abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 mei 2016 @ 22:19:11 #1
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_161884872
Apothekers willen maatregelen tegen 'schofterige' praktijken farmaceuten

quote:
Apothekers willen dat er maatregelen worden genomen om te voorkomen dat farmaceutische bedrijven de kosten voor bestaande medicijnen kunnen verveelvoudigen. De apothekersverenigingen KNMP en NVZA zien mazen in de wet, waar farmaceuten flink aan kunnen verdienen, ten koste van de patiënt.
'Schofterige praktijken'

Aanleiding voor de oproep zijn de recente ontwikkelingen rond het adhd-medicijn dexamfetamine. Het middel was merkvrij verkrijgbaar tot een farmaceut het toe-eigende door het te registreren voor de Nederlandse markt.

De 30.000 Nederlandse patiënten die dat middel gebruiken kregen het tot nu toe volledig vergoed uit de basisverzekering, maar moeten voortaan gaan bijbetalen. Farmaceut Eurocept heeft vandaag de prijs van dexamfetamine vastgesteld op 27,18 euro voor dertig pillen. Dat is drie keer zo veel als de gemiddelde prijs van 9,53 euro waarvoor het middel in het eerste kwartaal van 2016 door apothekers en grootbereiders werd gemaakt.

De basisverzekering vergoedt nog slechts 3,63 euro. Het verschil moet de patiënt zelf bijbetalen. Tot nu toe werd het middel volledig uit de basisverzekering vergoed omdat het nog niet geregistreerd was.

"Schofterig", zegt apotheker Paul Lebbink. "Het middel bestáát al. Eurocept hoeft geen geld uit te geven aan de onderzoeks- en ontwikkelingskosten. Het is bovendien eenvoudig te maken. Dit patent is puur aangevraagd om er flink op te gaan te verdienen. Over de rug van patiënten."
Eigendomsrechten

Het medicijn dexamfetamine was in Nederland niet geregistreerd door een farmaceutisch bedrijf. Er zaten geen eigendomsrechten aan vast. Apothekers en zogenoemde 'grootbereiders' mochten het middel daarom gewoon zelf maken en verspreiden onder hun patiënten. Totdat Eurocept het middel registreerde.

"Het registreren van een medicijn kost een farmaceutische bedrijf maximaal een half miljoen euro", zegt Léon Tinke, directeur van de KNMP, branche-organisatie van de apothekers. "De winst kan in dit geval oplopen tot dertig miljoen euro per jaar." Als de registratie binnen is, krijgt het bedrijf het alleenrecht om dat middel te maken en mag de farmaceut zelf bepalen wat hij voor het middel vraagt.

Lucratief

De apothekersverenigingen KNMP en NVZA vinden dat ministers Schippers maatregelen moet nemen. "Er is niets op tegen als een middel geregistreerd wordt. Maar het is natuurlijk zorgelijk als farmaceuten daar vervolgens veel hogere prijzen voor gaan vragen", zegt Tjalling van der Schors, de voorzitter van de NVZA.

"Wat Eurocept doet is ongetwijfeld lucratieve business", vervolgt Van der Schors. De patiënt is in dit geval de dupe. Een registratiehouder dient zich te realiseren dat een middel met een forse bijbetaling tot problemen voor patiënten kan leiden. In dit geval was de patiënt beter af geweest wanneer de fabrikant het middel niet had laten registeren of de vergoeding voor de patiënt eerst afdoende had geregeld."

"Dat kan anders", zegt Van der Schors. "Je kunt als voorwaarde voor registratie opleggen dat de prijs niet noemenswaardig mag stijgen. Je kunt precies kijken wat die prijs is. ”Voor dexamfetamine is dat nu net onder de ¤ 10,- per 30 stuks. “Als overheid kun je controleren hoe ver een farmaceut boven die prijs gaat zitten alvorens markttoelating toe te kennen. Dan kun je een redelijke prijs eisen. En je moet voorkomen dat de farmaceut de productie van het middel zomaar stop kan zetten."
Farmaceut Eurocept

Op de website heeft farmaceut Eurocept een verklaring staan voor de hoogte van het bedrag dat patiënten moeten bijbetalen. Op vragen van de NOS wil Eurocept alleen schriftelijk reageren. Thomas Calis, directeur van Eurocept Pharmaceuticals schrijft dat de prijs van Amfexa (de geregistreerde variant van dexamfetamine) is vastgesteld conform het Europese gemiddelde.

Volgens Eurocept is de vergoeding voor Amfexa erg laag. Eurocept spreekt op de site patiëntenverenigingen aan: "Het is belangrijk dat deze problematiek door beroepsvereniging NVVP, ADHD netwerk en patiëntenverenigingen wordt opgepakt en bij het ministerie van VWS wordt ingebracht", is te lezen op de site.

Tinke vindt die reactie onbegrijpelijk. "Vorig jaar kostte dit middel een tientje. Waarom zou dat nu niet kunnen? Patiënten moeten sowieso gaan bijbetalen. En dat is al vervelend genoeg. Waarom verder ophogen tot 27 euro?"
Welk middel volgt?

Wat er met dexamfetamine is gebeurd, kan in beginsel met een groot aantal andere niet-geregistreerde medicijnen ook gebeuren. In 2014 ging hierdoor bijvoorbeeld de prijs van een middel tegen MS sterk omhoog.

