abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161917604
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:32 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Nou leg eens uit hoe dat dan werkt.

Als ik 1000 euro leen en ik betaal er 950 terug, dan los ik niet af; dan loopt mijn schuld op waardoor ik volgend jaar 1050 mag terugbetalen.

Dan kun je boekhoudkundig zeggen dat je 100 euro wilt gebruiken voor de rente maar dan nog loop je niet in.
De staatsschuld is niet 1 grote berg schuld aan 1 persoon waarop je of aflost of niet op aflost. De staat lost elk jaar een deel van de schuld af, ook al neemt het ondertussen toe. Het bestaat dan ook uit talloze financiële producten met verschillende looptijden.
pi_161917624
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:34 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Je weet dat de ellende begonnen is toen landen begonnen te lenen van andere landen (FED?)

En wellicht dat het niet de VS is maar een groep waar ook de VS van leent.

https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Reserve_Act

Dit, landen die lenen van private banken. Dit is waarom we nu in de situatie zitten zoals we zitten.
Wat? Nee.
  woensdag 4 mei 2016 @ 11:36:00 #28
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_161917633
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:34 schreef Kaas- het volgende:

[..]

De staatsschuld is niet 1 grote berg schuld aan 1 persoon waarop je of aflost of niet op aflost. De staat lost elk jaar een deel van de schuld af, ook al neemt het ondertussen toe. Het bestaat dan ook uit talloze financiële producten met verschillende looptijden.
De hoeveelheid schuldeisers zijn totaal niet relevant. Wat relevant is is het totaal bedrag met bijbehorende rente. Als dat 100 euro is, en jij betaalt 90 betaal je niet af en loop je uit.
  woensdag 4 mei 2016 @ 11:36:42 #29
440653 BarryOSeven
pi_161917645
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:35 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat? Nee.
Jawel?

Staatschuld in hand van private bedrijven die over het monopolie van geldcreatie beschikken. Top idee, lekker wijn drinken met de Rothschilds.
pi_161917654
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:36 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

De hoeveelheid schuldeisers zijn totaal niet relevant. Wat relevant is is het totaal bedrag met bijbehorende rente. Als dat 100 euro is, en jij betaalt 90 betaal je niet af en loop je uit.
Ik weet niet eens waar te beginnen met uitleggen wat er allemaal niet aan klopt.
pi_161917659
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 10:53 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik zou in ieder geval investeren in het onderwijs. En dan vooral in nuttige opleidingen. Wiskunde, informatica, natuurkunde en techniek. En goede praktische opleidingen.

Bezuinigen op subsidies, snijden in de bureaucratie. Een grotere prikkel om aan de slag te gaan. Dus bezuinigen op uitkeringen en werken lonender maken.
Investeren is wat iedereen wel wil. Maar we moesten bezuinigen, beste vriend. Dat was dus even geen optie de afgelopen jaren. Elke euro die je extra in het onderwijs had gestoken, moest weer extra worden bezuinigd.

En hoeveel denk jij dat snijden in subsidies en 'bureaucratie' oplevert? Want dat is ook gebeurd, maar daarmee ben je er nog natuurlijk nog lang niet. Verder ben ik met je eens dat de uitkeringen wel wat verder verlaagd mogen worden. Maar ook daarmee had je het niet gered.

quote:
Minder bedeelden? Een moslim met een smartphone die hier aanklopt zeker?
Het bezitten van een smartphone maakt je rijk? Dan kunnen we de hele sociale huursector wel opdoeken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_161917819
'Ze' doen een poging in Ede geloof ik, maar de staat grijpt hard in met een samenscholingsverbod ...
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 4 mei 2016 @ 11:48:06 #33
440653 BarryOSeven
pi_161917844
quote:
9s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:37 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik begon al te vrezen dat ik met een BNW'er sprak.
Wellicht zou je die informatie eens moeten bekijken en er een oordeel over moeten vormen in plaats van het BNW argument opperen.

Het zelfde geldt voor die lening, ik hoor van jou nog steeds niet hoe je een lening afbetaald als je nog niet eens de volledige rente afbetaalt.

Graag hoor ik van je!
  woensdag 4 mei 2016 @ 11:48:42 #34
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_161917854
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:32 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Nou leg eens uit hoe dat dan werkt.

Als ik 1000 euro leen en ik betaal er 950 terug, dan los ik niet af; dan loopt mijn schuld op waardoor ik volgend jaar 1050 mag terugbetalen.

Dan kun je boekhoudkundig zeggen dat je 100 euro wilt gebruiken voor de rente maar dan nog loop je niet in.
Omdat het begrotingssaldo wat anders is dan een financieringstekort.
Als je in je begroting 10 miljard aflost op de staatschuld, maar door tegenvaller in de tijd je op een klein tekort uitkomt dat lager is dsn die 10 miljard. Dan heb je een tekort, maar toch afgelost.
Of als je niks aflost, maar doordat een nieuwe lening een lagere rente heeft dan je had betaal je minder rentelasten waardoor je dat geld aan aflossing kan besteden.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_161917868
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:47 schreef truthortruth het volgende:
'Ze' doen een poging in Ede geloof ik, maar de staat grijpt hard in met een samenscholingsverbod ...
Moeten de Marokkanen nu de hete kastanjes uit het vuur halen voor het schuimbekkende Geenstijl volk? Dat is wel heel ironisch.
  woensdag 4 mei 2016 @ 11:50:15 #36
440653 BarryOSeven
pi_161917889
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:48 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Omdat het begrotingssaldo wat anders is dan een financieringstekort.
Als je in je begroting 10 miljard aflost op de staatschuld, maar door tegenvaller in de tijd je op een klein tekort uitkomt dat lager is dsn die 10 miljard. Dan heb je een tekort, maar toch afgelost.
Of als je niks aflost, maar doordat een nieuwe lening een lagere rente heeft dan je had betaal je minder rentelasten waardoor je dat geld aan aflossing kan besteden.
Een begrotingstekort houdt in mijn optiek in dat je bij moet lenen. Je moet het ergens vandaan halen omdat je het niet hebt.

Minder aflossen zorgt er alleen maar voor dat je bijvoorbeeld niet 5% maar 4% meer moet lenen. Dat is geen aflossen, dat is minder lenen.
pi_161917911
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:50 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Een begrotingstekort houdt in mijn optiek in dat je bij moet lenen. Je moet het ergens vandaan halen omdat je het niet hebt.

Minder aflossen zorgt er alleen maar voor dat je bijvoorbeeld niet 5% maar 4% meer moet lenen. Dat is geen aflossen, dat is minder lenen.
Ah, jij wil dus het tekort ombuigen tot een overschot?

Ben ik helemaal voor. Help jij mij 'het volk' te overtuigen?
  woensdag 4 mei 2016 @ 11:54:21 #38
440653 BarryOSeven
pi_161917953
quote:
10s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ah, jij wil dus het tekort ombuigen tot een overschot?

Ben ik helemaal voor. Help jij mij 'het volk' te overtuigen?
Om van die leningen af te komen zul je het inderdaad moeten ombuigen naar een overschot.

Dat we daarvoor hier wellicht geen auto meer kunnen rijden hebben we aan onszelf te danken. Het is nu geen auto meer rijden of straks geen auto meer rijden en geen kleren meer hebben. Dat is wat die rente met ons doet.

En inderdaad de burger valt niet te overtuigen wat dat betreft en dus zullen we door blijven lenen. Maar uiteindelijk zet je op die manier je land in de uitverkoop. Precies zoals er nu gebeurt: fuck de burger.

Uiteindelijk komt dat gedrag voort uit die smerige interest.
  woensdag 4 mei 2016 @ 11:57:49 #39
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_161918000
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:50 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Andere definities van begrippen hanteren maakt de praktijk niet ineens waar natuurlijk.

Daarnaast begrijp je het voorbeeld gewoon niet. Ik heb het niet over minder lenen. Ik heb het over aflossen. Je lost meer af dan je leent. En dat kan.
Google maar eens op financieringstekort en hoe dit afwijkt van begrotingstekort.
pi_161918030
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:54 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Om van die leningen af te komen zul je het inderdaad moeten ombuigen naar een overschot.

Dat we daarvoor hier wellicht geen auto meer kunnen rijden hebben we aan onszelf te danken. Het is nu geen auto meer rijden of straks geen auto meer rijden en geen kleren meer hebben. Dat is wat die rente met ons doet.

En inderdaad de burger valt niet te overtuigen wat dat betreft en dus zullen we door blijven lenen. Maar uiteindelijk zet je op die manier je land in de uitverkoop. Precies zoals er nu gebeurt: fuck de burger.

Er is niets mis met staatsschuld en het laten oplopen ervan. De doemscenario's die jij schetst zijn dan ook onzin.

Wel is het zaak om de staatsschuld proberen te beteugelen, en dat is dan ook wat onze regering de afgelopen jaren heeft gedaan. Het begrotingstekort is geleidelijk aan het stijgen. Dat gebeurt stapsgewijs, omdat te ingrijpende bezuinigingen een negatief effect hebben op onze economie en daarmee dus ook op onze collectieve schuld.

Dat onze staatsschuld recentelijk fors is gestegen, is het gevolg van de economische crisis, die uitbrak in 2008. Heel vervelend, maar de weg omhoog is weer gevonden. De economie is weer aan het groeien en het begrotingstekort daalt. Die lijn moeten we zien vast te houden, zodat de staatsschuld als percentage van ons BNP weer kan dalen, net als het in het verleden vaak genoeg heeft gedaan.
  woensdag 4 mei 2016 @ 12:00:23 #41
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_161918056
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:54 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

nee daarvoor hoef je niet naar een overschot toe.
Jik bedoelt dat de afbetaling van je dagelijkse afbetaling moet kunnen. Dat is heel wat anders.
Als ik van mijn lopende inkomen mijn schuld kan betalen hoeft mijn spaarrekening niet perse groter te worden om de schuld te betalen.
  woensdag 4 mei 2016 @ 12:00:49 #42
440653 BarryOSeven
pi_161918064
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:57 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Andere definities van begrippen hanteren maakt de praktijk niet ineens waar natuurlijk.

Daarnaast begrijp je het voorbeeld gewoon niet. Ik heb het niet over minder lenen. Ik heb het over aflossen. Je lost meer af dan je leent. En dat kan.
Google maar eens op financieringstekort en hoe dit afwijkt van begrotingstekort.
Volgens mij begrijp jij het niet helemaal:

http://financieel.infonu.(...)ancieringtekort.html

Hier bijvoorbeeld spreken ze in de eerste regels al dat een begrotingstekort impliceert dat er bijgeleend moet worden. Dus lopen we niet in.
  woensdag 4 mei 2016 @ 12:02:12 #43
440653 BarryOSeven
pi_161918094
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 12:00 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

nee daarvoor hoef je niet naar een overschot toe.
Jik bedoelt dat de afbetaling van je dagelijkse afbetaling moet kunnen. Dat is heel wat anders.
Als ik van mijn lopende inkomen mijn schuld kan betalen hoeft mijn spaarrekening niet perse groter te worden om de schuld te betalen.
Klopt, maar zolang onze staatschuld elk jaar oploopt wordt de rente ook groter en zijn we niet goed bezig. Jullie hebben inderdaad gelijk dat je niet naar een overschot hoeft, maar aflossen doen we momenteel ook niet. En daar moeten we wel naar toe.
  woensdag 4 mei 2016 @ 12:04:19 #44
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_161918136
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 12:00 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp jij het niet helemaal:

http://financieel.infonu.(...)ancieringtekort.html

Hier bijvoorbeeld spreken ze in de eerste regels al dat een begrotingstekort impliceert dat er bijgeleend moet worden. Dus lopen we niet in.
Lees even door en je ziet dat het financieringstekort dat is wat de staatsschuld doet veranderen.
En daarin zijn niet de aflossingen op die staatsschuld in opgenomen. Als die aflossing groter is dan het financieringstekort dan wordt de schuld dus kleiner.
pi_161918141
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:32 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Tja, zo'n typische ikweethetbeterpost van een burger die geen enkele expertise op dat gebied heeft. Een van de 17 miljoen bondscoaches, verder niet bijster interessant.
Typisch zo'n nietszeggend argument. Geef eens aan: ben jij voor of tegen bezuinigingen die een lage impact op de werkloosheidscijfers hebben? Ben jij bereid om op de afdracht aan Brussel te bezuinigen?
  woensdag 4 mei 2016 @ 12:05:48 #46
440653 BarryOSeven
pi_161918177
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 12:04 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Lees even door en je ziet dat het financieringstekort dat is wat de staatsschuld doet veranderen.
En daarin zijn niet de aflossingen op die staatsschuld in opgenomen. Als die aflossing groter is dan het financieringstekort dan wordt de schuld dus kleiner.
Ja als. En is dat nu zo?
  woensdag 4 mei 2016 @ 12:06:40 #47
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_161918192
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 12:02 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Klopt, maar zolang onze staatschuld elk jaar oploopt wordt de rente ook groter en zijn we niet goed bezig. Jullie hebben inderdaad gelijk dat je niet naar een overschot hoeft, maar aflossen doen we momenteel ook niet. En daar moeten we wel naar toe.
Kijk, dit klopt wel.
Ik heb ook nooit beweerd dat we nu aflossen. Maar dat moet wel weer. Om bij een volgende crisis de ruimte te hebben de staatsschuld op te laten lopen zonder in de problemen zoals Griekenland te komen.
De automatische stabilatoren uit de zalmnorm hebben dus prima gewerkt.
pi_161918197
quote:
2s.gif Op woensdag 4 mei 2016 12:04 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Typisch zo'n nietszeggend argument. Geef eens aan: ben jij voor of tegen bezuinigingen die een lage impact op de werkloosheidscijfers hebben? Ben jij bereid om op de afdracht aan Brussel te bezuinigen?
Hoeveel moet die afdracht omlaag? Vergeet ook even niet dat we de afgelopen jaar 30 miljard structureel moesten bezuinigen.
pi_161918219
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:48 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Wellicht zou je die informatie eens moeten bekijken en er een oordeel over moeten vormen in plaats van het BNW argument opperen.

Het zelfde geldt voor die lening, ik hoor van jou nog steeds niet hoe je een lening afbetaald als je nog niet eens de volledige rente afbetaalt.

Graag hoor ik van je!
Hoe kom je erbij dat we de rente niet betalen? Dat doen we wel, anders zou het een default zijn en was Nederland nu schand-onderwerp van de internationale pers als nr. 3 in het rijtje Argentinië en Griekenland.
  woensdag 4 mei 2016 @ 12:15:56 #50
440653 BarryOSeven
pi_161918364
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 12:07 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat we de rente niet betalen? Dat doen we wel, anders zou het een default zijn en was Nederland nu schand-onderwerp van de internationale pers als nr. 3 in het rijtje Argentinië en Griekenland.
In dat geval lenen we bij om rente op tijd te kunnen betalen. Zo beter?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')