abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161385065
Kees Verhoeven (D66) op facebook:

quote:
Morgen om 19.00 uur debatteert de Tweede Kamer over de uitslag van het referendum van afgelopen woensdag over het Associatieakkoord met ‪#‎Oekraine‬. Volgens website GeenStijl sturen sommige partijen hun "B-garnituur" maar laat duidelijk zijn dat D66 dit debat heel serieus neemt.

Zoals iedereen weet, heeft D66 de afgelopen maanden volop campagne gevoerd voor dit verdrag maar was de uitslag duidelijk anders: ruim 61% van de opgekomen kiezers stemde tegen. Hoe jammer ook, D66 vindt dat de uitslag van het referendum gevolgd moet worden. Wat betekent dat Nederland het Associatieakkoord niet kan ratificeren.

Overigens was er ruim voor 6 april -dus toen de uitslag nog niet eens bekend was!!- al een meerderheid in de Tweede Kamer, gevormd door SP, PVV, CDA en PvdA, die had beloofd de uitslag hoe dan ook te zullen respecteren.

Volgens de referendumwet van D66, PvdA en GroenLinks betekent dit dat het kabinet nu als eerste stap "zo spoedig mogelijk" (artikel 13 van de referendumwet) een (uitsluitend daartoe strekkende) intrekkingswet naar de Tweede Kamer moet sturen. Dus niet, zoals het kabinet in haar brief van vandaag suggereert, eerst uitgebreid gaan treuzelen en tijdrekken alvorens iets concreets te doen met de uitslag. Dat zou het vertrouwen van de kiezer trouwens ook geen goed doen.

Om echt recht te doen aan de uitslag zal het kabinet vervolgens in gesprek moeten met de vertegenwoordigers van het tegenkamp om te horen waar de belangrijkste weerstand nu precies zit. Want dat is een nogal breed en gevarieerd spectrum. Zorgvuldigheid is dus nadrukkelijk geboden.

Oftewel: premier Rutte en minister Koenders moeten om tafel met mensen als Jan Roos en Bart Nijman (GeenPeil/GeenStijl), Thierry Baudet (Forum voor Democratie), Van Dixhoorn en Van Houwelingen (Burgercomité EU), Jort Kelder (925), Wilders (PVV), Roemer (SP) en Thieme (Dieren). Het kabinet brengt het "nee" van 6 april in haar brief nu zelf al terug tot het EU-lidmaatschap en de drie artikelen over militaire samenwerking. Terechte punten maar dit gaat wel voorbij aan de Nexit van het Burgercomité, de brievenbusfirma's van Jort Kelder, het pure handelsverdrag van de SP en de plofkippen van Marianne Thieme.

Ten derde zal Rutte op basis van deze gedegen inventarisatie een voorstel moeten doen aan de Tweede Kamer om vervolgens in gesprek te gaan met de 27 lidstaten van de Europese Unie om te kijken of en hoe het mogelijk is om wel samen te werken met Oekraine zonder de uitspraak van de Nederlandse bevolking te negeren.

Uiteraard was een "ja" op 6 april een stuk simpeler geweest. We hebben ons best gedaan maar het is ons niet gelukt en daar moeten we nu ook gewoon naar handelen. In lijn met onze eigen referendumwet. Dat zal morgen de inzet van D66 zijn.
https://www.facebook.com/KeesVerhoevenD66/posts/485502661645329

De sprekerslijst:

pi_161385365
quote:
Nederland heeft woensdag 6 april tegen het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne gestemd. Wat houdt een raadgevend referendum in, waar gaat het over en wat vinden de voor- en tegenstanders?

Wat staat er op het spel?

Op 1 januari van dit jaar had het associatieverdrag met Oekraïne in werking moeten treden, maar tegenstanders van de overeenkomst staken daar een stokje voor. Zij vinden dat het besluit eerst aan de Nederlandse burger moet worden voorgelegd.

Het aan GeenStijl gelieerde actiecomité GeenPeil verzamelde samen met het Forum voor Democratie en het Burgercomité-EU voldoende handtekeningen om een raadgevend referendum over het verdrag op te zetten.
Minimale opkomst van 30 procent is gehaald
Zie ook: Ruime meerderheid tegen verdrag Oekraïne, referendum is geldig

Wat is een raadgevend referendum?

Daarin kan de Nederlandse kiezer zich uitspreken voor of tegen een reeds aangenomen wet of verdrag. Voorwaarde is wel dat de wet of het verdrag in kwestie nog niet in werking is getreden. Na publicatie in de Staatscourant moet er binnen vier weken een verzoek worden ingediend om een raadgevend referendum op te tuigen. Het is de eerste keer dat in Nederland een raadgevend referendum plaatsvindt.

Kan iedereen dan zomaar een referendum aanvragen?

Nee, dat proces verloopt in twee stappen. In de eerste fase moeten 10.000 handtekeningen van kiesgerechtigden worden opgehaald om het verzoek in behandeling te nemen. Daarna moeten er 300.000 geldige verzoeken bij de Kiesraad binnenkomen om het raadgevend referendum op te zetten.

Wat gebeurt er met de uitslag?

De uitkomst van het referendum is niet bindend. Dat betekent dat kiesgerechtigden een stevig signaal kunnen afgeven, maar aan de uitkomst hoeft geen gevolg te worden gegeven. Ook niet onbelangrijk: er moeten wel voldoende kiesgerechtigden een stem uitbrengen. Minstens 30 procent van alle kiesgerechtigden moet zich bij de stembus uitspreken, anders is de uitslag niet geldig.

Al is het een raadgevend referendum, een overweldigende stem tegen het verdrag zal het kabinet dwingen om met hele goede redenen te komen om de uitslag naast zich neer te leggen.

Premier Mark Rutte zei woensdag na de eerste exitpolls dat het kabinet bij een geldig 'nee' het verdrag "niet zonder meer" kan ondertekenen.

Bijna een week later liet minister Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) de Tweede Kamer weten dat het kabinet uiterlijk in september met een evaluatie komt over het referendum. Dat betekent niet dat het kabinet dan met een inhoudelijke reactie op de uitkomst van de volksraadpleging zal komen, het gaat om een evaluatie zoals dat ook bij Tweede Kamerverkiezingen geschiedt.
'Het is duidelijk dat nee-kamp in overgrote mate heeft gewonnen'
pi_161385558
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 21:52 schreef Infection het volgende:
Kees Verhoeven (D66) op facebook:

[..]

https://www.facebook.com/KeesVerhoevenD66/posts/485502661645329

De sprekerslijst:

[ afbeelding ]
Prima plan van aanpak, en zoals het kabinet probeert dit over de verkiezingen heen te tillen is triest, uiterst pijnlijk ook hoe zo'n regentenpartij als de VVD zichzelf probeert te framen als zijnde een volkspartij, maar keer op keer het tegendeel bewijst.
pi_161385778
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:02 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Prima plan van aanpak, en zoals het kabinet probeert dit over de verkiezingen heen te tillen is triest, uiterst pijnlijk ook hoe zo'n regentenpartij als de VVD zichzelf probeert te framen als zijnde een volkspartij, maar keer op keer het tegendeel bewijst.
je bedoelt dat het triest is dat het kabinet zich waarschijnlijk niet zal houden aan de uitslag van het referendum?
pi_161385895
Mensen die het argument raadgevend referendum toepassen gaan voorbij aan het feit dat een meerderheid van de kamer al heeft gezegd de uitslag te zullen respecteren (ook al zou dat 'Nee' zijn). Hiermee heeft met name de PvdA zelf er onbedoeld een bindend referendum van gemaakt.

Weer zo'n domme move van het ja-kamp :')
pi_161386032
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:09 schreef Nintex het volgende:
Mensen die het argument raadgevend referendum toepassen gaan voorbij aan het feit dat een meerderheid van de kamer al heeft gezegd de uitslag te zullen respecteren (ook al zou dat 'Nee' zijn). Hiermee heeft met name de PvdA zelf er onbedoeld een bindend referendum van gemaakt.

Weer zo'n domme move van het ja-kamp :')
Respecteren is niet hetzelfde als slaafs opvolgen. Onderdeel van de uitslag is de opkomst. Je kunt de uitslag respecteren en vervolgens toch besluiten om niet de wil van 20 procent van de Nederlandse bevolking erdoor te drukken.
pi_161386041
Is er een kans dat het kabinet hierover valt?
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_161386056
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:12 schreef RemcoW23 het volgende:
Alleen als PVDA en/of VVD dat graag wil.
pi_161386128
quote:
Dit kabinet kan niet vallen. Dat hebben we wel kunnen zien aan alle schandalen die ze overleeft hebben.
pi_161386157
quote:
ik ben bang dat het kabinet gewoon doet wat hun willen, ondanks de uitslag van het referendum. ;(
pi_161386228
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:15 schreef matthias24 het volgende:

[..]

ik ben bang dat het kabinet gewoon doet wat hun willen, ondanks de uitslag van het referendum. ;(
Maart 2017 duurt niet zo lang meer he? Nu de uitslag van het referendum niet volgen lijkt me ook niet echt handig. Ze staan wel tegen een muur zo.
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_161386319
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:16 schreef RemcoW23 het volgende:

[..]

Maart 2017 duurt niet zo lang meer he? Nu de uitslag van het referendum niet volgen lijkt me ook niet echt handig. Ze staan wel tegen een muur zo.
Het is vooral de VVD die zich niet bij de uitslag neer wilt leggen. De PvdA denkt daar anders over, dus misschien is er nog wel een klein kansje dat het valt. Maar reken er maar niet op.
pi_161386362
quote:

[..]

Maart 2017 duurt niet zo lang meer he? Nu de uitslag van het referendum niet volgen lijkt me ook niet echt handig.
Dat is maar zeer de vraag. Voor de meeste partijen lijken me maar twee vragen belangrijk:
1. Wat heeft mijn achterban gestemd?
2. Wat wil het gedeelte van mijn achterban dat niet heeft gestemd?

Zo zal de VVD niet wakker liggen van boze SP'ers, die zouden anders ook al niet op Rutte hebben gestemd.
pi_161386469
quote:

[..]

De uitslag wel volgen is net zo lastig voor het kabinet. In die zin snap ik het idee van het eens rustig beschouwen wel. Wat men ook doet, het zal niet goed zijn of niet deugen.
pi_161386506
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:19 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Dat is maar zeer de vraag. Voor de meeste partijen lijken me maar twee vragen belangrijk:
1. Wat heeft mijn achterban gestemd?
2. Wat wil het gedeelte van mijn achterban dat niet heeft gestemd?

Zo zal de VVD niet wakker liggen van boze SP'ers, die zouden anders ook al niet op Rutte hebben gestemd.
VVD-achterban was dacht ik ook tegen toch? Toch heb ik heb ik net als bovenstaande user het idee dat de PvdA de uitslag gewoon over wil nemen maar met de VVD zit...

Nja dan kan de PvdA het wel laten vallen, als VVD dwars ligt.
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_161386579
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:22 schreef RemcoW23 het volgende:

[..]

VVD-achterban was dacht ik ook tegen toch?
Je weet dat er maar 20 procent tegenstemd heeft en je weet hoe fel SP, PVV en (misschien in iets mindere mate) PVDD tegen waren? Zo veel blijft er dan toch niet over?
pi_161386648
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:22 schreef RemcoW23 het volgende:

[..]

VVD-achterban was dacht ik ook tegen toch? Toch heb ik heb ik net als bovenstaande user het idee dat de PvdA de uitslag gewoon over wil nemen maar met de VVD zit...

Nja dan kan de PvdA het wel laten vallen, als VVD dwars ligt.
Hier laat niemand het kabinet over vallen hoor. PVV en SP zullen wel weer boos zijn maar die hebben weinig echte invloed.
pi_161386774
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:07 schreef matthias24 het volgende:

[..]

je bedoelt dat het triest is dat het kabinet zich waarschijnlijk niet zal houden aan de uitslag van het referendum?
Nee, dat vind ik persoonlijk niet eens zo erg (ik heb zelf vóór gestemd), maar het feit dat men die keuze niet eerlijk durft toe te geven, daar kan ik me aan ergeren. Ze proberen het vooruit te schuiven, zodat de kiezer het wel weer vergeet.
pi_161386857
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:27 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Nee, dat vind ik persoonlijk niet eens zo erg (ik heb zelf vóór gestemd), maar het feit dat men die keuze niet eerlijk durft toe te geven, daar kan ik me aan ergeren. Ze proberen het vooruit te schuiven, zodat de kiezer het wel weer vergeet.
meen je dat nou? heb je echt ja gestemd? waarom eigenlijk?
pi_161387159
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:29 schreef matthias24 het volgende:

[..]

meen je dat nou? heb je echt ja gestemd? waarom eigenlijk?
Ik was eerst behoorlijk tegen, maar zag in dat dit verdrag grotendeels toch wel in werking zal treden, omdat veel onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie valt. Mijn strijd is met de EU als bureaucratisch instituut, niet met de bevolking van Oekraïne. Dit verdrag had er nooit moeten komen zonder de inspraak van Rusland, maar nu het er eenmaal is, en er een burgeroorlog is uitgebroken in Oekraïne, kan het land wel wat morele steun gebruiken, al is het maar zodat het niet implodeert en we nog een brandhaard hebben aan de grenzen van de EU.
pi_161387467
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:34 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Ik was eerst behoorlijk tegen, maar zag in dat dit verdrag grotendeels toch wel in werking zal treden, omdat veel onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie valt. Mijn strijd is met de EU als bureaucratisch instituut, niet met de bevolking van Oekraïne. Dit verdrag had er nooit moeten komen zonder de inspraak van Rusland, maar nu het er eenmaal is, en er een burgeroorlog is uitgebroken in Oekraïne, kan het land wel wat morele steun gebruiken, al is het maar zodat het niet implodeert en we nog een brandhaard hebben aan de grenzen van de EU.
ja maar stel nou dat oekraine er net zo'n zooitje van maakt als griekenland. dan is het toch zonde om daar geld in te investeren?
  dinsdag 12 april 2016 @ 22:50:23 #142
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161387866
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2016 21:43 schreef Infection het volgende:
KeesVee twitterde op dinsdag 12-04-2016 om 21:17:24 Morgen 19u. referendum-uitslag-debat. Inzet D66:1. Zsm intrekkingswet 2. Rutte om tafel met nee-kamp3. Overleg EUhttps://t.co/hDFfZMVzPI reageer retweet
Ook volgens D66 is nee dus nee.
Wat houdt die intrekkingswet in? :?
Een wet waarin staat dat het verdrag niet getekend mag worden? Hoe dan ook, goed nieuws! Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat D66 de nee zou eerbiedigen aangezien de partij nogal tegen een referendum over EU-gerelateerde zaken was. Gelukkig blijkt het democratische aspect het uiteindelijk toch te winnen, mogelijk uit noodzaak (bestaansrecht houden), mogelijk omdat ze het echt belangrijker vinden. Wie zal het zeggen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_161387928
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Is volgensmij een wet die het mogelijk moet gaan maken om het associatieverdrag in te trekken.
Of in ieder geval de Nederlandse handtekening onder het associatieverdrag.
pi_161388129
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een wet waarin staat dat het verdrag niet getekend mag worden? Hoe dan ook, goed nieuws! Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat D66 de nee zou eerbiedigen aangezien de partij nogal tegen een referendum over EU-gerelateerde zaken was. Gelukkig blijkt het democratische aspect het uiteindelijk toch te winnen, mogelijk uit noodzaak (bestaansrecht houden), mogelijk omdat ze het echt belangrijker vinden. Wie zal het zeggen?

Die? Nja dat was initiatiefwet, maar verworpen in de Kamer.
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_161388165
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De uitslag wel volgen is net zo lastig voor het kabinet. In die zin snap ik het idee van het eens rustig beschouwen wel. Wat men ook doet, het zal niet goed zijn of niet deugen.
De reactie van Kees Verhoeven vind ik wel een goeie, met het idee om rechtstreeks met de belangrijkste nee-campagnevoerders in gesprek te gaan, om te kijken of er misschien een weg is om die met extra toezeggingen of met realistische wijzigingen aan het verdrag toch nog over de streep te trekken.
  dinsdag 12 april 2016 @ 22:59:11 #146
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161388200
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:12 schreef Kansenjongere het volgende:
Respecteren is niet hetzelfde als slaafs opvolgen.
We respecteren jullie advies, we hebben goed geluisterd en het zwaar overwogen maar we besluiten het verdrag te ratificeren. _O-
Anders gezegd: het oordeel van de kiezer respecteren houdt in dat je het verdrag niet tekent.
#NoDAPL
  dinsdag 12 april 2016 @ 22:59:39 #147
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_161388230
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:58 schreef Igen het volgende:

[..]

De reactie van Kees Verhoeven vind ik wel een goeie, met het idee om rechtstreeks met de belangrijkste nee-campagnevoerders in gesprek te gaan, om te kijken of er misschien een weg is om die met extra toezeggingen of met realistische wijzigingen aan het verdrag toch nog over de streep te trekken.
Dit soort initiatieven maakt de democratie weer levendig.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_161388296
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:52 schreef Infection het volgende:

[..]

Is volgensmij een wet die het mogelijk moet gaan maken om het associatieverdrag in te trekken.
Of in ieder geval de Nederlandse handtekening onder het associatieverdrag.
Zie artikel 11 van de Wet Raadgevend Referendum.
Na het referendum heb je twee mogelijheden:
1. Je komt met een wetsvoorstel tot inwerkingtreding van de wet waarover het referendum ging.
2. Je komt met een wetsvoorstel tot intrekking van de wet waarover het referendum ging.
pi_161388385
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

We respecteren jullie advies, we hebben goed geluisterd en het zwaar overwogen maar we besluiten het verdrag te ratificeren. _O-
Anders gezegd: het oordeel van de kiezer respecteren houdt in dat je het verdrag niet tekent.
Het is natuurlijk maar net wat je zwaarder wil laten wegen. De opkomst of de stemverdeling.
  dinsdag 12 april 2016 @ 23:03:17 #150
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161388386
quote:
Nee, dit kabinet zit het sowieso uit tot volgend jaar.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De reden? Beide partijen staan er beroerd voor in de peilingen en willen het nu dus nog niet niet laten aankomen op nieuwe verkiezingen. Dat is wellicht ook een reden waarom de tweede minister van justitie van dezelfde partij die op zijn minst gigantisch heeft geblunderd (en in het ergste geval loog, informatie achterhield, in strijd met de wet handelde etc.) nog mag aanblijven. Ik riep toen al dat je beter een PvdA'er kon aanstellen aangezien de VVD haar kans had verspild door Opa Opstelten op dat ministerie te zetten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')