu heel veel en er wordt vanalles gemaakt en gedaan weer.
Nee, ik wil echt geen andere school. :D Maar als ik nou een paar van die lamlullen kan ditchen voor gretige, nieuwe aanwas vanaf de opleiding teken ik direct.
Dit, dus.
pi_163075512
Gisteren heeft de oude lamlul waar ik jarenlang mee moest werken zijn laatste les gegeven. Onder druk van de schoolleiding wat eerder dan gepland met pensioen. Het is een grote opluchting. Voor hem in de plaats heb ik een geweldige nieuwe collega kunnen aannemen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 17 juni 2016 @ 03:18:11 #150
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_163078193
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:08 schreef Franny_G het volgende:
Gisteren heeft de oude lamlul waar ik jarenlang mee moest werken zijn laatste les gegeven. Onder druk van de schoolleiding wat eerder dan gepland met pensioen. Het is een grote opluchting. Voor hem in de plaats heb ik een geweldige nieuwe collega kunnen aannemen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel vaker gezien dat leraren aan het einde van hun loopbaan "op" zijn en het allemaal niet meer aan kunnen. Één keer gehad dat een bijna gepensioneerde leraar tóch nog met vervroegd pensioen werd gestuurd. Ook gewoon te lang doorgegaan, te gepassioneerd waarschijnlijk.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')