“Apothekers voeren een groot aantal eigen bereidingen uit", zegt voorzitter Van der Schors van de NVZA. "Het gaat al gauw om een stuk of honderd producten waarbij hetzelfde mogelijk is als bij dexamfetamine. Maar let wel, niet al die honderd producten zijn lucratief voor farmaceuten om te registeren. Dus het zal niet bij allemaal gebeuren."
Wat leven we toch in een idiote wereld, alles draait om geld en macht en de gewone man mag creperen en uitgeperst worden. :6
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_161885088
ik snap ook niet waarom de KNMP nou niet eens een keer maatregelen gaat nemen ofzo.
pi_161885278
De enige reden dat ik kan bedenken waarom Schippers maar niet wilt ingrijpen is het veiligstellen van haar eigen toekomst (of van haar partijgenoten) na hun politieke carrière.

Schippers heeft straks iig diverse keuzes. Hoge functies binnen de tabaksindustrie en farmaceutica liggen in het verschiet.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  maandag 2 mei 2016 @ 22:50:06 #4
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161886074
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 22:19 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Farmaceut Eurocept heeft vandaag de prijs van dexamfetamine vastgesteld op 27,18 euro voor dertig pillen. Dat is drie keer zo veel als de gemiddelde prijs van 9,53 euro waarvoor het middel in het eerste kwartaal van 2016 door apothekers en grootbereiders werd gemaakt.
Als je dan bedenkt dat 30 pillen van 5 mg (actief bestanddeel) een kwart gram amfetaminesulfaat bevatten, en je voor een gram speed (wat exact dezelfde stof is) slechts 4 tot 6¤ betaalt...
are we infinite or am I alone
pi_161886140
Dit is dus echt belachelijk.
pi_161886664
Niet echt iets nieuws. En die apotheken zijn ook niet zo braaf met hun voorlichtingskosten. Alsof ik niet weet hoe ik mijn medicijnen die ik al 20 jaar neem moet gebruiken.
pi_161889999
quote:
13s.gif Op maandag 2 mei 2016 22:51 schreef Kosmoproleet het volgende:
Dit is dus echt belachelijk.
Ja, het is echt belachelijk dat apothekers maatregelen willen tegen de hoge medicijnprijzen. :')
De Turkse president Erdogan is een geitenneuker.
pi_161890256
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 23:04 schreef vaduz het volgende:
Niet echt iets nieuws. En die apotheken zijn ook niet zo braaf met hun voorlichtingskosten. Alsof ik niet weet hoe ik mijn medicijnen die ik al 20 jaar neem moet gebruiken.
Dit is wel iets nieuws. Je verwart waarschijnlijk de fabrikanten die medicijnen ontwikkelen en op de markt zetten
pi_161890511
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 22:28 schreef eight het volgende:
De enige reden dat ik kan bedenken waarom Schippers maar niet wilt ingrijpen is het veiligstellen van haar eigen toekomst (of van haar partijgenoten) na hun politieke carrière.

Schippers heeft straks iig diverse keuzes. Hoge functies binnen de tabaksindustrie en farmaceutica liggen in het verschiet.
Dit is ook economische groei, je wordt natuurlijk niet zomaar de banenkampioen van 2042.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_161890520
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 22:50 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Als je dan bedenkt dat 30 pillen van 5 mg (actief bestanddeel) een kwart gram amfetaminesulfaat bevatten, en je voor een gram speed (wat exact dezelfde stof is) slechts 4 tot 6¤ betaalt...
Er bestaat wel een kwalitatief verschil tussen farmaceutisch vervaardigde amfetamine of amfetamine vervaardigd in een provinciale achteraf schuur.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 08:04:01 #11
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161890596
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 07:49 schreef Elzies het volgende:

[..]

Er bestaat wel een kwalitatief verschil tussen farmaceutisch vervaardigde amfetamine of amfetamine vervaardigd in een provinciale achteraf schuur.
Met aceton washes en herkristalliseren kan je makkelijk pharmaceutische kwaliteit bereiken.
pi_161890613
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 08:04 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Met aceton washes en herkristalliseren kan je makkelijk pharmaceutische kwaliteit bereiken.
Maar of ze die kwaliteit bereiken is een tweede. De weinige keren dat ik mijn neusgaten nog verwen kost me dat toch een dag kateren met een chemisch uitgedoofde kop.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 08:08:24 #13
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_161890620
Ik vind het vooral vreemd dat een bedrijf een product kan registreren dat al lang en breed op de markt is. Wat volgt, een bedrijf dat het wiel of het vuur gaat registreren?
  dinsdag 3 mei 2016 @ 08:14:47 #14
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161890654
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 08:06 schreef Elzies het volgende:

[..]

Maar of ze die kwaliteit bereiken is een tweede. De weinige keren dat ik mijn neusgaten nog verwen kost me dat toch een dag kateren met een chemisch uitgedoofde kop.
Logisch, meesten gebruiken slechts af en toe, hebben geen tolerantie, maar nemen dan wel meteen 50 mg of meer. Tja...
pi_161890687
Zo heeft de VVD het toch gewild?
  dinsdag 3 mei 2016 @ 08:25:42 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161890728
Zolang apotheken nog homeopatische onzin en medicamenten zonder recept verkopen die al jaren geleden al als niet werkzaam werden bevonden zie ik apotheken niet als de juiste om het voor de patient op te nemen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 08:27:58 #17
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161890759
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 08:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik vind het vooral vreemd dat een bedrijf een product kan registreren dat al lang en breed op de markt is. Wat volgt, een bedrijf dat het wiel of het vuur gaat registreren?
Vraag me af of het bericht wel helemaal klopt:
"Als de registratie binnen is, krijgt het bedrijf het alleenrecht om dat middel te maken en mag de farmaceut zelf bepalen wat hij voor het middel vraagt."
De apotheker mag het niet meer samenstellen nu er een geregistreerde versie beschikbaar is, maar ik zou verwachten dat andere fabrikanten het net zo goed kunnen registreren en op de markt brengen.
pi_161890778
Asl ze het allemaal zo belangrijk vinden hadden ze toch zelf dat middel kunnen "registreren" en het zo veilig in eigen hand kunnen nemen.

Wat behelst zo'n registratie eigenlijk en waarom kost dat een half miljoen?
pi_161890858
En nu gaan we Eurocept slopen? Hoe?

Eigenlijke schuld ligt natuurlijk bij de wetgever. Die heeft dit mogelijk gemaakt.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 08:43:21 #20
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161890898
quote:
27 juli 2007
..
De IGZ zal in eerste instantie toezicht houden op basis van risico’s voor de volksgezondheid. Dit betekent dat eigen bereidingen die niet als rationeel kunnen worden aangemerkt (dat wil zeggen die twijfelachtig therapeutisch nut hebben) dienen te worden gestaakt.

Dit geldt ook voor eigen bereidingen die vervangen kunnen worden door in Nederland of elders in de Europese Unie geregistreerde handelspreparaten. Voor die alternatieve preparaten geldt immers dat zij wél getoetst zijn op farmaceutische kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid.
https://www.rijksoverheid(...)ng-geneesmiddelenwet
  dinsdag 3 mei 2016 @ 08:45:15 #21
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_161890922
En dan krijgen we dadelijk dus de Amerikaanse pharmaceutische industrie ook over de vloer hiero, zoals iemand het gisteren al stelde.

Het worden spannende tijden voor onze chronisch zieke medemens.
pi_161891121
quote:
15s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 08:45 schreef Twiitch het volgende:
En dan krijgen we dadelijk dus de Amerikaanse pharmaceutische industrie ook over de vloer hiero, zoals iemand het gisteren al stelde.

Het worden spannende tijden voor onze chronisch zieke medemens.
Jij dacht dat bedrijven als Pfizer van de Nederlandse markt werden geweerd?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_161891202
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 08:38 schreef Jigzoz het volgende:
En nu gaan we Eurocept slopen? Hoe?

Eigenlijke schuld ligt natuurlijk bij de wetgever. Die heeft dit mogelijk gemaakt.
Dit. Don't hate the player, hate the game.
Onethisch: ja, maar zwendel kan ik het niet noemen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 09:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Jij dacht dat bedrijven als Pfizer van de Nederlandse markt werden geweerd?
Pfizer vliegt me naar de Caribbean voor congressen, prima bedrijf. ^O^
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_161891302
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 08:14 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Logisch, meesten gebruiken slechts af en toe, hebben geen tolerantie, maar nemen dan wel meteen 50 mg of meer. Tja...
Degene met jarenlange tolerantie hebben geen echte tanden meer om het na te vertellen.
pi_161891349
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 09:15 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Pfizer vliegt me naar de Caribbean voor congressen, prima bedrijf. ^O^
Als ze jou nou gewoon laten zwemmen de volgende keer, dan kunnen de kosten van medicijnen ook omlaag.
pi_161891407
quote:
16s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 09:28 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als ze jou nou gewoon laten zwemmen de volgende keer, dan kunnen de kosten van medicijnen ook omlaag.
Zolang de gratis potjes golf en massages blijven ben ik tevreden.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 10:20:12 #27
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161891975
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 09:25 schreef Elzies het volgende:

[..]

Degene met jarenlange tolerantie hebben geen echte tanden meer om het na te vertellen.
Fabeltje, heb na 20 jaar nog al m'n tanden.
pi_161892293
De missie van de farmaceutische industrie is geld verdienen over de rug van patienten. Als je echt nog denkt dat het hun missie is om mensen gezond te maken ben je erg naief. Als we allemaal gezond zouden zijn zouden ze niks meer verdienen. Een afhankelijke klant is de beste klant. Chronisch zieke klanten zijn helemaal geweldig; hun ziekte gaat niet over en ze gaan dood zonder hun medicijnen, die ze dagelijks nodig hebben, dus verhogen ze de prijzen gewoon nog een paar keer. Da's makkelijk verdienen! En ze overtreden geen enkele wet, dus het is helemaal okay! Leve het amorele neo-liberalisme! ^O^
pi_161892313
Eurocept doet dit alleen maar omdat het mogelijk is om zonder investering heel veel winst te maken. Als ze max 10EUR per doosje hadden mogen vragen is het waarschijnlijk voor hen niet eens rendabel, en hadden ze het middel niet geregistreerd. Hoog tijd dat die regel er komt, maar dat wordt vast niet met terugwerkende kracht.

En ik blijf het vreemd vinden dat de vergoeding voor een doosje ongeregistreerde dex 10EUR was, en nu ~3EUR voor een geregistreerd doosje. Is dat om de patiënt te naaien of heeft er iemand zitten slapen op het kantoor waar ze die vergoedingen vaststellen? Zo maakt de verzekeraar ook nog even 'winst' over de rug van de gebruiker.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 08:04 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Straatamfetamine bestaat uit 2 enantiomeren (spiegelbeelden) van amfetamine; dexamfetamine en levoamfetamine. Die hebben allebei een andere werking op het lichaam, voor ADHD heeft dex de voorkeur. Enantiomeren scheiden (of slechts een van beide spiegelbeelden synthetiseren) is makkelijker dan het klinkt, en is over het algemeen niet mogelijk met wat extracties en herkristalliseren.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_161892314
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 10:39 schreef Farenji het volgende:
De missie van de farmaceutische industrie is geld verdienen over de rug van patienten. Als je echt nog denkt dat het hun missie is om mensen gezond te maken ben je erg naief. Als we allemaal gezond zouden zijn zouden ze niks meer verdienen. Een afhankelijke klant is de beste klant. Chronisch zieke klanten zijn helemaal geweldig; hun ziekte gaat niet over en ze gaan dood zonder hun medicijnen, die ze dagelijks nodig hebben, dus verhogen ze de prijzen gewoon nog een paar keer. Da's makkelijk verdienen! En ze overtreden geen enkele wet, dus het is helemaal okay! Leve het amorele neo-liberalisme! ^O^
En zonder die bedrijven had je geen medicatie.
pi_161892402
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 10:41 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Afhankelijkheid. Er zijn meer mensen verslaafd aan dure legale farmaceutische "medicijnen" dan aan illegale drugs.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 10:56:28 #32
262 Re
Kiss & Swallow
pi_161892548
ik denk dat de apothekers gewoon hun marges kwijt zijn en dat ze daarom lopen te stuiteren
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_161892549
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 10:47 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Afhankelijkheid. Er zijn meer mensen verslaafd aan dure legale farmaceutische "medicijnen" dan aan illegale drugs.
Afhankelijkheid =/= verslaving.

En wat is jouw oplossing hiervoor?
  dinsdag 3 mei 2016 @ 10:57:22 #34
262 Re
Kiss & Swallow
pi_161892560
ja vertel dat de diabetes patient op insuline
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_161892933
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 10:56 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Afhankelijkheid =/= verslaving.

En wat is jouw oplossing hiervoor?
Er zijn culturen waar je je dokter alleen betaalt zolang je gezond bent, en niet als je ziek bent. Hier hebben we een industrie die bestaat bij de gratie van langdurig zieke mensen die liefst nooit beter worden en ook nog eens betaald wordt met gemeenschapsgeld (verplichte verzekering). De basis klopt niet, er zijn fundamentele hervormingen nodig.
pi_161893024
Wat een slecht artikel in de OP, het gaat totaal niet in op de reden waarom de wet de mogelijkheid biedt voor registratie van geneesmiddelen, maar blijft in populistisch gezeur over de prijs hangen. Prijsregulering vind ik uitermate onwenselijk, beter pakt men de onderliggende marktomstandigheden aan. Dat wil dus zeggen, waarom wordt er überhaupt de mogelijkheid geboden om de productie en verkoop van medicijnen te monopoliseren.
pi_161893095
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 10:41 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Dat is ook maar voor een beperkt deel waar. Er wordt heel veel onderzoek met publiek geld door universiteiten gedaan.
pi_161893145
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:21 schreef Farenji het volgende:

[..]

Er zijn culturen waar je je dokter alleen betaalt zolang je gezond bent, en niet als je ziek bent. Hier hebben we een industrie die bestaat bij de gratie van langdurig zieke mensen die liefst nooit beter worden en ook nog eens betaald wordt met gemeenschapsgeld (verplichte verzekering). De basis klopt niet, er zijn fundamentele hervormingen nodig.
Ik betaal anders flink als gezond mens, waar mensen die allerhande kwalen hebben behoorlijke netto-ontvangers zijn. Wat dat betreft hebben we dus wel degelijk een systeem waarbij de gezonde mensen betalen. Het is natuurlijk ook een beetje paranoïde om te denken dat mensen hier bewust langdurig ziek zouden worden gehouden of gemaakt. Ik geloof niet dat artsen hier mensen motiveren om zo ongezond te eten dat ze er diabetes aan overhouden of dat ze mensen stimuleren om te gaan roken, zodat er dure behandelingen tegen longkanker gesleten kunnen worden. Ook hebben ze in die landen waar jij het over lijkt te hebben geen middelen die ziektes genezen waar wij hier door middelen chronische aandoeningen van maken.
pi_161893208
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is ook maar voor een beperkt deel waar. Er wordt heel veel onderzoek met publiek geld door universiteiten gedaan.
75% van het geld voor trials komt van BIG PHARMA.1

