abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161699750
Onder de 16 geen Facebook, geen Twitter, geen Instagram

Wie jonger is dan 16 jaar, mag zonder toestemming van zijn ouders geen sociale media gebruiken. Dat heeft het Europees Parlement beslist. In 2018 wordt het wet.

Tot op vandaag bestaat er geen aparte wet over de leeftijd waarop je als kind een account mag hebben op sociale media zoals Facebook, Twitter of Instagram. Algemeen wordt 13 jaar als de leeftijdsgrens beschouwd, omdat de meeste sites jongere kinderen weigeren. In een verordening over privacy- en gegevensbescherming - die in 2018 wetgeving wordt - heeft het Europees Parlement die grens nu op 16 jaar vastgelegd.

,,Wereldvreemd", zegt kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen. ,,Waarom er opeens drie jaar bijtellen? Je kan een 15-jarige toch niet plots aan zijn moeder laten vragen of hij Facebook nog wel mag gebruiken?" Het Kinderrechtencommissariaat hoopt dan ook dat ons land de grens van 13 jaar bewaart - een optie die de EU-lidstaten zouden hebben.

In hoeverre er toezicht zal zijn op de nieuwe Europese regelgeving is nog maar zeer de vraag. Met een leugentje bij het opgeven van de geboortedatum omzeilt een kind heel simpel de leeftijdscontrole. Europa wil dat internetbedrijven extra inspanningen leveren om te checken of gebruikers over hun leeftijd liegen. Hoe ver een website daarin moet gaan, is onduidelijk. Enkel een controle met elektronische identiteitskaart is sluitend, maar zo'n plan is onrealistisch.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)geen-Instagram.dhtml
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_161699795
Ik vind het niet onverstandig om kinderen van sociale media te houden, maar je zou denken dat vanzelfsprekend aan de ouders is om te bepalen. Beetje vreemd dat er een speciale wet voor gemaakt dient te worden die de socialemediabedrijven ineens controleplicht geeft, terwijl dit ongetwijfeld onmogelijk is om goedkoop toe te passen en/of moeiteloos omzeild kan worden.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_161699846
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 13:26 schreef Jordy-B het volgende:
Ik vind het niet onverstandig om kinderen van sociale media te houden, maar je zou denken dat dat meer aan de ouders is dan aan de wetgever.
Zoiets moet je gewoon regelen zonder wetgeving. Laat ouders en kinderen het onderling bepalen en bemoei je er als EU niet mee.
Hoogstens kan je voorlichting subsidiëren over de gevaren van social media.
pi_161699924
Dat 'met toestemming van ouders' vind ik wel een goeie eigenlijk. Zouden ze met meer van die verboden moeten doen. Alcohol op je 16e? Alleen met toestemming van ouders.
pi_161699925
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 13:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Zoiets moet je gewoon regelen zonder wetgeving. Laat ouders en kinderen het onderling bepalen en bemoei je er als EU niet mee.
Hoogstens kan je voorlichting subsidiëren over de gevaren van social media.
Nou ja, daarom heb ik mijn reactie dus gewijzigd. :)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_161699954
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 13:32 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nou ja, daarom heb ik mijn reactie dus gewijzigd. :)
Ja, dat zag ik :)
  maandag 25 april 2016 @ 13:34:22 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_161699967
Wat afschuwelijk. Waar bemoeien ze zich mee?
pi_161699981
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 13:34 schreef BasEnAad het volgende:
Geerd: "Ik zou ze allemaal keihard doen ! ! ! !"
pi_161699982
Europese regelgeving tot achter de voordeur.

Prachtig.
pi_161699985
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 13:34 schreef BasEnAad het volgende:
Het is geen verbod. De ouders moeten alleen toestemming geven.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_161700010
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 13:32 schreef Jigzoz het volgende:
Dat 'met toestemming van ouders' vind ik wel een goeie eigenlijk. Zouden ze met meer van die verboden moeten doen. Alcohol op je 16e? Alleen met toestemming van ouders.
Ja, leuk.
Enig idee hoeveel (licht) verstandelijk beperkte ouders er zijn, die daar echt helemaal niks om geven.
[Trouwens, thuis alcohol drinken mag gewoon als minderjarige]
pi_161700025
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 13:36 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, leuk.
Enig idee hoeveel (licht) verstandelijk beperkte ouders er zijn, die daar echt helemaal niks om geven.
[Trouwens, thuis alcohol drinken mag gewoon als minderjarige]
Ja. We geven die mensen ook stemrecht. Of we nemen ze serieus, of niet.
  maandag 25 april 2016 @ 13:37:41 #13
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_161700027
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 13:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is geen verbod. De ouders moeten alleen toestemming geven.
Leuk en aardig, maar dat is niet te handhaven.
pi_161700064
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 13:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja. We geven die mensen ook stemrecht. Of we nemen ze serieus, of niet.
Ik kies voor niet.
pi_161700067
Logisch natuurlijk. Je bent als minderjarige in beginsel niet handelingsbekwaam, uitgezonder zijn uitgaven die normaal zijn voor een kind van die leeftijd. Als een 15-jarige bij de juwelier een bak gouden sieraden komt aanbieden zegt die ook dat die zijn moeder of vader moet meebrengen. Het idee dat een 13-jarige dan ineens wel allerlei persoonlijke gegevens die een flinke economische waarde vertegenwoordigen en zijn privacy tot in het einde der tijden zou mogen weggeven zonder ouderlijke toestemming is in het geheel niet logisch.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_161700070
Complottheorietje erbij?

Hier heeft Facebook stevig gelobbyd. Om dit werkbaar te maken moeten ouders zich wel als zichzelf aanmelden. Dat maakt hun profielen waardevoller.
pi_161700092
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 13:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Logisch natuurlijk. Je bent als minderjarige in beginsel niet handelingsbekwaam, uitgezonder zijn uitgaven die normaal zijn voor een kind van die leeftijd. Als een 15-jarige bij de juwelier een bak gouden sieraden komt aanbieden zegt die ook dat die zijn moeder of vader moet meebrengen. Het idee dat een 13-jarige dan ineens wel allerlei persoonlijke gegevens die een flinke economische waarde vertegenwoordigen en zijn privacy tot in het einde der tijden zou mogen weggeven zonder ouderlijke toestemming is in het geheel niet logisch.
Maar je verkoopt je privacy hierbij niet, dus waarom die vergelijking met een juwelier?
Geerd: "Ik zou ze allemaal keihard doen ! ! ! !"
pi_161700112
compleet belachelijk.

opstapje voor meer ellende, ook. want nu kan, net als facebook dat bijvoorbeeld al doet, een social media site om legitimatie gaan vragen. dat betekend dus practisch gezien, dat je je anonimiteit kwijtraakt.
pi_161700119
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 13:39 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik kies voor niet.
Kan, maar moet dan iedere ouder behandeld worden zoals de zwakzinnigste ouder behandeld kan worden?
pi_161700138
Wat een onzin. Alsof we nog niet genoeg EU-bullshit regeltjes hebben.
  Boks-Chick maandag 25 april 2016 @ 13:50:06 #21
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_161700286
Hoe willen ze dat gaan regelen dan? Moet een ouder schriftelijk toestemming geven aan (bijv) facebook :? Hoe dat dan te doen?

Dit is een enorme wassen neus natuurlijk. Zo eenvoudig door de kids te omzeilen.
lolwut
  maandag 25 april 2016 @ 13:53:01 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161700349
Kennelijk zijn alle grote problemen in Europa opgelost, als ze tijd hebben om zich met dit soort geneuzel bezig te houden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_161700358
Als op scholen kinderen goed klaargestoomd worden hoe om te gaan met social media en kinderen heel bewust maken van de valkuilen die social media met zich meebrengen lijkt me beter dan in principe de toegang ontzeggen van social media.
pi_161700368
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 13:53 schreef Janneke141 het volgende:
Kennelijk zijn alle grote problemen in Europa opgelost, als ze tijd hebben om zich met dit soort geneuzel bezig te houden.
Je denkt dat de hele Europese politiek zich maar met één ding tegelijk kan bezighouden?
pi_161700374
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 13:41 schreef Ali-Chemicali het volgende:

[..]

Maar je verkoopt je privacy hierbij niet, dus waarom die vergelijking met een juwelier?
Om even duidelijk te maken wat de hoofdregel is, namelijk dat minderjarigen handelingsonbekwaam zijn (en zich dus niet juridisch kunnen verplichten tot het een of het ander) en dat iedereen dat ook eigenlijk heel normaal vindt. Daar zijn dan uitzonderingen op, die ook heel logisch zijn, ik zie alleen niet waarom een verstrekkende en duurzame verbintenis zoals lid worden van facebook zo'n uitzondering zou moeten zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')