Laat ik eens een droog en feitelijk zonder vooringenomenheid antwoord op de vraag in de TT proberen te geven.
Wie profiteert er nou echt van de staat? Om dit te kunnen beantwoorden moet je eerst "
profiteren" definiëren. Dit doe ik als volgt: je profiteert van de staat indien je meer geld van de staat ontvangt dan dat je aan de staat betaalt.
Ontvangsten van de staat kunnen in vele vormen voorkomen: als gebruiker van onderwijs, als ontvanger van huurtoeslag, als reiziger in het openbaar vervoer, als bezoeker van een museum, als gebruiker van thuiszorg of als gebruiker van een willekeurige andere overheidsvoorziening heeft de burger profijt van de overheid. Deze neem ik allemaal mee. Bijstandsuitkeringen worden niet meegenomen in deze SCP-cijfers. Voor
betalingen aan de staat kijk ik naar de betaalde inkomstenbelasting.
Deze aanpak kent enkele tekortkomingen. Enerzijds bestaan er ook voordelen van de staat (die dus bijdragen aan het profijt van de burger) die niet in geld uitgedrukt kunnen worden. We profiteren immers ook van immateriële zaken als veiligheid en stabiliteit. Anderzijds vormt de inkomstenbelasting niet de enige betaling aan de staat, aangezien er nog diverse andere belastingen vormen. Houd dus rekening met deze twee tekortkomingen bij de interpretatie van het resultaat. Een beter onderzoekje is niet echt mogelijk zo snel uit de losse pols, aangezien de informatie over die tekortkomingen niet voor handen is. Een derde tekortkoming is overigens dat ik hieronder de baten per inkomensdeciel van huishoudens vergelijk met de lasten per inkomensdeciel op individueel niveau, en dat de eerste cijfers over 2007 gaan en de tweede cijfers over 2008. Kon zo gauw geen matchende resultaten vinden.
Allereerst de ontvangsten van de staat per inkomensdeciel:
Bron: SCPJe ziet dat de hogere inkomens het meeste geld van de staat ontvangen, maar dat dit niet geleidelijk toeneemt vanaf de lagere inkomens.
Dan de lasten per inkomensdeciel (aftrekposten als hypotheekrente zitten al verwerkt in de baten hierboven):
Bron: CBSJe ziet dat de lasten sterk toenemen naarmate het inkomen groeit.
Om iets te kunnen concluderen zal je nu per inkomensdeciel het saldo moeten berekenen. Let hierbij op dat de absolute waarden van het saldo nietszeggend zijn, aangezien de baten per huishouden zijn en de lasten per individu. Dit maakt de tabel hieronder überhaupt onzuiver. De informatie die van waarde is, is hoe die waarden zich t.o.v. elkaar verhouden en dus de ranking van het voordeel/nadeel per deciel.
![2pq5my0.png]()
Om de
conclusie overzichtelijk te presenteren in een histogrammetje (1=laagste inkomens, 10=hoogste inkomens, de bedragen op de y-as heb ik weggehaald aangezien de absolute bedragen nietszeggend zijn):
![xas4ts.png]()
Dit wekt de indruk dat de laagste inkomens het meeste profiteren van de staat, met het 2e, 3e en 4e inkomensdeciel als grootste 'profiteurs van de staat'.
Let wel op dat dit meer een grapje is. Er zijn zoveel tekortkomingen aan wat ik nu doe dat het niet bepaald een betrouwbare conclusie oplevert. Bijstandsuitkeringen moeten er nog bij komen en het feit dat de hogere inkomens ook meer BTW etc. betalen. Het voordeel van de lagere inkomens t.o.v. de hogere inkomens is dus véél groter dan in het grafiekje het geval lijkt. Plus de andere tekortkomingen die ik al noemde, die het vooral wat minder zuiver maken. Misbruik deze post dus vooral niet om te doen alsof je nu bewijs hebt gezien voor hoe het exact zit. Het geeft hoogstens iets meer objectieve informatie.
[ Bericht 0% gewijzigd door Kaas- op 25-04-2016 15:37:17 ]