1. Bodenheimer, T. 2000. Uneasy alliance: Clinical investigators and the pharmaceutical industry. New England Journal of Medicine 342:1539-1544.
pi_161893330
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Productie en R&D naar nieuwe medicijnen zou inderdaad uit elkaar getrokken kunnen worden. Hou je bij de farmaceuten alleen de R&D over qua productie terwijl de R&D naar nieuwe medicijnen meer in de publieke sfeer getrokken kan worden door het te concentreren bij universiteiten en onderzoeksinstituten. Dan zou je in principe in de farmaceutische branche zelfs helemaal af kunnen stappen van patententeringsmogelijkheden.
pi_161893350
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:35 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

1. Bodenheimer, T. 2000. Uneasy alliance: Clinical investigators and the pharmaceutical industry. New England Journal of Medicine 342:1539-1544.
Wat wil je daarmee zeggen? :)
pi_161893419
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:35 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Trials zijn natuurlijk wel een beetje het einde van de keten en ook een vereiste om een middel op de markt te krijgen. Medicatie komt echter natuurlijk niet voort uit een willekeurig gokje dat een stofje enig effect gaat hebben bij een bepaalde aandoening. Daar gaat heel veel fundamenteel onderzoek aan vooraf. De vraag is dan ook in hoeverre farmaceuten zich nou echt bezig houden met de R in R&D of dat het toch vooral de D is.
pi_161893475
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:42 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Productie en R&D naar nieuwe medicijnen zou inderdaad uit elkaar getrokken kunnen worden. Hou je bij de farmaceuten alleen de R&D over qua productie terwijl de R&D naar nieuwe medicijnen meer in de publieke sfeer getrokken kan worden door het te concentreren bij universiteiten en onderzoeksinstituten. Dan zou je in principe in de farmaceutische branche zelfs helemaal af kunnen stappen van patententeringsmogelijkheden.
Klinische studies zijn duur (en dan hebben we het over tientallen miljoenen), die worden uitgevoerd door bedrijven (of betaald door bedrijven), want zoveel publiek geld is er niet beschikbaar. En aangezien de uitkomst uit de meeste studies is dat het medicijn toch niet geschikt is, willen bedrijven winst maken op de middelen die ze wel op de markt brengen. Daar zijn die patenten voor.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Trials zijn natuurlijk wel een beetje het einde van de keten en ook een vereiste om een middel op de markt te krijgen. Medicatie komt echter natuurlijk niet voort uit een willekeurig gokje dat een stofje enig effect gaat hebben bij een bepaalde aandoening. Daar gaat heel veel fundamenteel onderzoek aan vooraf. De vraag is dan ook in hoeverre farmaceuten zich nou echt bezig houden met de R in R&D of dat het toch vooral de D is.
Maar die trials zijn wel het duurste deel van het hele onderzoek. Het onderzoek dat in het lab gedaan wordt, wat ook op universiteiten gedaan wordt, dat is relatief goedkoop.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_161893540
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 10:41 schreef Chicolate het volgende:
Eurocept doet dit alleen maar omdat het mogelijk is om zonder investering heel veel winst te maken. Als ze max 10EUR per doosje hadden mogen vragen is het waarschijnlijk voor hen niet eens rendabel, en hadden ze het middel niet geregistreerd. Hoog tijd dat die regel er komt, maar dat wordt vast niet met terugwerkende kracht.

En ik blijf het vreemd vinden dat de vergoeding voor een doosje ongeregistreerde dex 10EUR was, en nu ~3EUR voor een geregistreerd doosje. Is dat om de patiënt te naaien of heeft er iemand zitten slapen op het kantoor waar ze die vergoedingen vaststellen? Zo maakt de verzekeraar ook nog even 'winst' over de rug van de gebruiker.

[..]

Straatamfetamine bestaat uit 2 enantiomeren (spiegelbeelden) van amfetamine; dexamfetamine en levoamfetamine. Die hebben allebei een andere werking op het lichaam, voor ADHD heeft dex de voorkeur. Enantiomeren scheiden (of slechts een van beide spiegelbeelden synthetiseren) is makkelijker dan het klinkt, en is over het algemeen niet mogelijk met wat extracties en herkristalliseren.
Leraar scheikunde op een middelbare school? ;).
I´m back.
pi_161893599
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:49 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Klinische studies zijn duur (en dan hebben we het over tientallen miljoenen), die worden uitgevoerd door bedrijven (of betaald door bedrijven), want zoveel publiek geld is er niet beschikbaar. En aangezien de uitkomst uit de meeste studies is dat het medicijn toch niet geschikt is, willen bedrijven winst maken op de middelen die ze wel op de markt brengen. Daar zijn die patenten voor.
Dat is louter de huidige modus operandi van de branche. Economisch gezien pakt publieke financiering dezelfde punten van marktfalen aan als patenten.
pi_161893833
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:49 schreef Chicolate het volgende:
Maar die trials zijn wel het duurste deel van het hele onderzoek. Het onderzoek dat in het lab gedaan wordt, wat ook op universiteiten gedaan wordt, dat is relatief goedkoop.
Uiteraard is dat duur, maar het is ook simpelweg onderdeel van een certificeringsprocedure zoals je die in vele industrieën ziet. Natuurlijk is die bij geneesmiddelen wel zo ongeveer het meest strikt van allemaal vanwege de potentiële (negatieve) gevolgen die er kunnen optreden.
De relevante vraag was in mijn ogen ook meer waar de echte innovatie plaatsvindt. Uiteindelijk is dat in mijn ogen bij fundamenteel onderzoek, wat voornamelijk met publieke middelen gefinancierd wordt. Wat de farmaceuten doen is uiteindelijk toch vooral 'productontwikkeling'.
pi_161893884
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik betaal anders flink als gezond mens, waar mensen die allerhande kwalen hebben behoorlijke netto-ontvangers zijn. Wat dat betreft hebben we dus wel degelijk een systeem waarbij de gezonde mensen betalen.
Dat was zo maar wordt minder en minder. Als je ziek bent/wordt betaal je tegenwoordig dankzij het steeds hogere eigen risico meer dan gezonde mensen die geen zorg nodig hebben. Vroeger was er geen eigen risico en betaalden we ook nog eens minder premie. En dan hebben we het nog niet eens over het issue waar het hier om gaat; dat voor medicijnen die eerst in het basispakket zaten, nu opeens flink bijbetaald moet worden.

Laten we eerlijk zijn, de farmaceutische industrie is geen armzalige industrie. Er gaat godsgruwelijk veel geld in om, en er worden mensen stinkend rijk van. En de grap is dat een aanzienlijk deel van dat geld uitgegeven wordt aan marketing. Marketing om medicijnen te slijten, als ware het zoete broodjes. Slikt allen onze pillen!! Dan is het wel wat cynisch om nu opeens allerlei "extra kosten" voor die pillen af te wentelen op de meest kwetsbare groep die eigenlijk geen keus heeft... Als je geen zoete broodjes meer kan betalen dan eet je maar gewoon brood, maar als je geen pillen meer kan betalen tegen je chronische ziekte, wat doe je dan?
pi_161893974
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 12:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Uiteraard is dat duur, maar het is ook simpelweg onderdeel van een certificeringsprocedure zoals je die in vele industrieën ziet. Natuurlijk is die bij geneesmiddelen wel zo ongeveer het meest strikt van allemaal vanwege de potentiële (negatieve) gevolgen die er kunnen optreden. [..]
Interessant idee, zo kun je het inderdaad wel zien denk ik.
pi_161894013
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 12:07 schreef Farenji het volgende:

Laten we eerlijk zijn, de farmaceutische industrie is geen armzalige industrie. Er gaat godsgruwelijk veel geld in om, en er worden mensen stinkend rijk van. En de grap is dat een aanzienlijk deel van dat geld uitgegeven wordt aan marketing. Marketing om medicijnen te slijten, als ware het zoete broodjes. Slikt allen onze pillen!! Dan is het wel wat cynisch om nu opeens allerlei "extra kosten" voor die pillen af te wentelen op de meest kwetsbare groep die eigenlijk geen keus heeft... Als je geen zoete broodjes meer kan betalen dan eet je maar gewoon brood, maar als je geen pillen meer kan betalen tegen je chronische ziekte, wat doe je dan?
Voor alle grote farmaceuten geldt dat ze:
Meer uitgeven aan marketing dan aan R&D
Meer aan winst uitkeren dan uitgeven aan R&D
Profiteren van publiek gefinancierd onderzoek

Die marketing is sowieso een probleem, het is het corrumperen van artsen en het infiltreren van patientenvereniginen waar een belangrijk deel van het budget heengaat. Die industrie mag echt wel even gecorrigeerd worden, en TTIP gaat daar niet alleen bij in de weg liggen, maar het nog een stuk erger maken.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 12:16:39 #50
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161894061
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 10:41 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Doh! Domme fout, speed is racemisch idd. |:(
Tja, je kan ze scheiden via het l- of d- tartraatzout en oplossen in hete alcohol (één vorm zal eerst uitkristalliseren).
pi_161895084
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 10:20 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Fabeltje, heb na 20 jaar nog al m'n tanden.
Knap hoor. Dat lees ik niet vaak na zolang speedgebruik.

Maar het blijft een lekkere drug. Heb je ook weleens Crystal Meth geprobeerd? (refererend naar jouw avatar-naam?) Ik heb vroeger met zowat alle bekende harddrugs ge
experimenteert, maar met deze drug niet.
pi_161895191
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 12:07 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat was zo maar wordt minder en minder. Als je ziek bent/wordt betaal je tegenwoordig dankzij het steeds hogere eigen risico meer dan gezonde mensen die geen zorg nodig hebben. Vroeger was er geen eigen risico en betaalden we ook nog eens minder premie. En dan hebben we het nog niet eens over het issue waar het hier om gaat; dat voor medicijnen die eerst in het basispakket zaten, nu opeens flink bijbetaald moet worden.
Dat je zelf meer moet bijdragen doet niets af aan het feit dat je nog steeds een flinke netto-ontvanger bent vergeleken met mensen die nooit iets declareren.

quote:
De farmaceutische industrie mag in veel landen niet eens richting consument adverteren, dus die vlieger gaat veelal niet op. In de VS inderdaad wel en daar doen ze dat dan ook.
Het blijven ook commerciële partijen en hun sales & marketingbudget als percentage van de omzet is voor zover ik weet niet disproportioneel vergeleken met andere industrieën. Qua R&D zitten ze samen met de IT wel aan de top qua uitgaven als percentage van de omzet.
Je kan vinden dat er niets aan marketing mag worden uitgegeven, maar dan moet je gewoon af van het hele idee dat je medicijnontwikkeling en -productie overlaat aan de vrije markt. Er zijn wel wat beperkende maatregelen op te leggen zoals advertering richting patiënt / consument, maar een fabrikant moet toch op de een of andere wijze zijn of haar medicijnen aan de man brengen.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 13:51:06 #53
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161895645
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 13:16 schreef Elzies het volgende:

[..]

Heb je ook weleens Crystal Meth geprobeerd?
Dat bedoelde ik. Maar heb de dosis nooit laten escaleren, nog steeds een gram per maand.
pi_161895687
Vorige week 200 euro betaald aan Amfexa. Mijn maandvoorraad. Echt lekker dit.
pi_161895850
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 13:23 schreef Monolith het volgende:
Je kan vinden dat er niets aan marketing mag worden uitgegeven, maar dan moet je gewoon af van het hele idee dat je medicijnontwikkeling en -productie overlaat aan de vrije markt.
Spijker op de kop. Er zijn een aantal industrieen die publiek horen te zijn. Gezondheidszorg en medicijnenindustrie is daar 1 van, wat mij betreft.
pi_161895965
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 14:00 schreef Farenji het volgende:

[..]

Spijker op de kop. Er zijn een aantal industrieen die publiek horen te zijn. Gezondheidszorg en medicijnenindustrie is daar 1 van, wat mij betreft.
Je kan prima zaken aan de markt overlaten als je maar geen concurrentielagunes creëert met allerlei maatregelen die de marktwerking belemmeren (zoals patenten, registraties waar het in de OP over gaat en prijsbeleid). Een gezonde, concurrerende markt kenmerkt zich eerder door zeer lage winstmarges dan hoge winstmarges.
pi_161896120
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 14:06 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je kan prima zaken aan de markt overlaten als je maar geen concurrentielagunes creëert met allerlei maatregelen die de marktwerking belemmeren (zoals patenten, registraties waar het in de OP over gaat en prijsbeleid). Een gezonde, concurrerende markt kenmerkt zich eerder door zeer lage winstmarges dan hoge winstmarges.
Je ziet aan dat gedoe met Turing Pharmaceuticals dat ook in gevallen waarbij er geen patenten zijn de mogelijkheid tot speculatie nog steeds bestaat.
Nou kun je zo'n markt volstrekt dereguleren, iedereen zonder enige vorm van controle medicijnen op de markt laten brengen en hopen dat marktwerking wel zorgt voor minimalisatie van negatieve effecten, maar dat lijkt me gezien alle incidenten die er nu al zijn een wat naïeve gedachte.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 14:17:22 #58
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161896190
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 13:23 schreef Monolith het volgende:
De farmaceutische industrie mag in veel landen niet eens richting consument adverteren, dus die vlieger gaat veelal niet op. In de VS inderdaad wel en daar doen ze dat dan ook.
In de VS gaat er slechts 1/8 van het marketing budget naar adverteren richting consument. Er zijn wel 81000 sales reps (pharmaceutical sales representative) voor 823000 (actieve) dokters.
pi_161896468
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 14:14 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je ziet aan dat gedoe met Turing Pharmaceuticals dat ook in gevallen waarbij er geen patenten zijn de mogelijkheid tot speculatie nog steeds bestaat.
Kun je dat voorbeeld verder toelichten?

quote:
Nou kun je zo'n markt volstrekt dereguleren, iedereen zonder enige vorm van controle medicijnen op de markt laten brengen en hopen dat marktwerking wel zorgt voor minimalisatie van negatieve effecten, maar dat lijkt me gezien alle incidenten die er nu al zijn een wat naïeve gedachte.
Dat is niet mijn doel hoor. Maar mogelijkheden tot exclusieve registratie zijn echt enorm marktverstorend. Concluderen dat marktwerking niet plaats kan hebben in de markt voor medicijnen omdat een bedrijf een medicijn exclusief registreert en dan de prijs omhoog gooit vind ik erg merkwaardig.
pi_161897287
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 14:31 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Kun je dat voorbeeld verder toelichten?
Daar ging het om een medicijn waarvan het patent al lang verlopen was, waarbij men de prijs met een factor 50 verhoogde.
Feitelijk staat het dan iedereen vrij om een eigen generieke variant op de markt te brengen, maar overheidsinterventie is natuurlijk verre van de enige belemmering om een markt te betreden. Markten voor nichemedicatie zijn bijvoorbeeld lang niet altijd interessant vanwege de geringe omvang.
pi_161897815
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 08:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Zolang apotheken nog homeopatische onzin en medicamenten zonder recept verkopen die al jaren geleden al als niet werkzaam werden bevonden zie ik apotheken niet als de juiste om het voor de patient op te nemen.
Shoot the messenger?

Je hebt wellicht gelijk mbt de positie van apothekers, maar dat doet volgens mij niets af aan de inhoud van hun kritiek.
"Pools are perfect for holding water"
pi_161898038
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 15:37 schreef probeer het volgende:

[..]

Shoot the messenger?

Je hebt wellicht gelijk mbt de positie van apothekers, maar dat doet volgens mij niets af aan de inhoud van hun kritiek.
Je ziet dit zo vaak op fok!. Persoon X heeft eigenlijk wel een punt, maar ik mag persoon X niet dus ben ik tegen ook al is dat nadelig voor mijzelf en de maatschappij. Een beetje zoals mijn ongestelde puberzusje vroeger ruzie zocht.
pi_161899880
quote:
Er was tot 1 maart 2016 géén geregistreerd dexamfetamine beschikbaar in Nederland terwijl er in 2014 21.000 patiënten met magistraal dexamfetamine werden behandeld. De dexamfetamine die patiënten ontvingen, werd bereid door een zogenaamde apotheek grootbereider of door de lokale apotheek zelf. De eisen die de Geneesmiddelenwet stelt aan fabrikanten die geregistreerde geneesmiddelen op de markt brengen zijn strenger. Effectiviteit en veiligheid van het geregistreerde geneesmiddel en het monitoren van die veiligheid is daarmee dan wel goed geregeld. Het grootbereiders product noemt men 'magistraal bereid', dit betreft 'op maat gemaakte geneesmiddelen waarvan geen geregistreerd product beschikbaar is en is bedoeld voor een relatief kleine gebruikersgroep'. De dexamfetamine die door het bedrijf Medice in Duitsland is ontwikkeld en dat door Eurocept op de Nederlandse markt is gebracht, voldoet aan de effectiviteit en veiligheidseisen voor geregistreerde geneesmiddelen. De Geneesmiddelenwet stelt dat het niet is toegestaan een grootbereidersproduct te produceren en te leveren als er een geregistreerd alternatief beschikbaar is. Om die reden mag de grootbereider het door hen bereide 5mg dexamfetamine product niet meer leveren.
Dit lijkt mij duidelijk per wet geregeld en ik vraag me af, waar het precies misgaat. Is de medicijnwet verkeerd of verouderd of was de vergoeding vanuit de zorgverzekering te laag. En is het ook mogelijk voor een andere farmaceut om een eigen productie van Dexamfetamine te registreren en goedkoper op de markt te brengen?
.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 20:13:02 #64
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161903909
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 17:10 schreef Fer het volgende:

[..]

Dit lijkt mij duidelijk per wet geregeld en ik vraag me af, waar het precies misgaat. Is de medicijnwet verkeerd of verouderd of was de vergoeding vanuit de zorgverzekering te laag. En is het ook mogelijk voor een andere farmaceut om een eigen productie van Dexamfetamine te registreren en goedkoper op de markt te brengen?
De omzet is relatief laag, en het valt onder de opiumwet (lijst 1). Dan is het misschien enkel interessant voor kleinere bedrijven, of bedrijven die dat soort middelen reeds leveren (bijkomende vereisten, meer controle etc. voor harddrugs).
  dinsdag 3 mei 2016 @ 20:27:52 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161904367
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 15:37 schreef probeer het volgende:

[..]

Shoot the messenger?

Apothekers brengen dit soort kritiek vooral naar buiten uit eigen belang
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_161904668
Werd tijd
pi_161908375
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 20:13 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

De omzet is relatief laag, en het valt onder de opiumwet (lijst 1). Dan is het misschien enkel interessant voor kleinere bedrijven, of bedrijven die dat soort middelen reeds leveren (bijkomende vereisten, meer controle etc. voor harddrugs).
Het is interessant genoeg voor Eurocept en de apothekers praten over 30M
.
pi_161914421
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 15:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Daar ging het om een medicijn waarvan het patent al lang verlopen was, waarbij men de prijs met een factor 50 verhoogde.
Feitelijk staat het dan iedereen vrij om een eigen generieke variant op de markt te brengen, maar overheidsinterventie is natuurlijk verre van de enige belemmering om een markt te betreden. Markten voor nichemedicatie zijn bijvoorbeeld lang niet altijd interessant vanwege de geringe omvang.
Dat laatste wordt in de economie aangeduid met de minimum efficient scale. De verhouding tussen de totale omvang van een markt en de minimum efficient scale en geeft een indicatie van het aantal concurrenten waarvoor er plaats is in een markt. Bij nichemarkten zal deze verhouding vrij dicht bij 1 liggen waardoor er inderdaad monopolistische effecten op kunnen treden. Maar dat laat onverlet dat er op markten voor farmaceutische producten vaak veel mogelijkheden bestaan om concurrenten te weren. Het creeren van dat soort onnodige monopolies lijkt mij nergens voor nodig. Voor farmaceutische producten in nichemarkten kan naar mijn idee beter gericht beleid geformuleerd worden als beprijzingsvrijheid voor producenten te groot geacht wordt.
  woensdag 4 mei 2016 @ 13:36:52 #69
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161920052
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 22:07 schreef Fer het volgende:

[..]

Het is interessant genoeg voor Eurocept en de apothekers praten over 30M
En het is jarenlang registratieloos gweest, dus blijkbaar niet interessant genoeg voor de rest. 30M is aan de woekerprijs die Eurocept vraagt, 5¤ per 30 pillen zou een normale prijs zijn, dan is de omzet slechts 5M, de winst misschien 1M.

[ Bericht 10% gewijzigd door crystal_meth op 04-05-2016 14:04:56 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')