Je ziet ze ook volop op links met redelijk tegenstelde punten.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, ik kan populisme niet zo waarderen, nee..
Problemen zijn:
1) achterban is vaak gerelateerd aan extreemrechts c.q. extremisme.
2) sociaaleconomisch zijn ze klassiekliberaal ingesteld.
3) ze propageren (ultra)conservatieve morele waarden.
4) ze geloven vaak in symbool politiek c.q. staan verregaand simplisme voor.
5) geen aanspreekbare kopstukken (Baudet, Roos, Wilders etc.)
6) ze beduvelen hun achterban net zo hard als gevestigde partijen.
Moet ik nog doorgaan?
Bijzonder lastig dilemma inderdaad.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:09 schreef SureD1 het volgende:
Ryan Heath (van Politico) zegt het treffend in zijn Brussels' Playbook van vanochtend:
NETHERLANDS — NO GOOD PATHS FORWARD FOR RUTTE IN REFERENDUM DILEMMA …
Option 1: Ignore a popular vote and get cast as an autocratic Euro-elitist in a domestic backlash, as you also give a political signal that could complicate the U.K. referendum campaign on EU membership. Tom McTague on the complications: http://politi.co/23mMSVw
Option 2: Let 19 percent (61 percent of the 32 percent who voted Wednesday) of your adult population humiliate you in front of your 27 heads-of-government colleagues, creating an international backlash as you do so.
Reactions: Many EU figures are critical of the lackluster Dutch government campaign to defend the agreement. Dutch business organizations are worried about a loud minority dictating the state.
Het politiek spectrum is hoefijzervormig, niet linear he...quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je ziet ze ook volop op links met redelijk tegenstelde punten.
Bij links populisme zijn maar paar van die punten verschillend, alleen punt 2. Maar eigenlijk zie ik in NL niet echt links populisme.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je ziet ze ook volop op links met redelijk tegenstelde punten.
Correct. Niet voor niets vinden partijen als SP en PVV elkaar uitstekend rondom Europa.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:10 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Het politiek spectrum is hoefijzervormig, niet linear he...
Ja, maar jij hebt ook kritiek op EU toch?quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct. Niet voor niets vinden partijen als SP en PVV elkaar uitstekend rondom Europa.
Dan is anti-EU en anti-Europa dus wel hetzelfde, dat was mijn punt.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
'Europa' en 'Brussel' worden vrij algemeen als synoniemen voor de EU gebruikt.
waarom is dat?quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct. Niet voor niets vinden partijen als SP en PVV elkaar uitstekend rondom Europa.
Uiteraard, die functioneren lang niet optimaal. Maar is dat reden om tegen een veredeld handelsverdrag te zijn?quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar jij hebt ook kritiek op EU toch?
Hee zelfs ik (voor Fok! begrippen uitermate pro EU) heb kritiek op de EU. De zogenaamde democratiseringsslag in het Verdrag van Lissabon (Commissie-voorzitter laten afhangen van meerderheid in het EP) heeft er voor gezorgd dat er nu een soort van Machiavelliaanse machtspoliticus voorzitter van de Commissie is... in plaats van een grijze saaie pragmaticus die niet alleen traditioneel maar ook dogmatisch op die plek hoort... De consequenties daarvan zie je meteen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar jij hebt ook kritiek op EU toch?
Voor Eurofielen inderdaad.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:14 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dan is anti-EU en anti-Europa dus wel hetzelfde, dat was mijn punt.
Dat was natuurlijk ook de bedoeling van de initiatiefnemers. Van Baudet althans. Ik denk dat Roos niet over de verstandelijke vermogens beschikt om zo'n tactiek te doorgronden.quote:
En wij willen samenwerken met Europa, maar niet met de EU wordt vrij vaak als disclaimer gebruikt door al die nare Poetinvriendjes. Ik geloof niet dat je die nog nooit gehoord/gezien hebt.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
'Europa' en 'Brussel' worden vrij algemeen als synoniemen voor de EU gebruikt.
Of Baudet echt heeft nagedacht over wat er met een nee-stem zou moeten gebeuren betwijfel ik ook. Die heeft volgens mij voornamelijk een binnenlandse agenda.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat was natuurlijk ook de bedoeling van de initiatiefnemers. Van Baudet althans. Ik denk dat Roos niet over de verstandelijke vermogens beschikt om zo'n tactiek te doorgronden.
Daar heb ik bij Baudet ook mijn twijfels over... eerder gelukkig toeval.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat was natuurlijk ook de bedoeling van de initiatiefnemers. Van Baudet althans. Ik denk dat Roos niet over de verstandelijke vermogens beschikt om zo'n tactiek te doorgronden.
Dat je niettemin geen voorstander bent van dit associatie verdrag en hoe de afgelopen decennia de EU totaal losgeweekt en autonoom aan het werk is, maakt je niet automatisch een populist of een extremist of een Wilders-adept of een nazi of een racist etc. Dat is guilty by association.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uiteraard, die functioneren lang niet optimaal. Maar is dat reden om tegen een veredeld handelsverdrag te zijn?
Fixed that for youquote:Op vrijdag 8 april 2016 11:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of Baudet echt heeft nagedacht over wat er met een nee-stem zou moeten gebeuren betwijfel ik ook. Die heeft volgens mij voornamelijk een Baudet agenda.
Als je de EU ontmantelt en wil vervangen voor een nieuwe samenwerking met een selecter groepje landen, dan sta je 30 jaar later weer op dezelfde positie. Dat gaat zich vanzelf weer uitbreiden en verdiepen.quote:
Niet automatisch. Maar het grootste deel van de groepen overlapt natuurlijk wel.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat je niettemin geen voorstander bent van dit associatie verdrag en hoe de afgelopen decennia de EU totaal losgeweekt en autonoom aan het werk is, maakt je niet automatisch een populist of een extremist of een Wilders-adept of een nazi of een racist etc. Dat is guilty by association.
Haha, goed punt. Verwaand hoogleraarszoontje hoorde ik gister van iemand die les van zijn pa had gehadquote:
ja mee eens! rutte is gewoon een flapdrol. daarom snap ik ook niet waarom hij president is geworden van nederland.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:23 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Daar heb ik bij Baudet ook mijn twijfels over... eerder gelukkig toeval.
Ik heb overigens 0 medelijden met Rutte; hij zoekt het maar uit, Heel erg veel is ook direct aan hem te wijten. Zeker de VVD heeft zwaar gegokt op het niet halen van de 30%. Daarenboven heeft hij total geen premier-achtige uitstraling en wekt hij bij mensen eerder een 'reverse-psychology' reactie op (net als Balkenende bij het Grondwet-referendum).
quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:24 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Als je de EU ontmantelt en wil vervangen voor een nieuwe samenwerking met een selecter groepje landen, dan sta je 30 jaar later weer op dezelfde positie. Dat gaat zich vanzelf weer uitbreiden en verdiepen.
De EU is een instituut waar 60 jaar ontwikkeling in zit en heeft gezorgd voor een enorme groei en stabiliteit op dit continent. Ik ben voor een nieuwe wind door de EU waarin sommige dingen du nu slecht geregeld zijn worden aangepakt. Het is zonde om alles zomaar door de plee te spoelen.
Er zit een soort pervers genoegen in mensen om dingen te slopen. Een soort instinctief fatalisme.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:24 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Als je de EU ontmantelt en wil vervangen voor een nieuwe samenwerking met een selecter groepje landen, dan sta je 30 jaar later weer op dezelfde positie. Dat gaat zich vanzelf weer uitbreiden en verdiepen.
De EU is een instituut waar 60 jaar ontwikkeling in zit en heeft gezorgd voor een enorme groei en stabiliteit op dit continent. Ik ben voor een nieuwe wind door de EU waarin sommige dingen du nu slecht geregeld zijn worden aangepakt. Het is zonde om alles zomaar door de plee te spoelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |