Ik ben wel benieuwd wat de meningen op FOK zijn over dit mogelijke verdrag waarover men aan het onderhandelen is.quote:Europese filmmakers vrezen EU-VS vrijhandelsverdrag
In Brussel wordt druk onderhandeld over een Amerikaans-Europees handelsverdrag. EU-commissaris Androulla Vassilou beloofde zich hard te maken voor een uitzonderingspositie voor cultureel beleid, film en televisie in het bijzonder. Maar commissarissen Karel de Gucht (handel) en Michel Barnier (interne handel) geven geen sjoege. De Federatie voor Europese Filmregisseurs (FERA) vreest voor de sectorale stimuleringsmaatregelen.
Screen Daily zat er meteen bovenop en rapporteerde over Vassilou's uitspraken. 'En aangezien FERA gevestigd is in Brussel volgen wij de zaak op de voet', stelt FERA-directeur Elisabeth Sjaastad, die op het punt staat brieven te versturen aan EU-president Barroso en commissarissen De Gucht en Barnier. 'Wij vragen om een onderhoud. Bovendien hebben we al onze nationale dochterorganisaties, zoals de Dutch Directors Guild, gevraagd om ons persbericht rond te sturen en onze acties te steunen.'
Er staat veel op het spel bij deze onderhandelingen. Het Trans-Atlantic trade and Investment Partnership, zoals de inzet van de gesprekken officieel heet, is het grootste bilaterale handelsverdrag ooit. Het zou de EU-economie met een half procent (119 miljard euro) doen groeien en 1,3 miljoen banen opleveren aan deze kant van de oceaan.
De Amerikanen hebben echter geen trek in uitzonderingen voor specifieke sectoren. Stimuleringsmaatregelen als tax shelters, cash rebate en tax rebate, waarvan er in Europa zo'n tweehonderd van toepassing zijn op de filmindustrie, zijn hun een doorn in het oog. Nederland kent dit soort fiscale voordelen niet (meer), maar ze waren wel de inzet van de onlangs gehouden nationale filmtop.
Vassilou — en met haar FERA — wijst op de UNESCO Conventie Diversiteit van Culturele Expressie uit 2005. Die is door de EU als wettelijke internationale overeenkomst aanvaard en stelt EU-lidstaten in staat om culturele goederen en diensten buiten handelsverdragen te houden. Dat biedt echter nog geen juridisch houvast, zoals Sjaastad erkent. 'Maar we wijzen wel op het Verdrag van Lissabon (2007), waarin gesteld wordt dat de EU de plicht heeft culturele diversiteit te beschermen.'
Met het aanhalen van het Verdrag van Lissabon, refereren de noodklokluiders aan het subsidiariteitsbeginsel dat van toepassing is op cultuurpolitiek in Europa. Dat principe houdt in dat het hogere EU-orgaan niet iets moet doen wat door lagere, nationale overheden kan worden afgehandeld. Stimuleringsmaatregelen voor de filmindustrie zijn dus een nationale aangelegenheid en zouden buiten EU-verdragen gehouden moeten worden.
Hoewel Frankrijk een rem op de onderhandelingen heeft gezet, is het doel om de 27 Europese handelsministers voor 14 juni op een lijn te krijgen. Dan beginnen de onderhandelingen met de VS en moet er een mandaat liggen. 'We hebben dus maar een maand om de commissieleden te overtuigen', stelt Sjaastad. 'Er wordt ook al actie ondernomen op nationaal niveau en we zijn in contact met Amerikaanse collega's om onze zorgen kenbaar te maken.'
Eerder bleek trouwens al dat de TTIP niet goed zou zijn voor de economie of de werkgelegenheid. Het verdrag is louter goed voor enkele multinationals maar dit gaat wel ten koste van het MKB. Het is juist het beste voor een samenleving als er een goede balans is tussen multinationals en het MKB, het MKB is veel meer een banenmotor dan dat multinationals dat zijn.quote:Talks for a free trade deal between Europe and the US face a serious impasse with “irreconcilable” differences in some areas, according to leaked negotiating texts.
The two sides are also at odds over US demands that would require the EU to break promises it has made on environmental protection.
President Obama said last week he was confident a deal could be reached. But the leaked negotiating drafts and internal positions, which were obtained by Greenpeace and seen by the Guardian, paint a very different picture.
“Discussions on cosmetics remain very difficult and the scope of common objectives fairly limited,” says one internal note by EU trade negotiators. Because of a European ban on animal testing, “the EU and US approaches remain irreconcilable and EU market access problems will therefore remain,” the note says.
Talks on engineering were also “characterised by continuous reluctance on the part of the US to engage in this sector,” the confidential briefing says.
These problems are not mentioned in a separate report on the state of the talks, also leaked, which the European commission has prepared for scrutiny by the European parliament.
These outline the positions exchanged between EU and US negotiators between the 12th and the 13th round of TTIP talks, which took place in New York last week.
The public document offers a robust defence of the EU’s right to regulate and create a court-like system for disputes, unlike the internal note, which does not mention them.
Jorgo Riss, the director of Greenpeace EU, said: “These leaked documents give us an unparalleled look at the scope of US demands to lower or circumvent EU protections for environment and public health as part of TTIP. The EU position is very bad, and the US position is terrible. The prospect of a TTIP compromising within that range is an awful one. The way is being cleared for a race to the bottom in environmental, consumer protection and public health standards.”
US proposals include an obligation on the EU to inform its industries of any planned regulations in advance, and to allow them the same input into EU regulatory processes as European firms.
American firms could influence the content of EU laws at several points along the regulatory line, including through a plethora of proposed technical working groups and committees.
“Before the EU could even pass a regulation, it would have to go through a gruelling impact assessment process in which the bloc would have to show interested US parties that no voluntary measures, or less exacting regulatory ones, were possible,” Riss said.
The US is also proposing new articles on “science and risk” to give firms greater regulatory say. Disputes over pesticides residues and food safety would be dealt with by the UN Food and Agriculture Organisation’s Codex Alimentarius system.
Environmentalists say the body has loose rules on corporate influence, allowing employees of companies such as BASF, Nestle and Coca Cola to sit on – and sometimes lead – national delegations. Some 44% of its decisions on pesticides residues have been less stringent than EU ones, with 40% of rough equivalence and 16% being more demanding, according to Greenpeace.
GM foods could also find a widening window into Europe, with the US pushing for a working group to adopt a “low level presence initiative”. This would allow the import of cargo containing traces of unauthorised GM strains. The EU currently blocks these because of food safety and cross-pollination concerns.
The EU has not yet accepted the US demands, but they are uncontested in the negotiators’ note, and no counter-proposals have been made in these areas.
In January, the EU trade commissioner Cecilia Malmström said [pdf] the precautionary principle, obliging regulatory caution where there is scientific doubt, was a core and non-negotiable EU principle. She said: “We will defend the precautionary approach to regulation in Europe, in TTIP and in all our other agreements.” But the principle is not mentioned in the 248 pages of TTIP negotiating texts.
The European commission has also promised to safeguard environmental laws, defend international standards and protect the EU’s right to set high green benchmarks in future.
But the new leak will not placate critics of the deal, who have pointed to attempts by fossil fuel firms and others to influence its outcome, as a sign of things to come.
The EU negotiators internal note says “the US expressed that it would have to consult with its chemical industry on how to position itself” on issues of market access for non-agricultural goods.
Where industry lobbying in regulatory processes is concerned, the US also “insisted” that the EU be “required” to involve US experts in its development of electrotechnical standards.
Deze citeer ik eventjes simpelweg omdat het een goede reactie is. Niets aan toe te voegen.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:39 schreef Vallon het volgende:
Wel "mooi" hoe democratie werkt die zichzelf buitenspel laat zetten zodat globaal opererende bedrijven voortaan gaan bepalen wat goed is.
Nog verwonderlijker is dat sommigen daarvoor door het vuur gaan en echt geloven dat dat het echt goed is wat in achterkamertjes wordt bepaald.
Lees de stukken en verwonder je. Ook het feit dat er überhaupt wordt onderhandeld over (ooit) moeizaam verworven cq. verkregen waarden is op z'n zachts gezegd, absurd.
Wanneer wij zelf hebben bepaald dat "A" onze norm is moet je dat niet willen uitruilen tegen iets anders. Dat moet/zou alleen moeten kunnen wanneer betrokkenen, w.o. de kiezers, zich daar opnieuw over (kunnen) uitspreken.
TTIP is "simpelweg" de volgende stap in het hersenloos maken van het individu(ele) en lokale (lands)belang.
Ik ben het er ook mee eens. Vrije handel zonder import tarieven of exportsubsidies ben ik helemaal voor. Dat past op een A4tje.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 20:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Deze citeer ik eventjes simpelweg omdat het een goede reactie is. Niets aan toe te voegen.
quote:Key flaws in the European Commission’s proposals for foreign investor protection in TTIP
Gus Van Harten
York University - Osgoode Hall Law School
November 17, 2015
Osgoode Legal Studies Research Paper No. 16/2016
In November 2015, the European Commission released a proposed text on foreign investor protection in the EU-US Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP).1 The EC’s proposal has various flaws arising from concerns about the foreign investor protection system but also detailed aspects of the proposed text. The flaws cast doubt on the EC’s claims, in particular, that it has reformed investor-state dispute settlement (ISDS) and that it has safeguarded the right to regulate. They also return us to weaknesses in the EC’s proposals for foreign investor protection in agreements like the TTIP. In this paper, I outline six key flaws.
1. ISDS is alive in the EC’s proposals
From the start, the EC’s approach to foreign investor protection has been based on the widely and rightly criticized process of investor-state dispute settlement.2 In its new TTIP proposal, the EC introduces a new acronym to describe ISDS: ICS, which stands for “investment court system”.3
Despite my initial enthusiasm about ICS when I read the EC’s press release on the topic, and although the details do have positive elements, after a study of the text it became clear that ICS is mainly a re-branding exercise for ISDS. Too many flawed elements of ISDS remain – including elements that give rise to unacceptable appearances of bias among ICS “judges” – to use terms like court and judge without being misleading to the uninitiated.
Most importantly, ICS “judges” would continue to have a financial interest in future claims because they are still paid a (lucrative) daily fee in a context where only one side – foreign investors – can bring claims,4 they would continue to operate under the usual ISDS arbitration rules,5 they would not have to meet the requirements for judicial appointment in any country 6 and they would not even be barred from working on the side as ISDS arbitrators.7 I am prompted to say that, if ISDS is “dead”, as some officials have claimed,8 then the EC’s ICS proposal reminds me of a zombie movie.
There is one very promising signal in the EC’s proposals – an apparent commitment to establish a proper international court to replace ISDS in existing treaties9 – yet this aspect of the proposal unfortunately is put in doubt by the EC’s choices about sequencing, as I discuss below.
2. The case still has not been made for foreign investor protection in the TTIP
The foreign investor protection system gives a special status and, in effect, a public subsidy to foreign investors faced the usual risks of democracy and regulation. In the case of the TTIP, the EC is proposing to expand this system to countries whose courts are reliable, accessible, independent, and indeed much superior to ISDS itself.
Various assertions have been made to justify the expansion of ISDS in this unorthodox context. Yet they are never, in my experience, accompanied by any real evidence to show that European or U.S. courts have systemic failings to justify giving such an extraordinary international remedy to foreign investors alone.
For example, the EC has said that ISDS is needed to protect small and medium enterprises (SMEs). However, the EC does not provide evidence of actual benefits of ISDS for SMEs nor does it address the extensive evidence of significant costs. As an illustration of the latter, SMEs have recovered only a tiny fraction of compensation ordered by ISDS tribunals in known cases and, for the vast majority of SMEs that have brought ISDS claims, the legal and arbitration costs of doing so appear to have exceeded any compensation received.10 Worse, domestic investors and citizens have no right whatsoever to protection in ISDS, while ISDS can be used to pressure governments to appease large multinationals and extremely wealthy foreigners. In short, ISDS skews decision-making and the marketplace in favour of bigger foreign players at the expense of smaller and domestic ones.
Any proposal to give special privileges or public subsidies to any economic actor – here, the largest and wealthiest in the world – calls for a strong justification based on clear evidence of the public benefit. The absence of such a justification and evidence has been a serious omission in the EC’s proposals for foreign investor protection from the very start.11
3. The EC’s proposals are fundamentally imbalanced
The EC is proposing exceptionally powerful rights and privileges, without any actionable responsibilities, for foreign investors.12 Again, the EC gives no serious justification for this discrimination in favour of foreign investors over domestic investors and citizens.
If the EC was committed to balance, it would ensure at least that ISDS could be used to hold foreign investors to account if they flaunt labour, environmental, consumer, or other standards in situations where domestic or European institutions do not offer an effective remedy.13 The EC’s proposal takes no steps at all toward such a balance.
The way forward on this issue is clear, I suggest. The EC should establish actionable responsibilities for foreign investors by allowing a host country or affected third party, such as a trade union or a local community, to bring a claim (or, more modestly, a counter-claim) against a foreign investor in the very same process that is used to enforce foreign investor protections.14 That is a basic test for evaluating balance in the EC’s proposals. At present, the EC’s proposals are the opposite of balanced.
4. The EC’s proposals put poison pills into the “right to regulate”15
The EC has proposed to put a right to regulate into the TTIP text.16 However, the EC has included poison pills in the relevant text that appear designed to kill the right to regulate in future ISDS cases. The key poison pills are as follows.
i. The wording of the right to regulate in Article 2(1) includes a “necessity test” for state decisions that are protected by the right to regulate. While this test might sound reasonable on its face, it has been applied in exceedingly strict ways by a large majority of ISDS tribunals faced with the issue.17 One who knows the record of ISDS tribunals therefore should also know that a necessity test is the surest way to make it very hard for a challenged law, regulation, or other decision to qualify for protection under the right to regulate.18
ii. The wording of the right to regulate in Article 2(1) – when interpreted in the context of the express prohibition any requirement for states “to compensate the investor” that is included in Article 2(4) but not in Article 2(1)19 – makes it clear that compensation orders by ISDS tribunals for new laws, regulations, or other decisions are not precluded or limited by the right to regulate in Article 2(1). This discrepancy creates a big gap in the EC’s proposal because compensation orders, and the potentially huge price tag they put on future state decisions 20 are at the heart of the concerns about ISDS and the right to regulate.
iii. Similarly, in Article 2(2), the wording of the state’s right to “change the legal and regulatory framework”, read again in the context of Article 2(4), makes it clear that compensation orders for legal or regulatory changes are also not precluded or limited by the state’s right in Article 2(2).
iv. Although Article 2(2) appears to block awards of expected profits, the compensation orders mentioned in items ii. and iii. above would typically include reasonable-expected lost profits for foreign investors.21 As I explained above, Article 2(2) does not apply to compensation orders by ISDS tribunals. As a result, the language in Article 2(2) on expected profits would not apply to compensation orders. Rather, the arbitrators’ general power to award monetary compensation, which is used regularly to award lost profits, takes over. In the EC’s proposal, this general power is found in Article 28(1).22
These textual details greatly undermine the EC’s proposal on the right to regulate and the right to change the legal and regulatory framework. Indeed, they suggest that the EC is pretending to protect the right to regulate, while leaving catches in the text that return us to the usual concerns about ISDS. The text on this point is a good case study for how legal language can be written in ways that may give a false impression of security to the uninitiated.
Under the EC’s proposal, foreign investors can still use ISDS – as they have in most ISDS cases so far – to attack state decisions in areas of agriculture, consumer protection, culture, energy, environment, financial security, intellectual property, land use, mining, public health, taxation, or transportation.23 Likewise, ISDS tribunals can still order vast amounts of public compensation for foreign investors in any of these areas.24 The EC’s proposal does not alter this situation.
5. The EC’s proposal remains disrespectful of domestic institutions, including domestic
and European courts
The EC’s proposal is still premised on an assumption that EU and US courts are so flawed that foreign investors should be able to bring an ISDS claim without having to demonstrate that it would be unreasonable for the foreign investor to seek relief first in the courts.
This assumption is inherent in the EC proposal not to include the standard duty of all individuals to go first to a country’s courts, where they offer justice, before pursuing an international remedy.25 Foreign investors alone have been excused from this duty, thus exacerbating the imbalances created by ISDS.
Instead of including a standard duty to exhaust local remedies, the EC has introduced a complicated “U-turn” clause. This clause prevents foreign investors from turning back from ISDS, once they have resorted to ISDS. Yet it does nothing to require foreign investors to use the courts first or to explain why they are going to ISDS instead of to the courts. Foreign investors can choose to avoid the courts, they can turn back from the courts at any point to pursue ISDS instead, and they can use ISDS to seek compensation for a court’s decisions at any level.
This arrangement is an extraordinary gift for foreign investors, not available to anyone else who might need international protection. In turn, domestic investors and citizens in general are disadvantaged. They must deal with the usual risks of democracy and regulation in the usual ways: by taking part in the democratic process, by buying insurance, by bargaining for strong dispute settlement clauses in their contracts with government, or by relying – like everyone else – on the courts.
6. If the EC is serious about an international investment court, why is it proposing to
expand ISDS in the TTIP?
I worry that the EC is using the language of an international investment court to give cover for a huge expansion of ISDS.26
As noted earlier, the EC’s ICS proposal falls well short of establishing a court with independent judges. And, while the EC has signalled that it will work toward an fullblown international court to replace ISDS, if this is the goal then the EC’s sequencing appears backwards. Logically, the EC should be pushing to transform existing treaties so that ISDS is replaced with an international court before the EC goes to the U.S. with its proposals. In past, the U.S. government has not welcomed the idea of new international courts. The fact that the EC has done the opposite – by floating a version of ISDS with the U.S. before pursuing a proper court with other countries –seems to undermine the EC’s credibility on the issue of an international investment court.
Conclusion
For six reasons, the EC’s proposal for foreign investor protection in TTIP are flawed:
1. ISDS lives on in the details of the EC’s proposal.
2. There is still no evidence-based justification for including extraordinary protections
for foreign investors in the TTIP and similar agreements.
3. The proposal does not include any responsibilities for foreign investors that can be
enforced in the same process as foreign investors’ elaborate rights and protections.
4. The EC has buried poison pills inside the details of the “right to regulate”.
5. The proposal remains disrespectful of domestic institutions, including domestic and
European courts.
6. The EC’s proposal for an international investment court lack credibility because the
EC has proceeded first with a proposal for ISDS in the TTIP.
There is a viable alternative to this state of affairs. The EC could decline to pursue new treaties based on ISDS. It could work to establish an international judicial process that replaces ISDS in existing treaties. It could ensure that the law of foreign investment is balanced by permitting foreign investor rights and responsibilities to be enforced in the same process. It could ensure that this area of law is respectful of domestic institutions based on longstanding principles of international legal protection for all individuals. The EC could do all of these things, and it should.
Bron: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2692122
SPOILER: VoetnotenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 04-05-2016 01:53:59 ]"Pools are perfect for holding water"
Volgens de Russische ambassadeur in Brussel zou het veel beter zijn als de EU zich niet op de VS, maar op Rusland haar eigen Euraziatische Unie zou richten wat betreft handelsverdragen:quote:The prospect of TTIP, Wilson added, "creates an inevitability over time, that the Russians will have to play by U.S. and EU rules. Rather than be at the table shaping standards, they're going to have to react." Some U.S. officials are more blunt. "What we do know is that the Kremlin hates this deal. That's fact," Anthony Gardner, the U.S. ambassador to the EU, told POLITICO last year.
(..)
Some supporters have taken to casting TTIP in security terms, and the European Commission is pushing the U.S. to include an energy chapter in TTIP as a means to secure access to U.S. natural gas and reduce European dependence on Russian energy.
quote:"Do you believe it is wise to spend so much political energy on a free trade zone with the USA while you have more natural partners at your side, closer to home?" Chizhov said at the time. "We don't even chlorinate our chickens."
http://www.politico.eu/ar(...)ic-nato-trade-us-eu/quote:Still, the links between NATO and the idea of a transatlantic trade deal do have historic resonance. The second clause of NATO's charter treaty from 1949, for instance, notes that member states "eliminate conflict in their international economic policies and will encourage economic collaboration between any or all of them."
TTIP krijgt niet de media-aandacht die het verdient omdat die media er belang bij hebben dat de TTIP er komt. Steun vrijere en minder afhankelijke media op het internet, denk aan Huftington Post, Young Turks, GeenStijl etc.quote:There is even speculation that “The Ed Show” was cancelled by the Democratic Party’s propaganda-operation owned by Comcast Corporation, MSNBC, because its star, Ed Schultz, was that cable-news network’s only host who covered Obama’s proposed ‘trade’ deals; and he was highly critical of them — he was critical of them notwithstanding that his employer,
Comcast is one of the few companies that have been brought in behind closed doors – where our elected Representatives don’t even get to go – to help review and consult with leaders about the global trade agreement. Comcast is hungry for the power they would receive from the TPP because it would gut regulations for all industries, so they had to silence the only voice on their new network that had the courage to talk about how horrible the trade deal would be for American citizens.
Een goede reden om ook RT in de gaten te houden, in ieder geval belichten die aspecten van het vedrag die onze media negeren (m.u.v. een paar uitzonderingen zoals HP en GS).quote:Op maandag 9 mei 2016 17:24 schreef Kaas- het volgende:
Wie ziet TTIP nog minder zitten dan sommige Amerikanen en Europeanen....? De Russen.
Moet Europa überhaupt een partij kiezen? Kies geen partij, handel met beide intensief en laat hen maar vechten om onze gunst.quote:Op maandag 9 mei 2016 17:24 schreef Kaas- het volgende:
Volgens de Russische ambassadeur in Brussel zou het veel beter zijn als de EU zich niet op de VS, maar op Rusland haar eigen Euraziatische Unie zou richten wat betreft handelsverdragen
Welk belang hebben de media daar exact bij?quote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
http://www.washingtonsblo(...)ming-opposition.html
Dit deel is interessant:
[..]
TTIP krijgt niet de media-aandacht die het verdient omdat die media er belang bij hebben dat de TTIP er komt. Steun vrijere en minder afhankelijke media op het internet, denk aan Huftington Post, Young Turks, GeenStijl etc.
Links, rechts, binnenlands, buitenlands, het doet er niet toe. Als ze maar minder afhankelijk en vrijer zijn
De essentie is dat iedere vorm van EU-stijl regulering, met het uitgangspunt van veiligheid eerst (precautionary principle), overboord wordt gegooid. De VS stijl "zelf regulering" wordt de leidende optie. En we weten hoe geweldig dat functioneert.quote:Op maandag 9 mei 2016 19:44 schreef Sicstus het volgende:
Ik weet weinig van de details, maar als dit van de Amerikanen komt, en Europese aarslikkers van de Amerikanen staan ervan te juichen, dan is dat genoeg reden om er tegen te zijn.
Ik snap dat jij vanuit lolbetarisch perspectief dit slechts compleet eenzijdig kan benaderen vanuit je eigen verzonnen definities. Maar je snapt toch ook wel dat de wereld van de volwassen mensen niet zo werkt? Dan past je zwart-wit-wereldbeeld gewoon niet.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 12:42 schreef Voice_of_Liberty het volgende:
Als TTIP werkelijk een vrijhandelsverdrag zou zijn dan zou er maar 1 of 2 pagina's nodig zijn, waarin staat dat alle barrières en regulering worden afgeschaft.
Helaas is dit een 300+ pagina's tellend verdrag wat natuurlijk vol met loopholes staat. Mensen, dit is corporatisme.
Is dan al bekend wat de uitkomst van de onderhandelingen is?quote:Op dinsdag 10 mei 2016 11:46 schreef drexciya het volgende:
[..]
De essentie is dat iedere vorm van EU-stijl regulering, met het uitgangspunt van veiligheid eerst (precautionary principle), overboord wordt gegooid. De VS stijl "zelf regulering" wordt de leidende optie. En we weten hoe geweldig dat functioneert.
Het zegt genoeg dat de VS chantage nodig hebben, om de EU te forceren om hieraan mee te doen; men heeft subtiel aangegeven om de import van Europese auto's te zieken, als de EU niet meewerkt.
Hoezo ben ik nou weer zwart wit aan het denken? Ik zeg alleen dat het verdrag redelijk vol zit met loopholes en dat dit geen marktwerking is zoals het hoort. Vrije handel is geweldig voor de economie.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 13:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik snap dat jij vanuit lolbetarisch perspectief dit slechts compleet eenzijdig kan benaderen vanuit je eigen verzonnen definities. Maar je snapt toch ook wel dat de wereld van de volwassen mensen niet zo werkt? Dan past je zwart-wit-wereldbeeld gewoon niet.
Dat is de stand van zaken, zoals ze nu uit de gelekte documentatie naar voren komt. En dat terwijl bepaalde europarlementariërs met droge ogen beweren, dat ze echt de belangen van de EU behartigen.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 13:07 schreef 99.999 het volgende:
Is dan al bekend wat de uitkomst van de onderhandelingen is?
Je komt weer aan met compleet verzonnen eigen definities en rekent op basis daarvan af. Geweldig natuurlijk maar het slaat nergens op in de echte wereldquote:Op dinsdag 10 mei 2016 13:51 schreef Voice_of_Liberty het volgende:
[..]
Hoezo ben ik nou weer zwart wit aan het denken? Ik zeg alleen dat het verdrag redelijk vol zit met loopholes en dat dit geen marktwerking is zoals het hoort. Vrije handel is geweldig voor de economie.
Sommige libertariërs zijn vaag maar dat heb je met elke stroming.
Is het niet de inzet van de Amerikaanse delegatie? Daar tegenover staat een andere inzet van de Europese. Men is niet voor niets nog aan het onderhandelen...quote:Op dinsdag 10 mei 2016 14:18 schreef drexciya het volgende:
[..]
Dat is de stand van zaken, zoals ze nu uit de gelekte documentatie naar voren komt. En dat terwijl bepaalde europarlementariërs met droge ogen beweren, dat ze echt de belangen van de EU behartigen.
Gezien de steeds fellere tegenstand, met name in Duitsland, waar het MKB, vakbonden en NGO's samenwerken tegen TTIP, kan het resultaat er wellicht iets anders uit gaan zien. Maar je kunt de onderhandelaars aan de EU kant niet vertrouwen.
Ik heb niet direct de details, maar in sommige stukken zijn ook onderhandelingsposities opgenomen. En bepaalde bedrijfslobbies in de VS (zoals die van vleesproducenten) hebben al aangegeven dat ze onbeperkte toegang willen tot de EU markt.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 16:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is het niet de inzet van de Amerikaanse delegatie? Daar tegenover staat een andere inzet van de Europese. Men is niet voor niets nog aan het onderhandelen...
Daarom is het ook een onderhandelingspositie. Zo zullen de EU onderhandelaars die onbeperkte toegang enkel willen geven wanneer de Amerikaanse vleesproducenten aan onze normen voor voedselveiligheid gaan voldoen.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 17:29 schreef drexciya het volgende:
[..]
Ik heb niet direct de details, maar in sommige stukken zijn ook onderhandelingsposities opgenomen. En bepaalde bedrijfslobbies in de VS (zoals die van vleesproducenten) hebben al aangegeven dat ze onbeperkte toegang willen tot de EU markt.
Het feit dat zij lobbyën voor TTIP en dat ze meeschrijven aan het verdrag geeft aan dat ze er belang bij hebben.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 05:05 schreef Reya het volgende:
[..]
Welk belang hebben de media daar exact bij?
EU-parlementariërs, niet Europarlementariërs. Ze vertegenwoordigen immers niet heel Europa, o.a. Noorwegen en Zwitserland doen niet mee aan de EU. Jij trapt in de newspeak van de EU-fielen, door Euro te misbruiken als woorddeel suggereren ze dat het iets anders is dan wat het is en maken ze je geest rijp voor het aanvaarden van de Verenigde Staten van Europa. Ver zitten we daar helaas niet meer van af.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 14:18 schreef drexciya het volgende:
En dat terwijl bepaalde europarlementariërs met droge ogen beweren, dat ze echt de belangen van de EU behartigen.
Steunen? Hoe?quote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Steun vrijere en minder afhankelijke media op het internet, denk aan Huftington Post, Young Turks, GeenStijl etc.
Links, rechts, binnenlands, buitenlands, het doet er niet toe. Als ze maar minder afhankelijk en vrijer zijn
Het hangt er van af, FollowTheMoney https://www.ftm.nl doet erg goed en gedegen onderzoek, en ik ben daarom ook donateur geworden van desbetreffende site, en zo is er nog wel een andere site die ik steun, omdat ik daar heel veel nuttige informatie vandaan haal. Ik koop geen krant en in plaats daarvan steun ik sites, die wel iets toevoegen in het medialandschap. GeenStijl is wel leuk, maar die site zou ik financieel niet direct steunen. En zij verdienen al niet onaardig met het aantal hits wat ze genereren.quote:Op woensdag 11 mei 2016 18:21 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Steunen? Hoe?
Door het te lezen? No problem! Al ben ik wel behoorlijk geenstijlmoe.
Maar doneren? No thank you.
Wat ik wel doe, is 'boycotten' van de gevestigde media.
Kende ik nog niet. Meteen in mijn favorieten gezet. Thanks.quote:Op woensdag 11 mei 2016 18:31 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het hangt er van af, FollowTheMoney https://www.ftm.nl doet erg goed en gedegen onderzoek, en ik ben daarom ook donateur geworden van desbetreffende site, en zo is er nog wel een andere site die ik steun, omdat ik daar heel veel nuttige informatie vandaan haal. Ik koop geen krant en in plaats daarvan steun ik sites, die wel iets toevoegen in het medialandschap. GeenStijl is wel leuk, maar die site zou ik financieel niet direct steunen. En zij verdienen al niet onaardig met het aantal hits wat ze genereren.
Kan jij iets meer duiding geven?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 15:52 schreef keste010 het volgende:
Is alweer een tijdje terug, maar Ploumen heeft in Februari haar true colours laten zien als het gaat om het aanpakken van ongelijkheid. Althans, haar eigen mening. Wat totaal niet te rijmen valt met het beleid dat ze uitvoert (waaronder TTIP).
https://www.rijksoverheid(...)evelopment-institute
In het kort: de ongelijkheid die TTIP veroorzaakt negeert ze (of wordt ze gedwongen te negeren), terwijl ze wel een gigantische pleidooi tegen ongelijkheid afhoudt (het niet aanpakken van ongelijkheid zou de grootste fout van de mensheid sinds communisme zijn).quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kan jij iets meer duiding geven?
Dank je. Zo is het voor iedereen duidelijk.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:26 schreef keste010 het volgende:
[..]
In het kort: de ongelijkheid die TTIP veroorzaakt negeert ze (of wordt ze gedwongen te negeren), terwijl ze wel een gigantische pleidooi tegen ongelijkheid afhoudt (het niet aanpakken van ongelijkheid zou de grootste fout van de mensheid sinds communisme zijn).
Ja klopt, ik had het wellicht wat kryptisch opgeschrevenquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dank je. Zo is het voor iedereen duidelijk.
Ik had al het vermoeden maar ik wou jou geen woorden in de mond leggen. Uiteraard ben ik het met jou eens. Die ongelijkheid mag je op meerdere manieren interpreteren.
Inderdaad. Ploumen zelf is zo slecht nog niet (geen machtspolitica, niet gecorrumpeerd, ze luistert nog goed naar argumenten), maar ja...partijlijn, coalities, veel machtige mensen die op je inpraten (en niet altijd met goede bedoelingen) etc.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:28 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ja klopt, ik had het wellicht wat kryptisch opgeschreven
Heb best wel met Ploumen te doen eigenlijk.. PvdA-leider zijn van een ministerie dat zo hard door een VVD-agenda gedomineerd wordt.
Je moet beseffen dat ze nog in de onderhandelingfase zitten. Er is dus nog helemaal geen verdrag wat je in zou kunnen zien. Overigens maakt de EC haar inzet bij de onderhandelingen volgens mij gewoon openbaar.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 03:34 schreef Tentrits het volgende:
Wat ik bijzonder en vrij frappant vind aan dit verdrag: het feit dat het zo ontransparant is en de meest rigoureuze maatregelen worden genomen om te voorkomen dat de inhoud van dit verdrag naar buiten komt: wie dit verdrag mag in zien, waar dit kan (Brussel) en onder welke voorwaarden de persoon in kwestie de speciale leeskamer mag betreden (geen foto's, geen telefoons mee, zinnen mogen niet letteriljk worden overgeschreven, etc).
Als dit verdrag zo gunstig is voor de bevolking, waarom dan zulke vreselijke achterkamertjespolitiek?
Enkel en alleen al deze gang van zaken maakt mij bijzonder sceptisch, los van enige inhoud die reeds hier en daar naar buiten is gesijpeld.
Daarnaast valt simpelweg m'n mond wijd open als ik leer dat tot enige tijd geleden Fred Teeven de enige was die de moeite had genomen naar Brussel af te reizen om het document in te zien. De rest van de Tweede Kamer heeft dus geen enkel idee over welke materie zij discussieren en beslissingen maken. Zorgwekkend.
Het is al erg genoeg dat jij vanuit een totaal gebrek aan kennis van alles loopt te verkondigen. Maar om te gaan spammen en anderen daar toe op toe roepen is wellicht nog triester.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 03:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://www.pafta.eu/what-is-paftacafta-tpp-ttip-ta-379490355.html
Deel dit op de social media.
De blauwdruk of een concept ligt in die leeskamer en daar is nul openbaarheid over.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 08:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je moet beseffen dat ze nog in de onderhandelingfase zitten. Er is dus nog helemaal geen verdrag wat je in zou kunnen zien. Overigens maakt de EC haar inzet bij de onderhandelingen volgens mij gewoon openbaar.
Heb je je niet een beetje bang laten maken?
Welke materie heb je het nu over en waar haal je vandaan dat alleen Teeven die in heeft gezien en niet gewoon de Europarlementariërs of de nationale parlementsleden van andere fracties?quote:Op donderdag 11 augustus 2016 03:34 schreef Tentrits het volgende:
Daarnaast valt simpelweg m'n mond wijd open als ik leer dat tot enige tijd geleden Fred Teeven de enige was die de moeite had genomen naar Brussel af te reizen om het document in te zien. De rest van de Tweede Kamer heeft dus geen enkel idee over welke materie zij discussieren en beslissingen maken. Zorgwekkend.
'Als je de bal loslaat valt deze naar de grond door de zwaartekracht.'quote:Op donderdag 11 augustus 2016 12:31 schreef keste010 het volgende:
[..]
Welke materie heb je het nu over en waar haal je vandaan dat alleen Teeven die in heeft gezien en niet gewoon de Europarlementariërs of de nationale parlementsleden van andere fracties?
Wat heb je aan die blauwdruk als de VS en EU het over veel basispunten nog niet bepaald eens zijn? Dan maak je een hoop stampij over iets wat al lang en breed weet geschrapt is. Leuk als je voor bangmakerij bent maar als je iets verder kijkt koop je er weinig voor.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 12:09 schreef Tentrits het volgende:
[..]
De blauwdruk of een concept ligt in die leeskamer en daar is nul openbaarheid over.
Ik laat me niet bang maken, maar door de ontransparante gang van zaken heb ik er weinig vertrouwen in.
Tevens verwacht ik meer initiatief en communicatie vanuit de Nederlandse overheid die vooralsnog uitblijft, omdat ze ongeïnformeerde apaten zijn in deze.
Liever er bovenop zitten mbt dit soort zaken dan goedgelovig aan de zijlijn zitten denken dat alles goed komt (ja, het zal als tot voor kort Tweede Kamerleden niet eens de moeite hadden genomen zich in te lezenquote:Op donderdag 11 augustus 2016 12:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat heb je aan die blauwdruk als de VS en EU het over veel basispunten nog niet bepaald eens zijn? Dan maak je een hoop stampij over iets wat al lang en breed weet geschrapt is. Leuk als je voor bangmakerij bent maar als je iets verder kijkt koop je er weinig voor.
Overigens heeft de Rijksoverheid online een uitgebreide toelichting beschikbaar.
Als dat de hoop is, waarom is dan nog steeds zo weinig naar buiten gekomen? Wordt het niet tijd het publiek te informeren? Of is dat niet nodig?quote:Obama en Merkel hopen juist nog voor het einde van Obama's termijn in januari 2017 de zaak rond te hebben.
bron
Nogmaals, er is vanuit de overheid bakken vol informatie beschikbaar. Dat jij enkel op dubieuze blogjes afgaat voor je kennisvergaring kan ik verder weinig aan doen natuurlijk.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 12:50 schreef Tentrits het volgende:
[..]
Liever er bovenop zitten mbt dit soort zaken dan goedgelovig aan de zijlijn zitten denken dat alles goed komt (ja, het zal als tot voor kort Tweede Kamerleden niet eens de moeite hadden genomen zich in te lezen).
Zeker als ik dit soort berichten lees;
[..]
Als dat de hoop is, waarom is dan nog steeds zo weinig naar buiten gekomen? Wordt het niet tijd het publiek te informeren? Of is dat niet nodig?
Zoethouders met wat algemene zaken waar het gros van de mensen het eens mee zal zijn.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 12:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nogmaals, er is vanuit de overheid bakken vol informatie beschikbaar. Dat jij enkel op dubieuze blogjes afgaat voor je kennisvergaring kan ik verder weinig aan doen natuurlijk.
Verreweg het meeste staat dan ook gewoon online.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 12:59 schreef Tentrits het volgende:
[..]
Zoethouders met wat algemene zaken waar het gros van de mensen het eens mee zal zijn.
Het gaat erom hoe deze zaken bewerkstelligd worden en dát wordt niet naar buiten gebracht.
Zet gewoon alle informatie en discussiepunten online. Raken mensen wellicht ook nog een beetje geëngageerd. Alleen maar goed.
Ga je nu gewoon dingen roepen?quote:Op donderdag 11 augustus 2016 13:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Verreweg het meeste staat dan ook gewoon online.
Tijd dat je je eens een beetje in gaal lezenquote:Op donderdag 11 augustus 2016 13:09 schreef Tentrits het volgende:
[..]
Ga je nu gewoon dingen roepen?
Iedereen weet toch..
Het is algemeen bekend dat..
Waar baseer je dit op? Staat er ergens aangegeven "we hebben 95% van de discussiepunten online gezet" ?
En dan nog: waarom niet alles? Wat is het idee hier achter? Een aantal grote, belangrijke partijen (VS, DLD) hebben al kenbaar gemaakt TTIP zo snel mogelijk rond te willen krijgen, dus het zal zeker niet te vroeg zijn om alles te openbaren voordat er besluiten worden genomen.
Als ik niet weet over welke materie het gaat moet ik dat zelf gaan uitzoeken?quote:Op donderdag 11 augustus 2016 12:43 schreef Tentrits het volgende:
[..]
'Als je de bal loslaat valt deze naar de grond door de zwaartekracht.'
"Zwaartekracht, waar haal je dat vandaan?"
Zoek zelf eens wat uit, luiwammes.
Ik kan me de bezwaren goed voorstellen. Allereerst, het is eerder aan Europarlementariërs om die stukken in te zien. Ten tweede, de kamer dient hierover op de hoogte gehouden worden door de Minister, in plaats van dat kamerleden naar de betreffende plaats moeten afreizen waar zo'n verdrag beklonken wordt. Is wel zo efficiënt en zelfs nog duurzaam. Ten derde, waarom zou een parlementariër iets in willen zien wat die niet mag gebruiken in het publieke debat?quote:Enfin, op het moment van schrijven van dit artikel ( Slechts één Kamerlid naar Brussel voor TTIP ) had enkel Teeven kennisgenomen van inzet voor het Verdrag. Dit terwijl op dat moment de discussie over TTIP al lang was losgebarsten in NL en de Kamer. Hopelijk hebben nu wat meer Kamerleden de moeite genomen om zich te informeren, wat op z'n minst verwacht mag worden.
Daarnaast kwam ik dit filmpje tegen van deze hippie uit het EP wat ik toch wel illustrerend vond.
Als ze het niet hebben gedaan dan moeten ze zich kapot schamen en dan verdienen ze pek en veren. Ze kunnen immers de volledige tekst van het verdrag op hun desktop- en laptop-computer lezen. Geen excuses! Ik neem aan dat ze niet dermate achterlijk zijn dat ze Wikileaks niet kunnen vinden en dat ze niet dermate onwetend zijn dat ze niet weten dat heel de tekst op Wikileaks te vinden is. Kijk er zelf maar eens op, van elke bladzijde is een foto/scan met een hoge resolutie gemaakt.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 12:43 schreef Tentrits het volgende:
Hopelijk hebben nu wat meer Kamerleden de moeite genomen om zich te informeren, wat op z'n minst verwacht mag worden.
Wellicht is het een idee dat jij je ook eens informeert voordat je weer allerlei domme dingen roept.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 01:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als ze het niet hebben gedaan dan moeten ze zich kapot schamen en dan verdienen ze pek en veren. Ze kunnen immers de volledige tekst van het verdrag op hun desktop- en laptop-computer lezen. Geen excuses! Ik neem aan dat ze niet dermate achterlijk zijn dat ze Wikileaks niet kunnen vinden en dat ze niet dermate onwetend zijn dat ze niet weten dat heel de tekst op Wikileaks te vinden is. Kijk er zelf maar eens op, van elke bladzijde is een foto/scan met een hoge resolutie gemaakt.
Als dit verdrag wordt ondertekend dan is dit zonder enige twijfel het meest invloedrijke verdrag in de afgelopen decennia. Ik mag toch hopen dat onze politici hun best doen om zich goed te informeren. Ik verwacht echter dat slechts een kleine minderheid van hen dat doet en dat die minderheid oververtegenwoordigd is bij enkele linkse partijen.
Wat voor 'domme dingen' heb jij het over precies?quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 01:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wellicht is het een idee dat jij je ook eens informeert voordat je weer allerlei domme dingen roept.
Alles tegen de EU is dom.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 11:32 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wat voor 'domme dingen' heb jij het over precies?
Bijvoorbeeld dat dit het meest invloedrijke verdrag van de afgelopen decennia zou zijn. Dan denk ik eerder aan de toetreding van pakweg Polen tot de EU om maar eens willekeurig iets te noemen. Of het opengooien van de telecommarkt. En zo zijn er vele verdragen die veel invloedrijker zijn.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 11:32 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wat voor 'domme dingen' heb jij het over precies?
Nonsen natuurlijk. Maar dingen verzinnen en daar vervolgens tegenaan gaan schoppen is wel wat dommig. Al zullen jullie geestverwanten het vast als zoete koek slikken.quote:
Jij hebt nog nooit de indruk gewekt ooit na te denken over wat je van een optreden van de EU vindt alvorens je besluit het te verdedigen of niet. Je verdedigt de EU altijd in alles, en niet erg to the point maar met alles behalve goede argumenten.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 12:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nonsen natuurlijk. Maar dingen verzinnen en daar vervolgens tegenaan gaan schoppen is wel wat dommig. Al zullen jullie geestverwanten het vast als zoete koek slikken.
Wederom baarlijke nonsens. Je bent goed op dreef met je verzinseltjes en leugens vandaag.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 12:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij hebt nog nooit de indruk gewekt ooit na te denken over wat je van een optreden van de EU vindt alvorens je besluit het te verdedigen of niet. Je verdedigt de EU altijd in alles, en niet erg to the point maar met alles behalve goede argumenten.
Maar op basis waarvan vergelijk jij die invloed dan? Dit verdrag heeft impact op de structuur van de economie, de rechtstaat, politieke besluitvorming, consumentenvrijheid, de autonomie van landen en is van grote internationale schaal. Ik ben het wel met Bram eens hoor.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 12:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld dat dit het meest invloedrijke verdrag van de afgelopen decennia zou zijn. Dan denk ik eerder aan de toetreding van pakweg Polen tot de EU om maar eens willekeurig iets te noemen. Of het opengooien van de telecommarkt. En zo zijn er vele verdragen die veel invloedrijker zijn.
Ook over de onderhandelingen en het vaststellingsproces roept hij vrij veel foutieve dingen.
De impact van TTIP wordt vrij bewust overdreven om maar iets te hebben om tegenaan te schoppen.
Dat hebben verdragen binnen de Eu bijvoorbeeld ook. Of zoals ik al noemde het toetreden van Polen tot die EU. Dat stelt op al die punten veel meer voor. Of het verdrag van Maastricht of Schengen of het invoeren van de Euro.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 12:48 schreef keste010 het volgende:
[..]
Maar op basis waarvan vergelijk jij die invloed dan? Dit verdrag heeft impact op de structuur van de economie, de rechtstaat, politieke besluitvorming, consumentenvrijheid, de autonomie van landen en is van grote internationale schaal. Ik ben het wel met Bram eens hoor.
Maar nogmaals: op basis waarvan vergelijk jij dan de invloed van verdragen? Welke factoren neem je daar in mee?quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 12:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat hebben verdragen binnen de Eu bijvoorbeeld ook. Of zoals ik al noemde het toetreden van Polen tot die EU. Dat stelt op al die punten veel meer voor. Of het verdrag van Maastricht of Schengen of het invoeren van de Euro.
Het ging omquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 13:02 schreef keste010 het volgende:
[..]
Maar nogmaals: op basis waarvan vergelijk jij dan de invloed van verdragen? Welke factoren neem je daar in mee?
Dat is vrij breed geformuleerd. Maar als ik bijvoorbeeld naar de punten kijk waar jij naar verwijst dan scoren de verdragen die ik noem stuk voor stuk hoger.quote:Als dit verdrag wordt ondertekend dan is dit zonder enige twijfel het meest invloedrijke verdrag in de afgelopen decennia
Hoezo dat laatste? Een vrij-verkeer verdrag heeft toch relatief weinig impact op zaken zoals de rechtsstaat of consumenten of werknemersvrijheid? Zelfs als het gaat om de structuur van de economie vind ik zo'n verdrag een minimale impact hebben vergeleken met TTIP.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 13:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het ging om
[..]
Dat is vrij breed geformuleerd. Maar als ik bijvoorbeeld naar de punten kijk waar jij naar verwijst dan scoren de verdragen die ik noem stuk voor stuk hoger.
Zoiets ja. Als het aan de EU-fielen zou liggen dan zouden we er niet eens over mogen discussiëren.quote:
Inderdaad. Als dit puur een handelsverdrag zou zijn dan zou er niets mis mee zijn maar het handelsdeel is slechts een klein element van dit verdrag. Gelukkig hoeven we dankzij Wikileaks niet te speculeren naar de inhoud, vanaf de eerste t/m de laatste letter kunnen we het conceptverdrag lezen, of in ieder geval het conceptverdrag zoals het was wat ons genoeg vertelt over de intenties.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 13:07 schreef keste010 het volgende:
[..]
Hoezo dat laatste? Een vrij-verkeer verdrag heeft toch relatief weinig impact op zaken zoals de rechtsstaat of consumenten of werknemersvrijheid? Zelfs als het gaat om de structuur van de economie vind ik zo'n verdrag een minimale impact hebben vergeleken met TTIP.
Je stelt hier een hele goede vraag. Ik ben benieuwd naar het antwoord.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 13:07 schreef keste010 het volgende:
[..]
Hoezo dat laatste? Een vrij-verkeer verdrag heeft toch relatief weinig impact op zaken zoals de rechtsstaat of consumenten of werknemersvrijheid? Zelfs als het gaat om de structuur van de economie vind ik zo'n verdrag een minimale impact hebben vergeleken met TTIP.
Ik denk dat je de invloed van TTIP schromelijk overschat... Wat ook wel weer past bij het beeld dat men er alles aan doet om dat verdrag als zo eng mogelijk af te schilderen.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 13:07 schreef keste010 het volgende:
[..]
Hoezo dat laatste? Een vrij-verkeer verdrag heeft toch relatief weinig impact op zaken zoals de rechtsstaat of consumenten of werknemersvrijheid? Zelfs als het gaat om de structuur van de economie vind ik zo'n verdrag een minimale impact hebben vergeleken met TTIP.
Zoals je weet is men nog over allerlei onderdelen volop aan het onderhandelen. Er is daarmee nog geen conceptverdrag op basis waarvan je al je paniek met goed fatsoen kan zaaien...quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 21:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Inderdaad. Als dit puur een handelsverdrag zou zijn dan zou er niets mis mee zijn maar het handelsdeel is slechts een klein element van dit verdrag. Gelukkig hoeven we dankzij Wikileaks niet te speculeren naar de inhoud, vanaf de eerste t/m de laatste letter kunnen we het conceptverdrag lezen, of in ieder geval het conceptverdrag zoals het was wat ons genoeg vertelt over de intenties.
Oeh...quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 18:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik denk dat je de invloed van TTIP schromelijk overschat... Wat ook wel weer past bij het beeld dat men er alles aan doet om dat verdrag als zo eng mogelijk af te schilderen.
Je doet niets anders dan constateren, maar niet onderbouwen. Nogmaals: waar is je claim op gebaseerd? Het enige wat ik gehoord is "ze zijn nog aan het onderhandelen". Dat zegt niets over de daadwerkelijke impact van het uiteindelijke verdrag. Daar kan je de contouren allang van zien..quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 18:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik denk dat je de invloed van TTIP schromelijk overschat... Wat ook wel weer past bij het beeld dat men er alles aan doet om dat verdrag als zo eng mogelijk af te schilderen.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 21:15 schreef keste010 het volgende:
[..]
Je doet niets anders dan constateren, maar niet onderbouwen. Nogmaals: waar is je claim op gebaseerd? Het enige wat ik gehoord is "ze zijn nog aan het onderhandelen". Dat zegt niets over de daadwerkelijke impact van het uiteindelijke verdrag. Daar kan je de contouren allang van zien..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 14% gewijzigd door Bram_van_Loon op 15-08-2016 22:41:12 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Valt me tegen van hem. Ik heb hem altijd een nette vent gevonden. Ik denk dat hij persoonlijk ook wel bepaalde bezwaren ziet. Het zal toch niet zo zijn dat hij gewoon een trekpop is?quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het was al even bekend maar nu ligt het er nog wat dikker op: Obama probeert nog snel TTP erdoor te drukken met machtspolitiek:
quote:Op maandag 15 augustus 2016 22:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hier gaat het over de TPP maar de TTIP is het equivalent tussen de landen die lid zijn van de EU en Noord-America. Allemaal een onderdeel van hetzelfde masterplan van Obama zoals je in het diagram kan zien.
[ afbeelding ]
In essentie zijn er twee grote doelen: de BRIC-landen buitenspel zetten en multinationals laten bloeien, het laatste ten koste van democratie, het MKB en gewone burgers.
Zo is het bijvoorbeeld niet moeilijk te voorspellen dat dadelijk een bedrijf uit de USA Nederland voor de ISDS (private rechtbank) gedaagt omdat Nederland geen groenten en vruchten uit de USA accepteert die meer dan X microgram van een bepaalde gifstof of van alle gifstoffen samen per 100 gram bevatten. Zie je dat niet snel gebeuren, denk dan aan het volgende scenario: Nederland past die wetgeving aan nadat de TTIP is ingegaan, een bedrijf uit de USA klaagt bij de ISDS dat Nederland dat doet uit protectionisme terwijl Nederland het in werkelijkheid doet om de burger te beschermen.
Dit is slechts een voorbeeldje, zo kan je er velen geven.Hoe zet het de bric landen buitenspel?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Ze zijn geen onderdeel van de drie verdragen terwijl heel de 'westerse' wereld en het relevante deel van Azië samenwerkt. Vergelijk het met een cordon sanitaire waarbij tig politieke partijen samenwerken om 1 politieke partij buiten de regering te houden, hetzelfde principe maar met heel erg veel verschillen in het hoe en wat.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoe zet het de bric landen buitenspel?
Ik vrees dat ook hij een trekpop is.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Valt me tegen van hem. Ik heb hem altijd een nette vent gevonden. Ik denk dat hij persoonlijk ook wel bepaalde bezwaren ziet. Het zal toch niet zo zijn dat hij gewoon een trekpop is?
Nog niet gevolgd, ik zal eens kijken.quote:Ken je deze al:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1615376
Zeer serieus en met veel posters met gezond verstand en/of kennis van zaken.
Niet? Juist door dat verdrag en alle verdragen die daar aanhangen staat half GB op de planken.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 13:07 schreef keste010 het volgende:
[..]
Hoezo dat laatste? Een vrij-verkeer verdrag heeft toch relatief weinig impact op zaken zoals de rechtsstaat of consumenten of werknemersvrijheid? Zelfs als het gaat om de structuur van de economie vind ik zo'n verdrag een minimale impact hebben vergeleken met TTIP.
Dat men er ontevreden over is betekent nog niet dat het verdrag daardoor daadwerkelijk meer impact heeft dan TTIP. Waarom zou het vrij-verkeer verdrag relatief veel impact op de rechtsstaat of consumenten of werknemersvrijheid hebben?quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet? Juist door dat verdrag en alle verdragen die daar aanhangen staat half GB op de planken.
Dat verdrag zorgde er (deels) voor dat EU burgers dezelfde rechten kregen als nationale burgers wanneer het komt op o.a. uitkeringen.
Valse concurrentie met landen waarin het prijspeil en dus ook de salarissen veel lager liggen en omdat het het sociale vangnet onder druk zet?quote:Op maandag 22 augustus 2016 17:06 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat men er ontevreden over is betekent nog niet dat het verdrag daardoor daadwerkelijk meer impact heeft dan TTIP. Waarom zou het vrij-verkeer verdrag relatief veel impact op de rechtsstaat of consumenten of werknemersvrijheid hebben?
Omdat Schengen ook de basis vormt voor vrij verkeer van werknemers, diensten, kapitaal en goederen. Allemaal voor de Europese burgers en bedrijven veel concreter en van grotere invloed dan de rampen die je met TTIP probeert te bedenken.quote:Op maandag 22 augustus 2016 17:06 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat men er ontevreden over is betekent nog niet dat het verdrag daardoor daadwerkelijk meer impact heeft dan TTIP. Waarom zou het vrij-verkeer verdrag relatief veel impact op de rechtsstaat of consumenten of werknemersvrijheid hebben?
Dat het concreter lijkt betekent niet dat de impact ervan groter is.quote:Op maandag 22 augustus 2016 17:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat Schengen ook de basis vormt voor vrij verkeer van werknemers, diensten, kapitaal en goederen. Allemaal voor de Europese burgers en bedrijven veel concreter en van grotere invloed dan de rampen die je met TTIP probeert te bedenken.
Nee, dat blijkt uit de praktijk echter wel.quote:Op maandag 22 augustus 2016 18:00 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat het concreter lijkt betekent niet dat de impact ervan groter is.
Welke praktijk? TTIP is nog niet geratificeerd..quote:Op maandag 22 augustus 2016 18:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, dat blijkt uit de praktijk echter wel.
Maar waar blijkt dan uit dat het van veel grotere invloed gaat zijn zoals je probeert te claimen?quote:Op maandag 22 augustus 2016 18:05 schreef keste010 het volgende:
[..]
Welke praktijk? TTIP is nog niet geratificeerd..
Je zegt dus maar wat. Je hebt helemaal geen oordeel op basis van praktijk.quote:Op maandag 22 augustus 2016 18:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar waar blijkt dan uit dat het van veel grotere invloed gaat zijn zoals je probeert te claimen?
Ik had dat filmpje al eens gezien maar het is interessant om het nog eens te bekijken. Het vertelt wat geschiedenis die niet zo snel in de boekjes terecht komt en mogelijk ook nooit in de boekjes terecht zal komen. Zeker is in ieder geval dat de bedrijven (vooral multinationals) de keizer van deze tijd zijn. Dat is een hele enge gedachte, maar helaas ook de onontkenbare waarheid.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 06:55 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Zou ik zeker doen want dit verklaard ook alle ellende en TTIP verdragen in deze wereld.
Inderdaad. Daarnaast kan het ook rustig openbaar zijn wat het plan is, ruim voordat de parlementariërs of EU-parlementariërs er een beslissing over nemen. Op die manier krijgt het volk de kans om te reageren alvorens er een beslissing wordt genomen.quote:Op maandag 22 augustus 2016 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben een groot voorstander van vrije handel, maar een verdrag daarover moet op een paar A4 passen.
Frankrijk wil er ook de stekker uittrekken.quote:Op zondag 28 augustus 2016 16:35 schreef Tomatenboer het volgende:
De TTIP onderhandelingen zouden zijn mislukt, aldus Duitse vice-kanselier Sigmar Gabriel.
Duitse vicekanselier: gesprekken over TTIP mislukt.
Dan krijg je alsnog barriers dat is wat de EEG genekt heeft. Juist daarover zullen de onderhandelingen gaan.quote:Op maandag 22 augustus 2016 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
1. Ik heb geen enkel vertrouwen in kamerleden dat zij een goede beslissing zullen nemen hierover, ze lezen dit soort verdragen vrijwel nooit bleek met het associatieverdrag met de Oekraine oa.
2. Wat ik tot nu toe van TTIP gezien heb is dat het volledig zo geschreven is dat het niet te begrijpen is. Als je niet in staat bent een "vrijhandelsverdrag" zo te schrijven dat het begrijpelijk is wat het betekend, waar het voor staat en waar het aan refereert moet het met zeer veel wantrouwen worden bekeken, de duivel steekt in de details, cq de kleine letters en daar gaan de juristen mee naaien.
3. Ook organisaties als greenpeace hebben een eigen agenda.
Ik ben een groot voorstander van vrije handel, maar een verdrag daarover moet op een paar A4 passen. Regelgeving over producten is heel eenvoudig, de strengste regels zijn van toepassing. Als VS voorschriften zeggen dat in product X 6 PPM van Y mogen zitten en de EU regels zeggen 12, dan is het vanaf nu 6PPM.
Nee. Afspraken zoals Piet voorstelt kunnen direct ingaan. Het enige wat er verder hoeft te worden afgesproken is dat er geen invoerheffingen en exportsubsidies zullen worden geheven dan wel gegeven.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 10:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan krijg je alsnog barriers dat is wat de EEG genekt heeft. Juist daarover zullen de onderhandelingen gaan.
Men gaat dan kunstmatige barriers opwerpen zodat van vrijhandel nog geen sprake is. Daar doelde ik op.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 10:14 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee. Afspraken zoals Piet voorstelt kunnen direct ingaan. Het enige wat er verder hoeft te worden afgesproken is dat er geen invoerheffingen en exportsubsidies zullen worden geheven dan wel gegeven.
Zoals?quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 10:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Men gaat dan kunstmatige barriers opwerpen zodat van vrijhandel nog geen sprake is. Daar doelde ik op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |