Dat had ik ook een stuk passender gevonden, stel als kiezers (al of niet via een parlement) op voorhand de kaders en geef de uitvoerende macht binnen die kaders de ruimte om concrete afspraken te maken. Nu is er een prachtig Nee waar niemand echt iets mee kan.quote:Op dinsdag 12 april 2016 11:37 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Of een raadgevend referendum in een veel eerdere fase van de besluitvorming. Niet als mosterd na de maaltijd.
Idealiter lijkt het me dat je een raadgevend referendum in een eerder stadium wil of een corrigerend referendum in een latere fase als de wetgeving rond is. Maar helaas kon men het in Den Haag het er niet over eens worden dus werd het raadgevend in een latere fase van besluiten.quote:Op dinsdag 12 april 2016 11:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat had ik ook een stuk passender gevonden, stel als kiezers (al of niet via een parlement) op voorhand de kaders en geef de uitvoerende macht binnen die kaders de ruimte om concrete afspraken te maken. Nu is er een prachtig Nee waar niemand echt iets mee kan.
De krim lijkt mij al een voorbeeld, maar ook wat er in de Oekraïne gebeurd is toch wel een teken. Natuurlijk zou Rusland er ook geen boodschap aan moeten hebben als de Oekraïne een verdrag met de EU tekent, alleen ze maken er wel problemen over.quote:Op maandag 11 april 2016 19:22 schreef Polyfemos het volgende:
Heb je ook nog bewijs dat de Russische Federatie zijn grenzen actief wilt uitbreiden?
Ze moeten de raad ontvangen. Wat ze er vervolgens mee doen is aan de politiek, het is immers een raad waaruit bij elke keuze alleen maar kwaden voortkomen. De kiezer heeft de politiek daarmee voor een zeer lastig dilemma gesteld. Daarom kan ik me ook de optie voorstellen dat men de raad praktisch gezien voor kennisgeving aanneemt.quote:Op dinsdag 12 april 2016 11:47 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Idealiter lijkt het me dat je een raadgevend referendum in een eerder stadium wil of een corrigerend referendum in een latere fase als de wetgeving rond is. Maar helaas kon men het in Den Haag het er niet over eens worden dus werd het raadgevend in een latere fase van besluiten.
Eigenlijk een gedrocht geboren uit compromissen en onvermogen inderdaad.
Wat ik dan wel vind is dat onder de huidige spelregels de uitslag van het Oekrainereferendum gerespecteerd moet worden omdat aan alle regels is voldaan. Of nou ja, dat horen we om 16:00 uur.
Die uitkomst is bij voorbaat al onmogelijk omdat de meerderheid van de tweede kamer al heeft aangegeven de uitkomst te zullen respecteren. Rutte heeft ook al voor de camera's gezegd dat het associatieverdrag niet in deze vorm geratificeerd kan worden. Dat kan hem tot in lengte van dagen nagedragen worden.quote:Op dinsdag 12 april 2016 11:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze moeten de raad ontvangen. Wat ze er vervolgens mee doen is aan de politiek, het is immers een raad waaruit bij elke keuze alleen maar kwaden voortkomen. De kiezer heeft de politiek daarmee voor een zeer lastig dilemma gesteld. Daarom kan ik me ook de optie voorstellen dat men de raad praktisch gezien voor kennisgeving aanneemt.
We hebben immers ook een volksvertegenwoordiging met een prima en wel bindend mandaat.
Dit onmogelijke dilemma maakt voor mij ook dat ik tegen dit type referenda ben en niet ben gaan stemmen. Een keuze die door de overgrote meerderheid van de kiezers is gemaakt.
En die wat het vergeten zijn herinneren we toch zeker in het topic eraan of niet?quote:Op dinsdag 12 april 2016 12:03 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Die uitkomst is bij voorbaat al onmogelijk omdat de meerderheid van de tweede kamer al heeft aangegeven de uitkomst te zullen respecteren. Rutte heeft ook al voor de camera's gezegd dat het associatieverdrag niet in deze vorm geratificeerd kan worden. Dat kan hem tot in lengte van dagen nagedragen worden.
Ze zijn natuurlijk niet gek in Den Haag. De kiezer weet nog wat er met de uitkomst van het referendum van 2005 gebeurd is. Met aankomende tweede kamer verkiezingen zal geen partij de uitslag van dit referendum opzij durven te schuiven. Helemaal niet na de gedane toezeggingen. Het is onontgonnen terrein maar dat betekent niet dat ze de uitslag ongezien in de prullenbak zullen kunnen schuiven. Er is aan de spelregels voldaan, een duidelijke uitkomst dus daar zullen ze wat mee moeten. Zouden ze dat wel doen want wordt de kloof tussen de politiek en de maatschappij nog een heel stuk groter. Dat risico gaan ze echt niet aan met de verkiezingen van volgend jaar. En terecht.
Lijkt soms wel nodig blijkbaar.quote:Op dinsdag 12 april 2016 12:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
En die wat het vergeten zijn herinneren we toch zeker in het topic eraan of niet?
Jammer genoeg bij sommige wel, of ik denk er nog meer achter en ze denken misschien die wat het proberen hebben we toen al mond dood gemaakt?quote:
Eigenlijk zouden we eerst het debat woensdag af moeten wachten om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen denk ik.quote:Op dinsdag 12 april 2016 12:22 schreef john2406 het volgende:
[..]
Jammer genoeg bij sommige wel, of ik denk er nog meer achter en ze denken misschien die wat het proberen hebben we toen al mond dood gemaakt?
Waarom dacht je dat ik dat vraagteken er achter had staan?quote:Op dinsdag 12 april 2016 12:24 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Eigenlijk zouden we eerst het debat woensdag af moeten wachten om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen denk ik.
Ach, dan herformuleren ze het een beetje zodat het wat moois lijkt. Dit betreft toch alleen maar de aanhang die op voorhand al verloren is aan PVV en SP en dat zijn ook degenen die zich nog druk maken om dat vorige referendum. Je moet ook beseffen dat dit allemaal maar om een bescheiden deel van het electoraat draait voor wie de politiek op voorhand al niks goeds meer kan doen.quote:Op dinsdag 12 april 2016 12:03 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Die uitkomst is bij voorbaat al onmogelijk omdat de meerderheid van de tweede kamer al heeft aangegeven de uitkomst te zullen respecteren. Rutte heeft ook al voor de camera's gezegd dat het associatieverdrag niet in deze vorm geratificeerd kan worden. Dat kan hem tot in lengte van dagen nagedragen worden.
Ze zijn natuurlijk niet gek in Den Haag. De kiezer weet nog wat er met de uitkomst van het referendum van 2005 gebeurd is. Met aankomende tweede kamer verkiezingen zal geen partij de uitslag van dit referendum opzij durven te schuiven. Helemaal niet na de gedane toezeggingen. Het is onontgonnen terrein maar dat betekent niet dat ze de uitslag ongezien in de prullenbak zullen kunnen schuiven. Er is aan de spelregels voldaan, een duidelijke uitkomst dus daar zullen ze wat mee moeten. Zouden ze dat wel doen want wordt de kloof tussen de politiek en de maatschappij nog een heel stuk groter. Dat risico gaan ze echt niet aan met de verkiezingen van volgend jaar. En terecht.
quote:Op dinsdag 12 april 2016 12:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach, dan herformuleren ze het een beetje zodat het wat moois lijkt. Dit betreft toch alleen maar de aanhang die op voorhand al verloren is aan PVV en SP en dat zijn ook degenen die zich nog druk maken om dat vorige referendum. Je moet ook beseffen dat dit allemaal maar om een bescheiden deel van het electoraat draait voor wie de politiek op voorhand al niks goeds meer kan doen.
Ook als de regering nu het verdrag compleet verwerpt vinden ze wel weer wat om over te zeiken. Die groep is vooral bezig zichzelf actief buiten spel te zetten.
Onzin. Zoals Gerdi Verbeet gisteren in Buitenhof al zei: nooit tijdens het spel de spelregels veranderen. Doe je dat wel dan raakt dat direct de geloofwaardigheid van de politiek. Dat weten ze in Den Haag ook.quote:Op dinsdag 12 april 2016 12:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach, dan herformuleren ze het een beetje zodat het wat moois lijkt. Dit betreft toch alleen maar de aanhang die op voorhand al verloren is aan PVV en SP en dat zijn ook degenen die zich nog druk maken om dat vorige referendum. Je moet ook beseffen dat dit allemaal maar om een bescheiden deel van het electoraat draait voor wie de politiek op voorhand al niks goeds meer kan doen.
Ook als de regering nu het verdrag compleet verwerpt vinden ze wel weer wat om over te zeiken. Die groep is vooral bezig zichzelf actief buiten spel te zetten.
Het spel is een raadgevend referendum, dat zijn de regels. Wat men met die raad doet mag iedere politicus zelf weten. Ze kunnen het serieus nemen of er even wat langer over nadenken en het wat minder serieus nemen. Aangezien het een raad is waar ze praktisch gezien niets mee kunnen. Dat past allemaal uitmuntend binnen het spel en de regels.quote:Op dinsdag 12 april 2016 12:57 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Onzin. Zoals Gerdi Verbeet gisteren in Buitenhof al zei: nooit tijdens het spel de spelregels veranderen. Doe je dat wel dan raakt dat direct de geloofwaardigheid van de politiek. Dat weten ze in Den Haag ook.
Dat is het inderdaad, niet meer en niet minder, ware het niet dat Rutte al zei dat hij het zo niet kan ratificeren, op de tv nog wel!quote:Op dinsdag 12 april 2016 13:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het spel is een raadgevend referendum, dat zijn de regels. Wat men met die raad doet mag iedere politicus zelf weten. Ze kunnen het serieus nemen of er even wat langer over nadenken en het wat minder serieus nemen. Aangezien het een raad is waar ze praktisch gezien niets mee kunnen. Dat past allemaal uitmuntend binnen het spel en de regels.
Je vergeet steeds dat een meerderheid van de tweede kamer heeft toegezegd de uitslag te zullen respecteren en dat Rutte heeft gezegd het associatieverdrag zo niet te kunnen ratificeren. Dat is hoe Den Haag er in zit. Als je de toezegging hebt dat ze de uitslag zullen respecteren gaat dat veel verder dan 'er wat over nadenken' en 'er practisch niets mee kunnen'. Het is dan weliswaar raadgevend maar met deze toezeggingen op zak is het eigenlijk meer. Geen parlementair journalist die denkt dat dit zomaar naast zich neer gelegd zal worden, mede door die uitspraken.quote:Op dinsdag 12 april 2016 13:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het spel is een raadgevend referendum, dat zijn de regels. Wat men met die raad doet mag iedere politicus zelf weten. Ze kunnen het serieus nemen of er even wat langer over nadenken en het wat minder serieus nemen. Aangezien het een raad is waar ze praktisch gezien niets mee kunnen. Dat past allemaal uitmuntend binnen het spel en de regels.
Ik denk dat je iets teveel waarde hecht aan "toezeggingen" van politiciquote:Op dinsdag 12 april 2016 13:18 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Je vergeet steeds dat een meerderheid van de tweede kamer heeft toegezegd de uitslag te zullen respecteren en dat Rutte heeft gezegd het associatieverdrag zo niet te kunnen ratificeren. Dat is hoe Den Haag er in zit. Als je de toezegging hebt dat ze de uitslag zullen respecteren gaat dat veel verder dan 'er wat over nadenken' en 'er practisch niets mee kunnen'. Het is dan weliswaar raadgevend maar met deze toezeggingen op zak is het eigenlijk meer. Geen parlementair journalist die denkt dat dit zomaar naast zich neer gelegd zal worden, mede door die uitspraken.
Maar dat is een gewicht wat het volgens de regels van het spel zeker niet heeft.quote:Wellicht was het handiger geweest dat ze die uitspraken niet vantevoren hadden gedaan, maar vergeet niet dat alle partijen in Den Haag wilden dat mensen gingen stemmen. Wellicht hebben ze daarom die uitspraken gedaan. Ze hebben er zelf veel meer gewicht aan gegeven.
Maandje of 11 denk ik. Heel goed, zulke belangrijke dingen moet je zorgvuldig benaderen.quote:Op dinsdag 12 april 2016 13:44 schreef 99.999 het volgende:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)abinet-op-referendum
Het kabinet neemt de tijd.
Hehequote:Op dinsdag 12 april 2016 13:48 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Maandje of 11 denk ik. Heel goed, zulke belangrijke dingen moet je zorgvuldig benaderen.
Is Geenstijl al ontploft?quote:Op dinsdag 12 april 2016 13:44 schreef 99.999 het volgende:
Als je slim bent ga je niet over 1 nacht ijs natuurlijk.quote:Op dinsdag 12 april 2016 13:44 schreef 99.999 het volgende:
Ik zou het in ieder geval over het Britse referendum heen tillenquote:Op dinsdag 12 april 2016 13:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als je slim bent ga je niet over 1 nacht ijs natuurlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |