Ik heb de foto's ook al naar verschillende mensen geappt en iedereen aast op een plakjequote:Op zaterdag 13 augustus 2016 22:04 schreef computergirl het volgende:
Ooooh mag ik een plakje?![]()
Ook Levine's recept?
quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 09:12 schreef qltel het volgende:
Ik heb gisteravond maar eens wat witte broodjes gebakken..
[ afbeelding ]
Voor brood geen van beide. Lang leve no-knead breadquote:Op vrijdag 22 juli 2016 22:10 schreef Buddy_Vedder het volgende:
[..]
Zie het als een familieafwijking, ik kan me er enorm aan ergeren als ik het brood bekijk en ik zie dat er een afwijking inzit.
Trouwens iets heel anders, ik ga mijzelf een kitchenaid cadeau doen, ik twijfel tussen de k5 heavy duty(315 watt) of een artisan bowl lift, wat zou jullie voorkeur zijn?
Ik werk nu met een oude machine van een pools merk(250 watt) een ware hell.
Hebben ze dat standaard, of is het zo'n tijdelijk product?quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:27 schreef Trusten het volgende:
[..]
Die hadden ze hier toevallig bij de Aldi
[ afbeelding ]
Ik heb het een keer bij de Welkoop gekocht. Ik vond het een vreemde winkel voor dit soort producten, maar ze hadden ook broodbakmixen en broodzakken.quote:Op maandag 15 augustus 2016 13:20 schreef SnoepTomaatje het volgende:
[..]
Hebben ze dat standaard, of is het zo'n tijdelijk product?
Ik denk tijdelijk, niet eerder gezien en lag in die bakken vooraan bij de kassa'squote:Op maandag 15 augustus 2016 13:20 schreef SnoepTomaatje het volgende:
Hebben ze dat standaard, of is het zo'n tijdelijk product?
Ik ga deze week even kijken, al kan ik me niet herinneren dat ik het er gezien heb, maar nu kan ik er gericht naar zoeken natuurlijk.quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:42 schreef Trusten het volgende:
[..]
Ik denk tijdelijk, niet eerder gezien en lag in die bakken vooraan bij de kassa's
quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 08:57 schreef jitzzzze het volgende:
Ik ben bijna door mijn T65 bloem heen maar heb nog hoopjes t55 staan.
Is dat uitwisselbaar of maakt het wel echt iets uit?
uiterlijk was die van mij geen foto waard, maar smaakt goed en best mooie structuurquote:Op zondag 4 september 2016 18:30 schreef Martijn1P het volgende:
En Computergirl?
[ link | afbeelding ]upload pics
Dat is t belangrijstequote:Op zondag 4 september 2016 18:37 schreef computergirl het volgende:
[..]
uiterlijk was die van mij geen foto waard, maar smaakt goed en best mooie structuur
Boh, ziet er heerlijk uit. Zou ik de gembersiroop kunnen skippen danwel vervangen voor iets anders?quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 22:08 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik heb de foto's ook al naar verschillende mensen geappt en iedereen aast op een plakje![]()
Ik heb dit recept gevolgd: http://allrecipes.nl/recept/13729/fries-suikerbrood.aspx , maar het komt allemaal ongeveer op hetzelfde neer.
hou je niet van gember?quote:Op maandag 5 september 2016 09:36 schreef Negentiendertig het volgende:
[..]
Boh, ziet er heerlijk uit. Zou ik de gembersiroop kunnen skippen danwel vervangen voor iets anders?
Oh, dat is het niet, maar ik heb het niet in huis, de rest wel, en kom niet meer langs een supermarket vanavond.quote:
aha, gemberpoeder zou je als vervanging kunnen nemen als je dat wel in huis hebt. Theelepel max, halve tl? En klein beetje extra vochtquote:Op maandag 5 september 2016 10:06 schreef Negentiendertig het volgende:
[..]
Oh, dat is het niet, maar ik heb het niet in huis, de rest wel, en kom niet meer langs een supermarket vanavond.
Ah, kijk, bedankt. Dan probeer ik dat, ben benieuwd of het wat wordtquote:Op maandag 5 september 2016 10:08 schreef computergirl het volgende:
[..]
aha, gemberpoeder zou je als vervanging kunnen nemen als je dat wel in huis hebt. Theelepel max, halve tl? En klein beetje extra vocht
Dankquote:Op maandag 5 september 2016 09:36 schreef Negentiendertig het volgende:
[..]
Boh, ziet er heerlijk uit. Zou ik de gembersiroop kunnen skippen danwel vervangen voor iets anders?
In dat geval wacht ik tot morgen met het maken, dan haal ik morgen first thing een flesje gembersiroopquote:Op maandag 5 september 2016 15:57 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dank![]()
Ik weet niet of je de gembersiroop goed kan vervangen. Ik vond de gembersiroop wel degelijk van toegevoegde waarde voor de 'stickyness' van het suikerbrood
Maar ik lees dat je het niet in huis hebt? Misschien beetje suikerwater ofzo maken en laten inkoken? (veel suiker, beetje water)
oh maar qua tijd valt het best meequote:Op maandag 5 september 2016 16:16 schreef Negentiendertig het volgende:
[..]
In dat geval wacht ik tot morgen met het maken, dan haal ik morgen first thing een flesje gembersiroop
Leuk topic verder trouwens. Zou graag zelf brood bakken (en dus helemaal niet meer kopen in de winkel), maar ik heb er de tijd niet voor helaas. Tot die tijd lees ik hier wel mee
Brood maken kost misschien weinig tijd op de klok, maar het kost wel tijd in je hoofd, als in: het houdt je toch bezig. Tenminste, mij wel.quote:Op maandag 5 september 2016 16:31 schreef computergirl het volgende:
[..]
oh maar qua tijd valt het best meevooral als je kiest voor no-knead en overnight varianten die je alleen tijd kosten tijdens je slaap
Twee eetlepels in het deeg, één voor het invettenquote:Op maandag 5 september 2016 16:16 schreef Negentiendertig het volgende:
[..]
In dat geval wacht ik tot morgen met het maken, dan haal ik morgen first thing een flesje gembersiroop
Leuk topic verder trouwens. Zou graag zelf brood bakken (en dus helemaal niet meer kopen in de winkel), maar ik heb er de tijd niet voor helaas. Tot die tijd lees ik hier wel mee
Klopt. Mij ook. Hier ook alleen af en toe op een vrije zondag.quote:Op maandag 5 september 2016 17:10 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Brood maken kost misschien weinig tijd op de klok, maar het kost wel tijd in je hoofd, als in: het houdt je toch bezig. Tenminste, mij wel.
Dat brood ziet er prima uit.quote:Op zondag 11 september 2016 10:42 schreef Martijn1P het volgende:
Om het brood wat langer houdbaar te maken, heeft het dan een vetstof (boter/ olie) als ingedrient nodig, of is dat een fabel?
[ link | afbeelding ]
nee klopt, nigella zaad, dat smaakt ui-achtigquote:Op zondag 11 september 2016 20:59 schreef qltel het volgende:
Mooie broodjes!
Wat zijn die zwarte zaadjes, geen maanzaad toch?
Klinkt als iets wat ik ook in huis moet halen, bedankt voor de tip.quote:Op zondag 11 september 2016 21:04 schreef computergirl het volgende:
[..]
nee klopt, nigella zaad, dat smaakt ui-achtig
Behoorlijk overheersend dus daarom minder dan de sesam
Ze hebben geen stokbrood-harde korst, maar ook niet echt zacht. Heb je een linkje naar het recept? Heb je de ringen gedipt in zo'n mengsel met jam-achtig spul?quote:Op zaterdag 17 september 2016 10:12 schreef Oceanonix het volgende:
Gisteren simit gebakken volgens het recept in foodies. Ik krijg het idee dat er iets niet klopt aan het recept. Die turkse brood ringen met sesam hebben toch geen harde korst? En ook zijn ze relatief zoet ten opzichte van ons brood?
Het was een lekker broodje wat ik nu had maar volgens mij geen simit.
Mooi! Heerlijk..quote:Op zaterdag 17 september 2016 11:02 schreef Isegrim het volgende:
Hybride brioche, snufje gewone gist toegevoegd. Zeer blij met resultaat.
Die glans!
Geen linkje maar ben gaan googelen omdat er een achtelijke hoeveelheid gist in zat, 200 g bloem 12 g gist. In het recept van een turkse recepten site zat een normale hoeveelheid gist maar ook zonnebloemolie. Er zat geen vet in mijn recept. Ga ze nog maar eens bakken maar dan volgens het andere recept.quote:Op zaterdag 17 september 2016 11:35 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ze hebben geen stokbrood-harde korst, maar ook niet echt zacht. Heb je een linkje naar het recept? Heb je de ringen gedipt in zo'n mengsel met jam-achtig spul?
Lang geleden dat ik het gemaakt heb, kan me niet helemaal herinneren of er toen ook nog iets zoets door het deeg zelf ging.
het mooiste rustieke brood krijg je volgens mij met zuurdesem, daar heb je misschien nog net tijd genog voor om op te starten.quote:Op zondag 2 oktober 2016 08:55 schreef Secricible het volgende:
Mag ik jullie om advies vragen? Ik ben de laatste weken wat aan het proberen om zelf brood te bakken en tot nu toe met succes. Voorzichtig begonnen met focaccia, die was erg lekker. En afgelopen vrijdag een pogachabrood gemaakt met creme fraiche in het deeg. Erg lekker, bijna cake-achtige structuur met een zachte korst.
Volgende maand viert mijn ma zijn verjaardag en ik wil allerlei soorten kroketten maken als diner. Daar wil ik uiteraard zelfgebakken brood bij serveren. Ik heb een fijnrecept voor zachte bolletjes en eentje voor harde kruidenbroodjes, maar ik zou ook nog een mooi rustiek brood willen bakken met een harde knapperige korst.
Ik zie bij jullie echt prachtige broden die er uit zien alsof ze een mooie harde korst hebben, o.a. In de OP.
Wie heeft er een goed advies voor mij en tips en tricks hoe dit te bereiken? Alles welkom
Mijn advies. Houdt het simpel, zeker als je net bezig bent met het bakken van brood. Zoek op de website van Levine op verschillende vloerbroden en probeer 1 recept een aantal keer uit.quote:Op zondag 2 oktober 2016 08:55 schreef Secricible het volgende:
Mag ik jullie om advies vragen? Ik ben de laatste weken wat aan het proberen om zelf brood te bakken en tot nu toe met succes. Voorzichtig begonnen met focaccia, die was erg lekker. En afgelopen vrijdag een pogachabrood gemaakt met creme fraiche in het deeg. Erg lekker, bijna cake-achtige structuur met een zachte korst.
Volgende maand viert mijn ma zijn verjaardag en ik wil allerlei soorten kroketten maken als diner. Daar wil ik uiteraard zelfgebakken brood bij serveren. Ik heb een fijnrecept voor zachte bolletjes en eentje voor harde kruidenbroodjes, maar ik zou ook nog een mooi rustiek brood willen bakken met een harde knapperige korst.
Ik zie bij jullie echt prachtige broden die er uit zien alsof ze een mooie harde korst hebben, o.a. In de OP.
Wie heeft er een goed advies voor mij en tips en tricks hoe dit te bereiken? Alles welkom
en is het gelukt? Al een beetje geëxperimenteerd?quote:Op maandag 3 oktober 2016 21:17 schreef Secricible het volgende:
Super bedankt voor jullie tips! Ik ga eens aan de slag met de vloerbroden. Zuurdesem zag ik ook nog niet zo zitten, dus ben blij met de tip voor vloerbrood. Ik heb een pizzasteen voor de bbq, die kan ik prima gebruiken dus dat is top!
is een favoriet hier, Levine recpten maak ik vaakquote:Op zondag 9 oktober 2016 20:41 schreef Secricible het volgende:
Dat brood van computergirl hier boven ziet er ook echt fantastisxh uit!!
hoeft ook niet hoor.quote:Op zondag 9 oktober 2016 21:28 schreef Secricible het volgende:
Ik ben me nu wat aan het inlezen op zuurdesem, maar snap er nog weinig van merk ik. Ga me er nog niet aan wagen
Prachtig!quote:Op zondag 16 oktober 2016 09:37 schreef computergirl het volgende:
Zuurdesem, 50% volkoren en 50% lemaire meel
[ link | afbeelding ]
Heel mooi! En inderdaad zo perfect gesnedenquote:Op zondag 16 oktober 2016 09:37 schreef computergirl het volgende:
[ link | afbeelding ]
met deze gaat het primaquote:Op zondag 16 oktober 2016 09:47 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Heel mooi! En inderdaad zo perfect gesneden
Dit is zo'n fijne!quote:Op zondag 16 oktober 2016 09:57 schreef computergirl het volgende:
[..]
met deze gaat het prima
https://www.victorinoxsto(...)_s3s8CFfMV0wodWF0HsA
heb je eerste tijd met stoom gebakken?quote:Op zondag 16 oktober 2016 10:14 schreef Stratotanker het volgende:
Jeeeej, eerste speltdesems ever ooit. Omnomnom!
[ afbeelding ]
Waar haal jij je bloem/meel? Bestel je dat online of haal je dat ergens in de stad?quote:Op zondag 16 oktober 2016 09:37 schreef computergirl het volgende:
[ link | afbeelding ]
molen de Zandhaas in Santpoort. Die hebben geen webwinkel dus eens in de zoveel tijd sleep ik 3*1.5 kilo meel in rugzak de trein inquote:Op zondag 16 oktober 2016 10:27 schreef Negentiendertig het volgende:
[..]
Waar haal jij je bloem/meel? Bestel je dat online of haal je dat ergens in de stad?
Nee, alleen ovenstand. Het kan ook alleen roggemeel zijn bedenk ik me net. Foto is al van even geleden weer. Ik weet het niet meer zeker. Wel weet ik dat ze omnomnom in een paar uur op waren.quote:Op zondag 16 oktober 2016 10:26 schreef computergirl het volgende:
[..]
heb je eerste tijd met stoom gebakken?
ziet wel wel meer uit als rogge, maar probeer stoom eens. Krijg je mooiere korst.quote:Op zondag 16 oktober 2016 12:06 schreef Stratotanker het volgende:
[..]
Nee, alleen ovenstand. Het kan ook alleen roggemeel zijn bedenk ik me net. Foto is al van even geleden weer. Ik weet het niet meer zeker.
Kom het eens uitleggen dan. Zandhaas is mijn buurmolen.quote:Op zondag 16 oktober 2016 12:08 schreef computergirl het volgende:
[..]
ziet wel wel meer uit als rogge, maar probeer stoom eens. Krijg je mooiere korst.
Mazzelaar!quote:Op zondag 16 oktober 2016 12:10 schreef Stratotanker het volgende:
[..]
Kom het eens uitleggen dan. Zandhaas is mijn buurmolen.
Ah, thanks. Zie dat ze do-za open zijn, hopelijk kan ik donderdag even langs.quote:Op zondag 16 oktober 2016 11:41 schreef computergirl het volgende:
[..]
molen de Zandhaas in Santpoort. Die hebben geen webwinkel dus eens in de zoveel tijd sleep ik 3*1.5 kilo meel in rugzak de trein in
Maar ik heb in verleden wel eens online besteld bij Zuidmolen, die hebben enorm veel keuze maar moet daar wel even zoeken naar meel zonder toevoegingen
nog nooit gemaakt helaas, wel eens stokbrood gemaakt dat meer op ciabatta leekquote:Op zondag 23 oktober 2016 07:48 schreef TravelRose het volgende:
Wie heeft de ultieme tip om ciabatta te maken? Ik heb het laatst geprobeerd, maar het leek meer op een hompbrood dan op zo'n heerlijk ciabattabroodje.
Thanks, volgende keer even proberen. Heb toevallig nog een voorraad grind en droogijs liggen.quote:Op zondag 16 oktober 2016 16:02 schreef computergirl het volgende:
[..]
Mazzelaar!
Bakken met stoom:
http://marionskitchenstor(...)je-oven-als.html?m=1
Bedankt!quote:Op zondag 23 oktober 2016 08:33 schreef computergirl het volgende:
[..]
nog nooit gemaakt helaas, wel eens stokbrood gemaakt dat meer op ciabatta leekIk ben superslecht met nat deeg, maar in het nieuwe boek van Levine komt een recept voor ciabatta dus dan ga ik misschien een poging wagen.
https://www.bol.com/nl/p/(...)7007edb924b000007561
nou ik had niet echt tips dus, maar toevallig las ik vanochtend verslag van ciabatta masterclass op een Am.site, inclusief filmpjes......misschien heb je er iets aanquote:
Pffff, da's 76% water, dat is heel erg veel. Als stelregel (zeker bij zo'n simpel recept) kun je aanhouden dat je tussen de 55% en 60% van je meelgewicht aan water nodig hebt. Bij 300 gram meel zou ik dan gaan voor 300 * 55% = 165 gram (het komt niet op de gramquote:Op dinsdag 25 oktober 2016 18:45 schreef Audreyoot het volgende:
Even een vraagje, ik heb een broodbakboekje en wilde daarvan het volkoren brood maken. Nu staat er 230 ml water, 2 gram droge gist, 300 gram volkorenmeel en 3 gram zout.
Een soepel deeg is er niet van te maken, het is net modder. Kan dit nog wat worden?
Thanks, ik was we al bang voor. Kan ik het nog redden? Als ik nu bv nog wat gist en meel toevoeg?quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 18:52 schreef qltel het volgende:
[..]
Pffff, da's 76% water, dat is heel erg veel. Als stelregel (zeker bij zo'n simpel recept) kun je aanhouden dat je tussen de 55% en 60% van je meelgewicht aan water nodig hebt. Bij 300 gram meel zou ik dan gaan voor 300 * 55% = 165 gram (het komt niet op de gram). Tenslotte kun je er altijd nog water bij doen, maar eruit halen kan niet.
76% water ken ik wel van pakken met mix voor broodbakmachines.
Kun je proberen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 18:54 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Thanks, ik was we al bang voor. Kan ik het nog redden? Als ik nu bv nog wat gist en meel toevoeg?
Ik heb de laatste dagen ook een brood gemaakt met een pak volkorenmeel. Daar zit waarschijnlijk heel de korrel in gemalen en dat is tussen de 30 a 35% van het meel als ik het goed weet. Ik krijg daarbij weinig glutenontwikkeling (en zonder gluten geen brood). Je zou die 125 gram dus ook kunnen doen met witte bloem, dan krijg je sneller en betere gluten en dus een beter brood met iets minder volkoren (maar altijd nog meer dan in een supermarktbrood).quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 18:54 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Thanks, ik was we al bang voor. Kan ik het nog redden? Als ik nu bv nog wat gist en meel toevoeg?
Super, ik hoop dat het lukt!quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 19:13 schreef Audreyoot het volgende:
Thnx! Ik ga het proberen, heb voor de zekerheid ook maar nog een batch gemaakt met mijn gebruikelijke recept
Mooi!quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 22:41 schreef Audreyoot het volgende:
[ afbeelding ]
Goed gekomendie linker is het probleem beslag, had er nog wat walnoten doorheen gedaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |